Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19515
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Lyhyt päivitys vanhaan ketjuun:
Olin väärässä. Suunnilleen tuota edellistä kirjoittaessa käänne oli jo tapahtunut. 2025 aikana lapsia syntyi jo maaliskuusta lähtien enemmän kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Kokonaismäärässä palattiin vuoden 2019 tasolle.
Kuolleita vuonna n. 59 tuhatta, mikä on yli neljä tuhatta vähemmän kuin vuonna 2022. Noita neljää tuhatta suunnilleen voi käyttää koronatoimien onnistumisen arviointiin.
03.03.2026 10:17
En ole kummoinen pilkkimies. Niin tuota ei sentään ole käynyt. Että olis nähnyt jonkun reiällä jolta olisin lähtenyt.
Varmaan koville pilkkimiehille käy tuota yhtenään.
03.03.2026 07:29
Aika harvan yksityisen olen kuullut ostaneen metsämaata sillä ajatuksella, että ei aio siellä kasvavaa puuta mihinkään käyttää.
03.03.2026 06:53
Eihän pöllipinojen sitomiseen perinteisesti mitään rautaa ja betonia ole tarvittu. Veistellään salvokset päihin, niin siinähän ne aikansa ovat pysyneet. Katto pään päälle. Ja useammin ne varmaan ovat vahingossa palaneet kuin että alhaalta päin maatuneet niin paljon että katto alkaa viistää maata.
Kai se puu on ihan toimiva ratkaisu kerätä hiilidioksidia pikku hiljaa ilmasta. Sitten jos puun keskitetysti polttaa niin hiilidioksidin voi siitä kerätä talteen. Kai se ennallistaminen sitten joskus menee siihen, että tehdään synteettisesti öljyä ja ruutataan maan poveen. Koska niin on hyvä. Ja sitten mennään takaisin luoliin tai kiivetään puihin.
03.03.2026 06:47
"Vanga on kertonut avaruusolioiden paljastavan itsensä ihmiskunnalle suuren urheilutapahtuman yhteydessä. "
Arvaan Jukolan viestiä. Mikäpä voisi olla sen parempi paikka ja hetki kuin Suomen suviyö. Siellä joku ensimmäisellä osuudella neljättä tuntia harhaileva Jussi ei otsalampun valokeilaan osuvasta hahmosta heti hoksaakaan että paljastelija ei olekaan mikään edellisenä iltana puskaan eksynyt Venla, vaan jostain Siriuksen tienoilta ja vähän pidemmällä lenkillä.
02.03.2026 19:38
"Mitä hassua tuossa. "
Hassua liittyi siihen, että xliner näki samassa kertomuksessa kemiaa ja minä mielestäni hyvin stereotyyppisen asetelman, jossa himon kohteena oli se, jonka kerroin objektiivisesti on pienimpiä. Mutta kysymys voi olla siitä, että sanoitamme samaa ilmiötä vain eri tavalla.
"Oletko tiennyt, ettei nainenkaan saa usein häntä jonka haluaa. "
Tämä on matematiikkaan perustuen aivan päivänselvää. Suuri osa naisista viettää suhteensa jonkun sellaisen kanssa, jota eivät ensisijaisesti halunneet.
"Sitten on nämä uhkarohkeat, jotka kuvitelevat liikaa itsestään. Se tuntuu raivostuttavalta, että tullaan häiritsemään."
No se on evoluution kannalta häviävä taktiikka, että ymmärtää olla häiritsemättä.
02.03.2026 18:50
Kyllä. Kun miehellä on tarpeeksi iso, paksu ja painava ja hyvin rasvapoltettu valurautapannu, niin sillä tulee parempi jauhelihakastike vaikka ilman jauhelihaa. Ja vaikka ei olisi tomaatteja tai sipulia, niin hyvä tulee jo sillä että veitsi on kunnon terässä. Naisista ei keittiössä ole mihinkään, ei ainakaan yhtä terävän viiltävään cast ironiaan.
02.03.2026 14:56
Ensimmäisenä tarkastaisin onko kirjahylly siirtyvää laatua niin että sen takana olisi portaat alakertaan, jossa asuisi joku vettä lotraava sala-asujien perhe. Tämä on tavallisin syy yllättävän suurelle kulutukselle.
02.03.2026 14:36
Minä minä minä minä!
Onhan se tuokin tapa kostaa yhteiskunnalle ja suvulle ja kaikille. Mutta oikeasti jos sinä et yhtä saatanan nimeä voi johonkin paperiin laittaa, mutta osaat ja viitsit kirjoittaa monta kappaletta tarinaa anonyymille keskustelupalstalle, niin en tiedä missä on mennyt vikaan.
02.03.2026 13:33
"Nyt alkoi kiinnostamaan millainen "romanttinen" kirja olisi tai on miesten mielestä hyvä. "
Ehkä se ero on juuri siinä että romantiikka tuossa muodossa ei niin miehiä kiinnosta. Tuon kirjan tunnistaa kirjailijaa tietämättä naisen kirjoittamaksi juuri siitä, miten kovasti se jaksaa vatvoa ihmissuhteita, periaatteessa vähän samaa juttua mitä saippuaoopperat ovat täynnä.
Mutta on tuossa hiukan samaistumispintaakin. Joiltain osin se ihastumisen kohteista kertominen mielestäni toimisi ihan hyvin vaikka sukupuoliroolit kääntäisi toisin päin. Mutta sitten mennään ihan vieraille vesille kun nainen muuttuukin ajopuuksi, joka jotenkin ei voi mitään sille mitä hänelle tapahtuu.
Voi olla että romantiikka ei siis yleensä ole keskiössä "miesten" kirjoissa. Ja aika monet mieskirjailijat, jotka pystyvät loihtimaan hyviä juonikuvioita tai kuvaamaan vaikka jotain perhedynamikkaa, niin eivät silti pysty kirjoittamaan naisten ja miesten välisistä suhteista. Hmm, ehkä syy on siinä että 90% kaikesta tapahtuukin naisten päässä ja mies on yleensäkin mukana vain siinä lopussa 10%:ssa ja ihmettelijän roolissa :D
Mutta suosituksia. Viime aikoina lukemistani tulisi mieleen Joel Dickerin Villipeto. Kertojia on useita ja mitään samaistuttavia sankareita ei ole, mutta omalla tavallaan se kerronta kuitenkin on uskottavaa ja seksuaalisena kohteena oleva nainen keskiössä.
02.03.2026 13:09
". Jos tuotakin kirjaa tarkkaan luet/kuuntelet, sieltä löytyy muitakin uroita, "
Hassua. Mielestäni olen kuunnellut tarkkaan (nyt n. 70%) ja kertoja/päähenkilö noudattaa kovastikin tuota "laatikkoleukaiset chadit" kehikkoa. Siinä oli jokin kohta, jossa päähenkilöä rupesi kuumottamaan joku alempiarvoinen "random-tyyppi", mutta oli ilmiselvää että tuo johtui vain niistä lohikäärmeistä. Alusta lähtien miehiä on kertomuksessa ollut tasan kaksi ja molemmat ovat "komeita"/"veistoksellisia"/"hyväntuoksuisia"/"kookkaita" ja myöskin yllättäen? siinä hierarkisessa systeemissä vähän random-tyyppejä korkeammalla.
Prinssiin liittyy vielä sellainenkin omainaisuus että sen kanssa ei tässä vaiheessa edes tarvitse kommunikoida sanallisesti, koska myös telepaattinen kommunikaatio toimii lohikäärmeyhteyden vuoksi. Ah, niin ihanaa.
02.03.2026 12:47
Lievästi sanottuna pitkähkö lämmittely. 12 tunnin jälkeen on kuitenkin jo saatu yksi suudelma. Ja lisäksi aistittu vähän lantion painaitumista.
01.03.2026 20:28
No ei tässä nyt ketään ole raiskattu. Ihmisiä kyllä suruttu tapettu jo lukuisia mutta edes kenenkään tissiä tai pyllyä ole luvatta hipaistu. Mutta jotenkin naisia tuntuu kiehtovan se asetelma, jossa julkisesti ilmaistu mieli ja sanat sanoo yhtä mutta keho tuntee toista. Ja ihastuksen selittävinä tekijöinä on voimakkaimmin maine ja ulkonäkö. Mutta romaanikirjailija on tietenkin vääärässä koska palstalta olen oppinut että ei näillä ole juuri mitään väliä.
01.03.2026 20:25
Jaxuhaleja!
En mene sanomaan että väärin voitettu, koska jos ikinä olen sen kuullut niin korvasta sisään ja toisesta ulos. Sen sijaan tämä "Takatukka" kyllä jäi tuohon tuulitunneliin pyörimään.
Mutta onko nämä hiustenhoitoohjeet nyt varmasti ihan muodinmukaisia? Että ei ponnareita tai nutturoita? Eikä varsinkaan mitään polkkapottaa? Vaan että permanenttia? Ja tarkoittaako se haitarimarinaadi samaa?
01.03.2026 20:15
Odottelen milloin edistykselliset ihmiset vaihtavat "Che Guevara"-paidat "Ali Khamenei"-paitoihin.
01.03.2026 12:21
Siiveniskusta noin kolmannes kuunneltuna.
Ensin huomioita mihin löydän yhtymäkohtia.
Harry Potter. Vaikka ne velhot on lapsia ja nämä kokelaat aikuisia, niin jotain samaa siinä asetelmassa että joku ulkopuolinen on määrittänyt kuulumisen Luihuisiin tai Rohkelikkoihin.
Game of Thrones. Lähinnä tuo kuningaskunnat ja lohikäärmeet. En ole Martiniakaan lukenut, mutta niissä kaiketi kertoja vaihtelee tilanteen mukaan ja tässä erotuksena kaikki on hyvin henkilökohtaista.
Top Gun. Noh, koulutus sotavoimien lentäjäksi. Vaikka en ole vielä keksinyt mihin ne lohikäärmeet edes lentäjää tarvitsee.
Hevoshullu. Jotenkin kauhean tohkeissaan jostain lohikäärmeen/hevosen piirteistä. Haluanko valakin/täpläpyrstöisen vai hallavan/punaraitapyrstöisen suuren elikon komentooni.
Nälkäpeli. Siis tuo brutaali systeemi jolla voidaan oikeuttaa tuo asetelma vaikka siinä ei mitään järkeä olisikaan.
Mutta sitten että tämä on romantasiaa. Jostain seksistä ja panemisesta kyllä mainitaan sivulauseissa mutta eihän se näy tuossa ympäristön kuvauksessa minkäänlaisessa roolissa. Päähenkilöhän kuitenkin pääosin on kuin siveyden sipuli ja hyvin hyvin hitaasti viritellään sitä olettamaani konfliktia niiden kahden mieshahmon välille. Voin olla väärässäkin, mutta aika ilmeistä että se "vaarallinen" voittaa. On ehtinyt olla yksi kohtaus, jossa yhtymäkohtia raiskausfantasioihin, kun se mies vastustamattomasti poistaa kaikki aseet naiselta ja tämä lopulta huomaa nauttivansa tilanteesta vaikka muka "vihaa" miestä.
01.03.2026 12:14
Koska eilen mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi ja paljon muuta Kalevalan päivään sopivaa, niin pari jatkokommenttia vasta nyt.
Pääosin kielimalli ei tee mitään sellaista mitä yksittäinen lukijakin ei voisi tehdä jos vain käyttäisi paljon aikaa. Kielimalli tosin voi löytää kirjoittajasta sellaista mitä joku yksittäinen lukija ei löytäisi. Esim. se voi tsiljoonasta suunnasta tutkia ja huomata mitä kirjoittaja jättää kertomatta ja täydentää nämä yhteenvetoonsa.
Toiseksi nyt alkaisi ilmeisesti olla kyvykkyys siihen, että oman kirjoittamisensa voisi ulkoistaa tekoälylle. Joskus tuota ehkä tuli esitettyä mutta vitsinä. Nyt tai ainakin pian AI-scrg osapuilleen osaisi kommentoida mitä tahansa asiaa kuten alkuperäinen. Eihän siinä tietenkään mitään järkeä olisi, mutta kuitenkin.
01.03.2026 11:45
No totuutta ei koskaan lopettomiin kuitenkaan voi piilottaa niin minusta on parempi että kaikki samassa junassa olevat myös itse tietävät sen mitä joku muu joka tapauksessa ennen pitkää tietää.
Promptaamalla tuon on varmaan voinut tehdä aiemminkin mutta nyt huomasin että google tekee sen jo oikeastaan pyytämättä.
28.02.2026 00:34
Pitää vähän täydentää. Just ehkä tänään tunnistin itsessäni tuota suojeluviettiä. Ja sen herätti ihminen. jota mahdollisesti ympäristö painostaa olemaan vähän jotain muuta kuin mitä hän on, vaikka ei siinä omassa tavassaankaan ole mitään vikaa. Mutta miten suojeluvietti sitten konkretisoituu käytännössä? Ei ehkä paljon mitenkään. En halua päsmäröidä.
27.02.2026 23:59
Kiitos. Noita kolmea näyttää löytyvän käännettynä omasta äänikirjapalvelustani. 20 tunnin kahta puolta kestoltaan. Otan vaikkapa sen Rebeccan kuunteluun. Ihan jännittää, kun en tiedä mitä odottaa.
Olen mä joskus haasteena kuunnellut myös jonkin finlandiapalkitun kokonaan vaikka olikin aika kökköä.
27.02.2026 22:35
39 / 976