Napadynamon kesto

Vanne kiristää pipoa

Kestääkö 6 V 2,4 W:n napadynamo jos tunkee etuvaloon 3W:n polttimon ja ajelee sen kanssa pidempiä pätkiä tällä "alitehoisella" napadynamolla? Aggregaateissa on ilmoittu ainakin jatkuva teho ja lyhytaikainen huipputeho erikseen. Eikös nuo toimintaperiaatteet ole samat?

Tuo 2,4 W:n dynamohan ei tietysti anna sitä 3 W:n tehoa vaan 2,4 W, jolloin valoteho on vastaava kuin 2,4 W:n polttimolla(?), mutta kuormittuuko/rasittuuko 2,4 W:n napadynamo liikaa? Toinen napadynamo on teholtaan 3,0 W, jolloin 2,4 W:n polttimo kärventyy ennen laskettua aikaa. Jos pitäis 3 W:n poltinta koko ajan ja vaihtelis sit vaan vannetta (ja napadynamoa 2,4 W/3,0W). Vai pitääkö sit aina vaihtaa poltin samalla napadynamon tehoa vastaavaksi?

9

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein suosittelisi. Voi lämmetä liikaa.

    • Noiden pohdintojen jälkeen on syytä mitata millä ajonopeudella se 6V ja 2,4W tulee siitä dynamosta. Jos ajaa liian hiljaa tai nopeasti, niin lamppu tarvii olla sammuksissa. Katsos kun se dynamon tuotto riippuu kierrosluvusta. Todennäköisesti sopiva vauhti on 15km/h. Jos nopeus on jo 20km/h, niin 2,4W dynamo ehkä tuottaa jo 3W ja takuu ei ole voimassa, jos ottaa liikaa tehoa uloa... ;)

      Ei muuta kuin rauhallisia pyörälenkkejä ettei dynamo kuumene liikaa.

    • Fysiikan amatööri

      Varsinaisia asiantuntijoita täällä. Mistähän se niin suuri lämpö syntyy, että dynamo oikein kuumenee...

      • Oletkohan koskaan kuullut resistanssista?


      • Fysiikan amatööri
        blaah kirjoitti:

        Oletkohan koskaan kuullut resistanssista?

        Ei kai resistanssi sinällään mitään kuumenna, jos ei ole virtaa... Mutta jatka pakinaasi, ole hyvä.


    • Sen napadynamon tehon syöttökyky ei niin hirveästi poikkea renkaan kylkeä hinkkaavasta dynamosta. Suurin ero on kierroksissa ja renkaan kyljestä saa helposti suuren kierromäärän verrattuna napaan, mutta sillä ei ole käyttäjälle kummempaa eroa.

      Tuskin kovin moni on turhan tarkka dynamojen _nimellistehojen_ kanssa. Se nimellisteho tulee, jollain ajonopeudella, ehkä 15km/h. Jos ajaa 20km/h, niin dynamo tuottaa enemmän virtaa (ja tehoa). Silloin vastaavasti voi käyttää tehokkaampaa lamppua.

      Jos se dynamo on kunnolla suunniteltu, niin se ei kärähdä vaikka piuhat on oikosulussa tai muuten liian suuri kuorma perässä.

    • Pedelecci

      Dynamo kyllä kestää vaikka käytät 3 W polttimio 2,4 W antavassa dynamossa. Valo vain on hieman himmeä.

      Nuo dynamot mitkä antaa ulos 3 W on yleensä tarkoitettu etuvalolle 2,4 W ja takavalolle 0,6 W. Toki tuollaista dynamoa voi käyttää pelkälle etuvalollekin, etenkin jos vaihtaa polttimoksi etuvaloon 3 W .

      • Pinna kireällä

        Kiitos Pedelecci selkeästä vastauksesta!

        Nyt pyörässä on kiinni siis 2,4 W:n napadynamo, jonka tehoa syö 2,4 W:n etuvalopoltin ja (ilmeisesti) 0,6 W:n seisontavaloautomatiikalla varustettu led-takavalo. Koska siinä on se konkka, niin latauduttuaan se ei viene paljoakaan tehoa ajon aikana koska etuvalo loistaa kohtalaisen kirkkaana. Talven tullen heitän tommosen 3 W:n kiekon talvirenkaineen, jolloin molemmille tulee ylllinkyllin sähköä.

        Voisi harkita sellaista konfiguraatiota että vaihtais 3 W:n polttimon lamppuun ja ajelisi kesällä sitten ilman sitä takavaloa (siis sillä 2,4 W dynamolla) ja kytkis takavalon toimintaan 3 W:n kiekon kanssa. Tuo 3 W:n poltin saattais ehkä kestää paremmin kun tulee aina poljettua tuota pyörää kuin tulpatonta mopoa.

        Toinen krooninen probleema mikä on kiristänyt vannetta pipon ympärillä jo vuosikausia on että miten satulan voisi asentaan siten ettei olisi päin persettä? Vaikka miten yrittää laittaa miten tahansa, niin aina se on päin persettä!!! Onko kellään mitää hyvää ratkaisuvinkkiä tähän ongelmaan?


    • Velovelo

      Ota satula pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe