Salilla neuvominen

ahdistavaa

Onko sopivaa neuvoa salilla muita liikkeiden oikeaoppisessa tekemisessä? Siis jos henkilö ei itse kysy neuvoa. Muutamia kertoja joku selvästi paljon salilla käyvä miespuolinen henkilö on tullut mulle kommentoimaan, että "pidä selkä suorempana" tai jotain vastaavaa neuvonut liikkeissä. Hän varmaan ajatellut sen ihan hyvällä ja viattomana kommenttina. Ite kuitenkin alkanut jännittää tehdä yhtään mitään, kun pelkään että jos teen väärin ja mitä muut ajattelee jne. Ja etenkään en haluaisi kohdata näitä neuvojia enää uudestaan.

33

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkä suoraksi

      No Ei sitä yleensä oikein hyvällä katsella, mutta jossain äärimmäisissä tapauksissa on ihan hyvä huomauttaa henkilön turvallisuuden kannalta jos esim.jinkin liikkeen tekniikka on niin pahasti pielessä että loukkaantuminen odottelee ihan nurkan takana. Maastaveto on esimerkiksi sellainen liike missä näkee paljon vaarallisen huonoja tekniikoita.

      Kuulostaa siltä, ettet oikein hallitse kaikkia treeniliikkeitä. Tarkastele ne jostain oppaasta, vaikka jostain hyvästä kirjasta tai vielä parempi, palkkaa personal trainer tsekkaamaan suoritustekniikkasi. Kun ne ovat kunnossa niin tuskin tulee kukaan sen jälkeen neuvomaan mitään.

    • 67-v

      On paha tapani.

      Silloin harvoin kun näen vapaalla tangolla, kyseenalaisella tekniikalla treenaavia on opstushoukutus ylivoimainen.

      Maasta- ja rinnallevedot, tempaus, syvä- ja pohjakyykyt.
      Korkeat kyykyt silloin kun ne juntataan takamus penkkiin tavalla.
      Joskus harvoin myös ylöstyönnöissä raakana.
      Muun ohessa myös hengityksen rytmitys.

      Entisenä puntissa kilpailleena ja tuomaroineena tekee häijyä nähdä edes silmänurkasta päin p:tä suorituksia.

      Pyydän anteeksi puuttumistani ja selitän syyn. Arvioin tilanteen ja aloitan aina jostain myönteisestä koska kaikessa on sitäkin.

      En pyri täydellisyyteen vaan arvioin seuraavan kehitysportaan.

      "Uhrini" ovat melkein poikkeuksetta jonkun muun lajin harrastajia ja ovat oman lajinsa tueksi hankkimassa räjähtävyyttä, tehoa ja joskus, harvemmin pelkkää maksimivoimaa.
      Yhtään kertaa en ole tullut torjutuksi vaan keskustelussa on edetty ko. henkilön päälajiin.

      Olen itse saanut opastusta putkivempeleiden käytössä ja muussa jähyämisessä.

    • Millä salilla käyt?

    • Pikku-A

      En neuvo. Saa hajottaa selkänsä ihan itte. En voi sietää egonostajia.

      • Anonyymi

        Fitness 24 7salilla eikukaan muukuin personartrainen saa neuvoaketään.


    • Hyvätneuvot

      Itse tykkään kun joku tulee neuvomaan. Saisi tulla useamminkin. Kiitollinenhan siitä pitää olla kun joku viitsii tulla korjaamaan kun itse tekee jonkun liikkeen päin P:tä. Kovin usein ei oo neuvomaan tultu mutta muutaman kerran ja siitä on ollut paljon apua.
      Ei siitä kannata itteensä ottaa jos joku tulee neuvomaan, hyvällähän he neuvovat että saisit enemmän irti treeneistäsi etkä riko itseäsi.

    • neuvo aloittajalle

      No mitä jos vaikka kävisit jonkun kuntosaliohjaajan tms. ammattilaisen kanssa sen liikkeen läpi, josta sait neuvoja.

      Varmaan ymmärrät, että joku näkee suoritustekniikkasi paremmin. Ymmärrän kyllä sen, että sitä ei todellakaan odota, että joku alkaa yhtäkkiä neuvomaan mutta kannattaisi kuitenkin miettiä, mitä neuvoja on halunnut sanoa. Ja todennäköisimmin tarkoittanut hyvää, ettet riko itseäsi.

    • 67-v

      Selvyyden vuoksi.

      "Tusinajähyäjien" touhuihin en puutu.

      Henkilö joka harrastaa jotain kilpailulajia, erottuu kyllä suoritustavaltaan ja treenien sisllöltään.

      Olen toiminut sprinttereiden ja hyppääjien punttivalmentajana sekä sen lisäksi heittäjien lajivalmentajana.

      Yhteistä keskustelupohjaa löytyy myös lätkäilijöiden, lentistyyppien ja jopa suunnistajien kanssa.

      Usein hyvinkin suunnitellut punttitreenit vesittyvät toteutustapaan.

      Yksikään "lajispesialisti" ei ole pahoittanut mieltään kysymyksen omaisesti alkaneesta opastuksesta.

      "Köyryselkien" ja vastaavien painot ovat sitä luokkaa ettei niissä mielestäni ole haaverin vaaraa!

      • 12 vuotta sitten

        Tuohon viimeiseen kommenttiin, itse 140kg mavessa alkuaikoinani selkä korkkasi. Ei edes pahin mahdollinen köyryselkänosto, että kyllä niissä vaara piilee...


      • 67-v
        12 vuotta sitten kirjoitti:

        Tuohon viimeiseen kommenttiin, itse 140kg mavessa alkuaikoinani selkä korkkasi. Ei edes pahin mahdollinen köyryselkänosto, että kyllä niissä vaara piilee...

        Aina opin uutta!

        Ilmeisesti ehdit "köyrimään" jo jonkin aikaa saadaksesi tuon 140kg liikkeelle?

        Selän asennon hahmotus saattaa olla yllättävän vaikeaa mutta olen kuvitellut asennon löytyvän vetelyn alkutaipaleella.

        Itse en tunne yhtään vastaavaa tapausta.

        Ainoa henkilökohtaisesti tietämäni syntyi kaverin juntatessa puolikyykyssä perseensä penkkiin.
        Jo ennen tuota laitoin omille hyppääjille penkille paksun vaahtomuovin joka toimi kosketuksesta signaalina nousuun.


      • qq
        67-v kirjoitti:

        Aina opin uutta!

        Ilmeisesti ehdit "köyrimään" jo jonkin aikaa saadaksesi tuon 140kg liikkeelle?

        Selän asennon hahmotus saattaa olla yllättävän vaikeaa mutta olen kuvitellut asennon löytyvän vetelyn alkutaipaleella.

        Itse en tunne yhtään vastaavaa tapausta.

        Ainoa henkilökohtaisesti tietämäni syntyi kaverin juntatessa puolikyykyssä perseensä penkkiin.
        Jo ennen tuota laitoin omille hyppääjille penkille paksun vaahtomuovin joka toimi kosketuksesta signaalina nousuun.

        Hei, nyt kiinnostaa tietää voimapuolen tuloksia mitä heittolajeissa yleensä tulisi olla johonkin mittaan.

        Kiinnostaisi tietää millaisia tuloksia esimerkiksi kuulantyöntäjät ovat urakoineet punttisalilla.
        Jos tavoitteena on 15-16 metrin työntötulos, millainen perusvoimataso täytyisi olla.
        Kyykky, penkki, pystypunnerrus, rinnalleveto...
        Toki tekniikasta on paljon kiinni mutta noin yleisenä sääntönä mitä yleensä olet nähnyt.


    • Satunnainen salikävi

      Ite en meinaa kehdata kysyä neuvoa keneltäkään. Otan kyllä kiitollisena neuvot vastaan. Vaikka joskus siinä tunteekin itsensä aika noloksi, kun tietää, ettei tajua laitteitten päälle höykäsen pöläystä. Kerran tuli myös semmonen tunne, että voi ei, nyt tuo tyyppi ei kerkee ite ollenkaan treenaamaan, kun joutuu koko ajan vaan mua neuvomaan. Mut mun mielestä on kyllä ok, ja toivottavaa, että tulee sanomaan jos näkee mun tekevän ihan pieleen. En kiitos halua mitään vaivoja väärin tehtyjen liikkeiden takia.

    • Ellei hlö ole tekemässä jotain, josta selvästi seuraa vammaa/kipua (esim työntämässä päätään painopakan väliin), ni en puutu enkä neuvo.
      Päinvastoin usein ärsyttää kun ihmiset tulevat kesken omien treenieni kysymään neuvoa liikkeisiin ja ravintoon tms. Toki voin lyhyesti neuvoa ja spottaamaan tulen aina kun tarvitaan. Mutta kun työkseen neuvoo ihmisiä näissä asioissa, ni ei sitä kyllä vapaalla enää jaksa. Eikä varsinkaan kesken omien treenien. Siksi en koskaan treenaa ja tee töitä samalla salilla. ;)

    • fuji moto

      En ole ketään neuvonut, vaikka usein tekisi mieli. Esim. jos joku...
      - käyttää laitetta, niin että palautusvaiheessa päästää painot vapaasti alkuasentoon.
      - istuu laitteessa väärinpäin (ihan totta!)
      - tekee vapailla painoilla liikkeen aivan väärin.
      - kuulokkeet korvilla hyräilee ja laskee toistoja ääneen.
      - menee saunaan käymättä ensin suihkussa.
      - kuivaa itsensä vasta pukuhuoneessa kastellen kaikki paikat.
      - ei osaa jättää kuraisia ulkojalkineitansa eteisen kenkähyllyyyn.
      Mutta aina olen neuvonut, kun joku kysyy. Useimmiten kysyjänä on nainen :)

    • Minttu__89

      Mä en taas ymmärrä mitä pahaa tai väärää siinä on, että joku neuvoo. Itseä on neuvottu muutamia kertoja ja tehoa on treeniin tullut lisää tämän jälkeen. Samoin itse olen vienyt oppejani eteenpäin ja sanonut, jos jokin liike oikeasti pidemmällä aikavälillä tulee rikkomaan paikkoja. Itse en väärää tekniikkaani huomaa, sillä olenhan samalla tavalla treenannut jo kauan. Eikö se ole kaikkia kohtaa reilumpaa sanoa, kuin myhäillä itsekseen, että hahah tuo tekee ton liikkeen ihan päin helvettiä. Tokihan siihen loppuun voi lisätä, ettei ollut tarkoitus puuttua treeniin, mutta toivoo, että itseä neuvottaisiin jos tarve vaatii. Eikö salilla kuin salilla porukka voisi tsempata ja kannustaa toisiaan tavoitteisiin.

    • treenivelho

      Olen neuvonut, jos on kysytty. Sen jälkeen kun on kysytty ekan kerran olen saattanut neuvoa myös oma-aloitteisesti.

      Tosi on, että omalla salitreenillä ei hirveästi innosta neuvoa, kun treenejä pitäessään saa neuvoa ihan työkseen. Kysyjiä on tosin sikäli kiva neuvoa, että se joka tulee itse kysymään, myös kuuntelee.

    • .................

      Ei siinä mitään pahaa, jos toinen neuvoo turvallisemman suoritustavan, jos loukkaantumisvaara on ilmeinen. Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun tullaan antamaan tyhjiä neuvoja esim. kyykätessä tyyliin "laske alas asti", tai jotain muuta yhtä idioottimaista.

    • Anonyymi

      Tahallaan vääriä neuvoja antavalla ei ole latva kunnossa.

      Eräskin kerta tuli joku nisti neuvomaan ravitsemusaioissa, pitää kuulemma tankata hiilarit illalla ja jättää aamiainen väliin ja sitten vetämään rankka treeni.
      Tulee kuulemma massaa ja lihasta niin että heikompia huimaa, täysi mulukku kuspiä.

      • Anonyymi

        Ihan totta.
        Neuvomiseen sen verran että ei pidä neuvoa jos ei kysytä.
        Jutuille voi poiketa muutenkin. Jos sitten siinä luontevasti keskustellessa jonkun tipsin heittää.
        Jos tullaan kysymään neuvoa niin alku haastattelun jälkeen yleensä neuvon.
        Aina en.


    • Anonyymi

      Olen huomannut että EI pidä neuvoa. Ihmisillä on niin vaikea ottaa vastaan rakentavaa palautetta vaikka kuinka nätisti sen sanoisi. Tiuskitaan takaisin vain että " mulla on kuule jo vuosien treeni tausta". Silti kyseisellä henkilöllä kaikki saattaa mennä todella vaarallisesti pieleen tai tehdään niin olemattomilla painoilla että se on sama kuin ei tekisi mitään, tai vajailla liikeradoilla.
      Ei ketään ei pidä neuvoa vaikka näyttää siltä että kohta tapahtuu vakava loukkaantuminen, se on sitten heidän ongelma , ei sinun.

    • Anonyymi

      Kyllä "ulkonäkötuttavan" kanssa voi keskustella suoritustekniikoista.
      Pelkän näkötuttavuuden lisäksi on hyvä jos on aikaisemmin vaihdettu muutama sana ja neuvonnan kohde nähnyt neuvojan toimessa.
      Monestakin syystä on aloitettava myönteisistä asioista. Siitä on helppo jatkaa "oletko ajatellut, että homma saattaisi mennä vieläkin paremmin jos - - ".

      Joissakin tilanteissa olen kysäissyt onko kaveri ajatellut mahdollisia pitemmän tähtäyksen haittoja. On helppo viitata omaan olkapäähän, toiseen polveen ja vatakkaiseen lonkkaan. Lonkka on vielä leikkaamatta. Haitat ilmenivät vuosia myöhemmin. Treenatessa en tajunnut pitemmän tähtäyksen vaikutusta.
      Näistä asioista muutama kaveri jopa kysyy neuvoa.

      Esimerkkejä myöhemmin kostautuvista virheistä. Pohjakyykky pompulla, pystysoutu raskailla painoilla pysäyttäen kaulalla yms. "Raskailla"? Pystysoudun tangossa rautaa oma paino. Remmeillä keskeltä kiinni ja polvilta veto apinan raivolla kaulalla pysäyttäen.
      Kyykkyjen ja vetojen kehon hallintaa en tässä viitsi edes mainita.

      • Anonyymi

        Nuo ei ole virheitä.
        Virhe on se että kun noin tehdään liian pitkiä jaksoja. Eli tulos/lisä kilot tulee pompuista ja riuhtomisesta. Niitä tekniikoita pitää käyttää mutta vain erikoistekniikkana.
        Sama ongelma on hyvin yleinen, ihan Ammattiurheilijat sortuu samaan.
        Voimat eivät ole lisääntyneet vain cheettauksen määrä.
        Jos nosto tehdään kuoletuksella vs pompuilla niin on ihan selvä että painot eivät ole samat. Pompun hyöty on vain räjähtävä alku ja suuret painot. Sitäkin tietty tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ei ole virheitä.
        Virhe on se että kun noin tehdään liian pitkiä jaksoja. Eli tulos/lisä kilot tulee pompuista ja riuhtomisesta. Niitä tekniikoita pitää käyttää mutta vain erikoistekniikkana.
        Sama ongelma on hyvin yleinen, ihan Ammattiurheilijat sortuu samaan.
        Voimat eivät ole lisääntyneet vain cheettauksen määrä.
        Jos nosto tehdään kuoletuksella vs pompuilla niin on ihan selvä että painot eivät ole samat. Pompun hyöty on vain räjähtävä alku ja suuret painot. Sitäkin tietty tarvitaan.

        Tietyissä tulosurheilulajeissa tarvitaan toiseksi viimeisen lauseesi hyötyjä.
        Oma poikani harrasti painonnostoa SM tasolla ja varoitin häntä noista omista kokemuksistani. Tulokset on tehtävä ilman vanhempana vammoihin johtavia tekniikoita.
        Poika uskoi muuten mutta, varoituksistani huolimatta hurahti penkkaamaan kilpauransa jälkeen. Molemmat olkapäät leikattiin 40v vaiheessa.
        Olkapäät vaurioituivat merkkipenkissä. Räjähtävä pomppu auttoi aikanaan kuulantyönnössä.


    • Anonyymi

      Khjih, onhan ne päässyt salille..........................................

    • Anonyymi

      Mää neuvon aina kysymättäkin "kui sää tommottis verät? Ek sää osaa oikeet tapaa?"
      Yleensä saan kannikkaa tai pataani. Mutta jotain aina.

      • Anonyymi

        Nymmää sain pataan kun menin neuvvoon yhtä isoo karjuu maves. Se oli semmottis 150kilonen härkä ja mää oon vaan 64kilonen merkonoomi. Leegot ropisi kumimatolle.
        Tämmöttis meil Turkkuses.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nymmää sain pataan kun menin neuvvoon yhtä isoo karjuu maves. Se oli semmottis 150kilonen härkä ja mää oon vaan 64kilonen merkonoomi. Leegot ropisi kumimatolle.
        Tämmöttis meil Turkkuses.

        Ny on taas uudet leegot kidassa ja huomenna taas salille neuvoon noit rääpäleit. Vai pitäskö hankkii kausikortti hammaslääkärille jos taas pata helisee hyvien neuvojen jälkeen?

        Nää turkkulaiset tekee kaik liikkeet ihan päin persiaa. Ne tarttee neuvoi.


    • Anonyymi

      Olen neuvonut. Kaksi nuorehkoa, salilla pitempään käynyttä naista on aloittanut painonnoston harjoittelun oikeassa punttikoulussa jonka opastajat tunnen.
      Tyttöjen mallatessa esimerkiksi tempausta niin kerron mikä siinä on hyvässä mallissa ja miltä osin sitä voi parantaa.
      Enemmän olemme keskustelleettyttöjen kanssa sanallisesesti tekniikan yksityiskohtia kuvaillen. Eivät ole panneet pahakseen.
      Olen keskustellut punttikoulun perustajagurun kanssa toimintaperiaatteista.

      • Anonyymi

        Onks sulle kakkonen ykkönen?


      • Anonyymi

        Taitaa tehdä vähän sedän mieli nuorta lihaa.
        Olisiko tehnyt mieli vähän kädellä ohjata oikeaan suuntaan. Hipaista ja nuuhkia lähellä tyttöjen niskaa.
        Taidat olla joku salipervo.


    • Anonyymi

      Tänääm mää neuvoin taas parii korstoo salil, kuis mave ja hartijat vedetään. Ne vähä hermostu, nappas palomiehen otteel kiinni, ja vei patjojen taa ja puski mua kakkoseen vuorotellen. Kuivana. Mää kiljuin innosta. Mut ne oliki porilaisii. Em ois antanu kuivana jos oisim sen tiänny.

      Pitäskö siirtyy johonkin vähäm piänempiin?

      Ny säily leegot kidassa mut ryppynaru huusi hoosiannaa. IDO59 on ihan kurassa.

    • Anonyymi

      Ihan hyvällä otan, jos joku neuvoo tai tekee huomioita. Turvallisuus edellä!

      • Anonyymi

        Eilen mää neuvoin yhtä pikkupoikaa penkkihommis ni se otti multa kitapurjeeseen saunassa. Kyä oli hyvä imutahti 15 vuatiaalla. Taidan neuvvoo toistakkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4319
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      238
      2123
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1570
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1391
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1100
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1067
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      53
      918
    Aihe