Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Paras reseptisi?

Apua!

Olen innokas leipoja, mutten vaan onnistu missään mitä yritän, ihan helpoltakin tuntuvat leipomukset tuntuu menevän ihan päin prinkkalaa! Pullista ja sämpylöistä tulee esm kovia, kakut lässähtää tai on liian kuivia/kosteita.

Niinpä ajattelin, jos joku haluaisi jakaa joitain ohjeita, jotain missä en voisi epäonnistua. On niin inhottava tunne tarjota aina vieraille jotain kaupan keksejä, ja muut ovat aina leiponeet jotai ihan älyttömän hyviä herkkuja kahvipöytään. Kaiken kruunaa piikittelevä anoppi, joka kertatoisensa jälkeen naureskelee lapsilleni, että eikö äiti koskaan leivo teille mitään.. tuntuu pahalta.

18

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M*

      Vinkkinä voisi sanoa ainakin jos tulee kovia pullia ja sämpylöitä niin laitat liikaa jauhoja. Jos samaa reseptiä toistaa ja aina epäonnistuu niin silloin kannattaa tosiaankin muuttaa ohjetta vähäjauhoisemmaksi. Merkkaa muistiin neste ja jauhomäärät kun tulos on onnistunut. Silloin voit soveltaa samaa ohjetta eri jauhoilla ja nesteillä. Ei kukaan ole heti valmis kotileipuri. Vasta erehdyksien kautta on moni alkanut onnistumaan leivonnassa. Älä luovuta!

    • apua!

      Hmm... enpä tiedä.. en kyllä laita mielestäni ainakaan liikaa jauhoja, jätän taikinan yleensä mahd löysäksi juurikin sen takia ettei enää jauhojen takia kovia tulisi.. Olen itse pohtinut ;) että josko niistä tulisi kovia siksi etten osaa vaivata/alustaa?? En edes tiedä miten se tapahtuu, sekoittelen vain kädellä taikinaa hetkisen.. :'D

      Ja sitten, laitetaanko se kuivahiiva ihan vain pieneenmäärään jauhoja ja nesteeseen, vai sotketaan kaikkiin jauhoihin vai miten.. :) voi oon ihan toivoton.

    • Leipoilija

      Tässä ohje joka takuulla onnistuu: 1/2 l maitoa lämmitä kädenlämpöiseksi,lisää siihen 1 pkt tuore hiivaa,2 dl sokeria,1 kananmuna,1 tl suolaa,1tl kaardemummaa(maun mukaan),hämmennä kunnolla sekaisin ja lisää pikkuhiljaa vehnäjauhoja ja sekoita kädellä kunnolla, lisää välillä 150g sulaa voita ja taas sekoita ja lisää jauhoja ja vaivaa ja taikinaan lisäät yhteensä n.900g jauhoja.Kohota taikina ainakin 1/2 tuntia,altaassa jossa on lämmintä vettä ja peitto kulhon päälle.Leivo pulliksi,laita liinat päälle ja kohota taas 1/2 tuntia ja sen jälkeen voitele munalla ja päälle raesokeria ja ei kun paistumaan 225 ast.10 minuuttia.
      Pullia voi tehdä esim.voipulliksi siten että laitat kohonneiden pullien päälle koloon voi nokareen ja voitelet munalla ja lopuksi sokeria.Näytä sille ANOPILLE :)

      • leipuri leipoi...

        Kuivahiivan voi lisätä pieneen määrään jauhoja alustuksen alussa ja sekoittaa nesteeseen.Itse en laita kananmunaa pullataikinaan ,tulee yhtä hyvää ilman.Hiivan laitossa tulee olla tarkkana,jos neste kliian lämmintä,hiiva kuolee eikä taikina nouse ja pullasta tulee kovaa.


    • kotileipoja

      Tässä jotain aika helppoja ja mukavia kakkuja:

      BANAANIKAKKU (3 kpl)

      12 pientä banaania (ei saa olla ruskeita, mutta saa olla pehmeitä)
      9 kananmunaa, 9 dl vehnäjauhoa
      600 g voita/marg, 6 dl sokeria
      6 tl leivinjauhetta, 3 tl vaniljasokeria (myös vanilliinisokeri käy)

      1. Survo banaanit. Sulata rasva (esim. mikrossa) ja jäähdytä se.
      2. Vatkaa munat ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään (sihdin läpi).
      3. Sekoita banaanit ja rasva keskenään ja lisää vatkaten vaahtoon ynnä lisää kuiva-aineseos vatkaten (lo-pussa pakko sekoittaa puuhaarukalla - sähkövatkain ei jaksa toimia "koko taikinaa").
      4. Rasvaa ja jauhota kakkuvuoat ja "kippaa" taikina vuokiin (vuoat voi olla ns. pystymallia tai ns. pötkömallia).
      5. Paista 180 asteessa n. tunti. Anna jäähtyä vuokissa ennen kumoamissa. Pito vähän aikaa kylmässä (esim. jääkaappi) kumoamisen jälkeen ennen leikkuuta estää "murenemista".
      * Säilyy max n. 1 vk jääkaapissa.


      BIRGITAN KAKKU

      4,5 dl vehnäjauhoa
      3 dl sokeria; 1 tl soodaa
      1 tl leivinjauhetta
      0,5 tl suolaa; 0,5 tl kanelia
      1 tl vaniljasokeria
      150g sul.marg.
      3 munaa; 2 dl maitoa (n. 35 – 37°C)

      Sekoita kaikki aineet sekaisin (löysähkö taikina). Paista voidellussa & jauhotetussa vuoassa 190°C n. 1 h.

    • juustokakkua

      Tässä mun suosikki http://frachoco.blogspot.com/2011/03/mokkainen-tiikerijuustokakku.html

      Kakkuun tulee aika paljon aineksia, mutta on kuitenkin helppo valmistaa. Maku on taattu menestys :) Varalle voi ostaa suklaa levyn (esim. ihanaa Pandan valkosuklaata). Voit tarvittaessa viileän kakun päälle ripotella suklaarouhetta, jos pinta ei mielestäsi ole tarpeeksi hieno...

      • peltipiirakkaa

        Helppo leivonnainen, joka käy pullasta ja kakusta: Mittaa 2 kupillista (=3 dl)
        sokeria,3 kuppia piimää (laktoositonta tarvittaessa),1 kuppi öljyä tai sulaa voita,
        1 tl soodaa ja 5-6 kupillista vehnä- tai sämpyläjauhoja.Sekoita puuhaarukalla ja
        kaada voidellulle uunipellille tai käytä leivinpaperia.Ripottele päälle mustikoita tai
        muita marjoja, hilloa tai omenanpaloja tai raparperia.
        Paista 175C:ssa n.40 min.


    • hgyjgyhugfvgtfct

      Miksi pitäisi leipoa tai kokata, jos joku ei erityisesti esimerkiksi kokkailusta pitäisi? Itse olen varmaan melko hyvä kokki, mutt mua aika harvoin kiinnostaa laittaa ruokaa: se on karmea tunne, kun ensin paahtaa pää punaisena pari tuntia jotakin sapuskaa ja sitten on vaan edessä hervoton tiskiröykkiö. Tulee sitäpaitsi aina halvemmaksi muutenkin syödä ulkona, ainakin jos on sinkku.

      Minua kai moni pitäisi ihan sikana siksi, etten usein laita ruokaa, mutta paras reseptini on kuulun kokin Meri- Tuuli Lindströmin jonnekin Siwa- lehteen aikoinaan joskus kesällä laittama helppo salaatti tai siis hänen reseptistään siitä itse tekemäni oma muunnos, mikä maksaa noin kolme tai neljä euroa: revitään tosi paljon rapsakkaa jääsalaattia ja hieman minitomaatteja kulhon pohjalle, heitetään vähän sekaan oliivioljyä, balsamicoa ja herbamarea ja hunajaa, sitten keitetään nuudelipakkaus tai vaikka kaksi ja laitetaan keitokseen korkeintaan maksimissaan 1/4 ( mikä sekin liikaa) osaa pakkauksen mausteista, paistetaan lisäksi pannulla pikkusen muutama herkkusieni öljyssä ja vuollaan vähän porkkanasiivuja ja pilkotaan kevät- tai punasipulia sekaan ja sitten koko hössäkkä sen jääsalaatin päälle ja siihen ehdottomasti vielä vähän aurajuustoa tai vahvaa edamia - ja jos haluaa, niin jotakin lihaa myös. Jälkkäriksi sopii Frödinge- kakku tai vaniljajäätelö keksimurujen kanssa, jos haluaa persettä kasvattaa - nam, nam ja ei tule stressiä ja tämä on minun köyhäilyäni....

      Vähänkö Suomessa kuitenkin on halvempaa syödä ulkona, kuin ostaa tai tehdä kotiruokaa - niin paitsi jos olisi suurperheellinen.

      • ..........

        Ihan uteliaisuuttani ihmettelen, että missä käyt syömässä ulkona ja miten paljon siitä maksat, jos se mielestäsi on halvempaa? Itse en edes opiskelijana syö kelan tukemia opiskelija-aterioita koulun ruokalassa (noin 2,5 euroa kpl), kun en viitsi tuhlata rahaa niihin, paljon halvemmalla syö itse tekemää ruokaa.


      • hfghfvgvgvhgvhg
        .......... kirjoitti:

        Ihan uteliaisuuttani ihmettelen, että missä käyt syömässä ulkona ja miten paljon siitä maksat, jos se mielestäsi on halvempaa? Itse en edes opiskelijana syö kelan tukemia opiskelija-aterioita koulun ruokalassa (noin 2,5 euroa kpl), kun en viitsi tuhlata rahaa niihin, paljon halvemmalla syö itse tekemää ruokaa.

        No vastaan nimettömän ilmeisesti minulle tulleeseen kyselyyn, että usein teen niin, että olen kolme päivää lähes täysin syömättä ja monasti olosuhteiden pakostakin ( olen ylipäätään melko pieniruokainen) syön vain jotakin leipää tai jugurttia ja sitten käyn pari kertaa viikossa jossakin ehkä kiinalaisessa tai pizzeriassa tai mulle edullisissa ruokapaikoissa ja vedän kuvun täyteen. Jos pari kertaa viikossa maksan ravintola-ateriasta jonkun kympin ja muutoin syön vain siten, että juuri ja juuri pysyn hengissä, niin tulee se halvemmaksi, kuin laittaa joka tanan päivä itselleen kotiruokaa. Jos olisin perheellinen, niin sitten kotiruoka tulisi minulle halvemmaksi, mutta pelkkä vaikka yksi ainoa tavis seitsemänsadan gramman makaronilaatikko kotona laitettuna maksaa kymmenen euroa ja en mä jaksa uhrata kahta tuntia siihen, että söisin kaksi päivää samaa ruokaa.

        Köyhä tai pienituloinen voi syödä kaksi kertaa viikossa ravintolassa, jos näkee muutoin nälkää, mutta pienivarainen ei todellakaan voi laittaa yhteensä viittäkymmentä euroa ainakaan joka viikko kaupan pelkkiin ruokamenoihin. Jos lukee vaikka lehtien ruokareseptejä, niin harvaa sapuskaa niistä aineksineen laitetaan tunkematta kauppan vähintään kolmeakymmentä euroa yhdestä perheellisten mäskisatsista aineksineen... Jos on opintotuella tai muuten hyvin pienellä sinnittelevä ihminen, ei äkkiä käy mielessä alkaa erityiseksi kotikokiksi. Jos ruokaan on vaikka satanen ta maksimissaan kaksi kuussa, ei hirveesti viitti ostella mitään ylimääräisiä. Tottakai silloin herkuttelee, kun voi.


      • Kaikkea sitä kuulee
        hfghfvgvgvhgvhg kirjoitti:

        No vastaan nimettömän ilmeisesti minulle tulleeseen kyselyyn, että usein teen niin, että olen kolme päivää lähes täysin syömättä ja monasti olosuhteiden pakostakin ( olen ylipäätään melko pieniruokainen) syön vain jotakin leipää tai jugurttia ja sitten käyn pari kertaa viikossa jossakin ehkä kiinalaisessa tai pizzeriassa tai mulle edullisissa ruokapaikoissa ja vedän kuvun täyteen. Jos pari kertaa viikossa maksan ravintola-ateriasta jonkun kympin ja muutoin syön vain siten, että juuri ja juuri pysyn hengissä, niin tulee se halvemmaksi, kuin laittaa joka tanan päivä itselleen kotiruokaa. Jos olisin perheellinen, niin sitten kotiruoka tulisi minulle halvemmaksi, mutta pelkkä vaikka yksi ainoa tavis seitsemänsadan gramman makaronilaatikko kotona laitettuna maksaa kymmenen euroa ja en mä jaksa uhrata kahta tuntia siihen, että söisin kaksi päivää samaa ruokaa.

        Köyhä tai pienituloinen voi syödä kaksi kertaa viikossa ravintolassa, jos näkee muutoin nälkää, mutta pienivarainen ei todellakaan voi laittaa yhteensä viittäkymmentä euroa ainakaan joka viikko kaupan pelkkiin ruokamenoihin. Jos lukee vaikka lehtien ruokareseptejä, niin harvaa sapuskaa niistä aineksineen laitetaan tunkematta kauppan vähintään kolmeakymmentä euroa yhdestä perheellisten mäskisatsista aineksineen... Jos on opintotuella tai muuten hyvin pienellä sinnittelevä ihminen, ei äkkiä käy mielessä alkaa erityiseksi kotikokiksi. Jos ruokaan on vaikka satanen ta maksimissaan kaksi kuussa, ei hirveesti viitti ostella mitään ylimääräisiä. Tottakai silloin herkuttelee, kun voi.

        Voi elämän kevät millaista uusavuttomuutta ja ajatusmaailmaa. En kehtaisi tuollaista edes tänne kirjoittaa.


    • En itsekään ole mikään mestari leipoja. mutta tässä ysi vinkki pullataikinaan.
      1/2 litraa ,nestettä jaka terkoitaa minulla 2dl kermaa3-4dl lämmintävettä ,1 pussi kuivaa hiivaa nesteeseen,1tl suolaa,ruokalusikka kaardemummaa ,noin 2-3di sokeria,1 kananmuna,ne sekoitan ja sitten summassa jauhoja jotka sekoitan vähitellen kädellä,että saan tuntuman koska se olisi sellaiste että ei terttuin kovin käteen,sitten sulatan voita mikrossa n 100g lopuksi vaivaan,sitten liinanalle kohoamaan.

    • mr.shephard
    • Lilleriina

      Pullataikinaa ei tarvi erikseen kohottaa liinan alla, sen voi leipoa ihan suoraan pulliksi ja kohottaa vasta sitten. Säästyy aikaakin.

      M* kehotti pistämään ylös neste- ja jauhomäärät, mutta tuotakaan ei sokeasti voi uskoa, koska valitettavasti ainakaan omiin hyppysiini ei aina osu samanlaisia jauhoja vaikka samanmerkkistä aina käytänkin. Näppituntumalla mennään :)
      Jos kakku lässähtää, niin oletko mahdollisesti kolhinut vuokaa herkässä vaiheessa? Tai onko muna-sokerivaahto ollut tarpeeksi vatkattua?
      Itse leivoskelen usein muffinsseja, ne ovat nopeita ja helppoja ja hyvän ohjeen löydyttyä voi varioida lukemattomilla eri tavoilla.

    • tomeraraun

      Kun leivot kakkua niin muista laitaa leivinjauho lopussa pieneen määrään vehnäjauhoon ja sekoita se tasaisesti hiljaa nostelemalla.Ja älä avaa uunia ai nakkan 10-15min. jos avat ennen niin se voi läpsähtää eikä nouse. Pullataikina anna nousta ennen ja jälkeen leipomista,täällä on annettu hyviä pullareseptiä noudata niitä hyviä tulee ja käytä hiivaa 0,5l. yksihiivapala ja niin edeleen.

    • 64

      osaako joku neuvoa gluteenittomia, helppoja pullia ja kakkuja ym.

      • äiti leipoo

        Käyppä katsomassa gluteenitonta leivontaa blogia, siellä on hyviä ohjeita,
        monet vielä kuvien kanssa neuvottu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe