Kirje

Kirje oli vielä nuoruudessanikin tärkeä yhteydenpitoväline kun puhelintakaan ei ollut. Varsinaisen renesanssin koki kirjeenvaihto sotien aikana kun sotilaat kirjoittivat koteihin kuulumisiaan.

Kyllähän kirjeenvaihtoa on rakkauden merkeissäkin käyty, onhan monissa lehdissä vieläkin kirjeenvaihtoilmoituksia.

Hyvällä kirjeellä on tietyt perusvaatimukset. Kirjettä voidaan sanoa itsekkääksi, se kertoo kirjoittajan voinnista ja tekemisistä, tietysti odotuksistakin. Onhan siellä tietys joku kohtelias kysymyskin tyyliin, entäs te sitten?

Olen kirjoittanut monta kirjettä vielä lähes viime aikoina.

Kirjoittakaa kirjeistä!

9

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakas kirjeenvaihtoystäväni siellä palmupuiden katveessa.
      Minulla ollut työntäyteinen päivä,entä SinullaRakas ystäväni?
      Meillä täälla Suomessa valmistaudumme talventuloon,siis lunta,you know?
      Me saamme tänne ihanan lumipeitteen ja voimme harrastaa hiihtoa,lumilinnanrakennusta,sun muita ihania laskettelua ja mäkihyppyä unohtammatta.
      Akankantoa ja suossa pelaamaamme jalkapalloa tai jotain sinne viittaavaa,jota harrastamme emme voi harrastaa,koska täällä ne harrastuspaikat ovat umpijäässä.
      Minullakin toi ylpää siis aivot laskeutuvat talvilepoon,joten kaikkea sinulle kirjoittamaani ei voida käyttää minua vastaan seuraavassa oikeuskäsittelyssä,joka toivottavasti lykkääntyy,koska tiettyä aineistoa ei määrättynajankohtaan ole löytynyt.
      Jatkanko tätä hölynpölyä vai jatkatteko te sitä toivoen Ama

• Avaukseni ei ollut mikään ohje vaan joskus kuulemani tieto suomen kielen tunnilla. Hyvin minusta osasit!

• Ruuneperi kirjoitti:

Avaukseni ei ollut mikään ohje vaan joskus kuulemani tieto suomen kielen tunnilla. Hyvin minusta osasit!

Kiitos Ruune.Minulle ainekirjoitus oli aikonaan täyttä fiaskoa,aloitus ja loppulause löytyivät sepustuksestani.
        Tottakai olin kärryillä,siis rattailla mitä aloituksellasi ajoit takaa.

Tottakai kirje oli siihenaikaan,kun aikamerkkikin tuli perähikiälle minsan myöhässä,kirje tuli ajallaan.
        Olihan minulla kirjeenvaihtokavereita,sisiliasta,ranskasta,saksasta,turkista,se oli muotivillitys teiniaikoihin.
        Se odotetuin kirje Äidiltä antoi odottaa itseään,voi kuinka turhaan juoksin postia hakemaan,kun luulin että hänellä olisi ollut ikävä lastaan.
        Voi niitä pettymykseen kyyneleitä,joita silloinen kouluikäinen lapsi vuodatti kenkkupellon kivirauniolla äidinhylkiönä.
        Niitä lapsuusajan traumoja jouduin käsittelemään psykiatrilla ja ne hullunpaperit joita minulle tällä keskustelupalstalla on jaettu,juontavat lapsuudestani,joten vähän enemmän lääketieteellistä opiskelua joidenkin soisin harrastavan,ennenkuin jakavat diagnoosejaan palstalla,sitä toivoen Ama

• rituliini_38 kirjoitti:

Kiitos Ruune.Minulle ainekirjoitus oli aikonaan täyttä fiaskoa,aloitus ja loppulause löytyivät sepustuksestani.
        Tottakai olin kärryillä,siis rattailla mitä aloituksellasi ajoit takaa.

Tottakai kirje oli siihenaikaan,kun aikamerkkikin tuli perähikiälle minsan myöhässä,kirje tuli ajallaan.
        Olihan minulla kirjeenvaihtokavereita,sisiliasta,ranskasta,saksasta,turkista,se oli muotivillitys teiniaikoihin.
        Se odotetuin kirje Äidiltä antoi odottaa itseään,voi kuinka turhaan juoksin postia hakemaan,kun luulin että hänellä olisi ollut ikävä lastaan.
        Voi niitä pettymykseen kyyneleitä,joita silloinen kouluikäinen lapsi vuodatti kenkkupellon kivirauniolla äidinhylkiönä.
        Niitä lapsuusajan traumoja jouduin käsittelemään psykiatrilla ja ne hullunpaperit joita minulle tällä keskustelupalstalla on jaettu,juontavat lapsuudestani,joten vähän enemmän lääketieteellistä opiskelua joidenkin soisin harrastavan,ennenkuin jakavat diagnoosejaan palstalla,sitä toivoen Ama

Toivottavsti en ole noiden hulluksinimittäjien joukossa. Minussa tuota on todettu tyhmyyden, tietämättömyyden ym. ohessa.

Kerran pääsin vielä pitemmälle. Olin terveyskeskuksessa ja vastaanottoaikaani ei oltu rekistöity. Voiko aika hukkua??

Kookas amatsoonimainen lääkäri tempasi minut vastaanottohuoneeseen ja asiani hoidettiin tuokiossa. Muutamia sanoja hetki vaihdettiin ja yhdessä naurettinkin.
        Kun lähdin lääkärin kanssa pois vo-huoneesta, kietoi tämä pitkän kätensä hartioitteni ympäri ja sanoi: "Olette te aika hullu!"

Jos olisin ollut ajan tasalla, olisin pyytänyt kirjallista diagnoosia terveydentilastani
        Ei kuka vaan hullun kirjoihin pääse/joudu, minä se vaan .....

• Laritsa M

Vuosien saatossa on ollut kiva saada kirjeitä. Joitakin on vielä tallessa. Samalla tavalla kuin joskus, kun selaan vanhoja valokuva-albumejani, tulee tietynlainen puolihaikea tunnelma vanhoja kirjeitä lukiessani.

Nuorempana olin kirjeenvaihdossa lastenlasteni kanssa. Nyt vaihdamme kuulumiset sähköpostitse.

Viimeksi olen kirjoittanut kirjeen isälleni vuonna 2003. Vähän ennen tämän silloin 93-vuotiaan kuolemaa. En osaa sanoa miksi halusin silloin kirjoittaa. Kenties siksi, että ukko oli niin huonokuuloinen, että puhelinkeskustelut olivat yhtä huutamista.

• tol--lo

Nuoruudessani minulla oli kirjeystävä Israelissa.
      Kaikki loppui väliltämme, kun pöljyyttäni menin lähettämään hänelle joulutervehdyksen.
      Tollo, minä.

Onnekseni minulla on tallessa isäni ja äitini kirjeenvaihto heidän seurusteluajaltaan. Kuin myös postikortteja. Kuinka kauniita ne olivatkaan. Turhaan sähköposti kiivailee niiden edelle. Niistä tuskin jää mitään jäljelle jälkipolville.

Samoin, uskon, että miljoonista digikuvista, joita nyt näpsitään, harvasta jää nähtävää tuleville. Itselläni on tallessa jo 1800-luvulla otettuja sukulaisten hääkuvia, Amerikoissa.

Mukava aihe, kertakaikkiaan, kiitos!

• Ramoona*

Ihastelen aluksi tätä ikivanhaa suomalaista perua olevaa sanaa kirje. Kirja tarkoittaa alunperin merkkiä ja jälkeä, mikä näkyy vieläkin siinä, että kankaita kirjotaan ja kirjaillaan. Meillä on käytössä sana kirjain eikä mitään puukstaavia tai preiviä, vaikka joissakin murteissa ne esiintyvätkin. Kirjailija saa aikaan kirjan, vähemmillä merkeillä tuotoksena on kirje. Syksyn kirjavien lehtien värien kirjo on nyt upeimmillaan.

Hiljattain näin Keski-Suomen ilmailumuseossa kyyhkyslakan pienoismallin. Kirjekyyhkyillä on ollut tärkeä merkityksensä sodissa, esimerkiksi saarrettujen kaupunkien viestityksessä. Sähköinen viestintä on hyvin haavoittuvaista, joten kirjekyyhkyt voivat nousta vieläkin arvoon arvaamattomaan. Minulla on lapsuuden muistoalbumissa killtokuva kyyhkysestä nokassaan sinetillä suljettu kirjekuori lemmikkisydämen ympäröimänä. Tosiasiassa kesykyyhkyille laitetaan viesti jalkaan pienessä säiliössä. Lapsena lähetettiin pulloposteja menemään, kuviteltiin huimia tarinoita niitten löytämisestä. Koulussa salaa sujautetut kirjelappuset virittelivät kontakteja vastakkaiseen sukupuoleen.

Omaa kirjeenvaihtoani olen valitettavan paljon tuhonnut. Vanhempien jäämistöstä löytyi muutama kirje, joita lähetin kesälomalta mummolasta. Ensin kuvailin maatalon elämän riemuja, viikon päästä pyysin isää hakemaan kotiin, kun koti-ikävä alkoi kaihertaa. Tulevan mieheni armeija-aikaisia kirjeitä on tallessa paksut niput, niissä riittää jälkipolville tutustumista meihin nuorina. Joulun aikaan on minulla ollut tapana kirjoittaa joulukirjeitä vuoden tärkeimmistä tapahtumista, mutta jo pitkään olen lähettänyt nekin sähköpostina , valokuvat menevät siinä kätevästi mukana.

On suuri menetys, kun sähköinen viestittely on niin paljon syrjäyttänyt paperikirjeitä, niissäkään harvoin enää käytetään personallista käsialaa. Tutkijat ja kirjailijat menettävät aineistoaan, mitenkäs yksityisiin sähköposteihin pääsee käsiksi.

Näin syksyn saavuttua moni kesäheila saa postia, tässä Suudelmin suljetut kirjeet Kari Tapion tulkitsemana.

http://www.youtube.com/watch?v=eb-urCGEsjw

Kirjoittamisiin !

• *Kukkahame*

Kirjeen Sinulle kirjoitin viikko siitä jo on
      Eilen kirjeeni sain takaisin, osoite tuntematon!

Lauloi aikanaan joku hyvin haikeasti, etsin tuota laulua muttei onnistunut.
      Tulihan noita muutama kirjoitettua nuoruudessa mukavia muistoja niistä onkin jäänyt.
      Mustekynällä raapusteltiin olihan se mukavaa aikaa, sitten tuli kuulakärkikynät sottaavat ja aika huololaatuisia olivat alkuun

• Kyllä...oikea kirje, käsin kirjoitettuna on arvokas. Vielä muutama vuosi sitten kirjoitin kirjeitä, nyt enää postikortteja lähimmille ystävilleni, joulu-, synttäri- ja nimpparikortit. Ennenvanhaan jopa tein itse kortit ka niihin omintakeiset värssyt kirjoitin. Vieroksun tätä digikamera-kuvaamistakin, vielä otan kuvatkin enemmän tällä vanhalla vaatimattomalla kamerallani, hyviä kuvia sillä tulee.

Joku saattaa muistaa sen tosi inspiraatiossa kirjoittamani muistorunon "Sitten kun minua ei enää ole, olen silti...sen kirjoitin jokaiselle lapselleni ja lastenilapsilleni omin käsin tauluksi , ihmeen kauniita tulikin, reunoihin sirottelin sellaisia sinisen erisävyisiä ja -kokoisia lasisia sydämiä, sitten lasi päälle.

Ranskaan olin kouluaikana 16-17-vuotiaana kirjeenvaihdossa ranskalaisen pojan kanssa, muistanpa nimenkin...Philippe Viodot. Siitä alkoikin innostukseni tähän kieleen, kävi hän sitten Suomessakin. Mutta kun ne kemiat eivät synkanneet, se jäi sitten siihen. Muutenhan voisin olla "une vieuille madame" Ranskassa !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3106
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2411
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2206
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1995
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1974
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      73
      1237
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1126
    Aihe