Kyllä alkaa ottamaan päähän kun ei työtä meinaa millään irtoa 19-vuotiaalle mihelle. Olen puolessa vuodessa etsinyt oman ammattialan töitä sekä ihan mitä tahansa kassa, tarjoilija, myyjä ja ynm mihin nyt kummenpia koulutuksia ei tarvita. Työhakemuksia on tultu lähetettyä satoja ja avoimia hakemuksia en edes jaksa laskea. 15 työhaastatteluun olen päässyt. Työhaastattelun lopuksi tämä ikuinen klisee että "otamme yhteyttä sitten seuraavalla viikolla kun alamme tekemään päätöksiä". Miten nyt tästä ottaa selvää että minkälaiset mahdollisuudet olisi ollut saada työtä. Itseäni ei haittaisi yhtään vaikka sanoisivat ihan kylmiltään että "valitettavasti liian vähän työkokemusta". Kyllä se on väärin sanoa ettei nuorille työ kelpaisi, työnantajien pitäisi katsoa ennemmin itseään peiliin. "Kyllähän sen ymmärtää että jokainen keski-ikäinen haluu vähän vanhemman töihin jonka kanssa voi sitten kahvitauolla heittää smal talkia".
Kaikkista raivostuttavimpia on nämä rekrytointifirmat. Miten jollekkin firmalle jolla ei ole kyseisen ammattialan tuntemusta sekä tietotaitoa voi ulkoistaa rekrytoinin, naurettavaa. Monesti näkee mollista että johonkin firmaan haetaan työtä rekrytoitifirman kautta, pari viikkoa myöhemmin sama hakemus mutta suoraan kyseisen firman työnantajalle. Sitten nämä selkään taputtelijat että "kyllä niitä töitä viellä löytyy" sanoo kaupan kauppias kun käyn kysymässä kaupasta suoraan töitä.
Sitten viellä nämä työpaikka ilmoituksen jossa sanotaan että "meille haettaessa et tarvitse aiempaa työkemusta sillä me koulutamme sinut työtehtäviisi".
Seuraavaksi alla lukee että lähetä yhteystietosi sekä ANSIOLUETTELOSI tähän osoitteeseen.
Kyllähän se niin on ettei nykyiset päättäjät ymmärrä millaista on elää vuoden 2011 nuorisotyöttömyys *elvetissä. Kiitos, oli pakko vähän purkaa.
Pahoittelut etukäteen tekstin sekavuudesta ja kirjoitusvirheistä.
Kun ei kelpaa, ei kelpaa.
20
621
Vastaukset
- LKJHGFDSAPOIU
Sama tarina täällä. Valmistuin keväällä lähihoitajaksi ja työhakemuksia on tullut laiteltua vaikka millä mitalla - tulos: yhteen haastatteluun kutsuttu.
Olen hakenut kahteen kaupunkiin, nykyiseen kotikaupunkiin ja kaupunkiin johon haluaisin muuttaa. Ei töitä.
Sitten työkkäriin kun menee uusimaan työnhakua niin ihmetellään että kyllähän hoitoalalle pitäisi olla töitä! Mutta minkäs enää teet kun ei vaan töihin oteta.
Itsekkin olen viimeisen kuukauden hakenut ihan mihin tahansa työhön - tuloksetta. - 4+5
Vastavalmistuneella voi todellakin olla ongelma, kun työtä ei saa ilman työkokemusta eikä työkokemusta ilman työtäpaikkaa. Mutta kun saa sen ensimmäisen oikean työn, helpottuu. Siksi kannattaa satsata alussa siihen, että saa oman alan työpaikan, vaikka se edellyttäisi uhrauksia, kuten toiselle paikkakunnalle muuttamisen tai ikävät työajat.
Ansioluettelo kuuluu kyllä asiaan, vaikka haettaisiin ilman alan työkokemusta. Siihen voi kirjoittaa, mitä kouluja on käynyt, missä on harjoitellut ja mitä muuta on tehnyt. Työnantajan on sen avulla helppo vertailla hakijoita. Samalla näkee, osaako hakija kirjoittaa tavallisen asiakirjan.
Onnea työnhakuun. - jkonsaoossonö.öö.ö
Kyllä vaki-demareilla on töitä. Mutta työttömillä ei ole töitä, paitsi ehkä vuokrahommia 1200 eur/kk
- ei nuoria jaksa
On niin paljon koulutettuja työnhakijoita joilla on työkokemusta, että nuoret jää jalkoihin. Lisäksi nuoret eivät ole valmiita sitoutumaan työhön ja ensimmäisestä vastoinkäymisestä otetaan lopputili. Katsokaa esim. miss suomea. Halutaan bailata ja ottaa omia vapaita kun itselle sopii ja työnantaja saa pärjätä miten pärjää. Kesät pidetään sairaslomaa kun on niin paljon bailaamista ja kaikki kaveritkin on työttömänä ja joutavat riekkua yökaudet. Työkokemuksen lisäksi puuttuu työmoraali ja asiakaspalvelvelussa (ja muutenkin) puuttuu jo yleiset käytöstavat jne jne Jos kunnollisen työntekijän saisi se pamahtaisi heti paksuksi ja sitten taas ei tiedä mikä ääliö ovella seuraavaksi odottaa.. Kovasti ollaan tietävinään työelämästä ja omista oikeuksista, vaikka tiedot perustuvat vain nettien keskustelupalstoihin kun oikeissa töissä ei ole koskaan käyty.
- niin...
Meilläpäin ei ainakaan. Päinvastoin, vähät työt menevät nuorille - toki jotkin spesiaalijutut sitten ihan ammattikoulutetuille, mutta nämäkin siitä nuoremmasta päästä.
Esimerkkejä - puhelinvaihteenhoitajan sijaisuuteen, haastattelu loppui kun tuli ikä puheeksi, sanoi vielä siihen lopuksi, että meillä on ollut tässä aikaisemmin opiskelija ja haen sellaista nytkin (siis sinänsä, jatkuva sijaisen tarve, eli halutaankin sitten opiskelija, joka ei olekaan jäämässä - sillä eihän näitä puhelinvaihteikaan vuosikymmeniä enää varmaan ole).
Tai joku ihan siis ammattikoulutuksen takana oleva paikka (siis työtehtävä, johon väkeä koulutetaan) niin siihen otetaan myös sijaisuuksiin opiskelijoita ja koulutetut jäävät sitten kortistoon! No, siinäkin on vähän sellainen tehtävä, joka on katoamassa tyystin.
No, siivoojan paikat - nuori ja nätti, iloinen ja keskusteleva (juttelee sitten parinsa tai asiakasfirman työntekijöitten kanssa) tyttö kyllä menee keski-ikäisen ohi.
No???
Eli meillä on päinvastoin jutut! Nuoret saa ja vanhemmat ei.
- toinenjalkahaudassak
Sama ongelma, jos olet 50 ja risat. Ei tule kutsua edes haastatteluun. Monet työnantajat käyttävät termiä nuorekas tiimi, mikä tarkoittaa suomeksi käännettynä vanhat älkööt vaivautuko. Moni-ikäisyys työyhteisössä on rikkaus eikä riesa, vaansitä eivät useimmat työnantajat tajua. Eivätkä sitäkään, että kaikki 50 työnhakijat eivät pelkästään halaja eläkkeelle, vaan haluavat tehdä töitä!
Ekoja hakemuksia kirjoittaessani olin vielä toiveikas ja kerran olin jo varma pääsystäni haastatteluun, kun työnantaja viestitti: palaan asiaan hakuajan päätyttyä. No, siitä on jo kuukausia, joten tuskin ikinä kuulen siitä työpaikasta halaistua sanaa. Olisivat yksinkertaisesti viestittäneen, että hakemus on tullut perille, jos nyt ylipäätään jotain haluavat siinä vaiheessa vastailla. - luuseri nainen
Sama ongelma. Töitähän saa, kun niitä vaan haluaa - klise ärsyttää eniten.
Kaiken suhteilla tai pappa fiksaa-tyylillä työpaikkansa saaneilla ei ole mitään ymmärrystä nykyajan mahdottomuudesta löytää työtä.
Itse olen 45-vuotias nainen, akateeminen koulutus. Viimeksi tänään olin eräässä työhaastattelussa, jossa kysyttiin peräti viisi kysymystä.
Näistä kolme koski itse yritystä, tyyliin "oletko kuullut tai nähnyt yrityksestämme julkisuudessa negatiivista tai positiivista".
Luetaan: kyseessä on työpaikka, jota ei ole. Halpaa markkinatutkimusta.
Että ottaa aivoon ihmisten juoksuttaminen ja turhien hakemusten kirjoittaminen.
Toisaalta pitäisi olla onnellinen, että yli 40-vuotiaana pääsin edes näyttämään naamani. Muut (tämähän oli muodikas ryhmähaastattelu) olivat kaikki nuoria tyttöjä.
Vedänkö nyt sitten itseni hirteen vai mitä. Kummallista, että Suomella on varaa kouluttaa väkeä toimettomaksi. Työvoimatoimiston kurssit sun muut on lähinnä alkoholisti-mielenterveysongelmaisille- ei heillä ole mitään tarjottavaa ihmisille, joilla on pitkä koulutus ja osaaminen.
Toivon kaikesta sydämestäni, että aloittaja löytää työpaikan.
Toivon sitä myös kaikille muille palstan lukijoille ja kirjoittajille.
Ja anteeksi pahat sanat ja viha, on nääs pakko joskus päästää höyryjä pihalle meidän kaikkien.- 1+20
Mikä ihmeen mahdottomuus? Kyllä minä ainakin olen saanut ongelmitta töitä ilman koulutusta. Perinteisesti hakemus työpaikkailmoituksen pohjalta ja haastattelun kautta töihin.
- hjsss...
1+20 kirjoitti:
Mikä ihmeen mahdottomuus? Kyllä minä ainakin olen saanut ongelmitta töitä ilman koulutusta. Perinteisesti hakemus työpaikkailmoituksen pohjalta ja haastattelun kautta töihin.
19 vuotiaalla jolla ei mitään ammattia ja kokemusta ei tosiaan kelpaa mihinkään. Mihinkä minä palkkaisin semmoisen??. Oven avaajaksi työntekijöille?. Osaa ne itse ja täytyykin ne avata tänä päivänä. Eli noin nuorena kun olet niin mene nyt ensin opiskelemaan ammattiu itsellesi ja valitse semmoine joka työllistää tänäpäivänä. Esim. putkimieheksi.
- On muuten
kumma, miten yleistä on hakea myyjäksi tai tarjoilijaksi, kun on vaikeuksia saada töitä. Miksi kaikki laittavat ensimmäiset hakemuksensa lähi-S-markettiin tai Valintataloon? Mikset hae esim. pesulaan tai risteilyalukselle? Varastotyöntekijäksi? Tiskaajaksi? Henkilökohtaiseksi avustajaksi?
- hermot menee
Se on muuten varsinainen noidankehä, että joka paikassa se työkokemus merkitsee niin paljon ja jos sitä sattuu olemaan liian vähän niin vaikeapa on töitä saada. Mutta mistä ihmeestä sitä kokemusta sitten saa, jos mihinkään ei pääse? Sillä on harmittavan vähän merkitystä jos on oikeasti motivoitunut, haluaa oppia uutta ja saada lisää työkokemusta. Ottaa todella paljon päähän. Nimimerkillä parikymppinen opiskelija joka saa jatkuvasti asian kanssa taistella esimerkiksi kesätöitä hakiessa. Kyllä, työkokemusta on minulla melko yksipuolisesti eikä edes kovin paljon, mutta kun halua oppia ja päästä töihin olisi vaikka muille jakaa! Sillä vaan ei tunnu olevan pahemmin merkitystä.
- kysy palautetta.
Hei, sinä voisit joskus joltain työnantajalta kysyä, missä mätti, kun kerran haastatteluun ei päässyt. Kyllä heidän pitäisi asiallisesti pystyä vastaamaan, jos asiallisesti kysyt. Eikä kannata sitten loukkaantua siitä, mitä vastaavat, vaan ottaa opiksi.
Niin, ei se työkokemuksesta ole kiinni: Kävin juuri viime viikolla yhdessä ryhmähaastattelussa, jossa muut haastateltavat olivat viime kevään ylioppilaita, molemmilla töitä takana.
Oletko kysynyt vaikkapa Lidlistä?- no, intoa vaan.
ai niin, en toki tiedä millainen sinun olemuksesi ja ulosantisia on, mutta näistä ylioppilaista, kumpikin oli hyvin hanakasti lausumassa, että ovat asiakaspalveluun halukkaita, iloisia ja reippaita. Iloisia ja reippaita, ja tykkäävät asiakaspalvelusta. Ja hymyillä pitää aina ja katsekontakti ottaa, istua suorassa ja vastata selkeästi ja hymyillä pitää.
Noin. - sekoilee.
ei kun mulla on taas ajatukset olleet ihan .... Siis pääsit haastatteluun, mutta sitten ei mitään kuulunutkaan enää, eli voit kysyä, että mikä mätti, soitat sopivan ajan kuluttua ja kyselet.
- opika
Itse haluan tähän kommentoida, että en usko sitä, ettei MITÄÄN töitä saisi. Olin tuossa taannoin itse sellaisessa tilanteessa, että oli vain pakko saada jotain töitä, siis ihan sama mitä, koska oman alan työtilanne oli vielä epäselvä. Soitin kahteen eri suoramarkkinointifirmaan - kyllä, puhelinmyyntiä- ja molemmat olisivat palkanneet minut näkemättä, mikä tuntuu kyllä aika uskomattomalta. Loppujen lopuksi sain oman alani töitä mutta vielä pari kertaa toisesta firmasta soiteltiin perään, että enkö olekaan tulossa ja jos tilanteeni muuttuu, niin heti vain yhteys heihin.
Eli: vihaan sydämestäni puhelinmyyntiä ja niitä raivostuttavia myyjiä, jotka soittelevat myyntitarjouksiaan lähes viikoittain. Mutta: koska tarvitsin töitä, olin valmis menemään vaikka tuohon minun kannaltani yhteen alhaisimmista työskentelymahdollisuuksista, koska minun PITI saada töitä. Mikäli minulla ei olisi lemmikeitä, olisin seuraavaksi soittanut jonnekin laivayhtiöön kerrossiivoojaksi.
Loppukaneetiksi vielä, että olen 30-vuotias, akateemisesti koulutettu nainen ja silti olisin ollut valmis jopa siihen raivostuttavaan puhelinmyyntityöhön, koska kai se kuitenkin on parempi myydä lehtiä, kuin itseään. Kyllä töitä saa jos on valmis ottamaan vastaan aivan mitä tahansa, sen tässä huomasin.- köyhä luuserinainen
Kunpa onnistaisi. No sulla on sitten hyvin asiat, asutko kenties Helsingissä?
itse asun Treella ja olen 48v, akateemisesti koulutettu nainen.
Olen yrittänyt saada työtä niin puhelinmyynnistä kun siivouksesta, kumpaankaan en ole kelvannut.
Joten ei se ihan ole noin yksiselitteistä.
Pahinta on itsetunnon menetys. Tuntee itsensä todella nolla-luuseriksi, kun et kelpaa edes lattioita luuttuamaan!
- young and beautiful!
Niinpä niin, ikä 30 v opikalla.
Laivayhtiön siivoukset ovat muuten kai siivousfirmoilla, kun niitä siellä satamassa hoidetaan, siis joku SOL, ISS tai L & T.
Puhelinmyynti - tiedätkö itse laitoin, kun kerran mollissa ilmoitus oli, hakemuksen, sitten mun puhelimeen tuli sellaisia outoja soittoja, pirahti nopsasti, niin ettei millään olisi ehtinyt edes vastata. Numero oli ihan outo, otin numerohaun kautta selvää, ja se oli joku Mämmilän Mediatalo tms:n numero, eli sekö se oli sitten kun oli hakemassa numeropalveluun, ja kun numeroon soitti, se oli vastaaja heti. Ja kyseinen paikka mollissa oli kyllä jonkun vuokrafirman kautta, ja kyseiseen vuokrafirmaan en muuten enää pääse edes tunnuksillani kirjautumaan - eikö ole outoa!
Mitä tahansa työtä - no, siivousfirmoihin en pääse, vaikka olen hakenut (tämä ei ole pks:a - ehkä siellä saattaisin päästäkin), toimihenkilöalan vuokrafirmat ihan sama juttu. Syy taitaa olla ikä.
Pesuloita on kokeiltu, taitavat nauttia hyvästä työvoimatilanteesta, ei tarvetta - yhdestä tuli oikein kunnon tylytys!
Ihan sama nämä kauppaliikkeitten kassamyyjien paikat - ne menevät ihan varmasti nuorille....
Se siitä.
Niin joo, en siis ole mikään parikymppinen, enkä edes kolmikymppinen. Ja esim. yksi vuokrafirma on pistänyt onnellisten työllistyjien kertomuksia nettiinsä, iät paristakympstä kolmeenkymppiin. Eli sinä se haluttujen ikähaarukka taitaa olla.
Ja siinä on myös se pointti, että jos on varaa valita, niin silloin ne myös valitsevat - jossain pks:lla nyt voi päästä puhelinmyyntiikin vaikka raastinraudanäänellä varustettu hymytön tyyppi. - hdfssssmkl
Olen 23 vuotias nainen. Valmistuin helmikuussa AMKsta. Olin työtön, mutta pääsin oman alan töihin huhtikuun alussa vuokrafirman kautta. Luvattiin työtä elokuun loppuun asti, mutta kesäkuun alussa sanottiin että "isompi taho on vähentänyt kaikkien työtunteja, ei tarvita sua enää, sori". Kesäkuun alusta asti olen nyt sitten ollut työttömänä, eli viisi kuukautta. Olen lähettänyt kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä hakemuksia, mutta mihinkään ei pääse. Yhteen ainoaan haastatteluun pääsin ja sielläkin sanottiin melkein heti, että ei onnistu, ilmeisesti naamakertoimen perusteella. Surullista, kyllä töihin haluaisin :(
- 10+17
Minkä alan AMK-tutkinnon suoritit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291635- 241477
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291405Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1481104
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme8984Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962