Vanhaa maantiepyörää voisi talven aikana kunnostaa tai sitten etsiä jotain toista käytettyä.
Paljonko teräsrunko väsyy käytössä, mistä sen huomaa? Itse en juurikaan putkelta aja (kuin maastopyörää) ja niin tuon maantiepyörän kanssa sitä en ole ajatellut. Pyörähuollossa käydessä siitä oli puhetta. Kävin hakemassa uuden takavaihtajan, kun alkuperäinen oli jo kulunut. Eturattaat on todennäköisesti alkuperäiset alkuperäinen takapakka tuli vaihdettua vasta vähän aikaa sitten -> pyörä on vähän ajettu, mutta sillä on ikää 20v.
Rungon koko mun mittauksen mukaan on 56cm ja oma jalan sisämitta jotain 83cm eli mittojen puolesta vanhakin käy.
Pyörä kaipaisi uuden satulan ja ohjaustankoon vaihdevivut (nyt alaputkella). Vaihdevipujen siirtäminen ohjaustankoon on kallis operaatio (jos en korjaa ja viritä maastopyörän vipuja siihen). Vivut ja kahvat maksaa 170e postikuluineen tai vastaavaa. Samalla pitäisi uusia vanha rataspakka vipujen mukaiseksi (8v vivut kelpaisisi ilman muutoksia, mutta 9 tai 10 tietää lisävaihtoja).
Nykyinen takakiekko kannattanee vaihtaa. Muuta vannetta en tunne kuin Mavic Open Pro ja sille esim. Tiagran/105:n napa. Puolien valinnasta en osaa sanoa, mutta puolaus kiinnostaisi tehdä itse. Jotkut ohennetut puolat voisi olla (ajossa pyörän kokonaiskuorma nousee hivenen yli 100kg). Nykyisen kiekon vanteen olen vaihtanut ja hyvin on kestänyt (ei vastaa ammattilaisen työtä silti).
Rungon takahaarukan väli on nyt 125mm, mutta kyllä sinne 130mm akseli sopii, kun vähän taivuttaa http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Eturattaiden kiinnitysholkkien väli on 130mm ja silläkin koolla saa uusia rattaita vanhojen 42/52 tilalle (esim 39/50 saattoi löytyä myös 34:nen). Kammet jos uusisin, niin 30/39/50 voisi olla uusien hammastus (etuvaihtaja menisi vaihtoon). Kahdella eturattaalla kyllä pärjää (paitsi peräkärryn vedossa).
Pohdiskelun aihe on siinä paljonko periaatteessa toimivaa pyörää kannattaa muuttaa ja olisiko aika etsiä käytetty alumiinirunkoinen pyörä uudemmilla osilla, vai onko vanhan korjaaminen hyvä harrastus -- ei maksa kerralla paljoa, mutta pidemmällä ajalla uuden hinnan? Kuluvia osia pitää muutenkin vaihdella.
Rungon väsyminen
11
1293
Vastaukset
- Pomppukeppi
"Pohdiskelun aihe on siinä paljonko periaatteessa toimivaa pyörää kannattaa muuttaa ja olisiko aika etsiä käytetty alumiinirunkoinen pyörä uudemmilla osilla, vai onko vanhan korjaaminen hyvä harrastus"
Jos rungossa on väsymisen aiheuttamia murtumia niin ainakin vanhan teräsrungon korjaaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin alurungon. Teräsrungon hitsaa kuntoon kuka tahansa hitsaustaitoinen mutta alurunko vaatii eritysosaamista. Itse ainakin suosittelisin klassista teräsrunkoista hyväksi harrastuskohteeksi jos haluaa sellaisella ajaa. Ja miksi ei haluaisi. Itsellänikin ollut tämän kesän alla 90-luvun alkupuolen teräsrunkoinen maantiepyörä harrastelupyöränä ja se on ollut hauskaa retrohenkistä vaihtelua huipputeknisen täysjouston rinnalle.Pyörähuollon pitäjä puhui rungon löystymisestä ja tehojen hukkumisesta löysällä teräsrungolla. Tuskin runko alkuperäisestä lisää "löystyy", jos ei ole jostain rikki? (Jos tarkkoja ollaan, niin autojenkin runko kai ajan myötä löystyy, mutta harvemmin se ajamista haittaa?) Pehmeämpi tuo varmaan on kuin laadukkaat teräsrungot, mutta ei ole pehmeinkään. Ehkä pitäisi käydä ajamassa jotain uudempaa maantiepyörää ja katsoa mitä eroja löytyy.
Käytännössä taitaa kuski olla liian löysä ja fillarin runko ei ole se, millä parhaiten saa lisää nopeutta saa matkantekoon...
Se hitsaamalla korjaaminen kieltämättä on hyvä etu, kun MIG löytyy läheltä. Rungolla ja pyörällä tuskin on hirveästi ajettu, kun se on mulle tullut käytettynä ja silloin oli tuubivanteet. En ihmettele vaikka peruslenkkeilykäytössä niitä ei jaksaisi vaihdella/paikata. Avovanteet pistosuojatuilla päälirenkailla on niin huolettomat & sellaiset vanteet siihen on joskus tullut puolattua.
Nyt olisi uuden kiekon puolaamisen aika. En tiedä milloin ehtii sen tekeen ja kun edellisestä kiekon puolaamisesta on jo 10v aikaa, niin rutiini ei ole hyvä. Ehkä juuri sen takia olisikin syytä tehdä uusi kiekko ja siitää tämäkin pyörä kasettipakalle. Jos tulee kohtuullinen kiekko, niin homma ei mene hukkaan, vaikka pyörän vaihtaisikin ;)
- Joakim_
Ei teräsrakenteet (tai alumiini) mitenkään mystisesti löysty! Teräksellä on tietty lujuus ja jäykkyys niin kauan kuin se on ehjä. Sitten kun siinä on halkeam(i)a se tietysti on heikompi ja löysempi, mutta todennäköisesti hajoaa pian.
Tavallisessa käytössä kilpapyörä on ikuinen. Perheestä löytyy käytössä oleva kilpapyörä vuodelta 1948 ja itse ajan lähes kaikki ajoni 80/90-luvun taitteen kilpapyörällä, jolla olen ajanut yli 30 000 km. Molemmat aikansa huippuja eli oikeita kilpapyöriä. Ennen nykyistä pyörääni ajoin 50-luvun kilpapyörällä, joka oli samanlainen kuin tuo 1948. Löytyi tutun "kaatopaikalta" ja kunnostin sen isäni kanssa 70-luvun lopulla uusilla osilla. 1990 ajoin sillä kolarin maastopyöräilijän kanssa, jolloin takahaarukka vääntyi. Toisin kuin esimerkiksi alumiinilla, teräksellä on tietty väsymisraja, jonka alapuolella sitä voi kuormittaa ilman, että se väsyy lainkaan. Jos se on joku erikoiskevyt runko, saattaa olla, että väsymisraja ylittyy toisinaan normaalissakin käytössä.
- Joakim_
Kaikilla metalleilla on väsymisraja. Jos tuon ylittää, tulee tietyllä syklimäärällä väsymismurtuma ja rakenne hajoaa. Tuossa ei ole mitään "löystymistä" kuin sen ajan kun murtuma laajenee.
Alumiinilla väsymisraja on tyypillisesti alempi kuin suurlujuusteräksillä. Alumiinirakenteille pitää siis käyttää suurempaa ylimitoitusta, jotta väsyminen ei olisi ongelma.
Tässä lisää väsymisestä: www.valuatlas.fi/tietomat/docs/PN_jalkikasittely_K.pdf
- Alkup. Maantiepyöräi
Kannattaisiko ostaa kokonainen osasarja? Tulee varmasti halvemmaksi.
Ainoa suuri haaste on keskiön sovittaminen. Sopiiko suoraan, onko sovitteita tai pystyykö koneistamaan.
Jos runko on hyvä, niin etsisin jotain Campan Velocea tms. ei ihan hinnat alkaen sarjaa.Vanha osasarja sopii vertailukohtana uudelle osasarjalle (vanha on Sachs-Huret Rival Aris) uudempi versio sille SRAM Rival eli http://www.bike-components.de/products/info/p21256_Rival-Gruppe-2x10-ohne-Naben-.html
Tietenkin tuon osasarjan lisäksi tulisi kiekot, satula, ohjaustanko... eli menee lähemmäs 1000e kuin 700e.
Josko tuo on enää järkevää melko peruslaatuiselle kilpapyörän rungolle.
Uudet kiekot ja vaihdevivut ( jotain siihen välille) tuntuu järkevämmältä hankinnalta. Keskiön voi vaihtaa (brittiläinen kierre), mutta kampien vaihdolla ei ole kiire, kun eturattaita saa 25e/kpl (130mm ja 5 holkkia).
- Alkup. Maantiepyöräi
Ajattelin jotain talvialennuksessa olevaa sarjaa. Silloin kun Veloce esimerkiksi muuttui 9-lehtisestä 10-lehtiseen, alennukset olivat huimia. Onko jossain osasarjassa ensivuodeksi isoja muutoksia? Jos on, niin on tiedossa myös isoja alennuksia nettiliikkeiden tyhjentäessä varastojaan.
OK, ne alennukset varmaan on vielä tulossa. Nyt on syysalennusten aika?
Useamman merkin osia katsoessa saa sitten perehtyä enemmän yhteensopivuuksien miettimiseen. Maastopyörässä on (valitettavasti?) Shimanon osasarja ja niiden sopivuuksia olen katsellut. Campagnolon kanssa ainakaan kaikki ei sovi saumattomasti yhteen.
- Alkup. Maantiepyöräi
http://www.merlincycles.co.uk/Bike Shop/Road Parts/Transmission/Groupsets - Road Bike/list.htm
Jotain tuollaistaMuuten hyvä, mutta tarjouksessa olevien kampien mitat on lähinnä 170mm. 172,5mm on jo kalliimpi ja ilmeisesti olisi oikeampi koko (tai 175mm jota ei näy halvemmissa). Mittasin jalan sisämitan uusiksi ja näyttäisi olevan 85 tai 86cm. 170mm:n kammen kanssa pärjää ja polvet ei ainakaan tykkää pahaa "ylimääräisestä" pyörittämisestä..
Maastopyörässä on 175mm ja nykyinen maatiepyörän kampi on 170mm. Pitänee tuotakin mittaa vähän vielä koittaa arvioida.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä772727Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2811559Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871351
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991321Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3941260Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381007Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2929Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun321832Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254822