wanha_lieksalainen
Vapaa kuvaus
Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen
Aloituksia
109
Kommenttia
2154
Wanha lieksalainen, teonsanat kirjakielelle
Viikonlopuksi kymmenen helppoa paikallista murteellista teonsanaa eli verbeiä arvuuteltaviksi: paahata liärätä hykkäätt31457Wanha lieksalainen ja sähkölaskun saloja
Eilisessä (7.3.) Hesarissa oli vertailtu sähkön hintaa euroalueilla. Suomi on listassa sijalla 18, keskivertokuluttajan33452Wanha lieksalainen, umpitunnelia kysytään
Metrokeskustelusta muistui mieleeni, että 1960-luvun alkuvuosina rakennettiin Pielisjärven erääseen kylään maan alle bet17442Koulukiusaamista 1950-luvun Lieksassa
Minun kouluaikanani koulukiusaajia olivat opettajat. Silloin suhtauduttiin opettajiin pelonsekaisin tuntein eikä heitä a88438Wanha lieksalainen, markkinahumua
Markkinat ovat Suomessa hyvin vanha kaupankäyntimuoto. Niiden tiedetään alkaneen Karjalassa jo 1300-luvulla. Markkinoide36388Rautatie Lieksaan 105 vuotta
Joensuun ja Lieksan välinen rautatie avattiin virallisesti liikenteelle 10.9.1910 eli tänään päivälleen 105 vuotta sitte58352Wanha lieksalainen, syteen tai saveen
Sain illan häsyssä summamutikassa kyhäämääni umpimähkään vielä aamutuimaan himpun verran kipinää. Mitähän virke tarkoit43313Wanha lieksalainen, kirkkorannan lautturi
1800-luvulla Pielisjärven pitäjässä oli useita losseja Lieksanjoen yli kun tiestöä rakennettiin ja tiet alkoivat olla he15297Wanha lieksalainen, palstalla on vielä tilaa
Olen seuraillut sivusta muutaman viikon ajan palstan aloituksia sekä viestejä ja todennut, että maahanmuuttoasiat ja vie16291Wanha lieksalainen, lapsuuteni juhannuskuvia
Olen kirjoitellut juhannuksen vietostani ennenkin. Kertaus on paikallaan näin juhannuksena. Asuinmökkimme ulkorappusten26290Wanha lieksalainen ja eräs iso mies Emppu
Lupasin selvittää erään isokokoisen ainakin 1960 luvulla vaikuttaneen ja tapaamani lieksalaisen miehen tietoja. Muistin107282Wanha lieksalainen ja virkkeiden merkitykset
Seuraavaksi tarinan verran lyhyitä virkkeitä käännettäviksi kirjakielelle, sanojen paikalliset merkitykset huomioiden.24278Wanhan lieksalaisen entisajan radionkuuntelua
Kotini seinään vedettiin 50-luvun alkuvuosina avojohdolla yksivaihesähkö valaistusta varten, mutta radio oli vielä jonki40269Wanha lieksalainen ja Pielisen Pieliset
Pielisellä on liikennöinyt kolme ”Pielinen” -nimistä laivaa. Ensimmäinen höyrylaiva Pielinen seilasi Nurmeksen, Lieksan20266Wanha lieksalainen, ikävää, mutta totta!
Olen kirjoitellut palstalle kymmenen vuoden aikana lieksalaisista aiheista kuten Alvar Aallosta, Aku Korhosesta, kauppal14264Historiatietoja ei sallita Lieksan palstalle
Keskustelu sata vuotta sitten vaikuttaneesta merkkihenkilöstä, pielisjärveläisestä kauppias Karista on poistettu palstal12256Wanha lieksalainen toivottaa
rauhaisaa vuoden loppua ja onnekasta vuotta 2018 kaikille palstan kirjoittajille la lukijoille Pielisen rannalta.33255Asialliset aloitukset karsittu
Tämän päiväinen ylläpitäjän suorittama karsinta on osunut vain asiallisiin aloituksiin. Ne, jotka olisi pitänyt poistaa,28247Wanha lieksalainen, minä juon nyt kahvia
Kahvi on ollut suomalaisille tärkeä nautintoaine 1700-luvun alkuvuosikymmeniltä alkaen. Kahvia tuotiin silloiseen Ruotsi46240Wanha lieksalainen, Mauno Koiviston vierailu
Pääministeri Mauno Koivisto vieraili Enso-Gutzeit Osakeyhtiön Pankakosken tehtailla kesällä 1969. En ryhdy ruotimaan tar12234