Oman lähipiirin suhtaumuninen adoptioon..

eini89

Olen itse päättänyt aloittaa adoptio prosessin nyt ihan lähi-aikoina, kun opiskelut päättyvät ja vakituinen työ lastenhoidon parissa alkaa. Adoptio on pyörinyt mielessäni jo monien vuosien ajan, mutta varsinaiseksi päämääräiseksi haaveeksi adoptio on tullut 18-vuotiaana, eli 5-vuotta sitten.

Mutta eräs asia mietityttää.. omien vanhempien ja muun lähipiirin suhtautuminen tähän adoptio asiaan... he eivät tiedä tästä haaveestani vielä mitään... oma lähipiiri on suurimmalta osalta "vanhoihin kaavoihin" juurtunutta porukkaa vähän joka asiassa ihmisten pukeutumisesta perheen perustamiseen. Joten siis haluaisin vähäin yleisesti kysellä millaisia kokemuksia teillä muilla on lähipiirin suhtautumisesta adoptioon?? Kuinka paljon on ollut ennakkoluuloja? onko tullut rasismia?

6

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eini89

      Ja tämä adoptio juttu ei tosiaankaan ole mikään hetken mielijohde. Minulla on omat syyni, joiden takia haluan adoptoida. Niitä en tässä tosin julkisesti kerro. Oman maalais järjekeni mukaan adoption pitäisi olla mahdollista, talous- asiat ovat tasa-painossa ja terveys on kunnossa. Toki nämä asiat puidaan neuvojien kanssa sitten vielä läpi prosessin alkaessa.

    • +

      Minulla on kokemusta ihan positiivisesta suhtautumisesta adoptioasiaan lähipiirissä. Ystäväni ovat tienneet haaveistani jo ennenkuin prosessin aloitin joten ei tullut ihan yllätyksenä. Vanhemmista toinen odottaa ihan hullaantuneena ja toinen hieman varovaisemmalla mielellä. En kerro adoptiosta vielä kaikille sillä prosessi on useamman vuoden pituinen ja mitä vaan voi tapahtua. Olen miettinyt kenen kanssa haluan jakaa adoption ylä- ja alamäet ja kerron muille sitten kun paperit on maassa ja lapsen tulo varmempaa.

    • 25

      Muistathan, että adoptioon vaadittava ikä on 25-vuotta.

    • Adoäiti

      Hei,

      puolisoni vanhemmat sekä omat vanhempani olivat jo aika iäkkäitä kertoessamme toiveestamme saada lapsi kansainvälisen adoption kautta. Koska heillä ei ollut mitään käsitystä koko asiasta (ja miten olisi voinut ollakaan, asumme pienellä paikkakunnalla), keskustelut, aika sekä antamani kirjallisuus antoivat heille mahdollisuuden kypsyä ajatukseen.
      Näköjään tämä(kään) asia ei ole ikäliitännäinen vaan paremminkin liittyy persoonaan ja luonteeseen.
      Isovanhemmat, tädit, serkut ym suku - kaikki hyväksyvät lapsemme omana itsenään, mitään muuta eroa sukulaislasten kohteluun ei ole kuin se, että nuorimpana taitaa saada enemmän huomiota :)

      Olin muuten miettinyt valmiiksi, että mikäli joku lähipiirissä ei lastani hyväksy, yhteydenpito tuohon ihmiseen jää ja keskityn vain henkilöihin, joiden seurassa lapseni saa olla turvallisesti ja hyväksyttynä.

    • eini89

      25: aivan, olin jo unohtanut! Kiitos muistutuksesta! Olen vain koko ajan ajatellut " sitten laitan prosessin käyntiin, kun olen valmistunut ja päässyt töihin.." no valmistuminen jo viittävaille valmis, ja vakituisen työn päiväkodissa pääsen aloittamaan ensi kuun alussa. Eli tässä on vielä vajaat 3 vuotta tuohon kun täytän 25, hyvää aikaa säästää adoptiokuluja varten ja tietty itse elämiseen lasten kanssa:) Ja myös lähipiiri saa lisäaikaa totutteluun..

    • zdxxxxxxxxxxxxx

      Oletko jo naimisissa? Veikkaisin että lähipiirin mielestä olisi hyvä hankkia se mies ensin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe