Nuoret naiset eivät arvosta kohteliaisuutta?

miehenkuvotus

Olen pyrkinyt olemaan viimeisen vuoden aikana kohteliaampi tuntemattomille ihmisille. Aukaisen ovia ja muuta sellaista. Olen huomannut sen että nuoret naiset n. 25 vuotiaat eivät sitä arvosta, ennemminkin halveksuvat. Vanhemmilta ihmisiltä saa kyllä kiitoksen ja ystävällisen katseen, mutta kun sattuu pitämään ovea auki nuoremmalle naiselle todella harvoin saa ystävällistä reaktiota tai kiitosta. Reagointi on yleensä maahan katsomista tai hapan nopea vilkaisu. Tottakai joitakin kohteliaitakin reaktioita saa, mutta harvemmin.

Mahtaakohan tämä johtua siitä etten ole tarpeeksi komea, että ei kannata tuhlata kohteliaisuutta, vai ovatko käytöstavat yleisesti ottaen laskussa.

110

1338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ALMIGHTY C.G. JUNG

      Nuoret naiset olettavat jokaista elettä kiimaisen miessian lähentely-yritykseksi. Ainoastaan komeilta miehiltä on hyväksyttyä kiimainen lähentely tai kohteliaat eleet.

      • yttdrd

        Onko ihme että noin olettavat?


      • : - D
        yttdrd kirjoitti:

        Onko ihme että noin olettavat?

        Se on ikävää, jos nuorilla naisilla on paljon tuollaisia kokemuksia. Eli, heidän ollessaan kohteliaita ja hymyileviä kaikkien käytöstapojen mukaisesti, se katsotaan luvaksi ... hetkinen, miksi aiempi kirjoittaja rinnastaakaan kohteliaat eleet ja kiimaisen lähentelyn? Siinäkö hänen "kohteliaisuutensa" pintamaali?


      • että näinkö tämä

        Juuri näin se ilmeisesti nykyään on. Ilmeisesti tästä syystä nuoret naiset ovat alkaneet näyttää usein hapannaamaisilta palvelutehtävissäkin.
        Tuollaisia ovien availuja selvästi liikuntakykyisille naisille ilman mitään hankalia kantamuksia tai muita kulkua hankaloittavia juttuja olen kyllä ikäni pitänyt sopimattomina enkä taatusti ole sellaisia harrastanut, en varsinkaan nuorille naisille.
        Ilmeisesti se menee juurikin niin että vain sellainen mies joka panettaa naista voi lähestyä naista vaikka miten, ja naiselle se on silloin aina mieleen.


      • ......
        : - D kirjoitti:

        Se on ikävää, jos nuorilla naisilla on paljon tuollaisia kokemuksia. Eli, heidän ollessaan kohteliaita ja hymyileviä kaikkien käytöstapojen mukaisesti, se katsotaan luvaksi ... hetkinen, miksi aiempi kirjoittaja rinnastaakaan kohteliaat eleet ja kiimaisen lähentelyn? Siinäkö hänen "kohteliaisuutensa" pintamaali?

        Kokemukseni mukaan naiset tulkitsevat kohteliaat eleet lähentelyksi. Sen takia ap:kin saa tylyä kohtelua, koska nuoret naiset luulevat jokaista elettä lähentelyksi.


      • 4ywtgy6trytgs6
        yttdrd kirjoitti:

        Onko ihme että noin olettavat?

        miesvihaaja


      • Hmmm?
        ...... kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan naiset tulkitsevat kohteliaat eleet lähentelyksi. Sen takia ap:kin saa tylyä kohtelua, koska nuoret naiset luulevat jokaista elettä lähentelyksi.

        Nuoret naiset saavat sen verran törkeitä ehdotteluja tai käytössarjoja osakseen (miehen kohtelias ele -> naisen kohtelias vastaus ja hymy -> mies alkaakin iskeä, tai seurata, tai alkaa tuppautua seuraan niin, että on vaikea päästä enää kohteliaasti eroon vaikka haluaisikin olla kohtelias) ... että naisista voi tulla aika varovaisia.


      • Yualle
        Hmmm? kirjoitti:

        Nuoret naiset saavat sen verran törkeitä ehdotteluja tai käytössarjoja osakseen (miehen kohtelias ele -> naisen kohtelias vastaus ja hymy -> mies alkaakin iskeä, tai seurata, tai alkaa tuppautua seuraan niin, että on vaikea päästä enää kohteliaasti eroon vaikka haluaisikin olla kohtelias) ... että naisista voi tulla aika varovaisia.

        Näin ehkä, jos mies on kupolipää. Suomimiesten kanssa tuo ei todellakaan mene noin. Jospa nuo ap:n kohtaamat nuoret naiset ovatkin olleet tekemisissä enimmäkseen vain kupolipäiden kanssa...?


      • Hyvä esim.
        Hmmm? kirjoitti:

        Nuoret naiset saavat sen verran törkeitä ehdotteluja tai käytössarjoja osakseen (miehen kohtelias ele -> naisen kohtelias vastaus ja hymy -> mies alkaakin iskeä, tai seurata, tai alkaa tuppautua seuraan niin, että on vaikea päästä enää kohteliaasti eroon vaikka haluaisikin olla kohtelias) ... että naisista voi tulla aika varovaisia.

        Moikkaa naapurin setää, niin nyt setä jo kuvittelee, että hän menee vain ja poimii nuoren naisen itselleen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10107302


      • määvaaanjoo
        Hmmm? kirjoitti:

        Nuoret naiset saavat sen verran törkeitä ehdotteluja tai käytössarjoja osakseen (miehen kohtelias ele -> naisen kohtelias vastaus ja hymy -> mies alkaakin iskeä, tai seurata, tai alkaa tuppautua seuraan niin, että on vaikea päästä enää kohteliaasti eroon vaikka haluaisikin olla kohtelias) ... että naisista voi tulla aika varovaisia.

        Tämä on juurikin näin. Olen itse jo 30 nainen, ihan perus ok:n ja kivan näköinen ja saa oikeasti katsella maahan jos haluaa olla rauhassa ... ainakin ilta-aikaan.

        Päivisin kaupassa käydessä yms eri tilanne. Kiitän kyllä aina jos joku pitää ovea auki tms, mutta josku tämäkin tulkittu väärin.

        Eikä siinä mitään jos pääsisi miehistä eroon kohteliaasti kieltäytmällä, mutta pahimmassa tapauskessa tosiaan sitä väkisin seurana tuppautumista yms. Yök ... ei ihme jos tulee vähän varovaiseksi.


      • töykeät suomimiehet
        Yualle kirjoitti:

        Näin ehkä, jos mies on kupolipää. Suomimiesten kanssa tuo ei todellakaan mene noin. Jospa nuo ap:n kohtaamat nuoret naiset ovatkin olleet tekemisissä enimmäkseen vain kupolipäiden kanssa...?

        Ai ei suomimiesten kanssa? Hahhah! Kaikki tapaamani oikeasti kohteliaat ja naista arvostavat miehet ovat olleet muualta Euroopasta, pääosin ranskalaisia, espanjalaisia, saksalaisia ja italiaanoja.

        Suomalaiset miehet joita olen tavannut, ihan ulkonäköön katsomatta, ovat vain joko koittaneet päästä vonkaamaan tai haukkumaan itsetunnon lyttyyn (ei, en ole lihava "sotanorsu", BMI aina vaihdellut 19-21 välillä).

        Ja kyllä, tämä koskee myös niitä olminnäköisiä lyhyitä nörttejä (eipä sillä, olen muutenkin huomannut että komeimmat ja suosituimmat ovat yleensä kohteliaampia).

        Tarpeeksi kauan (19 vuotta elämästäni) yritettyäni tulla noiden epäkohteliaiden sikojen kanssa toimeen, päätin antaa olla ja suunnata katseeni muihin valkoisiin eurooppalaisiin. Enkä kadu!

        Kaikkein hienotunteisimpia ovat oman kokemukseni mukaan olleet ranskalaiset: ainoat jotka Ranskassa ovat koittaneet vongata yksinomaan sänkyyn, ovat olleet muilta mantereilta tai Italiasta tulleita maahanmuuttajia.

        Aitojen ranskalaisten kanssa sen sijaan olen jakanut ihania hetkiä mm. tanssilattialla, vailla minkäänlaisia ensikerran suutelu- tai kähmintäyrityksiä. Ja heti kun on käynyt ilmi etten puhu ranskaa, on mies lähtenyt yrittämättä viedä kotiinsa (eihän seksiin yhteistä kieltä tarvittaisi).

        Maailman viimeiset herrasmiehet tulevat varmasti löytymään Ranskasta!


      • Loshapitus
        töykeät suomimiehet kirjoitti:

        Ai ei suomimiesten kanssa? Hahhah! Kaikki tapaamani oikeasti kohteliaat ja naista arvostavat miehet ovat olleet muualta Euroopasta, pääosin ranskalaisia, espanjalaisia, saksalaisia ja italiaanoja.

        Suomalaiset miehet joita olen tavannut, ihan ulkonäköön katsomatta, ovat vain joko koittaneet päästä vonkaamaan tai haukkumaan itsetunnon lyttyyn (ei, en ole lihava "sotanorsu", BMI aina vaihdellut 19-21 välillä).

        Ja kyllä, tämä koskee myös niitä olminnäköisiä lyhyitä nörttejä (eipä sillä, olen muutenkin huomannut että komeimmat ja suosituimmat ovat yleensä kohteliaampia).

        Tarpeeksi kauan (19 vuotta elämästäni) yritettyäni tulla noiden epäkohteliaiden sikojen kanssa toimeen, päätin antaa olla ja suunnata katseeni muihin valkoisiin eurooppalaisiin. Enkä kadu!

        Kaikkein hienotunteisimpia ovat oman kokemukseni mukaan olleet ranskalaiset: ainoat jotka Ranskassa ovat koittaneet vongata yksinomaan sänkyyn, ovat olleet muilta mantereilta tai Italiasta tulleita maahanmuuttajia.

        Aitojen ranskalaisten kanssa sen sijaan olen jakanut ihania hetkiä mm. tanssilattialla, vailla minkäänlaisia ensikerran suutelu- tai kähmintäyrityksiä. Ja heti kun on käynyt ilmi etten puhu ranskaa, on mies lähtenyt yrittämättä viedä kotiinsa (eihän seksiin yhteistä kieltä tarvittaisi).

        Maailman viimeiset herrasmiehet tulevat varmasti löytymään Ranskasta!

        Hmm, suomaiseen tapaan kesä on lyhyt ja turha siihen on liittää mitään suurempia soidinmenoja. MItä etelämmäksi mennään soidinmenot ovat aina hieman pitempiä. Etelän mies pitää useampaa naista, suomalainen vain yhtä. Etelän mies vokottelee yhtä ja sillä on kolme muuta eri vaiheissa toinen antaa toinen ei. Suomalainen mies kun on aina ollut niin tyhmä ja kuvittellut että se joka antaa vokotella antaisi. Siksi ne vuodet vierähtää ja jää ilman mutta odottakaa kyllä mekin opitaan epsanjalaiset tavat ja ilman muuta kreikkalaiset...


      • tyytyy tilanteeseen
        määvaaanjoo kirjoitti:

        Tämä on juurikin näin. Olen itse jo 30 nainen, ihan perus ok:n ja kivan näköinen ja saa oikeasti katsella maahan jos haluaa olla rauhassa ... ainakin ilta-aikaan.

        Päivisin kaupassa käydessä yms eri tilanne. Kiitän kyllä aina jos joku pitää ovea auki tms, mutta josku tämäkin tulkittu väärin.

        Eikä siinä mitään jos pääsisi miehistä eroon kohteliaasti kieltäytmällä, mutta pahimmassa tapauskessa tosiaan sitä väkisin seurana tuppautumista yms. Yök ... ei ihme jos tulee vähän varovaiseksi.

        Itse olen sinänsä vastarannan kiiski, etten ole koskaan lähestynyt itse naispuolisia henkilöitä, sillä tiedän että he olettavat kaiken tunkeiluksi tai seksinhauksi, enkä ole vielä 30-ikäisenäkään kertaakaan seurustellut. Olen kuitenkin peruspositiivinen, mutten hilpeä hullu.

        Pakon edessä ovat joitakin tehtäviä yhteistyössä suorittaneet, mutta tutuiksi eivät ala. Onneksi miesten kanssa voi kuitenkin puhua asioista ilman sukupuoleen liittyviä oletuksia. Voi sitä elää ilman naisiakin, ja ompahan vappaampaa olla oma ihtesä. :)


      • Miten toimin?
        määvaaanjoo kirjoitti:

        Tämä on juurikin näin. Olen itse jo 30 nainen, ihan perus ok:n ja kivan näköinen ja saa oikeasti katsella maahan jos haluaa olla rauhassa ... ainakin ilta-aikaan.

        Päivisin kaupassa käydessä yms eri tilanne. Kiitän kyllä aina jos joku pitää ovea auki tms, mutta josku tämäkin tulkittu väärin.

        Eikä siinä mitään jos pääsisi miehistä eroon kohteliaasti kieltäytmällä, mutta pahimmassa tapauskessa tosiaan sitä väkisin seurana tuppautumista yms. Yök ... ei ihme jos tulee vähän varovaiseksi.

        Tähän asti olen availlut ovia pyyteettömästi sekä miehille että naisille... Tämän ketjun luettuani taisin tulla toisiin aatoksiin.

        Vaikka nainen olisi aivan takanani tulossa samaan rappuun, ehkä on kuitenkin parempi vain lukita ovi perässä ja antaa tämän tulla itse? En kyllä haluais leimautua taas tämmösen mitättömän p*sk*n takia jos minkälaiseksi lähentelijäksi... Miten tässä pitäisi toimia? Tarkistan sukupuolen ja pidän ovea auki vain miehille? Come on! Kunnia tuskin kuitenkaan säilyy.

        Tulipa muuten mieleeni, etten oikeastaan saakaan mieleeni, milloin viimeksi nainen piti ovea auki minulle. Se saattoi olla siskoni muutama kuukaus takaperin.


      • Jean Pierree
        töykeät suomimiehet kirjoitti:

        Ai ei suomimiesten kanssa? Hahhah! Kaikki tapaamani oikeasti kohteliaat ja naista arvostavat miehet ovat olleet muualta Euroopasta, pääosin ranskalaisia, espanjalaisia, saksalaisia ja italiaanoja.

        Suomalaiset miehet joita olen tavannut, ihan ulkonäköön katsomatta, ovat vain joko koittaneet päästä vonkaamaan tai haukkumaan itsetunnon lyttyyn (ei, en ole lihava "sotanorsu", BMI aina vaihdellut 19-21 välillä).

        Ja kyllä, tämä koskee myös niitä olminnäköisiä lyhyitä nörttejä (eipä sillä, olen muutenkin huomannut että komeimmat ja suosituimmat ovat yleensä kohteliaampia).

        Tarpeeksi kauan (19 vuotta elämästäni) yritettyäni tulla noiden epäkohteliaiden sikojen kanssa toimeen, päätin antaa olla ja suunnata katseeni muihin valkoisiin eurooppalaisiin. Enkä kadu!

        Kaikkein hienotunteisimpia ovat oman kokemukseni mukaan olleet ranskalaiset: ainoat jotka Ranskassa ovat koittaneet vongata yksinomaan sänkyyn, ovat olleet muilta mantereilta tai Italiasta tulleita maahanmuuttajia.

        Aitojen ranskalaisten kanssa sen sijaan olen jakanut ihania hetkiä mm. tanssilattialla, vailla minkäänlaisia ensikerran suutelu- tai kähmintäyrityksiä. Ja heti kun on käynyt ilmi etten puhu ranskaa, on mies lähtenyt yrittämättä viedä kotiinsa (eihän seksiin yhteistä kieltä tarvittaisi).

        Maailman viimeiset herrasmiehet tulevat varmasti löytymään Ranskasta!

        Ei Suomimies töykeä..
        Sinä vaan luulet, että nuo ranskalaiset puhuu sinulle mukavia, kunhan retostelevat,,
        sinä vaan et ymmärrä sitä, Blondi luulee ulkolaisen kiimaa kohteliaisuudeksi,,
        panomiehet ei lepertele..


    • mkoö

      Hyvä,nyt päästinkin vihdoin "kehumaan" nuoria naisia.
      Ovat lähes aina rumia.
      Käyttävät meikkiä liikaa
      Eivät käytä meikkiä ollenkaan
      Käytöstavoista eivät ole kuulleetkan
      Pihtaavat
      Ovat lutkia
      Ovat likaisia
      Haisevat
      Ovat tyhmiä
      Ovat viisaita,ainakin omasta mielestään
      Langan laihoja
      Liian lihavia
      Ym,ym,listaa voisi jatkaa loputtomiin,,,,,,,,,,,

      • miehenkuvotus

        En kyllä ihan tätä avauksella hakenut...


      • hmmm?

        Jännä juttu, että se nuori nainen on sitä, mitä miehet himoaa ja sitten nuorista naisista tulee aina kuitenkin näitä "ne on sitä ja tätä kamalaa nönnöö" -postauksia.


      • bioloogi
        hmmm? kirjoitti:

        Jännä juttu, että se nuori nainen on sitä, mitä miehet himoaa ja sitten nuorista naisista tulee aina kuitenkin näitä "ne on sitä ja tätä kamalaa nönnöö" -postauksia.

        ei se mitää jännää oo, biologiaa seo ku nuoret panettaa...


    • näin se menee

      Olen myös itse keskinkertaistakin vähän alemman näköinen. Jos avaan oven nuorelle naiselle, niin kaikki kävelevät vain nokka pystyssä ohi edes vilkaisematta. Joskus saattavat tuhahtaa tai luoda halveksivan katseen. Eräs kaverini on katseenkestävä ja komea. Jos hän avaa oven naisille, niin kaikki vain höpöttävät kiitosta ja sössöttävät jotain epämääräistä punastellen. Se on katso niin, että se ovenavaus on vain silloin kiitoksen arvoinen, jos se tulee oikealta henkilöltä. Jos atm avaa oven, pitävät naiset sitä epätoivoisena keinona kalastella pisteitä, "Siis luuleeko tuo idiootti, että sanon sille jotain, jos se pitää mulle ovea auki".

      • Atm nro 28

        Kyllä vain. Kyse on nimenomaan siitä, kuka avaa oven.

        YTM avaa oven -> Nainen heläyttää leveän hymyn, kiittää hunajaisella äänellä ja katsoo ovenavaajaa silmiin. Ystävättärelleen hän mainitsee, miten YTM on luonnostaan miellyttävän kohtelias herrasmies ja ihmettelee, miksei Suomessa ole enemmän samanlaisia miehiä.

        KTM avaa oven -> Nainen tekee suupielillään pienen, hymyä tavoittelevan nykäisyn, joka kestää sekunnin tai kaksi. Hän mumisee jotain kiitoksen tapaista ja vilkaisee ovenavaajaa lyhyesti. Naiselle ei jää mitään muistijälkeä tapahtumasta.

        ATM avaa oven -> Naisen kasvoilla käy inhonsekainen ilme. Hän ei sano mitään tai päästää halveksivan tuhahduksen. Nainen katsoo ovenavaajaa silmäkulmastaan ja venyttää suupielensä alaspäin. Ystävättärelleen nainen mainitsee, miten inhottavaa on, että jotkut miehet availevat ovia kiitoksen toivossa ja kohtelevat naisia seksiobjekteina, oikein riisuvat naisia katseillaan, vaikka ovat itse iljettäviä ja rumia olmeja.


      • m36-INTJ
        Atm nro 28 kirjoitti:

        Kyllä vain. Kyse on nimenomaan siitä, kuka avaa oven.

        YTM avaa oven -> Nainen heläyttää leveän hymyn, kiittää hunajaisella äänellä ja katsoo ovenavaajaa silmiin. Ystävättärelleen hän mainitsee, miten YTM on luonnostaan miellyttävän kohtelias herrasmies ja ihmettelee, miksei Suomessa ole enemmän samanlaisia miehiä.

        KTM avaa oven -> Nainen tekee suupielillään pienen, hymyä tavoittelevan nykäisyn, joka kestää sekunnin tai kaksi. Hän mumisee jotain kiitoksen tapaista ja vilkaisee ovenavaajaa lyhyesti. Naiselle ei jää mitään muistijälkeä tapahtumasta.

        ATM avaa oven -> Naisen kasvoilla käy inhonsekainen ilme. Hän ei sano mitään tai päästää halveksivan tuhahduksen. Nainen katsoo ovenavaajaa silmäkulmastaan ja venyttää suupielensä alaspäin. Ystävättärelleen nainen mainitsee, miten inhottavaa on, että jotkut miehet availevat ovia kiitoksen toivossa ja kohtelevat naisia seksiobjekteina, oikein riisuvat naisia katseillaan, vaikka ovat itse iljettäviä ja rumia olmeja.

        Tuo oli aika hauska =)
        Tai sitten jos on rahaa .. kyllä minäkin sain tosi leveän hymyn yhdeltä naiselta, jonka asunnon ostin tuossa viime vuonna. En maksanut ihan pyyntihintaa, mutta mielestäni ihan tarpeeksi kuitenkin.


    • FF

      Enpä jaksa uskoa että kyse on oven avaajan ulkonäöstä. Nuorilla käytöstavat yksinkertaisesti ovat huonommat kuin aikuisilla. Ovat aina olleet, kautta vuosikymmenten on paheksuttu "nuorisoa".

      Ollaan kohteliaita ja mukavia luonnostaan, jos joku ei osaa sitä arvostaa niin se on hänen menetyksensä.

      • nuori nainen

        "Ollaan kohteliaita ja mukavia luonnostaan, jos joku ei osaa sitä arvostaa niin se on hänen menetyksensä."

        Kompsis.

        Ja mitä tulee kiittämiseen, itse pidän automaattisesti ovea auki takaatulevalle, tai avaan oven jos jollain ihmisellä näyttää olevan hankalat kantamukset. Naiset kiittävät lähes aina; toki mitä nuorempi, sitä tylympi, teinit kiittävät harvemmin. Vanhat miehet yleensä kiittävät. Nuoret miehet sitä vastoin kiittävät kaikista vähiten. Tuskin koskaan.

        Mahtaakohan tämä johtua siitä etten ole tarpeeksi kaunis, että ei kannata tuhlata kohteliaisuutta, vai ovatko käytöstavat yleisesti ottaen laskussa...


      • Toki noinkin.

        Minusta meillä suomalaisilla on kuitenkin hyvät ja kohteliaat tavat, poislukien känniset. Ajatellaan nyt vaikka liikennettä, tai sitä miten kiltisti täällä jonotetaan. Ei ole täydellistä, mutta paljon paremmin kuin monessa muussa maassa.


      • että näinkö tämä
        nuori nainen kirjoitti:

        "Ollaan kohteliaita ja mukavia luonnostaan, jos joku ei osaa sitä arvostaa niin se on hänen menetyksensä."

        Kompsis.

        Ja mitä tulee kiittämiseen, itse pidän automaattisesti ovea auki takaatulevalle, tai avaan oven jos jollain ihmisellä näyttää olevan hankalat kantamukset. Naiset kiittävät lähes aina; toki mitä nuorempi, sitä tylympi, teinit kiittävät harvemmin. Vanhat miehet yleensä kiittävät. Nuoret miehet sitä vastoin kiittävät kaikista vähiten. Tuskin koskaan.

        Mahtaakohan tämä johtua siitä etten ole tarpeeksi kaunis, että ei kannata tuhlata kohteliaisuutta, vai ovatko käytöstavat yleisesti ottaen laskussa...

        Sitä ovea pitää käsitellä niin, että jos esimerkiksi itse menee ovesta ja joku nainen tai muu tulee perässä niin siinä ei anneta oven vetää tätä perässä tulijaa päin naamaa, mutta ei tästä asiasta sovi mitään isoa seremoniaa tehdä ellei kyseessä ole jostain syystä selvästi tähän asiaan avun tarpeessa oleva henkilö. Näin minä olen ikäni tehnyt.


      • 20+8
        Toki noinkin. kirjoitti:

        Minusta meillä suomalaisilla on kuitenkin hyvät ja kohteliaat tavat, poislukien känniset. Ajatellaan nyt vaikka liikennettä, tai sitä miten kiltisti täällä jonotetaan. Ei ole täydellistä, mutta paljon paremmin kuin monessa muussa maassa.

        Just tämä suomikulttuurin pintasivistyneisyys hämääkin poikaparkoja atm:yyden poluille. ei tajuta että naismaailmassa vallitsee siitä huolimatta viidakon lait.


    • Jaa itte en kyllä ole kokenut vastaavaa. Tosin harvemmin voi enää nykyisin esimerkiksi avata ovea kun paikoissa missä yleensä käyn on nykyisin automaatti ovet. Mutta silloin kun on tullut sellaisia tilanteita missä on ollut mahdollista esim. avata ovea tai olla muutenkin kohtelias niin lähes aina on tullut kiitokset tai pitempää katsetta (hymyilyä), tietty mahtuu joukkoon myös tylyjäkin mutta aika harvoin yleensä on tullut sellaista.

      • Mitäs tuosta.

        Yksi vanha mies otti lakin päästään, kun tulin samaan hissiin. Olisiko siihen muuten pitänyt jotenkin reakoida, tuskin ainakaan kiittää :) Monelleko nuorelle miehelle tulisi mieleen alkaa kiskomaan pipoa pois päästä? Ei sillä että tarvitsisikaan.


      • +

        Olit saanut miinuksia, ihan vain siksi että sinä et ole noin kokenut, melkein kehut naisia.


    • Daddy Cool

      Näin vanhempana setänä väittäisin aivan muuta. Nuoria naisia viehättää luontevan kohtelias, mutta miehisen itsevarma käytös. Ehkä nuoret miehet eivät osaa olla luontevan kohtelijaita ja me sedät saamme ne nuorten naisten hymyt. Jos kohteliaisuus ei ole luontevaa ja kohtelias ele tulee joko esiintyen tai alentuen, niin se herättää naisissa lähinnä säälintunteita.

      • Pipsa93

        Setille on helpompi hymyillä, koska setät ei ole seksuaalinen uhka. Nuorille miehille jos hymyilee, niin nehän alkaa heti kuvittelemaan kaikenlaista.


      • Daddy Cool
        Pipsa93 kirjoitti:

        Setille on helpompi hymyillä, koska setät ei ole seksuaalinen uhka. Nuorille miehille jos hymyilee, niin nehän alkaa heti kuvittelemaan kaikenlaista.

        Niinpä! Ja kun komea ja kohtelias setä ei ole seksuaalinen uhka, niin hän alkaa olla sangen kiinnostava siinäkin mielessä ;) Mutta ei siitä sen enempää tällä palstalla ettei ahdistus lisäänny.


      • Pipsa93
        Daddy Cool kirjoitti:

        Niinpä! Ja kun komea ja kohtelias setä ei ole seksuaalinen uhka, niin hän alkaa olla sangen kiinnostava siinäkin mielessä ;) Mutta ei siitä sen enempää tällä palstalla ettei ahdistus lisäänny.

        Taidat nyt tehdä turhan pitkälle vietyjä tulkintoja. Setä ei ole seksuaalinen uhka koska setää ei koeta seksuaaliseksi ollenkaan. Setät pysyköön setinä ja komeat, nuoret lätkänpelaajat availkoon Pipsalle ovia jatkossa.


      • Daddy Cool
        Pipsa93 kirjoitti:

        Taidat nyt tehdä turhan pitkälle vietyjä tulkintoja. Setä ei ole seksuaalinen uhka koska setää ei koeta seksuaaliseksi ollenkaan. Setät pysyköön setinä ja komeat, nuoret lätkänpelaajat availkoon Pipsalle ovia jatkossa.

        Sovitaan näin :) Eihän me sedät oikeesti seksuaalisia olla ainakaan nuorten naisten silmissä, kuvitellaan vaan ja nähdään päiväunia.


    • Ei kannata

      Hyvänä sääntönä ja neuvona kaikenikäisille miehille sanon etteivät suomalaiset naiset ansaitse herrasmiesmäistä käytöstä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

      En ole koskaan tarjonnut naisille herrasmiesmäistä kohtelua paitsi niissä tapauksissa joissa nainen on ennestään tuttu ja avulias ja kohtelias myös minua kohtaan. En ota sitä riskiä että olisin kohtelias kusipäiselle naiselle.

      Joten te kaikki miehet jotka yritätte tehdä vaikutuksen vieraisiin/puolituttuihin naisiin avaamalla heille ovia ja heittämällä takkinne lammikon päälle jotta arvon prinsessa voi kävellä sen yli kastelematta siroja pikkujalkojaan, lopettakaa tollane nöyristely ja kumartelu jo tänään, tästä minuutista lähtien. Kiitätte minua vielä jatkossa.

      T: Mies, 31 v.

      • Daddy Cool

        Tuossa juuri menet vikaan, jos koet normaalin kohteliaisuuden olevan nöyristelyä, joka pitää ansaita.


      • Kertis
        Daddy Cool kirjoitti:

        Tuossa juuri menet vikaan, jos koet normaalin kohteliaisuuden olevan nöyristelyä, joka pitää ansaita.

        Hyvin sanottu - normaali kohteliaisuus on pitkälti myös sitä, että esiintyy omaksi edukseen fiksusti. Niiden puute taas vähän kuin ne legendaariset valkoiset tennissukat tumman puvun kanssa - mikään laki ei kiellä niitä käyttämästä, mutta useimmat valitsevat kuitenkin tapatietoisemman vaihtoehdon ilman mitään erityistä muiden miellyttämisen halua.


    • leeatuulia

      Oon ajatellut, että kaikkia kiitetään tasapuolisesti. Näin oon ainakin itte tehnyt. Ehkä se riippuu vähän siitäkin missä asuu, miun mielestä täällä on muutenkin hieman kohteliaampia ihmisiä (ei tietenkään kaikki) kuin vaikka Helsingissä. Ihan sama miusta kuka sen oven avaa, kyllä se lämmittää samalla tavalla mieltä kuitenkin. Niin, miut saa kyllä ostettua kohteliailla käytöstavoilla :)

    • OnMullaMuodotMuumien

      Itse uskon että hyvä synnyttää hyvää. En tee huomaavaisia eleitä kanssaihmisille saadakseni siitä välitöntä hyvää itselleni, mutta uskon että aikaa myöten ne ihmiset joille jotain mukavaa teen laittavat sen hyvän kiertoon ja ovat vastaavasti huomaavaisia joillekin muille ja lopulta se hyvä kiertää jonkun taholta minunkin kohdalleni. Uskon esimerkin voimaan vaikka se ei tuotakaan tulksia heti. Ehkä hiukan lapsellinen ja utopistinen ajattelumalli, mutta uskon vakaasti että ainakaan tylyydellä ja välinpitämättömyydellä tämä maailma ei ikinä paremmaksi paikaksi muutu ja että tylytetyksi tullut herkemmin siirtää sen saamansa karun kohtelun muihin eteenpäin ja näin asia kumuloituu.

      Itse en ole huomannut suurtakaan eroa sillä minkä ikäiset ovat kohteliaampia. Löytyy niin ryysääviä mummoja kuin istumapaikkansa bussissa antavia nuoriakin tai pienistäkin auttavista eleistä kiittäviä vanhuksia ja nirppanokkaisia itsekkäitä nuorempia.

      Enemmän säännönmukaisuutta kuin iässä näen siinä koetaanko minut ulkoisesti miellyttäväksi vai ei. Ja tämä ei ole suoraan sukupuolisidonnaistakaan. Selvästi kiitos ja hymyt irtoavat herkemmin niiltä jotka eivät koe minua jotenkin vastenmielisenä ja pinnallisemmat ihmiset jotka arvioivat minua pelkän ulkoisen olemukseni perusteella ja eivät pidä näkemästään eivät anna mitään painoarvoa käytökselleni ja toiminnalleni ja tällöin huomaavaiseen eleeseen suhtaudutaan kylmemmin.

      Näin se vain menee, että nätimmälle ja miellyttäväluonteiselle naiselle tai komeammalle ritarille hymyillään herkemmin ja ja nämä saavat osakseen myös enemmän huomaavaisuutta muiden taholta. Tämä on monien kohdalla varmasti alitajuista eikä sitä tule edes ajatelleeksi tietoisella tasolla. Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota että itsessänikin asia näin helposti menee ja komeamman ritarilliset eleet lämmittävät mieltä usein enemmän kuin jonkun vähemmän viehättävän tekemänä sama asia. Samoin muut suhtautuvat selvästi minuun.

      Ulkonäkö vaikuttaa moneen asiaan tiedostamattomasti ja miellyttävä ulkonäkö liitetään positiivisiin ominaisuuksiin muissakin asioissa kun taas vastaavasti epäviehättävyys negatiivisiin. Näin työelämässäkin, nuorta ja kaunista pidetään energisena ja ahkerana kun taas vanha ja lihavampi liitetään usein laiskuuteen ja aikaansaamattomuuteen vaikka näin ei todellisuudessa välttämättä ole. Nämä alitajuiset mielleyhtymät ja käsitykset istuvat kuitenkin lujassa ja tulevat esille huomaamatta monissa asioissa. Kiinnittämällä asiaan huomiota itsessään tähän voi kuitenkin tulla muutos. Omia ajattelumallejaan ja toimintaansa voi muuttaa mikäli kiinnittää asiaan huomiota ja muutosta haluaa ja ehkä pikku hiljaa muutos siirtyy sitten muihinkin.

      Kotikasvatus on ihmisillä erilainen, mutta myös itseään voi aikuisiällä kasvattaa ja opetella hyvät tavat vaikka niitä ei kotoa käsin olisi saanutkaan.

    • ...............

      Suurin virhe on kohdella nuoria koppavia nart*uja kohteliaasti. Naiset haluaa jännittävän, väkivaltaisen ja arvaamattoman ADHD-rentun joka herättää naisen hoitavietin. Ei siinä kunnon miehillä ole jakoa.

      • fhjghdjlghldhlgs

        Kunnonmiehiä ei ole olemassakaan. Älkää välittäkö jatkuvasti virheellistä tietoa.


    • Kai jo vanha nainen

      Minulle on käynyt useamman kerran niin, että avaan esimerkiksi Stockmannin tosi painavan sivuoven jollekin vanhalle rouvalle ja sitten saan seistä siinä ovenkahvassa vaikka loppupäivän, kun nuorta ja vanhaa naista ja miestä ramppaa nokka pystyssä sisään ja ulos, muutamat jopa kyynärpäillä vauhtia ottaen. Jotkut kiinnittävät sentään sen verran huomiota, että mulkaisevat ohittaessaan.

      Joillakin on hyvät tai edes kohtalaiset käytöstavat, mutta toisilla ei ole. Oli ikä ja sukupuoli ihan mikä tahansa ja roikkuivat housut polvissa ja pipo silmillä tai eivät. Moukka on moukka koko ikänsä.

      • käsi ojoon

        Niin voit saada lantin. Kas kun ei kerjäläiset ole tuota vielä keksinyt.


    • epäkohtelias

      Mun mielestä tommonen ovien aukominen nuorille ja terveille ihmisille on ihan turhaa "kohteliaisuutta". Asia on sitten eri, jos henkilöllä on vaikka painavat kantamukset. Vaikeasti liikkuvaa pitää tietysti aina auttaa.

    • Miss Fury

      Voi vittujen kevät. On peruskohteliaisuutta pitää ovea auki seuraavallekin ihmiselle...joskus saa kiitosta tai pienen hymyn, joskus ei.
      Oletko sinä kohtelias vain kiitoksen toivossa?

      (Sama kun joku valitti että kun antaa autolla ajaessa suojatiellä kävelijöiden mennä, niin kävelijöiden pitäisi kiittää....No eihän ne saatanan autoilijatkaan kiitä kun huristavat ohi kun kävelijä antaa tietä.)

      • miehenkuvotus

        En ole kohtelias vain kiitoksen toivossa, kyse on tavasta, johon on oppinut. Olen vain mietiskellyt, että pitäisikön vierottaa itsensä ovien avaamisesta, jos se koetaan ennemmin loukkaukseksi kuin kohteliaisuudeksi.


      • Miss Fury
        miehenkuvotus kirjoitti:

        En ole kohtelias vain kiitoksen toivossa, kyse on tavasta, johon on oppinut. Olen vain mietiskellyt, että pitäisikön vierottaa itsensä ovien avaamisesta, jos se koetaan ennemmin loukkaukseksi kuin kohteliaisuudeksi.

        Kuka sen loukkaukseksi kokisi?


    • sdgsg56

      Olen huomannut saman. Tosin suuri osa nuorista naisista on reagoinut kohteliaasti, mutta kuitenkin pienempi osa kuin vanhemmista.

    • Mies1985

      Sain tänään nuoren kassaneidon nauramaan ja hymyilemään pitkään kun vieritin edelliseltä asiakkaalta hihnalle paikalleen pyörimään jääneen vesipullon eteenäin.

      En ole huomannut että naiset olisivat tuossa asiassa erityisen epäkohteliaita. Naiset ja miehet ovat keskimäärin aika kohteliaita ovien suhteen.

      Lähestymiset on tietysti eri asia.

    • Kohteliain henkilö ylipäänsä, jonka viime aikoina kohdannut on eräs romanipoika, joka sattuu usein samaan bussiin. Hän aina muistaa antaa tilaa ja päästää ohitse. Tekee sen vielä tosi luonnollisesti ja reippaasti. Suulle nousee kiitos ja hymy ihan väkisin. Itse yrittää ylläpitää kohteliaisuussääntöjä tuolla liikkuessa, tervehtii ja kiittää bussikuskia. Avaa ovet vanhemmille ja muistaa kiittää toisten huomionnista.

      • Mies1985

        Tämä oli kuin jostain YLE:n virallisesta tiedotteesta. Kohteliain ihminen on mustalainen, ei suinkaan kukaan suomalainen. Maailma jossa musta vaihtuu valkoiseksi.


      • Mies1985 kirjoitti:

        Tämä oli kuin jostain YLE:n virallisesta tiedotteesta. Kohteliain ihminen on mustalainen, ei suinkaan kukaan suomalainen. Maailma jossa musta vaihtuu valkoiseksi.

        Tokko sillä hänen etnisyydellään sinällään tekemistä asian kanssa, kohtelias poika. Kohteliaampi kuin kukaan niistä sen valkolaisista kavereista, jonka kanssa kulkee, mikä tekee siitä sillä tavalla hienoa. Hän toimii oman tapansa mukaan välittämättä ystäväpiiristään. Aidosti yksilöllinen tapaus sillä tavoin siis.


      • Mies1985
        mablab kirjoitti:

        Tokko sillä hänen etnisyydellään sinällään tekemistä asian kanssa, kohtelias poika. Kohteliaampi kuin kukaan niistä sen valkolaisista kavereista, jonka kanssa kulkee, mikä tekee siitä sillä tavalla hienoa. Hän toimii oman tapansa mukaan välittämättä ystäväpiiristään. Aidosti yksilöllinen tapaus sillä tavoin siis.

        Normaalit ihmiset eivät käytä sanaa "valkolainen". Sitä käyttävät vain Intiasta peräisin olevan rosvoheimon jäsenet.


      • Mies1985 kirjoitti:

        Normaalit ihmiset eivät käytä sanaa "valkolainen". Sitä käyttävät vain Intiasta peräisin olevan rosvoheimon jäsenet.

        :D Mistä ihmeestä sä olet saanut käsityksen, että pitäisin itseäni normaalina ja sen mun normaaliuden epäileminen olisi jotenkin loukkaavaa? Mitäpä luulet, kummalla meistä on palstalla oudomman henkilön maine? Pitäisikö järjestää äänestys? Kumpi antaa itsestään oudomman kuvan ihmisenä palstalla Mablab vai Mies1985 ja perustele väitteesi? Onko muuten tavallisuus ja normaalius tavoiteltavaa vaiko pitäisikö pyrkiä erityisyyteen?


      • leeatuulia
        Mies1985 kirjoitti:

        Normaalit ihmiset eivät käytä sanaa "valkolainen". Sitä käyttävät vain Intiasta peräisin olevan rosvoheimon jäsenet.

        :DD Oikeesti, tää palstahan on tänään ihan verraton paikka, vatsalihastreenikin tullut suoritettua tässä nauraessa.

        Kyllä mie vaan käytän. Oikaisee mutkia, kun ei tarvitse tavata valkoihoinen.. Tosin mikäänhän ei sano, että oisin normaali. Mutta onko kukaan normaali? Mikä on normaalia? Voisko sellaista määrettä edes olla olemassa? Tavallinen, sitä voi käyttää ja kuvailla, mutta normaali?


      • asdgsad

        Pihapiirissäni asuu pari mustaa todennäköisesti adoptoitua poikaa. Tervehtivät aina kohteliaasti ja toinen on vissiin tainnut pyytää anteeksikin jotain ihan mitätöntä tekoa.

        Viikko sitten olin kaupassa ja törmäsin mustaan poikaan ruokakärryillä kun oli käytävän tukkeena kun pelas pleikkari peliosastolla. Itse asiassa törmäys johtui minusta, mutta hän pyysi kohteliaasti anteeksi. Menin hämilleni moisesta. Tuli urpo olo itselleni omasta tötöilystä.


      • atyhg
        asdgsad kirjoitti:

        Pihapiirissäni asuu pari mustaa todennäköisesti adoptoitua poikaa. Tervehtivät aina kohteliaasti ja toinen on vissiin tainnut pyytää anteeksikin jotain ihan mitätöntä tekoa.

        Viikko sitten olin kaupassa ja törmäsin mustaan poikaan ruokakärryillä kun oli käytävän tukkeena kun pelas pleikkari peliosastolla. Itse asiassa törmäys johtui minusta, mutta hän pyysi kohteliaasti anteeksi. Menin hämilleni moisesta. Tuli urpo olo itselleni omasta tötöilystä.

        ATM ovat monimuotoisuutta kannattavia ja yleisesti pidettyja mutta rasisti YTM:t jotka naurattavat rasistivitseillään saavat naiset


      • Perittyjä tapoja
        Mies1985 kirjoitti:

        Tämä oli kuin jostain YLE:n virallisesta tiedotteesta. Kohteliain ihminen on mustalainen, ei suinkaan kukaan suomalainen. Maailma jossa musta vaihtuu valkoiseksi.

        Romaanikuttuurissa kunnioitetaan vanhempia ihmisiä ja yhteisöllisyys kukoistaa toisin kuin meidän itsekkäässä kulttuurissa. Ennakkoluuloiset eivät hyvia asioita näe ja on paljon sellaista hyvää mistä voisimme otta oppia.


    • violet.

      Luulen että kyse ei ole tietoisesta dissauksesta vaan peruskäytöstapojen puuttumisesta, mikä johtuu kasvatuksesta ja usein alemman sosiaaliluokan perhetaustasta.

      • leeatuulia

        Samaa mieltä melkein loppuun asti :) Eikö ne oo yhtä hyvin käytöstavattomia nää rikkaitten pilalle lellityt kakarat, jotka suvaitsee kattoa muita ihmisiä päin korkeentaan nenänvartta pitkin? Ne ei ota muita ihmisiä missään huomioon, ikinä, se oma napa on se ainut asia maailmassa..


      • violet.
        leeatuulia kirjoitti:

        Samaa mieltä melkein loppuun asti :) Eikö ne oo yhtä hyvin käytöstavattomia nää rikkaitten pilalle lellityt kakarat, jotka suvaitsee kattoa muita ihmisiä päin korkeentaan nenänvartta pitkin? Ne ei ota muita ihmisiä missään huomioon, ikinä, se oma napa on se ainut asia maailmassa..

        En tiedä kun en tällaista ole havainnut, jos siis puhutaan teini-iän ylittäneistä. Korkeintaan voisin kuvitella jonkun äkkirikaan ei-akateemisen nousukkaan tai jälkikasvunsa käyttäytyvän noin, eikä niitä Suomesta juuri löydy. Tuon valituksen rikkaiden hemmotelluista kakaroista olen kyllä kuullut, ja siinä "rikas" tarkoittaa yleensä ylempää akateemista keskiluokkaa. Itse väittäisin että juuri heillä sivistys ja käytöstavat on yläluokan jälkeen tai ohella parhaiten hallussa.


      • magenta skycode
        violet. kirjoitti:

        En tiedä kun en tällaista ole havainnut, jos siis puhutaan teini-iän ylittäneistä. Korkeintaan voisin kuvitella jonkun äkkirikaan ei-akateemisen nousukkaan tai jälkikasvunsa käyttäytyvän noin, eikä niitä Suomesta juuri löydy. Tuon valituksen rikkaiden hemmotelluista kakaroista olen kyllä kuullut, ja siinä "rikas" tarkoittaa yleensä ylempää akateemista keskiluokkaa. Itse väittäisin että juuri heillä sivistys ja käytöstavat on yläluokan jälkeen tai ohella parhaiten hallussa.

        Paraskin puhuja. Sinähän se perinnön turvin elelet.


      • magenta.
        magenta skycode kirjoitti:

        Paraskin puhuja. Sinähän se perinnön turvin elelet.

        Tosiasia on, että huonosti käyttäytyviä löytyy kaikista sosiaaliluokista. Sen ilmenemismuodot voivat vaihdella huomattavastikin. On niitä, jotka ovat kaikkialla ylimielisiä, riidanhaluisia, huomionkipeitä, tilannetajuttomia, itselleen erioikeuksia automaattisesti olettavia - myös käytöstapojen suhteen. Sitten niitä, jotka maiskuttavat ja ryystävät syödessään, kiroilevat mennessään, känniääliöivät tullessaan, tilannetajuttomia. Tuossahan tuli kahden eri sosiaaliluokan tyypillisimpiä hirviöitä kuvattua :)


    • Ehkäpä...

      Minusta on mukavaa huomioida toisia arkisissa asioissa, kuten juuri ovien aukaisussa tai tien antamisessa toiselle. Ja myönnän, että samanlaisen huomion saaminen on hienoa! Kohteliaisuudet ja käytöstavat on tarkoitettu, että tekisimme toisten elämästä hitusen helpompaa/mukavampaa. Ja kuten moni edellinenkin, toivon että oma esimerkki tarttuisi. Eikö, jos jokainen huomioisi toisia, maailma olisi hitusen parempi paikka? :) ..optimistista...

      Voiko olla, että nämä 25-vuotiaat halveksijat, olisi enemmänkin hämmetyneitä? Harvoin minullekaan on oman ikäiseni aukaissut ovea, ja jos on, olen siitä ollut hitusen yllättyneempi kuin muista "ikäryhmistä". Ja hämmennyksestä, eivät osaa reagoida oikein...?

    • xcvvcxcvxdfsfs

      Saattaa johtua myös siitä, että oven avauksesi tulee väkinäisesti. Jos toisella on kovat kantamukset niin voi luontevasti avata oven. Sen sijaan oven aukominen täysin turhaa ja sen jälkeen vielä kiitosten kerjääminen, ei ole kovinkaan mukavaa. Itse ainakin ennemmin vaivaannun tällaisesta kuin olen kiitollinen.

    • Maire666

      Kyllä minä oven avaamisesta kiittäisin. Harvoin suomalaiset miehet avaa ovia.

      Sen sijaan sedille en hymyile, en katso, en puhua pukahda, en vastaa. Ne on usein stalkkaajia, esim. lenkkipoluilla tai rannoilla ja yrittävät tehdä tuttavuutta.

      Asiakaspalvelussa en uskalla olla ukoille myöskään hirmuystävällinen. Esim. kerran palvelin ystävällisesti yhtä ukkia, hymyilin ym. ja ukki jakoi kyselyä ja minä esittelyä. Lopuksi tilanne meni siihen että ukki kävi tukkaan käsiksi. Joo, pidän matalaa profiilia yli 45-vuotiaiden miesten edessä...

    • boinks

      Ehkäpä ongelma on juuri siinä, että miehet haluavat pitää ovia auki vain kauniille naisille. Oma tyttäreni on vasta 13-v, mutta näyttää ikäistään paljon vanhemmalta, mutta jutut on ihan kuin ikäisillään pikkutytöillä, joten jos joku vieras ihminen kohtelee häntä kuten aikuista, niin hän hämmentyy. Voisin hyvin kuvitella, että hän punastuneena tuppisuuna loikkisi avoinna pidettävästä ovesta kykenemättä kiittämään, koska sellainen on niin harvinaista.

      Ei minullekaan enää pidetä ovia auki. Päinvastoin miehille kyllä pidän ovia auki, koska minut on kasvatettu siihen, että aina jos joku tulee juuri takanasi, niin pidät oven auki. Monta kertaa ihan 40-50 vuotiaatkaan miehet eivät sano yhtikäs mitään, vaan marssivat itsestäänselvästi ovesta sisään, vaikka kiitos ei paljoa leukasaranoita kuluttaisi. En kerjää kiitosta, vaan peräänkuulutan normaaleja käytöstapoja eli jos joku pitää ovea auki, sanotaan kiitos (bonuksena voi väläyttää hymyn).

      • Gent.

        "Monta kertaa ihan 40-50 vuotiaatkaan miehet eivät sano yhtikäs mitään, vaan marssivat itsestäänselvästi ovesta sisään"

        Viet heiltä mahdollisuuden toimia etiketin mukaan eli avata sinulle ovi. Ei naisten kuulu pitää ovea auki aktiivi-ikäisille miehille, vaan korkeintaan ikäihmisille. Ihmekö että mies hämmentyy sanattomaksi, kun luokittelet heidät avuttomiksi vanhuksiksi.


      • boinks
        Gent. kirjoitti:

        "Monta kertaa ihan 40-50 vuotiaatkaan miehet eivät sano yhtikäs mitään, vaan marssivat itsestäänselvästi ovesta sisään"

        Viet heiltä mahdollisuuden toimia etiketin mukaan eli avata sinulle ovi. Ei naisten kuulu pitää ovea auki aktiivi-ikäisille miehille, vaan korkeintaan ikäihmisille. Ihmekö että mies hämmentyy sanattomaksi, kun luokittelet heidät avuttomiksi vanhuksiksi.

        Työssäkäyvänä sitä tulee käytyä esim. ruokakaupoissa ruuhka-aikaan. Ei siinä ennätä jäädä seisoskelemaan ja odottelemaan, että josko mies avaisi oven, koska sillä tavalla aiheuttaa ruuhkan.

        Taloyhtiössäni asuu aika paljon miehiä (vanha talo, paljon pieniä/pienehköjä huoneistoja), joista osa on iäkkäämpiä. Jotkut herrasmiehet suorastaan kiiruhtavat vauhtiaan, jotta ehtivät avaamaan oven. Mielelläni pidänkin ovea auki esim. alakerran naapurin rollaattorin kanssa liikkuvalle suloiselle papparaiselle, jonka kanssa voi vaihtaa pari sanaa ja AINA saan palkinnoksi ystävällisen hymyn:)


    • Karseaa käytöstä

      Minä en tajua mikä vaivaa nuoria naisia kuin miehiäkin. Minä olen itsekin nuori (24v.) ja minulla oli lastenrattaat ostoskassit ja oli vähän hankalaa tulla niiden kanssa kaupasta ulos. Jokin teiniporukka (n. 15v.) missä oli tyttöjä ja poikia tulivat siinä juurikin sopivasti ja ajattelin, että he ehkä pitävät minulle vähän ovea auki (ihan itsestäänselvyyttä minusta!!), mutta EI. He tylysti änkesivät itse ovesta sisään eikä KUKAAN jäänyt pitämään minulle ovea auki ja jotenkin pääsin runnoutumaan ovesta pihalle. Sama juttu varmasti, jos vaikka vanha herra tai rouva olisi tullut painavien kassien kanssa - EI VARMAANKAAN yksikään olisi jäänyt pitämään ovea auki!! Todella epäkohteliasta! Minä avaan AINA oven niille, jotka tulevat perästäni ja jos näen, että jollain on vaikeuksia päästä kaupasta ulos / kauppaan sisään niin avaan oven!

      Eikös varmaan jokainen järkevä ihminen tee näin sukupuolesta riippumatta? Ihmeellistä omahyväistä väkeä nämä teinit! Toki heissäkin on niitä, jotka ymmärtävät ihan normaalit käytöstavat :) Ei tarvitse olla mitään imartelevaa lässyttelyä tai polvistumista kenenkään eteen, mutta jos viitsisi edes toista auttaa vaikka hieman!!

      • rela-antti

        kuulostat ihan keski-ikäiseltä. relaa vähän, täti.


      • Ääääääliöt
        rela-antti kirjoitti:

        kuulostat ihan keski-ikäiseltä. relaa vähän, täti.

        Siis mitenkä niin? :O Siis minusta tuollainen käytös on ihan järkyttävän törkeää ja omahyväistä! Kyllä jokaisella ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, että auttaa toista NOINKIN vaatimattoman pienessä asiassa, vai!? Olisin vaan tahtonut kaupasta pihalle helpommin ja teinit varmaan näkivät, kun sähläsin siinä kassien ja rattaiden kanssa ja olin menossa pihalle.

        Hommaa sinä käytöstavat - oot varmaan aikamoinen nilkki!


      • rela-antti
        Ääääääliöt kirjoitti:

        Siis mitenkä niin? :O Siis minusta tuollainen käytös on ihan järkyttävän törkeää ja omahyväistä! Kyllä jokaisella ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, että auttaa toista NOINKIN vaatimattoman pienessä asiassa, vai!? Olisin vaan tahtonut kaupasta pihalle helpommin ja teinit varmaan näkivät, kun sähläsin siinä kassien ja rattaiden kanssa ja olin menossa pihalle.

        Hommaa sinä käytöstavat - oot varmaan aikamoinen nilkki!

        hehee. löysää sinä sitä kukkahattua, täti. inhottavaa joskus nähdä kun parikymppiset naiset käyttäytyy kuin keski-ikäiset tantat.


      • Tanttamanta
        rela-antti kirjoitti:

        hehee. löysää sinä sitä kukkahattua, täti. inhottavaa joskus nähdä kun parikymppiset naiset käyttäytyy kuin keski-ikäiset tantat.

        Hehee ja inhottavaa nähdä, kun aikuiset äijät käyttäytyy kuin kakarat. Tai et sinä kyllä varmaan aikuinen ole vaan juurikin joku 15v. räkänokka, joka luulee tietävänsä kaikesta kaikki eikä ole KOSKAAN kuullut sanaa käytöstavat. Ihan oikein nolottaa sun puolesta.


      • rela-antti
        Tanttamanta kirjoitti:

        Hehee ja inhottavaa nähdä, kun aikuiset äijät käyttäytyy kuin kakarat. Tai et sinä kyllä varmaan aikuinen ole vaan juurikin joku 15v. räkänokka, joka luulee tietävänsä kaikesta kaikki eikä ole KOSKAAN kuullut sanaa käytöstavat. Ihan oikein nolottaa sun puolesta.

        relaa nyt vähän, täti. sulla ei tunnu olevan yhtään huumorintajua. tuo on just se pahin mitä parikymppisillä äiti-ihmisille voi käydä, että aletaan pikkuvanhoiksi tosikoiksi.


      • Hohhoijjakkaa
        rela-antti kirjoitti:

        relaa nyt vähän, täti. sulla ei tunnu olevan yhtään huumorintajua. tuo on just se pahin mitä parikymppisillä äiti-ihmisille voi käydä, että aletaan pikkuvanhoiksi tosikoiksi.

        No, eipä sitä huumorintajua kyllä näytä sullakaan olevan jos toi on sun huumoria. :D No, minä en kyllä ole pikkuvanha tosikko, mutta kyllä nyt sen verran tiedän, että sellainen oven auki pitäminen hankalissa tilanteissa / takaa tulevalle on ihan normaalia ja jokaisen pitäisi käsittää se.


      • rela-antti
        Hohhoijjakkaa kirjoitti:

        No, eipä sitä huumorintajua kyllä näytä sullakaan olevan jos toi on sun huumoria. :D No, minä en kyllä ole pikkuvanha tosikko, mutta kyllä nyt sen verran tiedän, että sellainen oven auki pitäminen hankalissa tilanteissa / takaa tulevalle on ihan normaalia ja jokaisen pitäisi käsittää se.

        kuulostat ihan mun mummolta. onneksi on nykyään nämä nettipalstat ettei kaltaisesi nuorison paheksujat tuki lehtien yleisönosastoja.


      • m35.
        rela-antti kirjoitti:

        kuulostat ihan mun mummolta. onneksi on nykyään nämä nettipalstat ettei kaltaisesi nuorison paheksujat tuki lehtien yleisönosastoja.

        Nuoriso pelaa vain X-Boxia ja juo pepsiä. Ei varmaan voitettais sotaa enää. Eikä mitään käytöstapoja, perkele.


      • xvcvxcvxcfsdsfd

        Oven avaaminen on ystävällisyyttä, ei todellakaan mikään velvollisuus. Ehkä ketään ei kiinnostanut jäättäytyä kaveriporukasta pitämään sinulle ovea auki kun koitat ahtautua kantamuksinesi ulos.

        Itse saatan oven avata jos sellaisen tilanteen huomaan, en kuitenkaan kyttää tällaista tilannetta, jossa pääsee olemaan herrasmies. Yleensä avaan oven siitä syystä, että on helpompi päästää toinen pihalle kuin itse tunkea ensin sisään.


      • m36-INTJ
        m35. kirjoitti:

        Nuoriso pelaa vain X-Boxia ja juo pepsiä. Ei varmaan voitettais sotaa enää. Eikä mitään käytöstapoja, perkele.

        Huh joo. Pepsi max ainakin maistuu ihan tiskivedeltä. Joskus kerran erehdyin sitä ostamaan, kun piti tavallista ostaa, ja se on kyllä katkeraa kalkkia saada alas se juoma, mieluummin kaataa koko juoman viemäriin.


      • Rollaattori rules
        rela-antti kirjoitti:

        kuulostat ihan mun mummolta. onneksi on nykyään nämä nettipalstat ettei kaltaisesi nuorison paheksujat tuki lehtien yleisönosastoja.

        Ei se omena kaus puusta putoa... paheksujahan se sinäkin olet, suuri sellainen.


    • Ramboll kolme

      Milloinkahan Suomessa jaetaan ensimmäiset syytteet ovien seksuaalisesta avaamisesta?

    • Minä ainakin arvostan kohteliaisuutta, koska olen itsekin kohtelias. Hyvistä tavoista ei ainakaan ole kenellekään mitään haittaa. Uskon kohteliaiden ihmisten tulevan hyvistä kodeista ja heitä on lapsina opetettu ottamaan huomioon toisetkin ihmiset. Egoistiset ihmiset käyttäytyvät huonosti ja kuvittelevat töykeydellä saavuttavansa jotain. Itse en haluaisi pahoittaa tuntemattomien ihmisten mieltä, sillä en tiedä mitään heidän elämästään.

    • nainen21maalta

      minä kiitän aina ,ja saatan sanoa, että ''oi, ihanaa oikein herrasmies'', jos on komea tyyppi kyseessä :)

    • TeidänJälkeenne

      Kyseessä ei ole vain nuorille naisille ominainen käyttäytymispiirre t.s. kohteliaisuuden puute, vaan kun katsot vanhoja seniorikansalaisia, ovat yleisesti ottaen kipakoita/katkeria/kärttynöitä, joiden suusta voi tulla mitä tahansa. Kannatan silti ovien aukomista naisille ja naisen tuuppaamista mahdollisen assassiinin terään. Aina klassista ja hauskaa, siihenhän se tapa perustuu.

      • Yöäk !

        Että "naiset ensin, vaikka heikoille jäille" ? Se, mitä se kertoo 'luomakunnan kruunuista', ei ole ainakaan hauskaa.


    • Vanhempi ihminen.

      Kyllä nuoret, etenkin pissikset ovat erittäin epäkohteliaita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jopa törkeää ja hämmästyttävät typerää käytöstä olen havainnut, täsin muista pittaamatonta. Etuillaan joka paikassa, roskataan luontoa, puhutaan törkeyksiä ja kohdellaan muita ihmisiä huonosti.

      Miehet ovat kohteliaampia ja jopa ystävällisiä, mutta en tiedä mikä naisia vaivaa.

      • Lenkkeilijä(n24v)

        Itse törmäsin taannoin uudelle paikkakunnalle muuttaessani varsin töykeitä tyväriä iältään n. 16 vuotiaita. Olin koirani kanssa lenkillä ja eteeni meni kolme tyttöä pyörineen. he pysähtyivät odottamaan neljättä kävellen ollutta tyttöä joka oli jo edelläni. Keskelle pyörätietä kolmikko levittäyty pyörineen eikä muuten väistäneet yhtä naista, joka tuli takaani ja yritti kovaan ääneen pyytää tyttöjä väistymään. Ei onnistu, meni ojan kautta ja tytöt vain huutaa typeryyksiä perään. Eivät väistäneet minuakaan ja kun ohitin heitä, samalla sanoin koiralleni että nätisti mennään ohi niin johan alkoi yks tyttö huutamaan, että mitä vittua säki auot päätäs?!
        Huikkasin vain että koiraa ohjeistin, ei ole teille asiaa.


    • nykyään ihmisistä on tullu kauheen pinnallisia ja tylyjä...ei enää ajatella muita ku vaan itteään :( se on surullista

    • nainenn22

      Kyllä mä ainakin arvostan jokaista, joka pitää mulle ovea auki. Se piristää päivää ja antaa muutenkin ihmisestä hyvän kuvan. :) Ja todellakin muistan myös kiittää, kuuluu ihan peruskohteliaisuuteen. Harmi vain, miten monet eivät osaa nykyään yhtään käyttäytyä.. räitään joka paikkaan, tungetaan ja kiilataan, huudetaan, eivätkä kaikki edes osaa kiittää mistään. -__-

    • Porotyttö.......

      Itsehän olen juuri tuota ikäluokkaa ja olen itsekkin huomannut, että valitettavan monet nuoret ihmiset ikähaarukalla 16-25 vuotiaat on kamalan töykeitä ja itsekkäitä. Ystävällisyyttä ei arvosteta, ja mie puhun kyllä ihan molemmista sukupuolista.
      Olen ystävällinen ja auttavainen ihminen tuntemattomillekkin ja saan toki hyvän mielen kun voi olla avuksi mutta on se silti harmi saada tympeä mulkaisu. Inhottavinta on kuulla jotain päänaukomista tms., missä ihmeessä on nuorten ihmisten käytöstavat?

      • asdfghjklöåååååååååå

        Pitää paikkansa että nuoret erityisesti eivät voi juurikaan edes sietää mitään kohteliasta käyttäytymistä, tulkitsevat sen päinvastoin kielteiseksi.

        Nuorella on päässään hirveä usko omasta paremmuudestaan, ja siitä että mulle kuuluu,kuuluu, just ne asiat, mukaan lukien p/s-jutut juuri sellaiset kuin mitä he haluavat. Eihän tällainen tyyppi mitään kohteliasuuksille osaa arvoa antaa, se antaa arvoa vain sille, jos saa niitä juttuja jotka hänen mielestään hänelle kuulu, kuuluu.


    • Miss Fury

      Lukekaapas uusinta Tiede lehteä, siellä on aiheeseen liittyvä artikkeli.

    • yönkuningar76

      Nuoret naiset luulee kaikki olevansa pikku prinsessoja vaikka naama olis kuin petolinnun perse.Pikku prinsessat katsoo liikaa sarjoja joissa kaikki littyy johonkin pikku prinsessaan,

    • Tästä oli hyvin mielenkiintoinen kirjoitus joskus Takkiraudan blogissa. Hän esittää, että ainoastaan ritarilla on varaa ritarillisuuteen, eli siis niinkuin itsekin päättelet, ainoastaan korkeatasoisilla miehillä kohteliaisuus saattaa toimia. Alemman tason miehillä se vain laskeaa markkina-arvoa entisestään, koska naiset tulkitsevat sen "hiirimäiseksi" ja sitä kautta säälittäväksi.

      Ja ihan ymmärrettävästi tämä turhauttaa, mutta eipä sille vain mitään voi. Vähemmän karismaattisten miesten ei vain kannata olla kohteliaita tai kilttejä, siitä ei seuraa kuin itselle mielipahaa. Ei tietenkään pidä kusipääksi ryhtyä, mutta tietty annos itsevarmuutta varmaan auttaa jo paljon.

      • Mies24v

        Eli mielestäsi vaikkapa vanhemmat huomatessaan, että lapsesta ei mitään komistusta ole tulossa, jättävät kohteliaat käytöstavat kokonaan opettamatta, kun ei niistä ole kuitenkaan kuin haittaa? Siitähän vasta riemu repeäisikin tässä yhteiskunnassa, kun ihan tarkoituksella jätettäisiin ainakin omasta mielestäni perussivistykseen kuuluvat kohteliaan käytöksen alkeet opettamatta. Ei sillä että tälläkään hetkellä kaikille näitä asioita oltaisiin ohjeistamassa tai niitä haluttaisiin edes osata, ja sen kyllä huomaa kun maailman menoa katselee.

        Mitä alkuperäiseen kuukausia sitten tehtyyn aloitukseen tulee, niin osaltaanhan tuo kiittämättömyys johtuu tasa-arvoon liittyvistä asioista. Nuoret naiset ilmeisesti kokevat jotkin kohteliaisuudet loukkaavina. Esimerkkinä juuri tällaiset ovien avaukset, kun joskus saattaa kommentti olla "kyllä mä sen itsekkin osaan avata". Oudoksi ovat mielestäni asiat menneet, kun ihan viattomatkin toisten huomioon ottamiset tulkitaan mahdollisimman äärimmäisellä tavalla. Uskaltaisin väittää, että yhdellekään naiselle ovea avaavalle miehelle ei ole kyse naisen alistamisesta, vaan päinvastoin kunnioituksesta toista ihmistä kohtaan. Itselläni ainakin tällaiset perusjutut tulevat ihan itsestään, enkä jää kyttäämään sen tarkemmin mitä reaktioita niihin muilta tulee. Ääritapauksissa sen huomaa kyllä muutenkin.


      • Mies24v kirjoitti:

        Eli mielestäsi vaikkapa vanhemmat huomatessaan, että lapsesta ei mitään komistusta ole tulossa, jättävät kohteliaat käytöstavat kokonaan opettamatta, kun ei niistä ole kuitenkaan kuin haittaa? Siitähän vasta riemu repeäisikin tässä yhteiskunnassa, kun ihan tarkoituksella jätettäisiin ainakin omasta mielestäni perussivistykseen kuuluvat kohteliaan käytöksen alkeet opettamatta. Ei sillä että tälläkään hetkellä kaikille näitä asioita oltaisiin ohjeistamassa tai niitä haluttaisiin edes osata, ja sen kyllä huomaa kun maailman menoa katselee.

        Mitä alkuperäiseen kuukausia sitten tehtyyn aloitukseen tulee, niin osaltaanhan tuo kiittämättömyys johtuu tasa-arvoon liittyvistä asioista. Nuoret naiset ilmeisesti kokevat jotkin kohteliaisuudet loukkaavina. Esimerkkinä juuri tällaiset ovien avaukset, kun joskus saattaa kommentti olla "kyllä mä sen itsekkin osaan avata". Oudoksi ovat mielestäni asiat menneet, kun ihan viattomatkin toisten huomioon ottamiset tulkitaan mahdollisimman äärimmäisellä tavalla. Uskaltaisin väittää, että yhdellekään naiselle ovea avaavalle miehelle ei ole kyse naisen alistamisesta, vaan päinvastoin kunnioituksesta toista ihmistä kohtaan. Itselläni ainakin tällaiset perusjutut tulevat ihan itsestään, enkä jää kyttäämään sen tarkemmin mitä reaktioita niihin muilta tulee. Ääritapauksissa sen huomaa kyllä muutenkin.

        "Eli mielestäsi vaikkapa vanhemmat huomatessaan, että lapsesta ei mitään komistusta ole tulossa, jättävät kohteliaat käytöstavat kokonaan opettamatta, kun ei niistä ole kuitenkaan kuin haittaa?"
        Äläpäs nyt olkinukkeile siinä, en sanonut (tai tarkoittanut) tuollaista. Yleinen kohtelias käytös on äärimmäisen tärkeää ja aliarvostettua, mutta tietynlaiset kohteliaisuudet eivät vain nuorten naisten kanssa toimi. Ne tulkitsevat sen alentuvuudeksi ja heikkoudeksi, eli aloitteena suosittelisin harkitsemaan tarkoin. Sen sijaan oven pitäminen auki sellaiselle ihmiselle, joka on esimerkiksi invalidi, on rohkaistavaa käytöstä. Nämä asiat on kuitenkin syytä pitää erillään. =)


      • Mies24v
        enigmatica kirjoitti:

        "Eli mielestäsi vaikkapa vanhemmat huomatessaan, että lapsesta ei mitään komistusta ole tulossa, jättävät kohteliaat käytöstavat kokonaan opettamatta, kun ei niistä ole kuitenkaan kuin haittaa?"
        Äläpäs nyt olkinukkeile siinä, en sanonut (tai tarkoittanut) tuollaista. Yleinen kohtelias käytös on äärimmäisen tärkeää ja aliarvostettua, mutta tietynlaiset kohteliaisuudet eivät vain nuorten naisten kanssa toimi. Ne tulkitsevat sen alentuvuudeksi ja heikkoudeksi, eli aloitteena suosittelisin harkitsemaan tarkoin. Sen sijaan oven pitäminen auki sellaiselle ihmiselle, joka on esimerkiksi invalidi, on rohkaistavaa käytöstä. Nämä asiat on kuitenkin syytä pitää erillään. =)

        Tarkoitus olikin vähän kärjistäen kommentoida.

        Ohhoh kyllä jos joku oven avaamista pitää aloitteena. Oli sitten kyseessä avaaja tai siitä läpi menevä henkilö. Eihän tuossa ole mielestäni mitään järkeä. Toisaalta monissa muissakaan näillä palstoilla vastaan tulleissa asioissa ei omasta mielestäni ole mitään järkeä, että sinne vaan listan jatkoksi tämäkin. (Ja ei, et maininnut juuri tätä nimenomaista tilannetta.)

        Sanallisia kohteliaisuuksia ei tosiaan kannata liiaksi tuntemattomille viljellä, niistä vedetään kyllä salamannopeasti johtopäätöksiä, ja yleensä juuri sinne yhteen ja ainoaan suuntaan. Tutuillakin naisilla tuntuu menevän jauhot suuhun ja herne nenään jostain pienestä kehusta, kokemusta on näistäkin. Ja sitten ihmetellään kun osa suomalaisista miehistä on hillittyjä ja hiljaisia. Kyllä se hankaloittaa kummasti keskustelua, jos pitää aina tarkkaan miettiä mitä voi ja mitä ei voi sanoa.


      • Tepe-87
        enigmatica kirjoitti:

        "Eli mielestäsi vaikkapa vanhemmat huomatessaan, että lapsesta ei mitään komistusta ole tulossa, jättävät kohteliaat käytöstavat kokonaan opettamatta, kun ei niistä ole kuitenkaan kuin haittaa?"
        Äläpäs nyt olkinukkeile siinä, en sanonut (tai tarkoittanut) tuollaista. Yleinen kohtelias käytös on äärimmäisen tärkeää ja aliarvostettua, mutta tietynlaiset kohteliaisuudet eivät vain nuorten naisten kanssa toimi. Ne tulkitsevat sen alentuvuudeksi ja heikkoudeksi, eli aloitteena suosittelisin harkitsemaan tarkoin. Sen sijaan oven pitäminen auki sellaiselle ihmiselle, joka on esimerkiksi invalidi, on rohkaistavaa käytöstä. Nämä asiat on kuitenkin syytä pitää erillään. =)

        Joo, sillä saa lisäpisteitä tytöiltä jos on vaikka ensitreffeillä ja tulee tilanne, että pääsee jelppaamaan jotain vanhaa mummua tai pyörätuolityyppiä. Mulle kävi just näin marraskuussa ku olin yhden hyvännäkösen mimmin kanssa treffeillä, että autoin yhtä pyörätuolikeharia. No mimmi tykkäs musta ja mun meiningistä muutenkin ja sano sängyssä ku olin pannu sitä ja juteltiin niitä näitä, että "mä huomasin siellä raflassa että sä oot tosi fiksu tyyppi ku autot sitä poikaa ku istu siinä pyörätuolissa. :-D


      • Mies24v
        Tepe-87 kirjoitti:

        Joo, sillä saa lisäpisteitä tytöiltä jos on vaikka ensitreffeillä ja tulee tilanne, että pääsee jelppaamaan jotain vanhaa mummua tai pyörätuolityyppiä. Mulle kävi just näin marraskuussa ku olin yhden hyvännäkösen mimmin kanssa treffeillä, että autoin yhtä pyörätuolikeharia. No mimmi tykkäs musta ja mun meiningistä muutenkin ja sano sängyssä ku olin pannu sitä ja juteltiin niitä näitä, että "mä huomasin siellä raflassa että sä oot tosi fiksu tyyppi ku autot sitä poikaa ku istu siinä pyörätuolissa. :-D

        Ei mene kauaa kun vakituiset palstalaiset tulevat huutelemaan, että poikkeistapauksen kanssa olet ollut tekemisissä. Että kyllä "tyypillinen" nainen olisi tuossa tilanteessa nähnyt lävitsesi, tunnistanut eleen juuri yritykseksi saada pisteitä, ja korkeintaan läpsäissyt ja lähtenyt välittömästi pois kun julkisella paikalla kehtaat tuollaista mennä tekemään. Tosin kirjoituksesi perusteella vaikuttaa siltä että tarkoituksena ei tosiaan ollut se peruskohteliaisuus, vaan juuri tämä itsensä edistäminen naisen silmissä, ja ihan hyvä olisi ollut jos olisi nainenkin tuon huomannut. Pahoitteluni, jos tulkitsin kirjoitustyylisi väärin.


      • Tepe-87
        Mies24v kirjoitti:

        Ei mene kauaa kun vakituiset palstalaiset tulevat huutelemaan, että poikkeistapauksen kanssa olet ollut tekemisissä. Että kyllä "tyypillinen" nainen olisi tuossa tilanteessa nähnyt lävitsesi, tunnistanut eleen juuri yritykseksi saada pisteitä, ja korkeintaan läpsäissyt ja lähtenyt välittömästi pois kun julkisella paikalla kehtaat tuollaista mennä tekemään. Tosin kirjoituksesi perusteella vaikuttaa siltä että tarkoituksena ei tosiaan ollut se peruskohteliaisuus, vaan juuri tämä itsensä edistäminen naisen silmissä, ja ihan hyvä olisi ollut jos olisi nainenkin tuon huomannut. Pahoitteluni, jos tulkitsin kirjoitustyylisi väärin.

        Niin lisätään nyt vielä jos tästä jäi epäilystä, että olisin mä sitä kaveria muutenkin auttanut. Eli en pelkästään siksi kun satuin olemaan treffeillä.


      • Mies24v
        Tepe-87 kirjoitti:

        Niin lisätään nyt vielä jos tästä jäi epäilystä, että olisin mä sitä kaveria muutenkin auttanut. Eli en pelkästään siksi kun satuin olemaan treffeillä.

        Siinä tapauksessa onnittelut siitä, että sattui olemaan vielä omilla aivoillaan ajatteleva nainen mukana, eikä tämä "tyypillinen", jokaista miestä jo periaatteestakin epäilevä nainen. Tosin itsehän uskon vielä suurimman osan vastakkaisen sukupuolen edustajista juurikin aivopesemättömiksi tapauksiksi, huutelivat muut heistä mitä halusivat. Saa nähdä sitten muuttuuko näkemys vuosien mittaan.


    • saman kokenut

      naiset luulee että kohteliaisuus on alistuneisuutta. hyvin harvoin erottavat hyviä tapoja ja nössöyttä toisistaan

    • riippuu vähän

      No kyllä se varmaan paljon vaikuttaa, että keneltä se kohteliaisuus tulee. Jos oven avaa joku huippukomea eksoottisen näköinen mies, niin tottakai sellainen kohteliaisuus on kiva ottaa vastaan. Jos taas joku perus suomi-äijä, jolla on tukka sekaisin ja naama täynnä finnejä, niin siinä tulee vain sellainen kuva, että mies yrittää epätoivoisesti olla liiveihin.

      Eli summa summarum: kohtelias saa olla, mutta ei epätoivoisella tai todella läpinäkyvällä tavalla. Kohteliaisuuden itseisarvo on, ettei siitä odota kiitosta. Joidenkin ovia auki pitelevien atm:en mielestä heidän pitäisi saada yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista siitä, että pitelevät ovea auki sen sekunnin.

    • dfghjklöåååååååååååå

      " Mahtaakohan tämä johtua siitä etten ole tarpeeksi komea, että ei kannata tuhlata kohteliaisuutta, vai ovatko käytöstavat yleisesti ottaen laskussa."

      No se johtuu varmaan molemmistakin noista syistä ja ainakin tuosta jälkimmäisestä. Tässä huonosta käytöksestä ei sovi kuitenkaan syyttää yksin naisia, kun se johtuu myös myös hyvin sekskeskeisestä kulttuuristamme, ja siitä kun nuoria naisia aina miehet niin hirveästi ahdistelevat että nämä helposti kokevat tällaisenkin ahdisteluksi, ja sellaista sen varmasti sanovat näiden naisten mieskavreritkin olevan.

      Minä en kyllä tällaista naisille ovien seremoniallista availua pidä niin kohteliaaseen käytökseen liittyvänä. Ehkä se on joskus sitäkin leimallisesti ollut mutta ei siis ainakaan enää nykyoloissa . Se on kohteliasta silloin jos naisella on jotain kantamuksia tai muuta juttua, niin että hänen on hankala ovea avat. Muutoin kohteliaaseen ovienkäsittelyyn riittää se, että ei läimäytä tai päästä perässään tulevan eteen ovea kiinni. Näin minä aina teen, ja kaikille, niin miehille kuin naisillekkin.

    • grand_gestures

      No enpä tiedä. Jos siitä tekee jonkin suuren elkeen, niin ehkä noinkin voi käydä, mutta jos vaan pitää ovea auki seuraavalle, tai avaa oven muuten vaan sen suurempia kontakteja ottamatta, niin kyllä porukka suhtautuu siihen ihan neutraalisti tai jopa itse hymyilevät vastaukseksi kohteliaisuuteen. Ainakin oman kokemuksen mukaan.

    • .....

      Yleensä saan ihailevia katseita tuntemattomilta naisilta kun käyttäydyn tylysti ja näytän vittuuntuneelta. Se on miehekästä.

    • mies-20-v

      Olen maalta, ja mut on kasvatettu hyville tavoille, niin että ne tulevat luonnostaan. Itse en edes kiinnitä hirveästi huomiota, miten naiset tai tytöt reagoivat, kun avaan oven heille. Tottakai jos nainen kiittää, niin saatan nyökätä. Itse en kiinnitä minkäänlaista huomiota epäkohteliaisiin naisiin tai tyttöihin. Omapahan on häpeä. Jatkan ovien avaamista vaikka maailman tappiin asti, vaikka saisin kuinka paljon kritiikkiä joltain kaupunkilaisteineiltä.

    • ghjghjghj

      Nuoret naiset on tottuneet kohteliaisuuksiin, niin että luulevat että yrität iskeä heitä. Sellaista se on valitettavasti...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      97
      2668
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      196
      1747
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      84
      1692
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1370
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      117
      1209
    6. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      36
      884
    7. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      83
      874
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      20
      843
    9. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      37
      734
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      720
    Aihe