Aloittelijalla ongelmia nivelten kanssa

aloittelija18

Aloitin aikani kuluksi pari kuukautta sitten ahkeran pyöräilyn.Melkein joka päivä olen polkenut keskimäärin 15 kilometriä niin soratiellä kuin asvaltilla.Kunto on parantunut huimasti ja varsinkin reidet ovat kaventuneet.18-vuotias nainen olen ja aijempi liikunta on ollut lähinnä hyötyliikuntaa.Pyöräni on vain tavallinen hyvä Helkama.

Jo ensimmäisestä pyörälenkistä asti on ollut pienoista ongelmaa vasemman jalan kanssa.Pyöräilyn aikana vasemmassa lonkassa alkaa kuumotuksen tapainen kipu,joka yleensä jatkuu iltaisin koko alaselän kipuna ja jäykistymisenä.Jalkani ovat myös hieman eriparia,vasen taisi olla aivan jokusen millin lyhyempi kuin oikea.

Myös vasen polvi on alkanut jäykistyä.Jos istun vartinkin niin,että polvi on alle 90 asteen kulmassa,on liikkeelle lähtö työn ja tuskan takana.Polvi ei millään suostu suoristumaan eikä hetkeen kestä painoa päällään.Mitään erityisempiä kipuja siinä ei muuten ole.En ole koskaan ollut erityisen notkea,mutta tälläistä jäykkyyttä ei ole ennen ollut.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?Osaisitteko suositella minkäänlaista parannus- tai hoitokeinoa?Muutama vuosi sitten olin jalka- ja selkälääkärien tarkasteltavana alaselän kipujen vuoksi,mutta minkäänlaista hoitoa he eivät määränneet.

14

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ensinnäkin Helkamalla ei ole tällä hetkellä sellaista pyörämallia, jota voisi suositella kuntoiluun. Osasyynä ongelmiisi saattaa olla sopimaton polkupyörä. Helkaman pyörissä on pääsääntöisesti liian pysty ajoasento, joka rasittaa.

      Toiseksi kuntoillessa kannattaa aloittelijan aina käyttää lukkopolkimia. Vuosi pari kannattaa ajaa kadenssia 90rpm - 100rpm tarkkaillen. Sen jälkeen tulee ohjelmaan voimaharjoitukset alemmilla kadensseilla yms.

      Kolmanneksi kysyisin, miten venyttelet pyörälenkkien jälkeen? Esimerkiksi uudessa Järvimäen kirjassa on ihan hyvä venyttelyohje.

      http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/509923

      Neljänneksi pidäthän välipäiviä! Kroppasi tarvitsee myös palautumista. On hyvin yleinen virhe aloittaa liikunta liian nopeasti ja liian suurilla kuormilla ilman tarvittavaa palautumisaikaa. Minusta parhaat aloittelijoiden ohjelmat ovat Pyöräilijän käsikirjassa.

      http://www.bookplus.fi/kirjat/hewitt,_ben/pyöräilijän_käsikirja-4345940

      Sykemittari on ehdoton välinen juuri aloittelijalle. Seuraamalla sykettä, ei riuhdo liikaa.

      Hanki välineet kuntoon, tee järkevä ohjelma, venyttele riittävästi ja seuraa kroppaasi. Joka päivä sama lenkki ei ole järkevä ohjelma! Jos ajat vain asfaltilla, niin osta ensi talven alennusmyynneistä maantiepyörä. Talviliikuntana pyöräilijälle on hiihto hyvä vaihtoehto.

      • Ps.

        Haluaisin todella nähdä sen ääliön, joka on speksannut koulujen terveystieto-aineen sisällön. Nuorille ei opeteta alkeitakaan tärkeästä aiheesta. Kauhulla olen katsellut omien lasteni koulunkäyntiä.


    • Öljypoltin

      Kyllä se Helkama on ihan hyvä kuntoilulaite, siinä missä 5000€ maantiepyörätkin. Ja et välttämättä tarvitse lukkopolkimiakaan, vaikka edellinen kirjoittaja yrittää aina kaikille niitä tyrkyttää. Kyllä pyöräilystä voi nauttia ilman hifistelyäkin. Sit jos oikein "hurahdat" pyöräilyyn, huomaat kyllä että pyöräilykin on viimeisen päälle (ehkä valitettavastikin) välineurheilua lukkopolkimineen, pyöräilyasuineen ja useiden tuhansien eurojen pyörineen.

      Mutta sit asiaan. Lepo on olennainen osa kunnon kohottamista. Keho tarvitsee sitä rasituksesta palautumiseen. Suosittelen myös monipuolista liikuntaa. Voi olla, että jokin lihasryhmäsi on jäänyt hieman heikoksi yksipuolisesta liikunnastasi johtuen. Käy siis välillä vaikka kävelyllä, mieluummin metsässä poluilla kuin jalkakäytävällä, käy jumppaamassa tai vaikka salilla.

      Selkäongelmiin yleensä auttaa vahvat vartalon tukilihakset. Tee siis vatsalihasliikkeitä:

      http://www.youtube.com/show?p=6epEZl9khlQ&tracker=show0

      ja selkälihasliikkeitä:

      http://www.youtube.com/results?search_query=lower back&aq=f

      Jos jokin liike tekee kipeää, yritä tehdä liike hieman pienemmällä liikeradalla. Jos se tekee edelleen kipeää, jätä liike tekemättä.

      Suosittelen myös käymään fysioterapeutin juttusilla.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Helkama tekee pyöriä yhtä tai kahta kokoa! Ei kovin usein osu kohdalleen. Geometria niissä on myös täysin sopimaton kuntoiluun.

        Hyvästä lenkkipyörästä ei tarvitse kuitenkaan maksaa tuhansia euroja. Maantielle saa ihan tyydyttävän fillarin jo alta tonnilla.


    • Öljypoltin

      Tunnetko kysyjän, kun voit väittää pyörän olevan hänelle sopimaton? Tiedätkö edes mikä Helkaman pyörä kirjoittajalla on? Kerro samantien mikä minun ajoasennossani ja pyörässäni on minulle sopimatonta. Olen mies ja ajan Focuksella.

      • maalämpö

        osta sinäkin kunnon pyörä ja kuteet päälle,niin ei tarvi karehtia muita.


    • tyytyväinen konaisti

      Vaihda se Helkamasi Kona Dew Plus:iin. Siinä on hinta-laatusuhteeltaan kovin pyörä tällä hetkellä kuntoiluun ja yleiskäyttöön.

    • aloittelija18

      Pyöräni on Helkama Kaunotar,ainakin lyhyitä kaupunkiajoja sillä ajaa kovasti.En vielä paljoa ymmärrä niistä hienoista kalliista maantiepyöristä eikä ole (vielä) rahaakaan ostaa sellaista.Hieman hirvittää myös lukkopolkimet ja kova vauhti enkä ole vielä sellaista pyörää kokeillutkaan.Ainakin muuten mukavuudeltaan Kaunottareni sopii minulle hyvin.

      Täytyy siis tutustua alan kirjallisuuteen ja ryhdistäytyä noiden vatsa- ja selkälihasten kanssa.

      Fysioterapeuteillakin olen käynyt moneen kertaan viimeaikoina.Yksityinen kirjoitti kolmea eri särkylääkettä ja yleinen määräsi tulehduskipulääkettä.Hukkareissuja olivat....

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kaunotar on suunniteltu juuri lyhyisiin kaupunkimatkoihin. Siinä se on omiaan ja toimii hyvin, jos koko sattuu sopimaan.

        Ajoasento on aivan pysty, mikä ei ole hyvä. Rasittaa turhaan kroppaa pidemmillä matkoilla.

        Ainoa asia, minkä itse ehkä vaihtaisin tuosta, on satula. Kuvan mukaan se on turhan pehmeä jopa kaupunkipyörään.

        Mutta kuten totesin, lenkkipyöräksi tuollaisesta ei ole. Siihen kannattaa ostaa maastoon maastopyörä ja asfaltille maantiepyörä.


      • Koukkupolvi?
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kaunotar on suunniteltu juuri lyhyisiin kaupunkimatkoihin. Siinä se on omiaan ja toimii hyvin, jos koko sattuu sopimaan.

        Ajoasento on aivan pysty, mikä ei ole hyvä. Rasittaa turhaan kroppaa pidemmillä matkoilla.

        Ainoa asia, minkä itse ehkä vaihtaisin tuosta, on satula. Kuvan mukaan se on turhan pehmeä jopa kaupunkipyörään.

        Mutta kuten totesin, lenkkipyöräksi tuollaisesta ei ole. Siihen kannattaa ostaa maastoon maastopyörä ja asfaltille maantiepyörä.

        Vika ei ole pyörässä.

        Lonkassa tuntuvan oireen syytä hakisin vielä polkemisen suunnasta. Ovathan jalkasi pyörän suuntaisesti polkiessa? Pienikin virheasento riittävän monesti toistettuna antaa juuri tuollaisia oireita. Seuraa polvia, ne eivät saa heilua sivuttain. Katso jalkateriä, ovathan ne pyörän suuntaisesti.

        Polvien oireet todellakin viittaavat rasittumiseen liian pienillä kierroksilla runtatessa. Lisää polkemisnopeutta eli käytä pienempää vaihdetta.

        Jos jalkojen pieni pituusero ei haittaa kävellessä, sen ei pitäisi haitata pyöräillessäkään.


    • Öljypoltin

      Kyllä Alkup. Maantiepyöräi puhuu joskus asiaakin, hän vain välillä puhuu turhan kiihkomielisesti maantiepyöräilyn puolesta. Olisi muuten kiva kuulla mielipiteesi näilläkin palstoilla paljon velloneesta keskustelusta liittyen ajoradalla pyöräilemiseen...

      Mutta liian pieni polkimien pyöritysnopeus, eli kadenssi voi olla osallisena polviongelmaasi. Jos polkemistahtisi on alle 70 täyttä poljinkierrosta per minuutti, suosittelen nostamaan tahtia. Pyörälläsi se voi olla vaikeaa, jos maasto on kovinkin mäkistä ja voimaa ei ole riittävästi. Tämä on sitä välineurheilun puolta...

      Kiropraktiikasta voi myös olla apua. Ongelmana vain on löytää se hyvä, oli se sitten kiropraktikko tai fysioterapeutti. Jos et saa keneltäkään tutulta suosituksia, niin kokeileppa seuraavaa: Soita parille vaihtoehdolle ja kysy milloin heiltä löytyisi hoitoaika. Jos aika löytyy heti parin päivän sisällä, sano kiitos hei ja soita seuraavalle. Yleensä niille kunnollisille osaajille voi olla useamman viikon jono...

      Joskus myös ne kipulääkkeet voivat olla edellytyksenä sille, että fysioterapeutti tai vastaava saa laukaistua elimistössä mahdollisesti olevan tulehdustilan ja varsinainen hoito voidaan aloittaa. Jotkin vaivat vaativat myös useampia hoitokertoja ehkä parikin kertaa viikossa.

    • fuji moto

      Älä vaan lannistu!

      Sait jo asiallisia vastauksia, tässä vielä kooste:
      - Pyöritysnopeus (eli kadenssi) pitää olla tarpeeksi suuri. 60...70 kierrosta minuutissa. Mulla ainakin ottaa polviin hitaampi (eli raskaampi).
      - Satula oikealle korkeudelle, niin että polvi on melkein suorassa alimmalla kohdalla.
      - Helkamassa muiden dimensioiden säätö voi olla mahdotonta.
      - Aloittelija ei voi rasittaa itseään joka päivä. Tai voi mutta ei kannata. Nimim. kokemusta on.
      - Jalat suorassa. Päkiä polkimella.
      - Venyttely. Itse en kyllä sitä tee, ja sen kyllä huomaa.

      Osta joku hybridi, ja huomaat kuinka kivaa pyöräily oikeasti on.

      Joku selkälääkäri väitti kirjassaan että ei ole eripituisia jalkoja. On vain vääräasentoisia selkiä, jotka lonkan kautta vaikuttavat jalkoihin.

      Bonuksena oikeinkirjoitukseen liittyvä ohje: Pisteen, pilkun ja kysymysmerkin jälkeen tulee välilyönti ennen seuraavaa lausetta.

    • Mulla keväällä tuntui pyöräilyn aloituksessa polkeminen vähän polvissa. Kävin laskemaan poljinkierroksia ja ihan sopivalle tuntuu, kun menee 15 kierrosta 10s aikana. Tarkoittaa 90rpm ja ei se tunnu ollenkaan liian korkealta, siitä huolimatta että keskinopeudet on matalia parempi kuntoisiin nähden (pidemmällä matkalla 22..23km/h). Pyörän tyypillä ei tässä ole eroa.

      Kannattaa kokeilla erilaisia nopeuksia ja katsoa miten vaikuttaa. Nyt kesän pyöräilyjen jälkeen lattialla polvillaan olo ei kipeytä polvia yhtä herkästi kuin aikaisemmin. Onko sitten pyöräily vahvistanut niveliä? Nivelet yleensä tykkää liikkeestä -- kevyt nopea pyöritys on helpompaa niille kuin hitaampi ja kovempi vääntö.

    • reTkipyöRäiliJä

      Juu,satulankorkeus on se,joka itselläni eniten pistää silmään.
      Moni ajaa siten että joutuu suorastaan ojentamaan varpaitaan polkimen ollessa alimassa asennossaan ja se muuttaa istunnan satulassa keinuvaksi.
      Polveen pitää jäädä hienoinen mutka ja päkiä ei saa ojentua yhtään vaakatasoa alemmaksi polkimen ollessa alimmillaan.

      Minulle sopii pysty ajoasento,en selkäni vuoksi ole koskaan voinut ajaa käyräsarvisella pyörällä. (ts etukumarassa asennossa).
      Matalalla (etukumaralla) ajoasennolla on merkitystä vasta kun on todella tunnustautunut fillaroinnin himoharrastajaksi ja sekunneilla on merkitystä.

      Kipujesi syytä sinun kannattaa etsiä asiantuntijoilta.

      Treenaa kohtuudella,pidä ainakin yksi välipäivä viikossa jolloin et tee juuri mitään,paitsi ehkä venyttelet.
      Muista terveellinen ravinto ja tarpeeksi nestettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1954
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1653
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1567
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1514
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      12
      1225
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      961
    Aihe