Rungon väsyminen

Vanhaa maantiepyörää voisi talven aikana kunnostaa tai sitten etsiä jotain toista käytettyä.

Paljonko teräsrunko väsyy käytössä, mistä sen huomaa? Itse en juurikaan putkelta aja (kuin maastopyörää) ja niin tuon maantiepyörän kanssa sitä en ole ajatellut. Pyörähuollossa käydessä siitä oli puhetta. Kävin hakemassa uuden takavaihtajan, kun alkuperäinen oli jo kulunut. Eturattaat on todennäköisesti alkuperäiset alkuperäinen takapakka tuli vaihdettua vasta vähän aikaa sitten -> pyörä on vähän ajettu, mutta sillä on ikää 20v.

Rungon koko mun mittauksen mukaan on 56cm ja oma jalan sisämitta jotain 83cm eli mittojen puolesta vanhakin käy.

Pyörä kaipaisi uuden satulan ja ohjaustankoon vaihdevivut (nyt alaputkella). Vaihdevipujen siirtäminen ohjaustankoon on kallis operaatio (jos en korjaa ja viritä maastopyörän vipuja siihen). Vivut ja kahvat maksaa 170e postikuluineen tai vastaavaa. Samalla pitäisi uusia vanha rataspakka vipujen mukaiseksi (8v vivut kelpaisisi ilman muutoksia, mutta 9 tai 10 tietää lisävaihtoja).

Nykyinen takakiekko kannattanee vaihtaa. Muuta vannetta en tunne kuin Mavic Open Pro ja sille esim. Tiagran/105:n napa. Puolien valinnasta en osaa sanoa, mutta puolaus kiinnostaisi tehdä itse. Jotkut ohennetut puolat voisi olla (ajossa pyörän kokonaiskuorma nousee hivenen yli 100kg). Nykyisen kiekon vanteen olen vaihtanut ja hyvin on kestänyt (ei vastaa ammattilaisen työtä silti).

Rungon takahaarukan väli on nyt 125mm, mutta kyllä sinne 130mm akseli sopii, kun vähän taivuttaa http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Eturattaiden kiinnitysholkkien väli on 130mm ja silläkin koolla saa uusia rattaita vanhojen 42/52 tilalle (esim 39/50 saattoi löytyä myös 34:nen). Kammet jos uusisin, niin 30/39/50 voisi olla uusien hammastus (etuvaihtaja menisi vaihtoon). Kahdella eturattaalla kyllä pärjää (paitsi peräkärryn vedossa).

Pohdiskelun aihe on siinä paljonko periaatteessa toimivaa pyörää kannattaa muuttaa ja olisiko aika etsiä käytetty alumiinirunkoinen pyörä uudemmilla osilla, vai onko vanhan korjaaminen hyvä harrastus -- ei maksa kerralla paljoa, mutta pidemmällä ajalla uuden hinnan? Kuluvia osia pitää muutenkin vaihdella.

11

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      "Pohdiskelun aihe on siinä paljonko periaatteessa toimivaa pyörää kannattaa muuttaa ja olisiko aika etsiä käytetty alumiinirunkoinen pyörä uudemmilla osilla, vai onko vanhan korjaaminen hyvä harrastus"

      Jos rungossa on väsymisen aiheuttamia murtumia niin ainakin vanhan teräsrungon korjaaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin alurungon. Teräsrungon hitsaa kuntoon kuka tahansa hitsaustaitoinen mutta alurunko vaatii eritysosaamista. Itse ainakin suosittelisin klassista teräsrunkoista hyväksi harrastuskohteeksi jos haluaa sellaisella ajaa. Ja miksi ei haluaisi. Itsellänikin ollut tämän kesän alla 90-luvun alkupuolen teräsrunkoinen maantiepyörä harrastelupyöränä ja se on ollut hauskaa retrohenkistä vaihtelua huipputeknisen täysjouston rinnalle.

      • Pyörähuollon pitäjä puhui rungon löystymisestä ja tehojen hukkumisesta löysällä teräsrungolla. Tuskin runko alkuperäisestä lisää "löystyy", jos ei ole jostain rikki? (Jos tarkkoja ollaan, niin autojenkin runko kai ajan myötä löystyy, mutta harvemmin se ajamista haittaa?) Pehmeämpi tuo varmaan on kuin laadukkaat teräsrungot, mutta ei ole pehmeinkään. Ehkä pitäisi käydä ajamassa jotain uudempaa maantiepyörää ja katsoa mitä eroja löytyy.

        Käytännössä taitaa kuski olla liian löysä ja fillarin runko ei ole se, millä parhaiten saa lisää nopeutta saa matkantekoon...

        Se hitsaamalla korjaaminen kieltämättä on hyvä etu, kun MIG löytyy läheltä. Rungolla ja pyörällä tuskin on hirveästi ajettu, kun se on mulle tullut käytettynä ja silloin oli tuubivanteet. En ihmettele vaikka peruslenkkeilykäytössä niitä ei jaksaisi vaihdella/paikata. Avovanteet pistosuojatuilla päälirenkailla on niin huolettomat & sellaiset vanteet siihen on joskus tullut puolattua.

        Nyt olisi uuden kiekon puolaamisen aika. En tiedä milloin ehtii sen tekeen ja kun edellisestä kiekon puolaamisesta on jo 10v aikaa, niin rutiini ei ole hyvä. Ehkä juuri sen takia olisikin syytä tehdä uusi kiekko ja siitää tämäkin pyörä kasettipakalle. Jos tulee kohtuullinen kiekko, niin homma ei mene hukkaan, vaikka pyörän vaihtaisikin ;)


    • Joakim_

      Ei teräsrakenteet (tai alumiini) mitenkään mystisesti löysty! Teräksellä on tietty lujuus ja jäykkyys niin kauan kuin se on ehjä. Sitten kun siinä on halkeam(i)a se tietysti on heikompi ja löysempi, mutta todennäköisesti hajoaa pian.

      Tavallisessa käytössä kilpapyörä on ikuinen. Perheestä löytyy käytössä oleva kilpapyörä vuodelta 1948 ja itse ajan lähes kaikki ajoni 80/90-luvun taitteen kilpapyörällä, jolla olen ajanut yli 30 000 km. Molemmat aikansa huippuja eli oikeita kilpapyöriä. Ennen nykyistä pyörääni ajoin 50-luvun kilpapyörällä, joka oli samanlainen kuin tuo 1948. Löytyi tutun "kaatopaikalta" ja kunnostin sen isäni kanssa 70-luvun lopulla uusilla osilla. 1990 ajoin sillä kolarin maastopyöräilijän kanssa, jolloin takahaarukka vääntyi.

    • Toisin kuin esimerkiksi alumiinilla, teräksellä on tietty väsymisraja, jonka alapuolella sitä voi kuormittaa ilman, että se väsyy lainkaan. Jos se on joku erikoiskevyt runko, saattaa olla, että väsymisraja ylittyy toisinaan normaalissakin käytössä.

      • Joakim_

        Kaikilla metalleilla on väsymisraja. Jos tuon ylittää, tulee tietyllä syklimäärällä väsymismurtuma ja rakenne hajoaa. Tuossa ei ole mitään "löystymistä" kuin sen ajan kun murtuma laajenee.

        Alumiinilla väsymisraja on tyypillisesti alempi kuin suurlujuusteräksillä. Alumiinirakenteille pitää siis käyttää suurempaa ylimitoitusta, jotta väsyminen ei olisi ongelma.

        Tässä lisää väsymisestä: www.valuatlas.fi/tietomat/docs/PN_jalkikasittely_K.pdf


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Kannattaisiko ostaa kokonainen osasarja? Tulee varmasti halvemmaksi.

      Ainoa suuri haaste on keskiön sovittaminen. Sopiiko suoraan, onko sovitteita tai pystyykö koneistamaan.

      Jos runko on hyvä, niin etsisin jotain Campan Velocea tms. ei ihan hinnat alkaen sarjaa.

      • Vanha osasarja sopii vertailukohtana uudelle osasarjalle (vanha on Sachs-Huret Rival Aris) uudempi versio sille SRAM Rival eli http://www.bike-components.de/products/info/p21256_Rival-Gruppe-2x10-ohne-Naben-.html
        Tietenkin tuon osasarjan lisäksi tulisi kiekot, satula, ohjaustanko... eli menee lähemmäs 1000e kuin 700e.

        Josko tuo on enää järkevää melko peruslaatuiselle kilpapyörän rungolle.

        Uudet kiekot ja vaihdevivut ( jotain siihen välille) tuntuu järkevämmältä hankinnalta. Keskiön voi vaihtaa (brittiläinen kierre), mutta kampien vaihdolla ei ole kiire, kun eturattaita saa 25e/kpl (130mm ja 5 holkkia).


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ajattelin jotain talvialennuksessa olevaa sarjaa. Silloin kun Veloce esimerkiksi muuttui 9-lehtisestä 10-lehtiseen, alennukset olivat huimia. Onko jossain osasarjassa ensivuodeksi isoja muutoksia? Jos on, niin on tiedossa myös isoja alennuksia nettiliikkeiden tyhjentäessä varastojaan.

      • OK, ne alennukset varmaan on vielä tulossa. Nyt on syysalennusten aika?

        Useamman merkin osia katsoessa saa sitten perehtyä enemmän yhteensopivuuksien miettimiseen. Maastopyörässä on (valitettavasti?) Shimanon osasarja ja niiden sopivuuksia olen katsellut. Campagnolon kanssa ainakaan kaikki ei sovi saumattomasti yhteen.


      • Muuten hyvä, mutta tarjouksessa olevien kampien mitat on lähinnä 170mm. 172,5mm on jo kalliimpi ja ilmeisesti olisi oikeampi koko (tai 175mm jota ei näy halvemmissa). Mittasin jalan sisämitan uusiksi ja näyttäisi olevan 85 tai 86cm. 170mm:n kammen kanssa pärjää ja polvet ei ainakaan tykkää pahaa "ylimääräisestä" pyörittämisestä..

        Maastopyörässä on 175mm ja nykyinen maatiepyörän kampi on 170mm. Pitänee tuotakin mittaa vähän vielä koittaa arvioida.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3343
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      209
      2729
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      141
      2483
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2005
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      15
      1992
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1652
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      20
      1526
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1506
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1266
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1221
    Aihe