Pankakaulat kortistoon

Tora ja Potnia

"talouden uusi alamäki pakottaisi sulkemaan lisää paperitehtaita. Myös eteläafrikkalainen Sappi odottaa, että edessä voi olla uusia kapasiteetin leikkauksia. "

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/karvinen-talouden-alamaki-pakottaisi-sulkemaan-tehtaita-/art-1288409535902.html

Se on pankakaulojen lähtölaskenta alkanut. Sukulaisuussuhteilla sellunkeittoon otetut ja ikänsä paperiliiton tavoille opetelleilla saattaa ottajat olla melko vähissä, kun tehtaat ajetaan alas. Tulee totuus eteen.


Noh, totta tosiaan toivon, että näin ei käy! Se on lappu luukulle ja viimeinen sammuttaa valot koko kylästä jos jompi kumpi yhtiöistä loppuu. Mutta tietty nöyryys on hyvä muistaa...

38

997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hrtyjtejtejjer

      Kyllä se joitain v.ituttaa toisten toimeentulo.

      • mersu-mies

        katkeroituneen työttömän aloitus,muista että jos veronmaksajat vähenee sultakin leikataan vähäinen veljemme.


      • Jännä'
        mersu-mies kirjoitti:

        katkeroituneen työttömän aloitus,muista että jos veronmaksajat vähenee sultakin leikataan vähäinen veljemme.

        Taitaa mersumiehelläkin olla jännäkakkaa huosussa kun Karvinen & Jordan alkaa leikkaamaan ja siirtelee kartalla nappuloita etelä-amerikkaan. Siinä ei enää kysellä kenenkä poikia/tyttäriä/serkkuja sitä ollaan?


      • mersu-mies
        Jännä' kirjoitti:

        Taitaa mersumiehelläkin olla jännäkakkaa huosussa kun Karvinen & Jordan alkaa leikkaamaan ja siirtelee kartalla nappuloita etelä-amerikkaan. Siinä ei enää kysellä kenenkä poikia/tyttäriä/serkkuja sitä ollaan?

        oon ollut niin kauan töissä,ettei mikään jännitä taloudellisesti.muuten kyllä seuraan mielenkiinnolla täällä totujen arvailuja firmojen tulevaisuudesta.


      • 45+768
        mersu-mies kirjoitti:

        oon ollut niin kauan töissä,ettei mikään jännitä taloudellisesti.muuten kyllä seuraan mielenkiinnolla täällä totujen arvailuja firmojen tulevaisuudesta.

        Milloin tehtaat sulkevat ovensa?


    • HomerW.

      Eiköhän tämä ole Kemin kohtalonkysymys riippumatta siitä, onko näissä tehtaissa töissä vai ei. Kaupunkihan on kasvanut tehtaiden varjoon. Siellä työssä käyvät käyttävät palveluja ja osaltaan työllistävät muita yrityksiä. Jos tehtaat loppuvat, kertautuu se muillekin aloille ja täältä loppuvat muutkin työpaikat. Näin se vain on. Itse en ole kummassakaan talossa töissä, mutta toivon todella, että tehtaiden alasajot eivät kosketa Kemiä.

      • Simpson¨

        Kohtalon kysymys, kyllä.

        Mutta niin se vain loppui sellutehdas Kaskisistakin vaikka vasta 30 vuotta sitten oli sellutehdas tyhjästä rakennettu. Valitettavasti kyse on ns auringonlaskun alasta näillä leveyspiireillä ja vanhimpien tehtaiden alasajo vain ja ainoastaan ajan kysymys. Asia on syytä ottaa vakavasti ja varautuen.

        Iso risti seinään, että aika ei ole vielä tullut...


      • Kaskisten tapaus..
        Simpson¨ kirjoitti:

        Kohtalon kysymys, kyllä.

        Mutta niin se vain loppui sellutehdas Kaskisistakin vaikka vasta 30 vuotta sitten oli sellutehdas tyhjästä rakennettu. Valitettavasti kyse on ns auringonlaskun alasta näillä leveyspiireillä ja vanhimpien tehtaiden alasajo vain ja ainoastaan ajan kysymys. Asia on syytä ottaa vakavasti ja varautuen.

        Iso risti seinään, että aika ei ole vielä tullut...

        ei varsinaisesti liity paperitehtaisiin. Paperitehtailla, varsinkin sanomalehti ja painopaperipuolella on riesana krooninen ylitarjonta Euroopassa.

        Sellutehtailla taas pyyhkii tällä hetkellä todella hyvin. Sellun hinta on "pilvissä" ja tehtaat takovat rahaa. Sellun hintaa nostaa erityisesti Kiinan kova kysyntä.

        Kakisten kohdalla kävi vain niin, että pieni ja vanha integroimaton tehdas jouduttiin lopettamaan, kun Venäjä uhkasi asettaa isot puutullit, jolloin tehtaan puunsaanti olisi vaikeutunut, koska kilpailu puusta on tuolla alueella muutenkin kovaa. Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa on paljon alan toimijoita samoilla puumarkkinoilla.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaskisten_sellutehdas

        Jos nyt Stora Enso tehtaita lakkauttaa, niin ensimmäisenä suljetaan jo lopetus uhan alla oleva Varkauden tehdas ja Sunilan sellutehdas. Jos tilanne oikein synkäksi menee, niin Veitsiluodossa ensimmäisenä pysähtyy vanhin kone, eli PK1, mutta muut varmasti jatkavat vielä .


      • Kaskö
        Kaskisten tapaus.. kirjoitti:

        ei varsinaisesti liity paperitehtaisiin. Paperitehtailla, varsinkin sanomalehti ja painopaperipuolella on riesana krooninen ylitarjonta Euroopassa.

        Sellutehtailla taas pyyhkii tällä hetkellä todella hyvin. Sellun hinta on "pilvissä" ja tehtaat takovat rahaa. Sellun hintaa nostaa erityisesti Kiinan kova kysyntä.

        Kakisten kohdalla kävi vain niin, että pieni ja vanha integroimaton tehdas jouduttiin lopettamaan, kun Venäjä uhkasi asettaa isot puutullit, jolloin tehtaan puunsaanti olisi vaikeutunut, koska kilpailu puusta on tuolla alueella muutenkin kovaa. Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa on paljon alan toimijoita samoilla puumarkkinoilla.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaskisten_sellutehdas

        Jos nyt Stora Enso tehtaita lakkauttaa, niin ensimmäisenä suljetaan jo lopetus uhan alla oleva Varkauden tehdas ja Sunilan sellutehdas. Jos tilanne oikein synkäksi menee, niin Veitsiluodossa ensimmäisenä pysähtyy vanhin kone, eli PK1, mutta muut varmasti jatkavat vielä .

        "Sellun hintaa nostaa erityisesti Kiinan kova kysyntä."

        Kyllä.

        Mietipä huviksesi paljonko jää selluyhtiölle viivan alle suomessa keitetystä ja kiinaan kuljetetusta sellusta vs eteläamerikassa tuotetusta ja kiinaan kuljetetusta.

        Sen jälkeen voit miettiä paljonko kannattaa suomessa ikivanhoihin sellukattiloihin investoida, kun samalla rahalla saa eteläamerikkaan uuden tehtaan, alueelle jossa puu kasvaa 6 kertaa nopeammin eikä tarvitse paljon metsäautoteitä aurailla.

        Valitettavasti...


      • totta toinen puoli..
        Kaskö kirjoitti:

        "Sellun hintaa nostaa erityisesti Kiinan kova kysyntä."

        Kyllä.

        Mietipä huviksesi paljonko jää selluyhtiölle viivan alle suomessa keitetystä ja kiinaan kuljetetusta sellusta vs eteläamerikassa tuotetusta ja kiinaan kuljetetusta.

        Sen jälkeen voit miettiä paljonko kannattaa suomessa ikivanhoihin sellukattiloihin investoida, kun samalla rahalla saa eteläamerikkaan uuden tehtaan, alueelle jossa puu kasvaa 6 kertaa nopeammin eikä tarvitse paljon metsäautoteitä aurailla.

        Valitettavasti...

        Ei Suomesta taideta suoranaisesti sellua Kiinaan viedä, vaan Kiinan tai paremminkin Aasian kysyntä nostaa sellun maailmanmarkkinahintaa. Aivan samalla mekanismilla Aasian kysyntä nostaa esim. öljyn hintaa.

        Kyllä, Suomenkin tehtaisiin kannattaa ivestoida, koska metsä kasvaa Suomessa nopeammin, kuin mitä sitä kaadetaan. Lisäksi Suomalaisesta puusta saadaan ns. pitkäkuituista sellua, jolla on paremmat kestävyysominaisuudet.

        Metsä Botnia myi muuten Uruguayn sellutehtaan UPM:lle ja keskittyy valmistamaan sellua pääosin Suomessa. Metsä Botnia teki Suomen tehtaillaan 185 miljoonan euron liiketuloksen tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla, joten ihan kannattamatonta tuo toiminta ei ole.

        Suomessa vaan on keskitytty liikaa papereiden valmistukseen, eikä olla ajoissa nähty tai haluttu nähdä paperimarkkinoiden muutosta. Kartongit ja pehmopaperit ovat paljon varmempia tuotteita. Pakkaukset kun eivät muutu digitaaliseksi ja perse pitää pyyhkiä, oli lama tai ei.


        Toki on selvää, että yrityksiä houkuttaa erityisesti Etelä-Ameriikan halvat kustannukset. Puu ja työvoima ovat käytännössä ilmaisia. Lisäksi noissa valtioissa on erittäin kevyt verotus. Asian kääntöpuoli on taas, että onko tuo kovin egologista viljellä puuta "miljoonien" hehtaarien paltaaseilla, jotka on "ryöstetty" alkuperäisasukkailta teollisuuden käyttöön. Stora Enso on saanut pahan kolhun julkikuvaansa näillä Etelä-Amerikan maakaupoillaan, jota se nyt yrittää puhdistaa uudella brändillä ja eucalyptus-logoillaan.


      • Eukan kanto
        totta toinen puoli.. kirjoitti:

        Ei Suomesta taideta suoranaisesti sellua Kiinaan viedä, vaan Kiinan tai paremminkin Aasian kysyntä nostaa sellun maailmanmarkkinahintaa. Aivan samalla mekanismilla Aasian kysyntä nostaa esim. öljyn hintaa.

        Kyllä, Suomenkin tehtaisiin kannattaa ivestoida, koska metsä kasvaa Suomessa nopeammin, kuin mitä sitä kaadetaan. Lisäksi Suomalaisesta puusta saadaan ns. pitkäkuituista sellua, jolla on paremmat kestävyysominaisuudet.

        Metsä Botnia myi muuten Uruguayn sellutehtaan UPM:lle ja keskittyy valmistamaan sellua pääosin Suomessa. Metsä Botnia teki Suomen tehtaillaan 185 miljoonan euron liiketuloksen tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla, joten ihan kannattamatonta tuo toiminta ei ole.

        Suomessa vaan on keskitytty liikaa papereiden valmistukseen, eikä olla ajoissa nähty tai haluttu nähdä paperimarkkinoiden muutosta. Kartongit ja pehmopaperit ovat paljon varmempia tuotteita. Pakkaukset kun eivät muutu digitaaliseksi ja perse pitää pyyhkiä, oli lama tai ei.


        Toki on selvää, että yrityksiä houkuttaa erityisesti Etelä-Ameriikan halvat kustannukset. Puu ja työvoima ovat käytännössä ilmaisia. Lisäksi noissa valtioissa on erittäin kevyt verotus. Asian kääntöpuoli on taas, että onko tuo kovin egologista viljellä puuta "miljoonien" hehtaarien paltaaseilla, jotka on "ryöstetty" alkuperäisasukkailta teollisuuden käyttöön. Stora Enso on saanut pahan kolhun julkikuvaansa näillä Etelä-Amerikan maakaupoillaan, jota se nyt yrittää puhdistaa uudella brändillä ja eucalyptus-logoillaan.

        Eucalyptus korvaa koivun, mutta ei havua. Pitkäkuituista havusellua tarvitaan moniin paperituotteisiin, joihin lyhytkuituinen eucasellu ei yksistään kelpaa. Aikakauslehtipaperin sellu on kokonaan havua ja kopiopaperistakin 30 prosenttia. Kyllä niitä lehtiä edelleen painetaan ja tilataan, eikä aanelonenkaan mikään harvinaisuus ole. Jonkun ne paperit pitää tehdä.


    • pk:lla

      Tuo on vain jonkun työttömän luuserin toiveuni että Storalla alkaisi yt't. Enpä usko että ihan pian alkaa.

      Joten älkää tukehtuko kateuteenne! Se ei ole omalta kannaltannekaan hyvä asia...

    • sellunkeittäjä.

      hoh, hoh hoijaa, taidanpa ostaa itselleni uuden auton... ottaiskohan BMW:n... ei paljon nappaa työttömien vittuilu

      • Simpassi

        Sellunkeittäjä ajelee vanhalla pyörällä.


      • MERSULLAH

        Elä hyvä kirjoittaja osta uutta BMW:tä elä muutakaan luxsusautoa tulee sekin kulutusluotto vielä työttömien ja eläkeläisten maksuun.Mielestäni noita Citymaastureita ja Mersuja ym, eliitti biiliä seisoo Kemin katujen varsilla keskellä kirkasta,parhainta työpäivää luvattoman paljon,taitaa olla rautakangen kokoinen piikki auki,miten muutoin kriisikunta.Odottele nyt vähän aikaa,että vekselipommi räjähtää ja entiset kulutusluotot pamahtaa maksuun,niin ostetaan sitten molemmat Lexsukset.


      • Näin meillä
        Simpassi kirjoitti:

        Sellunkeittäjä ajelee vanhalla pyörällä.

        30 vuotta yhtiön leivissä: joka paikka sökönä ja kulkupelinä vanha Ooppeli. Ei paljon naurata, mutta en valitakaan..


    • -Morningstar-

      Kauppalehti 18.08.2011

      "Ylikapasiteetin riivaaman Stora Enso..."

      "...yhtiön kannattaisi harkita heikosti kannattavien aikakauslehtipaperi- ja puuliiketoimintojensa myymistä..."

      "...markkinaympäristö tulee olemaan Stora Ensolle seuraavat vuodet hyvin vaikea."

      "...tuskin pystyy saavuttamaan kuluvan syklin aikana tuottoa, joka ylittäisi sen pääomakustannuksen. "

      http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110887811

      Siitä se sitten lähti, kuuluisia viimeisiä sanoja...

    • 1000 lähtee
      • Kauanko menee

        Kauanko menee että vastaava uutinen tulee mettäliitolta ja ensolta


      • Lisää tehtaita kiinn
        Kauanko menee kirjoitti:

        Kauanko menee että vastaava uutinen tulee mettäliitolta ja ensolta

        "Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ennustaa, että metsäteollisuusyritysten tuotantolaitosten lopettamiset jatkuvat Suomessa.

        Ylen aamu-tv:ssä esiintynyt Vanhala pelkää, että UPM:n viime viikolla ilmoittamat irtisanomiset saavat pian jatkoa."

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110990511


        Nyt lakot päälle ja heti!?


      • Liittopäällikkö.
        Lisää tehtaita kiinn kirjoitti:

        "Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ennustaa, että metsäteollisuusyritysten tuotantolaitosten lopettamiset jatkuvat Suomessa.

        Ylen aamu-tv:ssä esiintynyt Vanhala pelkää, että UPM:n viime viikolla ilmoittamat irtisanomiset saavat pian jatkoa."

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110990511


        Nyt lakot päälle ja heti!?

        Se on kattos asia näin, että niillä on hyvä palkka, jotka sen OTTAA
        Ei täällä nöyristelemällä pärjää


      • MAHRELLAH
        Kauanko menee kirjoitti:

        Kauanko menee että vastaava uutinen tulee mettäliitolta ja ensolta

        Saattaa ne muutamia satoja alkoholisteja,paperidemareita irtisanoa Kemissäkin.Näyttää olevan hurjat paperin tuotantolaitosten investoinnit meneillään Kiinaan,Venäjälle Etelä-amerikkaan ja muualle aasiaan.Isänmaallisuus tekee pian demariporvareista kortistolaisia.


    • Sukulais-rinki

      Mitä?! Ovatko paperimiehet vaarassa tipahtaa tavallisten työttömien tasolle? Se olisi paperimiehen maineelle huono homma

    • Kohta rytisee
    • Naula arkkuun
    • Utelias Aatami

      Siirtääköhän ne puutkin Lapista Kiinaan??

    • Ja YT:t päälle
      • Ajoksen lAhtaaja

        Ykkösellä ja vitosella edessä lomautukset kahdessa pätkässä. Ollut tiedossa jo tovin. Satamassa nämä kyllä tiedetään jo hyvissä ajoin.


      • Unnah Anumemah

    • kaikkeakin

      >MERSU-MIEHELLE ) Ajat vielä sillä 1984 mallin mersulla ja olet olevinasi
      fiksumpi kuin muut ihmiset? Häpeäisit vähän.. Olisit edes korjannut leikkaamasi
      pensaat rajalta.

      Sinun naapurisi.

    • Pajusaaressa tuulee

      http://www.pohjolansanomat.fi/Talous/1194708243587/artikkeli/bms aikoo vahentaa kemissa 43.html

      Jaaha, se rupesi Pajusaaressakin vaihteeksi tuulemaan. Portit pyörii ja ovet heiluu

      • 4-tiellä ruuhkaa

    • ht

      luuleeko joku vielä,että työntekijällä on jotakin oikeuksia. lähde etu tai takaovesta, siinä on vaihtoehdot.

      • justiinsa joo

        Mitenhän tuoki uutinen liittyy Pajusaareen..

        Suora kopiointi uutisesta:

        "Metsä Groupin mukaan merkittävämmät henkilöstövaikutukset kohdistuvat Suomeen, jossa palvelukeskuksissa työskentelee nykyisin noin 50 henkilöä, pääosin Espoossa ja Tampereella.

        Puolaan sen sijaan syntyisi sata uutta työpaikkaa, Metsä Group kertoo tiedotteessaan.

        Kaikkiaan taloushallinnon keskittäminen vähentäisi noin 130 työtehtävää nykyisissä palvelukeskuksissa ja muissa taloushallinnon organisaatioissa Euroopassa.

        Metsäliitto ilmoitti viime viikolla vaihtavansa nimensä Metsä Groupiksi."


      • rikkipäästö
        justiinsa joo kirjoitti:

        Mitenhän tuoki uutinen liittyy Pajusaareen..

        Suora kopiointi uutisesta:

        "Metsä Groupin mukaan merkittävämmät henkilöstövaikutukset kohdistuvat Suomeen, jossa palvelukeskuksissa työskentelee nykyisin noin 50 henkilöä, pääosin Espoossa ja Tampereella.

        Puolaan sen sijaan syntyisi sata uutta työpaikkaa, Metsä Group kertoo tiedotteessaan.

        Kaikkiaan taloushallinnon keskittäminen vähentäisi noin 130 työtehtävää nykyisissä palvelukeskuksissa ja muissa taloushallinnon organisaatioissa Euroopassa.

        Metsäliitto ilmoitti viime viikolla vaihtavansa nimensä Metsä Groupiksi."

        Sinnehän ne siirretään lopulta muutkin m-realin ja botnia toimihenkilöt ja tuotanto viimeistään siinä vaiheessa, kun rikkipäästödirektiivi astuu voimaan 2015 ja kuljettamisen hinta moninkertaistuu

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rikkipäästödirektiivi uhkaa vientiä Suomi vaatii lievennystä EUlta/1135269351592


      • Ahmed Khaheli
        rikkipäästö kirjoitti:

        Sinnehän ne siirretään lopulta muutkin m-realin ja botnia toimihenkilöt ja tuotanto viimeistään siinä vaiheessa, kun rikkipäästödirektiivi astuu voimaan 2015 ja kuljettamisen hinta moninkertaistuu

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rikkipäästödirektiivi uhkaa vientiä Suomi vaatii lievennystä EUlta/1135269351592

        Ja tässä on kaikkien rikkipäästöjen äiti.
        http://www.satuhassi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=323:satu-hassi-sai-komission-ja-ministerineuvoston-sitoutumaan-laivapaeaestoejen-rajoittamisen-jatkoaskeliin&catid=10:tiedotteet&Itemid=38


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe