Jos pelottaa, noin yleensä.

HeppaTyttö.

Ajattelin kertoa tänne ratsastusharrastusta harkitseville omista kokemuksista.
Ensimmäinen tutustumiseni hevosiin oli joskus 8-vuotiaana talutuksessa, pienen ponin selässä. Sittemmin minussa kasvoi kuin itsestään pelko, jos lähden ratsastamaan, jos hevonen vaikka potkii tai puree (mitä ne eivät kai muutenkaan tee) tai putoan selästä. Noh, seuraavan kerran kävin tallilla ystäväni kanssa auttamassa häntä hevosen hoitamisessa, olimme 11 tai 12 vuotiaita, en nyt tarkkaan muista. En silloin sentään ratsastanut ja pelkäsin hieman jos hevonen vaikka potkaisee. Hevonen oli kuitenkin ihan kiltti, vaikka olikin hieman isohko, muistan harjanneeni sen silloin, ei muuta, kun en hevosista silloin vielä niin paljon tiennyt.
17-vuotiaana olin ratsastamassa ryhmässä Islannin hevosilla maastossa, silloin kiinnostuin ratsastamisesta enemmän. Myöhemmin samana syksynä kävin tunnilla serkkuni kanssa.

Nyt vuosien jälkeen, viime maanantaina päätin lähteä alkeiskurssille, koska aikoinaan pidin maastossa ratsastuksesta, ja pienen kokemukseni takia tiesinkin jo, että minua tuskin päästettäisiin ratsastamaan yksin maastoon. Ensimmäisellä tunnilla hevonen laitettiin ratsastus kuntoon, nuoruudessa olleet pelkoni putoamisesta, puraisemista tai potkimisesta palasivat kummittelemaan mieleeni, mutta kun sain laittaa yhden hevosen alusta loppuun opastuksen jälkeen ratsukuntoon, pelko ja jännitys karisivat silmänräpäyksessä.
Ensi viikolla alkaa sitten ratsastus ja halutessa voi laittaa tuntihevosensa valmiiksi alusta lähtien.

Eli, jos olet kiinnostunut ratsastuksesta vähänkään, mutta pelkäät jotain hevosissa, rohkeasti vain yrittämään, saatat yllättyä. Kannattaa varmasti kertoa ohjaajalle, mikä on kokemuksesi hevosista ja mahd. peloista jos niitä on. Voithan aluksi mennä myös ratsastustunnille, mutta jos on yhtään tahtoa, suosittelen alkeiskursseja, jos tallillanne sellaisia on alkamassa! :)

Ja jos tämän sattuu lukemaan joku miespuolinen henkilö, joka olisi tästä harrastuksesta kiinnostunut, en tiedä, mikä on nykykäsitys miesten suhteen ratsastajina. Ennen miehiä on ollut enemmänkin ratsailla, mutta kuten ratsastus on enemmän ollut naispuolisten harrastus, on tästä mitä ilmeisemmin tullut eräänlainen stereotypia, ettei miehet ratsasta. Minulla on pari miespuolista ystävää, jotka käyvät aina joskus ratsastamassa. Toki jossain ala-asteella sen ikäiset tytöt pitävät naurettavana jos näkevät pojan ratsailla, mutta mitäs siitä välittämään. Tällaiset stereotypiat pitäisi heti alkuun karistaa pois, kyllä ratsastaminen voi olla ihan yhtälailla miestenkin harrastus :)

0

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

        Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
        Ruoka ja juoma
        58
        1685
      2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

        Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
        Ikävä
        123
        1344
      3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

        ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
        Ikävä
        127
        1260
      4. Uskaltaisitko vielä

        Lähestyä vai et kaivattuasi?
        Ikävä
        140
        1064
      5. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        101
        907
      6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

        Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
        Maailman menoa
        339
        849
      7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        734
      8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

        Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
        Iisalmi
        55
        654
      9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

        Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
        Ikävä
        50
        653
      10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

        mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
        Ikävä
        64
        612
      Aihe