Vinkkejä vegaaniksi ryhtyvälle?

Vegaaniksi ryhtyvä

Eli olen 13-vuotias ja oon jo pitkään suunnitellu vegaaniksi ryhtymistä. Aion ryhtyä ennen kuin koulut alkaa.
Tiedän jo suunnilleen kaiken tarpeellisen vegaaniruokavaliosta. Kysyn vaan että onko jollain mitään vinkkejä tai muistutuksia tms?

Oon ollu lakto-ovovegetaristi puoltoista vuotta.

5

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästkä1

      Kysäseppäs vielä äidiltä ja iskältä tai terkkarilta mitä mieltä ovat asiasta. Sulla on vielä kasvuikä kesken niin että saatat vaikka jäädä jämäksi jos et saa pituuskasvuun tarvittavia ravintoaineita.
      Pahimmillaan tärkeiden ravintoaineiden puute saattaa myös aiheuttaa
      muita sairuksia kuten osteoporoosia.

      Mihinkään muotivillitykseen ei kannata lähteä, käytä järkeä.

      • jauha sitä

        paskaa vielä vähän enemmän. Ei lihaa ainakaan joka päivä tarvitse. Proteiinit voi hakea muualta jos yhtään ajattelee eläinten ja luonnon hyvinvointia mutta mitäs sinä vammanen idiootti ikinä ajattelet muuta kuin omia mielihyviäsi!!!! Sinulta ja sinun kaltaisilta imbesilleiltä ei voi kai edes odottaa mitään hyvää!
        Ne terkkarit voi painua rauhassa niskan päältä helvettiin!


      • petteri R
        jauha sitä kirjoitti:

        paskaa vielä vähän enemmän. Ei lihaa ainakaan joka päivä tarvitse. Proteiinit voi hakea muualta jos yhtään ajattelee eläinten ja luonnon hyvinvointia mutta mitäs sinä vammanen idiootti ikinä ajattelet muuta kuin omia mielihyviäsi!!!! Sinulta ja sinun kaltaisilta imbesilleiltä ei voi kai edes odottaa mitään hyvää!
        Ne terkkarit voi painua rauhassa niskan päältä helvettiin!

        Ohoh- kakarallahan on tänään känkkäränkkäpäivä. Jäikö lauantaitikkari saamatta vai tuliko aamulla nolot kun äiti löysi tahrasen lakanan ?
        Tuo kuuluu siihen 13 v ikään.
        Kyllä se ipana siitä tasottuu, ootat semmosen kymmenisen vuotta, käyt intin (paitsi huonokuntosia ei oteta) ja koitat kasvattaa 3 partahaiventa.
        Koitas keksiä joku harrastus niin jää tuo kiroilu (kuuluu kyllä ikään se pikkuasioilla pullistelu ) vähemmälle .
        Et oo vielä aikuinen etkä enää lapsi.
        Kyllä se siitä. Meehän ulos vaikka kiipeilytelineelle, ihan hyvä ilma.


    • .mtlmn.

      Jos kanaa tykkäät syödä niin soijasuikaleet broilerimausteella maustettuna ajaa saman asian ja jauhenlihan voi korvata soijarouheella. Ovat myös hyviä proteiinin lähteitä.

      Leivänpäälle tummansinistä keijua jos voita mietit ja maidon voi korvata riisi,soija tai kauramaidolla esimerkiksi. Saa normaali ruokakaupasta

      Vegaani kaakaota on myös ja jotkut tummat kaakaot on vegaanisia.

      Suklaata saa myös vegaanista jotkut tummat suklaat on vegaanisia ja tuoteselostuksen voi katsoa paketin takanta. Sitä saa myös vegaani kaupoista ym.

      Makaroonissa saattaa olla esim kananmunaa joten kannattaa tarkistaa aina tuoteselosteet pakkauksen takaa.

      Vegaanista jäätelöä on myös esim tofuline tuutit ja muut mitä löytää myös norm ruokakaupasta.

      Lisää tietoa/reseptejä saat vegaaniliiton sivuilta http://www.vegaaniliitto.fi/ ja muualta internetistä jos haluat

    • ozokka

      Riippuu paljon ruokavaliosta, minkä verran siinä on ravinteita (onko mahdollisuus rikastettuihin kasvismaitoihin ym). Huolehdi tärkeimpien vegaanille riskialttiiden vitamiinien saannista. D-vitamiini, B12-vitamiini, ehkä kalsiumlisä myös. Hyviä vegaanisiakin vitamiinivalmisteita löytyy, ja joidenkin apteekista myytävien valmistaja sanoo olevan vegaanisia. Finelli-tietokanta (elintarvikkeiden ravintoarvot) on hyvä, kannattaa tutustua netissä siihen. Hanki uutta tietoa. Stressasta ei silti kannata. Ajan myötä opit uutta. Tutkimustietokin vaihtuu, joten (ravinto)asioiden seuraaminen kannattaa.

      Nyt syksyllä metsästä löytää ilmaista superruokaa. Koululaisena sinulla ei ehkä ole aikaa, mutta ajan myötä kannattaa opetella tuntemaan sieniä, marjoja ja luonnon yrttejä. Ne ovat ilmaisia, ja lisäksi metsässä lepää silmä ja mieli. (Itse olen vasta lähes 40-kymppisenä oppinut sieniä, ja löytämisen riemu on rajaton.) Voit ilostuttaa isän, äidin, mummin, kummin tms tarjoutumalla mukaan sieni- ja marjametsään. Se ehkä edistää veganisminkin hyväksymistä.

      Mieti rajasi. Missä tilanteessa ja minkä verran olet ehkä valmis tekemään kompromisseja? (Itse olen valmis syömään satunnaisia sienimatoja.) Mielestäni on maailman kannalta parempi, jos jokainen vähentää rajusti eläintuotteiden kulutusta, kuin että muutama on tiukka vegaani.

      Itse pitäisin tärkeimpänä muistutuksena, että nk. herkut ovat vain lisä. Vatsa pitää täyttää kunnollisella (vegaani)ruualla, ja herkut tulevat vasta kakkosena.

      Toivotan sinulle hyvää syksyä ja opintomenestystä ja onnea aloittelevana vegaanina!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe