Vegaanit vohvelit vohveliraudalla?

ozokka

Onko kukaan kokeillut maidottomia ja munattomia (eli vegaaneja tässä tapauksessa) vohveleita vohveliraudalla? Taikinaohjeita löytyy netistä. Aiemmin olen tehnyt vain lettuja, ja ajattelin hankkia vohveliradan jossain vaiheessa. Mutta jos vegaanivohvelit ovat hankalia, niin riittäköön letut pannulla. Kokemuksia?

11

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • waffletin

      Miks pitää yrittää tehdä jotain semmosta mikä ei onnistu.
      Ei vohvelit kestä kasassa ilman kanamunaa.
      Rauta on kätevä leivän paahtamiseen

      • ozokka

        Vastakysymys: Miksi joku nettiblogissaan esittää ohjeen, mikäli homma on mahdoton? Eli homma ei ole mahdoton. Mitä uskomattomampia juttuja voi tehdä vegaanisti. Itse en ole vain huippu keittiössä, joten halusin kysyä kokeneempien kokemuksia!

        Eihän leipoa voi myöskään ilman gluteiinia, eihähän, sillä siihenhän kaikki leipominen perustuu? Silti keliatikot ovat keksineet keinoja ohittaa esteitään.


      • waffletin
        ozokka kirjoitti:

        Vastakysymys: Miksi joku nettiblogissaan esittää ohjeen, mikäli homma on mahdoton? Eli homma ei ole mahdoton. Mitä uskomattomampia juttuja voi tehdä vegaanisti. Itse en ole vain huippu keittiössä, joten halusin kysyä kokeneempien kokemuksia!

        Eihän leipoa voi myöskään ilman gluteiinia, eihähän, sillä siihenhän kaikki leipominen perustuu? Silti keliatikot ovat keksineet keinoja ohittaa esteitään.

        vastakysymyksen vastakysymys; miksi hankkia koko vempelettä vegaanille ? harva muukaan sitä käyttää päivittäin.
        Enkäs edelleenkään usko että ilman kananmunaa taikina pysyy läjässä.

        Ja periaatteisiin: miksi EI kananmunaa ?
        Mietippäs - jos kaikki munivat kanat saisi hautoa munansa ihan kaikessa rauhassa, niistä tulisi aikamoinen määrä tipuja.
        Yksi kana munii pesään parhaimmillaan 6-7 kpl ( olen maatalon tyttö- tiedän)
        Niin että mitäs teet niille tipuille sitten ? Lopettaa ei saa, syödä ei saa, vapaana kasvavat vain kesän yli, talvesta ne ei selviä omin nokkineen. Navetta räjähtää jos kaikki ahdetaan sinne, ja kuka ne ruokkii, siivoaa pahnat ja kantaa vedet.

        Aikamoinen määrä kananraatoja syksyllä sitten. Vai pitäiskö kanat lopettaa kaikki kerralla niin niistä ei ole riesaa ? Antaa kettujen syödä ne tiput ja munat ja raadot... no minnekkäs ne kaikki ketut sitten laitetaan... ? Kehä ykkösen sisäpuolelle tuottamaan liikenneonnettomuuksia ?

        Kerro kun tiedät ja on periaatteita- siinä välissä tee se taikina ihan perinteisellä menetelmällä vaan.


      • waffletin kirjoitti:

        vastakysymyksen vastakysymys; miksi hankkia koko vempelettä vegaanille ? harva muukaan sitä käyttää päivittäin.
        Enkäs edelleenkään usko että ilman kananmunaa taikina pysyy läjässä.

        Ja periaatteisiin: miksi EI kananmunaa ?
        Mietippäs - jos kaikki munivat kanat saisi hautoa munansa ihan kaikessa rauhassa, niistä tulisi aikamoinen määrä tipuja.
        Yksi kana munii pesään parhaimmillaan 6-7 kpl ( olen maatalon tyttö- tiedän)
        Niin että mitäs teet niille tipuille sitten ? Lopettaa ei saa, syödä ei saa, vapaana kasvavat vain kesän yli, talvesta ne ei selviä omin nokkineen. Navetta räjähtää jos kaikki ahdetaan sinne, ja kuka ne ruokkii, siivoaa pahnat ja kantaa vedet.

        Aikamoinen määrä kananraatoja syksyllä sitten. Vai pitäiskö kanat lopettaa kaikki kerralla niin niistä ei ole riesaa ? Antaa kettujen syödä ne tiput ja munat ja raadot... no minnekkäs ne kaikki ketut sitten laitetaan... ? Kehä ykkösen sisäpuolelle tuottamaan liikenneonnettomuuksia ?

        Kerro kun tiedät ja on periaatteita- siinä välissä tee se taikina ihan perinteisellä menetelmällä vaan.

        "olen maatalon tyttö- tiedän"
        -Eh, no aika luonnosta vieraantuneelta kuulostat silti, sori vaan :D

        "Yksi kana munii pesään parhaimmillaan 6-7 kpl Niin että mitäs teet niille tipuille sitten ?"
        -Munintakanaloissa ei ole kukkoja. Siispä ne munat on hedelmöittymättömiä, eikä niistä tule ikinä kehittymään mitään.

        "Navetta räjähtää jos kaikki ahdetaan sinne, ja kuka ne ruokkii, siivoaa pahnat ja kantaa vedet."
        -Mitäpä jos lakattaisiin pitämästä niitä kanoja, eikä tuotettaisi niitä lisää? Nykykana ei sitäpaitsi yleensä edes osaa hautoa omia muniaan, ja ne kaikki haudotaan hautomakoneella. Ps. Kana asuu kanalassa, ei navetassa ;)


        Pari oikeaa realiteettia kanaloista:
        -Puolet tipuista on kukkoja, jotka tapetaan silppurilla tai kaasuttamalla heti kuoriutumisen jälkeen.
        -Hautomakoneella haudotut kanat viedään kasvattamoihin, ja niiden pitää jo pikkutipusta selviytyä yksin ilman emojaan. Normaalisti kana jopa juttelee poikasilleen munan läpi, puhumattakaan lämmittämisestä, turvasta, ja sosiaalisten taitojen opetuksesta.
        -Erilliset kanat valikoidaan tuottamaan uusia tipuja eristetyissä kanaloissa joissa on myös kukkoja.
        -Munintansa kana on muninut jo 12-18kuisena, jolloin se tapetaan (normaali elinikä 5-10v). Liha on jätettä, koska rasittunut liha ei ihmisille kelpaa, joten se poltetaan tai syötetään turkiseläimille. Kananliha tulee broilereista, jotka kasvatetaan omissa halleissaan.


    • BeVegan

      Kannattaa kokeilla munattomiin lettuihin Orgran No egg- kananmunakorviketta. Se sopi myösi vegaaneille, keliaakikoille ja soija-allergikoille. Oman kokemuksen mukaan paras korvike. Yksi paketti vastaa 66 kananmunaa ja paketteja myydään n. 5 euron hintaan. Löytyy ainakin Punnitse ja säästä- liikkeestä ja joistain k-marketeista. Vohveleita en tosin itse ole tehnyt munattomina. Ehkä sinä voit sitten kertoa onnistuiko? :-)

    • ozokka

      Joskus minulla on ollut "munankorviketta" (eli sitä samaa samasta paikasta ostettuna). Perusletut saan väännettyä kuitenkin ilmankin, joten nyt en ole sitä ostanut. Ei ole vielä sitä vohvelirautaakaan, kun asia oli vasta idea-asteella (ja olen asustanut sähköstä kaukana)! Tänään siis teen normaaleja vegaanilettuja itsetehdyn mustikkavadelmahilloin kanssa, jonka minäkin osasin keittää ja joka on hyvää...

    • mnrv

      waffletille: Äärimmäisen monet leivokset letut ja vohvelit mukaanlukien onnistuu varsin helposti ja herkullisesti aivan ilman kananmunaa tai muitakaan eläinperäisiä aineksia. Munalla ei ole mitään tekemistä taikinan kasassapysymisen kanssa, kunhan mittasuhteet muissa aineksissa on oikein.

      • Taavetti.

        Voi teitä raukkoja allergisia ja - ismeisiä. Mitäköhän sitä teillekin on syötetty päiväkodeissa ja koulussa ellei munaa , maitoa ja lihaa.
        Korvien välinen juttu koko huuhaa, kannattaa siis säästää vähän soijarahaoista
        terapeutille.


    • veggee

      Eilen ostin vohveliraudan ja tänään tei vohvelit. Vissyvettä ja vehnäjauhoja suhteessa 1:1, ripaus soodaa, suolaa ja sokeria sekä loraus öljyä. Ei mitään ongelmaa koossapysymisen kanssa.

    • 15 plus 20

      Tosi on, ei mitään kananmunaa tarvita vohveleissa. Tosin munankorviketta voi käyttää ihan maun ja rakenteen vuoksi, mutta ei sekään ole pakko.

      Tässä minun reseptini numero 1
      2 dl kauramaitoa (myös soijamaito tai vesi käy)
      1 dl puolikarkeita (tavllisia) vehnäjauhoa
      1 dl täsjyväjauhoa
      2 tl leivinjauhoa
      ripaus suolaa
      3 rkl omenasosetta

      Usein korvaan myös osan jauhoista gram eli kikhernejauholla, joka tuottaa vähän "kananmunamaisemman" rakenteen. Ja kun suolana käyttää Himalajan vuorisuolaa, saa vähän munamaista makuakin. Erityisesti lätyissä tuo gram/riisi/vuorisuola on erinomainen yhdistelmä.

      Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan sillä vohveliraudalla!

      Ja noin yleisemmällä tasolla: on kivaa ja oikein, että vegaanin ei ole pakko jäädä mistään ruokanautinnoista paitsi. Mitä enemmän meitä vegaaneja on, sitä enemmän myös firmoilla on motivaatiota kehittää meille sopivia tuotteita ja valmistusmenetelmiä, vaikka suurin osa innovaatioista taitaa kuitenkin tulla kotikokeilta.

    • Täti Tomera

      Sain joululahjaksi vohveliraudan, ja olen tehnyt vegaanivohvelit samaan tapaan kuin letutkin, eli en käytä mitään reseptejä, teen vain käsituntumalla taikinan sopivaksi. Alkuun vohvelit tarttuivat kiinni, mutta kun tajusin voidella molemmat paistopinnat margariinilla jo ennen vohveliraudan lämmittämistä, alkoi homma onnistumaan. Helpompaa kuin letunpaisto, ainakin omasta mielestäni.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2295
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2056
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1335
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1208
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1095
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe