Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Tulipa tuosta mieleeni... Minulla oli vuosia sitten venäläisiä vuokralaisia, useampi peräkkäin. Hyviä vuokralaisia, Nokialla töissä ja Nokia takasi vuokran, joskaan mitään ongelmia ei ollut mihinkään suuntaan.
    Paitsi: jossain kylppärin kulmassa oli pientä värjäytymää kaakeleissa. Minä en siitä ollut välittänyt, koska se ei normipesulla lähtenyt, joten asennoiduin niin, ettei se ole myöskään mikään terveysongelma. Vuokralainen oli sisäänmuuttaessaan ostanut ties mitä hyperpesuainetta ja hinkannut puhtaaksi ja valitti minulle asiasta. Olisi kai toivonut vuokranalennusta tms. vaan ei saanut. Mutta minua jäi asia huvittamaan: stereotypiahan väittää, että venäläiset ovat hirmuisen epäsiistejä ja tässä venäläinen vuokralainen valitti suomalaiselle vuokraisännälle epäsiisteydestä...
  2. Tuosta liikenneympyrästä on syytä huomauttaa, että meillä ei ole erillistä väistämissääntöä liikenneympyrään. Siihen tulevat väistävät siksi, että heille on kolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus. Kertoo kyllä jotain ihmisten ymmärryskyvystä tai ainakin säädöksenlaatijan näkemyksestä siitä ymmärryskyvystä, että TLA:een on nähty tarpeelliseksi erikseen kirjata, että ympyrääntulevalle asetettu kolmio määrää väistämään nimenomaan ympyrässä olevia. Kai siinä on ajateltu, että kun monet ympyrät on rakennettu tavallisen risteyksen tilalle, niin kaikki kuljettajat eivät tajua tilanteen olevan täysin erilainen tavalliseen risteykseen nähden. Jos ajatellaan tuollaista tavallista katujen A ja B risteystä, johon tullaan neljältä suunnalta, niin ympyrän rakentamisen jälkeen siinä eivät oikeastaan enää risteä A ja B vaan neljä erillistä tietä risteää liikenneympyrän muodostaman ympyränmuotoisen tien kanssa. Neljä T-risteystä, siis.

    Kolmion asettaminen ympyrään tuleville alkoi Manner-Euroopassa ja sitä myötä Suomessakin joskus 90-luvulla. Vielä 25 vuotta sitten kolmioita ei yleensä ollut eli ympyrässä ajava väisti ympyrään tulevaa. Englannissa oli tietysti toisin kiertosuunnan vuoksi. Minulle oli kerran käydä vahinko, kun parin viikon Brittein saarilla ajelun jälkeen tulin Ranskan puolelle ja heti ensimmäisessä ympyrässä ajoin brittityylillä. Oikealta tullut madame soitti torvea oikein kunnolla :)