Helsingin psykoterapiainstituutista valmistuneiden pätevyys?

Onko mitään järkeä?

Helsingin psykoterapiainstituutista valmistuneiden lyhytterapiaan perehtyneiden psykoterapeuttien pätevyydessä saattaa olla puutteita. Kyseinen koulutusyritys on ilmeisesti "keplotellut" koulutustensa kanssa eikä kouluttajilla ole ollut Valviran vaatimaa VET-terapeutin pätevyyttä.

Kannattaa katsoa MOT-ohjelma Yle Areenasta. Itse ainakin hämmästyin siitä, että terapeutteja on koulutettu epäselvillä ja "keplotelluilla" keinoilla: kyseisen koulutusyrityksen terapeutit ovat saaneet pätevyyden paljon nopeammin, kuin mitkään muun koulukunnan terapeutit. Monta muutakin epäselvyyttä koulutukseen liittyi ja moni kurssilainen oli eronnut koulutuksesta. Psykologiliittokin epäili instituuttia ja koulutusta.

Itse ainakin tarkastaisin, onko terapeuttini opiskellut kyseisessä paikassa. Ohjelman katsottua moni muukin varmasti tekee saman...

Onneksi olen itse käynyt kognitiivisen terapian ja terapeuttini oli varmasti pätevä. Harmi, etteivät kaikki voi kai sanoa samaa...

101

6107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko oikein?
    • Skeptikko

      No jaa,voinee myös pohdiskella mikä oli psykologiliiton motiivi; olisiko kyse voinut olla osin koulukuntakiistasta? Ilmeisesti kai aikoinaan valvira hyväksyi sertifikaati menettelyn, koska ratkaisukeskeistä vet -koulutusta ei suomessa ollut. Kaikki eri koulukuntien koulutustahot ovat tehneet iät ajat bisnestä, so what? "Huonoja tai epäpäteviä" terapeutteja löytyy varmaan kouluttajasta riippumatta, loppupeleissä terapeutin persoona merkitsee eri psykoterapiatutkimustenkin mukaan.Myös asikkaat ovat erilaisia, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

      • _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

        Ööö, katsoitko ohjelman? Helsingin psykoterapiainstituutissa opettajina ovat toimineet epäpätevät terapeutit. Jos ope on epäpätevä, mitä tulee oppilaista?

        Lisäksi eräskin kurssilla opiskellut sanoi, että hänelle selvisi jälkeenpäin, että hän oli "käynyt" terapeuteille pakollista omaa terapiaa "tietämättään" eli terapiakoulutuksen papereista oli selvinnyt, että jokin muu koulutus oli määritelty opiskelijan "omaksi terapiaksi". Huh huh!

        Ja kyseessä EI ollut koulukuntakiista: psykoterapiainstituutin kanssa samaan aikaan toiminut toinen ratkaisukeskeinen terapiakouluttaja oli koko ajan toiminut Valviran alkuperäisten ohjeiden mukaan ja heidän terapeuttiensa valmistuminen vei paljon kauemmin aikaa.

        Ja tuo sinun mainitsemasi "bisnes" ei liity mitenkään useimpien koulutusta tarjoavien tahojen toimintaan: muilla tarkoituksena on kouluttaa päteviä terapeutteja, ei tehdä rahaa tai tuottaa voittoa.

        Ja jos olisit katsonut ohjelman, ymmärtäisit sen, että kyseessä oli keplottelukoulutus, joka valmisti varmasti epäpäteviä terapeutteja. Epäpätevällä koulutuksella, jossa opiskelija ei opi toimivia terapeuttisia menetelmiä, ei ole mitään tekemistä persoonan kanssa. Kyse on koulutuksella hankitusta pätevyydestä. Eri persoonien soveltuvuus ja sopivuus on eri asia.

        Sillä, mikä sopii yhdelle tai toiselle, ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, onko terapeutti pätevä.


      • Valviraan pettynyt

        Huonojen ja epäpätevien toimimista vastuullisessa psykoterapeutin työssä kannattaa edes yrittää estää tietyillä asillisilla ammattipätevyysvaatimuksilla, joita ainakin ennen Valvira valvoi (ei näköjään enää).
        Jos esimerkiksi kela-pätevyyden saa kolmella opintopäivällä sen sijaan, että tekee psykoterapeutin työtä kaksi vuotta tiiviissä (ainakin psykodynaamisessa koulutuksessa se tarkoittaa työnohjausistunto kahden viikon välein) yksilötyönohjauksessa kokeneella ja kouluttautuneella (!) kollegalla, niin kannattaa miettiä, onko kyse koulukuntakiistasta vai törkeästä vastuuttomuudesta. Kaikki kouluttajatahot toimivat tietenkin liikeyrityksen tavoin: rahastaa voi kuitenkin moraalisesti tai moraalittomasti.

        Psykoterapeutin persoona on tosiaan tärkeä tekijä psykoterapian onnistumisen kannalta. Persoonallisuutta on turvallisempaa käyttää kunnon koulutuksen ja riittävän ja hyvän oman psykoterapian jälkeen. Tällaistakaan tämä Helsingin psykoterapiainstituutin koulutus ei sisältänyt.


      • Skyptikko

        Olet tainnut erehtyä.
        Psykologiliitto on psykologien ammattiliitto. Se ei järjestä mitään psykoterapeuttipätevyyteen johtavaa koulutusta eikä edusta mitään yhtä koulukuntaa. Psykologiliitto ajaa psykologien etuja ja oikeuksia riippumatta psykologin lisä- tai jatkokoulutuksesta. Psykologiliitto ei ole liikeyritys.


      • Mieli järkkyy
        Valviraan pettynyt kirjoitti:

        Huonojen ja epäpätevien toimimista vastuullisessa psykoterapeutin työssä kannattaa edes yrittää estää tietyillä asillisilla ammattipätevyysvaatimuksilla, joita ainakin ennen Valvira valvoi (ei näköjään enää).
        Jos esimerkiksi kela-pätevyyden saa kolmella opintopäivällä sen sijaan, että tekee psykoterapeutin työtä kaksi vuotta tiiviissä (ainakin psykodynaamisessa koulutuksessa se tarkoittaa työnohjausistunto kahden viikon välein) yksilötyönohjauksessa kokeneella ja kouluttautuneella (!) kollegalla, niin kannattaa miettiä, onko kyse koulukuntakiistasta vai törkeästä vastuuttomuudesta. Kaikki kouluttajatahot toimivat tietenkin liikeyrityksen tavoin: rahastaa voi kuitenkin moraalisesti tai moraalittomasti.

        Psykoterapeutin persoona on tosiaan tärkeä tekijä psykoterapian onnistumisen kannalta. Persoonallisuutta on turvallisempaa käyttää kunnon koulutuksen ja riittävän ja hyvän oman psykoterapian jälkeen. Tällaistakaan tämä Helsingin psykoterapiainstituutin koulutus ei sisältänyt.

        Minun uskoni koko oikeusvaltioon on romahtanut (ainakin hetkellisesti), koska edes Valviraan ei voi luottaa eikä Kelaan. Olen järkyttynyt. Olin aiemmin arvostanut Pirjo Pennasta. Nyt olen suunnattoman pettynyt, surullinen, avuton kaiken keskellä. Valvira laillistaa vääryydet ja antaa valtaa häikäilemättömille ihmisille, jotka osaavat nauttia oikeuksistaan, mutta eivät koe, että heillä olisi mitään vastuuta. Tätä yleistä vastuuttomuutta on vaikea sietää.


      • Valvira vastuuseen
        Mieli järkkyy kirjoitti:

        Minun uskoni koko oikeusvaltioon on romahtanut (ainakin hetkellisesti), koska edes Valviraan ei voi luottaa eikä Kelaan. Olen järkyttynyt. Olin aiemmin arvostanut Pirjo Pennasta. Nyt olen suunnattoman pettynyt, surullinen, avuton kaiken keskellä. Valvira laillistaa vääryydet ja antaa valtaa häikäilemättömille ihmisille, jotka osaavat nauttia oikeuksistaan, mutta eivät koe, että heillä olisi mitään vastuuta. Tätä yleistä vastuuttomuutta on vaikea sietää.

        Todella, usko viranomaisen oikeudenmukaisiin päätöksiin on romahtanut ainakin Valviran osalta. Valviran päättävät henkilöt pakoilevat selvästi vastuutaan, kun ovat huomanneet, että ovat epäonnistuneet tehtävässään eli omien sääntöjensä ja turvallisuuden valvomisessa: sen sijaan, että he ottaisivat vastuun virheellisestä toiminnastaan, he pakenevat sitä hyväksymällä HPI:n terapeuttien koulutuksen.

        Tässä tapauksessa kävi niin, että Valvira putsasi omat virheensä terapiapotilaiden kustannuksella. Ymmärrän, että tilanne oli vaikea, kun suuri joukko terapeuttiopiskelijoita oli jo kouluttautunut kyseisessä koulutusyhteisössä. Heidän oikeutensa turvatakseen Valvira pesi kätensä ja jätti asian terapoitavien harteille.

        Mutta mikä on niiden opiskelijoiden oikeusturva, jotka lopettivat koulutuksen? Entä kaikkien muiden terapeuttikoulutettavien, jotka työskentelevät asiallisen määrän ja todella käyvät oman terapiansa?

        Mitä tapahtuu niille terapiapotilaille, jotka ovat kokeneet monenlaista hyväksikäyttöä jo psykiatrisissa hoidoissa, jos terapiassa on vastassa uusi hyväksikäyttäjä?

        Onko niin, että nyt hyväksytyt terapeutit ovat "puoskareita", jotka saattavat puutteellisen koulutuksensa vuoksi jopa vahingoittaa terapiassa kävijän mieltä?

        Ja onko valvira todella ajanut HPI:sta valmistuneiden terapeuttien oikeuksia: ovatko instituutista valmistuneet itse siinä käsityksessä, että ovat saaneet asiallisen pätevyyden? Elävätkö he itse asiassa omien harhaluulojen vallassa?

        Koko asian pohtiminen herättää vain uusia, vaikeita kysymyksiä. Se on selvää, että Valvira on täysin epäonnistunut takaamaan terapiassakävijöiden turvallisuuden.


      • Valvira mokasi

        Psykoterapeutin persoonallisuus ja persoonallinen tyyli on vaikuttanut potilaiden kokemukseen psykoterapiasta tähän asti nimenomaan, koska kaikkien psykoterapeuttien pohja tehdä tätä työtä on ollut kunnossa. Vankka teoriatausta, tiivis ja jatkuva työnohjaus ja hyvä oma psykoterapia takaavat mahdollisimman hyvin turvallisen ja ammattitaitoisen psykoterapian potilaille.

        Kun oppia haetaan sudenpentujen käsikirjasta, ei edes ymmärretä työohjauksen suurta tärkeyttä ("kiva, kun Kela pätevyyden saa kolmessa päivässä kahden vuoden työnteon, itsetutkiskelun ja opin sijaan") eikä omaa psykoterapiaa ole käytännöllisesti katsoen käyty ollenkaan, psykoterapiaa tehdään liikaa (!) omalla persoonalla ja MUTUlla. Tässä on paljon vaaroja.

        Nyt Jeesussyndroomasta kärsivät pohjakoulutukseltaan jalkahoitajat/fysioterapeutit/tatuointitaiteilijat (tämä on täysin totta) pääsevät Valviran siunauksella arvokkalle ja herkälle alueelle: vastaamaan toisen ihmisen mielenterveydestä.

        Erittäin pelottavaa ja Valviralta moraaliton teko, joka rapauttaa koko psykoterapeuttikentänä uskottavuutta.

        Psykoterapeutin pohjakoulutuksen (onko esim. jalkahoitaja vai psykologi) ja terapiasuuntausken sekä lisäkoulutuksen (esim. ratkaisukeskeinen HPI:stä valmistunut et tai psykoanalyyttisen yhdistyksen vet) saa usein selville suoraan kysymällä tai psykoterpeutin kotisivulta. HPI-koulutuksessa olleet ovat näemmä innokkaina jo listanneet opiskelunsakin kotisivuilleen, saati sitten kun ylpeinä valmistutaan.


      • Anonyymi
        Valviraan pettynyt kirjoitti:

        Huonojen ja epäpätevien toimimista vastuullisessa psykoterapeutin työssä kannattaa edes yrittää estää tietyillä asillisilla ammattipätevyysvaatimuksilla, joita ainakin ennen Valvira valvoi (ei näköjään enää).
        Jos esimerkiksi kela-pätevyyden saa kolmella opintopäivällä sen sijaan, että tekee psykoterapeutin työtä kaksi vuotta tiiviissä (ainakin psykodynaamisessa koulutuksessa se tarkoittaa työnohjausistunto kahden viikon välein) yksilötyönohjauksessa kokeneella ja kouluttautuneella (!) kollegalla, niin kannattaa miettiä, onko kyse koulukuntakiistasta vai törkeästä vastuuttomuudesta. Kaikki kouluttajatahot toimivat tietenkin liikeyrityksen tavoin: rahastaa voi kuitenkin moraalisesti tai moraalittomasti.

        Psykoterapeutin persoona on tosiaan tärkeä tekijä psykoterapian onnistumisen kannalta. Persoonallisuutta on turvallisempaa käyttää kunnon koulutuksen ja riittävän ja hyvän oman psykoterapian jälkeen. Tällaistakaan tämä Helsingin psykoterapiainstituutin koulutus ei sisältänyt.

        Minun oma persoonani jäi täysin psykodynaaminen terapeutti Varjonen, minulle selvisi kuinka sairas koulukunta koko psykodynaaminen kysellä on, jossa mustakin muutetaan valkoiseksi. Koulukuntariidat ovat niin läpinäkyviä eikä tämä pahoinpitelyjä hoitona harrastava koulukunta halua muita kyseenalaistamaan manipulatiivisia metelmiään, jossa ei ole edes tarkoitus parantaa vaan tehdä ihminen tietoiseksi kaikista sairauksista ja vioista jotta ihoni en voisi tietoisena tehdä itse parannuksen. Moni on tappanut itsensä tämän terapian lopputuloksena ja yleisesti tiedetään ettei kaikki kestä tätä terapiaa


    • Kaleidoskooppi-

      Kyse on siitä, että opiskelijoita on huijattu. He eivät ole tienneet koulutuksen laadusta ennen kuin vasta koulutuksen aloittettuaan. Siksi moni onkin eronnut Helsingin Psykoterapiainstituutista, varmistaakseen itselleen kunnollisen koulutuksen.

      Jos tästä jupakasta syyllisiä haetaan, kannattaa katseet kohdistaa ko. yrityksen toimitusjohtajaan, joka on johdattanut opiskelijoita harhaan toimimalla psykoterapeuttikouluttajana ilman pätevyyksiä.

      • Onko opiskelijoita huijattu vai huijasivatko he itseään? Arvelen että molempia.

        Toimittaja kertoi kuinka kurssilaisten palaute on hyvin kirjavaa: osa kehui ja osa kauhisteli. Kehumisen takana voi olla pelko oman tutkinnon maineen menettämisestä mutta myös hurahtamista.

        Perhetaustalla on vaikutusta ammatinvalintaan. Ihan niinkuin papit ovat usein lähtöisin uskonnollisista kodeista, monet psykoterapeutiksi opiskelevat ovat lähtöisin psykokulttuurisista kodeista. Jos on syntynyt ja kasvanut psykokulttuurin keskellä on helposti sokea psykologisille väittämille, kun ei muusta tiedä.

        Kurssille on yleensä jonkinlainen pääsykoe. Niin kai tässäkin tapauksessa mutta sehän on pelkkää silmänlumetta, pääsykokeen läpäisee kaikki joten yli-innokas ja hyväuskoinen nuori saattaa kuvitella että hänet on ihmisenä hyväksytty, vaikka kyse on vain siitä että kurssille saadaan maksavia osallistujia.

        Opintojen alkupuolella kurssilainen voi hurahtaa, hän ei vielä tiedä mistä tässä on kyse, miten voisikaan tietää kun psykosektori noin yleensä on salamyhkäistä ja sanoihan John Pihjaja ettei näistä asioista sitten keskustella ulkopuolisille. Kun kurssilaisen saama tieto (tai siis sellaiseksi luokiteltu) on voittopuolisesti positiivista niin kurssilaiselle syntynyt kuvakin on voittopuolisesti positiivinen. Siis alussa.

        Yleensä kaikkeen liittyy alkuhuuma, niin tähänkin. Mitä innostuneempi kurssilainen on sitä todennäköisempää on että hän maksaa kurssimaksut ja kun kurssimaksuja on jonkinverran maksettu ja niitä ei enää takaisin saa, kynnys kurssin keskeyttämiseen on korkea. Kukaan ei halua tehdä numeroa omasta tyhmyydestään.

        Hurahtanut on rakastunut luomaansa haavekuvaan. Ei kuuntele kritiikkiä. Haavekuva on romanttinen ja epärealistinen, täynnä suuria unelmia ja hartaita haaveita. Kouluttajat eivät halua rikkoa kurssilaisen haavekuvia millään itse hyvin tietämillään väistämättömillä ikävillä tosiasioilla. Kouluttaja kyllä huomaa hurahtamisen, mitä enempi hurahtanut sitä tökerömpiä valheita hänelle voi syöttää, ja sehän vain lisää innostusta. Ikävät tosiasiat kerrotaan kurssilaisille alkuhuuman jälkeen pieninä paloina ja usein vihjaten. Näin siksi ettei kurssilaisilla vain haavekuva tuhoudu eli "silmät avaudu". Kaikki pitää osata ensin selitellä parhain päin.

        Mitä kultaisempi haavekuva, sitä karmeampi on pudotus todellisuuteen. Silmien avautuminen ei ole leikin asia. Moni entinen radikaali/uskovainen on juonut itsensä ihan pihalle tai tehnyt itsemurhan, yleensä kuitenkin ollaan läpikyynisiä, joskus myös tehdään täydellinen suunnanmuutos. Kyynikko sotkee kyynisyyden ja realismin.


      • Anonyymi
        Matti.W kirjoitti:

        Onko opiskelijoita huijattu vai huijasivatko he itseään? Arvelen että molempia.

        Toimittaja kertoi kuinka kurssilaisten palaute on hyvin kirjavaa: osa kehui ja osa kauhisteli. Kehumisen takana voi olla pelko oman tutkinnon maineen menettämisestä mutta myös hurahtamista.

        Perhetaustalla on vaikutusta ammatinvalintaan. Ihan niinkuin papit ovat usein lähtöisin uskonnollisista kodeista, monet psykoterapeutiksi opiskelevat ovat lähtöisin psykokulttuurisista kodeista. Jos on syntynyt ja kasvanut psykokulttuurin keskellä on helposti sokea psykologisille väittämille, kun ei muusta tiedä.

        Kurssille on yleensä jonkinlainen pääsykoe. Niin kai tässäkin tapauksessa mutta sehän on pelkkää silmänlumetta, pääsykokeen läpäisee kaikki joten yli-innokas ja hyväuskoinen nuori saattaa kuvitella että hänet on ihmisenä hyväksytty, vaikka kyse on vain siitä että kurssille saadaan maksavia osallistujia.

        Opintojen alkupuolella kurssilainen voi hurahtaa, hän ei vielä tiedä mistä tässä on kyse, miten voisikaan tietää kun psykosektori noin yleensä on salamyhkäistä ja sanoihan John Pihjaja ettei näistä asioista sitten keskustella ulkopuolisille. Kun kurssilaisen saama tieto (tai siis sellaiseksi luokiteltu) on voittopuolisesti positiivista niin kurssilaiselle syntynyt kuvakin on voittopuolisesti positiivinen. Siis alussa.

        Yleensä kaikkeen liittyy alkuhuuma, niin tähänkin. Mitä innostuneempi kurssilainen on sitä todennäköisempää on että hän maksaa kurssimaksut ja kun kurssimaksuja on jonkinverran maksettu ja niitä ei enää takaisin saa, kynnys kurssin keskeyttämiseen on korkea. Kukaan ei halua tehdä numeroa omasta tyhmyydestään.

        Hurahtanut on rakastunut luomaansa haavekuvaan. Ei kuuntele kritiikkiä. Haavekuva on romanttinen ja epärealistinen, täynnä suuria unelmia ja hartaita haaveita. Kouluttajat eivät halua rikkoa kurssilaisen haavekuvia millään itse hyvin tietämillään väistämättömillä ikävillä tosiasioilla. Kouluttaja kyllä huomaa hurahtamisen, mitä enempi hurahtanut sitä tökerömpiä valheita hänelle voi syöttää, ja sehän vain lisää innostusta. Ikävät tosiasiat kerrotaan kurssilaisille alkuhuuman jälkeen pieninä paloina ja usein vihjaten. Näin siksi ettei kurssilaisilla vain haavekuva tuhoudu eli "silmät avaudu". Kaikki pitää osata ensin selitellä parhain päin.

        Mitä kultaisempi haavekuva, sitä karmeampi on pudotus todellisuuteen. Silmien avautuminen ei ole leikin asia. Moni entinen radikaali/uskovainen on juonut itsensä ihan pihalle tai tehnyt itsemurhan, yleensä kuitenkin ollaan läpikyynisiä, joskus myös tehdään täydellinen suunnanmuutos. Kyynikko sotkee kyynisyyden ja realismin.

        Ompa melkoisia olettamuksia. Näkee että kommentoijalla ei olemitään käsitystä psykoterapeuttikoulutuksesta.


    • "Itse ainakin tarkastaisin, onko terapeuttini opiskellut kyseisessä paikassa. Ohjelman katsottua moni muukin varmasti tekee saman..."

      Helpommin sanottu kuin tehty. Julkiterhikki ei kerro koulutuspaikkaa:

      "Hakutulos
      Nimi: BEN ZWI HIRSCH FURMAN
      Syntymävuosi: 1953
      Rekisteröintinumero: 00101727477
      Oikeudet: erikoislääkäri psykiatria, psykoterapeutti"

      https://julkiterhikki.valvira.fi

      • Vastuutakin on

        Voihan sitä sitten tietysti kysyä suoraan (omalta) terapeutilta.


      • ok

        Ei kait Ben Furmannilla ole mitään tekemistä HPI:n kanssa?? Vai sitä juuri tässä tarkoitettiinkin, helposti VET BF sotketaan näihin JPihlajiin...


      • .....

        ..


    • Narsissi kukkii

      Oi, Matti, miten viisaasti kirjoitit. Ihan kuin omasta kokemuksestani nimenomaisessa koulutusyhteisössä olisit puhunut. Minä olin aina haaveillut psykoterapeutin ammatista. Olin ehkä hieman huonolla itsetunnolla varustettu lähtökohtaisesti (ilman syytä kylläkin) ja olin onnellista onnellisempi, kun tulin valituksi ryhmään. Myöhemmin tajusin, että kaikki hakijat oli valittu ja mitään karsintaa ei ollut ollutkaan ja valintamiehenä toimi ihminen, joka tuli erääseen saman firman terapiakoulutukseen ja aloitti myöhemmin kuin minä. Hänellä ei ollut pätevyyttä arvioida soveltuvuuttani.
      Alussa olin niin rakastunut unelmaani, että minulle voitiin syöttää ihan mitä
      paskaa tahansa. Pihlajan koulutuksissa ei ollut mitään rakenteita, mutta paljon hypnoosia, menetelmäkikkailua ja outoa epämääräisyyttä. Kuvittelin sen kuuluvan psykoterapiakoulutukseen. Kun mielessäni ihmettelin joskus, että en ymmärrä mitään, mitä se ihminen puhuu, kuvittelin, että omassa päässäni on vikaa. Että en vaan ymmärrä. Myöhemmin tajusin, että yksi vallankäytön väline koulutuksessa oli tiedon pilkkominen osiin ja informaation panttaaminen. Selkeisiin koulutusrakenteita koskeviin kysymyksiin ei saanut selkeitä vastauksia, Valviraan kiellettiin soittamasta itse jne. Palkittiin opiskelijoita siitä, että olivat hiljaa eivätkä puhuneet ulkopuolelle. Eli siis kuten lahkolaisseura. Aloin voida todella pahoin. Tällä hetkellä kamppailen oman häpeäni kanssa. Miten annoin itseni tulla huijatuksi tällä tavoin? Miten olin niin tyhmä? Miksen kuunnellut tuntojani ajoissa? Nämä ovat kysymyksiä, joita varmasti moni pohtii mielessään, mikäli ei ole sumentanut ajatteluaan defensiivisesti, jottei oma minuus hajoa suuren huijauksen keskellä.

      • Pelottava ajatus

        Mitä tapahtuu niille ihmisille, jotka käyvät terapiassa tuollaisen koulutuksen saaneen terapeutin terapiassa?


      • Aika parantaa

        Olen pahoillani, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen. En tiedä helpottaako sinua, mutta moni muukin on ilmeisesti kokenut saman. Minulla on itselläni melko pintapuolinen tuntemus Helsingin Psykoterapiainstituutista, mutta sen verran sanoisin, että kyllä sen julkisivu ainakin vaikuttaa ihan uskottavalta. Kaikkea sitä verkkosivuilla ja viestinnällä saakin aikaan!

        Toivottavasti sinulla on joku, jonka kanssa voit käydä läpi tuota kokemustasi. Pääset varmasti ikävien tunteitesi yli, kun prosessoit asiaa.

        Ja sen verran voisin sanoa myös, että voithan hakea myös jonkin toisen terapiakouluttajan koulutukseen ja opiskella psykoterapeutiksi.

        Voimia prosessiisi!


      • Anonyymi

        Tuttua psykodynaamisessa: Myöhemmin tajusin, että yksi vallankäytön väline koulutuksessa oli tiedon pilkkominen osiin ja informaation panttaaminen.

        Sinut juuri opetettiin antamaan terapiaa, eli käyttämään valtaa ja päättääkään, jotta saat riippuvuuden syntymään. Siten terapia kestää ja kestää. Sinut vielä aivopestään uskomaan että niin kuuluu tehdä ja se on oikein. Sairain uskonto jossa Freud pystyy vieläkin vaikuttamaan maailmaan ja saa ihmiset riitelemään ja pahoinpidellään toisiaan.


      • Anonyymi

        Moikka! Olen toimittaja uutisista ja olen tekemässä juttua HPI:stä ja etsin haastateltavaksi henkilöä, joka olisi käynyt HPI:n psykoterapeuttikoulutuksen. Haluaisitko kommentoida?


    • Entinen terapoitava

      Koko tämä vyyhti vie uskottavuutta muiltakin kuin Helsingin psykoterapiainstituutista valmistuneilta terapeuteilta. Koko terapeuttien koulutus olisi aiheellista laittaa tarkempaan syyniin ja uudistukseen.

      Tuleva koulutusuudistus ei riitä, vaan psykoterapeuttikoulutus tulisi siirtää kokonaan yliopistojen vastuulle, kuten esim. Englannissa.

      Niin kauan, kuin koulutuksen järjestäjänä ovat erikoulukuntien yhdistykset ja yritykset, niin kauan tällaisia epäselvyyksiä voi tulla.

      • Laadun puolesta

        Hear hear! Koulutus yliopistoille!


    • töpsök

      Tosi ikävää noille, jotka ovat tuohon koululaitokseen menneet. Kai sitä jokainen voi tulla huijatuksi. Kurjaa myös, että varmaan noiden Pihlajan kouluttamista tulee niitä, joita ei yhtään arvosteta ammattipiireissä, vaikka ei se yhden yksittäisen opiskelijan vika olekaan.

    • yliopisto

      Osa koulutuksista alkaa jo nyt yliopiston kanssa yhteistyössä, joten kannattaa valita opinahjonsa sen mukaan. Yliopistoon ei pääse kuka tahansa.

      • _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

        "Osa koulutuksista alkaa jo nyt yliopiston kanssa yhteistyössä"

        Eri asia kuin se, että koulutus olisi yliopiston koulutusta. Edelleenkin terapiayhdistykset rahastaa opiskelijansa eikä yliopisto suunnittele ja toteuta opintoja.


    • Marssijärjestys

      Ratkesin jäsen kirjoittaa MOT-blogissa näin:

      "Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Ratkes ry irtisanoutuu 15.09.11 päivätyssä jäsenkirjeessään MOT-ohjelmassa olleesta koulutustahosta kommentoimalla seuraavasti:

      "Korostamme, että Ratkes ry ei millään muotoa liity psykoterapiakoulutusten toteutuksiin. Ratkes ry ei myöskään ole minkään alan etujärjestö, eikä Ratkes ry aja yksittäisen jäsenen tai jäsenyhteisön etuja missään yhteydessä.

      MOT-ohjelmassa viitattiin Ratkes ry:n myöntämään psykoterapiakouluttajasertifikaattiin. Sertifikaatti kuuluu yhdistyksen historiassa aikaan, jolloin ratkaisukeskeinen psykoterapia oli uutta Suomessa. Tuolloin Ratkes ry perusti kouluttajasertifikaattitoimikunnan, joka laati yhdistyksen omat vaatimukset ratkaisukeskeisen psykoterapian kouluttajalle.

      Ratkes ry:n myöntämä kouluttajasertifikaatti ei vastaa vaativan erityistason psykoterapeutin nimikettä (VET), jonka myöntää vain Valvira (aiempi TEO). Jokainen erityistason (ET) ja vaativan erityistason (VET) psykoterapeutti on joutunut itse anomaan Valviralta oikeutta käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä osoittamalla pätevyytensä koulutuksellaan ja omilla ansioillaan, joihin on saattanut sisältyä Ratkes ry:n kouluttajasertifikaatti.

      Ratkes ry:n myöntämä kouluttajasertifikaatti on todistus, jonka mukaan yhdistyksen edustajat ovat aikanaan todenneet, että silloisessa ratkaisukeskeisen psykoterapiakoulutuksen siirtymävaiheessa todistuksen hakija on Ratkes ry:n näkökulmasta täyttänyt kouluttajalta edellytetyt vaatimukset. Ratkes ry ei vastaa kenenkään toiminnasta todistuksen antamisen jälkeen.

      Valviran täsmennettyä psykoterapiakoulutusvaatimuksiaan päättyi myös siirtymävaihe ratkaisukeskeisen psykoterapian koulutusvaatimuksissa. Ensimmäisten ratkaisukeskeisten VET-psykoterapeuttien valmistuttua ei kouluttajasertifikaatteja enää ole myönnetty."

      Vastaako tämä yhdistyksen antama kanta sitä, mitä HPI:n opiskelijat ovat saaneet kuulla?

      - Ratkes ry:n jäsen"

      • Härskiä on

        Vastuu ei olekaan Ratkesin, vaan John Pihlaja on saanut Valviran ja Kelan huijattua/painostetua hyväksymään hänen vanhalla sertifikaatilla antamaansa koulutusta. Valvira ja Kela ovat nynnyjä.


      • T ö r k e ä ä !
        Härskiä on kirjoitti:

        Vastuu ei olekaan Ratkesin, vaan John Pihlaja on saanut Valviran ja Kelan huijattua/painostetua hyväksymään hänen vanhalla sertifikaatilla antamaansa koulutusta. Valvira ja Kela ovat nynnyjä.

        Todella näin on. Valviran päättäjät pesivät kätensä ja irtisanoutuivat vastuusta ilmeisesti sen takia, että HPI:sta oli jo valmistunut paljon terapeutteja ja uusi erä oli valmistumassa. Kun Valvira hyväksyi HPI:n opiskelijat psykoterapeuteiksi, se varmisti
        - sen, että puoskarointi on mahdollista psykoterapeutin nimikkeen saaneella terapeutilla
        - ei ottanut vastuuta siitä, että osa opiskelijoista, jotka olivat jättäneet koulutuksen kesken, eivät saa oikeutta
        - terapia ei ole enää turvallista välttämättä psykoterapeutinkaan luona
        - todisti sen, että Valvira ei ollut pitänyt kiinni valvontavastuustaan
        - antoi luvan yhden koulutuskeskuksen manipulaatiolle hyväksyen sen.

        Vastuutonta ja sairasta. Kaikki kaatuu lopulta terapiassa kävijöiden niskaan - juuri niiden, jotka ovata koko jupakassa kaikkein huonoimmassa asemassa!


      • Psy.maisteri
        T ö r k e ä ä ! kirjoitti:

        Todella näin on. Valviran päättäjät pesivät kätensä ja irtisanoutuivat vastuusta ilmeisesti sen takia, että HPI:sta oli jo valmistunut paljon terapeutteja ja uusi erä oli valmistumassa. Kun Valvira hyväksyi HPI:n opiskelijat psykoterapeuteiksi, se varmisti
        - sen, että puoskarointi on mahdollista psykoterapeutin nimikkeen saaneella terapeutilla
        - ei ottanut vastuuta siitä, että osa opiskelijoista, jotka olivat jättäneet koulutuksen kesken, eivät saa oikeutta
        - terapia ei ole enää turvallista välttämättä psykoterapeutinkaan luona
        - todisti sen, että Valvira ei ollut pitänyt kiinni valvontavastuustaan
        - antoi luvan yhden koulutuskeskuksen manipulaatiolle hyväksyen sen.

        Vastuutonta ja sairasta. Kaikki kaatuu lopulta terapiassa kävijöiden niskaan - juuri niiden, jotka ovata koko jupakassa kaikkein huonoimmassa asemassa!

        Ei ole tuollainen terapia turvallista. Uskomatonta, että tämä kaikki oli Valviran mahdollistama juttu...


    • mistermistermister

      Näyttää siltä, että Valviran valvonta ontuu kovasti monin paikoin. On valepsykoterapeuttien ja valelääkäreiden hiljaista hyväksymistä.

      • Valvonta pettää

        Ihan sama kävi mielessä. Valviran johtaja oli A-Talkissa ja kyllä hänestä ja vastauksista huomasi, että homma ei ole hanskassa.

        Ilmeisesti on niin, että kovaa kuukausipalkkaa nauttivat virkamiehet lepäilevät laakereillaan ja potilaat sen kuin vikisevät.


      • H. Humbert
        Valvonta pettää kirjoitti:

        Ihan sama kävi mielessä. Valviran johtaja oli A-Talkissa ja kyllä hänestä ja vastauksista huomasi, että homma ei ole hanskassa.

        Ilmeisesti on niin, että kovaa kuukausipalkkaa nauttivat virkamiehet lepäilevät laakereillaan ja potilaat sen kuin vikisevät.

        Iltalehden palstalla joku väitti, että rva Partanen on pitkän linjan demari ja Valviran ylijohtajan paikka on palkkiovirka ansiokkaan puolueuran jälkeen. Uskoin heti.

        Siinä jäsenkirja jatkaa missä järki tekee lakon ... Irwiniä mukaillen.


      • Puolueeton .
        H. Humbert kirjoitti:

        Iltalehden palstalla joku väitti, että rva Partanen on pitkän linjan demari ja Valviran ylijohtajan paikka on palkkiovirka ansiokkaan puolueuran jälkeen. Uskoin heti.

        Siinä jäsenkirja jatkaa missä järki tekee lakon ... Irwiniä mukaillen.

        Poliittisilla virkanimityksillä on aina surkea loppu...


    • Ärrimurrikka 3

      Olisipa Valvirakohu tullut ennen kuin nämä psykoterapeuttiopiskelijat hyväksyttiin. Ei olisi hyväksytty, jos joku olisi välittänyt kunnolla tutkia asiaa.

      • Velvira, Evira ect.

        Totta. VIime aikoina on huomattu tosin, että Valvira ei ole ainoa virasto, joka ei hoida hommiansa... Mutta törkeää ja vastuutontahan se on.


    • Laitonta toimintaa

      Myös vale-psykoterapeutteja on (näiden epäpätevien, mutta ammattinimikkeen käyttöoikeuden saaneiden lisäksi).

      Irene Kristeri esiintyy psykoterapeuttina, vaikka hän oikeasti on hekitysvammaisten hoitaja ammatiltaan.

    • Puppa J
      • Aava maa avara

        Hieno juttu, että tutkintapyyntö on tehty. Jäin miettimään, että kukahan mahtaa olla asialla.

        Olen ihmetellyt, miksi muut psykoterapiakouloukunnat/yhdistykset (esim. analyytikot, kognitiiviset ja kat-terapiayhdistys) ovat olleet ainakin julkisuudessa hiljaa koko HPI-vyyhdistä. Vai olenko vain missannut kannanotot mediassa?

        Tavallaan ymmärrän, että kun Kelan uusi korvausuudistus alkoi takaamaan kaikille terapian tarpeessa oleville terapiatuet, päättäjät halusivat lisää terapeutteja nopeasti - ja vielä niitä nopean terapian tarjoajia. Kyseessähän on kuitenkin vain kovemman luokan huiputus...


      • Arvoitus vielä

        No ei sitä vielä tiedä ketä tällä tutkinnalla tarkoitetaan. Ei välttämättä yksin HPI:tä?!


      • . .. . ..
        Aava maa avara kirjoitti:

        Hieno juttu, että tutkintapyyntö on tehty. Jäin miettimään, että kukahan mahtaa olla asialla.

        Olen ihmetellyt, miksi muut psykoterapiakouloukunnat/yhdistykset (esim. analyytikot, kognitiiviset ja kat-terapiayhdistys) ovat olleet ainakin julkisuudessa hiljaa koko HPI-vyyhdistä. Vai olenko vain missannut kannanotot mediassa?

        Tavallaan ymmärrän, että kun Kelan uusi korvausuudistus alkoi takaamaan kaikille terapian tarpeessa oleville terapiatuet, päättäjät halusivat lisää terapeutteja nopeasti - ja vielä niitä nopean terapian tarjoajia. Kyseessähän on kuitenkin vain kovemman luokan huiputus...

        Onko tuosta tutkinnasta kuulunut jo jotain?


      • Tiedoksi vaan
        Aava maa avara kirjoitti:

        Hieno juttu, että tutkintapyyntö on tehty. Jäin miettimään, että kukahan mahtaa olla asialla.

        Olen ihmetellyt, miksi muut psykoterapiakouloukunnat/yhdistykset (esim. analyytikot, kognitiiviset ja kat-terapiayhdistys) ovat olleet ainakin julkisuudessa hiljaa koko HPI-vyyhdistä. Vai olenko vain missannut kannanotot mediassa?

        Tavallaan ymmärrän, että kun Kelan uusi korvausuudistus alkoi takaamaan kaikille terapian tarpeessa oleville terapiatuet, päättäjät halusivat lisää terapeutteja nopeasti - ja vielä niitä nopean terapian tarjoajia. Kyseessähän on kuitenkin vain kovemman luokan huiputus...

        Myös analyytikot ovat kyllä tehneet kanteluja nimenomaan tästä HPI:stä, ei muista ratkaisukeskeisistä kouluttajatahoista.


      • Anonyymi
        Aava maa avara kirjoitti:

        Hieno juttu, että tutkintapyyntö on tehty. Jäin miettimään, että kukahan mahtaa olla asialla.

        Olen ihmetellyt, miksi muut psykoterapiakouloukunnat/yhdistykset (esim. analyytikot, kognitiiviset ja kat-terapiayhdistys) ovat olleet ainakin julkisuudessa hiljaa koko HPI-vyyhdistä. Vai olenko vain missannut kannanotot mediassa?

        Tavallaan ymmärrän, että kun Kelan uusi korvausuudistus alkoi takaamaan kaikille terapian tarpeessa oleville terapiatuet, päättäjät halusivat lisää terapeutteja nopeasti - ja vielä niitä nopean terapian tarjoajia. Kyseessähän on kuitenkin vain kovemman luokan huiputus...

        Joo ja työkyvyn ylläpitämisen nimissä annetaan terapiaa joka vie työkyvyn:D

        Tämä on niin sairasta.


    • Sniba

      Siis mikä on luotettava taho mistä kysyä tästä asiasta? Ettei tämä vain ole yhden puljun mustamaalausta ja onhan tämä uusi suuntaus tämä ratkaiskukeskeinen terapia.. Itseäni nimenomaan tämä ratkaisukeskeinen terapia kiinnostaa todella paljon ja haluaisin kouluttautua psykoterapeutiksi. Joudunko nyt hautaamaan nämä haaveet..

      Olin innokkaana aloittamassa psykoterapiaopintoja HPI:ssä kunnes sattumalta ystävän kautta sain tietoa tästä ongelmasta ja on hälytyskellot alkaneet soimaan! Vielä on pari päivää aikaa perua koulutukseen lähteminen!

      • vale vai ei

        No eihän enää tänä vuonna voi edes aloittaa psykoterapiakoulutusta ilman, että siinä on yliopisto mukana. Katsokaa nyt ihmiset tarkkaan, mihin olette menossa!!!!


    • Epäily & hämmennys??

      No eihän enää tänä vuonna voi edes aloittaa psykoterapiakoulutusta ilman, että siinä on yliopisto mukana. Ja silti HPI mainostaa syksyllä alkavia koulutuksiaan psykoterapiakoulutuksina. Yksikän yliopisto ei ole vielä pättänyt yhteistyökumppaneistaan ja HPI antaa ymmärtää toisin. Onko tämä yhtä "rehellistä" toimintaa kuin aikaisempikin markkinointi samalta taholta?

      • Huivipää

        Kuluttajasuojaan on kuulemma lähtenyt useita kanteluita ko. firmasta... Kenenkään alalla toimivan ei luulisi olevan noin röyhkeä, että mainostaa jotakin, jota ei voi lain mukaan olla vielä olemassakaan...


      • Rajat täytyy vetää!
        Huivipää kirjoitti:

        Kuluttajasuojaan on kuulemma lähtenyt useita kanteluita ko. firmasta... Kenenkään alalla toimivan ei luulisi olevan noin röyhkeä, että mainostaa jotakin, jota ei voi lain mukaan olla vielä olemassakaan...

        En kyllä ymmärrä, että miten kauan tuo firma saa "kouluttaa" ihmisiä? Koko toiminta vaikuttaa rahastukselta, huijaukselta ja hyväuskoisten ihmisten hyväksikäytöltä...

        Tähän psykoterapiakoulutukseen täytyisi nyt välittömästi saada yliopistokoulutus!


      • Selkeät rajat!
        Rajat täytyy vetää! kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä, että miten kauan tuo firma saa "kouluttaa" ihmisiä? Koko toiminta vaikuttaa rahastukselta, huijaukselta ja hyväuskoisten ihmisten hyväksikäytöltä...

        Tähän psykoterapiakoulutukseen täytyisi nyt välittömästi saada yliopistokoulutus!

        "Tähän psykoterapiakoulutukseen täytyisi nyt välittömästi saada yliopistokoulutus! "

        Samaa mieltä. Ei olisi mukisemista pätevyydestä yms. jos koulutuksen hoitaisi kokonaan yliopisto.


    • valmis ja pätevä

      Täällä haisee nyt laskelmoiva kilpailijan mustamaalaus. HPI:stä ei ole valmistunut yhtään psykoterapeuttia, jota valvira ei olisi hyväksynyt. Myöskään mitään tutkintaa huijaamisesta tai epäpätevyydestä ei ole, eikä ole tulossa. Kysykää vaikka poliisilta, kuluttaja-asiamiheltä, oikeusasiamieheltä, valvirasta tai stm:stä.

      • Valitkaa viisaasti!

        Niinpä, tuohan se ihmetyttääkin.

        Ohjelmassa (joka joskus HPI:stä näytettiin) opiskelija sanoo, että ihan kivahan se on saada kela-pätevyys (oikeus antaa Kelan kuntoutuspsykoterapiaa) yhden viikonloppuseminaarin jälkeen, kun muualla kouluttautuvat ovat psykoterapeuttipätevyyden saatuaan kaksi vuotta tiiviissä, kokeneen psykoterapeutin työnohjauskessa saadakseen kela-pätevyyden.

        Opiskelija on siis INNOISSAAN siitä, että kokemattomampana, kypsymättömämpänä (kuin muut) pääsee toimimaan kentälle ja ottamaan vastuuta toisten ihmisten psyykkisestä terveydestä.
        Muodollinen pätevyys sinullekin näyttää olevan tärkeämpi, kuin se, mitä hyvä koulutus, perusteellinen läpikäyty oma psykoterapia ja tiivis ja runsas työnohjauksen saaminen merkitsee ammattitaidolle, ammattietiikalle ja kypsymiselle ihmisenä. SIKSI nämä kriteerit on luotu (ellet sitä muuten ole ymmärtänyt).
        Kypsymättömyyshän tästä haisee läpi. "Valmis" ei siis valitettavasti aina tarkoita samaa kuin "pätevä". Yllä mainittujen viranomaistahojen (Valvira ja kela) täydellinen moka.


      • Ylimielisyys kertoo
        Valitkaa viisaasti! kirjoitti:

        Niinpä, tuohan se ihmetyttääkin.

        Ohjelmassa (joka joskus HPI:stä näytettiin) opiskelija sanoo, että ihan kivahan se on saada kela-pätevyys (oikeus antaa Kelan kuntoutuspsykoterapiaa) yhden viikonloppuseminaarin jälkeen, kun muualla kouluttautuvat ovat psykoterapeuttipätevyyden saatuaan kaksi vuotta tiiviissä, kokeneen psykoterapeutin työnohjauskessa saadakseen kela-pätevyyden.

        Opiskelija on siis INNOISSAAN siitä, että kokemattomampana, kypsymättömämpänä (kuin muut) pääsee toimimaan kentälle ja ottamaan vastuuta toisten ihmisten psyykkisestä terveydestä.
        Muodollinen pätevyys sinullekin näyttää olevan tärkeämpi, kuin se, mitä hyvä koulutus, perusteellinen läpikäyty oma psykoterapia ja tiivis ja runsas työnohjauksen saaminen merkitsee ammattitaidolle, ammattietiikalle ja kypsymiselle ihmisenä. SIKSI nämä kriteerit on luotu (ellet sitä muuten ole ymmärtänyt).
        Kypsymättömyyshän tästä haisee läpi. "Valmis" ei siis valitettavasti aina tarkoita samaa kuin "pätevä". Yllä mainittujen viranomaistahojen (Valvira ja kela) täydellinen moka.

        Hyvin muotoiltu, olen aika lailla samaa mieltä.

        Valvirassa on ollut epäselvyyksiä enemmänkin ja tuon viraston toiminnasta on myös menossa poliisitutkinta, joten eikö tuo ole jo ihan selkeä osoitus siitä, että puhtaat jauhot ei ole psykoterapiankaan valvojalla pussissa.

        Tuolaillaista mustamaalauksen termiä on helppo käyttää ja sehän on myös helppo keino puolustautua siltä, että joutuisi oikeasti perustelemaan oman kantansa ja toimintansa asiallisin keinoin.

        Haluaisin todella kuulla, miten HPI:sta valmistuneet perustelevat oman pätevyytensä tuollaisella lyhyt-koulutuksella, kun KAIKKIEN muiden terapiayhdistysten koulutus kestää huomattavan paljon kauemmin ja on perusteellisempaa.

        Itse en ainakaan koskisi tikullakaan HPI:sta valmistuneen terapeutin terapiaan. Surullista on, että he, jotka terapiaa tarvitsevat, eivät välttämättä tiedä HPI:n taustoja eikä heillä välttämättä ole voimavaroja ottaa selville, millaisesta terapeutista on kyse.


      • Millainen pätevyys?

        "Täällä haisee nyt laskelmoiva kilpailijan mustamaalaus."

        Ehkä tuo oli hieman ylilyövä ajatus: suurin osa kirjoittajista on selvästi huolissaan siitä, että on saatettu antaa psykoterapeutin pätevyys joukolle epäpäteviä terapeutteja.

        Se ei ole kai kenenkään etu.


      • Ei savua ilman..?

        Kummaa, ettei ketään muuta (kilpailevaakaan) kouluttajaa tai koulutustahoa minkään terapiasuuntauksen osalta epäillä näin merkittävästi.


      • Niin metsä vastaa...
        Ei savua ilman..? kirjoitti:

        Kummaa, ettei ketään muuta (kilpailevaakaan) kouluttajaa tai koulutustahoa minkään terapiasuuntauksen osalta epäillä näin merkittävästi.

        Niin, ehkä muilla on niin sanotusti puhtaat jauhot pussissa.

        Vaikeahan sitä on toimittajienkaan tehdä paljastusjuttuja, jos ei ole mitään epäselvyyksiä paljastettavaksi.


      • Anonyymi
        Ei savua ilman..? kirjoitti:

        Kummaa, ettei ketään muuta (kilpailevaakaan) kouluttajaa tai koulutustahoa minkään terapiasuuntauksen osalta epäillä näin merkittävästi.

        Niimpä, mutta ne onkin analyyttisiä ja psykodynaamisia koulukuntia. Ratkaisukeskeinen on ainoa terve suuntaus joka ei sairastutta pahemmin ja aidosti voi parantaa työkykyä.
        Vaarallinen suuntaus joka varmasti uhkaa terapiakenttää, jossa psykodynaamisia terapiasta käydään iin kauan kuin on rahaa tai saa tukea. Prosessi voi olla täysin kesken 3v kuluessa ja ihminen enemän hajalla tai sekaisin kuin aloittaessaan.


    • Terapoitu

      Se, onko pskoterapeutti hyvä ja onko hänen antamastaan terapiasta hyötyä, ei kyllä näe siitä, että hänellä on kelan vet pätevyys. Valitsin itse mielestäni juuri oikean pätevyyden hankkineen psykoterapeutin usean vaikean masennusjakson jälkeen , kun olin paremmassa kunnossa. Muutaman kuukauden sisällä selvisi, että hän oli kehittänyt aivan omat menetelmänsä (nykyinen saman alan psykoterapeutti ei tunnistanut niitä lainkaan) ja nämä menetelmät saivat minut sairastumaan uudelleen.

      Se, mikä olisi tärkeää, olisi, että jossain olisi jonkinlainen arviointilistaus eri psykoterapeuteista. Tällä hetkellä, kun haet terapeuttia, olet täysin omillasi ja psykoterapeutti valikoituu tikkataulu-menetelmällä.

      • Anonyymi

        Psykodynaaminen? Ne menetelmät salataan, tarvitsit terapiaa terapian jälkeen. Tieteelliset tutkimukset kuitenkin sanovat että tärkein on yksilöterapetin ominaisuudet ja sopivuus potilaalle. Kukaan ei edes tutki näitä menetelmiä, millä sairastuttaa potilas. Mutta Veikkaan että meillä olisi aika samansuuntaiset kokemukset


    • aika outoa

      tiedän erään henkilön, joka on mieleltään sairas, ja hän opiskelee juuri tuossa kyseisessä laitoksessa. Olen ollut suoraan sanoen hämmentynyt tästä asiasta. Kävin pikaisesti katsastamassa kyseisen laitoksen nettisivut, ja ilmeni että todellakin kuka tahansa pääsee opiskelijaksi heille, kunhan vaan maksaa 500 e /kk, eli vuodessa kai jotain 5000 e, 3 vuodessa15 000 euroa(???) Tai jotain sinne päin.
      Tämä henkilö on todennäköisesti SAIRAIMPIA ihmisiä joihin olen elämäni aikana törmännyt missään, ja tunnen hänet valitettavasti erittäin hyvin. Hän on ollut psykiatrisessa hoidossa vuosia, syö voimakkaita psyykelääkkeitä, on ollut osastollakin hoidettavana. En psyykkisesti häiriintyneempää ihmistä tunne. Ajatus siitä että pian hän aloittaa jonkun nuoren itsemurhakandidaatin pään sekoittamisen on ollut kauhukuvana mielessäni, enkä tiedä pitäiskö tästä tehdä oikeasti kantelu jollekin taholle, se voisi vaikka pelastaa jonkun potilaansa hengen?
      Toki voihin yliopistossakin aloitta mielisairas psykologian tai psykiatrian opiskelut, mutta eikö jossakin vaiheessa opiskelua vaadita joku lääkärin todistus henkilön soveltuvuudesta alalle?
      Vaatiiko HPI lääkärintodistusta opiskelijan mielenterveyden tilasta ollenkaan?

    • ...

      .

    • Varo
      • Varohansinäkin

        Varo nyt vähän mitä perätöntä mustamaalausta levittelet yritystä kohtaan. Noista voi seurata herjaussyyte.

        Tässä faktat:
        Valvira ei tee poliisitutkintoja. Valvira on tehnyt poliisille tukintapyynnön ja syyttänyt HPI:tä rekisterimerkintärikoksesta, mutta se ei ole johtanut poliisin tutkintaan.

        HPI on tehnyt Valviran toiminnasta kantelun EU-tuomioistuimeen, syynä virkavelvollisuuden rikkominen. Se on otettu työn alle ja oikeuskäsittely on tulossa.

        Suomessa ei ole kenenkään pakko opiskella missään, missä ei halua. Perustuslaki jne ...


    • Varo

      no ehkä sitten käytin äsken väärää sanaa, mutta linkistä ilmenee mistä on kysymys. mutta koska HPIn edustaja näyttää täällä kommentoivan niin antaako hpi takaisin rahat opiskelijoille, jos he eivät saa pätevyyttä? Siitä oli kysymys, ettei pääse pois muuta kuin maksamalla. eli saako rahat takaisin?

    • Kauheaa.toimintaa

      HPI ei anna opiskelijoiden lopettaa ilman että opiskelija joutuu tästä maksamaan, voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta. Koulutusjohtaja itse näin minulle sanonut, kun olen ilmoittanut lopettavani koulutuksen. Onneksi pääsin lopulta eroon tuosta puljusta...

    • Voihan_wat
    • tr1ckster

      Sanooko Viktor Frankl kelleen mitään? Logoterapia?
      Elämän merkityksen ja tarkoituksen löytämisen taito ei välttämättä edellytä pitkäkestoista psykoanalyysiä.

    • nimime

      Suora lainaus Hesarista:
      Kuluttaja-asiamies on tehnyt tutkintapyynnön Helsingin Psykoterapiainstituutista (HPI) poliisille. Kuluttaja-asiamiehen mukaan instituutin toiminta on täyttänyt markkinointirikoksen sekä todennäköisesti myös petoksen tunnusmerkistön.

      Yritys on saanut toiminnallaan miljoonien eurojen tulot opiskelijoiltaan, jotka ovat maksaneet jopa 18 000 euroa psykoterapeuttikoulutuksesta. HS uutisoi aiemmin, että sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran mukaan koulutus ei kuitenkaan oikeuta nimikesuojatun psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöön.

      Kuluttaja-asiamiehen tutkintapyyntö liittyy Valviran virka-apupyyntöön. Valvira pyysi kuluttaja-asiamiestä arvioimaan yrityksen toiminnan harhaanjohtavuutta. Valvira teki jo aiemmin tänä vuonna tutkintapyynnön yrityksestä poliisille.

      Kuluttaja-asiamies tarkasteli yrityksen toimintaa markkinointirikoksen näkökulmasta.

      ”Kun mietimme, millainen taloudellinen intressi on kuluttajilla, jotka ovat valinneet koulutuksen, pyysimme poliisia selvittämään myös petosrikoksen tunnusmerkistön osana tutkintapyynnön hoitamista. Kyseessä on jo tällä hetkellä usean miljoonan euron kokonaisintressi”, sanoo kuluttaja-asiamiehen sijainen, johtaja Antti Neimala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

    • Hupsistakeikkaaa
    • Viranomaisenhuijaama

      Ja jos haluatte ne kolme oikeusoppineen lausuntoa, uskon, että saatte ne pyynnöstä. Ovat julkisia asiakirjoja. Ne on siis oikeustieteen professorien kirjoittamia, ei mitään "ostettuja" asianajajia. Mm. Lavapuro, jota perustuslakivaliokuntakin konsultoi.

      Nämä kolme lausuntoa siis kyseenalaistavat Valviran toiminnan monesta eri tulokulmasta. Lyhyesti voidaan todeta niiden perusteella: Valvira rikkoo Suomen lakia, Suomen perustuslakia ja EU-lakia Hpi:n asiassa.

    • plinkku
    • plinkku

      Mitä on tyypilliset ratkes-tavat? "Ja se kuuluisa työnohjaus... Se on toteutettu tyypillisillä ratkes-tavoilla. "

    • eikoskaanenää

      Suosittelisin kaikille pysymistä kaukana tästä "koulusta"! Opinnot ovat hyvin heppoisesti toteutettuja. Opettajakunnalla 0% panostus opiskelijoihin. Työnohjaus ja oma psykoterapia eivät toteudu kyllä ollenkaan, ovat lähinnä vitsi! Siellä tunsi itsensä todella typeräksi, kun lopotti paperista kaavan mukaan työnohjauskysymyksiä.

    • Joo, alkaa kuullostaa ns. "Amerikan mallilta". Kiitos kun tuot asian esille, se pitää
      mielestäni tutkia. Jos nämä "valmistuneet" alkavat käyttää vieläpä alan vastaavia
      titteleitä, on edessä varmasti oikeuskeissi. Ja Oh'boy, kun olisi oikiskoulutus,
      niin, raahaisin jokaista päättänyttä nenät matossa!

      • sivustaseuraaja

        Olen toiminut usean vuoden ajan kunnan mielenterveyspalveluissa, terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä. Resurssit ihmisten hoitamiseen ovat nykyisin aika niukat. Tästä yhtenä merkkinä on psykoterapiapalveluiden kysynnän kasvaminen. Olen havainnut, että psykoterapiaan on kovan kysynnän vuoksi usein vaikea päästä. Joskus taloudellisetkin asiat ovat tässä vaikeuttamassa asiaa.

        Olen päässyt läheltä seuraamaan Helsingin psykoterapiainstituutin kamppailua Valviran kanssa siitä, että oppilaitoksesta valmistuneet opiskelijat saisivat ansaitsemansa oikeuden käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä. Hämmästelen HPI:n osakseen saamaa, julkista maineen mustaamista.

        Opiskelemaan valitut opiskelijat ovat täyttäneet asetuksessa 11 20/2010 vaaditut asiat. Koulutuksessa ovat toteutuneet kaikki vaatimukset, mitkä Suomessa psykoterapeuttina toimimiselle on asetettu. Eli opiskelijat ovat suorittaneet psykoterapeutin koulutuksen.

        HPI:n koulutus on toteutettu Helsingissä ja suomen kielellä. UWE-Bristol-yliopisto on tuonut lisänä suomalaiseen koulutusohjelmaan hyvät puolet brittiläisestä yliopistotutkintomallista.

        Olen vertailun vuoksi, saanut tietoa myös vastaavan ratkaisukeskeisen psykoterapeuttikoulutuksen saaneita opiskelijoita, jotka ovat valmistuneet toisesta psykoterapeuttioppilaitoksesta ja valvovana yliopistona on toiminut kotimainen yliopisto. Hämmästyin taas. Salla tasolla mennään Suomessakin ratkaisukeskeisessä psykoterapeuttikoulutuksessa.

        Ratkaisukeskeisen psykoterapeuttikoulutuksen sisältö oli HPI:n kanssa lähes identtinen, eli opetus oli toteutettu samalla tavalla. Pieniä, luonnollisia yliopistokohtaisiksi kutsuttavia eroavuuksia tietenkin oli. Pääasiallisesti koko koulutuksen asiakokonaisuus, psykoterapeuttikoulutuksen vaadittavat opintosisällöt olivat täyttyneet ohjeistusten mukaisesti. Valitettavasti lopputulos on tämä. Suomalaisesta yliopistosta valmistuneet saavat automaattisesti Valviralta
        oikeuden käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä, kun vaaditut suoritteet on tehty.

        Vielä ihmettelen julkisuudessa ollut kommentointia siitä, että HPI:n psykoterapeuttikoulutus ei täytä potilasturvallisuuden kriteereitä. Onko siis olemassa faktaa tai tilastoja siitä, että aikaisemmin HPI:stä valmistuneille psykoterapeuteille olisi tapahtunut enemmän potilasvahinkoja? Vai onko pelkästään kyse siitä, että Valvira ja HPI eivät leiki samalla "hiekkalaatikolla"?

        On tärkeää valvoa, että asiat tehdään oikein, mutta törkeää on vääntää oikein toimittu vääräksi ja aiheuttaa monille ihmiselle harmia ja kärsimystä.


      • sivustaseuraaja kirjoitti:

        Olen toiminut usean vuoden ajan kunnan mielenterveyspalveluissa, terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä. Resurssit ihmisten hoitamiseen ovat nykyisin aika niukat. Tästä yhtenä merkkinä on psykoterapiapalveluiden kysynnän kasvaminen. Olen havainnut, että psykoterapiaan on kovan kysynnän vuoksi usein vaikea päästä. Joskus taloudellisetkin asiat ovat tässä vaikeuttamassa asiaa.

        Olen päässyt läheltä seuraamaan Helsingin psykoterapiainstituutin kamppailua Valviran kanssa siitä, että oppilaitoksesta valmistuneet opiskelijat saisivat ansaitsemansa oikeuden käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä. Hämmästelen HPI:n osakseen saamaa, julkista maineen mustaamista.

        Opiskelemaan valitut opiskelijat ovat täyttäneet asetuksessa 11 20/2010 vaaditut asiat. Koulutuksessa ovat toteutuneet kaikki vaatimukset, mitkä Suomessa psykoterapeuttina toimimiselle on asetettu. Eli opiskelijat ovat suorittaneet psykoterapeutin koulutuksen.

        HPI:n koulutus on toteutettu Helsingissä ja suomen kielellä. UWE-Bristol-yliopisto on tuonut lisänä suomalaiseen koulutusohjelmaan hyvät puolet brittiläisestä yliopistotutkintomallista.

        Olen vertailun vuoksi, saanut tietoa myös vastaavan ratkaisukeskeisen psykoterapeuttikoulutuksen saaneita opiskelijoita, jotka ovat valmistuneet toisesta psykoterapeuttioppilaitoksesta ja valvovana yliopistona on toiminut kotimainen yliopisto. Hämmästyin taas. Salla tasolla mennään Suomessakin ratkaisukeskeisessä psykoterapeuttikoulutuksessa.

        Ratkaisukeskeisen psykoterapeuttikoulutuksen sisältö oli HPI:n kanssa lähes identtinen, eli opetus oli toteutettu samalla tavalla. Pieniä, luonnollisia yliopistokohtaisiksi kutsuttavia eroavuuksia tietenkin oli. Pääasiallisesti koko koulutuksen asiakokonaisuus, psykoterapeuttikoulutuksen vaadittavat opintosisällöt olivat täyttyneet ohjeistusten mukaisesti. Valitettavasti lopputulos on tämä. Suomalaisesta yliopistosta valmistuneet saavat automaattisesti Valviralta
        oikeuden käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä, kun vaaditut suoritteet on tehty.

        Vielä ihmettelen julkisuudessa ollut kommentointia siitä, että HPI:n psykoterapeuttikoulutus ei täytä potilasturvallisuuden kriteereitä. Onko siis olemassa faktaa tai tilastoja siitä, että aikaisemmin HPI:stä valmistuneille psykoterapeuteille olisi tapahtunut enemmän potilasvahinkoja? Vai onko pelkästään kyse siitä, että Valvira ja HPI eivät leiki samalla "hiekkalaatikolla"?

        On tärkeää valvoa, että asiat tehdään oikein, mutta törkeää on vääntää oikein toimittu vääräksi ja aiheuttaa monille ihmiselle harmia ja kärsimystä.

        Olemme samoilla linjoilla mielestäni. Mutta minusta pitäisi ensin tarttua kiinni taudin aiheuttajaan, jottei sitä tarvitsisi hoitaa.

        Sinä ammattilaisena voisit kertoa, mikä on yleisin hoitoon hakeutuvien ihmisten oireena?
        (Ei siis diagnooseja yms. vaan oire)


      • Sivustaseuraaja
        tractor kirjoitti:

        Olemme samoilla linjoilla mielestäni. Mutta minusta pitäisi ensin tarttua kiinni taudin aiheuttajaan, jottei sitä tarvitsisi hoitaa.

        Sinä ammattilaisena voisit kertoa, mikä on yleisin hoitoon hakeutuvien ihmisten oireena?
        (Ei siis diagnooseja yms. vaan oire)

        Sehän on inhimillinen kärsimys. Apua tähän löytyisi , kun asenneilmasto olisi suopeampi ja ihmiset tulisivat paremmin kuulluiksi. Eli jokainen pystyy jollakin tapaa toimimaan itsensä ja siis muiden hyväksi. Sairauksia olisi silti, mutta vähemmän. Vähän ympäripyöreää tekstiä, mutta ydin on usein tämä.


      • Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Sehän on inhimillinen kärsimys. Apua tähän löytyisi , kun asenneilmasto olisi suopeampi ja ihmiset tulisivat paremmin kuulluiksi. Eli jokainen pystyy jollakin tapaa toimimaan itsensä ja siis muiden hyväksi. Sairauksia olisi silti, mutta vähemmän. Vähän ympäripyöreää tekstiä, mutta ydin on usein tämä.

        Kiitos kommentista!
        Ja sitten seuraavaksi itse tautien aiheuttajiin.
        Kuten @Sivustaseuraaja totesi , on oireena kärsimys. Henkinen sellainen.

        Miksi emme potki pois koko maailman psykologit ja psykiatrit huuhaa-tieteilijöinä?
        Minusta psykologia on varteenotettava ja tärkeä tiede mutta psykiatrit pitäisi kieltää
        lailla ja sen sijaan opettaa normi-lääkäreille enemmän mielen sairauksista ja niiden hoidosta
        fasmaseuttisesti. Kyllä, koko psykiatriakunta pihalle kalastamasta 200 euroa tunti tai
        mitä lie ihmisiltä, jotka viimeiseksi kaipaisivat laillista varkautta! Ala on ollut vanhentunut jo Freudista lähtien.

        Yhteiskunta pystyy parempaan.


      • Sivustaseuraaja

        Psykiatria on erikoissairaanhoitoa. Se ei useinkaan riitä yksin riitä auttamaan ihmistä. Tarvitaan psykoterapiaa. Eli, että ihminen tulee ongelmineen kuulluksi. Palatakseni alkuperäiseen pätevyysteemaan, HPI. n koulutuksen sisällössä ei nyt olekaan vikaa. Vika on siinä, että viranomaiset näkevät, ettei brittiläinen yliopisto pysty samaan, tai jopa parempaankin koulutustasoon kuin suomalainen yliopisto. Psykotetapeuttikoulutus lupa-asioineen on tässä suomalainen jttu.


      • Anonyymi
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Psykiatria on erikoissairaanhoitoa. Se ei useinkaan riitä yksin riitä auttamaan ihmistä. Tarvitaan psykoterapiaa. Eli, että ihminen tulee ongelmineen kuulluksi. Palatakseni alkuperäiseen pätevyysteemaan, HPI. n koulutuksen sisällössä ei nyt olekaan vikaa. Vika on siinä, että viranomaiset näkevät, ettei brittiläinen yliopisto pysty samaan, tai jopa parempaankin koulutustasoon kuin suomalainen yliopisto. Psykotetapeuttikoulutus lupa-asioineen on tässä suomalainen jttu.

        ongelmahan on se ettei kukaan näistä ole OIKEASTI käynyt sitä Brittiläistä yliopistoa jota niin kehuuvat. He eivät ole menneet sinne sikäläisen pääsykoerumban läpi, kuten kaikki muut. Kilpailu on kovaa sielläkin. Tietty taso on sisäänpäässeillä. Opiskelu on täysiaikaista työtä.
        Nämä on siis "opiskelleet" täällä Suomessa, suomalaisen opettajan opissa, joka ei ole itse pätevä (??) tai ainakin näin luin, en tiedä. Joten eivät mitenkään voi sanoa VALMISTUNEENSA tuosta Yliopistosta. Eivät ole jalallaan astuneet sen Yliopiston sisään. Joku vieraileva luennoitsija on käynyt pitämässä jonkun yksittäisen luennon täällä, Se EI TEE sinusta Briteissä opiskellutta. Eikä nämä tosiasiallisesti mielestäni pärjäisi Briteissä tuossa ammatissa, eivät edes puhu kieltä riittävästi.
        Itselleni tuli valitettavati mieleen huijaus. Siis samaa että joku voi ostaa tutkintopaperin netistä maksamalla sen. Sama tässä. Ovat sopineet että me saadaan käyttää teidän yliopiston nimeä, mut tosiasiallisesti ei ole heidän opetusta,


    • sisäpiirikokemusta

      Hyvä kun tätä nostetaan yhä uudelleen ihmisten luettavaksi. Älkää hyvät ihmiset hakeutuko tuonne opiskellemaan tai käyttäkö näit palveluita.

      • Anonyymi

        Kannattaa omilla aivoilla ajatella ja ottaa selvää. Se antaa sinulle ja muillekkin HUOMATTAVASTI paremman käsityksen tästä aiheesta. Kun katsotaan Suomen oikeuden ja EU tuomioistuimen päätsöksiä (OVAT JULKISIA) niin suppea näkemys asiasta voikin kääntyä päälaelleen. Eli selvitä asiaa ennen kuin kommentoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa omilla aivoilla ajatella ja ottaa selvää. Se antaa sinulle ja muillekkin HUOMATTAVASTI paremman käsityksen tästä aiheesta. Kun katsotaan Suomen oikeuden ja EU tuomioistuimen päätsöksiä (OVAT JULKISIA) niin suppea näkemys asiasta voikin kääntyä päälaelleen. Eli selvitä asiaa ennen kuin kommentoit.

        Sehän on vaan ennakkoratkaisu. Asian käsittely jatkuu Suomen oikeuslaitoksessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa omilla aivoilla ajatella ja ottaa selvää. Se antaa sinulle ja muillekkin HUOMATTAVASTI paremman käsityksen tästä aiheesta. Kun katsotaan Suomen oikeuden ja EU tuomioistuimen päätsöksiä (OVAT JULKISIA) niin suppea näkemys asiasta voikin kääntyä päälaelleen. Eli selvitä asiaa ennen kuin kommentoit.

        Ja kummasti Helsingin psykoterapiainstituutti Oyn sivuilta on kadonnut KAIKKI maininnat psykoterapiakoulutuksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa omilla aivoilla ajatella ja ottaa selvää. Se antaa sinulle ja muillekkin HUOMATTAVASTI paremman käsityksen tästä aiheesta. Kun katsotaan Suomen oikeuden ja EU tuomioistuimen päätsöksiä (OVAT JULKISIA) niin suppea näkemys asiasta voikin kääntyä päälaelleen. Eli selvitä asiaa ennen kuin kommentoit.

        https://valvira.fi/ammattioikeudet/solution-focused-therapy-koulutuksen-arviointi
        Tuolta näkee miten asian käsittely etenee


    • Anonyymi

      Jaahas… HPI:stä on valmistunut Esa Laihoja.

    • Anonyymi

      Nythän tämä kyseinen laitos tuuttaa maailmalle lyhytterapeutteja. Kaveri opiskelee siellä ja ammattikuntaa on laidasta laitaan.
      7 lähipäivän jälkeen kyseiset henkilöt alkaa ottamaan "harjoitusasiakkaita". Miten kaupan kassalla ikänsä työskennellyt henkilö VOI auttaa henkilöä 7 lähipäivän jälkeen mielenterveydenhaasteissa??! Näillä henkilöillä ei ole sotealan pohjakoulutusta tai käsitystä välttämättä edes mikä on paniikkihäiriö.
      Työnohjausta ei ole ja sijaistraumatisoitumisen vaara on. Mihin tästä voi ilmoittaa??

      • Anonyymi

        Niin ja samaan aikaan nää valtion mahtavat virkamiehet suunnittelevat 5 päivän lyhytterapiakoulutusta. Lyhyt terapia on lyhytterapiaa mitä voi vaikka kassan neiti antaa ja psykoterapia on psykoterapiaa mihin vaaditaan laaja koulutus ja työkokemus. Ja vielä kun immeiset jaksaisivat asioita katsoa neutraalisti ei vain lue otsikkoa niin tästä suaaame maasta voisikin avautua hieman erilInen käsitys esim. Valvirasta. Vaikka ihan alkoholipolitiikasta.
        ESIM. HPI: valmistuneet psykoterapeutit ovat paljon paremmin koulutettuja kuin suomalaisista yliopistoist. Heidän koulutuskin on vuoden pidempi ja vastuu yliopisto on rankkauksissa ihan hirveen paljon korkeammalla kuin yksikään suomalainem yliopisto.
        Miettikää mikä näissäkin voi olla perimäinen syy jos Valvira ei ole löutänyt 7v aikana yhtäkään Suomen lakiin perustuvaa syytä ja samaan aikaam koulutuksen hinta on noussut 300%. Think about it !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja samaan aikaan nää valtion mahtavat virkamiehet suunnittelevat 5 päivän lyhytterapiakoulutusta. Lyhyt terapia on lyhytterapiaa mitä voi vaikka kassan neiti antaa ja psykoterapia on psykoterapiaa mihin vaaditaan laaja koulutus ja työkokemus. Ja vielä kun immeiset jaksaisivat asioita katsoa neutraalisti ei vain lue otsikkoa niin tästä suaaame maasta voisikin avautua hieman erilInen käsitys esim. Valvirasta. Vaikka ihan alkoholipolitiikasta.
        ESIM. HPI: valmistuneet psykoterapeutit ovat paljon paremmin koulutettuja kuin suomalaisista yliopistoist. Heidän koulutuskin on vuoden pidempi ja vastuu yliopisto on rankkauksissa ihan hirveen paljon korkeammalla kuin yksikään suomalainem yliopisto.
        Miettikää mikä näissäkin voi olla perimäinen syy jos Valvira ei ole löutänyt 7v aikana yhtäkään Suomen lakiin perustuvaa syytä ja samaan aikaam koulutuksen hinta on noussut 300%. Think about it !

        Nyt ei ollu kyse hpi.n psykoterapeuteista vaan lyhytterapeuteista.
        Tuo on saatanan oksettavaa et kuka tahansa joka maksaa vajaa 5 tonnia pääsee sinne sisään. Tuon on epäeettistä ja se on kusettamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei ollu kyse hpi.n psykoterapeuteista vaan lyhytterapeuteista.
        Tuo on saatanan oksettavaa et kuka tahansa joka maksaa vajaa 5 tonnia pääsee sinne sisään. Tuon on epäeettistä ja se on kusettamista.

        Niin edelleen oli se kouluttaja kuka tahansa niin kuka tahansa voi ruveta lyhytterapeutiksi, vaikka Matti autokorjaamolta tai Tiina teknilliseltä alalta kouluttajasta riipoumatta. Oksettavaa näissä on se että lyhytterapeuteilla ei tarvitse olla pohjakoulutusta. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennen kuin oksennatte kommenttinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja samaan aikaan nää valtion mahtavat virkamiehet suunnittelevat 5 päivän lyhytterapiakoulutusta. Lyhyt terapia on lyhytterapiaa mitä voi vaikka kassan neiti antaa ja psykoterapia on psykoterapiaa mihin vaaditaan laaja koulutus ja työkokemus. Ja vielä kun immeiset jaksaisivat asioita katsoa neutraalisti ei vain lue otsikkoa niin tästä suaaame maasta voisikin avautua hieman erilInen käsitys esim. Valvirasta. Vaikka ihan alkoholipolitiikasta.
        ESIM. HPI: valmistuneet psykoterapeutit ovat paljon paremmin koulutettuja kuin suomalaisista yliopistoist. Heidän koulutuskin on vuoden pidempi ja vastuu yliopisto on rankkauksissa ihan hirveen paljon korkeammalla kuin yksikään suomalainem yliopisto.
        Miettikää mikä näissäkin voi olla perimäinen syy jos Valvira ei ole löutänyt 7v aikana yhtäkään Suomen lakiin perustuvaa syytä ja samaan aikaam koulutuksen hinta on noussut 300%. Think about it !

        Kuinka kauan HPI:n psykoterapiakoulutus kestää/kesti?
        Kuinka kauan suomalaisen yliopiston?

        Ja minkä psykoterapiakoulutusta järjestävän tahon hinnat on nousseet 7 v aikana 300%
        Ja selvyyden vuoksi puhutaan VAIN ratkaisukeskeisen suuntauksen koulutuksista niin vertailu on kaikin puolin
        reilumpaa


      • Anonyymi

        Niinpä, miten ilman yliopiston tutkintotodistusta voisi mitenkään oppia kysymään oikeita kysymyksiä ja auttaa ihmistä huomaamaan omia voimavarojaan.
        Älkää hyvät ihmiset ruvetko kohtaamaan ketään empaattisesti, ainakaan ongelmista puhuvaa. Käykää oikeat koulut ja hankkikaa työnohjaaja. Sen jälkeen voitte jutella muustakin kuin säästä.

        Miksiköhän meillä on näin paljon mielenterveysongelmia? Emme uskalla olla tietämättömiä ja silti läsnä, kuulla toisen sanomaa ilman arvostamista tai parannusehdotuksia.
        Kelan psykoterapian voidaan säästää vaikeisiin tilanteisiin, jos ratkaisukeskeisen lyhytterapian oppeja tuodaan lisää kasvatus- ja sotealan tekijöille.


      • Anonyymi

        Jos kyseisellä opiskelijalla on mikä tahansa terveydenhuollon koulutus, niin silloin voi ilmoittaa Valviraan. Jos ei ole terveydenhuollon koulutusta, niin silloin kai ainoa valitustaho on kuluttajansuojaviranomainen (perusteena se, että tuote ei vastaa kuvausta).

        Ongelmahan näissä lyhytterapiaopinnoissa on se, että niitä ei koske mikään sääntely eikä niitä valvo mikään viranomainen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kauheaa kun tuollainen yritys ensin vie ihmisiltä rahat koulutuksella joka ei edes ole mitä luvattiin ja sitten vielä yritetään kiukuttelemalla runnoa pätevyydet läpi 🤦

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pikkulinnut visertää et Pihlaja on värkkäilemässä jo hoviin valitusta. Säälittää nuo kusetetut opiskelijat kun eivät saa ikinä korvauksiaan. Liiketoimintakieltoon joutais koko Pihlajien klaani ja HPI.


    • Anonyymi

      Britti instituutti pisti rahoiksi, Suomi tahvoilla!🤑

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe