Budjettiehdotus julkaistiin: Kossupullo nousee eurolla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011082214242054_uu.shtml[/i]
Onneksi ei tuu juotua kossua. Tuli mieleen, että jos Kossupullon hintaa nostetaan eurolla, niin veroja kertyy 100 miljoona lisää.
Jos viinan hinnasta 50% on veroja, niin 100 miljoonaan veroeuroon pitää myydä 200 miljoonaa pulloa Kossua. Jos Suomessa on noin 200 tuhatta taloutta niin, joka taloudessa juodaan vuodessa 1000 pulloa Kossua.
Koska meillä ei juoda Kossua, niin naapurissa juodaan 2000 pulloa Kossua vuodessa. Jos naapurin vanha pariskunta juo kahteen pekkaan 2000 pulloa kossua, niin se tekee 2.7 pulloa per päivä per henkilö.
No nyt se lähti autolla jonnekin...pitäiskö mun soittaa poliisit puhalluttamaan?
(Onneksi tuossa jutussa ei puhuttu mitään Konjakista, toivottavasti eivät hoksaa sen verotusta kiristää....)
Veron kiristykset
26
90
Vastaukset
Minua aina ihmetyttää, kun kaikki ovat olevinaan niin helvetin raittiita ja reippaita. Silti kokonaiskulutus on 10 litraa 100% alkoholia imeväiset mukaanluuettuna. Sehän tekee pullon kossua viikossa per lärvi. Väitetään, että 10% ihmisistä juo puolet tuosta määrästä. Eli puolimiljoonaa suomalaista juo keskimäärin 2 pulloa kossua viikossa.
Kun joukosta lasketaan pois miljoona alaikäistä, raittiit alkoholistit, uskovaiset, sairaat vanhukset ja muut streittarit, niin jäljelle jäänee puolet kansasta. Niinpä Matti ja Maija meikäläinenkin juo keskimäärin pullon kossua kuussa molemmat.
Tosin minun mielestäni viina ei ole koskaan liian kallista. Niin pitkään, kun ihmisillä on varaa juoda suuri osa viinasta baarissa 5 kertaiseen hintaan kaupanhintaan verrattuna, se on suorastaan naurettavan halpaa.- ?
olevinaan?
- kirpsu
? kirjoitti:
olevinaan?
No johonkin nuo viinalitrat menee, vaikkei minuun tai sinuun.
Koitin kahdesti juoda lonkerotölkin nyt kesällä, ilmeisesti lääkkeiden takia kumahtaa päähän heti, ja krapula vajaasta tölkistä tulee tunnin sisään ja teen kuolemaa. Jätin siis vähäisetkin juomiseni muille, olkaatten hyvä. - antabukset
kirpsu kirjoitti:
No johonkin nuo viinalitrat menee, vaikkei minuun tai sinuun.
Koitin kahdesti juoda lonkerotölkin nyt kesällä, ilmeisesti lääkkeiden takia kumahtaa päähän heti, ja krapula vajaasta tölkistä tulee tunnin sisään ja teen kuolemaa. Jätin siis vähäisetkin juomiseni muille, olkaatten hyvä.ei oikein toimi viunan kanssa, kato..
- kirpsu
antabukset kirjoitti:
ei oikein toimi viunan kanssa, kato..
No mihin seuraavista sairauksista käytetään antabusta:
- diabetes
- hypotyremia
- astma
Tai lääkeaineista diureetit, beetaalpaaja,angiotensiinireseptorin salpaajat, DPP-4-estäjä? - veikkaan..
kirpsu kirjoitti:
No mihin seuraavista sairauksista käytetään antabusta:
- diabetes
- hypotyremia
- astma
Tai lääkeaineista diureetit, beetaalpaaja,angiotensiinireseptorin salpaajat, DPP-4-estäjä?hypotermia?
- kirpsu
veikkaan.. kirjoitti:
hypotermia?
Ei, ei minuu palele,enkä ole alilämpöinen :D pikemminkin kuuma, mutten silti hyperterminen :DD
- .
kirpsu kirjoitti:
Ei, ei minuu palele,enkä ole alilämpöinen :D pikemminkin kuuma, mutten silti hyperterminen :DD
nauraa poskihampaat maitohapoil :D
- kirpsu
. kirjoitti:
nauraa poskihampaat maitohapoil :D
No kyl (joidenkin takia) melekeen :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
- absoluuttinen_pahuus
sama tulos on saatu kaatopaikkoja tutkimalla: ihmiset valehtelevat joko tietäen tai tiedostomattaan kulutustottumuksistaan.
Kyselyjen perusteella ruokaa ei pitäisi mennä niin paljon hukkaan, syödään täysjyvää, ostetaan luomua, vältetään ylipakattujen tuotteiden ostamista, kierrätetään ja lajitellaan jätteet.
Kun saman alueen (kysely teetetty tietyn alueen asukkaille) kotitalousjätettä tutkitaan kaatopaikalla, tulokset eivät vastaa kyselyn tuloksia.
Alkoholin kulutuksesta... hetkinen. Aioin kirjoittaa, etten muista yhtään tutkimusta alkoholin käytöstä, mutta taisikohan alkoholikin sisältyä tähän kaatistutkimukseen? Joka tapauksessa olin vastaamassa Ratikan sedälle esitettyyn kommenttiin "olevinaan?". Kyllä, ihmiset ovat olevinaan raittiimpia kuin ovat.
- konjakista...
sinä juot suomi-viinaa ja kiljua
- sokerikaneli*
Saa nousta ihan vapaasti. Joku ne juomat juo silti minunkin puolesta. Se vaan surettaa, että moni niistä on alaikäinen. Ja minun puolesta kaikissa autoissa saisi olla estot, ettei känniset niillä ajele metriäkään eteen eikä taakse.
En kyllä usko että tuo veronkorotus ratkaisee sitä alkoholiongelmaa mikä tässä maassa vallitsee.Viinan ja tupakan verotuksen kiristäminen on iäisyysongelma, jota kukkahattutädit eivät ymmärrä. Kun hinta nousee liikaa, lisääntyy ulkomainen matkustustuonti ja salakuljetus. Valtiolta jää verotulot saamatta eikä kulutus ainakaan laske. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli, kun on mukamas asialle jotain tehnyt. :-)
Asian ikävä puoli tietysti on, että juoppo juo kuitenkin. Nekin rahat ovat sitten jostain muusta pois, kuten vaikkapa perheeltä.Ratikkakuski kirjoitti:
Viinan ja tupakan verotuksen kiristäminen on iäisyysongelma, jota kukkahattutädit eivät ymmärrä. Kun hinta nousee liikaa, lisääntyy ulkomainen matkustustuonti ja salakuljetus. Valtiolta jää verotulot saamatta eikä kulutus ainakaan laske. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli, kun on mukamas asialle jotain tehnyt. :-)
Asian ikävä puoli tietysti on, että juoppo juo kuitenkin. Nekin rahat ovat sitten jostain muusta pois, kuten vaikkapa perheeltä.Mulle on aivan sama, että maksanko viinapullosta 10 vai 11 euroa. Luulisin, että niin se asia on meille useimmille tavallisille suomalaisille. En usko, että viinaveron korotuksella edes oikeasti haetaan vähempää kulutusta, vaan se raha käytetään juopottelusta aiheutuvien sairauksien hoitoon. Ehkä jopa ennalta ehkäisyyn.
Sitä paitsi ainakaan täältä meiltä ei oo mitää järkiä lähtiä vaikka Tallinnaan pelkkää viinaa hakemaan, että puoli Suomea maksaa kiltisti sen euron lisäää siitä pullosta.Ratikkakuski kirjoitti:
Viinan ja tupakan verotuksen kiristäminen on iäisyysongelma, jota kukkahattutädit eivät ymmärrä. Kun hinta nousee liikaa, lisääntyy ulkomainen matkustustuonti ja salakuljetus. Valtiolta jää verotulot saamatta eikä kulutus ainakaan laske. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli, kun on mukamas asialle jotain tehnyt. :-)
Asian ikävä puoli tietysti on, että juoppo juo kuitenkin. Nekin rahat ovat sitten jostain muusta pois, kuten vaikkapa perheeltä.Asenteestasi paistaa läpi että "ihmiset tekevät mitä tahansa kiertääkseen maksuja ja veroja" - joka taas paljastaa sen todellisen ongelman ytimen; vastuuttomuuden kokonaisuudesta.
Jos valtio yrittää kerätä varoja ongelmien hoitoon kansalaisilta ja kansalaiset kieltäytyvät tästä - niin voivatko kansalaiset silloin syyttää valtiota siitä että ongelmia on?
Teetkö sinä ratikka mitä tahansa laillista veroja kiertääksesi?relaxed_eyes kirjoitti:
Mulle on aivan sama, että maksanko viinapullosta 10 vai 11 euroa. Luulisin, että niin se asia on meille useimmille tavallisille suomalaisille. En usko, että viinaveron korotuksella edes oikeasti haetaan vähempää kulutusta, vaan se raha käytetään juopottelusta aiheutuvien sairauksien hoitoon. Ehkä jopa ennalta ehkäisyyn.
Sitä paitsi ainakaan täältä meiltä ei oo mitää järkiä lähtiä vaikka Tallinnaan pelkkää viinaa hakemaan, että puoli Suomea maksaa kiltisti sen euron lisäää siitä pullosta.Minä olen aina ollut siinä uskossa, että Valtiovarainministeriön tilastomatemaatikot arvioivat, millä viinan hinnalla verojen ja lyhytaikaisten haittojen erotus on kaikista suurin. Kansanterveys kokonaisuudessaan on toisarvoinen asia. Enkä edes usko, että erotusta käytetään kuin pieneltä osin haittojen torjuntaan tai hoitamiseen.
Kukkomies kirjoitti:
Asenteestasi paistaa läpi että "ihmiset tekevät mitä tahansa kiertääkseen maksuja ja veroja" - joka taas paljastaa sen todellisen ongelman ytimen; vastuuttomuuden kokonaisuudesta.
Jos valtio yrittää kerätä varoja ongelmien hoitoon kansalaisilta ja kansalaiset kieltäytyvät tästä - niin voivatko kansalaiset silloin syyttää valtiota siitä että ongelmia on?
Teetkö sinä ratikka mitä tahansa laillista veroja kiertääksesi?Moni ihminen, minä mukaanluettuna, yrittää laillisin keinoin maksaa mahdollisimman vähän veroja. Tyhmähän se on, joka ei lakisääteisiä vähennyksiä hyödynnä. Laitonta veronkiertoa en harrasta, koska riskit ovat mielestäni liian pienet hyötyyn verrattuna.
Kansalaisten tuntema kohtuuttomuus aiheuttaa kansalaistottelemattomuutta. Hyvä esimerkki on vaikkapa TV-lupamaksu. Tosin minä olen maksanut senkin mutisematta myös silloin, kun rahat olivat oikeasti vähissä.Ratikkakuski kirjoitti:
Minä olen aina ollut siinä uskossa, että Valtiovarainministeriön tilastomatemaatikot arvioivat, millä viinan hinnalla verojen ja lyhytaikaisten haittojen erotus on kaikista suurin. Kansanterveys kokonaisuudessaan on toisarvoinen asia. Enkä edes usko, että erotusta käytetään kuin pieneltä osin haittojen torjuntaan tai hoitamiseen.
Tuota... Harvemmin juopoilla on varaa yksityisklinikoihin...
Ratikkakuski kirjoitti:
Moni ihminen, minä mukaanluettuna, yrittää laillisin keinoin maksaa mahdollisimman vähän veroja. Tyhmähän se on, joka ei lakisääteisiä vähennyksiä hyödynnä. Laitonta veronkiertoa en harrasta, koska riskit ovat mielestäni liian pienet hyötyyn verrattuna.
Kansalaisten tuntema kohtuuttomuus aiheuttaa kansalaistottelemattomuutta. Hyvä esimerkki on vaikkapa TV-lupamaksu. Tosin minä olen maksanut senkin mutisematta myös silloin, kun rahat olivat oikeasti vähissä.Siis riskit ovat tietysti liian suuret. Kas kun sattuikin aiheeseen sopiva lipsahdus.
- sokerikaneli*
Ratikkakuski kirjoitti:
Asian ikävä puoli tietysti on, että juoppo juo kuitenkin. Nekin rahat ovat sitten jostain muusta pois, kuten vaikkapa perheeltä.Sehän se ikuisuusongelma on, että kun toiseen asiaan panostetaan on se jostain toisesta pois. Turha kai se on ketään hattutätejä syyllistää. Joku yhteinen linja kehiin ja toimiva yhteistyö, sekä oikeasti päätöksiä joilla on vaikutus pidemmälle tulevaisuuteen. Ihmisen elämänkaarikin pitäisi nähdä kokonaisuutena. On turha panostaa esim. vanhuksiin jos nuoret jätetään heitteille tai toisin päin. Mutta viisaammat kai näitä juttuja koittaa ratkoa. Itse voi vaan koittaa parhaansa omalla elämän polulla.
- Börjesetä
Mahtava ilouutinen kun kulauttelijat joutuvat maksamaan euron enemmän pullostaan. Olisi saannut nousta ainakin viidellä eurolla kossu hinta ja muut pullot kanssa.
Olisi se aika ironista, että yhteiskuntaa ja työtä vieroksuvat juopot syyttäisi valtiota kossupullojen kallistumisesta.
On kaksi ääripäätä : Erittäin varakkaat ja ahneet yritysjohtajat, jotka katsovat sormien läpi harmaatatyövoimaa sekä yhteiskuntavastaiset juopot työttömät.
Näillä kahdella on kuitenkin yksi yhteinen tekijä; narsisimi, saa tehdä mitä lystää ja muut maksakoon kaiken.Minä en usko ääripäihin vaan aivan tavallinen veronmaksaja-duunari on yhtä itsekeskeinen pelle, ja käyttää itsekeskeisen pelleilynsä perusteena sittä että on kunnollinen veronmaksaja.
Tämä itsekkyys on koko yhteisön läpilyövä ilmiö eikä se rajoitu vain "ääripäihin". "Ääripäät" ovat elämäntapa-ääripäitä jotka usein johtuvat siitä että oikeastaan ei ole mahdollista muuttaa elämäntapaansa kovin paljoa ainakaan helposti.
Alkoholisti voi lopettaa juomisensa mutta hän ei juomattomuudellaan pysty korjaamaan alkoholisminsa aiheuttamia vaurioita sosiaalisella puolella. Hän on muille aina se alkoholisti. Tällöin jokainen päätyy näyttelemään sellaista pellenroolia mihin nyt onkaan sattunut ajautumaan, ja koittaa pitää kiinni niistä hyödyistä joita asiaan liittyy.
Minä uskon asian olevan näin.- Börjesetä
Kukkomies kirjoitti:
Minä en usko ääripäihin vaan aivan tavallinen veronmaksaja-duunari on yhtä itsekeskeinen pelle, ja käyttää itsekeskeisen pelleilynsä perusteena sittä että on kunnollinen veronmaksaja.
Tämä itsekkyys on koko yhteisön läpilyövä ilmiö eikä se rajoitu vain "ääripäihin". "Ääripäät" ovat elämäntapa-ääripäitä jotka usein johtuvat siitä että oikeastaan ei ole mahdollista muuttaa elämäntapaansa kovin paljoa ainakaan helposti.
Alkoholisti voi lopettaa juomisensa mutta hän ei juomattomuudellaan pysty korjaamaan alkoholisminsa aiheuttamia vaurioita sosiaalisella puolella. Hän on muille aina se alkoholisti. Tällöin jokainen päätyy näyttelemään sellaista pellenroolia mihin nyt onkaan sattunut ajautumaan, ja koittaa pitää kiinni niistä hyödyistä joita asiaan liittyy.
Minä uskon asian olevan näin.Sama teoria pätee ahneisiin yritysjohtajiin ja meidän kaupunginjohtajaan, joka pitää kynsin hamapain kiinni palkankorotuksistaan vaikka kaupunki on Suomen velkaisin ja työttömyys edelleen lisääntynyt. Se ahne paska - joukossa muutama muukin samanlainen ei pääse ominaisuuksistaa eroon, koska alkoholistin tavoin ovat jäänneet koukkuun päihdyttävään ahneuden ylläpitämiseen. Saman henkiset kaverit ympärillä painostavat, että lisää täytyy saada, mutta mistä.
- juappålalli
Tässä minun totuus. Kiskon joka viikonloppu pari Tapioo naamariin, eli vuodessa 52vko x 2Tapioo = 104 tapioo x 0,75litraa = 78 litraa kirkasta viinaa/vuosi. Eli 78 x 20,73= 1809,60€/vuosi
Virossa saman kaltainen litku maksaa 10€/litra. .Eli vuoden pämppäykset 780€/vuosi
Viron matkalla siis säästän 1809,60€ - 780€ = 1029,60€/vuosi
Vitut minä veronkorotuksista perustan. Nostakaa vaikka 100% ei tunnu missään - veronmaksaja.
Kyl mää voisin ottaa 1 % tuloveron kiristyksen, ei se ois mulle kun 2,80 € kuussa, jos sillä kerta saatas homma skulaan. Tai vaikka 2 %.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174566
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842519Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731657Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella281500Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641207- 211159
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221125- 117978
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42942- 171924