Sain pari hyvää vastausta tässä alla aiemmin, en kuitenkaan kysymykseeni, vaan johonkin muuhun. Siksipä uusin jutun:
Tulitikku-x ei -rasia vaan...
Niin, mikäpäs on nimitys sellaisella pienellä läpyskällä, jossa n. 20 tikkua ja raapaisupinta sekä kannessa tietysti firman mainos?
Ruotsiksi "tändsticksplån". Niitä lie myös hammastikuille.
Apuva, eiks kukaan tiedä?
9
848
Vastaukset
- Topias
Nimeksi sopisi vaikka tulitikkuliuska (jos "rasia" tuntuu pahalta)...
Sana plån tulee latinan sanasta plenum 'pinta, liuska', joten se suomennus sopisi hyvin tähän yhteyteen?
Plån-sanan etymologiasta:
"plan, sbst. - da.; i betyd, 'jämn yta,
slätt' o. d., t. ex. Bib. 1541 (plur.
planar), från mlty. plån (lånat efter den
fsv. övergången av ä ;> å) = mhty. plån
(ty. plan), från lat. plänum, yta, slätt,
egentl, neutr. till adj. plänus, flat, jämn
(jfr piano; besl. med planka, planta
o. urbesl. med f l o). Samma ord som
det tidigare lånade plån. I betyd,
'utkast, förslag' från ty. plan, likaledes
från fra. plan, som kan vara identiskt
med föreg., men av somliga på grund
av den äldre skrivningen plant förts
samman med planta, jfr ital. pianla
dell' edifwio, grund, utkast. I alla
händelser tydl. anslutning till denna stam."
Lähde: Svensk etymologisk ordbok
http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/0668.html- sama
plenum p.o. planum!
- jrp
sama kirjoitti:
plenum p.o. planum!
...tulitikkuvihkoksi sanottavan.
- Tuhat-Jonni
jrp kirjoitti:
...tulitikkuvihkoksi sanottavan.
Kun sen vihon viimeinen tikku on raapaistu, niin vihko on jonniin joutava ja tulta on yritettävä säilyttää umpimähkässä.
Ainakin minulle on selitetty, että vihoviimeinen tarkoittaisi alun perin vihon viimeistä (vihkon viimeistä); jonni = tunkio ja umpimähkä = tuhasta (tuhkasta) muodostettu keko, jonka sisällä hiilloksen hitaasti kytevää hehkua yritetään pitää yllä niin että sen avulla voidaan sytyttää uusi tuli vähän tuonnempana.
- näin
Niin kuin tuossa tuli jo esille se on tulitikkuvihko, ainakin minä olen aina kutsunut sitä tulitikkuvihkoksi.
- Jompsin kumpsin
"Erittäin korkealaatuiset japanilaiset mainostulitikut ovat olleet suosittuja jo yli 30 vuotta. Ja suosio jatkuu….Mallistossamme on rasiamallisten tikkujen lisäksi myös ns. kansiotikkuja, jotka ovat tulossa uudelleen suosituiksi. Tehtaamme mallistossa on 12 rasiamallia, sekä 4 kansiomallia."
http://www.hubbe.fi/stidit.htm
- Silja Laine
olin käyttänyt tuota hubben termiä "kansio". Eiköhän sekin kelpaa.
Pannaan vihko korvan taakse tulevia tarpeita varten. - Anonyymi
< ru plån ’id.’, alk. ’kirjoitustaulu’ v:stä plåna ’pyyhkiä pois (kirjoitus)’ (sama kuin plana ’tasoittaa’ << lat planare ’id.’, planus ’tasainen’, ks. plantsku); vrt. lompsa." https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=ETYM_7acedd197f4497a28ce8760a3f3c074a&word=plooni&list_id=34202
- Anonyymi
Ulkomaan kielellä tuo on matchbook eli tulitikkukirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64125Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va922227Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J58950- 47834
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va37833Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?185810- 34801
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119755- 35744