Mietitäämpä hetki Jeesusta uhrina syntien sovittajana.
Ensin tulee mieleen se, että oliko Jeesus edes uhri? Jumalan tuskin tarvitsee uhrata ihmiselle mitään eikä kait itselleenkään. Maanpäällinen elämä on vain väliaikaista ja uskovatkin tavoittelevat taivaaseen Jumalan luokse. Mitä Jeesukselta riistettiin kun hänet uhrattiin? Häneltä vietiin vain vuosia maanpäällistä elämää mutta annettiin tilalle ylösnousemus Jumalan luokse. Jeesus sai juuri sen mitä uskovat tavoittelevat. Mikäli maanpäällinen elämä on arvokkaampaa kuin taivas, niin vain siinä tapauksessa Jeesus menetti jotain. Näin ei kuitenkaan ollut koska hän sai enemmän kuin menetti. Jeesus ei siis ollut uhri.
Entäs sitten uhraus ylipäätään. Millainen Jumala kykenee antamaan anteeksi synnit vasta kun on nähnyt tuotettavan jollekin väkivaltaa? Ihminen kykenee antamaan anteeksi parhaimmillaan ihan vain hengessään. Jumala on hengessään suurempi kuin ihminen joten outoa että me kykenemme antamaan anteeksi hengessämme mutta Jumala vasta kun joku kärsi väkivaltaa ja tapettiin. Voinko minä pitää tälläistä Jumalaa suurisieluisena kun vielä miettii että Jumala tapatti vedenpaisumuksella ja uhkaa vielä suurinta osaa lapsistaan helvetilläkin? Yksinkertainen vastaus: EN!
Sekin on hyvin ongelmallista että ihmiset tappoivat Jeesuksen. On vain kaksi vaihtoehtoa. Joko Jumala siunasi nämä ihmiset tappamaan Jeesuksen jotta tapahtuisi hänen tahtonsa. Tällöin Jumala siunasi nämä ihmisen tekemään tappamisen synnin että muut saisivat syntinsä anteeksi. Tässä tapauksessa nämä tappajat eivät ole missään vastuussa Jeesuksen tappamisesta.
Toinen vaihtoehto on, että nämä ihmiset tekivät oma-aloitteisesti surmatyön. Tässä vaihtoehdossa on ongelmana vain se, että koska Jumala kuitenkin päätti, että Jeesuksen ristikuolema antaa synnit anteeksi niin silloin Jumala ei olisi päässyt päämääräänsä ilman ihmisen ideaa Jeesuksen tappamisesta.
Kummassakin tapauksessa ihmisen tekemä tappamisen synti kuitenkin johti syntien anteeksi saamiseen Jeesuksen kautta. Mikäli Jumala käytti ristikuolemaa vain symbolisena tekona niin silloin voi kysyä että oliko se aivan viisasta, koska hyvin monet ihmiset näkevät moraalittomuutena sen että syytön kärsii syyllisten teot etukäteen ja ylipäätään.
Jotkut voivat sanoa, että ihminen ei vain ymmärrä Jumalan suuria suunnitelmia. Tämä aiheuttaa kysymyksen, että miksi kenenkään pitäisi uskoa jotain sellaista mitä ei ymmärrä?
Minusta on intuitiivisesti selvää että on täysin moraalitonta jos jotkut pelastuvat kaikista synneistään huolimatta vain siksi, että he uskovat raamattua ja Jeesukseen. Mielestäni raamattu ei miltään osin tue käsitystä että se olisi suuren viisaan Jumalan sanaa. Enemmänkin siitä saa kuvan että siinä on ihmisten ja miesten kirjoittamia tarinoita.
Toivon että joku vaikka pappi osaisi vastata ja kommentoida miten on sisäistänyt nämä kysymykset henkilökohtaisesti.
Kiitos.
Kysymyksiä ja pohdintaa Jeeuksesta
40
110
Vastaukset
- pussikarhuxx
Lisäys viestiin:
Loogisempaa olisi ollut että Jumala olisi uhrannut ristille Saatanan koska se edustaa pahuutta ja viekoittelee ihmisiä syntiin. Paha olisi uhrattu ja saanut rangaistuksen ja lopuksi saatana olisi laitettu helvettiin.
Tämä olisi ollut oikeudenmukainen uhri josta olisi hyötynyt ihmiskuntakin paljon. Ilman saatanaakin täällä varmasti olisi syntiä riittävästi. Toitpa sellaisen asian esiin, jota aina silloin tällöin koetan ymmärtää itsekin.
Katson tuota ehkä enemmän ihmisen näkökulmasta. Meillä on taipumus etsiä aina joku syyllinen ja kova halu päästä syyttämään ja rankaisemaan tuota syyllistä, ikään kuin se tekisi jonkun pahan teon tekemättömäksi. Samoin me emme usko ennen kuin saamme siitä todisteita, jotain konkreettista.
Mitä uhraaminen sitten tarkoittaa?
Sitäkö että annamme jotain itsellemme tärkeää muille tai Jumalalle, jotta todistaisimme olevamme tosissaan. Sen teemme osoittaaksemme katumusta tai kiitosta. Itselle emme vaadi mitään, ellei Jumalan armoa ajatella sellaiseksi. Tapa on vanha, ja esiintyy kaikenlaisissa kulttuureissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uhraaminen
Jos kristinuskon perusta on yksin usko, niin voiko olla että Jumala halusi meidän lopettavan tuollaisen uhraamisen? Raamatussa on ;
”Johanneksen evankeliumi:
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen”
Hän antoi uhrin siksi että rakasti maailmaa (Kummallista kyllä?) ja ihmisiä niin paljon, ettei meidän enää tarvitse sitä tehdä?
Tuosta syntien rankaisusta vähän. Jos meille ei anneta edes mahdollisuutta siihen, että saamme tehdä myös hyvää, ei pahan tekemisillä ole mitään rajaa. Siinä eivät rangaistukset auta jos ei ole edes mahdollisuutta saada anteeksi. Mikään ei muutu tai muuttuu aina vain pahemmaksi.
Kun aina vain lyödään (joko henkisesti tai fyysisesti) siihen turtuu. Sanotaan että mieli paatuu. Vain rakkaus voi murtaa tuon paatuneen mielen, sillä se on väkevämpi voima kuin pelko tai uhkaus. Meidän on vain niin vaikeaa uskoa noin. Meidän uskomme on heikko. Me kinuamme tunnustekoja ja varmuutta jotta voisimme uskoa edes sen sinapinsiemenen verran. Me olemme ne saaneet, mutta riittikö sekään?- Kristinuskon kirja
Hyvä pussikarhuxx !
Meille ihmisille on annettu ajattelukyky, aivot, jotta sitä, niitä, käytettäisiin. Jos Jeesus eläisi nyt, niin hän varmasti sanoisi " kenellä on aivot, ajatelkoon ".
Jeesus oli Jumalan lähettiläs, tavallinen juutalainen naimisissa oleva mies, joka kertoi Korkeimman käsityksen eiämämme tarkoituksesta, rikkaudesta, ja rakkaudesta. Se on " lähimmäisen rakkaus ", siinä on kaikki " laki ja profeetat ".
Jeesukselle tuomio tuli silloisen yhteiskuntajärjestyksen vastustamisesta, mikä oli ja on hyvin ymmärrettävää.
Pelastus, mikä se lieneekään, tulee lähimmäisen rakkauden elämisen myötä. Usko ei pelasta ketään.
Mummomuorille, käsityksesi ovat huomionarvoisia, ystävällisesti huomaat, että kristinuskomme perustuu Jeesuksen kertomiin mahdollisimman todenperäisiin todettuihin sanoihin. Ei muiden kirjoittamiin.- pussikarhuxx
Ja se ajattelukyky johtaa epäuskoon koko raamattua kohtaan. Raamattu ei sovellu normaalille ihmisen logiikalle ja se on moraalisesti hyvin arveluttava. Itse menetin uskoni koska en voinut hyväksyä Jumalan antamaa vedenpaisumusta eli tappamista, enkä helvettiä. Molemmat ovat moraalittomia raakuuksia joita ei voi puolustella mitenkään.
- Vassi
pussikarhuxx kirjoitti:
Ja se ajattelukyky johtaa epäuskoon koko raamattua kohtaan. Raamattu ei sovellu normaalille ihmisen logiikalle ja se on moraalisesti hyvin arveluttava. Itse menetin uskoni koska en voinut hyväksyä Jumalan antamaa vedenpaisumusta eli tappamista, enkä helvettiä. Molemmat ovat moraalittomia raakuuksia joita ei voi puolustella mitenkään.
Se sinun uskosi oli sitten lapsenuskoa, jonka ihminen normaalisti menettääkin. Toivottavasti löydät aikuisen uskon.
- Evankeliumit
Kristinusko pitäisi rakentaa lähinnä Jeesuksen opetusten varaan. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa voida tehdä, sillä emme voi tietää, mitä Jeesus on todella opettanut.
Raamatuntutkijoiden (nämä ovat taas rehellisiä tutkijoita, joiden tarkoituksena EI ole todistaa Jumalan olemassaolemattomuutta vaan tutkia asioita REHELLISESTI) mukaan vain hyvin pieni osa evankeliumeissa Jeesuksen suuhun pistetyistä jutuista on oikeasti hänen sanomaansa.
Se, että evankeliumeita on neljä, ei todista yhtään mitään. Jotkut kristityt jaksavat kuitenkin väittää, että meille on selvillä, mitä Jeesus on tehnyt, koska evankeliumeita on useita ja ne siitä huolimatta kertovat suunnilleen saman tarinan.
Kaikkia evankeliumeita ei kuitenkaan kirjoitettu samaan aikaan. Ensimmäinen (Markuksen) evankeliumi kirjoitettiin vuoden 50 jKr. paikkeilla (tai hieman myöhemmin), ja se kirjoitettiin ilmeisesti siten, että keräiltiin tietoja Jeesuksen tavanneilta ihmisiltä ja sitten järjestettiin niistä evankeliumi. Varmoja ei kuitenkaan olla. Ja mikseivät kirjoittaja ja Jeesuksen tavanneet ihmiset olisi voineet lisäillä juttuun uusia juonenkäänteitä?
Myöhempien evankeliumien kirjoittajilla olikin sitten käytössään aiemmat evankeliumit, joten he ilmeisestikin kirjoittivat uudet niiden pohjalta. Tästähän se evankeliumien samankaltaisuus johtuu.
Evankeliumeita oli muuten alun perin paljon enemmän kuin neljä, mutta nämä neljä valittiin juuri sen takia, että ne olivat niin samankaltaisia. On silti perusteetonta väittää, että Raamattuun päätyneiden evankeliumien tiedot olisivat luotettavampia kuin sinne päätymättömien.
Eräässä evankeliumissa, joka ei Raamattuun päässyt, Jeesusta pidettiin niin mahtavana oliona, ettei hän ole maan päälle voinut ihmisen hahmossa tulla. Millainenkohan uskontomme olisi, jos tämä evankeliumi olisi päätynyt Raamattuun?- Mirka ...
>>>Jeesusta pidettiin niin mahtavana oliona, ettei hän ole maan päälle voinut ihmisen hahmossa tulla.
Toisaalla ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/10075495/#comment-50978543 ) Vilppu H. antoi mielestäni hyvän vastauksen Jeesus-uhrin sidonnaisuudesta parin tuhannen vuoden takaiseen aikaan ja kulttuuriin.
- ¤
Vilppu:
"- Keskiajalla esimerkiksi Anselm Canterburylainen pyrki selittämään Jeesuksen sovituskuoleman merkitystä sen kautta, että tekemällä syntiä ihmiset ovat tehneet ikään kuin majesteettirikoksen Jumalaa kohtaan. Koska rikos on niin suuri, ainoa rangaistus mikä voi sovittaa sen on kuolema. Jeesus siis otti ihmisille varatun rangaistuksen kantaakseen.
Anselmin mallin ongelmana on, että se käsittelee Jeesuksen ristinkuolemaa lähinnä juridisena toimenpiteenä (tässä se vertautuu taas Anselmin keskiaikaiseen kontekstiin). Malli ei huomioi sitä, että kirkon uskon mukaan keskeinen motiivi ristinkuolemalle oli rakkaus."
Rakkaus näkyy juuri siinä, että suostuu kärsimään toisten puolesta sen hirveän rangaistuksen, mikä kuuluisi heille.
Ihan yksinkertainen perusasia. - vänkyrä...
¤ kirjoitti:
Vilppu:
"- Keskiajalla esimerkiksi Anselm Canterburylainen pyrki selittämään Jeesuksen sovituskuoleman merkitystä sen kautta, että tekemällä syntiä ihmiset ovat tehneet ikään kuin majesteettirikoksen Jumalaa kohtaan. Koska rikos on niin suuri, ainoa rangaistus mikä voi sovittaa sen on kuolema. Jeesus siis otti ihmisille varatun rangaistuksen kantaakseen.
Anselmin mallin ongelmana on, että se käsittelee Jeesuksen ristinkuolemaa lähinnä juridisena toimenpiteenä (tässä se vertautuu taas Anselmin keskiaikaiseen kontekstiin). Malli ei huomioi sitä, että kirkon uskon mukaan keskeinen motiivi ristinkuolemalle oli rakkaus."
Rakkaus näkyy juuri siinä, että suostuu kärsimään toisten puolesta sen hirveän rangaistuksen, mikä kuuluisi heille.
Ihan yksinkertainen perusasia."Rakkaus näkyy juuri siinä, että suostuu kärsimään toisten puolesta sen hirveän rangaistuksen, mikä kuuluisi heille"
Ongelma on vain siinä, että ketjussa, johon Vilppu vastasi, kysyttiin, miksi Jumalan piti saada moinen uhraus voidakseen antaa ihmiselle anteeksi. Ja samaa pyörittelee tämänkin ketjun aloittaja eli kysymys ei ole Jeesuksen uhrista, sen vapaaehtoisuudesta tai maailmoja syleilevästä jaloudesta, vaan siitä, miksi Jumalan oli se vaadittava, ennen kuin kykeni antamaan luoduilleen anteeksi. Miksi mikään vähempi kuin groteski mestaus ei riittänyt? - ¤
vänkyrä... kirjoitti:
"Rakkaus näkyy juuri siinä, että suostuu kärsimään toisten puolesta sen hirveän rangaistuksen, mikä kuuluisi heille"
Ongelma on vain siinä, että ketjussa, johon Vilppu vastasi, kysyttiin, miksi Jumalan piti saada moinen uhraus voidakseen antaa ihmiselle anteeksi. Ja samaa pyörittelee tämänkin ketjun aloittaja eli kysymys ei ole Jeesuksen uhrista, sen vapaaehtoisuudesta tai maailmoja syleilevästä jaloudesta, vaan siitä, miksi Jumalan oli se vaadittava, ennen kuin kykeni antamaan luoduilleen anteeksi. Miksi mikään vähempi kuin groteski mestaus ei riittänyt?Tuossa lainauksessa Vilpulta se sanotaan, Anselm Canterburylainen sen sanoo.
Miksi kyselet sellaista, johon on vastattu siinä viestissä johon vastaat? - vänkyrä...
¤ kirjoitti:
Tuossa lainauksessa Vilpulta se sanotaan, Anselm Canterburylainen sen sanoo.
Miksi kyselet sellaista, johon on vastattu siinä viestissä johon vastaat?"Miksi kyselet sellaista, johon on vastattu siinä viestissä johon vastaat?"
Ensinnäkin vastaus on vain yhden eli Anselmin vastaus. Samaa mieltä voi toki olla moni.
Mutta edelleen jää ongelmaksi, miksi Jumala oli niin tuohtunut luoduilleen, että mikään vähempi ei riitä. Siis kuten Vilppu pohtii lainatussa kohdassa "Malli ei huomioi sitä, että kirkon uskon mukaan keskeinen motiivi ristinkuolemalle oli rakkaus". Miksi kaikkivaltiaalle ei riittänyt mikään vähäisempi kuin groteski verenvuodatus? Anselmin mukaan se oli "majesteettirikos", mutta miksi sen sovittaakseen, antaakseen anteeksi Jumalan piti uhrata itsensä itselleen toisessa persoonassaan? Mihin katoaa Vilpun mainitsema rakkaus?
Vai voisiko olla, että dikdukin tarjoama selitysmalli tuossa alempana onkin osuvampi? Selitys on siis ihmislähtöinen, näin sen oli oltava, koska mikään muu ei selittänyt järjettömän selittämätöntä? - ¤
vänkyrä... kirjoitti:
"Miksi kyselet sellaista, johon on vastattu siinä viestissä johon vastaat?"
Ensinnäkin vastaus on vain yhden eli Anselmin vastaus. Samaa mieltä voi toki olla moni.
Mutta edelleen jää ongelmaksi, miksi Jumala oli niin tuohtunut luoduilleen, että mikään vähempi ei riitä. Siis kuten Vilppu pohtii lainatussa kohdassa "Malli ei huomioi sitä, että kirkon uskon mukaan keskeinen motiivi ristinkuolemalle oli rakkaus". Miksi kaikkivaltiaalle ei riittänyt mikään vähäisempi kuin groteski verenvuodatus? Anselmin mukaan se oli "majesteettirikos", mutta miksi sen sovittaakseen, antaakseen anteeksi Jumalan piti uhrata itsensä itselleen toisessa persoonassaan? Mihin katoaa Vilpun mainitsema rakkaus?
Vai voisiko olla, että dikdukin tarjoama selitysmalli tuossa alempana onkin osuvampi? Selitys on siis ihmislähtöinen, näin sen oli oltava, koska mikään muu ei selittänyt järjettömän selittämätöntä?Sorry, mutta tuollaisiin kysymyksiin on vastattu varmaan tälläkin palstalla noin sata kertaa, enkä itse millään jaksa. Toivottavasti joku muu jaksaa.
- vänkyrä...
¤ kirjoitti:
Sorry, mutta tuollaisiin kysymyksiin on vastattu varmaan tälläkin palstalla noin sata kertaa, enkä itse millään jaksa. Toivottavasti joku muu jaksaa.
"tuollaisiin kysymyksiin on vastattu varmaan tälläkin palstalla noin sata kertaa"
Luen sen verran harvemmin palstaa, etten ole huomannut enkä ainaskaan sataa kertaa.
En tosin varsinaisesti kysellytkään vastauksia ekassa viestissäni vaan kommentoin sinun kommenttiasi "Rakkaus näkyy juuri siinä, että...", se kun tuntui menevän hiukan aiheen vierestä. Mutta tosiaan, ehkä joku osaa vastata ap:n alkuperäiseen kysymykseen ja on vielä riittävän viitseliäskin!
- dikduk
Jeesus on historiallinen henkilö joka opetti, sai kannattajia jotka odottivat hänestä suuria, ilmeisesti messiasta joka VT:n mukaan on Daavidin sukuinen ihminen joka parantaa maanpäällä elävien oloja. Jeesuksen elämä kuitenkin päättyi miehittäjän käsiin ennen kuin hän oli saanut aikaan mitään odotettua.Tästä lähti kristinuskon teologian kehitys, Jeesus ei joidenkin kannattajiensa mielestä voinut kuolla turhaan joten kuolemalle annettiin selitys :se oli suunniteltu uhrikuolema.
Siihen liittyvä teologia syntyi vähitellen rinnan sen kanssa miten näkemys Jeesuksesta itsestään muuttui, ihmisestä Jumalaksi,ja näkemys jumalasta yhdestä kolmiyhteiseksi. Se mitä selitettiin ja jonka piti olla merkityksellinen, oli Jeesuksen väkivaltainen kuolema, fakta jota ei voitu unohtaa eikä muuttaa.Dikduk kirjoittaa siten, kuin asia ainakin minun mielestäni on kulkenut. Jeesuksen kulemalle on haluttu antaa merkitys, koska suurmiehen kuolema ei ole saanut olla turha. Uskon myös, että yölsnousemuskokemuksilla on ollut suuri merkitys siihen, että Jeesusta on ryhdytty palvomaan Jumalana.
Sovituskuolema yleisesti on liittynyt juutalaiseen temppelikulttiin. Kerran vuodessa uhrattiin viattomuuden esikuva karitsa koko kansan syntien sovittamiseksi. Sinä päivänä ylipappi sai mennä temppelin kaikkein pyhimpään osaan uhraamaan uhrin. Muina päivinä tuohon osaan temppeliä ei saanut mennä kukaan. Väliverho erotti kaikkein pyhimmän pyhimmästä, joka oli temppelin toiseksi pyhin paikka. Tässä pohjapiirros temppelistä. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/SolomonsTemple.png?uselang=fi
Markuksen evankeliumissa kerrotaan, miten Jesuksen kuollessa temppelin väliverho repesi ylhäältä alas asti.
Markus 15: 33-38
Keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Tämän kuullessaan muutamat paikalla olevista sanoivat: "Kuulkaa, hän huutaa Eliaa." Joku kävi kiireesti kastamassa sienen hapanviiniin, pani sen kepin päähän ja tarjosi siitä juotavaa sanoen: "Katsotaanpa nyt, tuleeko Elia ottamaan hänet alas." Mutta Jeesus huusi kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Silloin temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Kun vastapäätä seisova sadanpäällikkö näki Jeesuksen tällä tavoin kuolevan, hän sanoi: "Tämä mies oli todella Jumalan Poika!"
Juutalaisen sovituskultin tuntevat ovat ymmärtäneet, että Jeesuksen kuolema korvaa kaikki temppelissä uhratut uhrit. Markuksen evankeliumi on kirjoitettu todennäköisesti Jerusalemin tuhoutumisen jälkeen 70 -luvulla. Temppelin hajottua, Jeesus on se uhri, jonka kautta ihmiset saavat syntinsä anteeksi.
Jeesuksen kuolemaa voisi myös katsella Jeesuksen koko elämän perspektiivistä. Jeesuksen elämä oli tiet ristille ja ylösnousemukseen. Tälle samalle tielle hän kutsui kohtaamiaan ihmisiä. Hän opetti, miten Jumala haluaa meidän elävän. Hän osoitti sen itse omalla elämällään. Välittämättä seurauksista Jeesus opetti yhteiskunnan marginaalien oikeuksista. Vaikka hän varmaan tiesi, minne tällainen julistus johtaa, hän ei antanut periksi.
Jeesuksen kutsu tielle merkitsee kutsua sitoutua Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja valmiuteen kuolla pois vanhasta tavasta elää ja nousta uuteen Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Kyse on siis kutsusta muutokseen.
Tässä kaksi erilaista tapaa ymmärtää Jeesuksen kuolema.
T: Hannu Lehdeskoski
Pastori- juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Dikduk kirjoittaa siten, kuin asia ainakin minun mielestäni on kulkenut. Jeesuksen kulemalle on haluttu antaa merkitys, koska suurmiehen kuolema ei ole saanut olla turha. Uskon myös, että yölsnousemuskokemuksilla on ollut suuri merkitys siihen, että Jeesusta on ryhdytty palvomaan Jumalana.
Sovituskuolema yleisesti on liittynyt juutalaiseen temppelikulttiin. Kerran vuodessa uhrattiin viattomuuden esikuva karitsa koko kansan syntien sovittamiseksi. Sinä päivänä ylipappi sai mennä temppelin kaikkein pyhimpään osaan uhraamaan uhrin. Muina päivinä tuohon osaan temppeliä ei saanut mennä kukaan. Väliverho erotti kaikkein pyhimmän pyhimmästä, joka oli temppelin toiseksi pyhin paikka. Tässä pohjapiirros temppelistä. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/SolomonsTemple.png?uselang=fi
Markuksen evankeliumissa kerrotaan, miten Jesuksen kuollessa temppelin väliverho repesi ylhäältä alas asti.
Markus 15: 33-38
Keskipäivällä, kuudennen tunnin aikaan, tuli pimeys koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Tämän kuullessaan muutamat paikalla olevista sanoivat: "Kuulkaa, hän huutaa Eliaa." Joku kävi kiireesti kastamassa sienen hapanviiniin, pani sen kepin päähän ja tarjosi siitä juotavaa sanoen: "Katsotaanpa nyt, tuleeko Elia ottamaan hänet alas." Mutta Jeesus huusi kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Silloin temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Kun vastapäätä seisova sadanpäällikkö näki Jeesuksen tällä tavoin kuolevan, hän sanoi: "Tämä mies oli todella Jumalan Poika!"
Juutalaisen sovituskultin tuntevat ovat ymmärtäneet, että Jeesuksen kuolema korvaa kaikki temppelissä uhratut uhrit. Markuksen evankeliumi on kirjoitettu todennäköisesti Jerusalemin tuhoutumisen jälkeen 70 -luvulla. Temppelin hajottua, Jeesus on se uhri, jonka kautta ihmiset saavat syntinsä anteeksi.
Jeesuksen kuolemaa voisi myös katsella Jeesuksen koko elämän perspektiivistä. Jeesuksen elämä oli tiet ristille ja ylösnousemukseen. Tälle samalle tielle hän kutsui kohtaamiaan ihmisiä. Hän opetti, miten Jumala haluaa meidän elävän. Hän osoitti sen itse omalla elämällään. Välittämättä seurauksista Jeesus opetti yhteiskunnan marginaalien oikeuksista. Vaikka hän varmaan tiesi, minne tällainen julistus johtaa, hän ei antanut periksi.
Jeesuksen kutsu tielle merkitsee kutsua sitoutua Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja valmiuteen kuolla pois vanhasta tavasta elää ja nousta uuteen Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Kyse on siis kutsusta muutokseen.
Tässä kaksi erilaista tapaa ymmärtää Jeesuksen kuolema.
T: Hannu Lehdeskoski
Pastori"Jeesuksen kulemalle on haluttu antaa merkitys, koska suurmiehen kuolema ei ole saanut olla turha. Uskon myös, että yölsnousemuskokemuksilla on ollut suuri merkitys siihen, että Jeesusta on ryhdytty palvomaan Jumalana. "
Parahin Hannu,
Näinhän se on voinut hyvinkin olla. Jeesuksen kuolemalle on nimenomaan _haluttu_antaa_merkitys_, eikä ole haluttu uskoa hänen kuolleen, joten on _haluttu_ nähdä ylösnousseita Jeesuksia milloin missäkin kulkumiehessä. Lopulta on mahdollisesti varsin vaatimattoman tapauksen ympärille rakennettu uskomaton henkilökultti ihmetapahtumineen kuin Kim Il Jongille konsanaan. Merkitykset on tietytysti haettu ympäröivästä kulttuurista, juutalaisista uhrauskäytännöistä ja egyptiläisistä ja kreikkalaisista mytologioista.
Raamatun Jeesus-hahmo on siis lopulta oikeastaan abstrakti idea, jonka takana ei tarvitse välttämä edes olla todellista henkilöä tai henkilöitä. Paavali näki Jeesuksesta vain kerran näkyjä, ja hyvin riitti hänelle henkilökultin rakentamiseen ja teologian aineksiksi.
Kun puhutaan, että Jeesus sitä ja Jeesus tätä, olisi rehellistä myöntää, että todellisuudessa emme varmuudella tiedä yhtään mitään siitä, mitä Jeesus oli tai ei ollut. Meillä on edelleenkin vain ja ainoastaan kokoelma myöhempiä höystöjen kanssa kirjattuja huhupuheita ja tarkoituksellisesti paisuteltuja taruja, joissa on yhtä paljon totuutta kuin Kim Il Jongin säveltämissä oopperoissa tai hole-in-oneissa.
En siis ymmärrä, miksi kristinuskoon(kin) kuuluvissa opetuksissa pitää vedota siihen, että Jeesus opetti sitä tai tätä ja siksi pitää olla niin tai näin. Eikö sana sanana ja asia asiana riitä? Jos opetus on hyvä, on se hyvä riippumatta siitä, sanoiko sen ylösnoussut jumalajeesus vai joku muu. Jumalallisuuteen vetoamalla kielletään vain kaikki mahdollinen kritiikki ja keskustelu ja vapaudutaan perusteluista. Sillä tehdään pahan luokan karhunpalvelus asialle itselleen. juutas. kirjoitti:
"Jeesuksen kulemalle on haluttu antaa merkitys, koska suurmiehen kuolema ei ole saanut olla turha. Uskon myös, että yölsnousemuskokemuksilla on ollut suuri merkitys siihen, että Jeesusta on ryhdytty palvomaan Jumalana. "
Parahin Hannu,
Näinhän se on voinut hyvinkin olla. Jeesuksen kuolemalle on nimenomaan _haluttu_antaa_merkitys_, eikä ole haluttu uskoa hänen kuolleen, joten on _haluttu_ nähdä ylösnousseita Jeesuksia milloin missäkin kulkumiehessä. Lopulta on mahdollisesti varsin vaatimattoman tapauksen ympärille rakennettu uskomaton henkilökultti ihmetapahtumineen kuin Kim Il Jongille konsanaan. Merkitykset on tietytysti haettu ympäröivästä kulttuurista, juutalaisista uhrauskäytännöistä ja egyptiläisistä ja kreikkalaisista mytologioista.
Raamatun Jeesus-hahmo on siis lopulta oikeastaan abstrakti idea, jonka takana ei tarvitse välttämä edes olla todellista henkilöä tai henkilöitä. Paavali näki Jeesuksesta vain kerran näkyjä, ja hyvin riitti hänelle henkilökultin rakentamiseen ja teologian aineksiksi.
Kun puhutaan, että Jeesus sitä ja Jeesus tätä, olisi rehellistä myöntää, että todellisuudessa emme varmuudella tiedä yhtään mitään siitä, mitä Jeesus oli tai ei ollut. Meillä on edelleenkin vain ja ainoastaan kokoelma myöhempiä höystöjen kanssa kirjattuja huhupuheita ja tarkoituksellisesti paisuteltuja taruja, joissa on yhtä paljon totuutta kuin Kim Il Jongin säveltämissä oopperoissa tai hole-in-oneissa.
En siis ymmärrä, miksi kristinuskoon(kin) kuuluvissa opetuksissa pitää vedota siihen, että Jeesus opetti sitä tai tätä ja siksi pitää olla niin tai näin. Eikö sana sanana ja asia asiana riitä? Jos opetus on hyvä, on se hyvä riippumatta siitä, sanoiko sen ylösnoussut jumalajeesus vai joku muu. Jumalallisuuteen vetoamalla kielletään vain kaikki mahdollinen kritiikki ja keskustelu ja vapaudutaan perusteluista. Sillä tehdään pahan luokan karhunpalvelus asialle itselleen.Juutas, olet osaltaan oikeassa kommentissasi. Usko on kuitenkin hyvin henkilökohtainen asia. Se, että jollakin on kokemus Jumalan olemassaolosta ja toisella ei, on todellisuutta. Kumpikin on 100% varma omasta kokemuksestaan. Jos ihmisten kokemus, ettei Jumalaa ole olemassa otetaan todesta, silloin pitää ottaa myös niiden ihmisten kokemus todesta, jotka kokevat Jumalan vaikuttavan maailmassa.
Lopullista vastausta Jumalan olemassaoloon ei voida saada. Jumala on uskon kohde ei täman maailman mittarein mitattava suure. Me voimme jatkaa väittelyä Jumalan todellisuudesta ikuisuuden, emmekä pääse yhteisymmärrykseen.
Jeesuksen opetukset ovat olleet hyviä ja minä uskon, että Jeesus on todella ollut olemassa. Minä uskon tällä tavalla, mutta minulla ei ole mitää oikeutta pakottaa muita, esim. sinua juutas uskomaan samalla tavalla. Minulla on vain oma kokemukseni, eikä sitä voi yleistää koskemaan koko todellisuutta.
Jos historialliset kirjaukset Jeesuksesta ei riitä todistamaan Jeesuksen historiallisuudesta, ei asialle voi mitään. Uskon, että juuri Jeesuksen jumalallisuuteen liittyvät asiat vaikeuttavat hänen opetustensa sisäistämistä. Jos Jeesuksen opetukset erotetaan erilleen evankeliumeiden uskonnollisesta todistuksesta, sillä voisi olla paljon käyttöä myös tänä päivänä. Jeesuksen yhteiskunnallasnen kritiikki oli terävää ja todellisiin ongelmiin pureutuvaa. Valitettavasti hänen jumalallinen puolensa korostaminen peittää ne hyvät yhteiskunnalliset kannanotot, joita Jeesus teki.
Hannu lehdeskoski
Pastori- juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Juutas, olet osaltaan oikeassa kommentissasi. Usko on kuitenkin hyvin henkilökohtainen asia. Se, että jollakin on kokemus Jumalan olemassaolosta ja toisella ei, on todellisuutta. Kumpikin on 100% varma omasta kokemuksestaan. Jos ihmisten kokemus, ettei Jumalaa ole olemassa otetaan todesta, silloin pitää ottaa myös niiden ihmisten kokemus todesta, jotka kokevat Jumalan vaikuttavan maailmassa.
Lopullista vastausta Jumalan olemassaoloon ei voida saada. Jumala on uskon kohde ei täman maailman mittarein mitattava suure. Me voimme jatkaa väittelyä Jumalan todellisuudesta ikuisuuden, emmekä pääse yhteisymmärrykseen.
Jeesuksen opetukset ovat olleet hyviä ja minä uskon, että Jeesus on todella ollut olemassa. Minä uskon tällä tavalla, mutta minulla ei ole mitää oikeutta pakottaa muita, esim. sinua juutas uskomaan samalla tavalla. Minulla on vain oma kokemukseni, eikä sitä voi yleistää koskemaan koko todellisuutta.
Jos historialliset kirjaukset Jeesuksesta ei riitä todistamaan Jeesuksen historiallisuudesta, ei asialle voi mitään. Uskon, että juuri Jeesuksen jumalallisuuteen liittyvät asiat vaikeuttavat hänen opetustensa sisäistämistä. Jos Jeesuksen opetukset erotetaan erilleen evankeliumeiden uskonnollisesta todistuksesta, sillä voisi olla paljon käyttöä myös tänä päivänä. Jeesuksen yhteiskunnallasnen kritiikki oli terävää ja todellisiin ongelmiin pureutuvaa. Valitettavasti hänen jumalallinen puolensa korostaminen peittää ne hyvät yhteiskunnalliset kannanotot, joita Jeesus teki.
Hannu lehdeskoski
Pastori"Se, että jollakin on kokemus Jumalan olemassaolosta ja toisella ei, on todellisuutta. Kumpikin on 100% varma omasta kokemuksestaan."
Parahin Hannu,
Ei se ihan noinkaan ole. Se että toisella ei ole kokemusta tai havaintoa jostain, ei tietysti tuo varmuutta jonkun olemattomuudesta, eikä mitään olemattomaksi voikaan todistaa. Jotain voidaan todistaa vain olevaksi, ei päinvastoin.
Jumalia voi siis olla, vaikka kuinka paljon. Minä vain en ole havainnut sellasia, en kokenut, enkä saanut niistä todisteita. Siksi epäilen myös jumalista esitettyjen väitteiden todenperäisyyttä. Siksi minusta tuntuu hyvin absurdilta ja järjenvastaiselta, kun joku esittää miten meidän pitäisi olla ja elää, koska jokin jumalaolento hänen mielestään näin edellyttää tai sellaisesta käytöksestä jotain lupaa. Kykenemättä kuitenkaan mitenkään perustelemaan kyseisen jumalolennon todellisuutta.
"Jos historialliset kirjaukset Jeesuksesta ei riitä todistamaan Jeesuksen historiallisuudesta, ei asialle voi mitään."
- Tästähän taisimme keskustella jo kauan sitten. Ja tulokseksi tuli, että historiallsia aikalaiskirjauksiahan Jeesuksesta ei vain ole olemassa. Jos sinulla on sellaisia tiedossa niin esitä ihmeessä.
"Jos Jeesuksen opetukset erotetaan erilleen evankeliumeiden uskonnollisesta todistuksesta, sillä voisi olla paljon käyttöä myös tänä päivänä"
- Niinpä. Sitä minäkin kirjoitin. Nyt vain koko ajan esitetään JEESUKSEN opetuksia eikä Jeesuksen OPETUKSIA. Jos näiden opetusten auktoriteetti rakennetaan jumalallisuuden varaan, ne seisovat ja kaatuvat myös jumalallisuuden mukana. Sääli sinänsä.
pussikarhuxx otti esille aiheen, joka on muakin mietityttänyt. Ihmisillä on sellainen ajatelma, että se mitä ei Raamatusta ymmärretä tai miksi Jumala on niin julma toisinaan, niin selitys on, "ei me ymmärretä Jumalan suurta viisautta".
Oikeasti me ei ymmärretä sen takia kaikkea julmuutta eikä kaikkea kummallisuutta, että niitä ovat kirjoittaneet mielestäni tavallista tyhmemmät miehet. Ei kaikkia ihmisten aivoituksia muutenkaan aina ymmärrä. Miksi Jumala halutaan esitää mielipuolisena sadistina? Sellainen on Raamattu mun silmin luettuna.
Jumala teki Raamatun mukaan virheen jo alussa, kun ensimmäiselle ihmiselle tarkoitti kumppaniksi eläimen. Hän korjasi ajausvirheensä luomalla naisen. Sitten toinen paha virhe oli koko ihmisen luominen, ja sen Jumala korjasi vedenpaisumuksella.
Eihän se oo todellista, että kaikkitietävä Jumala on noin ulalla tekemistään. Siis tyhmät ihmiset niitä on kirjoitelleet joutessaan. No tulipa Jumalasta siten aika inhimillinen. Jeesus sitten joutui tapetuksi kun Jumala ei keksinyt muka mitään järkevämpää tapaa pelastaa ihmiset. Vaikea mun uskoa tuollaisiin älyttömyyksiin.Laitetaanpa tähän oma näkemykseni, jonka perustan Raamattuun ja lutherilaisuuteen, kun kerran nyt innostuin kirjoittamaan... En ole pappi, mutta kenties silti Jumalan avulla osaan jotain vastata.
Jokainen ihminen on syntinen syntiinlankeamuksen jälkeen (1. Moos. 3), koska ihminen menetti luonnollisen yhdeydensä Jumalaan, eli jos saan sanoa ihmisen elämäntarkoitus ennen syntiin lankeamusta oli olla Jumalan yhteydessä. Syntiin lankeamuksessa ihminen turmeltui, eikä enää voi omasta tahdostaan sydämestään rakastaa Jumalaa tai toista ihmistä. (Pyhän hengen vaikutuksesta voi tehdä kumpaakin eli rakkaus on Jumalan lahja... myös "uskostaosattomalle") Lyhyesti voidaan sanoa että ihminen on läpeensä paha omana itsenään.
Koska ihminen joutui pois Jumalan yhteydestä ja tahdon mukaisesta elämästä, Jumala oli laatinut pelastus-suunnitelman, jota Jumala ilmoittaa valitulle kansalleen Israelille pitkin vanhaa testamenttia. esim. 1. Moos. 3:14-15 2. Sam. 7:12-16, Jes. 53
Vanhaan liittoon (Mooseksen välityksellä tehty liitto, joka sisälsi monenlaista määräystä, mutta josta ei siirtynyt "uuteen liittoon" kuin 10 käskyä eli laki, josta Paavalikin puhuu kirjeissään ja jonka sekä Jeesus että Paavali vahvistaa uuden testamentin puolella) kuuluvat uhrit ovat esikuvia tulevasta uhrista, joka kerta kaikkisesti lunastaa ihmiskunnan synnit anteeksi. Jumalan totetuttaessa suunnitelmansa Jeesuksessa Kristuksessa ei enää näitä uhreja tarvittu, koska kaikki synti oli jo sovitettu Jeesuksen ristinkuolemalla. Niinkuin vanhan liiton uhri karitsat, piti Jumalan karitsankin (Jeesuksen) olla virheetön, synnitön että voitaisiin sovittaa ihmisten synnit. Siksi on tärkeätä että Jeesus sikisi Pyhästä hegestä ja syntyi neitsyt Mariasta että Jeesus ei ollut perisynnin alainen, jonka alaisena jokainen ihminen on ollut syntiinlankeamuksesta asti. Jos Jeesus olisi siinnyt Josefista, olisi hän ollut perisynninalainen eli syntinen niin kuin me kaikki ihmiset, eikä siis kelvollinen lunastamaan syntejä anteeksi.
Jumala siis sovitti meidän kaikkien synnit uhraamalla synnittömän ja virheettömän Poikansa, jotta synti saisi ansaitsemansa rangaistuksen, joka on kuolema. (Room. 6:23) Jeesus täytti Jumalan Moosekselle antaman lain meidän puolestamme, koska me emme sitä ikinä voi täyttää. (=tehdä niin kuin Jumala haluaa) Jumala ei voinut antaa syntejä ilman uhria anteeksi, koska Hän on pyhä ja totinen Jumala (eli ei voi sietää vääryyttä), mutta meidän autuudeksemme Jumala rakasti meitä niin paljon Jeesuksessa Kristuksessa, ainoassa pojassaan että hylkäsin Jeesuksen ristille kuolemaan. Tässä näkyy Jumala käsittämätön rakkaus ja meille sitä kautta suotu ansaitsematon armo Jeesuksessa kristuksessa.
Miksi ihmiset tappoivat Jeesuksen? Koska eivät ymmärtäneet, sitä mitä tekivät. He pitivät Jeesusta Jumalan pilkkaajana, koska eivät tunteneet omia kirjoituksiaan. (Vanhaa testamenttia) Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on siihen uskoville voima ja autuus ja niille, jotka siihen eivät usko, se on mielettömyys, jopa vihaan asti.
Raamattu todistaa itse itsestään, riittävän hyvin. Jumala on ilmoittanut itsensä Pyhän hengensä kautta, mistä "inspiroituneena" ihmiset ovat kirjoittaneet Jumalan sanaa muistiin jälkipolville. Jumala todistaa itsestään jo sanassaan (minkä pitäisi riittää), mutta myös ihmeteoissa, joita Jeesus teki paljon maanpäällisen toimintansa aikana. Totta on että Raamattu on pääosin miesten kirjoittama kirja, mutta se ei ole sovinistinen, eikä epä-tasarvoinen. En lähde tappelemaan tasa-arvon määritelmästä, koska koko sanalla on niin monta merkitystä kuin on käyttäjää. Jumalan edessä ihmiset ovat jokaisella merkittävällä mittapuulla samanarvoisia. Raamattu ei kehoita alistaman naisia tai "pakanoita".
Saatanan uhraamisella ei olisi saavutettu syntien sovitusta, koska saatana on itse syntinen, eikä siten virheetön uhri. Jeesus on ainoastaan ollu virheetön Jumalalle lopullisesti ja kertakaikkisesti kelpaava uhri.- dikduk
Juutalaisuus ei tunne perisyntiä ja mm Jeesus ei sitä tuntenut, koska sitä ei VT:ssä ole.Alkutarina on Aatamista ja Eevasta jotka tekivät mitä tekivät, muut ihmiset eivät tehneet .Ihminen ei ole turmeltunut eikä menettänyt yhteyttään Jumalaan vai olivatko patriarkat turmeltuneita tai profeetat sanooko VT näin ? Turha lainata hajanaisia VT:n kohtia todisteeksi. Alkukertomukden käärme on käärme, sitähän rangaistiin niin että se joutui matelemaan, kristinuskon saatana tuskin liikkuu matelemalla?
2.Sam israelialiset pitivät Daavidia sankarikuninkaana jonka suku jatkuisi, siis ihmissuku suku joka lähtisi hänen ruumiistaan, eihän Daavid siittänyt jumalia.
"12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa".
Kaikkivaltias joka tarvitsee pelastussuunnitelmaa maailman luomisen jälkeen sattuneen odottamattoman virheen johdosta, ei vaikuta uskottavalta .Kuvaan ilmaantuu lisäksi uusi hahmo, jumalan poika, joka uhrataan jotta isä saisi asiat oikealle tolalle, koska jumala jostain syystä on sidottu uhraamiseen. Vain uhri auttaa eli verta pitää vuodattaa, mutta sekään ei riitä, pitää uskoa uhriin jotta pelastuu Jumalan itsensä määräämästä rangaistuksesta . Ellei usko, seuraa sitäkin pahempi rangaistus mikä oli tarjolla ennen uhria.
Jos kristinuskon mukaan ihmislajin tila on se että kaikki ovat synnin alaisia, turmeltuneita, silloin Jeesus ei ollut täysi ihminen jos hän ei sitä ollut, tosin ei ole kyse ihmisestä silloinkaan jos toinen vanhempi on ihminen, toinen jumala. Jumala siis tässä vaati, että uhrin pitää olla ihminen, mutta ihminen ei kuitenkaan kelpaa ihmisenä, joten jumala rupeaa itse ihmiseksi ja uhraa itsensä itselleen ihmisenä jotta olisi sopiva ihmisuhri ?
Lain "täyttämisestä": Mooseksen laki oli elämän laki, Israelin yhteisön siviili-, rikos ja kulttilaki aivan samoin kuin Suomen laki on meidän.Laki on, jotta yhteiskunta voi elää ja toimia, ei siksi että joku täyttäisi sen ja sen jälkeen ei tarvittaisi lakeja enää ollenkaan.Eihän elämällä Mooseksen lain mukaan päästy taivaaseen vaan se oli puhtaasti maallinen laki .
"Miksi ihmiset tappoivat Jeesuksen? Koska eivät ymmärtäneet, sitä mitä tekivät. He pitivät Jeesusta Jumalan pilkkaajana, koska eivät tunteneet omia kirjoituksiaan. (Vanhaa testamenttia)" Roomalaiset teloittivat Jeesuksen ja joka tuntee VT:n tietää että sen mukaan Jahve on ainoa jumala ja ainoa joka voi antaa synnit anteeksi. Parempi olisi ollut jos Jeesus olisi kuollut vanhuuteen mutta ikävä kyllä niin ei tapahtunut .
Kristinuskon jumalahan olisi vallan hyvin voinut kukistaa taivaassa tapahtuneen kapinan siihen paikkaan , pakkoko saatanaa oli ihmisten kiusaksi lähettää?
Raamattu on yhtä epätasa-arvoinen kuin ne ajat joissa se kirjoitettiin. Se on aikansa kirja, ei sitä voi siitä syyttää ,mutta ei myös voi sen perusteella mitä Raamattu esittää vaatia että kaikilla ei NYTKÄÄN saisi olla täysiä ihmisoikeuksia koska ei ollut 2500 vuotta sittenkään . - kiits
Hyvä kirjoitus hpinksiltä.
- Kristinuskon kirja.
hpinks tuntuu olevan yksi tällä kirkko-kuulolla foorumilla olevista Jumalan tahdon tietäjistä. Siis Jumalan avulla, lähettiläinä, Jeesukseen tutustuneina, tietävät kertoa Jumalan tahdon meille muille ihmisille. Ovat korottaneet itsensä maan päällisiksi Jumaliksi.
Elämän rikkautta heille vaan omassa jumaluudessaan. - iuiou
"Miksi ihmiset tappoivat Jeesuksen? Koska eivät ymmärtäneet, sitä mitä tekivät. He pitivät Jeesusta Jumalan pilkkaajana, koska eivät tunteneet omia kirjoituksiaan. "
Entäs jos ne ihmiset eivät olisikaan tappaneet Jeesusta, miten saisimme nyt synnit anteeksi?
Jos jumala ennaltanäki että ne tulevat tappamaan jeesuksen, niin silloin jumala käytti hyväkseen ihmisen syntiä. joka tapauksessa jumala HALUSI että jeesus tullaan tappamaan. hänen siis piti toivoa että jeesus tapetaan koska se on kristinuskon kulmakivi että jeesus tapettiin jotta saisimme synnit anteeksi.
eikai se niin mene että jumala ei halunnut että jeesus naulitaan ristille? näissä ei ole mitään järkeä. lapsellisia satuja joihin uskoo ihmiset jotka eivät kykene ajattelemaan - Shrink
Kristinuskon kirja;
Kerrotko missä kohtaa Jeesus meni naimisiin ?
"Jeesus oli Jumalan lähettiläs, tavallinen juutalainen naimisissa oleva mies", kuten tuolla ylempänä väität ?
Olen lukenut Raamattua v- 79, enkä vielä ole törmännyt Jeesuksen häihin tmv....? - Kristinuskon kirja.
Shrink.
Ei Raamattua lukien saakaan oikeaa käsitystä Jeesuksen persoonasta eikä hänen välittänästään Jumalan sanomasta ! Kuten olen myös sinulle aikaisemmin sanonut, niin Jeesuksesta on kirjoitettu 20 evankeliumia, joista löytyy totuus perimätiedon tutkijoiden tulosten kautta. Huom. myös muut tutkimustulokset.
Ole sinä vain onnellinen omassa uskossasi.- Shrink
Kristinuskon kirja, piti vielä edelliseen lisätä; Jeesus on Jumalan poika, eikä mikään lähettiläs, jonka kerroit Hänen olleen, siis olomuodot: Jeesus on Jumalan poka.
-aamen.
Kiva huomata että munkin vaatimaton kirjoitus herättää kiinnostusta. Kiittäjille kuitenkin tiedoksi että en suostu ottamaan kiitosta asiasta, missä minulla ei ole osaa eikä arpaa. Kiitos kuuluu Taivaan isälle.
Kommentoin muutamaa kommenttia:
"Juutalaisuus ei tunne perisyntiä ja mm Jeesus ei sitä tuntenut, koska sitä ei VT:ssä ole.Alkutarina on Aatamista ja Eevasta jotka tekivät mitä tekivät, muut ihmiset eivät tehneet .Ihminen ei ole turmeltunut eikä menettänyt yhteyttään Jumalaan vai olivatko patriarkat turmeltuneita tai profeetat sanooko VT näin ? Turha lainata hajanaisia VT:n kohtia todisteeksi. Alkukertomukden käärme on käärme, sitähän rangaistiin niin että se joutui matelemaan, kristinuskon ******* tuskin liikkuu matelemalla? "
Juutalaisuudesta en mene ottamaan kantaa, tunsiko perisynnin vaiko ei, koska en ihan varmasti tiedä. VT kuitenkin tuntee perisynnin koska Kuningas David Pyhässä hengessä valittaa "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun" (Ps. 51). Jeesus tunsi perisynnin, koska Paavali Kristuksessa näin sanoo. (Juu ei käytä sanaa perisynti, mutta jos vaikka luet Paavalin kirjettä roomalaisille, niin täytyy olla erikoinen ihminen jos asiana sitä sieltä ei näe) Ja sekoitat uuden ja vanhan liiton keskenään, liitto jonka Jeesuksen kautta tuli ja Mooseksen välityksellä tehty liitto. Yksi lutherilaisen kristillisyyden perusteista: älä sotke lakia ja evankeliumia toisiinsa. Lain ainoa tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi ja kääntää hänet evankeliumin eli Jeesuksen kristuksen puoleen.
Otin vain muutaman jakeen niitä sen kummemmin selittämättä esimerkiksi. Vanha testamentti on täynnä Messias (=Jeesus) ennustuksia ja esikuvia. En vain ala niitä tässä kaikkia selittämään sen takia että tuskin kukaan jaksaisi niitä lukea (osaisinko edes? tuskin ainakaan omalla taidollani) ja evankeliumin Kristuksesta syntiemme sovittajana voin välittää muutenkin.
Partarkat (tarkoittanet Aabrahamia, Iisakia ja Jakobia jne.) olivat yhtä pahoja kuin mekin. Heillä oli luja usko Jumalaan, mutta hekin lankesivat syntiin vähän väliä, koska olivat ihmisiä. Aabraham yritti ite paikata lapsettumuutensa orjavaimonsa kanssa syntyi Ismael niminen poika, mistä seurasi yhtä jos toista seuraamusta (kiinnostuneet voivat lukea 1. Moos.), Jaakob huijasi esikoisoikeuden isoveljeltään Eesaulta jne.
Profeetat olivat itsekin syntisiä. esim. Jesaja valitti saastaisia huuliaan ja pelkäsin hukkuvansa (Jes.6:5), Kuningas David tunsi itsensä syntiseksi (Ps. 51) jne.
Luomiskertomuksen paholainen oli vain käärmeen muodossa, ei varsinaisesti käärme. Ja ihmiset siinä langesivat omaa uskottomuuttaan. Nainen lankesi ensin ja mies lankesi kun kuunteli naista. (1. Moos. 3) Ylpeys oli se synti mihin lankesi ensin enkeliruhtinas lucifer (vai miten kirjoitetaan) ja sitten hän houkutteli ihmisen lankeamaan samaan syntiin. Paholainen halusi olla yhtä suuri kuin Jumala, eikä se ollut mahdollista.
"Jos kristinuskon mukaan ihmislajin tila on se että kaikki ovat synnin alaisia, turmeltuneita, silloin Jeesus ei ollut täysi ihminen jos hän ei sitä ollut, tosin ei ole kyse ihmisestä silloinkaan jos toinen vanhempi on ihminen, toinen jumala. Jumala siis tässä vaati, että uhrin pitää olla ihminen, mutta ihminen ei kuitenkaan kelpaa ihmisenä, joten jumala rupeaa itse ihmiseksi ja uhraa itsensä itselleen ihmisenä jotta olisi sopiva ihmisuhri ?"
Kristinuskon mukaan ihmiset kaikki ovat syntisiä, mutta Jeesuksessa kristuksessa ollessaan (tai hänet päällensä pukeneena niinkuin Paavali asian ilmaisee) ihminen ei ole synninalainen, vaan armonalainen. Ihminen ei kelpaa ihmisenä, koska ihminen ei voi täyttää Jumalan tahtoa. Vain tosi ihminen ja tosi Jumala (yhtä aikaa samassa persoonassa... ja persoonalla tarkoitan alkukirkon käyttämää määritelmää) voi täyttää Jumalan tahdon ja Jeesus teki sen jo Golgatalla kuolemalla ristillä meidän kaikkien ihmisten syntien tähden. Jos Jeesus olisi ollut vain tosi ihminen, eikä ollenkaa Jumalan poika niin olisimme kaikki, jotka uskoo saavansa syntinsä anteeksi Jeesuksessa kristuksessa kaikista ihmisistä surkuteltavimpia.
"Eihän elämällä Mooseksen lain mukaan päästy taivaaseen vaan se oli puhtaasti maallinen laki ."
Mooseksen lain täyttämällä pääsee taivaaseen. Se ei vain ole ihmiselle mahdollista, siksi tarvitsemme Jeesusta Kristusta välttääksemme ikuisen kadotuksen."Raamattu on yhtä epätasa-arvoinen kuin ne ajat joissa se kirjoitettiin. Se on aikansa kirja, ei sitä voi siitä syyttää ,mutta ei myös voi sen perusteella mitä Raamattu esittää vaatia että kaikilla ei NYTKÄÄN saisi olla täysiä ihmisoikeuksia koska ei ollut 2500 vuotta sittenkään . "
Raamattu on sama eilen, tänää ja huomenna. Jumalan ilmoitus tahdostaan ja lupauksistaan ei muutu, vaikka ihmiset muuttuu (eikä todellakaa aina hyvään suuntaan). Jumalan näkemys "tasa-arvosta" on hyvin erilainen, kuin tuntuu dikdukin olevan. Se on kuitenkin ihmisen LUOJAN käsitys asiasta ja Hän tietää mikä on ihmisille parasta. En minä ainakaa uskalla kokeilla mitä käy, jos alkaisin tahalteen elämään Jumalan tahdon vastaisesti. Raamattussa on monta esimerkkiä siitä mitä käy jos ei noudata Jumalan tahtoa. Jumala aina rangaisee rikkomuksista ennemmin tai myöhemmin. Voi käydä niin kuin Sodoman tai Gomorran (1. Moos 19) tai niin kuin kävi ihmiskunnan Nooan aikaan (1. Moos. 7). Jumala ei salli Pyhää nimeänsä poljettavan.
"Tasa-arvottomasta" kohtelusta voidaan ottaa esimerkiksi jo vähän aikaa kouhuttanut "homokohu". Jos Jumala olisi tarkoittanu samaasukupuolta olevat yhteen, niin eikö Hän olisi järjestänyt niin että esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä? (keinohedelmöitys ei ole keino lisääntyä ilman miestä... siittiösolut tulevat kumminkin mieheltä, vaikkakaan ei miehen ja naisen luonnollisessa sukupuoliyhteydessä) Tottakai on ihmisen oma valinta jos haluaa elää samaasukupuolta olevan ihmisen kanssa, mutta minusta jokaisen ihmisen velvollisuus olisi kertoa tälle "pariskunnalle", että te elätte väärin, tämä ei ole Jumalan tahto. Jos sitten vielä haluaa elää synnissä, niin se olisi enää niiden ihmisten ja Jumalan välinen asia.
"hpinks tuntuu olevan yksi tällä kirkko-kuulolla foorumilla olevista Jumalan tahdon tietäjistä. Siis Jumalan avulla, lähettiläinä, Jeesukseen tutustuneina, tietävät kertoa Jumalan tahdon meille muille ihmisille. Ovat korottaneet itsensä maan päällisiksi Jumaliksi.
Elämän rikkautta heille vaan omassa jumaluudessaan. "
Olen vähintään yhtä syntinen kuin sinä "kristinuskon kirja", eikä minulla ole siksi valtaa tuomita. Vain synnitön voi tuomita syntisen, "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Ja jos olen syntinen niin en voi olla Jumala, koska olen yhtä epätäydellinen kuin kuka ihminen tahansa, vain Jumalan on täydellinen.
Kuka tahansa ihminen voi olla (ja pitääkin olla) "Jumalan tahdon lähettiläs", koska Jumala ilmottaa tahtonsa sanassaan Raamatussa. Raamatun mukaan jokaisella kristityllä on velvollisuus todistaa Kristuksesta.
"Entäs jos ne ihmiset eivät olisikaan tappaneet Jeesusta, miten saisimme nyt synnit anteeksi?"
Emme mitenkään, olisimme matkalla kadotukseen.
"eikai se niin mene että jumala ei halunnut että jeesus naulitaan ristille?"
Jumala halusi että Jeesus naulitaan ristille, koska rakastaa meitä kaikkia... sinua ja minuakin niin paljon. Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle nyt ja aina. Aamenhpinks kirjoitti:
"Raamattu on yhtä epätasa-arvoinen kuin ne ajat joissa se kirjoitettiin. Se on aikansa kirja, ei sitä voi siitä syyttää ,mutta ei myös voi sen perusteella mitä Raamattu esittää vaatia että kaikilla ei NYTKÄÄN saisi olla täysiä ihmisoikeuksia koska ei ollut 2500 vuotta sittenkään . "
Raamattu on sama eilen, tänää ja huomenna. Jumalan ilmoitus tahdostaan ja lupauksistaan ei muutu, vaikka ihmiset muuttuu (eikä todellakaa aina hyvään suuntaan). Jumalan näkemys "tasa-arvosta" on hyvin erilainen, kuin tuntuu dikdukin olevan. Se on kuitenkin ihmisen LUOJAN käsitys asiasta ja Hän tietää mikä on ihmisille parasta. En minä ainakaa uskalla kokeilla mitä käy, jos alkaisin tahalteen elämään Jumalan tahdon vastaisesti. Raamattussa on monta esimerkkiä siitä mitä käy jos ei noudata Jumalan tahtoa. Jumala aina rangaisee rikkomuksista ennemmin tai myöhemmin. Voi käydä niin kuin Sodoman tai Gomorran (1. Moos 19) tai niin kuin kävi ihmiskunnan Nooan aikaan (1. Moos. 7). Jumala ei salli Pyhää nimeänsä poljettavan.
"Tasa-arvottomasta" kohtelusta voidaan ottaa esimerkiksi jo vähän aikaa kouhuttanut "homokohu". Jos Jumala olisi tarkoittanu samaasukupuolta olevat yhteen, niin eikö Hän olisi järjestänyt niin että esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä? (keinohedelmöitys ei ole keino lisääntyä ilman miestä... siittiösolut tulevat kumminkin mieheltä, vaikkakaan ei miehen ja naisen luonnollisessa sukupuoliyhteydessä) Tottakai on ihmisen oma valinta jos haluaa elää samaasukupuolta olevan ihmisen kanssa, mutta minusta jokaisen ihmisen velvollisuus olisi kertoa tälle "pariskunnalle", että te elätte väärin, tämä ei ole Jumalan tahto. Jos sitten vielä haluaa elää synnissä, niin se olisi enää niiden ihmisten ja Jumalan välinen asia.
"hpinks tuntuu olevan yksi tällä kirkko-kuulolla foorumilla olevista Jumalan tahdon tietäjistä. Siis Jumalan avulla, lähettiläinä, Jeesukseen tutustuneina, tietävät kertoa Jumalan tahdon meille muille ihmisille. Ovat korottaneet itsensä maan päällisiksi Jumaliksi.
Elämän rikkautta heille vaan omassa jumaluudessaan. "
Olen vähintään yhtä syntinen kuin sinä "kristinuskon kirja", eikä minulla ole siksi valtaa tuomita. Vain synnitön voi tuomita syntisen, "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Ja jos olen syntinen niin en voi olla Jumala, koska olen yhtä epätäydellinen kuin kuka ihminen tahansa, vain Jumalan on täydellinen.
Kuka tahansa ihminen voi olla (ja pitääkin olla) "Jumalan tahdon lähettiläs", koska Jumala ilmottaa tahtonsa sanassaan Raamatussa. Raamatun mukaan jokaisella kristityllä on velvollisuus todistaa Kristuksesta.
"Entäs jos ne ihmiset eivät olisikaan tappaneet Jeesusta, miten saisimme nyt synnit anteeksi?"
Emme mitenkään, olisimme matkalla kadotukseen.
"eikai se niin mene että jumala ei halunnut että jeesus naulitaan ristille?"
Jumala halusi että Jeesus naulitaan ristille, koska rakastaa meitä kaikkia... sinua ja minuakin niin paljon. Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle nyt ja aina. AamenKommentoin vain tuohon kohtaa;
”…esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä?”
Jos miehen ja naisen välinen juttu on pelkästään tuo, niin aika moni jää ulkopuolelle. Entä ne, jotka eivät voi saada omaa lasta? Entä me, vähän vanhemmat pariskunnat, onko esim. seksi kielletty meiltäkin, koska lapsia ei enää haluta? Eikö tuon perusteella myös ne, jotka ehkäisevät eivätkä halua niitä lapsia, elä aivan samanlaisessa synnissä kuin homoseksuaalit?
Mielestäni jo ydinperhemalli on luonnon vastainen, Raamattukin puhuu suvuista. Avioliitto on sukuun liittymistä, ei yhden ihmisen kanssa elämistä.hpinks kirjoitti:
"Raamattu on yhtä epätasa-arvoinen kuin ne ajat joissa se kirjoitettiin. Se on aikansa kirja, ei sitä voi siitä syyttää ,mutta ei myös voi sen perusteella mitä Raamattu esittää vaatia että kaikilla ei NYTKÄÄN saisi olla täysiä ihmisoikeuksia koska ei ollut 2500 vuotta sittenkään . "
Raamattu on sama eilen, tänää ja huomenna. Jumalan ilmoitus tahdostaan ja lupauksistaan ei muutu, vaikka ihmiset muuttuu (eikä todellakaa aina hyvään suuntaan). Jumalan näkemys "tasa-arvosta" on hyvin erilainen, kuin tuntuu dikdukin olevan. Se on kuitenkin ihmisen LUOJAN käsitys asiasta ja Hän tietää mikä on ihmisille parasta. En minä ainakaa uskalla kokeilla mitä käy, jos alkaisin tahalteen elämään Jumalan tahdon vastaisesti. Raamattussa on monta esimerkkiä siitä mitä käy jos ei noudata Jumalan tahtoa. Jumala aina rangaisee rikkomuksista ennemmin tai myöhemmin. Voi käydä niin kuin Sodoman tai Gomorran (1. Moos 19) tai niin kuin kävi ihmiskunnan Nooan aikaan (1. Moos. 7). Jumala ei salli Pyhää nimeänsä poljettavan.
"Tasa-arvottomasta" kohtelusta voidaan ottaa esimerkiksi jo vähän aikaa kouhuttanut "homokohu". Jos Jumala olisi tarkoittanu samaasukupuolta olevat yhteen, niin eikö Hän olisi järjestänyt niin että esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä? (keinohedelmöitys ei ole keino lisääntyä ilman miestä... siittiösolut tulevat kumminkin mieheltä, vaikkakaan ei miehen ja naisen luonnollisessa sukupuoliyhteydessä) Tottakai on ihmisen oma valinta jos haluaa elää samaasukupuolta olevan ihmisen kanssa, mutta minusta jokaisen ihmisen velvollisuus olisi kertoa tälle "pariskunnalle", että te elätte väärin, tämä ei ole Jumalan tahto. Jos sitten vielä haluaa elää synnissä, niin se olisi enää niiden ihmisten ja Jumalan välinen asia.
"hpinks tuntuu olevan yksi tällä kirkko-kuulolla foorumilla olevista Jumalan tahdon tietäjistä. Siis Jumalan avulla, lähettiläinä, Jeesukseen tutustuneina, tietävät kertoa Jumalan tahdon meille muille ihmisille. Ovat korottaneet itsensä maan päällisiksi Jumaliksi.
Elämän rikkautta heille vaan omassa jumaluudessaan. "
Olen vähintään yhtä syntinen kuin sinä "kristinuskon kirja", eikä minulla ole siksi valtaa tuomita. Vain synnitön voi tuomita syntisen, "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Ja jos olen syntinen niin en voi olla Jumala, koska olen yhtä epätäydellinen kuin kuka ihminen tahansa, vain Jumalan on täydellinen.
Kuka tahansa ihminen voi olla (ja pitääkin olla) "Jumalan tahdon lähettiläs", koska Jumala ilmottaa tahtonsa sanassaan Raamatussa. Raamatun mukaan jokaisella kristityllä on velvollisuus todistaa Kristuksesta.
"Entäs jos ne ihmiset eivät olisikaan tappaneet Jeesusta, miten saisimme nyt synnit anteeksi?"
Emme mitenkään, olisimme matkalla kadotukseen.
"eikai se niin mene että jumala ei halunnut että jeesus naulitaan ristille?"
Jumala halusi että Jeesus naulitaan ristille, koska rakastaa meitä kaikkia... sinua ja minuakin niin paljon. Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle nyt ja aina. Aamen"Jos Jumala olisi tarkoittanu samaasukupuolta olevat yhteen, niin eikö Hän olisi järjestänyt niin että esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä? "
Ihmissuhteiden kannalta lisääntymiskyky on aina merkityksetön seikka, lisääntymiseen ei tarvita rakkautta eikä parisuhteita. Jos Jumala olisi tarkoittanut lisääntymisen parisuhteen ja rakkauden pääasialliseksi tarkoitukseksi, vain toisiaan rakastavat ihmiset voisivat lisääntyä keskenään, kun taas rakkaudeton seksi olisi hedelmätöntä.
"Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle nyt ja aina. Aamen"
Väärin, kunnia kuuluu yksinomaan Jumalalle nyt ja aina. Jeesus oli vain työkalu eikä häntä tulisi koskaan palvoa. Ihmisen tulee vain tunnustaa että Jeesus oli Jumalan käyttämä työkalu.- luminarsku
mummomuori kirjoitti:
Kommentoin vain tuohon kohtaa;
”…esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä?”
Jos miehen ja naisen välinen juttu on pelkästään tuo, niin aika moni jää ulkopuolelle. Entä ne, jotka eivät voi saada omaa lasta? Entä me, vähän vanhemmat pariskunnat, onko esim. seksi kielletty meiltäkin, koska lapsia ei enää haluta? Eikö tuon perusteella myös ne, jotka ehkäisevät eivätkä halua niitä lapsia, elä aivan samanlaisessa synnissä kuin homoseksuaalit?
Mielestäni jo ydinperhemalli on luonnon vastainen, Raamattukin puhuu suvuista. Avioliitto on sukuun liittymistä, ei yhden ihmisen kanssa elämistä.Minua kummeksuttaa tuo, että aina homoudesta puhuttaessa joku vetää 'seksi kielletty muilta kuin lisääntymiseen kykeneviltä' -käsityksensä argumenttiin, että samat sukupuolet eivät voi lisääntyä. Sehän on järjetöntä perustelua, että koska eihän kaikki nais-miesparitkaan voi lisääntyä, on homous sallittua. Seksi on luotu mies-nais -pareille, ei kahden samaa sukupuolta olevien välille, koska sama fyysinen rakenne on mahdoton yhtälö. Pohjimmiltaanhan seksi on luotu lisääntymistä varten luotu, joka on tarkoitettu myös tietenkin niillekin, jotka eivät voi lapsia saada, mutta siis vain mies-nais -parille.
Se että homot ja lesbot voivat tuntea seksuaalisia tunteita toisiaan kohtaan, ei tarkoita luomisen alkuperäistä seksuaalisuutta. Syntiinlankeemus vääristi ihmisen käsityksen myös seksuaalisuudesta, sitä ilmentää homous ja lesbous. luminarsku kirjoitti:
Minua kummeksuttaa tuo, että aina homoudesta puhuttaessa joku vetää 'seksi kielletty muilta kuin lisääntymiseen kykeneviltä' -käsityksensä argumenttiin, että samat sukupuolet eivät voi lisääntyä. Sehän on järjetöntä perustelua, että koska eihän kaikki nais-miesparitkaan voi lisääntyä, on homous sallittua. Seksi on luotu mies-nais -pareille, ei kahden samaa sukupuolta olevien välille, koska sama fyysinen rakenne on mahdoton yhtälö. Pohjimmiltaanhan seksi on luotu lisääntymistä varten luotu, joka on tarkoitettu myös tietenkin niillekin, jotka eivät voi lapsia saada, mutta siis vain mies-nais -parille.
Se että homot ja lesbot voivat tuntea seksuaalisia tunteita toisiaan kohtaan, ei tarkoita luomisen alkuperäistä seksuaalisuutta. Syntiinlankeemus vääristi ihmisen käsityksen myös seksuaalisuudesta, sitä ilmentää homous ja lesbous.En mä muuta tiedä luomisen aikaisesta seksistä kuin sen, että Jumala loi Raamatun mukaan miehen, ja halusi "antaa kumppanin, koska ei ole hyvä olla yksin". Jumala halusi antaa eläimen, joten Jumalan alkuperäinen suunnitelma oli miehen ja eläimen sekaantuminen.
Miehen ja naisen välinen seksi on Raamatussa pelkkää lasten tekoa. Ja esimerkkinä Jumala antoi ohjeen, että jos nainen ei miellytä miestä ensi kokeilun jälkeen, niin naisen saa panna pois. Parisuhteista ei ole aina tietoakaan, eikä juuri rakkaudestakaan : Salomollakin oli 1000 vaimoa.
Kyllä homoseksuaalisuus ja sellainen parisuhde ja rakkaus on parempi kuin Raamatun antama malli. En mä ainakaan pystyisi noiden Raamatun esimerkkien mukaiseen elämään.- dikduk
Ensiksi, psalmin tekijä ei ole David, häneltä ei le riviäkään missään ei liioin hänen ajaltaan säilyneitä kirjoituksia,heprea oli tuohon aikaan juuri lainannut kirjaimensa foinikialaisililta, jotka olivat kehittäneet omansakin aivan hiljattain.Israelin uskonto, jos sellaisesta tuohon aikaan voi puhua, oli polyteistinen uhriuskonto.
Toiseksi, Vt tekee selväksi että sukupuolielämässä ei ole mitään pahaa, vaan siihen käsketään: lisääntykää ja täyttäkää maa. Naiset olivat oikeuksiltaan rajoitettuja, mutta miesten sukupuolielämää sääteli ainoastaan kielto että ei siinä tarkoituksessa saanut maata toisen miehen omaa, silloin oli tehnyt väärin.
Ihmistä ei pidetty syntyjään pahana, jos hän teki pahaa, paluu oikealle tielle oli aina mahdollinen .
Mitä lieneekin psalmin tekijä tehnyt, hän siinä surkuttele yksin omiaan.Vt todistaa siitä että ihminen on tekojensa herra, valitkaa hyvä, tehkää oikein mutta jos olette erehtynee,t voitte aina tehdä parannuksen. Tässä VT:n sanoma: "Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!" 1.Moos.4:7. Ei sitä mikään vieras uskonto pysty muuttamaan.
Jeesus ei tuntenut perisyntiä:mene äläkä enää syntiä tee on juutalainen sanoma,synti on teko jonka valitsee, ei tila. Se mitä Paavali opetti, ei ole juutalaista.
VT ei ole täynnä messiasennustuksia, messiasajatus ei ylipäänsä ole kuin sivujuoni VT:ssä , VT on Jahvekirja.. Messiaan henkilö ei ole pääasia vaan se että miekat taotaan auroiksi.
Mistä näkee että patriarkat olivat pahoja, kertooko VT heistä pahoina vai joistakin heidän teoistaan pahoina. ? Tuomitseeko VT sen että Abraham makasi orjattarensa sehän sallitaan Mooseksen laissa.Jaakobin huijaushan on VT:ssä hyväksytty, vai arveletko että Jakob on huono esi-isä? Anna yksi kohta VT:stä, yksi kohta joka sanoo että ihminen ihmisenä on huono eikä voi parantaa tapojaan jos tekee virheitä? VT ei kylläkään peitä sankariensakaan pahoja tekoja, Mooses tappoi pikaistuksissaan ja kuitenkin messias tulee olemaan Mooseksen kaltainen , siis ihminen joka voi erehtyä mutta myös parantaa tapansa..
Heprealainen Raamattu ei tunne tarinaa enkelikapinasta ja se olisi siinä mahdoton koska kaiken ainoa tekijä ja luoja myös pahan on Jahve. Paratiisitarinan käärme on käärme.
Kukaan ei voi olla sekä jumala että ei-jumala(ihminen) , luoja ja luotu.Ne ovat toisensa poissulkevia määreitä..
"Mooseksen lain täyttämällä pääsee taivaaseen" kertoisitko missä VT sanoo noin?
Lakia ei täytetä, sitä noudatetaan kutakin itseään koskevilta osin, tietänet sen, että laki määrää eri asioita miehille ja naisille , naimattomille ja naiduille, vapaille ja orjille, papeille ja ei papeille.Kukaan yksittäinen henkilö ei siis voi noudattaa koko lakia .
Jahve sanoo VT:ssä että lain voi pitää, ei se ole "liian vaikea".Sinä väität että "Se ei vain ole ihmiselle mahdollista," eli sinusta Jahve valehteli ja lisäksi oli niin tyhmä että sääti noudatettavaksi lain joita ei voikaan noudattaa. - dikduk
hpinks kirjoitti:
"Raamattu on yhtä epätasa-arvoinen kuin ne ajat joissa se kirjoitettiin. Se on aikansa kirja, ei sitä voi siitä syyttää ,mutta ei myös voi sen perusteella mitä Raamattu esittää vaatia että kaikilla ei NYTKÄÄN saisi olla täysiä ihmisoikeuksia koska ei ollut 2500 vuotta sittenkään . "
Raamattu on sama eilen, tänää ja huomenna. Jumalan ilmoitus tahdostaan ja lupauksistaan ei muutu, vaikka ihmiset muuttuu (eikä todellakaa aina hyvään suuntaan). Jumalan näkemys "tasa-arvosta" on hyvin erilainen, kuin tuntuu dikdukin olevan. Se on kuitenkin ihmisen LUOJAN käsitys asiasta ja Hän tietää mikä on ihmisille parasta. En minä ainakaa uskalla kokeilla mitä käy, jos alkaisin tahalteen elämään Jumalan tahdon vastaisesti. Raamattussa on monta esimerkkiä siitä mitä käy jos ei noudata Jumalan tahtoa. Jumala aina rangaisee rikkomuksista ennemmin tai myöhemmin. Voi käydä niin kuin Sodoman tai Gomorran (1. Moos 19) tai niin kuin kävi ihmiskunnan Nooan aikaan (1. Moos. 7). Jumala ei salli Pyhää nimeänsä poljettavan.
"Tasa-arvottomasta" kohtelusta voidaan ottaa esimerkiksi jo vähän aikaa kouhuttanut "homokohu". Jos Jumala olisi tarkoittanu samaasukupuolta olevat yhteen, niin eikö Hän olisi järjestänyt niin että esim. nainen ja nainen voisi lisääntyä? (keinohedelmöitys ei ole keino lisääntyä ilman miestä... siittiösolut tulevat kumminkin mieheltä, vaikkakaan ei miehen ja naisen luonnollisessa sukupuoliyhteydessä) Tottakai on ihmisen oma valinta jos haluaa elää samaasukupuolta olevan ihmisen kanssa, mutta minusta jokaisen ihmisen velvollisuus olisi kertoa tälle "pariskunnalle", että te elätte väärin, tämä ei ole Jumalan tahto. Jos sitten vielä haluaa elää synnissä, niin se olisi enää niiden ihmisten ja Jumalan välinen asia.
"hpinks tuntuu olevan yksi tällä kirkko-kuulolla foorumilla olevista Jumalan tahdon tietäjistä. Siis Jumalan avulla, lähettiläinä, Jeesukseen tutustuneina, tietävät kertoa Jumalan tahdon meille muille ihmisille. Ovat korottaneet itsensä maan päällisiksi Jumaliksi.
Elämän rikkautta heille vaan omassa jumaluudessaan. "
Olen vähintään yhtä syntinen kuin sinä "kristinuskon kirja", eikä minulla ole siksi valtaa tuomita. Vain synnitön voi tuomita syntisen, "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Ja jos olen syntinen niin en voi olla Jumala, koska olen yhtä epätäydellinen kuin kuka ihminen tahansa, vain Jumalan on täydellinen.
Kuka tahansa ihminen voi olla (ja pitääkin olla) "Jumalan tahdon lähettiläs", koska Jumala ilmottaa tahtonsa sanassaan Raamatussa. Raamatun mukaan jokaisella kristityllä on velvollisuus todistaa Kristuksesta.
"Entäs jos ne ihmiset eivät olisikaan tappaneet Jeesusta, miten saisimme nyt synnit anteeksi?"
Emme mitenkään, olisimme matkalla kadotukseen.
"eikai se niin mene että jumala ei halunnut että jeesus naulitaan ristille?"
Jumala halusi että Jeesus naulitaan ristille, koska rakastaa meitä kaikkia... sinua ja minuakin niin paljon. Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle nyt ja aina. Aamenhpinksille vähän lisää.
"Jumalan näkemys "tasa-arvosta" on hyvin erilainen, kuin tuntuu dikdukin olevan. Se on kuitenkin ihmisen LUOJAN käsitys asiasta ja Hän tietää mikä on ihmisille parasta. En minä ainakaa uskalla kokeilla mitä käy, jos alkaisin tahalteen elämään Jumalan tahdon vastaisesti. "
Raamattu on oman aikansa kirja: esim. orjansa sai tuon ajan lakien -myös Mooseksen lain mukaan - maata tai pahoinpidellä rangaistuksetta ellei tämä heti kuollut pahoinpitelyn seurauksena, näin koska orja oli isännän omaisuutta. Oliko tämä tosiaan orjalle parasta?Jos luojan tahto on tämä, miksi ei nykyään saa tehdä niin ? Lait jotka yrittävät suojella kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina ihmisinä ovat selvästi menneet Jumalan tahdon yli.
Noan tarina on tarina, mutta tarinassa Noa heti maihin noustuaan makasi poikansa kanssa juovuttuaan viininviljelyn hedelmistä.Noaa ei hukutettu . Miksei?Olihan pikkuvauvoja ja sairaita juuri hukutettu koko ihmislajin verran?
Muinoin ei ollut pariskuntia , oli mies jolla oli haaremi tai sitten vain yksi nainen jos mies oli köyhä. Nainen/naiset eivät suhteessa olleet tasa-arvoisia vaan hankittua omaisuutta ja jokainen vaimo voitiin muitta mutkittaa lähettää pois. Tämä oli yleinen käytäntö koko lähi-idässä tuohon aikaan, yhteiskunnat olivat patriarkaalisia. Miksi arvelet että juuri patriarkaalisuus on se jota jumala kannattaa, missä siinä on se "oikea" ? Entä lasten suojelu, sitäkään ei ollut, heitä sai tappaa, myydä orjiksi jne , miksi ihmeessä lapsia nyt yhtäkkiä pitääkin suojella? luminarsku kirjoitti:
Minua kummeksuttaa tuo, että aina homoudesta puhuttaessa joku vetää 'seksi kielletty muilta kuin lisääntymiseen kykeneviltä' -käsityksensä argumenttiin, että samat sukupuolet eivät voi lisääntyä. Sehän on järjetöntä perustelua, että koska eihän kaikki nais-miesparitkaan voi lisääntyä, on homous sallittua. Seksi on luotu mies-nais -pareille, ei kahden samaa sukupuolta olevien välille, koska sama fyysinen rakenne on mahdoton yhtälö. Pohjimmiltaanhan seksi on luotu lisääntymistä varten luotu, joka on tarkoitettu myös tietenkin niillekin, jotka eivät voi lapsia saada, mutta siis vain mies-nais -parille.
Se että homot ja lesbot voivat tuntea seksuaalisia tunteita toisiaan kohtaan, ei tarkoita luomisen alkuperäistä seksuaalisuutta. Syntiinlankeemus vääristi ihmisen käsityksen myös seksuaalisuudesta, sitä ilmentää homous ja lesbous.Ei se nyt niin järjetöntä ole, ei sen järjettömämpää kuin perustelu sille miksi ei homoseksuaalit voisi elää parisuhteessa.
Seksi on paljon muutakin ihmisille kuin lisääntymistä varten. Jos miettii sitä, mitä kaikkea hyvää tasapainoinen ja tyydyttävä seksisuhde tuo, niin aika outoa on ajatella sen olen vain lisääntymistä varten. On todettu että meidän kehomme reagoi seksiin niin, että se ylläpitää terveyttä ja henkistä tasapainoa. Se vahvistaa psyykkisesti parin suhdetta, se vahvistaa myös kiintymystä omiin jälkeläisiin (yllätys yllätys).
Mitä vanhemmaksi säännöllinen seksielämä jatkuu, sitä positiivisempia ilmiöitä se vanhenemiseen tuo. Seksi on paljon muutakin kuin vain kahden erilaisen sukuelimen vastakkain hinkkaamista. Miksi ihmeessä meillä on ns. jatkuva kiima? Vahva tarve läheisyyteen ja hellyyteen? Kroppa jossa on erityisen herkästi reagoivia alueita? Kyky nautintoon ja orgasmiin? Eli tekikö Jumala jotain pieleen luodessaan ihmisen?- luminarsku
mummomuori kirjoitti:
Ei se nyt niin järjetöntä ole, ei sen järjettömämpää kuin perustelu sille miksi ei homoseksuaalit voisi elää parisuhteessa.
Seksi on paljon muutakin ihmisille kuin lisääntymistä varten. Jos miettii sitä, mitä kaikkea hyvää tasapainoinen ja tyydyttävä seksisuhde tuo, niin aika outoa on ajatella sen olen vain lisääntymistä varten. On todettu että meidän kehomme reagoi seksiin niin, että se ylläpitää terveyttä ja henkistä tasapainoa. Se vahvistaa psyykkisesti parin suhdetta, se vahvistaa myös kiintymystä omiin jälkeläisiin (yllätys yllätys).
Mitä vanhemmaksi säännöllinen seksielämä jatkuu, sitä positiivisempia ilmiöitä se vanhenemiseen tuo. Seksi on paljon muutakin kuin vain kahden erilaisen sukuelimen vastakkain hinkkaamista. Miksi ihmeessä meillä on ns. jatkuva kiima? Vahva tarve läheisyyteen ja hellyyteen? Kroppa jossa on erityisen herkästi reagoivia alueita? Kyky nautintoon ja orgasmiin? Eli tekikö Jumala jotain pieleen luodessaan ihmisen?Kiertää kiertää vaan kaartelemaan jää...
Lisääntyminenhän on valtaosin luomakunnassa kahden eri sukupuolen välillä, joten onhan se nyt tokikin järjettömämpää vetää 'seksi kielletty muilta kuin lisääntymiseen kykeneviltä' -kortti esiin versus homojen parisuhde. Pohjimmiltaan, kuten sanoin, seksi on lisääntymistä varten, joten homojen parisuhde on luonnotonta. EI se siitä muutu hyväksyttäväksi sillä, että seksistä voi nauttia ilman lisääntymistäkin. Kaikki tuo mitä kerrot, on Jumalan luomistyötä kahden eri sukupuolen välille.
> Eli tekikö Jumala jotain pieleen luodessaan ihmisen?<
Miksi olisi tehnyt? ? ?
Että nautintoako ei voisi olla? ? ? - luminarsku
helsinkijokkeri kirjoitti:
En mä muuta tiedä luomisen aikaisesta seksistä kuin sen, että Jumala loi Raamatun mukaan miehen, ja halusi "antaa kumppanin, koska ei ole hyvä olla yksin". Jumala halusi antaa eläimen, joten Jumalan alkuperäinen suunnitelma oli miehen ja eläimen sekaantuminen.
Miehen ja naisen välinen seksi on Raamatussa pelkkää lasten tekoa. Ja esimerkkinä Jumala antoi ohjeen, että jos nainen ei miellytä miestä ensi kokeilun jälkeen, niin naisen saa panna pois. Parisuhteista ei ole aina tietoakaan, eikä juuri rakkaudestakaan : Salomollakin oli 1000 vaimoa.
Kyllä homoseksuaalisuus ja sellainen parisuhde ja rakkaus on parempi kuin Raamatun antama malli. En mä ainakaan pystyisi noiden Raamatun esimerkkien mukaiseen elämään.Missä kohtaa ilmenee, että "Jumalan alkuperäinen suunnitelma oli miehen ja eläimen sekaantuminen"?
Raamattuun on kirjattu paljon ihmisten omia käytäntöjä, eikä missään ole ohjeena tuhat vaimoa tai edes monia vaimoja!
Luki huki...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614428KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523291Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?542556Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492554- 1102285
- 241893
- 241681
- 301626
- 1691540
- 361275