Etsin ohjetta tai nimeä leivonnaiselle jota sai jo 60-luvun lopulla ostaa kahviloista. Se on noin 10cm korkea, muffinimainen, mutta malliltaan kuin pieni kuivakakku,päällä tomusokeria. Maku sokerikakkumainen ja ehkä sitruunainen.
Mies muistelee lapsena syöneensä sellaisia, ja piti niitä suurena herkkuna.
Haluaisin yllättää hänet leipomalla näitä lapsuuden kakkusia.
Olen nykyään myös nähnyt näitä jossain kahviloissa, esim. Porvoossa.
Saako joku kuvauksestani mieleen reseptiä tai edes nimeä tälle leivonnaiselle?
Pitäisi tietysti myös löytää sellaisia pieniä kakkuvuokasia.
Vanhanajan leivonnaisen ohje!
4
5180
Vastaukset
- sitruunakakku.
Sitruunakakku, todennäköisimmin. On paistettu korkeaksi "tötteröksi", tosiaan kuivakakkumainen ja sitruunainen, päällä tomusokeria.
Kysäseppä ohjetta jostain leipomosta, sillon kun ammosina aikoina olin suurinpiirtein Sulo Vilenin kaltaisella huoltsikalla töissä niin ne tilattiin sieltä. Markka- ajan hinta oli jotain 1 mk. - Sitruunapulla
Kyseessä on ilmeisesti "sitruunapulla" niminen leivonnainen.
Nimestään huolimatta se ei ole pulla, vaan pieni kakkunen.
SITRUUNAPULLA
250g Voita
225g Sokeria
4 kpl Munia
2 tl Leivinjauhetta
2 tl Vanilliinisokeria
1 Sitruunan raastettu kuori
2 rkl Sitruunanmehua
250g Vehnäjauhoja
Vatkaa rasva ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
Lisää puolet munista, sitruunanmehu ja -kuoriraste.
Lisää puolet keskenään sekoitetuista kuivista aineista.
Vatkaa seos tasaiseksi.
Lisää loput munat ja kuivat aineet, vatkaa tasaiseksi.
Jaa taikina voideltuihin ja korppujauhoitettuihin pikkuvuokiin.
Kypsennä 150-160 asteisessa uunissa alatasolla.
Lopussa nosta tarvittaessa hieman uuninlämpöä, että saat kunnon paistopinnan.
Tarkista kypsyys tikulla.
Hetken jäähtymisen jälkeen kumoa leivonnaiset.
Jäähtyneen sitruunapullan päälle voi laittaa hieman tomusokeria.
Noita alkuperäisiä situunapulla vuokia voi olla vaikea löytää.
Olen nähnyt niitä jossain tavaratalossa myynnissä, mutta hinta kallis 5€/kpl.
Yhdestä pellilisestä (20kpl), vuokia saisi siis maksaa 100€!!!
Kannattaa katsella vuokia kirppareilta ja tuttujen mummojen komeroista. - Sitruunapullavuoka
Sitruunapullavuokia saa ainakin HeiRolilta siten, että pyydät jotakin esim. kokkikauppaa tilaamaan ne sieltä. Hinta oli 3.60/kpl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk742543Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911616Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711369Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641365- 1291285
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1571160- 1441152
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j881059- 701048
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur761048