Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. No,+molemmissa+tapauksissa+ohjauksen+hoiti+Raymarinen+autopilotti+jokseenkin+suoraan+ja+vertailumittarina+oli+veneen+oma+loki,+joka+näytti+samaa+nopeutta+(+/-+0,1+solmua)+plotterin+kanssa.++As+said,+olin+ennestään+tietoinen+siitä,+ettei+tämän+plotterin+väitteeseen+kuljetun+matkan+pituudesta+ole+luottamista.++Yllätys+oli+se,+että+etelä-pohjoissuunnassa+virhe+pieneni+lähes+olemattomiin.++Viitsimättä+ruveta+laskutoimituksella+tarkistamaan+sanoisin,+että+laitteen+osoittama+matka+taitaa+vastata+melko+tarkasti+alku-+ja+loppupisteen+leveysasteiden+välistä+eroa.++Mielenkiintoisinta+on+oikeastaan+se,+että+virhe+esiintyy+vain+matkan,+ei+nopeuden+mittauksessa.++Siitä+voi+päätellä,+että+laitteen+sisällä+on+kaksi+erillistä+algoritmia+laskemaan+kuljettu+matka+(täytyyhän+se+laskea+myös+nopeuden+selvittämiseksi)+ja+vain+toinen+niistä+toimii+väärin.
  2. "+Itse+asiasssa+jokainen+purjehdus,+jossa+samaan+suuntaan+liikkuvia+on,+on+kilpailu."Ei+ole.++Suuri(n?)+osa+meistä+matkapurjehtijoista+ei+todellakaan+ole+kiinnostunut+kilpailemaan+kenenkään+kanssa,+vaikka+miten+kuljettaisiin+samaan+suuntaan.++Jos+toinen+menee+kovempaa+niin+sitten+menee,+so+what?Juu,+myönnän+toki,+ylpeydellä,+että+en+pätkääkään+arvosta+jollatyyppisiä+veneitä+tai+niillä+purjehtivia.+++Yhtään+sen+enempää+kuin+vaikkapa+ratajuoksijoita;+ympyrän+kiertämisessä+pääsemättä+oikeasti+mihinkään+ei+ole+sen+enempää+järkeä+kuin+hamsterilla+juoksupyörässä.++Siksi+minua+vähän+huvittikin,+kun+purje-+tai+leijalautailijoita+(en+muista+kumpia)+edustanut+kilpailija+jossain+lehtijutussa+narisi+kilpapurjehdusorganisaatioiden+asennetta+sanoen+jotain+tällaista+"herrojen+mielestä+purjehdusta+on+vain+sellainen,+missä+istutaan+veneessä".++Niinhän+se+onkin,+mitä+ihmettä+jätkä+nillitti+:DOlen+aika+varma+muistikuvastani,+että+se+osallistuneiden+veneiden+yhteismäärä+oli+alle+200+vaikkakin+sataa+suurempi.++Valitettavasti+en+vain+muista,+missä+sen+laskelman+näin+eikä+pikagooglauskaan+tuonut+mitään+aiheeseen+liittyvää+esiin.++En+viitsi+itse+ruveta+tuloslistoja+plaraamaan.