maantiepyörän välitykset

Max

Mitkä on parhaat maantiepyörän eri vaihteiden välitykset? (Riippu kunnosta, mutta mitä yleisimmin käytetään)

Siis vaihde kerrallaan ja kuinka monta metriä pyörä etenee kullakin vaihteella yhdellä kammen kierroksella.

8

4096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekker

      Otan esimerkiksi tavallisimman yhdistelmän. Ensin lista, jossa edessä käytetään 53 hampaista ratasta. Mainitsen takahampaiden lukumäärän ja metrit yhdessä. 12/9.43 13/8.70 14/8.08 15/7.54 16/7.07 17/6.66 18/6.29 19/5.96 20/5.66 21/5.39 22/5.14 23/4.92
      Seuraavaksi sama pienemmällä eturattaalla. Otan esimerkiksi 43 hampaisen. 14/6.56 15/6.12 16/5.74 17/5.40 18/5.10 19/3.83 20/4.59 21/4.37 22/4.17 23/3.99
      Näiden mukaan voi laskeskella tarvittavia välityksiä eri nopeuksilla. Keskiökierrokset suositellaan pidettäväksi 80-100 r/min välillä.

      • Kuntoilija

        Minulla on 2-ratasta edessä 39-53 ja 10-ratasta takana 12-25.Tuo 12-25 on ihan hyvä takarataspakka mutta eteen voisi ihan hyvin laittaa myös 39-52.Makuasioita toki nämäkin mutta luulisin että 52-piikisellä eturattaalla pystyy paremmin hyödyntämään myös takarattaita kuin 53-piikkisellä eturattaalla tarkoitan lähinnä sitä että pystyy isompia välityksiä käyttämään paremmin kuin 53-piikisellä eturattaalla.Toki kaikki riippuu kunnosta kuinka isoa välitystä jaksaa polkea.


      • dekker
        Kuntoilija kirjoitti:

        Minulla on 2-ratasta edessä 39-53 ja 10-ratasta takana 12-25.Tuo 12-25 on ihan hyvä takarataspakka mutta eteen voisi ihan hyvin laittaa myös 39-52.Makuasioita toki nämäkin mutta luulisin että 52-piikisellä eturattaalla pystyy paremmin hyödyntämään myös takarattaita kuin 53-piikkisellä eturattaalla tarkoitan lähinnä sitä että pystyy isompia välityksiä käyttämään paremmin kuin 53-piikisellä eturattaalla.Toki kaikki riippuu kunnosta kuinka isoa välitystä jaksaa polkea.

        Sanoit että kaikki riippuu kunnosta, miten suurilla vaihteilla pystyy polkemaan. Unohda se! Nopeutta lisätään lisäämällä kierroksia polkimiin. Tuo tyyli, että laitetaan isompaa vaihdetta ei johda mihinkään. Se 80-100 kierrosta on koeteltu juttu. Esimerkiksi Armstrong plus kaikki muutkin maailman huiput käyttävät sitä nopeutta. Radalla 4 km:n maailmanennätys on pyöritetty yli 120 r/min


      • Kuntoilija
        dekker kirjoitti:

        Sanoit että kaikki riippuu kunnosta, miten suurilla vaihteilla pystyy polkemaan. Unohda se! Nopeutta lisätään lisäämällä kierroksia polkimiin. Tuo tyyli, että laitetaan isompaa vaihdetta ei johda mihinkään. Se 80-100 kierrosta on koeteltu juttu. Esimerkiksi Armstrong plus kaikki muutkin maailman huiput käyttävät sitä nopeutta. Radalla 4 km:n maailmanennätys on pyöritetty yli 120 r/min

        Mutta eikös siinä tarvita juuri kuntoa ja varsinkin sitä "taagia" että pystyy tuota pyöritysnopeutta pitämään pitkään välityksen kasvaessa,kaikki ei ole Armstrongeja ja maailmanhuippuja.Tiedän kyllä alan harrastajana että tuo 80-100 kampipyöritystä on ihan hyvä sääntö ja valitsee välitykset sen mukaan että pyöritys pysyy tuossa haarukassa.Tarkoitin lähinnä sitä että kannattaa miettiä mitä ratasyhdistelmiä pyöräänä ostaa ettei jää turhaan rattaita käyttämättä.Esim.39-52 ja 12-25 ratasyhditelmässä kaikki rattaat on paremmin käytettävissä kuin 39-53 ja 12-25.


      • dekker
        Kuntoilija kirjoitti:

        Mutta eikös siinä tarvita juuri kuntoa ja varsinkin sitä "taagia" että pystyy tuota pyöritysnopeutta pitämään pitkään välityksen kasvaessa,kaikki ei ole Armstrongeja ja maailmanhuippuja.Tiedän kyllä alan harrastajana että tuo 80-100 kampipyöritystä on ihan hyvä sääntö ja valitsee välitykset sen mukaan että pyöritys pysyy tuossa haarukassa.Tarkoitin lähinnä sitä että kannattaa miettiä mitä ratasyhdistelmiä pyöräänä ostaa ettei jää turhaan rattaita käyttämättä.Esim.39-52 ja 12-25 ratasyhditelmässä kaikki rattaat on paremmin käytettävissä kuin 39-53 ja 12-25.

        Käytännössä on ihan sama, onko edessä 52,53 tai 54 hampainen. Takarattaista 11,12,13 ja jopa 14 ovat lähes tarpeettomia. 21 hampaista tai suurempaa tarvii alpeilla. 20 vaihteisessa jää suurin osa välityksistä käyttämättä, mutta se ei ole niin tärkeää. Välitykset valitaan tarpeen mukaan. Jos ollaan menossa vuoristoon, laitetaan sinne sopivat, jos ajellaan tasamaata, mitä Suomessa valtaosa tiestöstä edustaa, riittää pari kolme eri välitystä. 15, 16 ja 17, siinä parhaat. Normaaliajossa pikkukeskiö eteen ja jos on kovavauhtinen porukka-ajo voi harkita isompaa keskiöratasta.


      • roope
        Kuntoilija kirjoitti:

        Mutta eikös siinä tarvita juuri kuntoa ja varsinkin sitä "taagia" että pystyy tuota pyöritysnopeutta pitämään pitkään välityksen kasvaessa,kaikki ei ole Armstrongeja ja maailmanhuippuja.Tiedän kyllä alan harrastajana että tuo 80-100 kampipyöritystä on ihan hyvä sääntö ja valitsee välitykset sen mukaan että pyöritys pysyy tuossa haarukassa.Tarkoitin lähinnä sitä että kannattaa miettiä mitä ratasyhdistelmiä pyöräänä ostaa ettei jää turhaan rattaita käyttämättä.Esim.39-52 ja 12-25 ratasyhditelmässä kaikki rattaat on paremmin käytettävissä kuin 39-53 ja 12-25.

        Jonniinmoinen merkitysero keskiöillä 53 & 52 on, kun tarkastellaan saavutettavia välityssuhteita yhdessä 39-hampaisen keskiön ja tavanomaisen 10-rattaisen kasetin, 12,13,14,15,16,17,19,21,23,25, kanssa.

        Merkitys on siinä, että ratasyhdistelmissä esiintyy samoja, tai melkein samoja, välityssuhteita. 2*10-vaihteisesta löytyykin vain 18 tai ehkä 15 toisistaan riittävästi eroavaa välityssuhdetta.

        Esimerkki
        53/39 yhdistelmässä 53/19 ~= 39/14 ja 53/25 ~= 39/19 ovat lähes samoja. Tosin käytänössä 53/25 on äärivälityksenä muutenkin "kielletyjen" listalla. Voidaan kuitenkin sanoa, että kaksi puuttuu 20:stä.

        52/39 yhdistelmässä 52/16 = 39/12, 52/17 ~= 39/13, 52/19 ~= 39/14, 52/21 ~= 39/16 ja 52/23 ~= 39/17. Nyt joudutaan 20:stä käytettävissä olevasta välityksestä vähentämään 5. 2*10 vaihteisto onkin käytännössä 15-portainen.

        Ratasyhdistelmiä valittaessa kannattaa tosiaan tutkia montako todellista välityseroa syntyy ja mihin mahdolliset päällekkäiset välitykset sijoittuu. Niin suurta välityssuhdetta kuin 53/12 ei kuntoilija tarvitse yhtään missään. Kaikki yli 100" tai 8,0 m välitykset (53/14) on turhia. On syytä panostaa isompien rattaiden puolelle ja pitää mielessä Dekkerin suositus pyöritysnopeuksista - myös ylämäessä. Välitys 39/25 ja pyöritys 100 1/min niin nopeus on 20 km/h ja pitkässä jyrkähkössä ylämäessä se on jo "tappava" nopeus kuntoilijalle.


      • Max

        Kiitoksia Decker...
        Mulla on nyt hybridi jossa välitykset etu 28,38,48
        taka 11,13,15,18,22,26,34. Näillä löytyy vain 7n käyttökelpoista tasaiselle. Ajelen pääasiassa maantielenkkejä.
        Tuli vaan mieleen, että voisi olla paremmatkin välitykset maantielle. Noilla kertomillasi pakoilla löytyy ainakin itselleni sopivat 43/19-43/14 ja 53/23-53/17. Kannattaisko vaihtaa välitykset? Pyörä muuten kulkee ja Pirkan yöpyöräilyssä mentiin 5h07min (ajoaika) .Pitkissä jykissä nousuissa pidän pienistä vaihteista , koska ne ei vedä maitohapoille.Niin näytti käyvän monelle "kilpapyöräilijälle" jotka jäivät näiden Muroleen mäkien jälkeen.


      • dekker
        Max kirjoitti:

        Kiitoksia Decker...
        Mulla on nyt hybridi jossa välitykset etu 28,38,48
        taka 11,13,15,18,22,26,34. Näillä löytyy vain 7n käyttökelpoista tasaiselle. Ajelen pääasiassa maantielenkkejä.
        Tuli vaan mieleen, että voisi olla paremmatkin välitykset maantielle. Noilla kertomillasi pakoilla löytyy ainakin itselleni sopivat 43/19-43/14 ja 53/23-53/17. Kannattaisko vaihtaa välitykset? Pyörä muuten kulkee ja Pirkan yöpyöräilyssä mentiin 5h07min (ajoaika) .Pitkissä jykissä nousuissa pidän pienistä vaihteista , koska ne ei vedä maitohapoille.Niin näytti käyvän monelle "kilpapyöräilijälle" jotka jäivät näiden Muroleen mäkien jälkeen.

        Tämä ei ole suora vastaus, mutta palaan siihen myöhemmin. Laskin pari esimerkkiä pyöritysnopeuksista ja välityksistä.
        Käytetään edessä 53 ja ajetaan 40 km/h
        Pyöritysnopeus 80r/min, välitys edellyttää 8.33, eli takana 13 tai 14.
        Pyöritysnopeus 100r/min, edellyttää välitystä 6.67 eli takana 16 tai 17.
        Jos ajetaankin 15 hampaisella, niin se edellyttää 88 r/min.
        Eli kolmella rattaalla tulemme aivan hyvin toimeen ainakin tasaisella. Tässä tapauksessa 14,15,16.
        Jos ajetaan alamäkeä tai myötätuuleen tuolla 14 hampaisella niin 100 r/min tarkoittaa nopeutta 48.5 km/h


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe