Onko napavaihde huolettomampi

huoletonta etsivä

kuin ketjuvaihde? Eri pyöräilyfoorumit ovat tästä väittelyä täynnä ja yhteistä linjaa ei tunnu löytyvän. Mikä on totuus napavaihteiston huolettomuus vastaan ketjuvaihde? Pitääkö napavaihteisto tosiaan huoltaa vuosittain vai eikö tarvitse?

Mitä muita etuja/haittoja on napavaihde vastaan ketjuvaihde?

Entäs hydrauliset levyjarrut vastaan mekaaniset levyjarrut vastaan vannejarrut? Mitä etuja/haittoja noista löytyy?

26

4878

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma napa

      On kaksi tahoa, joiden mielestä napavaihde vaatii vuosittaista huoltoa:

      1) Pyörämekaanikot. He saavat siitä leipänsä.

      2) Tämän foorumin nimimerkki "alkup. maantiepyöräilijä". Hänen motiiviaan voimme vain arvailla, jonkinlainen mielentilatutkimus olisi varmaankin tarpeen.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Fixi on huoleton.

      http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon

      Napavaihteessa on vain kaikki kuluvat osat piilossa, joten vaurioita ei näe kuten ketjuvaihteessa. Kaikki hienomekaaniset laitteet tulee huoltaa säännöllisesti. Niin napavaihteetkin.

      Tuo nimimerkki Oma napa ajanee autollaankin ilman huoltoja ja öljynvaihtoja niin kauan kunnes jää tienposkeen?

      • Oma napa

        (Puhe oli vaihteista ja sinä otat esille fiksin, josta vaihteet puuttuvat tyystin.)

        Se, että osat ovat piilossa on vain hyvä asia sillä näin hiekka ja pöly eivät pääse kuluttamaan osia. Jos vaihteisto toimii, niin ei muuta kuin ajoa.

        (Enkä vaihdata autoonikaan vaihteistoöljyä, sillä se ei kuulu huolto-ohjelmaan.)


      • -
        Oma napa kirjoitti:

        (Puhe oli vaihteista ja sinä otat esille fiksin, josta vaihteet puuttuvat tyystin.)

        Se, että osat ovat piilossa on vain hyvä asia sillä näin hiekka ja pöly eivät pääse kuluttamaan osia. Jos vaihteisto toimii, niin ei muuta kuin ajoa.

        (Enkä vaihdata autoonikaan vaihteistoöljyä, sillä se ei kuulu huolto-ohjelmaan.)

        >>(Puhe oli vaihteista ja sinä otat esille fiksin, josta vaihteet puuttuvat tyystin.)

        Onhan se huomattu, että ei ole sellaista topikkia jota ei voisi kääntää fixeihin.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        - kirjoitti:

        >>(Puhe oli vaihteista ja sinä otat esille fiksin, josta vaihteet puuttuvat tyystin.)

        Onhan se huomattu, että ei ole sellaista topikkia jota ei voisi kääntää fixeihin.

        Kun kysytään huoletonta vaihtoehtoa, niin fixi on sellainen. Pesee yleispyöränä tuollaiset napavaihteiset.

        Jos fixi on liian extreme, niin sitten sinkula vapaavaihteella. Kaikki citysinkulat saa joko vapaavaihteisina tai ilman.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Jatketaan jarruista

      Nestelevarit ovat tehokkaimmat. Samalla ne ovat vaikeimmat huoltaa. Ei mitään rakettitiedettä, mutta tarvitaan mm. ilmaustyökalut. Halvoisaa nestelevareissa on paljon vuotoja, joten pahimmillaan rankassa käytössä huoltotyö on tehtävä monta kertaa vuodessa.

      Mekaaninen levari on helpompi huoltaa. Suurin miinus on jatkuva pieni säädön tarve. Varsinkin halvemmat, joissa on huonot vaijerit, joutuu säätämään melkein joka lenkille varsinkin alussa.

      Erilaisia vannejarruja on lukuisia. Canttilever on yksinkertaisin ja ehkä tunteettomin lialle, mutta itse pidän kyllä ihan normaalia sivuvetojarrua usein parhaimpana jarrutusteholtaan. Hyvää vannejarrussa on huollon helppous ja se, että huoltokohteet: palat ja itse vanne ovat hyvin näkyvillä.

      Lisäksi käytössä on muutamaa eri tyyppiä rumpujarruja. Ne eivät ole oikein standardikamaa samalla tavalla kuin yllä mainitut. Ne voivat olla huolettomia pitkään, mutta sen jälkeen korjaaminen on mahdotonta, koska ei ole varaosia.

      Kaikissa on siis omat hyvät ja huonot puolensa. Vannejarru on ehkä kaikkein huolettomin. Kesäkäyttöön sivuvetomalli ja ympärivuotiseen cantti tai V. Myös mekaaninen levari käy, jos hyväksyy päivittäisen pienen säätötyön.

      • mekaaninen levari

        Kumma kun ei itsellä noita mekaanisia levareita tarvitse itse juuri säädellä...

        Pyörän edellinen huolto oli ns. ensihuolto ja sen jälkeen on matkaa taittunut
        700 km. Nyt alkaa tuntua, että takajarrua voisi hiukan säätää.


    • Zveigang

      Kokemustausta ei meikäläisellä ole näistä nykyisten halpispyörien Shimano napavaihteista mutta kylläkin muista euromerkeistä.

      Itseltäni löytyy esim. Joposta 60/70 luvun taitteesta Fichtel & Sachsin Torpedo Zweigang Automatic takanapa, siis kaksivaihteinen täysautomaatti. Sitten on Tunturi Pop miestenpyörässäni 1970-luvulta Sturmey Archerin kolmivaihteinen manuaalinen rumpujarrullinen takanapa. Nämä molemmat ovat siis olleet käytössä noin 40 vuotta ja ikinä ei mitään huoltoa kyseisille navoille ole tehty ja edelleenkin toimivat Buiccin lailla!

      Mahtaisiko ketjuvaihteet kestää moista rupeamaa huollotta????

      • ripax

        Paljonko 40 vuoden aikana pyörälle on kertynyt kilometrejä, sillä vain ajamalla osat kuluvat! Pyörän ikä ei ole mikään mittari pyörän kestävyydestä ellei ole tietoa ajetuista kilometreistä. Satunnaisella pyöräilijällä kertyy usein alle 500km vuodessa joten kilometrejä 40 vuotta vanhalla pyörällä saattaa olla vain alle 20 000, jolloin pyörä on vasta sisäänajettu. Itselläni 12 vuotta vanhalla hybridillä on kertynyt 63850km, jolloin osia on jouduttu vaihtamaan jo kulumisen vuoksi. Pyöräkorjaajat antavat usein vain valohoitoa vähän ajetuille pyörille.


    • atasdrtrwe

      Entä miten napavaihde kestää pitkällä matkalla? Ketjuvaihteisessa on ainakin takavaihtaja melko pommi jos menee yli ja osuu pinnoihin ni se on sitten siinä se. Mutta kai retkipyörässä silti pitäs olla ketjuvaihde. Oli juttua ylen jostain toimittajasta joka vetää maapalloa ympäri ja sillä näky olevan napavaihteisto pyörässä joku mikä lie 8v

      • -

        Napavaihteissa on omat etunsa mutta itse en lähtisi todella pitkälle reissulle napavaihteilla. Jos ne hajoavat niin huolto menee pahimmillaan todella vaikeaksi ja varaosaa saattaa joutua odottelemaan viikkoja.

        Ketjuvaihteet vaativat jatkuvaa huoltoa ja todennäköisyys hajoamiseen on suurempi mutta jos pitäytyy standardiosissa niin varaosia löytyy vaivatta liki mistä päin maailmaa tahansa.

        Moni maailmanympäripyöräilijä suosii Rohloffia, joka on kallis ja kestävä. Ongelmaton sekään ei silti ole ja muistaakseni ainakin Mark Beaumontilla ja Lukas Priklopilillä oli omat ongelmansa Rohloffin kanssa.


      • faktaa?
        - kirjoitti:

        Napavaihteissa on omat etunsa mutta itse en lähtisi todella pitkälle reissulle napavaihteilla. Jos ne hajoavat niin huolto menee pahimmillaan todella vaikeaksi ja varaosaa saattaa joutua odottelemaan viikkoja.

        Ketjuvaihteet vaativat jatkuvaa huoltoa ja todennäköisyys hajoamiseen on suurempi mutta jos pitäytyy standardiosissa niin varaosia löytyy vaivatta liki mistä päin maailmaa tahansa.

        Moni maailmanympäripyöräilijä suosii Rohloffia, joka on kallis ja kestävä. Ongelmaton sekään ei silti ole ja muistaakseni ainakin Mark Beaumontilla ja Lukas Priklopilillä oli omat ongelmansa Rohloffin kanssa.

        Kysytääs taas kerran:

        Kuka on ITSE nähnyt hajonneen napavaihteen? Ilmoittautujat kertokoon
        - mikä vaihde
        - kuinka paljon oli ajettu
        - miten hajosi
        - korjattiinko ja jos, mitä maksoi?

        Avovaihteita suositellaan täällä "huolettomina" vaikka niiden jatkuva huoltotarve on tiedossa. Perusteet vaihtelevat laajasti. Napavaihteesta tulee esiin lähinnä ennakkoluuloja...

        Itselläni on käytössä Sramin ja Shimanon valmistamat napavaihteet eri pyörissä. Molemmilla ajettu nyt noin 10 000 km. Ei vielä huoltotarvetta. Eikä toimintaongelmia. Edes vaijeri ei ole kummastakaan vielä katkennut. Toimivat, ovat mukavat ja vauhtia riittää. Tiedän, että niissä on joku prosentin tehohäviö verrattuna avovaihteeseen. Ei haittaa, pyöräilen kuntoillakseni. ;-)

        Suosittelen napavaihdetta jos huolettomuus on kriteeri.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        faktaa? kirjoitti:

        Kysytääs taas kerran:

        Kuka on ITSE nähnyt hajonneen napavaihteen? Ilmoittautujat kertokoon
        - mikä vaihde
        - kuinka paljon oli ajettu
        - miten hajosi
        - korjattiinko ja jos, mitä maksoi?

        Avovaihteita suositellaan täällä "huolettomina" vaikka niiden jatkuva huoltotarve on tiedossa. Perusteet vaihtelevat laajasti. Napavaihteesta tulee esiin lähinnä ennakkoluuloja...

        Itselläni on käytössä Sramin ja Shimanon valmistamat napavaihteet eri pyörissä. Molemmilla ajettu nyt noin 10 000 km. Ei vielä huoltotarvetta. Eikä toimintaongelmia. Edes vaijeri ei ole kummastakaan vielä katkennut. Toimivat, ovat mukavat ja vauhtia riittää. Tiedän, että niissä on joku prosentin tehohäviö verrattuna avovaihteeseen. Ei haittaa, pyöräilen kuntoillakseni. ;-)

        Suosittelen napavaihdetta jos huolettomuus on kriteeri.

        "...Tiedän, että niissä on joku prosentin tehohäviö verrattuna avovaihteeseen..."

        Hyvin huollettuina tehohäviö on kymmeniä prosentteja (20-30%). Huonosti huollettuna...

        Rohloff on sitten oma lukunsa, mutta nyt ei ole kyse siitä.


      • Rohkenen epäillä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...Tiedän, että niissä on joku prosentin tehohäviö verrattuna avovaihteeseen..."

        Hyvin huollettuina tehohäviö on kymmeniä prosentteja (20-30%). Huonosti huollettuna...

        Rohloff on sitten oma lukunsa, mutta nyt ei ole kyse siitä.

        "Hyvin huollettuina tehohäviö on kymmeniä prosentteja (20-30%)."

        Lähde?


      • -
        Rohkenen epäillä kirjoitti:

        "Hyvin huollettuina tehohäviö on kymmeniä prosentteja (20-30%)."

        Lähde?

        Sen verta villi väite, että itseänikin kiinnostaisi lähde. :)


      • -
        - kirjoitti:

        Sen verta villi väite, että itseänikin kiinnostaisi lähde. :)

        Mutta tuskinpa tulee lähdettä, koska väite on jälleen kerran hatusta vedetty.

        Oheisesta linkistä voi katsoa eri vaihteistojen hyötysuhteita eri tehoilla. Taulukot löytyvät julkaisun sivulta 10. http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf Näin sivuhuomautuksena tuo uusi "lempilapsi" Rohloff (n.1000€) on hyötysuhteeltaan käytännössä vastaava kuin vaikka Shimanon Nexus-7(n.150€).

        Alkup.Maantiepyöräi voi myös yrittää etsiä lähdettä aiemmalle väitteelleen "raskaiden alumiinihybridirunkojen" erityisestä taipumuksesta värähtelyliikkeeseen(speed wobble).


      • faktaa?
        - kirjoitti:

        Mutta tuskinpa tulee lähdettä, koska väite on jälleen kerran hatusta vedetty.

        Oheisesta linkistä voi katsoa eri vaihteistojen hyötysuhteita eri tehoilla. Taulukot löytyvät julkaisun sivulta 10. http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf Näin sivuhuomautuksena tuo uusi "lempilapsi" Rohloff (n.1000€) on hyötysuhteeltaan käytännössä vastaava kuin vaikka Shimanon Nexus-7(n.150€).

        Alkup.Maantiepyöräi voi myös yrittää etsiä lähdettä aiemmalle väitteelleen "raskaiden alumiinihybridirunkojen" erityisestä taipumuksesta värähtelyliikkeeseen(speed wobble).

        Tuo luku on ns. faktoidi. Tarpeeksi vakuuttavasti esitettynä se menee joillekin ihan täydestä. Näitä näkee nettijuissa vähän väliä, siksi kannattaa olla kriittinen.

        Nyt ei ole aikaa penkoa lähteitä, mutta oikea fakta on että napavaihteessa on _vähän_ enemmän tehohäviötä. Ei niin paljoa, että se käytännössä tuntuisi tai haittaisi.


      • -
        faktaa? kirjoitti:

        Tuo luku on ns. faktoidi. Tarpeeksi vakuuttavasti esitettynä se menee joillekin ihan täydestä. Näitä näkee nettijuissa vähän väliä, siksi kannattaa olla kriittinen.

        Nyt ei ole aikaa penkoa lähteitä, mutta oikea fakta on että napavaihteessa on _vähän_ enemmän tehohäviötä. Ei niin paljoa, että se käytännössä tuntuisi tai haittaisi.

        >>Näitä näkee nettijuissa vähän väliä, siksi kannattaa olla kriittinen.

        Tälläkin palstalla on varmasti paljon aloittelijoita, jotka eivät välttämättä osaa kyseenalaistaa lukemaansa. Sikäli on aika harmi, että osa mielipiteistä ja asiantuntijoina esityistä "faktoista" on niin räikeitä.

        Pari karkeaa 200W hyötysuhteen keskiarvoa artikkelista:

        Napavaihde Nexus-7: 91.6 %
        Napavaihde Rohloff: 91.5 %
        Ketjuvaihde Ultegra: 94 %

        Eli eroa on mutta ei mitään mistä tavallisen kuntoilijan kannattaisi huolestua.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...Tiedän, että niissä on joku prosentin tehohäviö verrattuna avovaihteeseen..."

        Hyvin huollettuina tehohäviö on kymmeniä prosentteja (20-30%). Huonosti huollettuna...

        Rohloff on sitten oma lukunsa, mutta nyt ei ole kyse siitä.

        Jos häviöt olisivat oikeasti noin suuret, takanapaan ei kestäisi koskea sormella ajon jälkeen.


    • Alkup. Maantiepyöräi
    • shimanot

      Olen lukenut jostain että Shimano 8 v. vaihteisto on huomattavasti heikompi kestävyydeltään kuin saman valmistajan 7-vaihteinen. Pitäneekö tuo paikkaansa?

    • Zveigang

      Tuossa joku epäuskovainen tuomas tietty uteli paljonko meikälisen napavaihdefillareille on vuosien mittaan, siis 40 vuotta, kilometrejä kertynyt.

      No tuota Jopoa missä Fichtel & Sachsin Torpedo Zweigang Automatic takanapa, on käytetty lähinnä vain puoti- ja soittoruokailufillarina ihan läpi vuoden ja joskus ihan retkilläkin, eli arvioni mukaan noin 1000 km/vuosi. Eli yhteensä 40.000 km. Huomaa, ettäö kyseessä täysautomaatti eikä mitään huolotoa vielä ole tehty.

      Sitävastoin sillä toisella mainitsemallani Tunturi Pop Sturmey Archerin manuaalisella napavaihteella on ajettu varsin paljon, tosin rauhallista retkeilyajoa sekä etenkin työmatkoja ympääri vuoden. Tällä vehkeellä tulee arvioilta tänäkin päivänä ihan pelkästään työmatkoissa noin 5000 km/vuosi ja lisäksi kaikki puoti/huviajelut.

      Koska homma on jatkunut suunnilleen samalla tahdilla sen reilut 40 vuotta, niin saan arviolta kyseiselle Sturmey-Archer kolmivaihdenavalle käyttökilometrejä tämän 40 vuoden aikana noin 240.000 - 300.000 km. Ja tämä ilman minkäännäköistä vaihdenavan huoltoa!

      No repikää siitä, ehkä huollan sen S-A:n sitten miljoonannen kisan kohdilla????

    • määmy

      Ensimmäiset kysymykset kuuluu
      - mihin tarkoitukseen pyörä?
      - millainen maasto?"
      - onko käyttö ympärivuotista?

      Napavaihteet on suojattu ja korkeintaan joutuu säätämään vaijeria, sama juttu on ketjuvaihteisissa.

      Kuraisilla teillä ajetaessa joutuu ketjuvaihteinen huoltaa käytön jälkeen.

      Napavaihteisella on suurempi kierintävastus mitä ketjuvaihteisella (muistaakseni 0,2 kertaa suurempi), sen kyllä huomaa amatöörikin.

      Rumpujarru on huolettomampi, itse olen saanut käsijarrulla kuluttamaan kesässä takavanteen puhki jarrupintojen tasojenkohdalta.

      Rullajarrut ovat huolettomia, huono puoli on, etten ole törmännyt polkupyörää missä rullajarrut on.

      • tietäjäPRO

        Crescent Tarfek -11 / rullajarru

        Crescent Kebne -10 / rullajarrut


    • määmy

      Huolettomin pyörä on vaihteeton.

    • stsasertsdrt

      fixit on iha homojen hifistelyä. SItte voi vetää vaikka akseli tunturilla taikka oivalla nekin on vaihteettomia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe