Liian hitaat kuskit liikenteessä

Juha82222

näkisin heidät myös ongelmana.
Vai???

Järkeäkin kannattaa käyttää liikenteessä, esim jos sulla ei ole pitkä matka määränpäähän niin mikä järki tehdä monia ohituksia kun lopulta siinä ei voita mitään, mut eri asia jos määränpäähän on pitkä matka niin ohituksia kannattaa tehdä jos mikäli liikenteessä on alinopeutta ajavia kuskeja,
Ylinopeuteen en ole ketään opastamassa (: (:

jos on satasen alue niin ajan yleensä 110-115 kilsaa tunnissa eli hieman ylinopeutta, joskus ajan sääntöjen mukaan kesällä.
Mielestäni ei ole paha asia jos ajat vähän yli nopeusrajoitusten mutta jos ajat selvästi kovempaa kuin mitä ei saa ajaa niin huono homma, vaarannat turhaan liikennettä.

Ymmärrän taksikuskeja jotka ajaa tuhatta ja sataa koska niillä on työn puolesta kova kiire, mutta liian itsekkääksikänä ei saisi mennä esim kaupungilla ajattaessa.

Mua mun autokoulunopettaja kutsui kontrolloivaksi ja vähän dominoivaksi kuljettajaksi liikenteessä.

171

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekat pois edestä

      Jos sinulla on oikeus ajaa haluamaasi nopeutta tiellä, miksi muilla ei olisi? Kontrolloinnin ja dominoinnin halulta tuo tosiaan vaikuttaa. Ohitustarvettahan aiheutuu keskimäärin sataa kulkevassa liikennevirrassa 115 km/h ajavasta kuskista täsmälleen yhtä paljon kuin 85 km/h ajavasta.

      • Juha82222

        Mielestäni muut on väärässä.
        Me jotka ajamme satasta tai vähän yli satasta olemme OIKEASSA ja muut on väärässä jotka ajaa 125-140 kilsaa tunnissa ja ne jotka ajaa vain 75-90 satasen alueella.

        Näin. (:


      • Anonyymi

        Oma "haluttu" nopeus tulee olla lain vaatimuksien mukainen. Nopeusrajoitus on "kattonopeus" ja häiritsevän alhaisia nopeuksia tulee tietenkin myös välttää.


    • > Ohitustarvettahan aiheutuu keskimäärin sataa kulkevassa
      > liikennevirrassa 115 km/h ajavasta kuskista täsmälleen yhtä paljon
      > kuin 85 km/h ajavasta.

      Tarvetta varmaan aiheutuukin, mutta ohituksia ei. Täälläkin kun on niitä, joiden mukaan ei tarvitse ohittaa, jos edellä mennään vain vähän hitaammin.

      Siis ajat vaikka 100 km/h, kunnes saavutat edellämenijän, joka menee 95 km/h. Ajatte kahden auton letkassa, kunnes saavutatte edeltä letkan joka rekan perässä päästelee vain 90 km/h nopeuksia. Jolkottelette kymmenen auton letkana kunnes saavutatte sen 85 km/h nopeutta ajavan. Rekkahan ei siitä ohi pääse, eli matka jatkuu tuolla nopeudella.

      Minä tulen takaa 115 km/h, saavutan sinut, kahden auton jononne tai koko letkan. Hetken kuluttua olen poistunut horisonttiin. Kiitos. :)

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen ohitus tarve?
        Ohittaminrnan on aina vapaa ehtoista. Mihin kummaan on kadonnut liikenteestä kärsivällisyys, kun ei malteta ajaa eds htä sekuntia edellä menevä nntakana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen ohitus tarve?
        Ohittaminrnan on aina vapaa ehtoista. Mihin kummaan on kadonnut liikenteestä kärsivällisyys, kun ei malteta ajaa eds htä sekuntia edellä menevä nntakana?

        Jos sinä ajat alle nopeusrajoitusten, saattaa olla jopa 30 km/t, pitäisikö minun körötellä sinun tahtiisi? Sinulla voi eläkeläisenä olla aikaa jurnuttaa teillä, muilla ei


      • Anonyymi

        Niin tai sitten on pitkä jono mistä pitää päästä ohi, tulee armeijan Pasi vastaan ajat itsesi littanaksi eikä ole enää kiire.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen ohitus tarve?
        Ohittaminrnan on aina vapaa ehtoista. Mihin kummaan on kadonnut liikenteestä kärsivällisyys, kun ei malteta ajaa eds htä sekuntia edellä menevä nntakana?

        No, voitko sanoa, että jos letka menee tasasta 80km/t/100km/t, ja yhtäkkiä tyssää, kun se letka saavuttaa köröttelijän 70 km/t, etteikö alkaisi kierrokset nousemaan (en tarkoita autoa)sinulla? Tästähän se johtuu, ettei tollot osaa sujuvaa ajoa. Sitten sitä roikutaan persiissä väistämättä, jos ohikaan ei pääse. Miksei ne, jotka ei uskalla ajaa sallittua nopeutta, ajele sitten sivuteitä? Sujuvuus liikenteeseen, onko se liikaa vaadittu?


    • ^^

      5km/h ylitystä = sakot, tässä sellainen perus-sääntö mitä kannattaa kunnioittaa. Matka saattaa tulla jopa useita satoja euroja halvemmaksi kun pitää vähemmän kiirettä!

      • Juha juhiz

        Olen dominoiva gay, joten saan tehdä mitä haluan.


      • Tässä maassa sakot voivat olla satoja tuhansia euroja... Mutta normaalilla ihmisellä ja pienellä ylinopeudella puhutaan kuitenkin vain about satasesta. Jos niitä nyt kerran 100 000 kilometriin sattuu tulemaan, niin onko se euro / 1000 kilometriä sen arvoista, että voi ajaa mukavan stressittömästi, järkevällä nopeudella ja säästää vielä aikaakin muutaman tunnin?

        Minusta on.


      • Juha82222
        The_Rat kirjoitti:

        Tässä maassa sakot voivat olla satoja tuhansia euroja... Mutta normaalilla ihmisellä ja pienellä ylinopeudella puhutaan kuitenkin vain about satasesta. Jos niitä nyt kerran 100 000 kilometriin sattuu tulemaan, niin onko se euro / 1000 kilometriä sen arvoista, että voi ajaa mukavan stressittömästi, järkevällä nopeudella ja säästää vielä aikaakin muutaman tunnin?

        Minusta on.

        en ole saanut koskaan sakkoja.
        jos kerran vain saisi sakot eikä paljoa maksaisi niin mua ei hetkauta.
        ei siitä köyhdy liikaa koska ....


      • Juha82222
        Juha juhiz kirjoitti:

        Olen dominoiva gay, joten saan tehdä mitä haluan.

        kuka olet, kenties 8 2?? urheilupalstoilta joku katkera kaveri??

        tai Nikke joka haukkuu mua homoksi ympäri internettiä perättömillä kirjoituksillaan, JÄRJENVASTAISTA.


      • Kiire ei-minnekään
        The_Rat kirjoitti:

        Tässä maassa sakot voivat olla satoja tuhansia euroja... Mutta normaalilla ihmisellä ja pienellä ylinopeudella puhutaan kuitenkin vain about satasesta. Jos niitä nyt kerran 100 000 kilometriin sattuu tulemaan, niin onko se euro / 1000 kilometriä sen arvoista, että voi ajaa mukavan stressittömästi, järkevällä nopeudella ja säästää vielä aikaakin muutaman tunnin?

        Minusta on.

        Eikö runsas ohittaminen koskaan stressaa? Olen minäkin joskus kokeillut tuota lievällä ylinopeudella etenemistä, mutta ajamisesta tulee pelkkää ohituspaikan kyttäämistä. Kun yhdestä pääsee ohi, toinen on pian edessä. Jatkuva tyytymättömyys etenemisvauhtiin vie matkanteosta rentouden kokonaan.

        Mielelläni ajan rajoitinnopeutta rekan edellä pitäen muutaman sadan metrin väliä, jolloin en häiritse ammattimiehen etenemistä. Rekka säännöstelee ohittajien tuloa eikä minun tarvitse osallistua näiden paikanvaihtorulettiin, joka pyörii rekan takana. Minut taas on paljon helpompi ohittaa kuin rekka, joten perääni ei synny jonoa. Meno on tasaista, taloudellista ja turvallista.


      • Juha82222
        Kiire ei-minnekään kirjoitti:

        Eikö runsas ohittaminen koskaan stressaa? Olen minäkin joskus kokeillut tuota lievällä ylinopeudella etenemistä, mutta ajamisesta tulee pelkkää ohituspaikan kyttäämistä. Kun yhdestä pääsee ohi, toinen on pian edessä. Jatkuva tyytymättömyys etenemisvauhtiin vie matkanteosta rentouden kokonaan.

        Mielelläni ajan rajoitinnopeutta rekan edellä pitäen muutaman sadan metrin väliä, jolloin en häiritse ammattimiehen etenemistä. Rekka säännöstelee ohittajien tuloa eikä minun tarvitse osallistua näiden paikanvaihtorulettiin, joka pyörii rekan takana. Minut taas on paljon helpompi ohittaa kuin rekka, joten perääni ei synny jonoa. Meno on tasaista, taloudellista ja turvallista.

        No just, tuo on hienoa ajamista.
        Hieno mies (: ,, ystävällinen ja järkevä liikenteessä.
        Ite pyrin siihen etten liikoja tee ohituksia mut pitkällä matkalla teen ohituksia mutta jos on pitkät jonot niin en näe kovin järkevää syytä tehdä ohituksia mikäli siitä ei hyödy ollenkaan, riippuu siitä onko miten pitkä matka määränpäähän.
        polttoainettahan se vie kun teet ohituksia, etenkin jos teet paljon.

        Ihmisen luonnekin tulee esille liikenteessä.
        ite luokittelen itseni "minä olen oikeassa autonkuljettajaksi joka kuitenkin osaa joustaa tarvittaessa liikenteessä"
        hitaat kuskit on vähän ns "kusipääkuskeja, pilkunnussijoita mutta samalla ei mihkään kiire ihmistyyppejä" ja selvästi ylinopeutta ajavat on "leuhkia hulluja liikenteen vaarantajia".


      • "Ihmisen luonnekin
        Juha82222 kirjoitti:

        No just, tuo on hienoa ajamista.
        Hieno mies (: ,, ystävällinen ja järkevä liikenteessä.
        Ite pyrin siihen etten liikoja tee ohituksia mut pitkällä matkalla teen ohituksia mutta jos on pitkät jonot niin en näe kovin järkevää syytä tehdä ohituksia mikäli siitä ei hyödy ollenkaan, riippuu siitä onko miten pitkä matka määränpäähän.
        polttoainettahan se vie kun teet ohituksia, etenkin jos teet paljon.

        Ihmisen luonnekin tulee esille liikenteessä.
        ite luokittelen itseni "minä olen oikeassa autonkuljettajaksi joka kuitenkin osaa joustaa tarvittaessa liikenteessä"
        hitaat kuskit on vähän ns "kusipääkuskeja, pilkunnussijoita mutta samalla ei mihkään kiire ihmistyyppejä" ja selvästi ylinopeutta ajavat on "leuhkia hulluja liikenteen vaarantajia".

        "Ihmisen luonnekin tulee esille liikenteessä"

        Ja vielä paremmin auton ulkopuolella...


      • Anonyymi
        Kiire ei-minnekään kirjoitti:

        Eikö runsas ohittaminen koskaan stressaa? Olen minäkin joskus kokeillut tuota lievällä ylinopeudella etenemistä, mutta ajamisesta tulee pelkkää ohituspaikan kyttäämistä. Kun yhdestä pääsee ohi, toinen on pian edessä. Jatkuva tyytymättömyys etenemisvauhtiin vie matkanteosta rentouden kokonaan.

        Mielelläni ajan rajoitinnopeutta rekan edellä pitäen muutaman sadan metrin väliä, jolloin en häiritse ammattimiehen etenemistä. Rekka säännöstelee ohittajien tuloa eikä minun tarvitse osallistua näiden paikanvaihtorulettiin, joka pyörii rekan takana. Minut taas on paljon helpompi ohittaa kuin rekka, joten perääni ei synny jonoa. Meno on tasaista, taloudellista ja turvallista.

        Ikävä sanoa, mutta kyllä sinne perään kertyy aina jonoa, vaikka ajaisit sakkorajalla. Yllättävän moni ajaa nykyisin ylinopeutta, koska valvonta on olematonta. Ja juuri nämä ylinopeutta ajavat aiheuttaa turhaa ruuhkaa ja letkan hidastumista. Jos haluatte ajaa ylinopeutta, vetäkää sitten kunnolla, älkääkä jääkö terrorisoimaan sellaisia jotka haluaa ohitse 70-90 ajavista.


      • Anonyymi

        Maksatko sinä ylinopeutta ajavien sakot? Et, niin mitä huolehdit muiden sakoista? Siirry sivuteille itse, jos sakot pelottaa.


      • Anonyymi
        The_Rat kirjoitti:

        Tässä maassa sakot voivat olla satoja tuhansia euroja... Mutta normaalilla ihmisellä ja pienellä ylinopeudella puhutaan kuitenkin vain about satasesta. Jos niitä nyt kerran 100 000 kilometriin sattuu tulemaan, niin onko se euro / 1000 kilometriä sen arvoista, että voi ajaa mukavan stressittömästi, järkevällä nopeudella ja säästää vielä aikaakin muutaman tunnin?

        Minusta on.

        Voi joo olla satoja tuhansia, mutta erittäin harvoilla. Täytyy olla sitten sitä rahaakin. Normi köröttelijä tienaa 1500 - 3000€/kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksatko sinä ylinopeutta ajavien sakot? Et, niin mitä huolehdit muiden sakoista? Siirry sivuteille itse, jos sakot pelottaa.

        Paha asennevamma, jos ei kykene noudattamaan nopeusrajoituksia.


    • bb444ccc

      Joskus ne ärsyttää, kun ajattelen itse sitä että kun ajat noin
      hitaasti niin etkä voi millään ottaa huomioon takana olevaa.
      Ajaisit bussipysäkille ja päästäisit takana olevan ohi.
      Ne on yleensä sellasia joilla menee kaikki kapasiteetti
      aivojen toiminnasta kengännauhan sitomiseenkin.
      Mitään muuta ei voi huomioida, minä minä vaikka ei
      ehkä tarkoituksella mutta sitä se on.

      Puhutaan siis sellaisista aika reilusti alle normaalin nopeuden ajavista.
      Usein siellä on joku luuriämmä joka papattaa puhelimessa jonkun
      kanssa eikä ajamiseen keskittymisestä tule mitään.
      Tai sitten joku vanhus etsii osoitetta.

      Itse kun jos osoitetta hakiessa voi joutua ajamaan siis todella hiljaa
      kun osoitteet on joskus niin helvetin huonosti merkitty niin
      päästän aina takaa tulevat ohi. Vilkku päälle oikealle on
      hyvä merkki että aiot kääntyä, pysähtyä tienvarteen yms.

      Voi ristus näitä sompaajia joita joskus on kohdannut kun joku
      etsii jotain osoitetta ja aion ohittaa hänet niin hyvä ettei aja päin sitten
      kun se koukkaa yhtäkkiä. Kerran tässä ihan hiljattain väistin kaksi kertaa
      jotain ämmää joka pyöri tälläisellä piha/parkkipaikka alueella.


      Ps ylinopeuspakkoa ei ole, keltään ei sitten sitä pidä edellyttää.
      Se on vain tapa, huonotapa ja lähtökohta että AINA
      pitää mittarin mukaan ajaa kovempaa kuin mitä on
      suurin sallittu tiekohtainen nopeus.

      Kattelin tänään ja muuten kuvasinkin videolle kun se nyt siitä
      sopivasti oli hollillaan että miten voi olla pakko ajaa
      moottoritiellä 2-6 metrin väleillä edellä olevaan?
      Mistään ruuhkasta ei edes ollu kyse.

      Laitan juutuuppii kunhan varmaankin editoin sitä.

    • Juha822222

      liian hitaat kuskit tavallaan dominoi liikennettä koska muut jotka haluaa ajaa nopeammin eivät pysty tekeen ohituksia helpolla koska syntyy näitä pitkiä letkoja.
      liian nopeat kuskit on kuitenkin suurin "syöpä" liikenteessä jotka aiheuttaa kuolonkolareita useammin.

      paras kuski on kait se joka ajaa säntillisesti nopeusrajoitusten mukaan, taitolaji jossa pitää ottaa huomioon ihmiset liikenteessä.,

      jos ite olen pitkässä letkassa niin usein en lähde ohittelemaan koska se syö vain polttoainetta ja lopulta rassaa hermoja.

      Mutta näen myös liian hitaat kuskit ongelmana liikenteessä jotka myös on kiireellisten työntekijöiden riesana mutta eikö nää työtä tekevät joilla on kiire voisi kenties varata ajoaikaa enemmän eikä tarvitsis silloin ajaa lujempaa???

    • vajakkeja riittää

      Hitaalla kuskilla on päässä paha ongelma.

      • top speed

        Mutta suurinta sallittua ajava on oikea kunniakansalainen, sillä hän tietää vastuunsa liikenteessä ja samalla kouluttaa koko ajan jonossa perässään ajavia ylinopeusvouhkaajia liikennesääntöjen kunnioittamiseen.


      • respect'
        top speed kirjoitti:

        Mutta suurinta sallittua ajava on oikea kunniakansalainen, sillä hän tietää vastuunsa liikenteessä ja samalla kouluttaa koko ajan jonossa perässään ajavia ylinopeusvouhkaajia liikennesääntöjen kunnioittamiseen.

        Juuri näin. Tiellä on osoitettu SUURIN SALLITTU nopeus merkein, mutta ei sitä ole pakko ajaa, vaan voi käyttää sopivaa tilannenopeutta, mikä liikenteestä, auton kuormauksesta, säädöksistä tai sääolosuhteista johtuen voi olla selkeästi tuota nopeutta alhaisempi.
        Alhaisemman nopeuden käyttäminen on viisautta. Jos joku haluaa töytäillä ohitse, niin hän on se, jopka ottaa tietoisen riskin.
        On aivan perusteetonta väittää, että muiden pitää välillä ajaa pysäkille, että MINÄ pääsen kulkemaan esteettä. Laissa on tälläinen kohta, mutta se koskee vain muuta liikenettä selkeästi hitaampia liikkujia eli leikkuupuimuri/ traktoritasoisia. Tämän väistämissäännön omavaltainen laajentaminen ei perustu mihinkään.


      • Anonyymi
        respect' kirjoitti:

        Juuri näin. Tiellä on osoitettu SUURIN SALLITTU nopeus merkein, mutta ei sitä ole pakko ajaa, vaan voi käyttää sopivaa tilannenopeutta, mikä liikenteestä, auton kuormauksesta, säädöksistä tai sääolosuhteista johtuen voi olla selkeästi tuota nopeutta alhaisempi.
        Alhaisemman nopeuden käyttäminen on viisautta. Jos joku haluaa töytäillä ohitse, niin hän on se, jopka ottaa tietoisen riskin.
        On aivan perusteetonta väittää, että muiden pitää välillä ajaa pysäkille, että MINÄ pääsen kulkemaan esteettä. Laissa on tälläinen kohta, mutta se koskee vain muuta liikenettä selkeästi hitaampia liikkujia eli leikkuupuimuri/ traktoritasoisia. Tämän väistämissäännön omavaltainen laajentaminen ei perustu mihinkään.

        Tuo liikennemerkein osoitettu nopeus tarkoittaa alinta sallittua nopeutta.
        AudikKing. Teiden King.


      • Anonyymi

        Yhtälailla jatkuvaa ylinopeutta ajavilla.


    • The_Rät

      Mä saan ajaa ihan niinkuin itse haluan. Juan kanssa sit makkarissa vasta hurjastellaankin...

    • nopeusonvalttia

      ajan joka aina ylinopeutta kun liikun autolla, mitäs siihen sanotte? hähhää!!

    • edtgm, edetym,

      joo nää arjen sankarit... ajelin tossa sunnuntaina kauppaan ja siinä satasen alueella noin 90-95km/h ensin tää sankari roikku puskurissa kiinni 2km sit menee ohi 200m ennen kun alkaa 80 alue sit jouduin jo ite jarrutteleen tän sankarin takia kun pitää nussia sen liikennemerkin osoittaman lukeman mukaan no kauppa oli kilometrin päässä jonka pihaan ajelin tän sankarin perässä ja paremmalla ruutuvalinnalla olin tätä junttia ennen kaupassa, oli taas hyötyä ohituksesta

      • Ah, tasanopeustampio.

        Rajoitus 100 km/h, nopeus 90-95 km/h.
        Rajoitus 80 km/h, nopeus 90-95 km/h.

        Ohi olisin mennyt minäkin. Ja todennäköisesti olisin jäänyt eteesi, kun mittarissa olisin pitänyt vain 100 km/h siinä 80 km/h rajoitusalueella. Siis todellista noin 95 km/h.

        Mikset aja sitten saman tien siinä 100 km/h alueella 110-115 km/h nopeutta?

        Kaltaisesi tapaukset herättävät aina ihmetykseni. Kotimatkalle osuu tietyö, jolla 80 km/h rajoitus. Ohi on teidän mentävä, vaikka itse ajan sen 95 km/h todellista. Sitten alkaa satasen rajoitus, muttei kinnerinne kiihdy mihinkään...


      • Omalla tyylillä
        The_Rat kirjoitti:

        Ah, tasanopeustampio.

        Rajoitus 100 km/h, nopeus 90-95 km/h.
        Rajoitus 80 km/h, nopeus 90-95 km/h.

        Ohi olisin mennyt minäkin. Ja todennäköisesti olisin jäänyt eteesi, kun mittarissa olisin pitänyt vain 100 km/h siinä 80 km/h rajoitusalueella. Siis todellista noin 95 km/h.

        Mikset aja sitten saman tien siinä 100 km/h alueella 110-115 km/h nopeutta?

        Kaltaisesi tapaukset herättävät aina ihmetykseni. Kotimatkalle osuu tietyö, jolla 80 km/h rajoitus. Ohi on teidän mentävä, vaikka itse ajan sen 95 km/h todellista. Sitten alkaa satasen rajoitus, muttei kinnerinne kiihdy mihinkään...

        Kaveri on katsonut tuon sopivaksi nopeudeksi itselleen. Miksi hänellä ei olisi oikeus ajaa miten haluaa, jos sinullakin on?


      • Omalla tyylillä kirjoitti:

        Kaveri on katsonut tuon sopivaksi nopeudeksi itselleen. Miksi hänellä ei olisi oikeus ajaa miten haluaa, jos sinullakin on?

        Kielsinkö ajamasta miten haluaa? Minä vain sanoin, että ihmettelen tuollaista käytöstä.

        Minä ohitan, jos ajat hitaammin kuin minä haluaisin. Jos minä taas sitten sen jälkeen ajan hitaammin kuin sinä haluaisit, olet tervetullut ohittamaan. Ei ongelmaa.


    • tasanopeustampio

      unohdin lisätä että tossa 80km/h aluetta on tollanen 700m ja sit tulee 60km/h taajama alue että ihmettelen mitä hyötyä siitä ohituksesta oli? kaikki kun puhuu niin siitä että päästöjä pitää vähentää ym niin sitä edestakas vatkaamista en ymmärrä? varsinkin 100>80 niin pitää jarruttaa oikeaan nopeuteen siinä hukataan hyvä liike energia...

      • hyötyä oli

        Tientukko hiiltyi, joten ei mennyt lainkaan hukkaan se ohitus.

        Itsekin ohittelen moottoritiellä, satasen alueella, 70-80 km/h kuhnivia tientukkoja, vaikka ajan vain yhden liittymävälin. Matka-ajan suhteen siis itselleni ei ole mitään käytännön merkitystä, ajanko 70 vain 100 km/h, mutta minäpä osaan ajatella muitakin - siellä on myös pidempää matkaa ajavia ja jos kaikki köröttelisivät 70 km/h "kun minä jo tuosta 5 km päästä käännyn", niin sitten alkai 50 km matkaan ajavilla aikaa tärvääntymään jo ihan eri lailla.

        Plus onhan se aina kiva KYYKYTTÄÄ mulkkuja, jotka "maksimoivat" turvallisuutta ajamalla satasen alueella 70 km/h.
        ...kun todellisuudessä nämä kyrpänaamat ajaa sitä samaa seitsemääkymppiä myös kaikkien 50&60 rajoitustenkin läpi!


      • Anonyymi
        hyötyä oli kirjoitti:

        Tientukko hiiltyi, joten ei mennyt lainkaan hukkaan se ohitus.

        Itsekin ohittelen moottoritiellä, satasen alueella, 70-80 km/h kuhnivia tientukkoja, vaikka ajan vain yhden liittymävälin. Matka-ajan suhteen siis itselleni ei ole mitään käytännön merkitystä, ajanko 70 vain 100 km/h, mutta minäpä osaan ajatella muitakin - siellä on myös pidempää matkaa ajavia ja jos kaikki köröttelisivät 70 km/h "kun minä jo tuosta 5 km päästä käännyn", niin sitten alkai 50 km matkaan ajavilla aikaa tärvääntymään jo ihan eri lailla.

        Plus onhan se aina kiva KYYKYTTÄÄ mulkkuja, jotka "maksimoivat" turvallisuutta ajamalla satasen alueella 70 km/h.
        ...kun todellisuudessä nämä kyrpänaamat ajaa sitä samaa seitsemääkymppiä myös kaikkien 50&60 rajoitustenkin läpi!

        On sitä nähty, etenkin pakettiautokuskien toimesta, että ne posottaa 100:sen alueella 70-80, pumppaa sitä vauhtia edestakaisin, ja kun tulee 80 alue, niin löytyy se kaasupoljin ja 100:nen lasiin samantien.. mietityttää millainen aivotoiminta sillä kuskilla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sitä nähty, etenkin pakettiautokuskien toimesta, että ne posottaa 100:sen alueella 70-80, pumppaa sitä vauhtia edestakaisin, ja kun tulee 80 alue, niin löytyy se kaasupoljin ja 100:nen lasiin samantien.. mietityttää millainen aivotoiminta sillä kuskilla on.

        Jotkut tykkää aiheuttaa jonoja. Tänäkin aamuna tavallisella 4-kaistaisella tiellä yksi mateli keskikaistaa, kun ohitin oikealta niin sitten alkoi silläkin auto kulkea ja meni ohi, ei vaan tajunnut että käännyn seuraavasta risteyksestä.


    • Juha8222222

      järkeilyä, ajakaamme about satasta satasen ja 80 kympin alueella
      tai 90 kaheksankympin alueella.
      sit kyl toisaalta nolottaa jos sakotkin tulee hitaammalla alueella
      mut joo niinhän se menee et kaikilla on oikeus aja aomaa vauhtiaan MUTTA ei ihan kaikilla sillä ne jotka ajaa ylinopeutta reippaasti tai jopa vähänkin yli ovat väärässä koska siitä rangaistaan Ratsiassa mihin emme joudu yleensä kovin helposti.

      Siis tasan samaa nopeutta jos ajaa noiden nopeusrajoitusten mukaan niin se on ok, mutta on olemassa kuskeja jotka ajaa hitaammin kuin mikä on nopeusrajoitus.
      Siinä syntyy sitä suurta ruuhkaa liikenteessä ja tulee ohituksia ja turhia ohituksia.-
      Turhiin phituksiin ei oo syytä ryhtyä.

    • hauskataju

      Ai että mä nauroin paska*et naurut kun köröttelin rajoituksen mukaan 50km tiellä. Takaa lähestyi melko nopeaa tahtia joku yaris tai vastaava. No en ole ennenkään ketään karkuun ajellut, joten jatkoin matkaa. Hetken päästä ihmettelin, että mikäs tuolla puskassa on. Sehän oli ystävämme poliisi ja tutkan kera. Takaa-ajaja oli jo puskurissa kiinni tässä vaiheessa. Poliisi pysäytti takana tulleen, minä sain jatkaa matkaa.

      Tuossa on tyypillistä, että ajetaan hiukan yli 60km kun onhan se nyt noloa ajaa 50 tai 55km/h. hehheehhe

    • ymmärrystävailla

      ihmetyttää kun puhutaan liian hitaista kuskeista, jos ajaa 90km/h 100km/h alueella niin onko se hidas kuski? kun siis se 100km/h on nopeus RAJOITUS eli SUURIN SALLITTU NOPEUS...

      • 99GL

        Alle rajoituksen köröttelevä pälli on pappamaisesti ajava LUUSERI!
        95 aerolla on kyllä helppo ohittaa, mutta kyllä tuollaisille vätyksille täytyy aina vähän oppiakin antaa.


      • 21
        99GL kirjoitti:

        Alle rajoituksen köröttelevä pälli on pappamaisesti ajava LUUSERI!
        95 aerolla on kyllä helppo ohittaa, mutta kyllä tuollaisille vätyksille täytyy aina vähän oppiakin antaa.

        Sinua varten on autossa peilit joista ajoissa huomaa kun kaahariöykkäri alkaa lähestyä takaa niin silloin voi säätää nopeuden juuri sopivalle vitutustasolle se on vaan hauskaa katsella kun takana alkaa kaali punottamaan läskiniskalla, mutta minkäs teet vaikka kuinka kyrsii niin pittää vaa kärsiä...sian.


      • fhkmutiolö8
        99GL kirjoitti:

        Alle rajoituksen köröttelevä pälli on pappamaisesti ajava LUUSERI!
        95 aerolla on kyllä helppo ohittaa, mutta kyllä tuollaisille vätyksille täytyy aina vähän oppiakin antaa.

        ja tollaiset 10km/h taparikolliset pitäis laittaa linnaan kun ette kunnioita suomen lainsäädäntöä! mitähän siitäkin tulis jos kaikki tekis niinkuin haluaa? no sun mielestä siinä pienessä ylinopeudessa oo mitään pahaa... musta ei auton varastamisessa oon mitään pahaa ja tuun pölliin sun saabin, samalla raiskaan sun muijan ku se on naisen tehtävä tyydyttää mies ei siinä MUN mielestä oo mitään pahaa vaikka laki sanoo toisin...


      • Anonyymi
        fhkmutiolö8 kirjoitti:

        ja tollaiset 10km/h taparikolliset pitäis laittaa linnaan kun ette kunnioita suomen lainsäädäntöä! mitähän siitäkin tulis jos kaikki tekis niinkuin haluaa? no sun mielestä siinä pienessä ylinopeudessa oo mitään pahaa... musta ei auton varastamisessa oon mitään pahaa ja tuun pölliin sun saabin, samalla raiskaan sun muijan ku se on naisen tehtävä tyydyttää mies ei siinä MUN mielestä oo mitään pahaa vaikka laki sanoo toisin...

        Suomen lainsäädäntö on kaikkinensa niin sairas, että sitä pitää rikkoa joka suhteessa niin paljon, kun kerkee. Missään muualla maailmassa lainsäätäjät ei ole niin tyhmiä kuin täällä. Ne ei tiedä mitään, ne vaan lätkii lakeja ja jos käräjille löytyy, niin aina löytyy joku pykälä tai pylpyrä, joka kumoaa "rikoksen". Ei ne tiedä mistään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen lainsäädäntö on kaikkinensa niin sairas, että sitä pitää rikkoa joka suhteessa niin paljon, kun kerkee. Missään muualla maailmassa lainsäätäjät ei ole niin tyhmiä kuin täällä. Ne ei tiedä mitään, ne vaan lätkii lakeja ja jos käräjille löytyy, niin aina löytyy joku pykälä tai pylpyrä, joka kumoaa "rikoksen". Ei ne tiedä mistään mitään.

        Sairas on sellainen henkilö, joka ei kykene selkeää lainsäädäntöä noudattamaan.


    • tien tukkoNA

      kenen iloksi pitäs ajaa lujaa jos ei kiire??sikskö vaan että liikenne merkis lukee 80 tai 100.

      • cool'

        Rekkavauhti on hermolepoa, eli ajat tasaisesti sitä raskaan liikenteen ja muiden perävaunujen vauhtia, niin ei tarvise ohittaa ketään eikä sinuakaan ohita kuin muutamat hätäiset. Matka eteenee tasaisesti ja polttoainetaloudellisesti, eikä tarvitse alvariinsa kiihdytella tai jarrutella. Voit kuitenkin seuraavassa ohituskaistan kohdassa rauhallisesti lipua rekan ohitse, jos haluat ajaa niin, että edessäsi on esteetön näkyvyys.
        Jos taakse ilmestyy sellainen hermokimppu, mikä kuikkii vuoroin oikealta, vuoroin vasemmalta ohitusmahdollisuuksia ja vielä vilkuttaa valoja, niin silloin pitää kytkeä päälle "koulutusvaihde" eli suorilla osuuksilla ajaa reippaastti ja sitten mutkaisilla ja keltaisen viivan alueilla varovasti ja rauhallisesti, mielellään jonkin verran alle nopeusrajoituksen.
        Se tekee hermolijalle eetvarfttia. Olisi lähtenyt aikaisemmin matkaan.


    • =9?känsä-

      Kannattaa myöskin ottaa huomioon se, ettei kaikilla ihmisillä ole samaa ajo kokemusta. Mikäli jonkun ajo kokemus ei ole pitkä, niin ei hänen omasta mielestäni myöskään tarvitse ajaa isompaa nopeutta, kuin itse kykenee.Mutta ei kuitenkaan körötä sitä 50km/h, 100km/h alueella mikäli on pitkä matka eteenpäin saati sitten kaasata kuin olisi tuoli perseen alla jatkuvasti ja hinkuttaa edessä olevan auton takapuskuria.

      Tähän taas on minusta turha sanoa, että lopettaa ajamisen,jos sitä ei osaa sillä jos ei aja ei myöskään tule ajo kokemusta. Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, että pääsevät bussiin tai taksiin tuosta noin vain. Kukaan ei ole seppä syntyessään!

    • Rrrrrrrr

      Jos ei hyvällä kelillä pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, niin ei tarvitse ajaa ollenkaan. On vaan tientukkona. Oikeasti jos ei pysty ajattelemaan muita kun itseään, niin huhhuh... Eri asia sillon jos keli ei salli ajamaan nopeusrajoituksen mukaan...

    • Siihen on hyvät syyt, miksi kaksikaistaisilla teillä ei saa ajaa toistasataa.

      Maatalouskoneet, jalankulkijat, pyöräilijät, mopot.

      Tavallinen tie ei ole moottoritie. Sitä te kaaharit ette kai ajattele ollenkaan.

      Ohitettaessa aiheutetaan vaaratilanteita erityisesti kesällä. Ei yhtään katsota missä ohitetaan, vaan ohitetaan mutkissa ja mäissä.

      Sitä vaarallisempaa mitä kovemmalla nopeudella ohitetaan.

      Nykyiset autot ovat vaarallisia. Usuttavat kaahaamiseen. Ennen riitti alle satanen nopeudeksi kun autot olivat sen verran tehottomia ja meluisia, että se riitti.

    • kortti pois

      No kovememmat tuomiot tulossa ja Ensi vuonna lähtee kortti 2 ylinopeudesta vuodessa tai kolmesta kahden vuoden sisällä.Nykyisinhän on 3 ja 4 ylinopeutta.

    • Fakta juttu

      "30 prosentilla ihmisistä vapautuu aivoissa vähemmän BDNF-neurokemikaalia, joka auttaa uusien koordinaatiota vaativien taitojen oppimisessa. Tämä puolestaan johtaa siihen, että kohdatessaan motorisen haasteen he keksivät siihen ratkaisun muuta väestöä hitaammin."

      http://www.iltasanomat.fi/autot/1747105


      Näin se vain on ja heidätkin on otettava huomioon liikenteessä.

    • Ajan aina jos autossa on matkustajia tai liikenne vilkasta, alinopeutta. Olen ehtinyt elämässäni aivan hyvin.
      Ehkä se on tehnyt rauhalliseksi, kun olen aina saanut ajettavakseni uuden auton joka on vaihdettu 3 vuoden kuluttua. Vanhemmilla oli taksiyritys.

      Hyvin olemme ehtineet. 4 lasta, kaikki jo eläkkeellä ja itse olen ollut 19 v eläkkeellä. Mitä kiirettä valmiina maailmassa. 👔👖

      • Anonyymi

        Mikä se alinopeus on? Tieliikennelaissa sellaista ei mainita. Nopeusrajoitus on "maksimi" jota ei saa ylittää, mutta mikä tuo alinopeus oikeasti on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se alinopeus on? Tieliikennelaissa sellaista ei mainita. Nopeusrajoitus on "maksimi" jota ei saa ylittää, mutta mikä tuo alinopeus oikeasti on?

        Tottakai mainitaan ja alinopeudesta on sakotettukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai mainitaan ja alinopeudesta on sakotettukin.

        Hain tieliikennelaista sanalla alinopeus, eikä tuloksia tullut yhtäkään. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeus laista löytyy. Laitain asiaa helpottamaan linkin ajantasaiseen tieliikennelakiin.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain tieliikennelaista sanalla alinopeus, eikä tuloksia tullut yhtäkään. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeus laista löytyy. Laitain asiaa helpottamaan linkin ajantasaiseen tieliikennelakiin.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Meinaat siis että poliisi sakottaa perusteettomasti, tee ihmeessä valitus vaikka oikeuskanslerille :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain tieliikennelaista sanalla alinopeus, eikä tuloksia tullut yhtäkään. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeus laista löytyy. Laitain asiaa helpottamaan linkin ajantasaiseen tieliikennelakiin.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        "Tielle voidaan asettaa vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Näin rajoitetulla tiellä/kaistalla ei saa ajaa ajoneuvolla, jonka rakenteellinen nopeus on alle merkillä osoitetun vähimmäisnopeuden."
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tietoa-nopeusrajoitusten-muutoksista

        Ennenkin voinut sakottaa liian hitaasti ajamisesta. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeuden salliminen laista löytyy. Laitan asiaa helpottamaan linkin ajantasaisiin muutoksiin Traficomin sivulla.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain tieliikennelaista sanalla alinopeus, eikä tuloksia tullut yhtäkään. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeus laista löytyy. Laitain asiaa helpottamaan linkin ajantasaiseen tieliikennelakiin.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        "Kevyt kaasujalka voi kostautua: Alinopeudesta saattaa saada jatkossa 100 euron sakot
        Alinopeus voi johtaa jatkossa satasen rapsuihin."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        "1.6.2020 uuden tieliikennelain voimaantultua voi poliisi määrätä alinopeudesta liikennevirhemaksun 100 euroa. Voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla. Mielenkiintoista nähdä, missä liikennemerkkiä tullaan käyttämään."
        https://twitter.com/DPasterstein/status/1214523380969463809

        Tarvitsekto lisää faktoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat siis että poliisi sakottaa perusteettomasti, tee ihmeessä valitus vaikka oikeuskanslerille :D

        En meinaa mitään. Kyse oli sanasta alinopeus, eli alinopeudesta. Poliisi ei voi sakottaa alinopeudesta, jos sellaista termiä ei koko laita löydy. Poliisin sakon perusteena on sitten jokin muu asia, kuin "alinopeus".

        Vähimmäisnopeus on tieliikennelaissa ja siitä ilmoitetaan liikennemerkillä. Mikäli liikennetilanne sitä edellyttää, niin saa kuitenkin ajaa hitaammin. En tosin vielä ole nähnyt tuollaista liikennemerkkiä missään luonnossa. Tässäkään ei kuitenkaan laissa puhuta alinopeudesta, vaan vähimmäisnopeudesta.

        Alinopeutta ei edelleenkään tieliikennelaista löydy. Ei ole edes mitään määritelmää sille, että mikä on sellainen nopeus, joka laskettaisiin "alinopeudeksi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kevyt kaasujalka voi kostautua: Alinopeudesta saattaa saada jatkossa 100 euron sakot
        Alinopeus voi johtaa jatkossa satasen rapsuihin."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383

        "1.6.2020 uuden tieliikennelain voimaantultua voi poliisi määrätä alinopeudesta liikennevirhemaksun 100 euroa. Voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla. Mielenkiintoista nähdä, missä liikennemerkkiä tullaan käyttämään."
        https://twitter.com/DPasterstein/status/1214523380969463809

        Tarvitsekto lisää faktoja?

        Tarvitsen. Toimittajat eivät ole aina kovinkaan tarkkoja ja kirjoittavat usein väärillä termeillä eikä oikeat faktatkaan ole heillä aina hallussa. Höperöt poliisisedät voivat myös lipsautella vääriä termejä ilmoille. Tieliikennelaki on se, joka määrittää ja määrää asiat. Toki on myös muutama muu laki, joka vaikuttaa liikenteeseen, kuten esim. ajoneuvolaki, mutta ei taida niistäkään laeista alinopeus termiä löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En meinaa mitään. Kyse oli sanasta alinopeus, eli alinopeudesta. Poliisi ei voi sakottaa alinopeudesta, jos sellaista termiä ei koko laita löydy. Poliisin sakon perusteena on sitten jokin muu asia, kuin "alinopeus".

        Vähimmäisnopeus on tieliikennelaissa ja siitä ilmoitetaan liikennemerkillä. Mikäli liikennetilanne sitä edellyttää, niin saa kuitenkin ajaa hitaammin. En tosin vielä ole nähnyt tuollaista liikennemerkkiä missään luonnossa. Tässäkään ei kuitenkaan laissa puhuta alinopeudesta, vaan vähimmäisnopeudesta.

        Alinopeutta ei edelleenkään tieliikennelaista löydy. Ei ole edes mitään määritelmää sille, että mikä on sellainen nopeus, joka laskettaisiin "alinopeudeksi"

        Idiootti, jos alittaa vähimmisnopeuden, kyse on alinopeudesta. Eiköhän ylikomisario Pasterstein tiedä paremmin kuin sinä mistä puhuu kun puhuu alinopeudesta :D

        Vastaavasti on ylinopeus kun ylittää suurimman sallitun nopeuden, mutta sinulle matuna on tietysti liian vaikeaa tajuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsen. Toimittajat eivät ole aina kovinkaan tarkkoja ja kirjoittavat usein väärillä termeillä eikä oikeat faktatkaan ole heillä aina hallussa. Höperöt poliisisedät voivat myös lipsautella vääriä termejä ilmoille. Tieliikennelaki on se, joka määrittää ja määrää asiat. Toki on myös muutama muu laki, joka vaikuttaa liikenteeseen, kuten esim. ajoneuvolaki, mutta ei taida niistäkään laeista alinopeus termiä löytyä.

        Höperö olet sinä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti, jos alittaa vähimmisnopeuden, kyse on alinopeudesta. Eiköhän ylikomisario Pasterstein tiedä paremmin kuin sinä mistä puhuu kun puhuu alinopeudesta :D

        Vastaavasti on ylinopeus kun ylittää suurimman sallitun nopeuden, mutta sinulle matuna on tietysti liian vaikeaa tajuta!

        Ei pidä sitten puhua myöskään ylinopeudesta, jos sitä termiä ei löydy laista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti, jos alittaa vähimmisnopeuden, kyse on alinopeudesta. Eiköhän ylikomisario Pasterstein tiedä paremmin kuin sinä mistä puhuu kun puhuu alinopeudesta :D

        Vastaavasti on ylinopeus kun ylittää suurimman sallitun nopeuden, mutta sinulle matuna on tietysti liian vaikeaa tajuta!

        Eli alinopeutta voi siis ainoastaan ajaa, jos kohdassa on vähimmäisnopeus liikennemerkki. Muualla ei siis ole mahdollista ajaa alinopeutta. Ylinopeutta ajetaan siis, jos nopeus menee yli nopeusrajoituksen ja alinopeutta ajetaan, jos nopeus laskee alle vähimmäisnopeus rajoituksen. Selvä homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli alinopeutta voi siis ainoastaan ajaa, jos kohdassa on vähimmäisnopeus liikennemerkki. Muualla ei siis ole mahdollista ajaa alinopeutta. Ylinopeutta ajetaan siis, jos nopeus menee yli nopeusrajoituksen ja alinopeutta ajetaan, jos nopeus laskee alle vähimmäisnopeus rajoituksen. Selvä homma.

        Tottakai voi ajaa alinopeutta missä tahansa ja etenkin moottoritiellä, poliisi on sakottanut ihan tavallisillakin teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voi ajaa alinopeutta missä tahansa ja etenkin moottoritiellä, poliisi on sakottanut ihan tavallisillakin teillä.

        Sakkoa ei tule alinopeudesta.

        "Pasterstein huomauttaa Ylellä, että alinopeutta ei ole määritelty laissa. Ylikomisarion mukaan sakot voivat rapsahtaa autoilijalle silloin, jos kyse on liikennettä vaarantavasta ajosta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakkoa ei tule alinopeudesta.

        "Pasterstein huomauttaa Ylellä, että alinopeutta ei ole määritelty laissa. Ylikomisarion mukaan sakot voivat rapsahtaa autoilijalle silloin, jos kyse on liikennettä vaarantavasta ajosta."

        Mihin unohdit linkin?

        Tottakai voi tulla sakko tai liikennevirhemaksu ja monelle tullutkin joa ajanut alle sallitun nopeuden, tai moottoritiellä tai missä tahansa muita häiritsevän hitaasti, silloinhan vaarantaakin kun ajaa muita hitaammin.

        Yksikin valitti lehdessä saaneensa sakot kun katselivat maisemia ja matelivat pitkän matkaa paljon alle nopeusrajoituksen. Aivan oikein tehty, pitää pysähtyä sopivaan paikkaan jos haluaa maisemia ihailla ja mennä vaikka kävelemään.


      • Anonyymi

        Juuri noin. Minä minä, MINULLA eläkeläisellä EI ole enää kiirettä. MINÄ köröttelen ja olen tientukkona. Sinäpä sen ihan itse kerroit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain tieliikennelaista sanalla alinopeus, eikä tuloksia tullut yhtäkään. Kerro ihmeessä mistä kohtaa kyseinen alinopeus laista löytyy. Laitain asiaa helpottamaan linkin ajantasaiseen tieliikennelakiin.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Poliisi voi kyllä sakottaa alinopeudesta, jos osuu kohdalle ja näkee sen tarpeelliseksi. Ajan paljon ja olen kiinnittänyt huomiota näin viljelyaikana siihen, kun traktorit liikkuu teillä keräämässä letkaa peräänsä, että onneksi enin osa traktorikuskeista on niin fiksuja, että siirtyvät pysäkeille päästämään letkat ohi. Ettekö te hitaammat kuskit voi toimia samoin, teillähän on aikaa? Mitä, jos siellä jossain jonon hännillä on hälytysajoneuvo, eikä pääse ohi, jos varsinkin on rekkoja, ajaa köröttelettekö vain pää hartioiden välissä, kun mulla ei ole kiire?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi voi kyllä sakottaa alinopeudesta, jos osuu kohdalle ja näkee sen tarpeelliseksi. Ajan paljon ja olen kiinnittänyt huomiota näin viljelyaikana siihen, kun traktorit liikkuu teillä keräämässä letkaa peräänsä, että onneksi enin osa traktorikuskeista on niin fiksuja, että siirtyvät pysäkeille päästämään letkat ohi. Ettekö te hitaammat kuskit voi toimia samoin, teillähän on aikaa? Mitä, jos siellä jossain jonon hännillä on hälytysajoneuvo, eikä pääse ohi, jos varsinkin on rekkoja, ajaa köröttelettekö vain pää hartioiden välissä, kun mulla ei ole kiire?

        Sakkoa ei tule alinopeudesta, kuten jo tuolla ylempänä todetaan.

        "Pasterstein huomauttaa Ylellä, että alinopeutta ei ole määritelty laissa. Ylikomisarion mukaan sakot voivat rapsahtaa autoilijalle silloin, jos kyse on liikennettä vaarantavasta ajosta."

        Vähimmäisnopeuden alittamisesta ilman perusteluja voi myös tulla sakkoa, mutta sitäkään ei takuulla kutsuta "alinopeudeksi".


    • Anonyymi

      Pitäis ottaa kortti pois sellaisilta, jotka kiinnittävät huomiota vain siihen, mitä muut tekevät ja miten muut ajavat, eivätkä keskity omaan ajamiseensa.

      • Anonyymi

        Omaan ajamiseen pitää tietenkin keskittyä. Laki tosin velvoittaa nykyään huomioimaan mitä ne muutkin siinä ympärillä tekevät.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


    • Anonyymi

      Ajan jatkossakin 100 alueella 90. Itke ja ohita kuin kusipää.

      • Anonyymi

        100 km/h -alueella on täysin sallittua ajaa 90 km/h, vaikka se ärsyttävää saattaa monen mielestä ollakin. Ei ole alinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 km/h -alueella on täysin sallittua ajaa 90 km/h, vaikka se ärsyttävää saattaa monen mielestä ollakin. Ei ole alinopeutta.

        Ketään ei haittaa kun sinua ärsyttää että ohitetaan jatkuvasti :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei haittaa kun sinua ärsyttää että ohitetaan jatkuvasti :)

        Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvimpia osaamisalueitasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvimpia osaamisalueitasi.

        Taidat olla masokisti kun tykkäät ärsyyntyä vai etkö uskalla ajaa kovempaa?


    • Anonyymi

      Miksi hitaammin ajavat ärsyttää?

      Oletko koskaan miettinyt miksi ärsyynnyt moisesta. Syy ärsyyntymiseen on jossain omien korvien välissä. Kaikkia se ei ärsytä joten jokin täytyy olla vialla siellä omien korvien välissä. Mikä?

      • Anonyymi

        Riippuu täysin tilanteesta ja vuorokauden ajasta. Ihmiset ovat liikkeellä eri rytmissä. Esim. työmatkaliikentessä jos joku on seassa, jolla ei ole "kiire" minnekään, niin hän voi kenties ajaa paljonkin muita hitaammin. Sellainen ärsyttää varmasti kaikkia muita, jotka pyrkivät työmaalle.

        Jotkut sanovat, että lähtisi sitten vähän aikaisemmin matkaan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. On mahdolliset muut aikataulut, jotka pakottavat lähtemään töihin juuri silloin kun lähtee, kuten esim. lasten viemiset tarhaan/kouluun yms.

        Jos kaikki ajaisivat mahdollisimman lähellä samaa nopeutta, niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Nyt siellä ajelee hitaita ja sitten heitä, jotka pyrkivät ajamaan ylinopeutta. Kaikki tällaiset nopeuserot ovat myrkkyä sujuvuudelle. Myös nykivä nopeus (nopeusjojoilu) on myrkkyä sujuvuuden kannalta. Turvavälien lyhyys vaikuttaa myös negatiivisesti sujuvuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteesta ja vuorokauden ajasta. Ihmiset ovat liikkeellä eri rytmissä. Esim. työmatkaliikentessä jos joku on seassa, jolla ei ole "kiire" minnekään, niin hän voi kenties ajaa paljonkin muita hitaammin. Sellainen ärsyttää varmasti kaikkia muita, jotka pyrkivät työmaalle.

        Jotkut sanovat, että lähtisi sitten vähän aikaisemmin matkaan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. On mahdolliset muut aikataulut, jotka pakottavat lähtemään töihin juuri silloin kun lähtee, kuten esim. lasten viemiset tarhaan/kouluun yms.

        Jos kaikki ajaisivat mahdollisimman lähellä samaa nopeutta, niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Nyt siellä ajelee hitaita ja sitten heitä, jotka pyrkivät ajamaan ylinopeutta. Kaikki tällaiset nopeuserot ovat myrkkyä sujuvuudelle. Myös nykivä nopeus (nopeusjojoilu) on myrkkyä sujuvuuden kannalta. Turvavälien lyhyys vaikuttaa myös negatiivisesti sujuvuuteen.

        Ei ylinopeutta ajava hidasta muita, eikä aiheuta vaaraakaan jos tekee sen turvallisesti, mutta jatkuva kaistanvaihtelu taajamassa ei ole järkevää..Tarpeeton hidastelu ärsyttää varmasti ja voi joutua odottamaan monissa liikennevaloissakin turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ylinopeutta ajava hidasta muita, eikä aiheuta vaaraakaan jos tekee sen turvallisesti, mutta jatkuva kaistanvaihtelu taajamassa ei ole järkevää..Tarpeeton hidastelu ärsyttää varmasti ja voi joutua odottamaan monissa liikennevaloissakin turhaan.

        Kyllä yli nopeusrajoituksen ajava voi hidastaa ja haitata muita. Näin on, jos itse jää jumiin oikealle kaistalle, kun itsen saavuttaa hitaamman ajavan, eikä pysty lähtemään ohitukseen, koska vasemmalla ajaa jono yli rajoituksen ajavia. Silloin jää ”pussitetuksi” ja joutuu hidastamaan. Selvä omaa ajamisen sujuvuutta haittaava asia kyseessä tällöin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yli nopeusrajoituksen ajava voi hidastaa ja haitata muita. Näin on, jos itse jää jumiin oikealle kaistalle, kun itsen saavuttaa hitaamman ajavan, eikä pysty lähtemään ohitukseen, koska vasemmalla ajaa jono yli rajoituksen ajavia. Silloin jää ”pussitetuksi” ja joutuu hidastamaan. Selvä omaa ajamisen sujuvuutta haittaava asia kyseessä tällöin.

        Hidastelusta joutuu kärsimään :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hidastelusta joutuu kärsimään :D

        Tuossa mainitussa tilanteessa olisi voinut ohittaa hitaamman auton sujuvasti, ilman vasenta kaistaa ylinopeutta ajavien jono häirintää. Ylinopeus haittaa siis myös liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa mainitussa tilanteessa olisi voinut ohittaa hitaamman auton sujuvasti, ilman vasenta kaistaa ylinopeutta ajavien jono häirintää. Ylinopeus haittaa siis myös liikenteessä.

        Etkö osaa ennakoida, pääasia ettet tule nopeampien eteen. Ei siinä montaa sekuntia kulu kun ne nopeammat menee ohi, mutta hidastelijat voi hidastaa vaikka kuinka kauan.


      • Anonyymi

        Satasen rajoitus, letka ajaa maantievauhtia sujuvasti, kunnes joku köröttelee perävalot vastaan 70 km/t. Kympin alempi vauhti on jotain muuta kuin 30 alle. Ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa ennakoida, pääasia ettet tule nopeampien eteen. Ei siinä montaa sekuntia kulu kun ne nopeammat menee ohi, mutta hidastelijat voi hidastaa vaikka kuinka kauan.

        Jos ajan nopeusrajoituksen mukaista maksimivauhtia mittarivirhe huomioiden, niin sitten kenelläkään ei ole mitään valittamisen aihetta. Jos valittavat, niin ovat asennevammaisia liikennesääntöjen rikkojia.


    • Anonyymi

      Rumatikilläni köröttelen 80 ,alamäessä joskus 90 Ei tartte ketään ohittaa .-

      Der Alte

    • Anonyymi

      Liian nopeat on ongelma. Aiheuttavat hermojen kiristystä öykkäröivällä vaarallisella ajollaan. Kiihdyttävät hermostuttavat saavat liikenteen kiihkoutumaan jne tunnelmaa liikenteessä ihan kaupunki nopeuksissakin. Autoihin heti nopeudenrajoittimet 100kmh !!!!!

      • Anonyymi

        Ihan hyvin voisi rajoittaa jokaisen ajoneuvon 140 km/h kohdalle. 120 km/h kun on suurin sallittu nopeus Suomessa (tietyillä moottoriteillä). Monet ajoneuvot ovatkin jo rajoitettu, kuten esim. sähköpotkulaudat.


      • Anonyymi

        Hehehh! Vituttaako jonkun rivakka kiihdyttäminen? Saat kuule vaan tottua siihen, sähköautot kiihtyy kohta yhtenään sen 4-5 sekkaa sataseen. Volvo EX30 pikkumaasturi nelivetona vetäisee 3,6 sek. Ja Telsat jne.

        Kateellinen? Varmaan joku vanha Nissan tai Tojota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehehh! Vituttaako jonkun rivakka kiihdyttäminen? Saat kuule vaan tottua siihen, sähköautot kiihtyy kohta yhtenään sen 4-5 sekkaa sataseen. Volvo EX30 pikkumaasturi nelivetona vetäisee 3,6 sek. Ja Telsat jne.

        Kateellinen? Varmaan joku vanha Nissan tai Tojota?

        Akkulavetti kiihtyy paljon kovempaa kun posahtaa alla :D


      • Anonyymi

        Oletko koskaan ajatellut, että niillä nopeimmin ajavilla on oikeasti kiire? Lääkäri, tapaaminen, työasia muuttunut, päivystys, hälytys töihin? Itselle tulee silloin tällöin äkkilähtöjä. Menen myös sitten minkä kotturallani pääsen, mutta myös aina, siis aina, on satavarmasti tientukko edessä. Se raivostuttaa, koska tiedän, mutta sinä et, että siellä joku kipeästi odottaa minua auttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut, että niillä nopeimmin ajavilla on oikeasti kiire? Lääkäri, tapaaminen, työasia muuttunut, päivystys, hälytys töihin? Itselle tulee silloin tällöin äkkilähtöjä. Menen myös sitten minkä kotturallani pääsen, mutta myös aina, siis aina, on satavarmasti tientukko edessä. Se raivostuttaa, koska tiedän, mutta sinä et, että siellä joku kipeästi odottaa minua auttamaan.

        Hälytysajoneuvoilla on muista poikkeavat oikeudet. Kenelläkään muulla ei ole minkäänlaisia oikeuksia ylittää nopeusrajoituksen nopeutta tai rikkoa liikennesääntöjä muullakaan tavoin.


    • Anonyymi

      Tuli taas tehtyä sellainen läpi-Suomen reissu. Ja taas vahvistui jo aiempi havaintoni: sekä maanteillä (100 km/h) että etenkin motareilla (120 km/h) yhä useampi ajaa järkevästi ja leppoisasti hieman alle tuon suurimman sallitun.

      Ja vastaavasti hieman yli suurimman sallitun ajavien stressikuljettajien ahdinko on selvästi lisääntynyt. Mutta nuo kuskit onneksi alkavat pikkuhiljaa kuolla sukupuuttoon jatkuvan ajostressin aiheuttaman terveydentilan laskun ja aivoinfarktien myötä!

      Puhumattakaan reilua ylinopeutta, takapuskurissa roikkumista ja riskiohituksia tekevistä Darwin Award kandidaateista.

      • Anonyymi

        Odotat siis leppoisaa aivoinfarktia kun stressaat toisten ylinopeuksia :D


      • Autoissa on ollut vakionopeudensäätimiä jo runsaat 20 vuotta!
        Ei siinä juuri stressata tarvitse.
        Ajoitko muuten sen 1300 km, vai kenties vain Helsingistä Ouluun?
        Minulla on kokemusta useasta Euroopan lävitseajosta 2010-luvulla
        sekä kesällä että talvella ns. hyvällä autolla.
        Pisin saman päivän aikana Ranskan Kolmeen laaksoon on 1270 km (Travemünde - Meribel),
        Keskinopeus siinä 100 km/t.
        Vaikka kysymyksessä on nopeavauhtiset moottoritiet, on liikennemäärä
        niillä niin suuri, että parempiin keskinopeuksiin on taukoineen ja tankkaa-
        misineen vaikea päästä.
        Voithan yrittää, mutta tehoa pitää löytyä se 150 hv.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Autoissa on ollut vakionopeudensäätimiä jo runsaat 20 vuotta!
        Ei siinä juuri stressata tarvitse.
        Ajoitko muuten sen 1300 km, vai kenties vain Helsingistä Ouluun?
        Minulla on kokemusta useasta Euroopan lävitseajosta 2010-luvulla
        sekä kesällä että talvella ns. hyvällä autolla.
        Pisin saman päivän aikana Ranskan Kolmeen laaksoon on 1270 km (Travemünde - Meribel),
        Keskinopeus siinä 100 km/t.
        Vaikka kysymyksessä on nopeavauhtiset moottoritiet, on liikennemäärä
        niillä niin suuri, että parempiin keskinopeuksiin on taukoineen ja tankkaa-
        misineen vaikea päästä.
        Voithan yrittää, mutta tehoa pitää löytyä se 150 hv.

        150hv ei ole harvinaisuus nykyään, omassakin lähemmäs 20v vanhassa enemmän. 130 heppaisellakin mukavin vauhti oli n. 160km/h ja kulki yli 200km/h.


    • Anonyymi

      80km saisi olla suurin sallittu aina. Suurempi nopeus lisää vain turhaan pilttoaineen kulutusta.

      • Anonyymi

        Mopoauto on sinulle paras ratkaisu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoauto on sinulle paras ratkaisu!

        Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) liite 5.1 määrittelee erikseen ajoneuvoluokkakohtaiseksi nopeusrajoitukseksi mopolle 45 km/h. Ei sovi tarkoitukseen.


    • Anonyymi

      Liian nopeat kuskit liikenteessä suurempi ongelma.

      • Anonyymi

        Kaikenlaiset nopeuserot saattavat aiheuttaa haasteita liikenteessä. Lisäksi nopeuden vaihtelu (nopeusjojoilu) on myös pahasta ja haitaksi sujuvuudelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaiset nopeuserot saattavat aiheuttaa haasteita liikenteessä. Lisäksi nopeuden vaihtelu (nopeusjojoilu) on myös pahasta ja haitaksi sujuvuudelle.

        Urheiluautot pois liikenteestä. Liikenne ei ole mitään urheilua, vaan siirtymistä pisteestä a pisteeseen b.


      • Anonyymi

        "Liikenneturva on selvittänyt suomalaisten liikenneasenteita loppuvuodesta 2022 tehdyllä kyselytutkimuksella. Kantar Publicin toteuttamaan kyselyyn vastasi 1113 henkilöä, joista 82 prosenttia ilmoitti autoilevansa.

        Eniten pelkoa suomalaisissa tieliikenteessä aiheuttivat kaaharit ja riskiohittajat. Näitä pelättiin jopa enemmän kuin rattijuoppoja tai hirviä. Muita mainintoja pelkoja aiheuttavista asioista saivat kännykän käyttö liikenteessä, vaaralliset ohitukset sekä takapuskurissa roikkuminen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikenneturva on selvittänyt suomalaisten liikenneasenteita loppuvuodesta 2022 tehdyllä kyselytutkimuksella. Kantar Publicin toteuttamaan kyselyyn vastasi 1113 henkilöä, joista 82 prosenttia ilmoitti autoilevansa.

        Eniten pelkoa suomalaisissa tieliikenteessä aiheuttivat kaaharit ja riskiohittajat. Näitä pelättiin jopa enemmän kuin rattijuoppoja tai hirviä. Muita mainintoja pelkoja aiheuttavista asioista saivat kännykän käyttö liikenteessä, vaaralliset ohitukset sekä takapuskurissa roikkuminen."

        Pelokkaat kuskit ovat vaarallisia liikeneteessä, hidastavat liikennettä ja käyttäytyvät arvaamattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelokkaat kuskit ovat vaarallisia liikeneteessä, hidastavat liikennettä ja käyttäytyvät arvaamattomasti.

        Ja pelokkaatkin tulee tieliikennelain mukaan ottaa huomioon.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Oman liikennekäyttäytymisen lisäksi on tarkkailtava ja ennakoitava toisten tienkäyttäjien tekemiä liikennettä vaarantavia tai yllättäviä tekoja. Ei voi ennakoida toisten tekemisiä, jos ei seuraa, mitä ne toiset tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pelokkaatkin tulee tieliikennelain mukaan ottaa huomioon.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Oman liikennekäyttäytymisen lisäksi on tarkkailtava ja ennakoitava toisten tienkäyttäjien tekemiä liikennettä vaarantavia tai yllättäviä tekoja. Ei voi ennakoida toisten tekemisiä, jos ei seuraa, mitä ne toiset tekevät.

        Pelokas kuski sai ehdollista vankeutta kun löi jarrut pohjaan ja takaa tulleet motoristit loukkaantuivat vakavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelokas kuski sai ehdollista vankeutta kun löi jarrut pohjaan ja takaa tulleet motoristit loukkaantuivat vakavasti.

        Näin kenties tapahtui, mutta ei saanut sitä vankeutta pelon vuoksi, vaan tekojensa vuoksi. Vaikka pelottaa, niin voi silti jarruttaa järkevästi. Kun näin ei tehnyt, niin lopputulos on sitten se mikä se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin kenties tapahtui, mutta ei saanut sitä vankeutta pelon vuoksi, vaan tekojensa vuoksi. Vaikka pelottaa, niin voi silti jarruttaa järkevästi. Kun näin ei tehnyt, niin lopputulos on sitten se mikä se on.

        Pelokkaiden kannattaa jättää ajaminen muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelokkaiden kannattaa jättää ajaminen muille.

        Joo, mutta kaaharia ei pidä päästää rattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta kaaharia ei pidä päästää rattiin.

        Samaa mieltä, kytät pois liikenteestä. Liikennesääntöjä noudattaen voi hyvin ajaa kovempaa kuin pelkästään sakotuksen takia tehdyt liian alhaiset nopeusrajoitukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, kytät pois liikenteestä. Liikennesääntöjä noudattaen voi hyvin ajaa kovempaa kuin pelkästään sakotuksen takia tehdyt liian alhaiset nopeusrajoitukset.

        Se on oma moka ja omaa tyhmyyttä, jos haluaa sponssata valtiota ajamalla yli nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitukset ovat ihan hyvällä tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on oma moka ja omaa tyhmyyttä, jos haluaa sponssata valtiota ajamalla yli nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitukset ovat ihan hyvällä tasolla.

        Taas kyttä romutti auton virkatehtävältä palatessaan, selvästikään ei kyvyt riitä edes normaaliajoon, puhumattakaan hälytysajosta ja turhista takaa-ajoista lievän ylinopeuden tms takia. Ei todellakaan kuulu sponssata verorahoilla kytille yli 250km/h kulkevia urheiluautoja millä yrittävät provosoida muita ylinopeuksiin ja sakotettavaksi.


    • Anonyymi

      Minä taas sallin sen, että ajaa sen verran kuin osaa.
      Sen sijaan hitaat valoista lähtijät, vihreillä jarruttavat ja ohituskaistalla roikkuvat - koska aikovat tunnin kuluttua kääntyä vasemmalle - ovat kiusallisia.
      Lisäksi ne, joiden vilkku aina on "rikki"!

      • Anonyymi

        Kuten myös ne motarilla perässä ajavat jotka juuri ennen rampista poistumistaan kuintenkin ohittavat ja kiilaavat suoraan nokan edestä. Miksi jos seillä takana nelikaistatiellä on tultu yli 10km? jokin psykoliginen ongelma kenties, vai mikä?


      • Anonyymi

        Liikennesääntöjä tulee joka tapauksessa noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten myös ne motarilla perässä ajavat jotka juuri ennen rampista poistumistaan kuintenkin ohittavat ja kiilaavat suoraan nokan edestä. Miksi jos seillä takana nelikaistatiellä on tultu yli 10km? jokin psykoliginen ongelma kenties, vai mikä?

        Kyseessä on jokin kiipijä-nousukas, jonka on ihan "pakko" ohittaa.


    • Anonyymi

      Noin kolmasosaan kuolemaan johtavista tieliikenneonnettomuuksista liittyy liian suuri tai väärä tilannenopeus. Suuremmissa nopeuksissa tapahtuvat onnettomuudet aiheuttavat paljon enemmän vahinkoa kuin alhaisemmassa nopeudessa tapahtuvat onnettomuudet.

      • Anonyymi

        Totta, monilla ei kyvyt riitä sallittuihinkaan nopeuksiin, mutta hyvin monet voisi ajaa reilusti kovempaa ilman vaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, monilla ei kyvyt riitä sallittuihinkaan nopeuksiin, mutta hyvin monet voisi ajaa reilusti kovempaa ilman vaaraa.

        Ja siksi onkin hyvä, että on kompromissi, joka sopii valtaosalle. Yinopeusyrjöt eivät ymmärrä tällaista seikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siksi onkin hyvä, että on kompromissi, joka sopii valtaosalle. Yinopeusyrjöt eivät ymmärrä tällaista seikkaa.

        Outo "kompromissi", että saa aiheuttaa vaaraa 120km/h alueella muille jos kyvyt riittää ajamaan vain 80km/h, mutta ei saisi ajaa edes 140km/h, vaikka kyvyt riittäisi ajaa yli 200km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo "kompromissi", että saa aiheuttaa vaaraa 120km/h alueella muille jos kyvyt riittää ajamaan vain 80km/h, mutta ei saisi ajaa edes 140km/h, vaikka kyvyt riittäisi ajaa yli 200km/h.

        Kuvitellut kyvyt riittävät ehkä 200 km/h tuntumaan , mutta tositilanteessa ei.
        On aivan yksiselitteistä että 140 km/h on ylinopeutta. Siitä rangaistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitellut kyvyt riittävät ehkä 200 km/h tuntumaan , mutta tositilanteessa ei.
        On aivan yksiselitteistä että 140 km/h on ylinopeutta. Siitä rangaistaan.

        Ei mitään ongelmaa ajaa yli 200km/h jos tie kohtuu kunnossa eikä liikaa liikenettä. Yleisrajoitus pitäisi olla 140km/h ja moottoritiellä 160km/h, jos ei kykene niin ei pitäisi ajaa autolla olenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo "kompromissi", että saa aiheuttaa vaaraa 120km/h alueella muille jos kyvyt riittää ajamaan vain 80km/h, mutta ei saisi ajaa edes 140km/h, vaikka kyvyt riittäisi ajaa yli 200km/h.

        Jos tänne palstalle pitää tulla kehumaan omaa ylinopeusajotaitojaan, se on varma merkki, että taidot eivät riitä edes nopeusrajoituksen mukaisesti ajamiseen!

        Samoin, jos normaalissa liikenteessä pitää näyttää ajotaitojaan tai autonsa tehoja, se on varma merkki siitä, että kumpaakin on liian vähän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo "kompromissi", että saa aiheuttaa vaaraa 120km/h alueella muille jos kyvyt riittää ajamaan vain 80km/h, mutta ei saisi ajaa edes 140km/h, vaikka kyvyt riittäisi ajaa yli 200km/h.

        Tuossa tarkoitettiin nopeusrajoituksia, kun puhuttiin kompromissista. Nykyiset rajoitukset sopivat valtaosalle. Luetun ymmärtäminen on useimmiten oleellinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tänne palstalle pitää tulla kehumaan omaa ylinopeusajotaitojaan, se on varma merkki, että taidot eivät riitä edes nopeusrajoituksen mukaisesti ajamiseen!

        Samoin, jos normaalissa liikenteessä pitää näyttää ajotaitojaan tai autonsa tehoja, se on varma merkki siitä, että kumpaakin on liian vähän!

        Joo, lujaa voi ajaa lähes minkälainen apina tahansa. Fiksuun ja joustavaan, sääntöjen ja rajoituksen mukaiseen ajoon tarvitaankin jo vähän älyä ja taitoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tänne palstalle pitää tulla kehumaan omaa ylinopeusajotaitojaan, se on varma merkki, että taidot eivät riitä edes nopeusrajoituksen mukaisesti ajamiseen!

        Samoin, jos normaalissa liikenteessä pitää näyttää ajotaitojaan tai autonsa tehoja, se on varma merkki siitä, että kumpaakin on liian vähän!

        Samaa mieltä, hyvillä kuskeilla tehoja ei ole koskaan tarpeeksi ja ajotaitoja kannattaa harjoitella jatkuvasti kovilla nopeuksilla! Huonojen kuskien kannattaa ajaa mopoautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, lujaa voi ajaa lähes minkälainen apina tahansa. Fiksuun ja joustavaan, sääntöjen ja rajoituksen mukaiseen ajoon tarvitaankin jo vähän älyä ja taitoja.

        Sika tai apina, mutta ei niillä tosiaan kyvyt riitä mihinkään vaikka ovat puuttumassa toisten ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sika tai apina, mutta ei niillä tosiaan kyvyt riitä mihinkään vaikka ovat puuttumassa toisten ajoon.

        Kuka muka puuttuu? Ei ole kovin moni puuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka muka puuttuu? Ei ole kovin moni puuttunut.

        Juu, siellä maalla ajellaan kännissäkin kun ei ole kyttiä.


    • Anonyymi

      Onneksi vuonna 2023 on mukavaa menoa! Nuoriso arvostaa nopeita saksalaisautoja, ja pystyvät hankkimaan niitä runsaasti kiitos autojen tuonnin! Nopeus on useilla nuorilla maantiellä +200 km/h joka alkaa olla vauhti missä ei nukahda. Kovimmat vetää liki 300 motarilla, prätkätkin alkavat tippua menosta.

      • Anonyymi

        Huono provokaatioyritys. Ei mene jatkoon tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Ongelmia maantellä ei aiheuta hitaat kuskit vaan alinopeutta ajavat kuskit. Elämän laatu paranisi huomattavasti jos Toyota oppisi tekemään tarkkoja nopeusmittareita.
      Nyt nämä tojovaarit ajavat 91 kmh satasen alueella ja 73kmh kasikympin alueella.
      Ja tietysti keskiviivan päällä peittäen mahdollisimman paljon näkyvyyttä.
      Ei ne teitä ohittavat aja ylinopeutta. Te ajatte paljon alle rajoituksen kun teidän mittari näyttää väärin.

      • Anonyymi

        Mikä se alinopeus sitten on? Nopeusrajoitus on selkeä raja ja sen yli ei saa ajaa. Mikä on sitten sitä alinopeutta ja missä menee sen raja?

        "Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää."

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se alinopeus sitten on? Nopeusrajoitus on selkeä raja ja sen yli ei saa ajaa. Mikä on sitten sitä alinopeutta ja missä menee sen raja?

        "Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää."

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178

        Ei se laitonta ole mutta jos ajaa mittarivirheen ymmärtämättömyyden takia 72 kmh maantiellä ja aiheuttaa tarpeettomia ohituksia niin on alinopeutta ajava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se laitonta ole mutta jos ajaa mittarivirheen ymmärtämättömyyden takia 72 kmh maantiellä ja aiheuttaa tarpeettomia ohituksia niin on alinopeutta ajava.

        Nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Et välttämättä voi tietää syytä toisen valitsemalle nopeudelle.


    • Anonyymi

      Onpa outoa keskustelua!?

      Nopeusrajoitus on lain sallima ylin nopeus, mutta mitään vähimmäisnopeutta Suomen teillä ei ole (vaikka sellainen liikennemerkki onkin olemassa). Eli on täysin sallittua ajaa myös nopeusrajoitusta pienemmällä nopeudella.

      Fakta on, että sinua hitaampia kulkijoita on teillä ollut aina ja tulee aina olemaan. Parempi vain hyväksyä tuo ja mennä sopivassa paikassa ohi, jos haluat ajaa nopeammin.

      Suurimmat surkimukset tässä keskustelussa ovat nuo onnettomat, jota eivät ilmeisesti osaa tai uskalla ohittaa niitä hitaampia ja osoittavat surkeutensa liikenteessä "työntämällä" peräpuskurista tms. "pois MINUN tieltäni" tavalla. Ja valittamalla näillä ja muilla keskustelupalstoilla muiden tienkäyttäjien hidastavan heitä. Voi noita onnettomia osaamattomia!

      Ja toki myös hitaammin ajavien kannattaa huomioida heitä nopeammin (jopa ylinopeutta) ajavat ja mahdollistaa ohitus, kun se on turvallista. Ja syystä tai toisesta paljon hitaammin ajavan kannattaa sopivassa paikassa päästää taakseen jono ohi jopa esim. bussipysäkille väistymällä. Mitään tarvetta tähän ei kuitenkaan ole, jos nopeus on vain mittarivirheen verran alle nopeusrajoituksen sillä sehän ihan normaalia liikennettä ja osaavat kyllä pääsevät ohi!

      • Anonyymi

        Olisihan se liikenne aljon sujuvampaa jos siellä ei olisi näitä tietämättään alle nopeusrajoituksen ajavia. Varsinkin osalla heistä on poliisikompleksi päällä kun luulevat että kaikki heidät ohittavat ovat ylinopeudella ajavia kaahareita. Ajetaan keskiviivan päällä yms pientä "kivaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se liikenne aljon sujuvampaa jos siellä ei olisi näitä tietämättään alle nopeusrajoituksen ajavia. Varsinkin osalla heistä on poliisikompleksi päällä kun luulevat että kaikki heidät ohittavat ovat ylinopeudella ajavia kaahareita. Ajetaan keskiviivan päällä yms pientä "kivaa".

        Mistä tiedät, että ovat tietämättömiä vai tietävätkö todellisen nopeutensa? Oletko käynyt kysymässä heiltä?

        Se on toki niin, että jos kaikki ajaisivat mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusta (ei yli eikä ali), niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Tähän ei kuitenkaan koskaan päästä, mikä sinänsä on harmi. Aina voi kuitenkin itse pyrkiä siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että ovat tietämättömiä vai tietävätkö todellisen nopeutensa? Oletko käynyt kysymässä heiltä?

        Se on toki niin, että jos kaikki ajaisivat mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusta (ei yli eikä ali), niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Tähän ei kuitenkaan koskaan päästä, mikä sinänsä on harmi. Aina voi kuitenkin itse pyrkiä siihen.

        Niinkuin sanoin niin nämä oma-poliisielkeet viittaavat siihen että kuvittelevat ohittajien ajavan ylinopeutta.
        Siitä olen päätellyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin sanoin niin nämä oma-poliisielkeet viittaavat siihen että kuvittelevat ohittajien ajavan ylinopeutta.
        Siitä olen päätellyt.

        Jos itse ajaa jo rajoituksen mukaista nopeutta, oman auton mittarivirhe huomioiden, niin ohittajat ajavat silloin yli rajoituksen, eli ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että ovat tietämättömiä vai tietävätkö todellisen nopeutensa? Oletko käynyt kysymässä heiltä?

        Se on toki niin, että jos kaikki ajaisivat mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusta (ei yli eikä ali), niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Tähän ei kuitenkaan koskaan päästä, mikä sinänsä on harmi. Aina voi kuitenkin itse pyrkiä siihen.

        Helvetin vaarallista tuijottaa nopeusmittaria koko ajan, parempi ajaa kelin ja liikenteen mukaan sopivaa vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvetin vaarallista tuijottaa nopeusmittaria koko ajan, parempi ajaa kelin ja liikenteen mukaan sopivaa vauhtia.

        Ei sitä tarvitse tuijottaa koko ajan. Ei sellainen henkilö sovi sitten kuljettajaksi, joka ei kykene ajamaan sääntöjen ja lakien velvoittamalla tavalla liikenteessä.


    • Anonyymi

      Jokainen, joka autolla ajaa, niin kaikkein entinen vaaratilanteisiin on syyllisiä ne kuskit, jotka ajaa 20-30 km/t alle nopeusrajoitusten. Kiireimmät ohittelevat, tulee haitariliikettä, liikenne on kaikkea muuta kuin sujuvaa.

      • Anonyymi

        Ei ne rekat tai traktorit mitään ohita, eivät siis ole syypäitä ohitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne rekat tai traktorit mitään ohita, eivät siis ole syypäitä ohitteluun.

        Kyllä näkee niitä rekkojen ohituksia. Ohittavat usein hitaamman rekan, kuorma-auton, tai muun vastaavan ajoneuvon. Tämän näkee kaksikaistaisilla teillä, kuten esim. moottoriteillä. Viimeksi eilen näin.


      • Anonyymi

        Haitaria tulee eniten juuri ylinopeudella ajavista ohittelijoista, jotka välillä kiilaavat jonoon hidastaen perässä tulevia ja jotka seuraavalla 80 kameratolpalla soittavat haitaria koko jonolla hidastaen jarruvalot palaen jopa alle 70 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haitaria tulee eniten juuri ylinopeudella ajavista ohittelijoista, jotka välillä kiilaavat jonoon hidastaen perässä tulevia ja jotka seuraavalla 80 kameratolpalla soittavat haitaria koko jonolla hidastaen jarruvalot palaen jopa alle 70 km/h.

        Et kykene ajamaan kelin ja liikenteen mukaan yhtään yli tai ali rajoituksen etkä jarruttamaan, olet todella huono kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kykene ajamaan kelin ja liikenteen mukaan yhtään yli tai ali rajoituksen etkä jarruttamaan, olet todella huono kuski.

        Yli rajoitusten ei pidäkään ajaa.


    • Anonyymi

      Monesti liikenteessä henkilö panee merkille vain toisten liikkujien tekemät virheet tai törttöilyn. Samalla oma pienempikin ylinopeus, toistuva ohittelu liikennevirrassa tai nopea viestittely matkapuhelimella punnitaan ja mielletään perusteltuna. Jos esimerkiksi jatkuvasti ajautuu tilanteeseen, jossa kokee muut liikkujat tientukoksi, on omassa asenteessa ja toiminnassa takuulla korjattava.

    • Anonyymi

      Aina 90km/h niin moottoritiellä kuin maantiellä. Säästän satoja euroja vuodessa kun en aja 110km/h. Kulutus nousee 1L/100km ja ajan 50tkm vuodessa.

      • Anonyymi

        Minä taas säästän valtavasti rahaa työmatkojen vuoksi, kun voin pyöräillä työmaalle.


      • Anonyymi

        Arvostan omaa aikaa niin paljon että maksan ilomielin vähän enemmän matkakuluista. Huvittavimpoia sähköautoilijat kun matelevat ettei vaan akut tyhjenisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvostan omaa aikaa niin paljon että maksan ilomielin vähän enemmän matkakuluista. Huvittavimpoia sähköautoilijat kun matelevat ettei vaan akut tyhjenisi.

        Emme elä yksin täällä maailmassa, emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja mieltymyksiämme, vaan pitää noudattaa yhteisesti sovittuja eettisiä sääntöjä ja lakeja.

        On siis olemassa yhteiset eettiset pelisäännöt (lait), joiden mukaan pitää yhteiskunnassa toimia (esim. liikennesäännöt). Kummaa, että joillakin on niin suuria vaikeuksia noudattaa näitä yhteisiä pelisääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme elä yksin täällä maailmassa, emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja mieltymyksiämme, vaan pitää noudattaa yhteisesti sovittuja eettisiä sääntöjä ja lakeja.

        On siis olemassa yhteiset eettiset pelisäännöt (lait), joiden mukaan pitää yhteiskunnassa toimia (esim. liikennesäännöt). Kummaa, että joillakin on niin suuria vaikeuksia noudattaa näitä yhteisiä pelisääntöjä.

        Yhteisillä pelisäännöillä maksaa pienen lisämaksun JOS jää kiinni ylinopeudesta. Suhteessa ajettuja km kohti, ei tee paljonkaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteisillä pelisäännöillä maksaa pienen lisämaksun JOS jää kiinni ylinopeudesta. Suhteessa ajettuja km kohti, ei tee paljonkaan :)

        Se on tiedossa, että oikeustaju puuttuu joiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tiedossa, että oikeustaju puuttuu joiltakin.

        Ovat myös kateellisia kun toisilla kulkevampi auto ja kykyä ajaa kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat myös kateellisia kun toisilla kulkevampi auto ja kykyä ajaa kovempaa.

        Olet asennevammainen ja keskivertoa huonompi kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat myös kateellisia kun toisilla kulkevampi auto ja kykyä ajaa kovempaa.

        Kukaan ei rajoituksia ja sääntöjä rikkovaa kohtaan ole kateellinen millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat myös kateellisia kun toisilla kulkevampi auto ja kykyä ajaa kovempaa.

        Eivätkä myönnä koskaan, ovat kuin naiset :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat myös kateellisia kun toisilla kulkevampi auto ja kykyä ajaa kovempaa.

        Jos auton suorituskykyä tai ajotaitoja pitää todistella yleisessä liikenteessä, se on varma merkki siitä, että molempia on aivan liian vähän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton suorituskykyä tai ajotaitoja pitää todistella yleisessä liikenteessä, se on varma merkki siitä, että molempia on aivan liian vähän!

        Bingo! Osui ja upposi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton suorituskykyä tai ajotaitoja pitää todistella yleisessä liikenteessä, se on varma merkki siitä, että molempia on aivan liian vähän!

        Harvan tarvitseekaan, suurin osa kokeneita kuskeja, tietävät kykynsä ja auton tehot. Onneksi teistä huonoista kuskeita harva uskaltaakaan kokeilla!


    • Mihin olet aikonut käyttää sen säästyneen rahan?

      • Anonyymi

        Säästyneen rahan voi aina laittaa talteen ja käyttää myöhemmin. Säästynyttä aikaa on vaikeampi säilöä myöhempää käyttöä varten.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Turvavyön pitäisi pelastaa eikä tappaa, olisi kehitetävää näköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvavyön pitäisi pelastaa eikä tappaa, olisi kehitetävää näköjään.

        Se ei koskaan pelasta tyhmyydeltä.


    • Anonyymi

      Aja omaa ajoasi älä muiden,ohi pääsee aina.Alinopeudesta jätetään poliisille se asia..Ylinopeus kiire kuolla järkyttäviä ohituksia näkee niistä kortti pois vuodeksi kun vaarantaa muiden hengen .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4417
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4406
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4046
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2967
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2591
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2153
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1695
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe