Sapatin vietto

haluan tutustua

Miten adventistit viettää sapattia? Mitä kieltoja tai käskyjä pitää noudattaa?

21

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene adventtikirkon viralliselle sivulle.

Www.adventist.org tai jotain sellaista.

Menee kohtaan 'adventist belief'.

Sieltä kohtaan 'other documents'.

Sieltä kohtaan 'sabbath observance'.

Siitä dokumentista voit lukea kaiken sen ilon, jota sapatti tuo adventistille. Minusta se vaikuttaa enemmän riippakiveltä ja painajaiselta monisivuisen kieltolistan ja pelottelun kautta.

Äläkä vaan tankkaa autoa sapattina!! Jumala suuttuu ja heittää kivellä.

• pyh!

Sinä oletkin jumalaton räyhääjä, joka vihaa Jumalaa.

• pyhä jysäys..

Bushmanni elää omaa elämäänsä ja viettää aikansa varmaan missä sattuu.
        Sehän on sallittua, kukaan ei sitä kiellä, se on valinta sydämen mukaan, mitä rakastaa.
        Syö ja juo rauhassa ja nauti. Meinaan se kohta loppuu ja kuinka se harmittaisi, kun kuoleman jälkeen huomaa, että se ainut hyvä, mitä nyt saat, jäi osittamatta elämästä.
        Juomari juokoon, joka varastaa, varastakoon edelleen, joka huoraa huoratkoon edelleen. Siinähän se autuus on.
        Mutta ken pyhittyy, pyhittyköön sillä hänelläkin on osansa.
        Mitäpä meillä on siihen sanomista, ei edes sapatinkaan kohdalla, vaikka siinä on listaa hyvästä ja huonosta valinnasta.
        Jokainen tekee sen sydämestään tai on tekemättä, se on valintaa. Niin yksinkertaista.

Pöllöt.

• ilmiantaja

Sapattina ei tohdi juoda kahvia, koska sapattikoulussa voi haista kahville ja joku seurakuntalaisista voi käräyttää sinut kahvinjuonnista. Joudut seurakuntasi johtokunnan kuultavaksi, koska ne muut jäsenet tuntevat silloin itsensä paremmiksi ja pyhemmiksi, kun eivät itse jääneet kiinni kahvin litkimisestä.

Adventisti pastorit matkustelevat paljon sapattisin, koska silloin he saavat hyvät kilometrikorvaukset.

• lähimäisesi

Oote te kyllä piinahenkistä porukkaa, ei voi muutakuin ihmetellä, että miten joku Uskis Busmanni jaksaa jatkaa tuota piinahenkisyyttään päivästä toiseen ja vuodesta vuoteen? Olet tosi kieroutunut ja sairas ihminen, minä säälin sinua!

• >>> Busmanni jaksaa jatkaa tuota piinahenkisyyttään päivästä toiseen ja vuodesta vuoteen? >>>

Piinahenkisyys?

>> Olet tosi kieroutunut ja sairas ihminen, minä säälin sinua! >>>

Sinä olet varmaan suoraselkäinen, ns. parempi uskovainen, etkä tuomitse, etkä etenkään arvostele muita. Minä ihailen sinua ;)

• aasien aasi..
        bushmanni kirjoitti:

>>> Busmanni jaksaa jatkaa tuota piinahenkisyyttään päivästä toiseen ja vuodesta vuoteen? >>>

Piinahenkisyys?

>> Olet tosi kieroutunut ja sairas ihminen, minä säälin sinua! >>>

Sinä olet varmaan suoraselkäinen, ns. parempi uskovainen, etkä tuomitse, etkä etenkään arvostele muita. Minä ihailen sinua ;)

Voi mikä kaksinaamaisuus bushmanni, huvittaa.

• toentonkia

Adventismi on omahyväisten salaseura.
        Siihen kuuluu, että vaikka väärää opetusta ilmenisikin, sitä ei pidä myöntää, ja kaikkein vähiten seuran ulkopuolisille. Ja paranushan tehdään nimenomaan vääryydestä kaikissa sen ilmenemismuodoissaan.
        "Jumala tahtoo Totuutta salatuimpaan saakka", eikä kulje väärintekijöiden kanssa.
        Ei heidän sanomissaan eikä heidän opetuksissaan.
        Se, että sanotaan "Adventtikirkko opettaa" pitää sisällään katteettoman lupauksen.
        Senhän voi näet sanoa adventtikirkossa väärintekevienkin saarnamiesten nimiin ja niin myös jatkuvasti kirkkonne tekeekin.

• Herran sapatti

Adventisteilla ei ole mitään kieltoja, on vai kehoitus viettää sapattia Jumalan kunniaksi tekemällä sitä mikä on oikein ja hyväksi myöskin lähimäisiämme kohtaan.

Ei ole siis niin että et saa, vaan niin, että sinun ei välttämättä TARVITSE kasata töitäsi, eikä tehdä kaikkea just Jumalan pyhittämänä päivänä, vaan sinulla on OIKEUS levätä ja pitää se PYHÄ PÄIVÄNÄ:

• >>> Adventisteilla ei ole mitään kieltoja, on vai kehoitus viettää sapattia Jumalan kunniaksi tekemällä sitä mikä on oikein ja hyväksi myöskin lähimäisiämme kohtaan. >>>

Eikö todellakaan? Hyvin huonosti tunnette lahkonne sääntöjä.

http://adventist.org/beliefs/other-documents/other-doc6.html

Sielläpä sitä iloa sivukaupalla.

• epätietone
        bushmanni kirjoitti:

>>> Adventisteilla ei ole mitään kieltoja, on vai kehoitus viettää sapattia Jumalan kunniaksi tekemällä sitä mikä on oikein ja hyväksi myöskin lähimäisiämme kohtaan. >>>

Kuuleppas bushmanni.
        Miten kaiken tuon ehtii tehdä yhtenä päivänä 12 tunnin aikana?
        Milloin on se lepopäivä? Se päivä ettei ole buukattuna ohjelmaa joka hetkelle?
        Käy hoitamassa karjan, pesulle kylmällä vedllä ja leipäkyrsä kädessä bussipysäkille vaimon la lapsikatraan kanssa kirkkoon lähdettäessä.Pari tuntia kirkossa, tule kotiin syömään kylmää ruokaa, lähde katsomaan orpoja ja sairaita katso aikataulut milloin mihinkin lähtee bussi (kuka ajaa?) ja millä kotiin ja miten siirtyä välimatka bussireitiltä kipeän ihmisen luo lapset ja vamo kitisten kun on rakot jaloissa.
        Ja illalla huono omatunto kun ei kaikkea ehtinytkään tehdä pyhä ilme kasvoillaan, varsinkin kun joku varmasti sen näki.
        Vai pitääkö mennä loiseksi ja muuttaa kaupunkin ja syödä joka päivä kaupasta ostettua oman pellon tuotteiden sijaan?

• vapaudu menneestä
        epätietone kirjoitti:

Kuuleppas bushmanni.
        Käy hoitamassa karjan, pesulle kylmällä vedllä ja leipäkyrsä kädessä bussipysäkille vaimon la lapsikatraan kanssa kirkkoon lähdettäessä.Pari tuntia kirkossa, tule kotiin syömään kylmää ruokaa, lähde katsomaan orpoja ja sairaita katso aikataulut milloin mihinkin lähtee bussi (kuka ajaa?) ja millä kotiin ja miten siirtyä välimatka bussireitiltä kipeän ihmisen luo lapset ja vamo kitisten kun on rakot jaloissa.
        Ja illalla huono omatunto kun ei kaikkea ehtinytkään tehdä pyhä ilme kasvoillaan, varsinkin kun joku varmasti sen näki.
        Vai pitääkö mennä loiseksi ja muuttaa kaupunkin ja syödä joka päivä kaupasta ostettua oman pellon tuotteiden sijaan?

Meidän iskä lopetti viljelyhommat, ei tarvii tukiaisia, eikä viljele, koska omat kädet eivät tuota työn tulosta, eli siirtyi ostamaan kaupasta ja jakoi leivän meille jokaiselle.
        Sen hän ansaitsi tehtaan koneiden ääressä, eli työllä, joka tuotti jotain ja antoi leivän jota hyvillä mielin syötiin.
        Kuinka pieni määrä viljelymarkasta olikaan omaa markkaa ja kuinka suurin osa oli tukimarkkaa. Eli veronmaksajat maksoi viljellyn leivän, mutta kädet tienasi tehtaassa tehdyn työn.
        On halvempaa tuottaa leipä jossain etelänmaassa kuin meidän nurkissa.
        Myös elukoitten pito saastuttaa nurkat.
        Vaihda alaa ja tule sunnuntai kirkkoon ja jos et sinne kerkiä, ole kunnon kristitty ja kierrä kuten me kirpputorit, sieltä löytyy sielunravintoa.

• käry kävi
        bushmanni kirjoitti:

>>> Adventisteilla ei ole mitään kieltoja, on vai kehoitus viettää sapattia Jumalan kunniaksi tekemällä sitä mikä on oikein ja hyväksi myöskin lähimäisiämme kohtaan. >>>

No jopas nyt jotakin!

Miksi törkytät meille vieraskielisiä sivustoja? Senkövuoksi, koska täällä on suurin osa sen ikäluokan porukkaa, että eivät osaa edes sitä englantia. Heille on sitten hyvä valehdella mitä mieleen juolahtaa, vai kuis on?

Eikö suomestä löydy kylliksi keskusteltavaa, me olemme suomalaisia suomessa. Sinä Boshman olet aika vouhka naiseksi, sillä sinut on jo aikoja keksitty, että olet uskova 1.

• Herrassa vapaa
        epätietone kirjoitti:

Kuuleppas bushmanni.

....eipä tuo liene sun päänsärkysi?

• epätietone
        vapaudu menneestä kirjoitti:

Meidän iskä lopetti viljelyhommat, ei tarvii tukiaisia, eikä viljele, koska omat kädet eivät tuota työn tulosta, eli siirtyi ostamaan kaupasta ja jakoi leivän meille jokaiselle.
        Sen hän ansaitsi tehtaan koneiden ääressä, eli työllä, joka tuotti jotain ja antoi leivän jota hyvillä mielin syötiin.
        Kuinka pieni määrä viljelymarkasta olikaan omaa markkaa ja kuinka suurin osa oli tukimarkkaa. Eli veronmaksajat maksoi viljellyn leivän, mutta kädet tienasi tehtaassa tehdyn työn.
        On halvempaa tuottaa leipä jossain etelänmaassa kuin meidän nurkissa.
        Myös elukoitten pito saastuttaa nurkat.
        Vaihda alaa ja tule sunnuntai kirkkoon ja jos et sinne kerkiä, ole kunnon kristitty ja kierrä kuten me kirpputorit, sieltä löytyy sielunravintoa.

Kaupunkiin? Sinne synnin epämukavuuden tyyssijaan.
        Olen minä nuorena asunut 12vuotta kaupungissa enkä toiste mene!
        Mitä siellä tekisi .kaupungissa.
        Eihän siellä näe Luojan luomaa luontoakaan, ei järveä laioneet liplattaen, ei hiekkarantaa eikä kalavenettä. Ei verkonkuivauspaikkaa.
        Ostoelämää joka solullako?
        Eikä mikään ole halpaa eikä mitään itsetekemää.
        Minä en vaihtaisi ruumiillista työtä ulkoilmassa tunkkaiseen tehtaaseen korvasuojat ja suojalasit päässä eloon.
        Ei meitä roboteiksi ole luotu tekemään yltäkylläisille rikkaille tuotteita joita ei itse koskaan tarvitse. Ja sillä työllä hankkimaan muiden ympäri maailmaa tekemia tuotteita.
        Eihän sellaista elämää Luoja ole määrännyt.
        Ja millpoin ottaisin nuorimpia lapsia syliini päivällisen aikaan.
        Jossain kuormalavan päälläkö söisin litistyneet leipäpalat ja hapantuneen ostomaidon.
        Orjaksiko minun toivot menevän?
        Eikä niitä työpaikkoja 50ja risat oleva mies niinvain ota kansakoulupohjalla.

Kävin kuukausi sitten viemässä vanhimman pojan kaupunkiin kouluun muuttokuorman kanssa ja lähes itkin sitä rumuutta jonka keskelle hänen piti muuttaa opiskelun vuoksi kodin paratiisinomaisesta pihapiiristä jossa kukat loistivat kesän viime väriloistoaan. Kukkivat täysillä vieläkin ottaen vastaan Lokakuuta. Näin en muista milloinkaan ennen olleen.
        Jos minun pitäisi muuttaa kaupunkiin, se olisi yhtäkuin jäähyväiset elämälle.¨'
        Suorastaan vihaan kaupunkielämän mahdottomuutta. Siellä ei ole mitään minulle.
        Ei elämä ole työtä varten vaan työtä teemme elämäämme varten .
        Elääksemme luonnosta ja ollaksemme osa luomakuntaa.
        Ihmisrakennelmat, olipa ne kaupunkeja ,kerrostaloja tai kirkkojen omituisia oppirakennelmia eivät houkuttele.

• pyh!

kun kerran puskajussi taas kerran rienaa adventisteja, niin kyseisessä dokumentissa lukee

"Any attempt to regulate Sabbath observance beyond Biblical principles by developing lists of Sabbath prohibitions will be counterproductive to a sound spiritual experience. The Christian will test his Sabbath experience by principle."

että se siitä pitkistä kieltolistoista.

• -o-0-o-

Lainauksesi EI OLLUT RAAMATUN OPETUSTA! Siis kelvoton.
        Koskahan te opitte perustelemaan asiat Raamattuun???? Tuolla teidän menolla siihen menee ikuisuus.

• Nimimerkki haluan tutustua, haluaa tietää miten adventistit viettävät sapattia.

Käskyistä tulee mieleen muistutus "muista pyhittää lepopäivä/sapatti.."

Enemmän näkisin mitä mahdollisuuksia on sapatille, kun mitä kieltoja. Esim. mahdollisuus olla pois koulusta sapattina, mahdollisuus levätä/hiljentyä, mahdollisuus rentoutua, mahdollisuus ulkoilla, mahdollisuus lukea raamattua, mahdollisuus käydä seurakunnassa, mahdollisuus tavata ystäviä, tai sairaita, tai kuka sitten vastaan tuleekin. Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.

Jokainen adventisti viettää sapattia omalla tavallaan. Yhteistä on se, että sapatti viikon seitsemäs päivä, joka on pyhä, siunattu päivä ja sen pyhyys lähtee Jumalasta ja sen Herra on Jeesus, ylösnoussut Vapahtaja.

• oHo

Up!

• Kiitos kysymästä, Adventtikirkossa ei vietetä fariseusten juhlia käskyineen eikä lepopäivän vietosta käskytetä eikä pykälöitetä mitään.
      Jes 58:13-14 on ohje mistä on kyse päivän luonteessa.
      Katso tämä Jes 58:13-14.

Miten lepopäivää pitäisi viettää ?

Ihminen on aina joutunut tekemään työtä ja tarvitsee lepoakin.

Ihmisen maailma on täynnä mahdollisuuksia, haasteita, velvollisuuksia ja rasituksia. Voi uupua ja uupumusta seuraa jonkinasteinen masennus. Voidaan sanoa että jos ihminen ei palaudu fyysisistä ja henkisistä rasituksista ja joutuu pitkäkestoisen stressin vaikutuksen alle on uupumuksen riski suuri. Työelämä on huolehtinut ihmiselle viisipäiväisen työviikon.

Jumala on huolehtinut ihmisen levosta aina. Ihmisen Luoja tietää mikä on ihmiselle hyväksi. Jokaisessa viikossa on lepopäivä.

”Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se niin kuin Herra sinun Jumalasi on Sinua käskenyt. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Sinun Jumalasi sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, eikä palvelijasi, eikä härkäsi, aasisi, eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen joka asuu kaupungissasi.” (5 Moos 5:12-14)

Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. Uudessa maassakin sapatilla on merkityksensä. (1 Moos 2:2-3, Jes 66:22-23) Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin ja sapatti on saanut ajan saatossa lisää merkityksiä miksi sitä vietetty ja vietetään.

Laki lepopäivästä yhtenä lain käskynä on aina voimassa: Laissa on kymmenen- ei yhdeksän käskyä !

“Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.” (Room 3:31) “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7) “Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15, 5:13) “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin.” -ellei laki olisi sanonut, jne. (Room 7:7-8) “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23) “Laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan…” (1 Tim1:8-10) “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19) “Minä kirjoitan lakini heidän sydämeensä“…. (Hebr 8:10, 10:16) “Me jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4) -Nämä seuraavat vahvat opetukset myös vahvistavat lain voimassaolon kaikkina aikoina: >>> Matt 5:17-18, 7:12, 22:40, Luuk 16:17, Jaak 1:25, 2:10.-12, 4:11, 1 Joh 2:2-3, 3:4, 5:3, Ilm 12:17, 14:12, 5 Moos 5: 1-22, 6:5-9, 2 Moos 20:1-17.

Joosefin ja Marian poika Jaakob, Jeesuksen maallinen veli, nimitti kymmenen käskyn lakia ”vapauden ja täydellisyyden laiksi?” Miksi ? -Siksi että laki syyttää kun on lain alla ja ihminen on armon alla kun laki ei syytä sydämessä. Laki tekee siten ihmisen vapaaksi ja laki on täydellinen! >Jaak 2:1-13. Mikään laki ei korvaa tätä lakia eikä ole poistanut tätä lakia korvaamalla moraalilain, mutta samasta 10- käskyn laista on tehty yhteenveto/ tiivistelmä: > Matt 23:36-40, Mark 12:28-34, 5 Moos 6:4-6. Yhteenveto jättää lepopäiväskyn huomiotta eikä siksikään sovi korvaamaan ikuista lakia.

Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa nuhdelleessaan fariseuksia ihmiskäskyistä joilla sen ajan rabbiinit tekivät tyhjäksi lepopäivän tarkoituksen. Hyvä käytännön ohje löytyy >Jes 58:13-14 jossa profeetta neuvoo jättämään kaiken arjen liittyvän, työn, kaupankäynnin (Neh 10:32) ja omat menot. Tarkoitus Herran pyhänä päivänä on keskittyä kokonaan Jumalan, Herran Jeesuksen Kristuksen ympärille rakkaiden ja läheisten seurassa.
      Jumalanpalvelus ja siihen kuuluvat toimet kuuluvat asiaan. Lepopäivää varten on edellisenä päivänä tehty kaikki mahdollinen ruokakin mahdollisimman valmiiksi. Joutavien puhuminen tarkoittaa ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Omaisia käydään tapaamassa ja tehdään hyvää mikä tarpeellista. (Jaak 1:27) Yleensä aina tehdään mitä välttämätön tarve vaatii ettei tapahtuisi vahinkoa. Luonnossa liikkuminen, Jumalan luomistöistä nauttiminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. Lepopäivää varten ei voi yksityiskohtaisia ohjeita asettaa määräyksiä eikä käskyjä.

Jatkuu alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

• Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ihminen oppii kunnioittamaan lepopäivän henkeä käytännössä. Jumala opettaa ihmisen itse Pyhän Hengen avulla. Pyhä Henki on kristityn kasvattaja kaikessa. Jumala itse on ihmisen kanssa. Pyhä Henki on sydämessä, eli tietoisuudessa; Joh 4:23-24, 14:15-31,16:8-15, Room 5:5-6, 8:26, 2 Kor 3:17-18, Tiit 3:5-8, Apt 9:31, 16:13, Ilm 2:7,11,17, 22:7, Gal 4:4-7, Fil 3:3.

”Puolustaja Pyhä Henki jonka Isä minun nimissäni lähettää opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken mitä minä olen teille puhunut. Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan minä menen pois, mutta tulen luoksenne. Jos rakastatte minua, te iloitsisitte siitä että minä menen Isän luo sillä Isä on minua suurempi.” (Joh 14:26-28)

Jeesus opetti kansaa, paransi sairaita; (Matt 12:9-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-36) Apostolit opettivat ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)

Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-3, 18:1-4) Raamattu kertoo yhteensä 84 kpl sapatin kokouksesta ! Lepopäivä ei toden totta ole mikään ”Vanhan Testamentin juutalalaisasia !” (Luuk 23:54-56) -Jeesuksen tahto näkyy selvästi kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20) Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.

Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Jumalan ja Kristuksen seurasta. Ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)

Lepopäivän merkitys ei ole vähäinen, mutta joskus se joidenkin mielestä tuntuu korostuvat liiaksi? Käsky viettää lepopäivä on helposti unohtuva.(5 Moos 11:27) Siksi sen merkitys lain yhtenä käskynä tuntuu joskus korostuvan. Ihmisten pyhäpäivät usein menevät arkiaskareissa ja harrastuksissa. Lepopäivä on niin hyljeksitty usein. Lain tietoinen tahallinen rikkominen on jatkuvaa kapinaa Jumalaa vastaan. Lakia ei voi hylätä, mutta kenelläkään ei ole varaa ylpeillä lain noudattamisesta. (Hebr 10:26-27) Ihminen erehtyy monin tavoin. (Room 3:23, Jaak 3:2, 1 Tim 1:5-10, 1 Joh 2:1-6) Ihmisen on nöyrryttävä.( Ef 2:8-9)

Viikon ensimmäinen päivä sunnuntai Raamatussa?
        ”Sapatin mentyä viikon ensimmäisenä päivänä kokoonnuimme murtamaan leipää.” (Apt 20:7,11)
        Evankeliumin kirjoittajien aikaan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan. Siten myöhään venyneet sapatin kokoukset menivät viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Vuorokausi alkoi auringonlaskusta ja päättyi auringonlaskuun. (1 Moos 1:5) Ehtoollista vietettiin muinakin aikoina kuin jumalanpalveluspäivinä. (Apt 2:42-47)
        Sapattia nimitettiin ”Herran päiväksi.” (2 Moos 20:10, Hes 20:12,20, 1 Moos 2:2-3) Onhan Jeesus sapatin Herra. (Mark 2:23-28) Jeesus tulee Herran päivänä. (Joel 2:10-11, Sef 1:14, Mal 3:20-24, Apt 2:20, 1 Kor 5:5, 1 Tess 5:2, 2 Piet 3:10)
        -Vuosisatoja on ollut vilpittömiä ensimmäisen päivän viettäjiä. Heillä ei ole ollut tietoa lepopäivän historiasta. Kaikkina aikoina on ollut niitäkin joilla on hyvä tieto lepopäivän koko historiasta. Ihmiset muodostavat omat tapansa omantuntonsa ja tietonsa määrän mukaan aina! -Uskovina kristittyinä vastaavat itse kukin Jumalan edessä omantunnon kysymyksistään. - Vuosisatoja on ollut tosissaan uskovia täysin vilpittömiä Herrassa Jeesuksessa yksilöinä, jotka ovat viettäneet pyhäpäivänsä jättäen arkiaskareet. Heitä ei oikeudenmukainen tuomari ilmeisestikään syytä. Eivät ole yksilöinä syyllisiä kun ovat toimineet rehellisinä tietonsa määrän mukaan. - Jokainen viettää omantuntonsa mukaisen päivän!

Varmaa on ettei lepopäivä ole riidan päivä. Riita ja viha ei tule koskaan kysymykseen lepopäivän luonteessa. Ei myöskään mitkään määräykset sillä päivä on omantunnon asia Jumalan edessä henkilökohtaisesti.

”Jos te noudatatte käskyjäni te pysytte minun rakkaudessani niin kuin minä olen noudattanut isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.” (Joh 15:10)

Lepopäivän viettämiseen kuuluu siunauksia jotka päivän viettäjät voivat itse kokea.

”Siunauksen saatte kun tottelette Herran Jumalanne käskyjä jotka minä teille ilmoitan” (5 Moos 11:27)

Jumalan siunausta
        Jari Laurila

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      505
      1455
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1156
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      862
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      835
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      807
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      746
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      714
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      697
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      685
    Aihe