Miesten 3-vaihteinen peruspyörä

rataspakka

Onko noissa miesten perusfillareissa paljon laatueroja? 3-vaihteinen olisi hakusessa, vaihteet ovat lähes kaikki Nexuksia - hinnat näyttävät lähtevän vajaasta 400:sta ja nousevan yli 700:n. Kannattaako maksaa ja mikä olisi hintalaatusuhteeltaan hyvä?

22

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      On suuria eroja. Nexus ei välttämättämättä ole paras vaihtoehto, mutta se on halvin, mitä markkinoilla on. Paras ja ainoa, joka vastaa ketjuvaihteita, on Rohloff.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Rohloff_Speedhub

      Muita hyviä vaihtoehtoja ovat mm. Torpedo.

    • -

      Budjetti 400-700e ja vedät esiin Rohloffin? Voi hyvä elämä, pelkkä takanapa maksaa 1000e.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Jep, mutta kysyttiin laatueroja. Markalla saa markan pyörän. Ihmisten odotukset ovat välillä hyvin kaukana todellisuudesta. :D

        Otin esiin myös, että on muitakin valmistajia kuin Shimano. Noita huonoja Nexus-napoja on kaikkein halvimmissa pyörissä. Itse suosittelisin sinkulaa tuollaiseen käyttöön.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jep, mutta kysyttiin laatueroja. Markalla saa markan pyörän. Ihmisten odotukset ovat välillä hyvin kaukana todellisuudesta. :D

        Otin esiin myös, että on muitakin valmistajia kuin Shimano. Noita huonoja Nexus-napoja on kaikkein halvimmissa pyörissä. Itse suosittelisin sinkulaa tuollaiseen käyttöön.

        "Ihmisten odotukset ovat välillä hyvin kaukana todellisuudesta. :D "

        Paitsi että otat nyt huomioon ainoastaan omat odotuksesi. Vai missä kohti odotettiin liikoja 400-700e pyörältä?

        Ei Nexuksessa omien kokemusteni mukaan mitään vikaa ole. Käytin yhdessä pyörässä Nexus-7:ää muutaman vuoden ja hyvin pelasi. Talvikäytössä vaihdevaijeria piti tosi rasvata, sillä se meni herkästi jäähän. Toki kaiken saa hajalle, jos ei huolla ja käyttää väärin.

        "Itse suosittelisin sinkulaa tuollaiseen käyttöön. "

        Vaikka et tiedä mitään käyttötarkoituksesta? Kaikki eivät pidä mäkien ajamisesta vaihteettomalla pyörällä.

        "Otin esiin myös, että on muitakin valmistajia kuin Shimano. "

        Niinpä niin. Sama jos joku kyselee Shimanon Acera-vaihteenvalitsimista niin sitten voisi "ottaa esiin", että Sramin Redit ovat ergonomisemmat ja kivemmat(ja 20-kertaa kalliimmat).


      • Alkup. Maantiepyöräi
        - kirjoitti:

        "Ihmisten odotukset ovat välillä hyvin kaukana todellisuudesta. :D "

        Paitsi että otat nyt huomioon ainoastaan omat odotuksesi. Vai missä kohti odotettiin liikoja 400-700e pyörältä?

        Ei Nexuksessa omien kokemusteni mukaan mitään vikaa ole. Käytin yhdessä pyörässä Nexus-7:ää muutaman vuoden ja hyvin pelasi. Talvikäytössä vaihdevaijeria piti tosi rasvata, sillä se meni herkästi jäähän. Toki kaiken saa hajalle, jos ei huolla ja käyttää väärin.

        "Itse suosittelisin sinkulaa tuollaiseen käyttöön. "

        Vaikka et tiedä mitään käyttötarkoituksesta? Kaikki eivät pidä mäkien ajamisesta vaihteettomalla pyörällä.

        "Otin esiin myös, että on muitakin valmistajia kuin Shimano. "

        Niinpä niin. Sama jos joku kyselee Shimanon Acera-vaihteenvalitsimista niin sitten voisi "ottaa esiin", että Sramin Redit ovat ergonomisemmat ja kivemmat(ja 20-kertaa kalliimmat).

        Fixiin saa juuri sellaiset välitykset, kuin kukin tarvitsee. Takarattaita esimerkiksi saa piikin välein! Eikä Suomessa oikeasti ole sellaisia mäkiä, ettei fixiä voisi käyttää.

        Halpiksista joku Spessun Langster Steell tai Konan Paddywagon menevät haarukkaan.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=82

        Satsaus pyörän keveyteen on tuollaisessa käytössä järkevää! Kevyttä pyörää on paljon helpompi käsitellä.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Fixiin saa juuri sellaiset välitykset, kuin kukin tarvitsee. Takarattaita esimerkiksi saa piikin välein! Eikä Suomessa oikeasti ole sellaisia mäkiä, ettei fixiä voisi käyttää.

        Halpiksista joku Spessun Langster Steell tai Konan Paddywagon menevät haarukkaan.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=82

        Satsaus pyörän keveyteen on tuollaisessa käytössä järkevää! Kevyttä pyörää on paljon helpompi käsitellä.

        Niin niin, moista aivopierua vähän odotinkin.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Fixiin saa juuri sellaiset välitykset, kuin kukin tarvitsee. Takarattaita esimerkiksi saa piikin välein! Eikä Suomessa oikeasti ole sellaisia mäkiä, ettei fixiä voisi käyttää.

        Halpiksista joku Spessun Langster Steell tai Konan Paddywagon menevät haarukkaan.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=82

        Satsaus pyörän keveyteen on tuollaisessa käytössä järkevää! Kevyttä pyörää on paljon helpompi käsitellä.

        Eipä sekoteta käsitteitä fixi ja sinkula. Sinkula on (kuten tiedät) yksivaihteinen vapaarattaalla varustettu pyörä. Fixi taas on yksivaihteinen kiinteävälityksinen pyörä, joka ei todellakaan sovi arkista käyttöpyörää haluavalle "aloittelijalle".

        Kevyt sinkula on ihan ok vaihtoehto melkeimpä joka käyttöön, fixi taas vaatii paljon harjoittelua ja erityistä asennetta. Minä en ainakaan halua polkea aina myös alamäkiä. Fixissä kun kammet pysähtyy, pysähtyy myös takaratas ;-)

        Saako noita Torpedoja vielä jostakin, uusia?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Eipä sekoteta käsitteitä fixi ja sinkula. Sinkula on (kuten tiedät) yksivaihteinen vapaarattaalla varustettu pyörä. Fixi taas on yksivaihteinen kiinteävälityksinen pyörä, joka ei todellakaan sovi arkista käyttöpyörää haluavalle "aloittelijalle".

        Kevyt sinkula on ihan ok vaihtoehto melkeimpä joka käyttöön, fixi taas vaatii paljon harjoittelua ja erityistä asennetta. Minä en ainakaan halua polkea aina myös alamäkiä. Fixissä kun kammet pysähtyy, pysähtyy myös takaratas ;-)

        Saako noita Torpedoja vielä jostakin, uusia?

        Fixi vaatii minulle harjoittelua noin kymmenen metriä. ( Se oli tosin alamäkeen ja aika jännää. :) ) Fixi on vaihtoehto, mutta en kyllä suosittele sitä ihan kylmiltään.

        Fixi, kiinteävälitteinen pyörä, on myös sinkula. Fixi on yksivaihteinen pyörä, kuten hyvin tiedät. Ainakaan en vielä ole nähnyt yhtään fixiä, jossa olisi enemmän kuin yksi vaihde.

        Sen myönnän, että ajattelen itse automaattisesti fixiä tuollaiseen käyttöön. Ensimmäisessä sinkulassani on kiekon toisella puolella vapaavaihde ja toisella ei. Eipä sitä hirveästi ole ajettu vapaavaihteella muuten kuin talvella.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Fixi vaatii minulle harjoittelua noin kymmenen metriä. ( Se oli tosin alamäkeen ja aika jännää. :) ) Fixi on vaihtoehto, mutta en kyllä suosittele sitä ihan kylmiltään.

        Fixi, kiinteävälitteinen pyörä, on myös sinkula. Fixi on yksivaihteinen pyörä, kuten hyvin tiedät. Ainakaan en vielä ole nähnyt yhtään fixiä, jossa olisi enemmän kuin yksi vaihde.

        Sen myönnän, että ajattelen itse automaattisesti fixiä tuollaiseen käyttöön. Ensimmäisessä sinkulassani on kiekon toisella puolella vapaavaihde ja toisella ei. Eipä sitä hirveästi ole ajettu vapaavaihteella muuten kuin talvella.

        Perustelut ilmeisesti unohtuivat, joten kerrotko miksi suosittelisit peruskäyttöön fixiä? Vai tuotko kiinteävälitteiset esiin joka toisessa topikissa vain päästäksesi ilmoittamaan, että ajat fixillä?


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Fixi vaatii minulle harjoittelua noin kymmenen metriä. ( Se oli tosin alamäkeen ja aika jännää. :) ) Fixi on vaihtoehto, mutta en kyllä suosittele sitä ihan kylmiltään.

        Fixi, kiinteävälitteinen pyörä, on myös sinkula. Fixi on yksivaihteinen pyörä, kuten hyvin tiedät. Ainakaan en vielä ole nähnyt yhtään fixiä, jossa olisi enemmän kuin yksi vaihde.

        Sen myönnän, että ajattelen itse automaattisesti fixiä tuollaiseen käyttöön. Ensimmäisessä sinkulassani on kiekon toisella puolella vapaavaihde ja toisella ei. Eipä sitä hirveästi ole ajettu vapaavaihteella muuten kuin talvella.

        Eipä näytä olevan sullakaan käsitteet hallussa. Kyllä, fixissäkin on vain yksi vaihde, mutta ei vapaaratasta. Nimitys ei tule vaihteiden määrästä, vaan vapaarattaan puutteesta. SS eli singe speed, eli sinkula, on taas vapaarattaallinen yksivaihteinen varustelematon "sporttimalli". Jopot, mummikset ym yksivaihteiset eivät periaatteessa ole aitoja ss-pyöriä.

        Vai kymmenessä metrissä omaksuit kiinteävälityksisen metkut. Ja sen jälkeen pystyit sujuvasti ajeleen myös paljon pysähtymisiä vaativaa "kaupunkiajoa". Mikäpä siinä, mulla kyllä menisi paljon kauemmin. Yksistään liikkeelle lähdön saaminen sujuvaksi veisi enempi aikaa. Vapaa rattaallisellahan ainakin minä polkaisen pyörän liikkeelle ja polkaisun suorittanut kampi alhaalla rullaten "nousen" satulaan ja laitan jalan liikkumattomalle polkimelle. Tuntuu aika hankalalta jos koko ajan pitäisi aloitus polkaisun suorittanutta kampea pyörittää ja samalla nousta satulaan ja tällätä jalka pyörivälle polkimelle (remmi tai lukko)

        Taidan tyytyä sinkulaan :-)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Eipä näytä olevan sullakaan käsitteet hallussa. Kyllä, fixissäkin on vain yksi vaihde, mutta ei vapaaratasta. Nimitys ei tule vaihteiden määrästä, vaan vapaarattaan puutteesta. SS eli singe speed, eli sinkula, on taas vapaarattaallinen yksivaihteinen varustelematon "sporttimalli". Jopot, mummikset ym yksivaihteiset eivät periaatteessa ole aitoja ss-pyöriä.

        Vai kymmenessä metrissä omaksuit kiinteävälityksisen metkut. Ja sen jälkeen pystyit sujuvasti ajeleen myös paljon pysähtymisiä vaativaa "kaupunkiajoa". Mikäpä siinä, mulla kyllä menisi paljon kauemmin. Yksistään liikkeelle lähdön saaminen sujuvaksi veisi enempi aikaa. Vapaa rattaallisellahan ainakin minä polkaisen pyörän liikkeelle ja polkaisun suorittanut kampi alhaalla rullaten "nousen" satulaan ja laitan jalan liikkumattomalle polkimelle. Tuntuu aika hankalalta jos koko ajan pitäisi aloitus polkaisun suorittanutta kampea pyörittää ja samalla nousta satulaan ja tällätä jalka pyörivälle polkimelle (remmi tai lukko)

        Taidan tyytyä sinkulaan :-)

        Fixi on sinkula, sinkula ei ole fixi. Pidin itsekkin fixiä vähän hankalana ajatuksena, kun ostin ensimmäistä sinkulaani. Kun fixiratas kuitenkin maksoi kiekon toiselle puolelle asennettuna vain 5€, niin se tuli siihen otettua.

        Kotona sitten tuli fixipuolta kokeiltua ja käytännössä vapaarattaalla ajan vain, kun pyörässä on nastat. Kannattaa ylittää tässäkin tapauksessa ennakkoluulonsa. ;)

        Pyöräni pysähtyy kaupungissa ihan samalla tavalla jarruilla kuin maantiepyöräni. Jarruttamista takarenkaalla en ole opetellut. En myöskään osaa ajaa pyörällä taaksepäin, mitä nuoret tekevät.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Fixi on sinkula, sinkula ei ole fixi. Pidin itsekkin fixiä vähän hankalana ajatuksena, kun ostin ensimmäistä sinkulaani. Kun fixiratas kuitenkin maksoi kiekon toiselle puolelle asennettuna vain 5€, niin se tuli siihen otettua.

        Kotona sitten tuli fixipuolta kokeiltua ja käytännössä vapaarattaalla ajan vain, kun pyörässä on nastat. Kannattaa ylittää tässäkin tapauksessa ennakkoluulonsa. ;)

        Pyöräni pysähtyy kaupungissa ihan samalla tavalla jarruilla kuin maantiepyöräni. Jarruttamista takarenkaalla en ole opetellut. En myöskään osaa ajaa pyörällä taaksepäin, mitä nuoret tekevät.

        No teilläpäin ( tai sulla) on sitten erilainen luokitus. Täällä sinkulassa EI ole koskaan kiinteää välitystä. Tuo kääntönapa tietysti hämärtää käsitteitä. Sinkula jossa on käsijarrut, ei muutu fixiksi napaa kääntämällä. AITO fixsi on oikeastaan ratapyörä jota käytetään tiellä. Aidossa fixissä ei ole myöskään jarruja, muita kuin se takaratas ja reidet ;-) Fixin alkuperäinen ideahan on karsia pyörästä pois kaikki, mikä ei ole ajamista varten pakollista.


    • Kaunotar...

      Pysykää pirskatti asiassa ap. haluaa 3-vaihteisen ei sinkulaa/fixiä. Itse sanoisin, että osta joku peruspyörä pyöräliikkestä. Älä marketista tai postimyynnistä. Ja kypärä päähän.

    • Kaunotar...

      Ja lisäys ei kannata maksaa yli 500 euroa 3-vaihteisesta.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Runko on pyörän sielu. Pelkästään hyvä runko maksaa yli tuon. Halvimmat kunnolliset kiekot maksavat pari sataa. Yhtälösi on kelvoton.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Runko on pyörän sielu. Pelkästään hyvä runko maksaa yli tuon. Halvimmat kunnolliset kiekot maksavat pari sataa. Yhtälösi on kelvoton.

        Ole hyvä ja määrittele "hyvä runko" ja "kunnolliset kiekot".


      • Alkup. Maantiepyöräi
        - kirjoitti:

        Ole hyvä ja määrittele "hyvä runko" ja "kunnolliset kiekot".

        Runko
        - vääntöjäykkä
        - kevyt
        - absorboiva

        Kiekot
        - kestävät
        - kevyet
        - absorboivat

        Kokonaisuuden paino ajokunnossa reilusti alle 9kg. Jos rahaa on laittaa paljon, todella reilusti alle 9kg. Yksivaihteinen kevyt pyörä on kaupungissa mukavampi kuin raskas kolmivaihteinen.


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Runko
        - vääntöjäykkä
        - kevyt
        - absorboiva

        Kiekot
        - kestävät
        - kevyet
        - absorboivat

        Kokonaisuuden paino ajokunnossa reilusti alle 9kg. Jos rahaa on laittaa paljon, todella reilusti alle 9kg. Yksivaihteinen kevyt pyörä on kaupungissa mukavampi kuin raskas kolmivaihteinen.

        Kuten tavallista, puhut eri asioista kuin muut. Se, että peruskäytössä tarvitsisi alle 9kg pyörää on jälleen.. jääköön sanomatta.

        Laskurit ovat aina kyseenalaisia mutta ihan mielenkiinnosta syötin tuohon laskuriin ( http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html ) 9kg ja 12kg fillarit. 100km matkalla kevyemmän eduksi tulisi 30km/h keskarilla vähän reilu minuutti. Kisaa ajaessa ero on havaittava mutta ei-kilpailevalla perusharrastajalla?

        Absorboivat kiekot? Kerro ihmeessä jotkin kiekot, jotka olisivat erityisen absorboivat? Ei taida olla kiekkojen tehtävä absorboida yhtään mitään. Ehkä et vain oikein tiedä mistä puhut.

        Kaikki halvatkin rungot kestävät kyllä normaaliajon. Yritäpä huviksesi perustella(sillä jos esittää väitteitä niin niitä pitää myös osata perustella), miksi peruskuluttaja tarvitsisi alle 9kg pyörän ja miksi hänen pitäisi käyttää siihen huomattavasti enemmän rahaa kuin peruspyörään. Mitkä ovat saavutettavat edut?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        - kirjoitti:

        Kuten tavallista, puhut eri asioista kuin muut. Se, että peruskäytössä tarvitsisi alle 9kg pyörää on jälleen.. jääköön sanomatta.

        Laskurit ovat aina kyseenalaisia mutta ihan mielenkiinnosta syötin tuohon laskuriin ( http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html ) 9kg ja 12kg fillarit. 100km matkalla kevyemmän eduksi tulisi 30km/h keskarilla vähän reilu minuutti. Kisaa ajaessa ero on havaittava mutta ei-kilpailevalla perusharrastajalla?

        Absorboivat kiekot? Kerro ihmeessä jotkin kiekot, jotka olisivat erityisen absorboivat? Ei taida olla kiekkojen tehtävä absorboida yhtään mitään. Ehkä et vain oikein tiedä mistä puhut.

        Kaikki halvatkin rungot kestävät kyllä normaaliajon. Yritäpä huviksesi perustella(sillä jos esittää väitteitä niin niitä pitää myös osata perustella), miksi peruskuluttaja tarvitsisi alle 9kg pyörän ja miksi hänen pitäisi käyttää siihen huomattavasti enemmän rahaa kuin peruspyörään. Mitkä ovat saavutettavat edut?

        Esimerkiksi 7kg polkupyörän käsiteltävyys liikenteessä on huomattavasti parempi kuin 14kg järkäleen. Ero on merkittävin juuri kaupunkiliikenteessä. Pahimmillaan mummopyörä voi painaa yli 16kg!

        Kiekkojen kyvyssä suodattaa värinää on todella suuria eroja. Kaupungissa, missä on mukulakiveä, ero on merkityksellinen. Suosisin matalaa kehää.

        Ei kai kukaan osta yli 10kg pyörää aktiiviseen kaupunkikäyttöön?


      • -
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Esimerkiksi 7kg polkupyörän käsiteltävyys liikenteessä on huomattavasti parempi kuin 14kg järkäleen. Ero on merkittävin juuri kaupunkiliikenteessä. Pahimmillaan mummopyörä voi painaa yli 16kg!

        Kiekkojen kyvyssä suodattaa värinää on todella suuria eroja. Kaupungissa, missä on mukulakiveä, ero on merkityksellinen. Suosisin matalaa kehää.

        Ei kai kukaan osta yli 10kg pyörää aktiiviseen kaupunkikäyttöön?

        Jos väität, että kiekkojen "värinänsuodatuksella" ja ajomukavuudella mukulakivillä on jotain tekemistä keskenään niin kannattaa miettiä asiaa uudelleen. Rengastuksella onkin sitten enemmän merkitystä.

        >>Ei kai kukaan osta yli 10kg pyörää aktiiviseen kaupunkikäyttöön?

        Mitä pyöräparkkiin katsoo, niin 99% ihmisistä.

        >>Esimerkiksi 7kg polkupyörän käsiteltävyys liikenteessä on huomattavasti parempi kuin 14kg järkäleen.

        Jos verrataan 7kg pyörää 14kg pyörään niin silloin puhutaan rakenteeltaan, suunnittelultaan, käyttötarkoitukseltaan ja myös hinnaltaan täysin erilaisista pyörätyypeistä, jotka eivät ole oikein vertailukelpoisia keskenään, ainakaan pelkän painon suhteen.

        Yleisesti ottaen tietty ihmistyyppi tuijottaa aivan liikaa pyörien painoa, sillä arki-ajossa sillä painolla on hyvin vähän merkitystä.

        Ajattellaanpa nyt vaikka 80 kg kuskia. Systeemi noilla esimerkkipainoilla painaa joko 87kg (3000e kilpapyörä) tai 94kg(400e hybridi). Ei kovin merkittävä ero.


    • Kaunotar.

      Älä viitsi olla lapsellinen. Nyt on kyse peruspyörästä. Oletkohan koskaan edes sellaisella ajanut eli jos kokemus puuttu, niin turhaa esittää kaikkitietävää.

    • Eitrikooajaja

      Totatota. Jos 3vaihteinen normipyörä on raskas ajaa, niin silloin on kyllä syy ajajassa eikä tzygässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2915
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1406
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe