Eli onkos vakavaa kun noin 4v vanhassa maastopyörässäni keskiö naksuu aina kun nostan pyllyni pois satulasta ja poljen jalkojen varassa? Eli onko huolestumisen aihetta?
Keskiön naksuminen
23
9496
Vastaukset
- inssi'
Keskiön laakerit finaalissa. Vaihto maksaa töineen muutamia kymppejä. Jos pyörääsi ei ole huollettu, niin kannattaa teettää perushuolto samalla, koska keskiön purkamisessa täytyy ketjut ja rattaat irrottaa kuitenkin. Saat koko paketin halvemmalla kuin kahtena erillisenä työnä.
- martonen
Jos ei muuta ongelmaa kuin naksuminen, voi ajoa jatkaa vielä pitkäänkin ennenkuin käy vaihtohommiin. Tarkista polkimien ja kampienkin kiinnityksen kireys, naksuminen voi johtua niin monesta jutusta.
- inssi'
Joo, ajoa voi jatkaa, mitään vaaraa ei ole, vaikka laakerit hirttäisivät kiinni.
Mutta kyllä tuo seisoviltaan polkeminen, eli laakereiden kuormituksen lisääminen viittaa nimenomaan keskiön laakereihin. Voi olla muitakin syitä. - rijder
inssi' kirjoitti:
Joo, ajoa voi jatkaa, mitään vaaraa ei ole, vaikka laakerit hirttäisivät kiinni.
Mutta kyllä tuo seisoviltaan polkeminen, eli laakereiden kuormituksen lisääminen viittaa nimenomaan keskiön laakereihin. Voi olla muitakin syitä.Tuttu ilmiö, ja tuo "muu syy" saattaa olla ohjainlaakeri, joka rasittuu putkelta ajettaessa ja liikkuu sivusuunnassa. Ääni kaikuu siinä rungossa, eikä ännilähdettä voi paikallistaa kovin hyvin.
Itselläni asia korjaantui (useasti), kun ohjainlaakerin purki ja putsasi rasvasi. - inssi'
rijder kirjoitti:
Tuttu ilmiö, ja tuo "muu syy" saattaa olla ohjainlaakeri, joka rasittuu putkelta ajettaessa ja liikkuu sivusuunnassa. Ääni kaikuu siinä rungossa, eikä ännilähdettä voi paikallistaa kovin hyvin.
Itselläni asia korjaantui (useasti), kun ohjainlaakerin purki ja putsasi rasvasi.No joo. Jos ei erota, naksuuko keskiö vai ohjainlaakeri, niin suosittelen myös opaskoiran sekä kuulolaitteen hankkimista.
- avutonmatti
No tässä rupeis just oleen pyörä sit varmaan vaihtoon menossa kun ei mikään hirveän arvokas muutenkaan ollu ja oli jo kerran huollossa taka-akselin poikki menemisestä (osa meni takuuseen vaihto ei) Pyörä muutenkin niin arvoton että uutta peliin. Mutta kiitos näistä
- just just
Noilla merkeillä on syytäkin vaihtaa. Pyöriä (kuten muitakin asioita yleensä) on hyviä ja halpoja. Yleensä aloitetaan sillä halvalla, ihmetellen kun se ei olekaan hyvä...
Edellisiin vielä lisäisin, että jos seisaaltaan polkiessa kuuluu napsahtelua, tarkista pyörän runko. Noissa halvoissa nimittäin on ollut sitäkin vikaa että rungon hitsit tai jopa putket pettävät. Jos vika on vain laakereissa, niitä on helppo vaihtaa...
Jos pyörän "takuu" ei hoida selkeää vikaa kuntoon ilman kuluja, on aika ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Taas jos pyörän myyjä löytyy jo muutenkin listalta, tiesit ottavasi riskin. - inssi'
just just kirjoitti:
Noilla merkeillä on syytäkin vaihtaa. Pyöriä (kuten muitakin asioita yleensä) on hyviä ja halpoja. Yleensä aloitetaan sillä halvalla, ihmetellen kun se ei olekaan hyvä...
Edellisiin vielä lisäisin, että jos seisaaltaan polkiessa kuuluu napsahtelua, tarkista pyörän runko. Noissa halvoissa nimittäin on ollut sitäkin vikaa että rungon hitsit tai jopa putket pettävät. Jos vika on vain laakereissa, niitä on helppo vaihtaa...
Jos pyörän "takuu" ei hoida selkeää vikaa kuntoon ilman kuluja, on aika ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Taas jos pyörän myyjä löytyy jo muutenkin listalta, tiesit ottavasi riskin.Miten seisaallaan polkeminen lisää rungon rasitusta, voisitko hieman selventää.
Mutta seisaaltaan polkeminen rasittaa keskiötä ja kampia huomattavasti enemmän kuin satulalta polkien. Tämä on selvää selventämättäkin. - rijder
inssi' kirjoitti:
Miten seisaallaan polkeminen lisää rungon rasitusta, voisitko hieman selventää.
Mutta seisaaltaan polkeminen rasittaa keskiötä ja kampia huomattavasti enemmän kuin satulalta polkien. Tämä on selvää selventämättäkin.Turhaa tuota on kirjoittamalla selvittää, kun jokainen, joka on joskus ajanut fillaria sen tietää.
- just just
rijder kirjoitti:
Turhaa tuota on kirjoittamalla selvittää, kun jokainen, joka on joskus ajanut fillaria sen tietää.
Jos tuo olisikin oikea inssi, sen ei tarvitsis kysellä noin yksinkertaisia asioita. Mutta kun se on pilkkuinssi, taidot riittää vain pilkkuihin paneutumiseen...
- :-o
inssi' kirjoitti:
Miten seisaallaan polkeminen lisää rungon rasitusta, voisitko hieman selventää.
Mutta seisaaltaan polkeminen rasittaa keskiötä ja kampia huomattavasti enemmän kuin satulalta polkien. Tämä on selvää selventämättäkin.> ... seisaaltaan polkeminen rasittaa keskiötä ja kampia huomattavasti enemmän kuin satulalta polkien...
Olet siis sitä mieltä, että keskiö ja kammet rasittuvat enemmän, mutta se rasitus ei välity runkoon. Missä keskiö on kiinni sun pyörässä? - inssi'
:-o kirjoitti:
> ... seisaaltaan polkeminen rasittaa keskiötä ja kampia huomattavasti enemmän kuin satulalta polkien...
Olet siis sitä mieltä, että keskiö ja kammet rasittuvat enemmän, mutta se rasitus ei välity runkoon. Missä keskiö on kiinni sun pyörässä?Nimenomaan näin. Poljitpa miten tahansa, runko ottaa kaikki rasitukset vastaan. Rasitus ei häviä minnekään avaruuteen, vaikka polkee satulalta. Kun poljetaan seisoviltaan, niin kampien ja keskiön rasitus lisääntyy huomattavasti. Mutta kokonaisrasitus ei kasva merkittävästi. Siitä vain siirtyy suurempi osa kampiin ja keskiöön ja varsinkin keskiön laakereille, jotka rakenteena ovat huomattavasti kepoisemmat kuin hitsattu kehikko.
Kuka on oikeasti nähnyt tai edes kuullut hitsisaumojen pettäneen normaalikäytössä. Laakerivikoja sen sijaan on ollut kaikissa pyörissä. - :-o
inssi' kirjoitti:
Nimenomaan näin. Poljitpa miten tahansa, runko ottaa kaikki rasitukset vastaan. Rasitus ei häviä minnekään avaruuteen, vaikka polkee satulalta. Kun poljetaan seisoviltaan, niin kampien ja keskiön rasitus lisääntyy huomattavasti. Mutta kokonaisrasitus ei kasva merkittävästi. Siitä vain siirtyy suurempi osa kampiin ja keskiöön ja varsinkin keskiön laakereille, jotka rakenteena ovat huomattavasti kepoisemmat kuin hitsattu kehikko.
Kuka on oikeasti nähnyt tai edes kuullut hitsisaumojen pettäneen normaalikäytössä. Laakerivikoja sen sijaan on ollut kaikissa pyörissä.Nämä jutut alkavat olla sen verran huvittavia, että pakko jatkaa ja katsoa, mihin päästään.
Siis kammet ja keskiön laakerit rasittuvat enemmän. Mutta runkoon ei tule rasituksia. Hienosti selitetty. Kammetko taipuvat ja laakerit myötäävät niin, että voima ei välity runkoon?
Ja minä olen nähnyt normikäytössä rikkoutuneen pyörän, itse asiassa useampia. Tuossa pihalla on nytkin b-kaupan lippulaiva, josta on runko murtunut ohjausakselin juuresta. Siitä se useinmiten menee, tai sitten keskiön vierestä takahaarukan juuresta. - inssi'
:-o kirjoitti:
Nämä jutut alkavat olla sen verran huvittavia, että pakko jatkaa ja katsoa, mihin päästään.
Siis kammet ja keskiön laakerit rasittuvat enemmän. Mutta runkoon ei tule rasituksia. Hienosti selitetty. Kammetko taipuvat ja laakerit myötäävät niin, että voima ei välity runkoon?
Ja minä olen nähnyt normikäytössä rikkoutuneen pyörän, itse asiassa useampia. Tuossa pihalla on nytkin b-kaupan lippulaiva, josta on runko murtunut ohjausakselin juuresta. Siitä se useinmiten menee, tai sitten keskiön vierestä takahaarukan juuresta.No mennään eteenpäin vaan. Saat sinä selittää omia uskomuksiasi.
Kyllähän fakta on se, että jos koko minun painoni (90 kg) laitetaan pelkästään kampien varaan, niin ihan varmaan kampien ja keskiön sekä varsinkin keskiön laakereiden rasitus lisääntyy. Itseasiassa kammet ja pedaalitkin nimenomaan taipuvat. Taipuminen siis vähentää rungon kuormitusta.
Mutta kuinka paljon sinun mielestäsi lisääntyy koko rungon rasitus. Kannattaa muistaa, että runko on kehikko, jolloin kaikki pistekuorma ei suinkaan välity suoraan pisteeseen. - inssi'
:-o kirjoitti:
Nämä jutut alkavat olla sen verran huvittavia, että pakko jatkaa ja katsoa, mihin päästään.
Siis kammet ja keskiön laakerit rasittuvat enemmän. Mutta runkoon ei tule rasituksia. Hienosti selitetty. Kammetko taipuvat ja laakerit myötäävät niin, että voima ei välity runkoon?
Ja minä olen nähnyt normikäytössä rikkoutuneen pyörän, itse asiassa useampia. Tuossa pihalla on nytkin b-kaupan lippulaiva, josta on runko murtunut ohjausakselin juuresta. Siitä se useinmiten menee, tai sitten keskiön vierestä takahaarukan juuresta.Arvatenkin on B-kaupan hitsisaumoista hajonnut pyörä sinä pihalla.
Tulee mieleen yksi kaveri jostain kaukaisuudesta, nuoruuden aikaisesta työpaikasta. Kun kahvipöydässä puhuttiin välillä jostakin erikoisemmasta, vaikkapa suden pyynnistä, autolla veteen uppoamisesta, laskuvarjolla tandemhypystä, sillalta sukeltamisesta, niin tämä kaveri oli takuuvarmasti kokeillut kaikkea. Jos joku sanoi talvella, että heidän mittarinsa näytti -31 astetta, niin kaverilla oli ainakin -36 astetta.
Ei hänenkään juttuja oikein kukaan uskonut. - :-o
inssi' kirjoitti:
No mennään eteenpäin vaan. Saat sinä selittää omia uskomuksiasi.
Kyllähän fakta on se, että jos koko minun painoni (90 kg) laitetaan pelkästään kampien varaan, niin ihan varmaan kampien ja keskiön sekä varsinkin keskiön laakereiden rasitus lisääntyy. Itseasiassa kammet ja pedaalitkin nimenomaan taipuvat. Taipuminen siis vähentää rungon kuormitusta.
Mutta kuinka paljon sinun mielestäsi lisääntyy koko rungon rasitus. Kannattaa muistaa, että runko on kehikko, jolloin kaikki pistekuorma ei suinkaan välity suoraan pisteeseen.Kuten tuolla aiemmin joku muukin totesi, näyttää olevan turha selittää. Yritetään kuitenkin. Mahdollisimman yksinkertaisesti. ;-)
Kun jo annoit sen verran periksi, että seisaaltaan polkeminen todella muuttaa rungon rasituksia, voisit ihan itse miettiä. Mitä se tarkoittaa, että putkelta pystyy polkemaan ylös mäen joka ei normaalisti kelaten nouse? Se tarkoittaa _vääntöä_. Siis sitä että voimaa on enemmän vaikka kierrosluku pysyy samana. Ja että runko saa paljon kovempia voimia, erityisesti sivusuunnassa.
Ero tulee siitä, että satulalta polkiessa saat kampiin jalkojen tuottaman tehon, vähän selästä ja käsistä lisättynä. Putkelta ajaessa siihen lisätään vartalon painosta tuleva lisä, käsien tehokkaamman käytön tuoma lisä ja vähän lisää jaloistakin kun saa runtata oikein kunnolla. Kun tuki on kolmen pisteen sijasta kahdella, voimat menevät aika tavalla toisin. Kuten oikea insinööri olisi tajunnut vaistomaisesti...
Vääntäminen sen rungon särkee, ei rungon kehikon suuntainen voima. - inssi'
:-o kirjoitti:
Kuten tuolla aiemmin joku muukin totesi, näyttää olevan turha selittää. Yritetään kuitenkin. Mahdollisimman yksinkertaisesti. ;-)
Kun jo annoit sen verran periksi, että seisaaltaan polkeminen todella muuttaa rungon rasituksia, voisit ihan itse miettiä. Mitä se tarkoittaa, että putkelta pystyy polkemaan ylös mäen joka ei normaalisti kelaten nouse? Se tarkoittaa _vääntöä_. Siis sitä että voimaa on enemmän vaikka kierrosluku pysyy samana. Ja että runko saa paljon kovempia voimia, erityisesti sivusuunnassa.
Ero tulee siitä, että satulalta polkiessa saat kampiin jalkojen tuottaman tehon, vähän selästä ja käsistä lisättynä. Putkelta ajaessa siihen lisätään vartalon painosta tuleva lisä, käsien tehokkaamman käytön tuoma lisä ja vähän lisää jaloistakin kun saa runtata oikein kunnolla. Kun tuki on kolmen pisteen sijasta kahdella, voimat menevät aika tavalla toisin. Kuten oikea insinööri olisi tajunnut vaistomaisesti...
Vääntäminen sen rungon särkee, ei rungon kehikon suuntainen voima.Mitähän sinä höpötät. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että rungon kokonaisrasitus lisääntyy, kun noustaan polkimille. Sinähän sitä olet väittänyt.
Sen sijaan minä kysyin sinulta, kuinka paljon koko kehikon rasitus lisääntyy, kun noustaan polkimille. Sinun mielestäsi lisääntyy, siis vääntö. Miten tuo vääntö rasittaa koko runkoa enemmän. Mitä kautta rasitus välittyy runkoon, kun pyöräilijän massa ja jaloista irtoava teho on vakio. Olet väärässä, jos kuvittelet voimasi lisääntyvän, kun nouset polkimille. Mistä tuo lisävoima mielestäsi tulee.
Sen sijaan keskiön rasitus lisääntyy huomattavasti, kun pyöräilijän koko paino (lukuunottamatta tangolle menevää osuutta) siirtyy polkimille, keskiölle ja keskiön laakereille. Rungon kokonaisrasitus, johtuen nimenomaan tähän tarkoitukseen sopivasta kehärakenteesta, säilyy samana. Mikähän mahtaa olla "kehikon suuntainen voima".
Insinöörillä ei ole juurikaan varaa luottaa vaistoihin. Faktat ratkaisevat. - :-o
inssi' kirjoitti:
Mitähän sinä höpötät. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että rungon kokonaisrasitus lisääntyy, kun noustaan polkimille. Sinähän sitä olet väittänyt.
Sen sijaan minä kysyin sinulta, kuinka paljon koko kehikon rasitus lisääntyy, kun noustaan polkimille. Sinun mielestäsi lisääntyy, siis vääntö. Miten tuo vääntö rasittaa koko runkoa enemmän. Mitä kautta rasitus välittyy runkoon, kun pyöräilijän massa ja jaloista irtoava teho on vakio. Olet väärässä, jos kuvittelet voimasi lisääntyvän, kun nouset polkimille. Mistä tuo lisävoima mielestäsi tulee.
Sen sijaan keskiön rasitus lisääntyy huomattavasti, kun pyöräilijän koko paino (lukuunottamatta tangolle menevää osuutta) siirtyy polkimille, keskiölle ja keskiön laakereille. Rungon kokonaisrasitus, johtuen nimenomaan tähän tarkoitukseen sopivasta kehärakenteesta, säilyy samana. Mikähän mahtaa olla "kehikon suuntainen voima".
Insinöörillä ei ole juurikaan varaa luottaa vaistoihin. Faktat ratkaisevat.Nyt ollaan tilanteessa, jossa viisaamman pitää antaa periksi. Näillä eväillä ei näytä syntyvän keskustelua. Sorry.
- mitäs jos
Itsellä kuuluu myös pientä napsuntaa seisaaltaan ajaessa, polkaisujen tahdissa.
Tämä kuuluu myös vaikka poljen seisaallaan liki nollakuormalla (eli vauhdissa
pieni vaihde päälle ja kevyttä poljentaa seisaaltaan).
Mutta jos keskityn siihen, että seisaaltaan ajaen pyörä ei heilu yhtään, napsunta loppuu. Itsellä ainakin normaalisti seisaaltaan runtatessa heiluu aika paljon sivuttain.
Missä siis tällainen vika. Kyseessä tuhat kilsaa ajattu krossari, jossa keskiö juuri tiukattu huollossa takuuseen. - Nyt 3000km takana
Kokeiles kiristää takarenkaan kiinnitystä. Toinen mikä miulla on ollu, lukkopolkimista saatta tulla pientä kitinää. Putsaaminen auttaa, mut kannattaa kiristää kaikki pultit mitä pyörässä on.
- konaani
Omassa filarissa alkoi kuulua myös naksuntaa, joka vaikutti tulevan keskiöstä. Homma korjaantui kuitenkin lopulta satulatolpan rasvauksella.
- Polkija12
Itse epäilin myös keskiötä kesällä. Lopulta selvisi että vasen poljin alkoi olla finaalissa. Naksuminen loppui poljinten vaihtoon.
- joopa joo
cannondalessa paukkunut uudesta asti, pelkään cannondalen tyyppivikaa keskiössä. ei ole työkaluja joilla tarkistaa. pitänee rahalla tarkistuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872