Nettideittailu vs. live-tutustuminen

En nyt tiedä olisiko pitänyt vastata jo aiemmin avattuun ketjuun vai aloittaa tämä uusi keskustelu, mutta päätin sitten kuitenkin aloittaa uuden. Tämä lähti kuitenkin siitä, kun olin vastaamassa ketjuun "Suhteen rakentamisessa ei ole kärsivällisyyttä" (http://keskustelu.suomi24.fi/node/10107185).

Tässä omat mietteeni:

Olen miettinyt paljon live-elämän tutustumista verrattuna nettitutustumiseen omien kokemusteni myötä. Tämä liittyy tuohon kärsivällisyyteen suhteen rakentamisessa siten, että nettideittailussa sitä kärsivällisyyttä tutustumiseen minulla ei oikein ole, jos mies ei heti tunnu kolahtavan. Ex-mieheeni ja lasteni isään kuitenkin ihastuin vähitellen samalla työpaikalla, vaikka ensivaikutelmani hänestä oli jopa hieman negatiivinen, lähinnä koskien ikää ja ulkonäköä. Ikää siksi, että hän on minua 20 vuotta vanhempi, mistä syystä en etukäteen voinut kuvitellakaan, että voisin ihastua häneen saati mennä naimisiin ja perustaa perheen hänen kanssaan. Ulkonäöltään taas en pitänyt häntä alkuun ollenkaan puoleensavetävänä.

Niin siinä kuitenkin kävi, että jonkun aikaa samalla työpaikalla oltuamme hän alkoi vetää puoleensa ja huomasin viettäväni hänen kanssaan tauot kaikenlaisesta keskustellen. Ajatusmaailmamme kohtasivat hyvin ja tuon päänsisäisen tutustumisen kautta hän vähitellen myös muuttui kokemusmaailmassani ulkoisestikin puoleensavetäväksi. Ja loppu onkin sitten historiaa...

Mutta miksi sama ei päde kohdallani nettitutustumisessa? Sitä olen paljon miettinyt. Ehkä yksi syy on se, että ensi tapaamisella ei voi tietää, onko tämä juuri se ihminen, johon sitä aikaa kannattaisi "uhrata". Kun se ihminen joko voi olla sitä tai sitten ei ole. Jotenkin olen sen verran pessimistinen, että ajattelen useammin, että ei ole. Tämä ajatus perustuu siihen, että joukosta x niitä potentiaalisia yhteensopivia kumppaneita on kuitenkin aika pieni prosentti. Muistan jostain lukeneeni, että koko maailman laajuudessa jokaiselle olisi n. 400 potentiaalista kumppania, joten noin ajatellen prosentti on häviävän pieni. Mikä totuus sitten, sitä en tiedä. Onhan tietysti sekin vaihtoehto, että tyytyy vähemmän epäsopivaan, jolloin kumppanin löytymisen mahdollisuus kasvaa. Itse olen kuitenkin niitä ihmisiä, joka kaipaa sitä itselleen täydellistä (mikä ei tarkoita ihmisenä täydellistä) kumppania. Mieluummin olen yksin kuin sellaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa en tunne olevani "kotona".

Jos sitten alun negatiivisesta vaikutelmasta huolimatta lähtee ennakkoluulottomasti tutustumaan treffikumppaniin, niin tässä tutustumisessahan saattaa vierähtää useampi kuukausi, jonka jälkeen kuitenkin ehkä joutuu toteamaan, että tämä ei ollutkaan sitä mitä haluaa loppuelämäksi. Toinen taas saattaa sinä aikana jo kuvitella seurustelevansa vakavasti ja omaavansa sen näkökulman, että suhde on tarkoitettu loppuelämäksi. Siinä niitä pettymyksiä sitten syntyy.

Vaikea asia. Usein vain sitten päädyn siihen, että jos tapaamani mies ei heti alkuun tunnu tutustumisen arvoiselta, niin sitten jätän sen siihen. En jotenkin kai uskalla ottaa riskiä. Ja onhan siinä sekin, että ensi tapaamisen jälkeen on helppo lyödä hanskat tiskiin, kun siellä netissä kuitenkin on jonossa se seuraava, jonka voi tavata. Tiedä sitten olenko tällä tavalla jo ohittanut sen mahdollisen loppuelämän kumppanin. (Toisaalta en enää sinisilmäisesti usko koko loppuelämän kestävään kumppanuuteen, mutta se taas on toinen tarina. Liippaa kuitenkin läheltä kokemuksiani tuosta menneestä avioliitosta ja rakkauden loppumisesta. Ei siitä kuitenkaan enempää tässä.)

Sitten on sellainenkin näkökohta, että eihän se nettitutustumisessa ole välttämättä ollenkaan hedelmällinen lähtökohta, jos alkuvaikutelma on jollakin tavalla negatiivinen. Silloin on ehkä vaikea olla avarakatseinen seuraavissa tapaamisissa. Ja nettituttavuuden kanssa ne seuraavat tapaamiset on aina järjestämällä järjestetty, joka voi tehdä tutustumisesta pakonomaista, eikä anna mahdollisuutta tunteiden syttyä vapaasti. Se on ihan eri asia esim. samalla työpaikalla tai samoissa harrastuspiireissä, jolloin tuollaista painetta ei ole, vaan ihastus voi muodostua vapaasti mahdollisesta negatiivisesta alkuvaikutelmasta huolimatta, kuten minulle kävi ex-mieheni kanssa.

Nämä tekijät tekevät mielestäni nettideittailusta aika vaikeaa ja siksi sen kai osaltani lopetinkin vuosi sitten. Jos nettideittailua aktiivisesti harrastaa, siinä ei voi välttyä pettymyksiltä. Jotkut kestää niitä enemmän, jotkut vähemmän. Minulla taisi tulla pettymysten sietokyky vastaan. Mutta eipä kuitenkaan ole live-elämässäkään tärpännyt vielä. Johtunee kohdallani siitä, että piirit, joissa pyörin nykyään, on aika suppeat pariutumista ajatellen. Satunnaisesti olen kyllä chattien kautta tavannut miehiä, mutta vähän sama juttuhan sitä kautta tutustuminen on kuin nettideittailukin.

13

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa vielä äskeiseen, kun ei mahtunut samaan viestiin:

Ja jotta totuus ei unohtuisi, pitää vielä mainita, että on minulla toki ollut sellaisiakin tapaamisia, joissa molemmat tai vain mies ovat olleet sitä mieltä, että tutustumista ei kannata jatkaa. Eli en sentään niin erinomainen ole tai kuvittele olevani, että tutustumisen jatko olisi vain ja ainoastaan minusta kiinni.

Ja omasta nettideittailuhistoriastani sen verran, että erosin aviomiehestäni 8 vuoden suhteen jälkeen lähes 6 vuotta sitten jonka jälkeen aloitin nettideittailun. Tähän kuuteen vuoteen on kuitenkin mahtunut joitakin tuollaisia suhdeyritelmiä, jotka ovat kestäneet kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen. Osa netissä tavattuja, osa live-elämässä tavattuja. En siis ole koko kuutta vuotta nettideittaillut tauottomasti. Mutta en myöskään ole löytänyt sitä loppuelämän suhdettakaan. Ja siis vuosi sitten poistin viimeisimmän profiilini, joka silloin oli kolmisen kuukautta ehtinyt täällä olla. Kokemusta nettideittailusta minulla siis on, jonka takia aloin katsoa aiheesta kertovaa sarjaa Klikkaa mua, joka eilen johdatti minut tälle palstalle, ja lopulta myös osallistumaan keskusteluun.

• -

Jaksaako joku lukea näin pitkän alustuksen? Ainakaan minä en. Anteeksi.

• Pitkä oli alustus kyllä, mutta kommentoin silti.

Nettideittailun ja live-elämässä tutustumisen ero on juuri se, että live-elämässä tutustuu usein huomaamatta, pidemmän ajan kuluessa, jolloin toisen persoonaan pääsee syvemmin kiinni. Nettideittailussa keskitytään selkeästi enemmän ensivaikutelmiin, listataan ominaisuuksia ja usein odotukset ovat epärealistisia. Varmasti moni hyvä kumppaniehdokas menee sivu suun vain siksi, että ei alussa vaikuttanut kiinnostavalta.

Omista nettideittikokemuksista on jäänyt sellainen kuva että netissä on ongelmatapauksia ja liian vaativia ihmisiä, kun taas "normaaleja" on sitten vähemmissä määrin. Näin miehen kannalta kilpailu on kovaa ja et pärjää ellet ole röyhkeä ja kiinnostava. Tästä syystä monet miehet (ja naisetkin) satsaavat ensivaikutelmaan kaikkensa, jotta mahdollisuuksia olisi. Tästä voi sitten seurata pettymyksiä, kun toinen ei ollutkaan sitä mitä alussa vaikutti.

Jos loppuelämän kumppania on etsimässä, niin ehdottomasti kannattaa olla kärsivällinen ja tarkistaa mielenkiintoisten lisäksi ne tylsemmätkin tapaukset. Pitkässä suhteessa korostuu ihan eri asiat kuin ensivaikutelma.

• 10+3

mä luin

• 111111111111444

Ensivaikutelmasi on sitten ollutkin oikea, kun kerran ero on tullut jo noinkin nuorena .

Noin suuren ikäeron liitot eivät tietenkään toimi, mies yli 20v. vanhempi!
      ...Olen sitä mieltä että nuoressa naisessa joka huolii noin paljon vanhemman miehen on jotain vikaa, ettei kelpaa ikäisilleen.

nm.kolme vuotta itesään nuoremman miehen omaava.

• Vaikka menee nyt vielä ohi aiheen, niin totean nykyisestä tilanteestani sen verran, että tapailen tällä hetkellä itseäni 6 vuotta nuorempaa miestä. Kesällä 11 vuotta nuorempi poju yritti iskeä mua baarissa. Viime syksynä tapailin puolisen vuotta itseäni 8 vuotta nuorempaa miestä. Ei siis se, että olen aikaisemmin ollut itseäni 20 vuotta vanhemman kanssa, määritä mun nykyistä elämääni ja ihmissuhteita. Ihmeellisiä johtopäätöksiä.

• Tarkoittaako siis se, että päädyin yhteen yhden miehen kanssa, että en muille kelvannut? Ilmeisesti haluat uskoa niin. Totuus oli kuitenkin se, että ennen mieheeni tutustumista olin kesän tapaillut oman ikäistäni miestä, mutta kun syksyllä uuteen työpaikkaan mennessäni ihastuin mieheeni, lopetin tämän toisen suhteen.

Ja mitä eroon tulee, niin sen syynä oli ihan muut asiat kuin ikäero. Sitä en kuitenkaan ala tässä ketjussa ruotia, kun tarkoitus oli puhua ihan muusta.

Ikäero kyllä tuli suhteessamme esiin riitojen kohdalla, koska silloin ex-mieheni nosti aina sen ikäerokortin esiin ja perusti oman paremmuutensa siihen, että hänellä on enemmän elämänkokemusta. Mun äiti tekee tosin ihan sitä samaa riidoissa. Se tuntuukin olevan vanhempien ihmisten keino siinä kohtaa, kun eivät itse asiaan keksi enää muuta argumentoitavaa. Tuolla tavallahan voi sitten toisen mielipiteen lytätä kokonaan. Ärsyttävä piirre vanhemmissa ihmisissä. Mutta se siitäkin kuitenkin.

Ex-mieheni on edelleen tärkeä mies elämässäni ja ollaan hyviä ystäviä. Meillä on ihanat lapset, jotka eivät olisi he ilman että heillä olisi isänään juuri tuo, arvokas ihminen.

• Taisi mennä tämä keskustelu vähän hakoteille. Omasta mielestä suuri ikäero ei automaattisesti kerro että jotain olisi pielessä. Keskimäärin ihmiset kuitenkin pariutuu suunnilleen ikäistensä kanssa, niin ongelmia voi tulla ikäeroista.

Tuo on kyllä rasittavaa kun vanhempi ihminen vetoaa ikäänsä ja pitää itseään sen takia viisaampana. Mielestäni ikä ei tee kenestäkään fiksua, vaan suhtautuminen muihin ihmisiin määrittää sen.

• huuhuuhuu

Fiksu voi olla jo 2kymppisenä.

Idiootti voi olla vielä 6kymppisenä.

Se kun on yksilöllistä.

• tuleva ikäneito

Naulan kantaan aloittajalta.

Olen tässä jo toista vuotta hakenut kumppanin netin kautta, koska muitakaan reittejä kumppanin löytymiseen ei minun tahollani ole. Ajoittain koko touhu tekee niin turhautuneeksi ja vihaiseksi että tekee mieli sulkea kaikki ilmoitukset ja tyytyä tilanteeseen että tyhjän saa pyytämättäkin. Silloin harvoin kun tulee ihan oikeasti mielenkiintoinen ihminen vastaan, jokin ikävä seikka pilaa kaiken, kuten vaikkapa se että mies haluaisi tulevaisuudessa lapsen ja minä en. Muutama kivalta vaikuttanut tyyppi on asunut yksinkertaisesti liian kaukana. En halua kaukosuhdetta, koska siinä joutuu aloittamaan ikäänkuin alusta jokaikinen kerta kun mies taas joskus useamman viikon päästä tulee käymään, ja sitten se voi helposti mennä sellaiseksi että alan tuntea itseni hyväksikäytetyksi, jos tulee tunne että on pakko "tarjota seksiä" huvitti tai ei. Kun pystyy tapaamaan useammin ja helpommin, ei ole paineita.

Niinä aikoina kun ei vaikuta olevan ketään järkevää, asiallista, mukavaa ja mielenkiintoista miestä toisessa päässä, tyrkylle tulee vain epäasiallisia ja suorastaan järjettömiä tapauksia joiden kanssa kinastellessa aika kyllä kuluu, mutta ei rattoisasti. Olenpahan nyt kumminkin oppinut ainakin sen jos en muuta että miehelle ei mene se perille että jos hänestä ei ole kiinnostunut niin hänen kanssaan voisi olla kaveri. Jossain vaiheessa nämä aina suuttuvat ja kostavat sen että eivät saa mitä haluavat.

Ei siis tarvitse ihmetellä mikseivät naiset vastaa. Naiset miettivät päässään etukäteen että mitenkähän mahtaa käydä jos tuolle kohteliaasti vastaan.

Kaikkein typerintä, idioottimaisinta ja ääliömäisintä kun on parinhaussa on että mies vaatii selvittämään miksei hän kelpaa ja sitten mikään syy miksi niin on ei hänelle kelpaa. Väkisin itseään tuputtavat tahot tekevät niin vihaiseksi että alkaa inhota koko sukupuolta.

• mies 34

juu. itsellä on myös kokemuksia kärsimättömyydestä; jos et heti vastaa tulleeseen viestiin, ei toinen enää vastaa lainkaan.
      jotain 5v on profiili ollut täällä, ja n kerran vuodessa joku uskaltautuu ottamaan yhteyttä. eipä se ole mihinkään edennyt.
      yksinäisyys on sellainen noidankehä, että sosiaaliset taidot karisevat vuosien vieriessä, ja uusien suhteiden luominen hankaloituu enenevässä määrin.
      siihen vielä rahahuolet, niin ehkä syynä ei olekaan kärsimättömyys vaan kelvottomuus nykynaisen silmissä.

• livenä parempi

Pidin muuten tuosta alustuksestasi. Se on totta mitä sanoit nettitutustuminen ei ole paras mahdollinen keino sen oikean löytämiseen, tosin ei ole helppoa livenäkään.
      Netistä puuttuu se luonnollisuus ja liika vähän aikaa sen tietämiseen olisiko joku sopiva vai ei.
      Itse olen nettideittaillut kovin vähän koska huomasin heti alkuun ettei se toimi niinkuin sen pitäisi. ei sillä tavalla solmita mitään kestävää.
      No jotkut onnekkaat tietenkin ovat onnistuneet, mutta väittäisin silti että livenä on silti parempi mahdollisuus tavata se oikea.
      Ehkä tietyn tyyppiset ihmiset sopivat nettiin paremmin ja heillä siksi helpompaa.
      Minulle se ainakin on kaukana siitä mitä minä haluaisin.
      Olen ollut yksin neljä vuotta jo ja tuskin mahdollisuudet ainakaan paranee tästä eteenpäin, mutta en ole harkinnut nettiä siltikään enää.

Onneksi täällä palstalla sentään joskus joku järkeväkin keskustelu löytyy, niin ei ihan kokonaan menetä uskoaan ihmisiin.

Pärjään kyllä yksinkin mutta on kuin eläisi puoiteholla ilman toista puoliskoa. no säästyyhän ainakin energiaa muihin juttuihin.

• Anonyymi

Olen täysin samaa mieltä. Livenä saa heti paljon paremman käsityksen puolin ja toisin. Netissä menee itsetunto täysin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      141
      5763
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      72
      5266
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      99
      4325
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3700
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3358
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      44
      2960
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2337
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      58
      2089
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      46
      1985
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1753
    Aihe