Klassinen laulu ja pop/jazzlaulu - kumpi ensin?

=)

Moi! Olen 17-vuotias tyttö, ja haluaisin oppia laulamaan sekä klassista että pop/jazzia. Kumpaa kannattaisi aloittaa ensin, jotta olisi paremmat mahdollisuudet oppia molemmat..?

2

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klasarilaulaja

      Molemmat on kyllä paha oppia samaan aikaan. Tulokset on 95% karseita. Jos molempia yrität niin kuulostat joko Ooperalaulaja goes pop tai Pop laulaja goes klassinen, mikä on ehkä vilelä karmeempaa. Mutta jos sä nyt välttämättä haluat kokeilla niin mee klassisille tunneille ekaksi ja sitten ehkä jollai ihmeen keinolla voit vielä opetella sen pop fraseeraustajun, tilojen pienentämisen jne. Riippuu tietysti omasta mausta missä määrin voit sanoa osaavas ko. tyylilajia. Jos laitat riman alhaalle niin ei siinä sitten mitään. No, kyllä jotkut harvat pystyy tehdä niitä molempia.. Thomas Quasthoff on yksi sellainen. Siihenpähän ne taitaakin jäädä.

      Mun ehdotus: ala opiskella kunnolla jompaa kumpaa.

    • molempilaulaja

      Kovasti vaikeaa on todellakin hallita molemmat hyvin - ei löydy Suomesta kovin montaa.

      Toimintatapa lihastasolla aivan erilainen, samoin juuri tuo fraseeraaminen.
      Ehdotan samaa kuin edellinen: keskity kunnolla jompaan kumpaan, ja jos muutaman vuoden päästä tuntuu, että haluat kokeilla toistakin tapaa, on se _hieman_ helpompaa, kun edes jompikumpi äänenmuodostus on jo hieman varmemmalla pohjalla.
      Toki joku erittäin lahjakas ja kovapäinen saattaa pystyä syöttämään jo lauluopintojen alussa lihasmuistiinsa yhtäaikaisesti monia erilaisia äänenmuodostustapoja ja omaksua fraseeramisen, ilmaisun ja esittämistradition eri laulutyyleissä. Varmempi tapa mattimeikäläiselle on kuitenkin saada kunnon tuntumaa laulamiseen ja lauluinstrumenttiin ensin yhdellä tapaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe