Koulun fysiikka jumiutui sadan vuoden taakse

Ubuntu linux

"Fysiikan osalta tarkastuksen tulos on ankea. Vaikka Enqvist yrittää ensin suhtautua oppikirjoihin sovinnollisen ymmärtävästi, lopulta niistä ei jää juuri kiveä kiven päälle. Professorin mielestä oppikirjat ovat kuin Microsoftin käyttöjärjestelmä: ne koostuvat kirjavista eri-ikäisistä palasista, jotka on liitetty yhteen teipillä ja laastarilla."
http://www.tiede.fi/artikkeli/1402/koulun_fysiikka_jumiutui_sadan_vuoden_taakse

3

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olihan tuossa aika paljon asiaakin, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että tutkimuskopeissaan oman maailmankuvansa rakentaneet arvon professorimme ovat hieman etääntyneet opetuksen todellisuudesta.Mielestäni opetuksen ei pidäkään olla tieteen uusien saavutusten mainosväylä.

      Oppikirjojen mollaaminen on tarpeetonta, koska oppikirjat rakentuvat sen varaan, mitä opetussuunnitelma sanoo. Kirjan tekijät toki lisäilevät kirjaan täytemateriaaliksi opetussuunnitelman ulkopuolisia asioita, mutta näitä tosiaan harvoin ehditään kursseilla läpi käymään. Mahdollisen muutoksen on alettava siis opetussuunnitelmasta.

      Pelkän kirjan tuijottaminen ei myöskään kerro juuri mitään siitä, millaista opetus todellisuudessa on. Fysiikan opetuksessa käytetään paljon kirjan ulkopuolista oppimateriaalia ja kirja nykyään opetuksessa pelkässä taustaroolissa tukemassa heikompia oppijoita ja auttamassa opitun asian kertauksessa. Kaikki riippuu toki opettajasta. Ei koulumaailma tarvitse parempia oppikirjoja. Koulumaailma tarvitsee intohimoisesti omaan aineeseensa suhtautuvia opettajia joilla on myös pedagogiset taidot hanskassa.

      Enqvist ei artikkelista päätellen ole myöskään lainkaan ymmärtänyt kokeellisuuden tarkoitusta fysiikan opetuksessa. Fysiikan hankaluus muodostuu käsitteistöstä. Käsitteet tyypillisesti vieläpä rakentuvat aiempien käsitteiden varaan. Pohtikaapa vaikkapa kuinka monta käsitettä on osattava, ennen kuin voidaan määrittää sellainen uusi käsite kuin pyörimismäärä..

      Demonstraatioilla ja oppilastöillä ei "tylsän arkipäiväisesti todenneta fysiikan lakeja" kuten Enqvist virheellisesti luulee vaan ne toimivat apuna käsitteen opetuksessa. Kun tunnin uutena aiheena on vaikkapa tuo pyörimismäärä, laitetaan perinteisesti oppilas istumaan toimistotuolille punnukset kädessä. Sitten tuoli pyörimään ja kun oppilas vetää punnukset lähelle pyörimisakselia, kasvaa kulmanopeus. Tämä siis tehdään opetuksessa ennen kuin oppilailla on mitään käsitystä pyörimismäärästä. Näin johdatellaan uuteen käsitteeseen, luodaan kognitiivinen konflikti: "Miten noin voi muka tapahtua?!" oppilas ihmettelee. Tunnilla ei todellakaan lätkäistä pyörimismäärän säilymislain laskukaava taululle ja todeta pyörivällä tuolilla, että kyllä se pitää paikkaansa. Laskennallinen käsittely tulee opetusprosessissa vasta aivan lopuksi kun käsitteen opetus on valmis.

      Jos kouluopetusta haluaisi modernisoida, niin mielestäni muutoksen pitäisi lähteä ihan toisesta päästä liikkeelle. Nimittäin korkeakouluista. Myöskin yliopisto-opetus rakentuu vahvasti tuon klassisen fysiikan varaan. Surkein tilanne on sivuaineopintoina fysiikan opettajan pätevyyden (60op) suorittavilla. Kvanttimekaniikasta ei ole puhuttukaan, aaltohiukkasdualismi on ihan outo juttu, kosmologiasta ei ole mainittu mitään eikä kukaan ole kertonut, ettei protoni olekaan alkeishiukkanen vaan koostuu vielä pienemmistä hiukkasista. Ei oppilailta voi vaatia sellaista, mitä ei vaadita edes opetushenkilökunnalta.

    • Rekisteröitymätön~

      Minulle jäi tuosta artikkelista päälimmäisenä mieleen se, ettei Enqvist oikein tykkää voimavektoreista koska se ei itse niitä oppinut. Ei ehkä mikään paras perustelu sille, että opsia ruvettaisiin muuttamaan niin, että aloitetaan alkeishiukkasista.

      Klassisen fysiikan mekaniikan laskut nyt vain sattuvat olemaan jotain, jolla fysiikan matemaattisen käsittelyn voi helposti aloittaa. Yrittäkää vain työntää Schrödingerin yhtälöä lukion ykkösille, tulee yhtä hyvää jälkeä kuin aikoinaan matematiikan aloittamisella joukko-opilla.

    • 100+100

      Voisi vielä sanoa, että koulun matematiikka on 200 vuoden takaa. Siis ajalta, jolloin derivointi, integrointi ja vektorit vasta keksittiin.

      Opeta siinä sitten fysiikkaa, kun matematiikka laahaa vielä sata vuotta perässä sitä fysiikkakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5221
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      78
      3257
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2899
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2595
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2411
    6. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      80
      1988
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1881
    8. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1536
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1334
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1261
    Aihe