Pari kysymystä

potnapekka(ex)

Kunka laajalle levinnyt sana on "pääläri", ja tarkoitetaanko sillä samaa eri paikkakunnilla?
Toinen kysymys: Mitä tarkoittaa, kun "rehmitään" tai joku"rehmii" (sana on verbi).

9

1595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoklintu

      Pääläristä en ole koskaan kuullutkaan, rehmintäkin on minulle outoa. Rehkiä-verbin on tutumpi.

    • 1+10

      Pääläri on jonnii sortin maetotonkka

    • potnapekka(ex)

      Vielä tuosta aloituksestani: Minulla on kummallekin sanalle selitykset, mutta en niitä kerro, sillä tarkoitukseni oli kysellä onko sanoilla muita merkityksiä eripuollla maata ja millä alueella sanat yleensä tunnetaan. Itse olen pohjois-pohjanmaalta.

      • Äitin kyykkänä

        Pääläri on läkkipeltinen tai emaloitu maitohinkki. On avomallinen ja suppusuupääläri.
        Jotkut sanoo tonkaksikkin. Meillä päin tonkka on isompi. 10 litrasta ylöspäin.

        Ikkuna/akkuna,Läninki/leninki,,,Rähmiä/rehmiä ! No ei sentään!!
        Olisko se rehmintä piileskelyä ?

        Itsekkin Pohjois-Pohjanmaalta!


      • Äitin kyykkänä kirjoitti:

        Pääläri on läkkipeltinen tai emaloitu maitohinkki. On avomallinen ja suppusuupääläri.
        Jotkut sanoo tonkaksikkin. Meillä päin tonkka on isompi. 10 litrasta ylöspäin.

        Ikkuna/akkuna,Läninki/leninki,,,Rähmiä/rehmiä ! No ei sentään!!
        Olisko se rehmintä piileskelyä ?

        Itsekkin Pohjois-Pohjanmaalta!

        Pääläri on läkkipeltinen esimerkiksi maitoastia. Saman näköinen kuin maitopänikkä eli -tonkka, mutta päälärissä on rautalankasanka jossa saattaa olla puusta sorvattu kahva. Tilavuus jotakin ehkä kaksi - viisi litraa.

        Sanopas mikä on sen potnapekan virallinen nimi! En tarkoita sitä "maantiejunasa" vaan elikkoa.


      • sitroen kirjoitti:

        Pääläri on läkkipeltinen esimerkiksi maitoastia. Saman näköinen kuin maitopänikkä eli -tonkka, mutta päälärissä on rautalankasanka jossa saattaa olla puusta sorvattu kahva. Tilavuus jotakin ehkä kaksi - viisi litraa.

        Sanopas mikä on sen potnapekan virallinen nimi! En tarkoita sitä "maantiejunasa" vaan elikkoa.

        ..."maantiejunaa"...


      • potnapekka(ex)
        sitroen kirjoitti:

        ..."maantiejunaa"...

        Potnapekka on "koskikorento"


      • potnapekka(ex) kirjoitti:

        Potnapekka on "koskikorento"

        Saattaa ollakin. Minäolen kuullut nimen jääsääski.
        En viitsi nyt googlettaa kuvaa...


    • Tuure Titteli

      Pääläri on minun mielestäni maitokannu, ei siis tonkka. Tonka tai tonkka on se iso astia, missä ennen vietiin maitoa meijeriin.

      Pääläri on se, millä haettiin maitoa talosta tinkinä tai irtomaidon myynnin aikaan kaupasta. Jossain sitä sanottiin myös peilariksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe