Ihan hajalla - ilman työtä

....................

Olen nyt ollut vuoden työttömänä ja olen reilusti alle 30-vuotias hyvin koulutettu nuori nainen. Olen, ahkera, terve ja ulkonäkökin on kohdallaan. Olen harrastanut ja yrittänyt kuluttaa aikaa järkevästi. Olen laittanut viimeisen puolen vuoden aikana sekä avoimiin paikkoihin että suoraan yrityksiin työhakemuksia melkein 20 paikkaan- tuloksetta. Osa ei ota edes yhteyttä, osasta tulee sähköpostilla ilmoitus "Paikkaan tuli 93 hakemusta, sinua ei valitettavasti tällä kertaa valittu...".

Kotona oleminen kyllästyttää ja alkaa jo nolottaa. En halua olla mikään työtön maleksija. Ystäville ja tuttaville joudun selittelemään jatkuvasti, kuinka hain taas yhteen paikkaan ja en saanut sitä. Välillä pidättelen itkua, kun tiedostan tilanteeni ja tunnen itseni surkeaksi. Vihaan niitä käyntikertoja työkkäriin, kun koko odotustila on täynnä oikeasti köyhän näköistä porukkaa, surullisine ilmeineen. Siellä ovat myös ne kiukkuiset ja tiuskivat keski-ikäiset, jotka mulkoilevat nuorempia. En todellakaan halua istua siellä, mutta ei ilman peruspäivärahaakaan oikein toimeen tule. Puoliso onneksi tukee minua, työkkäristä ei saa mitään apua. Siellä on vaan pakko käydä ettei menetä tukiaan. Pärjäämme kyllä rahallisesti, mutta se olotila olla työttömänä, ei sitä jaksa. Enkä halua leimautua pitkäaikaiseksi työttömäksi työnhakijaksi. Mitä ihmettä tässä pitäisi alkaa tekemään?? Yrityksen pystyyn laittaminen pelottaa ja yritysideatkin ovat vähissä.

Kaikesta tästä huonosta olotilasta huolimatta en enää koskaan aio tehdä rupuhommia, kuten siivoojaksi ryhtymistä. Alalla pari vuotta olleena ja vähän paremman koulutuksen saaneena siihen en ala. En myöskään halua tehtaan prosessinhoitajaksi tai lastenhoitajaksi, haluan itselleni sopivan työn ja koulutustani sekä taitojani ja kiinnostustani vastaavan työn. Se on ilmeisesti mahdotonta.

203

8964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Scarface*

Hei! Kuulostaa tutulta. Itseäni suorastaan hävettää välillä kun tiedän että suurin osa samaan aikaan valmistuneista luokkatovereista ovat jo vaikka kuinka monennessa työpaikassaan. Onneksi muut kuin perheeni ei työelämästä tai työttömyydestä kysele.
      Itsekkin olen hakenut puolen vuoden aikana vaikka kuinka moneen työpaikkaan, oman alani ja myös muihin, mutta töitä ei vain tahdo saada. Sinuna kyllä hakisin myös niihin hanttihommiin, ainakin väliaikaisesti se on parempi ratkaisu olla edes jossain työssä kuin työttömänä.
      Itse en kylläkään ole päässyt edes niihin hanttihommiin joihin olen hakenut.
      Minulla on kaksi ammattitutkintoa, toiseen valmistunut 2006 ja viimeisimpään 2011. Itse aion suunnata loppukuusta kurssille, sillä sekin on perempi kuin ei mitään. Ensi vuodeksi olen sitten suunnitellut että käyn vuoden vielä opiskelemassa erästä toista erikoistumisalaa, joka siis liittyy nykyiseen ammattiini. Itsellä huoli on vain siitä, että puolentoista vuoden kuluttua alkaa opintolainan takaisinmaksu, ja jollen saa vakituista työtä sitä ennen.... niin siinpä sitä sitten ollaankin.

Mutta ei muuta kuin tsemppiä työnhakuun, melle kaikille. Työttömäksi jääminen ei ole oma syy jos aktiivisesti työtä etsii.

• Ei hanttihommiin

Olen sitä mieltä, että ei kannata mennä hanttihommiin, jos on koulutusta. Töihin meno estää aktiivisen työnhaun ja työkkäri voi sen jälkeen jatkossakin tarjota näitä hanttihommia.

Kannatan sen sijaan muunlaista aktivoitumista. Mahdollisia kursseja yms., jotka saattavat edes välillisesti tukea työllistymistä koulutusta vastaavaan työhön.

Mahdollisen työnantajan silmissä ei välttämättä näytä hyvältä, että koulutettu on nöyrtynyt tekemään esim. siivoushommia. Sehän ei yhtään tue sitä osaamista, minkä olet koulutuksella hankkinut. Tässä tilanteessa sinut ohittaa jopa vastavalmistunut, jolla on sentään tuore koulutus takanaan.

• hande-56
        Ei hanttihommiin kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ei kannata mennä hanttihommiin, jos on koulutusta. Töihin meno estää aktiivisen työnhaun ja työkkäri voi sen jälkeen jatkossakin tarjota näitä hanttihommia.

Kannatan sen sijaan muunlaista aktivoitumista. Mahdollisia kursseja yms., jotka saattavat edes välillisesti tukea työllistymistä koulutusta vastaavaan työhön.

Mahdollisen työnantajan silmissä ei välttämättä näytä hyvältä, että koulutettu on nöyrtynyt tekemään esim. siivoushommia. Sehän ei yhtään tue sitä osaamista, minkä olet koulutuksella hankkinut. Tässä tilanteessa sinut ohittaa jopa vastavalmistunut, jolla on sentään tuore koulutus takanaan.

Mistä tiedätte että olette päteviä ja osaavia kun ette ole edest pääseet niihin töihin joihin olette kouluttautuneet. Minusta siinä vaiheessa teillä on jo harha itsestänne.
        Kannataa mennä töihin ja edetä siellä,eikä noin kouluttautuneena valitella olotilaansa tälläisillä foorumeilla.
        Jos henkilö on pätevä olkoot mikä koulutus tahansa saa ja pääsee töihin.Niitä vain ei pidä käydä valitsemaan "pitää itseään parempana" kuin muut.
        Sitä paitsi ei hantihommia ole koskaan ollut on vain tilpäisiä töitä tällä nimimerkillä.Ja niitä on ollut,siinä mielessä en ole sylkäissyt kuppiin.
        Sitä työtä tekemällä opitaan,eikä valkkaamalla mitä työtä.

• tämä on nähty
        hande-56 kirjoitti:

Mistä tiedätte että olette päteviä ja osaavia kun ette ole edest pääseet niihin töihin joihin olette kouluttautuneet. Minusta siinä vaiheessa teillä on jo harha itsestänne.
        Kannataa mennä töihin ja edetä siellä,eikä noin kouluttautuneena valitella olotilaansa tälläisillä foorumeilla.
        Jos henkilö on pätevä olkoot mikä koulutus tahansa saa ja pääsee töihin.Niitä vain ei pidä käydä valitsemaan "pitää itseään parempana" kuin muut.
        Sitä paitsi ei hantihommia ole koskaan ollut on vain tilpäisiä töitä tällä nimimerkillä.Ja niitä on ollut,siinä mielessä en ole sylkäissyt kuppiin.

"Mistä tiedätte että olette päteviä ja osaavia kun ette ole edest pääseet niihin töihin joihin olette kouluttautuneet. Minusta siinä vaiheessa teillä on jo harha itsestänne."

Tämä on täyttä bullshittiä. Jos on selviytynyt kunnialla opinnoista, niin selviää koulutusta vastaavasta työstäkin.

MInulla on kaksi maisterin tutkintoa takana, sen ensimmäisen hukkasin omaa tyhmyyttäni, kun menin 'hanttihommiin' ja kouluttauduin toiselle alalle lyhyellä kurssilla. Sitten sain karvaasti nähdä, mitä se tarkoittaa työskennellä koulutusta vastaamattomassa työssä. Tätä toista en kärsi enää hukata, työmarkkinoille en ikäni puolesta enää kelpaa, mutta yrittäjänä toimimista ei vielä ole kielletty yli viisikymppisiltä.

Siinä vaiheessa kun on nuori ja vastavalmistunut, niin sitä kyllä houkutellaan jos jonkinnäköisellä verukkeella koulutusta vastaamattomaan työhön, koska sitä on silloin alakynnessä ja sen työnantajan määräysvallassa pääseekö työpaikalla etenemään tai ei, ja työpaikan vaihtaminenkin voi olla hankalaa ammattitaidon puuttumisen vuoksi, mutta se oppiarvo kuitenkin takaa sen, että on riittävästi potentiaalia selviytyä työstä kuin työstä.

Työmarkkinat on niin totaalisen kieroutuneet, että sitä ei oikein uskoa. Kun on jonkin alan työkokemusta, vaikka vain vuosi tai pari, niin yksikään työnantaja ei katso sitä muun alan koulutusta sen jälkeen enää minkään arvoiseksi, vaikka siihen olisi uhrannut vuosia elämästään. Työnhakijan on itsensä osattava arvottaa omat aikaansannoksensa, eikä pidä sinisilmäisesti uskoa työnantajia.

• Yhteisrintamaan !
        tämä on nähty kirjoitti:

"Mistä tiedätte että olette päteviä ja osaavia kun ette ole edest pääseet niihin töihin joihin olette kouluttautuneet. Minusta siinä vaiheessa teillä on jo harha itsestänne."

Tämä on täyttä bullshittiä. Jos on selviytynyt kunnialla opinnoista, niin selviää koulutusta vastaavasta työstäkin.

MInulla on kaksi maisterin tutkintoa takana, sen ensimmäisen hukkasin omaa tyhmyyttäni, kun menin 'hanttihommiin' ja kouluttauduin toiselle alalle lyhyellä kurssilla. Sitten sain karvaasti nähdä, mitä se tarkoittaa työskennellä koulutusta vastaamattomassa työssä. Tätä toista en kärsi enää hukata, työmarkkinoille en ikäni puolesta enää kelpaa, mutta yrittäjänä toimimista ei vielä ole kielletty yli viisikymppisiltä.

Siinä vaiheessa kun on nuori ja vastavalmistunut, niin sitä kyllä houkutellaan jos jonkinnäköisellä verukkeella koulutusta vastaamattomaan työhön, koska sitä on silloin alakynnessä ja sen työnantajan määräysvallassa pääseekö työpaikalla etenemään tai ei, ja työpaikan vaihtaminenkin voi olla hankalaa ammattitaidon puuttumisen vuoksi, mutta se oppiarvo kuitenkin takaa sen, että on riittävästi potentiaalia selviytyä työstä kuin työstä.

Työmarkkinat on niin totaalisen kieroutuneet, että sitä ei oikein uskoa. Kun on jonkin alan työkokemusta, vaikka vain vuosi tai pari, niin yksikään työnantaja ei katso sitä muun alan koulutusta sen jälkeen enää minkään arvoiseksi, vaikka siihen olisi uhrannut vuosia elämästään. Työnhakijan on itsensä osattava arvottaa omat aikaansannoksensa, eikä pidä sinisilmäisesti uskoa työnantajia.

Ei kannata menettää toivoa. Syy on yhteiskuntajärjestelmän joka tarvitsee työttömien reserviä ja ulkomaalaisten tuontia jotta palkat voidaan polkea alas. Ja saada työtätekevä kansanosa nöyräksi. Mutta tiedostamisen merkkejä on kasvavassa määrin ilmassa. Odotan että Vallatkaa rahakadut liikkeet laajenevat edelleen ja solmitaan globaali sorrettujen liitto. Työ on kansallista omaisuutta ja se pitää jakaa oikeudenmukaisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=xUFRVJh_jyo

• äänestäSuomi nousuun
        Yhteisrintamaan ! kirjoitti:

Ei kannata menettää toivoa. Syy on yhteiskuntajärjestelmän joka tarvitsee työttömien reserviä ja ulkomaalaisten tuontia jotta palkat voidaan polkea alas. Ja saada työtätekevä kansanosa nöyräksi. Mutta tiedostamisen merkkejä on kasvavassa määrin ilmassa. Odotan että Vallatkaa rahakadut liikkeet laajenevat edelleen ja solmitaan globaali sorrettujen liitto. Työ on kansallista omaisuutta ja se pitää jakaa oikeudenmukaisesti.

http://www.youtube.com/user/OlliImmonen?feature=mhee#p/a/f/0/B54c7OanbKk

• Timo kehiin heti

• mitenköhän lie?
        hande-56 kirjoitti:

"Mistä tiedätte että olette päteviä ja osaavia kun ette ole edest pääseet niihin töihin joihin olette kouluttautuneet. Minusta siinä vaiheessa teillä on jo harha itsestänne.
        Sitä työtä tekemällä opitaan,eikä valkkaamalla mitä työtä. "

Jaa mistäkös tietää? Hmmm....Mietitäänpä. Oliskos mitään mitään CV:stä löytyvä n. 15v työkokemus, jossa useita ylennyksiä isoihin vastuihin?

Koulutusta? Hmm... Insinööri ja diplomi-insoinööri, kummatkin.

Sanoisinpa, että osaaminen ja pätevyys on varmaankin osoitettu sillä, että yleninkin noepassa tahdissa lukuisiin johtotehtäviin saakka. Pidän toki itseäni monessa asiassa parempanan kuin aika moni muu, sillä olen aika monta muuta nimenomaan ylennyksissäkin voittanut, eivätkä nämäkään olleet varmasti sieltä huonoimmmasta päästä olleet, joten sanoisinpa omaavani näyttöäkin.

Töihin ei muuten pääse olemalla pätevä, vaan olemalla sopiva. Kun on sopiva, sillä pätevyydellä pääsee eteenpäin, edellyttäen, että samalla on hyödyksi niiden urille, jotilla on päätösvaltaa tulevaisuuteesikin liittyvissä asioissa. Huomaa, että hande on pyöritellyt hiukan vaatimattomampaa tahkoa.

Nyt näin reilu 4-kymppisenä ei enää tunnu töihin pääsevänkään, vaikka näyttöjä onkin. Koko ajan opiskeltu lisää, tiedot ajantasalla ja hyvässä fyysisessä kunnossa.

Handen maailmanteorian mukaan ilmeissti siis osaaminen ja pätevyys on täytynyt yhtä-äkkiä laskea vastavalmistuneen tasolle, muutenhan se ei liene mahdollista.

• töihin siitä
        tämä on nähty kirjoitti:

Eikä kannata uskoa työntekijääkään. Minulla on käynyt työhön yrittämässä jos jonkilaista ns. osaajaa. Siis jotka ovat kehuneet osaavansa, koska on hyvä koulutus. Yhtään ainoaa ihmistä en ole saanut töihin ilman, että olisi joutunut itse sitten kuitenkin opettamaan lähes kädestä pitäen. Ei suinkaan koulunpenkiltä valmistuta valmiiksi työntekijäksi. Maisterin koulutuksella ei näköjään osata edes tuota asiaa arvoida oikein. Kyllä työnantaja osaa arvoida työntekemisen laadun ja osaamisen tason. Sitä ei "vihreä" työntekijä osaa. Oppiarvo ei takaa yhtään mitään, että selviytyy työstään. Sen takaa henkilön oma osaaminen ja fiksuus. Selaine nhenkilö, joka on koko ikänsä vain kouluttautunut, ei ehkä muuta osaakaan kuin opiskella ja se ei tosiaankaan riitä oikeissa töissä. Olen itse pitkälle koulutettu ja aikoinaan ajatukset olivat samanlaiset.: En huoli muuta kuin koulutustani vastaavaa työtä. Sitä ei kuitenkaan "lötytynyt". Olin yli 40 v kun valmistuin. Muutaman kuukauden pyörittelin peukaloitani ja perustin oman yrityksen. Silloin silmäni aukenivat. En oikeasti osannut juuri mitään. Kantapään kauttaa olen työni opetellut, sekä osaamisen edettyä laajentanut yritystäni ja kouluttanut työntekijäni, joita on useita. Ja kukaan ei ole osannut tullessaan vaadittavia töitä, vaikka koulutusta on takana. Hyvä koulutus antaa pohjaa tekemiselle, mutta työ opitaan vasta töissä. Usko pois maisteri - näin on. Monta tutkintoa ihmisella on outoa, silloinhan se on merkki siitä ettei pysty olemaan töissä!

• yhteinen yhteisö

Mitenkä se työ on kansallista omaisuutta? Perusta oma yritys ja tee siinä töitä ja työllistä sitten kun se kerta on kansallista omaisuutta. Vähät siitä, ettei yrityksesi ehkä tuota edes omaa palkkaasi. Voi että nimimerkki "yhteisrintamaan" on tyhmä ja naiivi. Ehkä sinun pitäsi mennä jonkin kommunistiseen maahan, jossa kaikki on yhteistä....

• työelämä on jo tehty

Meneppä ostamaan sillä ideologialla kaupasta vaikka leipää, maitoa ja makkaraa, niin katsotaan miten käy. Kyllä siihen rahaakin tarvitaan.

• bbb
        tämä on nähty kirjoitti:

Hei!

Saanko kysyä, että mitkä maisterin tutkinnot olet suorittanut? Itsekin olen menossa opiskelemaan jonkun uuden ammatin itselleni, koska vaikka minulla on paljon koulutusta, niin ehkä sittenkään en ollut sopiva valitemallani alalla.

• jk

vai in

• Hah hah
        tämä on nähty kirjoitti:

"Jos on selviytynyt kunnialla opinnoista, niin selviää koulutusta vastaavasta työstäkin."

Koulutus antaa vain valmiudet oppia kunnolla sen työn. Ei mihinkään työhön ole kunnolla pätevä vain koulun käytyään. Aina menee jonkun aikaa perehtyessä. Sen takia työnantajat ottavat mieluummin sellaisen, jolla on jo työkokemusta. Tai sitten aivan vastavalmistuneen tai mieluummin vielä koulussa olevan, jolloin palkkaa voi maksaa vähemmän. Valmistumisen jälkeen pitkään työttömänä olleella on vanhentunut koulutus ja ilman työkokemusta ei juuri mitään saumaa päästä töihin. Eli kannattaa mennä mihin vaan työhön, jos tilaisuus tulee. Siitä voi sitten ponnistaa eteenpäin. Tyhjän päältä ei ponnistaminen onnistu. Työvoimakoulutusta kannattaa aina hyödyntää vaikka vaan itsensä kehittämiseksi sillä aikaa kun työpaikkaa ei löydy.

• Nuorempi suunnitelij
        töihin siitä kirjoitti:

Eikä kannata uskoa työntekijääkään. Minulla on käynyt työhön yrittämässä jos jonkilaista ns. osaajaa. Siis jotka ovat kehuneet osaavansa, koska on hyvä koulutus. Yhtään ainoaa ihmistä en ole saanut töihin ilman, että olisi joutunut itse sitten kuitenkin opettamaan lähes kädestä pitäen. Ei suinkaan koulunpenkiltä valmistuta valmiiksi työntekijäksi. Maisterin koulutuksella ei näköjään osata edes tuota asiaa arvoida oikein. Kyllä työnantaja osaa arvoida työntekemisen laadun ja osaamisen tason. Sitä ei "vihreä" työntekijä osaa. Oppiarvo ei takaa yhtään mitään, että selviytyy työstään. Sen takaa henkilön oma osaaminen ja fiksuus. Selaine nhenkilö, joka on koko ikänsä vain kouluttautunut, ei ehkä muuta osaakaan kuin opiskella ja se ei tosiaankaan riitä oikeissa töissä. Olen itse pitkälle koulutettu ja aikoinaan ajatukset olivat samanlaiset.: En huoli muuta kuin koulutustani vastaavaa työtä. Sitä ei kuitenkaan "lötytynyt". Olin yli 40 v kun valmistuin. Muutaman kuukauden pyörittelin peukaloitani ja perustin oman yrityksen. Silloin silmäni aukenivat. En oikeasti osannut juuri mitään. Kantapään kauttaa olen työni opetellut, sekä osaamisen edettyä laajentanut yritystäni ja kouluttanut työntekijäni, joita on useita. Ja kukaan ei ole osannut tullessaan vaadittavia töitä, vaikka koulutusta on takana. Hyvä koulutus antaa pohjaa tekemiselle, mutta työ opitaan vasta töissä. Usko pois maisteri - näin on. Monta tutkintoa ihmisella on outoa, silloinhan se on merkki siitä ettei pysty olemaan töissä!

Tuota noin, luulenpa, että työpaikan vaihtajaakin on jonkun verran opastettava, ellei tää siirry täsmälleen samaan työhön..itse olen joskus ollut harjoittelussa ja neuvonut vakkareita..se oli tavallista, aikaan jolloin atk nousi, että opiskelijat osasivat enemmän kuin vakkarit. Toki he ovat nyt saaneet kiinni, ketkä ovat. Osa ei oikein osaa vieläkään. Työ opitaan vasta töissä, olen ihan samaa mieltä.

Mutta muuten olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä loppua lukuunottamatta. Minua oksettaa ajatus vastavalmistuneesta asiantuntijasta, vaikka näitä on. Vasta kun on kokemusta, tajuaa, että koulussa opetetaan vain murto-osa töissä tarvittavista asioista. Itse olen suunnittelija ja teen töitä CAd-ohjelmilla, toissa vuonna valmistuin inssiksi aikuisena nuorten seassa, minä olen käynyt niihin pitkät kurssit sekä koulussa että lisänä ja tehnyt töitä nyt siis toista vuotta. Silti vuosikymmeniä alalla toiminut hiukan vähemmän kouluja käynyt mutta siis töitä tehnyt joutuu minulle joskus eteen tulevia kommervinkkejä neuvomaan, kas kun kaikkea ei koulussa opetettu eikä löydy kirjostakaan! '

Minulla on kyllä neljä tutkintoa, mutta miksi outoa? Olen niistä kaksi suorittanut työn ohessa ja tutkinnot on kahdelle alalle, eli amk-tutkinnot jatkona opistotutkintoihin. Kyllä minä töissä pystyn olemaan ja usko huviksesi että nyt menee hyvin ja toivoisin, että saisin olla tässä työssä monta vuotta. Silti aion, työn ohessa, suorittaa vielä ylemmän amk-tutkinnon, jotta pysyisin kärryillä ja mun vaan tarttee saada oppia jotain uutta koko ajan. Se on nykyaikaa, että alaa joutuu vaihtamaan, koska aloilta loppuu työt. On opiskelu parempi vaihtoehto kuin työttömyys. Tunnen kyllä montakin ihmistä, joilla on useampi tutkinto ja vain yksi näistä on käynyt kouluja, koska työ ei huvita. Mutta tää tapaus onkin erikoistunut työvoimakoulutuksiin. Toivon tetisesti, etten itse joudu työttömäksi enää ikinä, sillä tuossa lopussa taisi olla se syy, miksi minulla oli niin vaikea päästä edes haastatteluihin. Toinen määräaikaiset työsuhteet, mutta minkäs sille voi kun valtiolla jatkuminen on juuri sen hetken määrärahoista kiinni ja yksi pomo sanoi mulle, että olen liian fiksu helppoihin toimistohommiin..tiedän itsekin hoitaneeni ne työt hyvin ja pomo sanoikin, että yleensä meillä on ollut tässä sellaisia vähän heikompilahjaisia tyyppejä...

• Väärä asenne.

"Kaikesta tästä huonosta olotilasta huolimatta en enää koskaan aio tehdä rupuhommia, kuten siivoojaksi ryhtymistä. Alalla pari vuotta olleena ja vähän paremman koulutuksen saaneena siihen en ala. En myöskään halua tehtaan prosessinhoitajaksi tai lastenhoitajaksi, haluan itselleni sopivan työn ja koulutustani sekä taitojani ja kiinnostustani vastaavan työn. Se on ilmeisesti mahdotonta. "

Kannattaisi kyllä harkita noita "rupuhommiakin".

Kai ymmärrät, että kun olet ollut jo noinkin kauan työttömänä, niin työllistymisesi koulutustasi vastaaviin hommiin alkaa olla mahdotonta. Työnantajien silmissä olet jo toivoton tapaus. Eli olemalla missä tahansa työssä, mahdollisuutesi työllistyä oman alan töihin paranee valtavasti. Työtön työnhakija on aina huonossa asemassa verrattuna jo työssä olevaan. Oli se työ mitä tahansa. Ja varsinkin pitkään työttömänä olleen työhakemukset menee sinne mappi Ö:hön käytännössä heti.

• Osa-aikatyöFM77

Toisaalta rupuhommiin ei välttämättä oteta, koska on ylikoulutettu. Itse ainakin törmännyt tällaiseen.

• 28v työtön
        Osa-aikatyöFM77 kirjoitti:

Toisaalta rupuhommiin ei välttämättä oteta, koska on ylikoulutettu. Itse ainakin törmännyt tällaiseen.

Aivan oikein ja jos työtöntä insinööriä joka ei löydä koulutustaan vastaavaa työtä hävettää sanoa olevansa työtön niin vielä enemmän hävettää sanoa että kävin kalliin koulutuksen ja olen nyt siivooja. Antaako se ruususemman kuvan henkilöstä. Pikemminkin päinvastoin.

• SeeSaa

20 hakemusta puolessa vuodessa on aika vähän. Jotkut laittavat tuon määrän viikossa, eivätkä siltikään saa töitä.

Henkisesti tuo on raskasta (tiedän, sillä olen ollut vastaavassa tilanteessa). Onneksi sinulla sentään on puoliso tukenasi ja taloutenne on sitä kautta turvattu.

Yksi vaihtoehto, tosin ei välttämättä mitenkään helppo tai mielekäs, on laajentaa työnhakua ulkomaille. Lyhyehkökin ulkomailla tehty jakso (vuosi - puolitoista) voi parantaa asemiasi Suomen työmarkkinoilla ja tehdä sinusta työnantajan silmissä kiinnostavamman.

Nimimerkki "Väärä asenne" on kuitenkin oikeassa siinä, että pitkä jakso ilman töitä hankaloittaa sitä työpaikan löytymistä huomattavasti. Kannattaa tosiaan tarkastella kiittisemmin niitä omia vaatimuksia, josko niitä niistä olisi varaa hieman joustaa. Tietysti ei kannata lähteä siihenkään, että hyväksyy mitä tahansa, hinnalla millä hyvänsä.

Jos et löydä mitään työtä, niin kokeile etsiä jotain vapaaehtoishommia tms. aktiviteettia (esim. järjestö- tai harrastustoimintaa). Hyvällä tuurilla voit löytää jotain sinua kiinnostavaa ja sinulle sopivaa. Sekin näyttää CV:ssä peremmalle kuin tyhjä tila ja on joka tapauksessa osoitus aktiivisuudesta.

Epätoivoon ei kannata vaipua, jokaiselle meistä on paikka jossain... se pitää vain löytää.

• todellakin tuo määrä on aika vähän,kun tunnen ihimisiä jotka o laittanu jo viikossa satoja hakemuksia! "Kotona oleminen kyllästyttää ja alkaa jo nolottaa"

• Amalia'
        ritva82 kirjoitti:

todellakin tuo määrä on aika vähän,kun tunnen ihimisiä jotka o laittanu jo viikossa satoja hakemuksia! "Kotona oleminen kyllästyttää ja alkaa jo nolottaa"

Hyvin koulutettuja on joillakin aloilla kertakaikkiaan liikaa ja hyvin usein ne myös sijoittuvat työpaikkojen osalta vääriin paikkoihin kuten yliopistokaupunkeihin,jossa jo ennestään on samanalan koulutuksen saaneita tekemässä kaupankassan tai siivoojanhommia odotellessa omanalansa töitä,koska monen on taloudelliseti pakko tehdä työtä,kuin työtä!

• kokemuksella...

Ensinnäkin hyvin koulutettuna olet niin nuori ettet omaa vankaa työkokemusta. Olet puolen vuoden aikana laittanut 20 hakemusta. Siis alle yksi viikossa. Olin itse työtön ja laitoin joka päivä muutaman otettuani ensin firmasta selvää ja soittamalla sinne ennenkuin hakemuksen edes lähetin. Olin siis vuoden työtön mutta jo 45-vuotias. Eli ahkerampi työnhaku. Toiseksi olet tehnyt saman virheen nuoruutesi takia kuin minä 90-luvun alussa jolloin en tajunnut kuulua mihinkään kassaan ja sain sen peruspäivärahan jolloin itsetunto katoaa aika nopeasti. Sain viimeksi 1830 euroa kuukaudessa työttömyyskorvausta jolla sentään pärjäsi ja itsetunto pysyi korkeammalla. Olet jo vaarassa joutua pitkäaikaistyöttömäksi kuten minullakin keväällä ennenkuin työllistyin. Ota pikkuhiljaa vastaan sen minkä tarjotaan sillä työssä käyvä (oli mikä tahansa vastaan) jotta työn saaminen helpottuisi. Sinä et valitettavasti ole kiinostava henkilö tällä hetkellä koska olet nuori, kokematon ja varsinkin pienemmille yrityksille lisääntymisen takia. Ei kannata kranttuilla tällä hetkellä koska aika kun et tee mitään työtä on pahempi CV:llesi kuin se että olisit vaikka valintatalon kassalla hetken...

• 14+20

Hakemus per viikko ei ole kovin aktiivista työnhakua. Kyllä se aika on mennyt johonkin muuhun kuin työn hakemiseen.

• munavaikana PAH!

OK, olet koulutukseltasi ydinfyysikko ja tarkoituksena päästä ydinvoimalaan töihin? Kuinkas usein niitä paikkoja oikein aukeaakaan? Lisäksi pitää pitää huoli, että KUN paikka aukeaa, pätevyys on yhä tallella, eli et voi huolia hanttihommia siinä välissä(mieluummin lukea tohtoriksi), vaan kun ei rahat riitä, jos alkaa tohtoriksi lukemaan..
        Aika huono esimerkki, mutta aika monet joutuu oikeasti käyttämään sen työttömyysajan(eikä riitäkkään!) ammattitaitonsa ylläpitämiseen. Kyllä se on työvoimatoimisto, jonka tehtäviin kuuluu hoitaa se paikka kotiin! Itsellä pitää kiirettä pitää se ammattitaito yllä.. teenkin siis hakemuksia aina, kun sopiva paikka on auki(n. 1 kerta/kk)

• Työnhaku on
        munavaikana PAH! kirjoitti:

OK, olet koulutukseltasi ydinfyysikko ja tarkoituksena päästä ydinvoimalaan töihin? Kuinkas usein niitä paikkoja oikein aukeaakaan? Lisäksi pitää pitää huoli, että KUN paikka aukeaa, pätevyys on yhä tallella, eli et voi huolia hanttihommia siinä välissä(mieluummin lukea tohtoriksi), vaan kun ei rahat riitä, jos alkaa tohtoriksi lukemaan..
        Aika huono esimerkki, mutta aika monet joutuu oikeasti käyttämään sen työttömyysajan(eikä riitäkkään!) ammattitaitonsa ylläpitämiseen. Kyllä se on työvoimatoimisto, jonka tehtäviin kuuluu hoitaa se paikka kotiin! Itsellä pitää kiirettä pitää se ammattitaito yllä.. teenkin siis hakemuksia aina, kun sopiva paikka on auki(n. 1 kerta/kk)

jokaisen oma tehtävä. Jos tekee yhden työhakemuksen kuussa ja uskoo hakevansa töitä, on hakoteillä.

• gggggggggggggggg

onko tämä oikein että nuoret jäävät loppuelämäksi ilman töitä?

Miten se auton, loman tai asunnon hankkiminen? Tuntuu siltä että valtio laiminlyö ja uhkailee meitä kaikkia. Onko se niin vaikeeta ymmärtää että nuoriin pitää panostaa 110%. Me ollaan tulevaisuus.

Ei riittänyt kouluampumiset ja näitä tuhansia nuorilla vailla työpaikkaa. Mitä vielä?

• 19+11

Nuorenkin pitää hankkia työnsä itse. Valtio ei sitä tee.

• Voi rähmä

Jaa mitäkö vielä? Ilouutinen sinulle lienisi, että joku kreikkalainen tekisi työn puolestasi ja pureskelisi leipäsikin pienempiin palasiin. Ole huoleti, niillä on omat ongelmansa.
        Ongelmahan on siinä, että nykynuorille annetaan sosialistista kasvatusta jo esikouluiässä. Sillä mitä teet tai jätät tekemättä, ei ole mitään merkitystä ja yhteiskunta kyllä virheesi korjaa ja maksaa. Oman itsen hyväksi ei ole enää muodikasta panostaa vaikkapa heikommin palkattujen töiden nimissä.
        Kysykääpä arvon gggggggggggggggg vanhemmiltanne organisoiko valtio heille iässänne autot, asunnot ja lomat. Älkäätten olko mahdottoman pettynyt jos vastaus on ei.
        Nuo mainitsemanne kouluampujat ovat samaa kastia häviäjiä, valmiiksi silotellussa maailmassa, maailmassa josta ei saisi nuorelle näyttää kuin ne kauniit puolet, totuuden ollessa eloonjäämistaistoineen jotain ihan muuta. Tuleekin päivä jolloin näille paljastuu, että oikeassa elämässä on myös vääryyttä ja kurjuutta, silloin negatiivisia asioita käsittelemään kyvytön käyttääntyy arvaamattomasti.
        Töitä kyllä on, mutta kaikista ei ikävä kyllä ole toimitusjohtajiksi toimitusjohtajan paikalle. Taitavat olla presidentin virkaakin havitelleet isoin osa aloittaneet harjan varresta, mikä ei nykynuorien mukaan ole edes mahdollista ilman psyykelääkitystä. Sitä pressan virkaa saa odottaa aika moni turhaan, joten ei kannata unohtaa muutakin työtä löytyvän.

• huhhuuhh

Nii joo hankkia itse, ei auta että on lähettänyt satoja hakemuksia ja kysynyt jokaiselta elävältä olennolta töitä. Ja vielä tunnet älyttömän määrä ihmisiä. Ja sosiaalisuus ei ole ongelma.

Mitä muuta sä tekisit meidän tilanteessa?? ja täällä syrjitään vielä kunnollista jengiä. Nyt ei puhuta itiksen narkkareista.

• Jokuhan siinä

mättää jos et kerran työmarkkinoilla ole kilpailukykyinen. Kokenut työhönottaja osaa lukea kyllä hakemuksestasi rivien välistä enemmän kuin arvaatkaan. Yritätkö hakea työtä johon rahkeesi eivät vaan riitä, ainakaan vielä. Työnantaja kyllä tietää, mitä tahtoo.

• Huhhuulle

Ei se, että sinulla on naamakirjassa satoja, kenties tuhansia "tuttuja" tee sinusta minkään alan ammattilaista, joten se sen sosiaasuuden osuudesta. Vaikuttaa sille että tuntemasi ihimiset ovat väärää väkeä jos työllistymisesi on mittarina. Jos minä tuntisin "älyttömän" määrän ihmisiä ja kaikilta olisin työtä kysellyt niin uskallan sanoa, ettei minun tarvitsisi jouten olla. Oletko jalkautunut läppärisi äärestä niitä työpaikkoja kysellessäsi? Cv:n laatiminen siten että erotut eduksesi hakijoiden seasta on taidetta, eikä kanna hedelmää aina sittenkään. Kasvotusten työnantajan kanssa kykenet vakuuttamaan, että olet juuri se hänen paletistaan puuttuva väri.
        Hakemusten määrä ei korvaa laatua. Hakemusten määrästä päätellen haet paikkaa johon sinun meriittisi työmarkkinoilla ovat kevyet ja vallankin nyt kun talous menee pulkkamäkeä alaspäin on koulutettua ja työkokemusta omaavaa väkeä yrityksille runsaasti tarjolla. Kyselehän ihan jotain muuta kuin juuri sitä alaa mille olet "laput silmillä" kouluttautunut, saatat pettyä ja päästä työn syrjään kiinni.

• Väsynyt hakuun

Itse olen ajatellut, että jos tuohon tilanteeseen joudun, niin opiskelen itselleni uuden ammatin. Ei kai siinä mitään muutakaan voi tehdä.

• Hiili+vety.

Vai on tehtaan prosessinhoitajan hommat rupuhommia? Itse tienasin tuosta rupuhommasta 5000e tässä kuussa.

• mikähän sinusta tule

Kyllä työkkäri pian pakottaa sinut uudelleen kouluun. Se voi olla valitettavasti mitä vaan. Kaveri joutui alkamaan sähkömieheksi (nainen), vaikka ei olisi halunnut. Siinä on pakko opiskella kunnolla, ettei tule valokaari ja henki poies. Nyt on kirjanpitäjistä pulaa, joten saatat sellaisesta koulutuksesta pian itsesi löytää. Paikkoja on pääkaupunkiseudulla, mutta ne kouluttaa maallakin siihen, vaikka et koskaan Hkiin lähtisikään töihin. Saatat joutua myös lähihoitajaksi. Sinne vaan mummojen periä pyyhkimään. Nykyään on hankittava monta ammattia. Ne on entisaikoja, että yhdessä työpaikassa ollaan koko elämä ja hyvä niin. Vaihtelu virkistää. Työttömällä on siitä jännittävät ajat, että se ei saa itse päättää miksi haluaa alkaa isona. Se määrätään joksikin. Ehkä ne ajattelee että työtön=saamaton, joten ne päättää puolestasi. Jos pari vuotta olet työttömänä kotona sanotaan että koulutuksesi on vanhentunut. Sitten taas kouluun. Eli tee kuten minä. Mene työhön ja pysy siellä.

• Juntti(ko)?

Mene työhön ja pysy siellä

Typerin lause ikinä,,,kannattais ehkä miettiä,et tänä päivänä siellä ei niin vaan pysytä...

• Aasintuntija2011
        Juntti(ko)? kirjoitti:

Mene työhön ja pysy siellä

Typerin lause ikinä,,,kannattais ehkä miettiä,et tänä päivänä siellä ei niin vaan pysytä...

Pysytään helposti, jos sattuu olemaan sitä parempaa ainesta. Itse olen tauotta ollut töissä koulusta asti, vaikka jouduin koulun jättämään kesken että pystyin työni tekemään tehokkaasti. Alle vuodessa olin jo esimies ja toisen vuoden jälkeen vaihdoin jo isompaan firmaan ja tätä on jatkettu kohta 15 vuotta.

Kunnollinen aines pääsee pitkälle. Pakko kuitenkin on sanoa, että en varmaan olisi saanut sitä ensimmäistäkään työpaikkaa 90-luvun laman keskellä, ellei olisi ollut kaveri suosittelemassa kyseisessä firmassa. Eli kavereitsta kaikki irti ja häpeilyt syrjään. Siis jos haluat selvitä elämässä. Olen itse palkannut vain muutaman kaverin ja potkinut yhden pihallekin ja voin sanoa että jo yli 6kk työttömyys pistää heti b-luokkaan vaikka koulutus olisi mikä. Ahkeria ihmisiä löytyy myös tästä maasta, joten miksei jokainen yritys yrittäisi heitä palkata, jos kohdalle sattuu.

• jarrumies
        Aasintuntija2011 kirjoitti:

Pysytään helposti, jos sattuu olemaan sitä parempaa ainesta. Itse olen tauotta ollut töissä koulusta asti, vaikka jouduin koulun jättämään kesken että pystyin työni tekemään tehokkaasti. Alle vuodessa olin jo esimies ja toisen vuoden jälkeen vaihdoin jo isompaan firmaan ja tätä on jatkettu kohta 15 vuotta.

Kunnollinen aines pääsee pitkälle. Pakko kuitenkin on sanoa, että en varmaan olisi saanut sitä ensimmäistäkään työpaikkaa 90-luvun laman keskellä, ellei olisi ollut kaveri suosittelemassa kyseisessä firmassa. Eli kavereitsta kaikki irti ja häpeilyt syrjään. Siis jos haluat selvitä elämässä. Olen itse palkannut vain muutaman kaverin ja potkinut yhden pihallekin ja voin sanoa että jo yli 6kk työttömyys pistää heti b-luokkaan vaikka koulutus olisi mikä. Ahkeria ihmisiä löytyy myös tästä maasta, joten miksei jokainen yritys yrittäisi heitä palkata, jos kohdalle sattuu.

VR:llä pulaa konnareista. Oppisopimus ja siisti työ, virkapuku talon puolesta.
        Oikea toiveammatti seuraavaksi 40:ksi vuodeksi.

• afsgsg

Jos olet nainen, yksi vaihtoehto on tehdä ne mukulat nyt. Meillä pitäisi olla yliopistoihin naiskiintiöt. Liikaa akateemisia ämmiä valittamassa.

• aikainentipu

Minä olen laitoshuoltaja ja nousen huomenaamuna klo 6 ja 7 vuodeosastolle. Ei ole mitään rupuhommia. Ja minä vielä pidän työstäni. Raskaan sarjan hommia joihin kaikki hienohelmat eivät edes pysty/kykene.Sitäpaitsi pyhätöistä maksetaan hyvin.

• Vinkit naiselle!

Hae vaikka kauppaan töihin tilapäisesti. Tai varastoon, jos jaksat nostella tavaroita. Vuorotyötä ja bruttopalkat liikkuu 2000-3000e/kk välissä ylitöistäkin riippuen. Älä jää kotiin makaamaan. Se on niin hajottavaa, että se vaikuttaa jo muuhunkin elämiseen, parisuhteeseen kaikkeen. Äkkiä töihin duunari hommiin ja haet samanaikaisesti oman alan työtä. Se on oikeasti hyvä fiilis kun menee vuoden työttömyyden jälkeen töihin vaikka skeida hommaankin. Oppii arvostamaan työntekoa.

• vieläkin luulisin

Sitä paitsi duunarihommissa on yksi hyvä puoli, ei tarvitse ottaa töitä kotiin, vaan kellokortin naksauksen jälkeen nollataan työasiat mielestä.

• Janson

Kuulostaa tutulta. Itsekin olen ollut noin 5 kuukautta työttömänä. Ensin ahdisti, sitten haettiin töitä ja nyt taas ahdistaa. Kouluihin olen hakemassa, mutta kuitenkin tämänkin mittainen työttömyys alkaa ahdistamaan ja koulut alkaa vasta vajaan vuoden päästä. Vaikkei työttömänä oleminen itsessään olisi ahdistavaa, niin sen vaikutukset kyllä: olet muiden silmissä saamaton lurjake (tästä saatetaan tiheäänkin tahtiin muistutella), työnantajat eivät katso hyvällä toimeettomia kausia, rahaa ei tule jne.

Olen tehnyt aikaisemmin "hanttihommia", vähäisenkin rahan eteen tehdään paljon hommia ja kiitosta harvoin saa, joten omanarvontunne siinäkin on kortilla. Ei tosiaan voi sanoa, että houkuttaa niitä paikkoja hakea, mutta ilmeisesti minunkin on pakko alkaa näitä pommittamaan. Kyllähän sitä muutkin ihmettelee, kun ei niihin "viitsi" hakea, mutta mutta.. Täytyy ottaa toisenlainen asenne ja elää siinä toivossa, että joskus menee paremmin!

• olisihan se

mukavaa tienata rahaa tarpeeksi, että pystyy hyvillä mielin maksamaan vähäiset laskut, vuokran, jonka jälkeen jäisi rahaa ruokaan, joka on helvetin kallista Suomessa!!! Jos joskus voi ostaa uudet vaatteet kuluneiden tilalle, aina parempi. Viinaan en rahojani muutenkaan tuhlaa. Ryyppääminen on kallis harrastus.

• Työkkärin täti

Ammattisuojasi on päättynyt jo kolmen kuukauden jälkeen, eli jos jotain työtä tarjotaan niin se on otettava vastaan sopi se sitten kriteereihisi tai ei.

Jos omalla alallasi ei ole töitä niin edessä on uudelleenkouluttautuminen.

20 hakemusta tuossa ajassa on todella vähän. Jos tarvitset apua työnhakuun (esim piilotyöpaikkojen löytämiseen) niin kannattaa harkita ohjaavaa työvoimakoulutusta.

• phleksi

Työkkärin täti, mitä vastaat siihen, että jos selkä ei kestä jatkuvaa istuvaa työtä, jossa ollaan selkä vinossa koko päivän ajan, mutta siitä ei ole lääkärintodistusta.

Jos tämänlaiseen työhön "osoitetaan" työkkäristä ja sitten kituu päivät pitkät työpaikalla kirjaimellisesti kuten minä tein puolen vuoden ajan hammasta purren yhdessä paikassa ja lähdin pois viimein, kun tajusin että olen juuri hukannut puoli vuotta elämästäni, ainoa hyvä asia siinä oli etten ollut työttömänä.

Tämänlaista työtä on tarjolla noin 90% minun sähköalan koulutuksellani eli elektroniikka-asentaja. Istutaan selkä vinossa ja korjataan tai kasataan jotain koko päivä. Toimistotyöntekijätkin liikkuvat enemmän ja tekevät töitä paremmassa asennossa. Siihen työhön kyllä kykenisin. On eri asia istua tietokoneella kuin selkä kyyryssä pöytää vasten tihrustaen milli kertaa milli komponentteja ja toivoen että kädet ei tärähdä.

Lääkärit eivät tunnetusti suostu keskustelemaan tai kirjoittamaan mitään todistuksia selkäongelmista, se ollaan jo nähty kun olin armeijassa ja oman lääkärin luona.

Kuuluuko työpäivän olla jatkuvaa kidutusta työttömälle?

• Michel Mont

Ei kuulu. Luulisin sivistyksen ja tason kohonneen keskiajalta. Mutta...

• I wanna be your dog

Syndroomasta kärsivät hyvin monet muutkin kuin punkit.

• mk

Ota semmoinen työ vastaan mikä pikkuisen kiinnostaa ja on helpompi hakea sitä koulutusta vastaavaa työtä kun on töissä ja kun työn antaja kysyy sitten työstäsi niin sano että jotain on tehtävä että elää. Koska työpaikkoihin otetaan helpoimmin semmmoiset jotka ovat töissä tai sitten halutaan nimenomaan työtön henkilö koksa sillä on motis´vaatio kohdillaan kun on kituuttanut pienellä päivärähällä. Liity YTK työttömyyskassaan kun töihin pääset niin jos joskus olet työttömänä uudestaan niin saat ansiosidonnaista päivärähää joka on noin 60% palkasta.

• mmcczz

Ansiosidonnaista päivärahaa saa vasta täytettyään työssäoloehdon - nykyisin n. 8 kk palkkatyötä (väh. 18 h / vk yms.). Vaikka olisit ollut yli 10 v työttömyyskassan jäsenenä täyttämättä työssäoloehtoa et saa sieltä penninlatia...

• mk
        mmcczz kirjoitti:

Ansiosidonnaista päivärahaa saa vasta täytettyään työssäoloehdon - nykyisin n. 8 kk palkkatyötä (väh. 18 h / vk yms.). Vaikka olisit ollut yli 10 v työttömyyskassan jäsenenä täyttämättä työssäoloehtoa et saa sieltä penninlatia...

Mutta sitä työssäoloehtoa voi kerata kakasi vuotta ja minä olen aina saanut sieltä päivärähää kun olen ollut lomautettuna ja palbelu pelaa. Viimeksi kun olin 2009 lomautettuna niin kun ensimmäinen hakemus kävitelty ja rahst tililla niin seuraavat meni nopeasti kun lähetti netin kautta päivärahahamkemuksen niin raht viikonpäästä tilillä. Itse kun olen töihin päässyt niin aina ollan tehty normaalia työtä eli 8h päivässa ja 40h viikossa.

• Totuuksien_Laukoja_1

No mutta voithan aina tekeytyä NETISSÄ Yli 51000EUR tienaavaksi Maisteriksi-.. Voit mennä NETTIIN ja olla siellä sitä mitä HALUAISIT olla.. niin ne muutki tekee..

• ...............

Aina ei voi saada sellaista työtä kuin haluaa. Minä ainakin sinun sijassasi ottaisin vähän "huonompaakin" työtä vastaan. Ei nyt ihan mitä tahansa tarvi tehä mutta tuossa tilanteessa ei pidä kauheasti nirsoilla.

• vika ei oo sinussa..

Pyri jonnekin kiinostavaan paikkaan opiskelemaan ja aloita opinnot siellä. Voit samalla hakea oman alasi töitä kun käyt koulua. Jos löydät hyvän työpaikan ota se, jos et niin suorita uusi tutkinto :). Ei tarvitse istua kotona ja harmitella vaan voi mennä mukaan johonkin minne pääsee. Eikä vika tosiaan ole sinussa. Itse sain yt neuvotteluissa 6kk palkallisen vapaan ja työsuhteen päättymisen käteen. Kovasta osaamisesta huolimatta työn löytyminen oli todella vaikeaa. Kuulin vielä että moni kenellä on DI paperitkin ei päässyt edes haastatteluihin ja ne ihmetteli kun kävin jatkuvasti haastatteluissa. Monessa olin top-3:ssa mutta sitten lopulta tärppäsi. Kävin opiskelemassa aikani kuluksi samalla kun hain töitä, sillä kun minulla ei ollut tutkintoa suoritettuna sain opiskella ansiosidonnaisellani. Jaksuja sulle, tiedän osittain miltä susta tuntuu koettuani tota itsekin. Onneksi löysin itse lopulta työpaikan, ei nyt huippumieleisen mutta pääsin töihin. Nyt voi jossain vaiheessa alkaa katsomaan sitten uutta työpaikkaa mikä ehkä paremmin vastaisi toiveitani.

Mutta vika ei ole sussa! Monasti työnantaja hakee sellaista ihmistä jonka kanssa juuri hänen on helppo tulla toimeen. Pomo joka minut valitsi sanoi että hän haluaa hänelle töihin häntä fiksumpia ihmisiä. Jotkut ei uskalla edes fiksuja palkata kun pelkää sitten jäävänsä varjoon niin hullua kun se on.

• Lorun loppu

Aivan turhaan häpeilet, vika ei ole sinun, vaan mulkkujen päättäjiemme joiden tekosten takia työpaikat valuvat aasiaan yms.

Itse olen oman alani osaaja, monissa eri työpaikoissa pätkätöitä tehnyt piiiiitkän aikaa, ammattitaitoa ja osaamista on.

Olen tällä hetkellä täysin kyllästynyt ja menettänyt toivoni, suoraan sanoen en haluakaan enää töitä joita tekemällä joutuu olemaan orjana, ihmispaskana jota kukaan ei arvosta vaikka osaa työnsä kuinka hyvin.

Tästäkään maasta ei ole työpaikat kadonneet minnekään.Ei, työtä on ja paljon onkin.

Kyse on vain siitä, että firmat eivät halua maksaa palkkaa jolla ihminen eläisi.Jos palkkapyyntösi on tunnilta yli 10€, on turhaa kysellä duunia monestakaan paikasta.

Miksi he palkkaisivat sinut, kun voivat ottaa kesäpoikia, työharjoittelijoita ja kaikenlaisia vippaskonstiapulaisia tekemään sinun työsi ilmaiseksi, tai ainakin helvetisti halvemmalla?

Minä en enää edes halua käydä pikkupalkalla töissä, vaan olen mieluummin sitten sossun rahalla kotona.

Töissä käydessäni jouduin silti käymään sossussa ja elin kädestä suuhun koittaen taistella arjen läpi perhettäni elättäen.

ei enää.Minun puolestani työmarkkinat voivat haistaa vitun.Annoin periksi.you win.

Käytän aikani leikkiessä lapseni kanssa ja vaimon kanssa kävelyillä.Jos minulle ei kerran makseta työstä ihmisarvon mukaista rahaa, haistatan sitten vitut orjatöillekin.Eikä hävetä yhtään.

Lapseni on tyytyväinen rakennellessani hänen kanssaan legotorneja ja tehdessämme lumiukkoja ja lyhtyjä pihalle.Minun puolestani valtion paskapäät saavat vapaasti ottaa halpatyöläisiä mistä maasta tahansa, ei kiinnosta enää.

• JUURIKIN NOIN

Tähän se ay-liike on suomalaisen ajanut. Ei ole mopeedi pysynyt lapasessa ay-liikkeellä, se on hinnoitellut suomalaisen työläisen kortistoon ja sinut perheesi iloksi kotiin. Joillakin aloilla työnantajat ovat aseettomia kun vastassa on halpatyövoimalla kisaavia yrityksiä, vain raha ratkaisee, laadun ollessa vain sana ja kliseinen sellainen. Nuo vippaskonstiapulaiset ja helvetisti halvemmat ovat suomeksi se keino työnantajille, millä käsittääkseni kykenevät edes osan työstä täkäälläisillä yrityksillä pitämään ja siten suorittamaan edes yhteisöveroja tänne. Vaikka onhan noita työpaikkoja ja -maita joissa ei suomenkielellä ole edes vähemmistöasemaa.
        Se sinunkin asenteesi haistakoot veet-tyylillä tulee veli hyvä muuttumaan parin vuoden sisään, kun huomaat, ettei meitä joilla viellä töitä sattuu olemaan, kiinnostakkaan maksaa työstämme kerättävää veroa, millä sinä saat kasailla niitä leegotornejasi. Sitä ay-liikettä ei ole suomalaisen työläisen asia näköjään kiinnostanut hyvänä aikana, nyt sen eteen ei enää keritä tekemään mitään kun kaikki päätösvalta on viety muualle. Kotitalouksiemme velka-aste on suurempi,,,ja runsaasti,,, kuin noilla eteläeuroopan mailla joten konkurssia ootellessa:).

• en kestä tätä

Olen ihan samaa mieltä! Olen joutunut nuoren ikäni vuoksi ilmaisiin työharjotteluihin (mitä vitun harjoittelua, samaa työtä tein kuin muutkin mutta palkkaa en saanut??) ja vaikka tein hyvin hommani keräsin asiakkailta kehuja, en saanut koskaan töitä mistään. Väitettiin pokkana että juuri nyt ei ole paikkoja auki- seuraavalla viikolla oli Hesarissa iso ilmoitus...

HV koko systeemi! Ei ihme että ihmiset sairastuvat kun pitää käydä töissä vain ollakseen ihminen. Minulle riittää.

• P.K.

Ei kannata ylenkatsoa siivoojaa tai hänen työtään - ilman häntä sinä hukkuisit "paskaan" hienossa työssäsi.

• katseet horisonttiin

Rohkeasti vaikkapa ulkomaille, koska paremmin koulutetulla lienee myöskin kielitaitoa. Norja tulee ensiksi mieleen , maana jossa suomalaisia arvostetaan ja on riittävän hyvät palkat!

• haloo.

Mutta hyvänen aika sentään... Mitä sä oikein valitat työttömyydestä kun et siitä mitään tiedä.

Sulla on työ S 24 ja siitä et eroon pääse. Sellaista työnantajaa ei löydy tästä maasta joka antaisi sun 8h naputella näitä älyttömiä juttujasi tänne Suoli 24 palstoille.
      Tästäkään maasta ei ole työpaikat kadonneet minnekään.Ei, työtä on ja paljon onkin. Siis oikeasti työtä tekeville.

• top10

Anteeksi, mutta kuulostat todella saamattomalta. Hakemusmääräsi on älyttömän pieni ja kokemus on osoittanut, että työpaikkojen perään on soitettava. Ei riitä, että lähettää hakemuksen. Lisäksi on hyvä tutustua todella huolella yrityksiin, joihin hakee, jotta on haastatteluissa vakuuttava samoin kuin, kun soittaa paikan perään.

Itse olen aina onnistunut löytämään töitä, kun olen halunnut. Tein todella kääntävän alan vaihdon joitain vuosia sitten ja se ei ole vaikuttanut työllistymiseeni. Olen myös soitellut rekrykonsulteille ja käynyt rekrytoimistoissa "yleishaastatteluissa", jotta he tietäisivät minun olevan oikeasti aktiivinen työnhakija ja millaisessa tilanteessa olen. Hain nyt muutamaa työpaikkaa (koulusta (korkeakoulututkinto) ja kokemusta vastaavaa) ja aloitan uudessa työssä pian.

• sukurasitteita

"Olen nyt ollut vuoden työttömänä ja olen reilusti alle 30-vuotias hyvin koulutettu nuori nainen"

Taas näitä aloituksia, joissa aloittaja ei uskalla reippaasti esitellä itseään. Kerro nyt herran tähden mistä koulusta ja mille alalle olet valmistunut! Mikä on tutkinnon nimi?

"Olen, ahkera, terve ja ulkonäkökin on kohdallaan."

ok

"Olen harrastanut ja yrittänyt kuluttaa aikaa järkevästi. "

Mitä olet harrastanut? Vai onko sekin salaisuus?

"Kotona oleminen kyllästyttää ja alkaa jo nolottaa. En halua olla mikään työtön maleksija."

Ethän ole mikään maleksija, sillä juuri kerroit harrastavasi.

"Ystäville ja tuttaville joudun selittelemään jatkuvasti, kuinka hain taas yhteen paikkaan ja en saanut sitä."

Älä pyydä olemassaoloasi anteeksi. Sitä paitsi emme elä enää teollisessa tai agraarisessa yhteiskunnassa, jolloin kaikille terveille, nuorille ja työhaluisille oli töitä. Vain huipuille on töitä, otettakoon esim. tekniikan alla:
      - hyvä matemaattinen lahjakkuus -> nopea valmistuminen
      - ulospäin suuntautunut ja sosiaalinen -> rentoa ja huoletonta meininkiä, mahdollisuuudet sekä tutkijaksi että myyntimieheksi, maailma avoin
      - täydellinen mielenterveys -> aika ei mene lääkäreillä ravaamiseen ja öiden valvomiseen, neorologian ja psykiatrian tutkimuksissa ravaamiseen
      - täydellinen mielenterveys -> ei tarvitse terapioita yms.
      - pyhäkoulupisteiden kerääminen jo 6-vuotiaasta lähtien -> harrastukset ja aktiviteetit CV:ssä näyttävät aina hienolta

"Välillä pidättelen itkua, kun tiedostan tilanteeni ja tunnen itseni surkeaksi."

Tervetuloa jälkiteolliseen maailmaan. Emme elä enää teollista aikakautta emmekä agraarikautta.

Sitä paitsi: arvosta itseäsi sellaisena kuin olet syntynyt!

"Vihaan niitä käyntikertoja työkkäriin, kun koko odotustila on täynnä oikeasti köyhän näköistä porukkaa, surullisine ilmeineen."

Siis...? Onhan se hyvä nähdä todellisuutta. Muutenhan luulisit, että tämä on hyvinvointivaltio.

"Siellä ovat myös ne kiukkuiset ja tiuskivat keski-ikäiset, jotka mulkoilevat nuorempia."

Vika on nyt omassa päässäsi. Mikset kunnioita ihmisiä ulkomuotoon katsomatta? Eivät ne sinua vihaa.

"En todellakaan halua istua siellä, mutta ei ilman peruspäivärahaakaan oikein toimeen tule."

Yleensä jonotus ei kestä kauan.

"Puoliso onneksi tukee minua, työkkäristä ei saa mitään apua."

Olet sentään nainen! Itse ole 30 mies, eikä pitkäaikaistyöttömällä miehellä ole juurikaan mahdollisuutta seurusteluun jne.

Sitä paitsi naisena sinulla on enemmän mahdollisuuksia kuin samassa tilanteessa olevalla saman ikäisellä miehellä.

"Siellä on vaan pakko käydä ettei menetä tukiaan."

Ei siellä tarvitse usein käydä. Kuten sanoin, jonotus ei yleensä kestä kauan.

"Pärjäämme kyllä rahallisesti, mutta se olotila olla työttömänä, ei sitä jaksa."

Keksi lisää harrastuksia ja lopeta anteeksi pyytäminen tuttaviltasi.

• ihme lafka??

Työkkäristä tuskin töitä saatkaan,siellähän odotellaan vain että voidaan osoittaa pikäaikaistyöttömäksi,jonka jälkeen joutuukin jollekin Kokoomukselaiselle firmalle puoli ilmaiseksi töihin.
      Tai "työharjoitteluun"jolloin palkallakaan ei elä.

Tuo "työvoimatoimisto"voidaan ihan hyvin lakkauttaa,se ei tarvitse enää toimiakseen työttömiä eikä työnantajia.Laitos turvonnut jo niin isoksi että pyörii ilman kumpaakaan.

Vai mitäs tästä mieltä:Sedälläni peltisepänliike,ilmoitti työkkäriin tarvitsevansa 5 työntekijää,ei tänäkään päivänä yhtään ilmoitusta.Aikaa jo vuosi.

Kaverini on AKK:lla opettamassa tuota alaa,ja ihmettelin hänelle että hyvin on työllistyneet sen oppilaat.Katteli vähän aikaa ihmeissään ja sanoi että Kaikki valmistuneet ovat KORTISTOSSA,kukaan ei ole päässyt töihin.

Vi..n outo juttu??

Toinen esimerkki Lapista:Yliopisto teki tutkimusta (tutki kaloista jotain)Inarissa.3kk työ,Vaatimus täytyi osata onkia,ilmoitti työkkäriin Tammikuussa,(tarve oli 30 ihmisestä) projekti alkoi kesäkuussa.Kun homma alkoi työvoimatoimisto ilmoitti että heillä olis nyt YKSI sopiva työntekijä.

Ilmeisesti lapissa ei osata onkia?

Hyppäs illalla autoon ja ajeli kuppilat läpi ja Maanantaina oli 30 ihmistä töissä.

• ikuisuus

Vaihda alaa, ala opiskella johonkin uuteen ammattiin. Monet vanhemmatkin ihmiset tekevät niin kun työ menee alta.

• gasdfagsdfagsdfasf

"Melkein 20 hakemusta" on vähän. Ota huomioon että sinne tosiaan on se 93 muutakin hakijaa! Sinun täytyy hakemusten lähettämisen lisäksi soitella perään ja erottua joukosta!

• dfgdrfgd

Sitä, kun ei erotu soittamisellakaan, koska ne muutkin hakijat soittelevat.

• Kuules nyt romu

On ikävää ettei juuri sinulle ole avautunut haaveittesi työmaata, mutta ole huleti, ei ole monelle muullekkaan.
      Markkinat nyt vaan sattuvat olemaan pullollaan kaltaisiasi "ylikoulutettuja" toimitusjohtajan virkaa, kuin illallista Manulle, odottavia. Sen lisäksi monella muulla on kokemusta alasta josta sinulla ei ole edes hajua, olkoon ala mikä hyvänsä, muutoin kuin työpaikkahakemusten muodossa. Ei ne työpaikat kokeneemmallekaan väelle ilman tule, niiden eteen on tehtävä työtä. Jos et suostu tekemään mitään muuta kuin sitä mihin olet kouluttautunut, niin todennäköistä on ettet ole kovin vahvoilla markkinoilla. Ne omat halut, käsitys omasta osaamisesta ja se mikä itseä kiinnostaa ei ole aina se mitä markkinat kaipaavat. Ja suolaa haavaan, tuo, että vähättelet vähemmän kolutusta vaativia töitä on aika hyvä indikaattori siitä, miksi sinulle ei löydy ns. parempiakaan töitä.

• Ai että "rupuhommiin" et mee!! Esim. siivoustöihin ei niin vaan tänäpäivänä mennä! Koulutusta sielläkin kysellään..ei riitä et sanoo..oon kyllä kotona siivonnu..Luulo, että kaikki osaa siivota ei piä paikkaansa kun puhutaan ammattimaisesta siivouksesta. Käyppä katsomassa esim.laitoshuoltajan tutkinon sisältö...eipä siin ihan kotisiivouksella tutkintoa suoriteta! Sapettaa tuollainen aliarvostus "duunareita" kohtaan! Ja kyllä, olen itse laitoshuoltaja ja toiminut esimiesasemassa, työkokemusta 20 vuotta...ja aikoinaan nuorena myös ollut tehtaassa...ja aloittanut työuran 16 kesäsenä lapsenlikkana...johon ei muuten myöskään pääse tänäpäivänä ilman koulutusta ja/tai riittävää työkokemusta. Ei parane nirsoilla..työnantajat ku katsoo CV:tä...siinnä sitten haastattelussa (jos ees sinne asti pääset) naama punasena selität tyhjiä vuosia..."ku en haluu mitää rupuhommii tehä"... antaa hyvän kuvan työmoraalista. Ja asenteesta.

• oqqnkjl

Vai koulutusta vaaditaan? Ei uskois kun katsoo miten tämänkin talon rappukäytävät siivotaan.

• jl65
        oqqnkjl kirjoitti:

Vai koulutusta vaaditaan? Ei uskois kun katsoo miten tämänkin talon rappukäytävät siivotaan.

Arvaa vaan kuinka vähästä ajasta siivooja saa palkan rappukäytävääsi siivotessa, sama aika mikä sinulta kuluisi rappusten kävelemiseen. Hyvä laatu vaatii enemmän aikaa josta ei olla valmiita maksamaan.

• Näin on...
        jl65 kirjoitti:

Arvaa vaan kuinka vähästä ajasta siivooja saa palkan rappukäytävääsi siivotessa, sama aika mikä sinulta kuluisi rappusten kävelemiseen. Hyvä laatu vaatii enemmän aikaa josta ei olla valmiita maksamaan.

Juuri näin: Edelliseen firmaan, missä oli 10 työntekijää pieni tuotantotila neukkari, oli varattu siivoukseen 2 tuntia, sisältäen astioiden tiskauksen. Kaikilla työntekijöillä oli omat huoneet, 10-12 neliötä. Siitä voi laskea paljonko yhteen huoneeseen jää aikaa, työaika oli heillä 6-8 kerran viikossa.

Moni antaa täältä kaikkitietäviä neuvoja, mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole. Monessa firmassa jatkuvat työnhakijasoittelijat ovat häiritseviä, varsinkin jos töitä ei ole. Ei kannata kuunnella ollenkaan että jostain ei saa töitä -kommentteja, sillä itse olen saanut juuri sillä tavalla, mitä eniten väheksytään: Avoin hakemus netissä, ei yhtään soittoa perään. Osasin vain tehdä hyvän hakemuksen, sain useitakin yhteydenottoja. Edellisen työn sain hakemalla nettihakemuksella avointa paikkaa, en soittanut kertaakaan.

Siitä olen monien muiden kanssa yhtä mieltä, että 20 hakemusta on mielettömän vähän. Kun hakijoita on satoja, niin siitä voi laskea todennäköisyyden..Siitä myös, että pitää otta mitä tahansa työtä, en minä kelvannut siivojaksi tai kaupan kassalle, vaikka on kokemustakin myyntityöstä pienessä kioskissa ja siivoustöistä. Luulenkin, että olin ylikoulutettu. Omalle alalleni kelpasin, vieläpä tavoilla, joista moni väittää että ei niillä tavoin töitä saa. Mulla kyllä työn saaminen vaati yhden tutkinnon lisää entisten päälle ja erikoisosaamisen hankkimista valinnaisaineiden sekä itseopiskelun kautta, tutkimalla ensin mitä maailmalla haetaan. Olin asennoitunut 40 ikäni vuoksi, että yrittäjyys on ainoa vaihtoehto, ja hankin osaamista sitä silmällä pitäen, kuten myös petrasin kielitaitoa. Vaan tämä saikin työnantajat kiinnostumaan. Myös se yllätti, että pienet työnantajat kiinnostuivat ihmisestä, joka ei todennäköisesti tule jäämään äitiyslomalle ja siksi kai sain niin paljon yhteydenottoja. Painotin nimittäin avoimessa hakemuksessani elämänkokemustani. Nuori voi painottaa sitten jotain muuta.

• Harhainen eläkeläine

Nää teidän jutut on välillä kyllä niin perseestä kuin vain voi olla ja kauheaa ruikutusta. Miten joku voi muka olla vuoden työttömänä? Ei mitenkään. Se ei ole mahdollista, jos haluaa tehdä töitä.

Itse kyllästyi edelliseen työhöni syksyllä ja aloin etsiä uutta työtä. Sain uuden paikan viikossa. Itseasiassa siinä ei mennyt edes viikkoa.

Voin lyödä vetoa, että jos alan maanantaina hakemaan työtä on minulla perjantaihin mennessä paikka. Joka haluaa kokeilla lyödä vetoa ottakoot yhteyttä.

• näin on...

työssäolevana on aina helpompaa. Myös iän myötä tilanne on vaikeampaa. Alle 30-v naiset ovat äitiyslomalle jäämässä..jotkut taas ovat vain sellaisella alalla, että töitä saa ja toisille riittää, että ovat nättejä. työttömyyttä ei voi aina ennakoida, itsekin jäin työttömäksi aikoinaan saamalla asiasta tiedon 2 tuntia ennen kuin firman ovet pistettiin kiinni. Silloin ne jotka eivät irtisanoneet, lomauttivat ja töitä ei ollut edes paikanvaihtajille. Vuosi oli 1994 - voi toistua. Mä tiedän paljon sellaisia, jotka ajattelivat noin joskus ja ovat nyt pitkäaikaistyöttömiä.

• Tämä selkeää

Ei ole ihme että olet työtön. Työhaastatteluja pitää olla monta päivittäin. 20 hakemusta on naurettava määrä.

• iosrjgo9iwjet

Älä välitä siitä mitä muut sinusta ajattelevat.. Älä välitä paskaakaan siitä, mitä se kenellekään kuuluu. Harmittaa kun ihmiset liikaa miettivät että mitä muut ovat mieltä. Elät omaa elämääsi ja viittaat vain kintaalla muiden lässytyksille. Ei niitä töitä oo kohta kellään muillakaan, luota siihen, maailma kaatuu kyllä ihmisten niskaan vähitellen. Mutta ei kannata ottaa sitä liian vakavasti. Sinun kannattaa miettiä että mikä tässä maailmassa on vikana ja lupaan sinulle että vastauksia löytyy ja vastaukset eivät ole niin kauhean mukavia eikä lupaaviakaan mutta itse ainakin valmistaudun henkisesti siihen että helvetti pääsee irti sananmukaisesti.

Etsi totuutta, älä seuraavaa työtä josta saat pian potkut tuotannollisista syistä. Elämässä on paljon muutakin kuin pelkkä duuni ja valitettavan harva ihminen sitä edes pysähtyy miettimään. Ne jotka syventyvät tähän syvästi sairaaseen yhteiskuntaan, sairastuvat yleensä vakavasti ja huomaavat että vaikka teet kaikkesi sen eteen niin se ei välitä sinusta vähääkään. Itse aikanani tein konkurssin yrittäjänä ja jouduin sitten ongelmiin. Ajattelin vain siitä eteenpäin selviämistä seuraavaan päivään ja olin tuhota itseni masentumalla ja synkillä ajatuksilla. Ei ihmisen elämäntehtävä ole olla kuluttaja ja veronmaksaja. Elämässä on paljon myös henkisiä arvoja, enkä todellakaan nyt tarkoita uskontoa tai Jeesusta, ne on vain ihmisten keksintöjä... Olet sielullinen olento joka tekee matkan tässä maailmassa ja tässä elämässä. Elämä on kuin huvipuistoreissu ylä ja alamäkineen ja kun sen ymmärrät niin alkaa helpottamaan.

Itse nauran näille ihmisten sössötyksille ja vouhotuksille eikä minua kiinnosta senttiäkään että millaisia ja miten halveksivia katseita saan mistäkin. Elät itse oman elämäsi parhaalla katsomallasi tavalla ja unohda kaikki ympäristönpaineet. Todella kun oikein kovasti yrität, niin löydät muutakin ajateltavaa tästä maailmasta kuin työnhakua ja tienaamista... Kaikkea hyvää sinulle rakas kanssaihminen..

• ...

Siis yhteensä puolen vuoden aikana olet laittanut 20 hakemusta ? Kuule tuon verran pitäisi per päivä lähettää niitä hakemuksia.

• ...

ja vielä lisään tähän, että tuo 93 hakijaa yhteen työhön on vähän. Monessa töpaikassa hakijoita voi olla 500 tai 1000. Ja komppaan tuota edellistä, että 20 hakemusta on naurettavan pieni määrä.

• ...
        ... kirjoitti:

ja vielä lisään tähän, että tuo 93 hakijaa yhteen työhön on vähän. Monessa töpaikassa hakijoita voi olla 500 tai 1000. Ja komppaan tuota edellistä, että 20 hakemusta on naurettavan pieni määrä.

Paikalliseen markettiin haki pelkästään muutamaa työpaikkaa 1300 henkeä.

• Deadlift

Vai 20hakemusta per päivä.Haista nyt sinä meran vittu !!!

• ...

Eikö kohta pitäisi olla jo työvoimapulaa kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Jonkunhan niiden työt pitää tehdä. Vai nostaako ne sitten eläkeikää, jolloin nuoria ei tarvita edelleenkään työelämään.

• kun ei työt kelpaa

Kyllä, työvoimapula on tulossa, ja nimenomaan palvelualoille. Koulutetut suomalaiset eivät näihin "rupuhommiin" suostu. Kuka tekee tulevaisuudessa työt?

• Anon90

Hei,
      olen ollut kanssa yli vuoden työttömänä. Työnhaku on todella lannistavaa puuhaa, ei sitä jaksa. Työkkärikäynnit on ikäviä ja sekin kun joku tuttu kysyy mitä työrintamalla kuuluu, kun eihän sinne mitään uutta kuulu.
      Mutta kun saan sentään noin parin kuukauden välein suhteilla osa aika hommia viikoksi pariksi niin tulen hyvin toimeen kun siihen saa työkkärit päälle.

En voi valittaa kun tulee hyvin toimeen ja tekemistä riittää hyvin ilman työtäkin.

• ihmiset joilla

ei ole suhteita työelämässä, on aika heikoilla! Oikeastaan nuoret, joiden vanhemmat eivät ole olleet aktiivisesti työelämässä-
      Ne on onnekkaita, joilla on mammat, papat ja sukulaiset palkkaamassa töihin. Suhteiden kautta pääsee parhaiten ja sitä työelämä pullollaan.

• # 99lisää hakemuksia

Hakemusia on hyvä lähettää mutta se liittyy että millä alalla työskentelee.

Et myöskään laittanut että oletko 500päivän ansiosidoinnaisella ?

Todellinen pommi tulee kun joudut peruspäivärahalle sillä sillä ei edes kovihyvin tahdo rahat riittää seuraavaan " anomukseen ".

• vfskbfdkblöfblöfbm

"Siis yhteensä puolen vuoden aikana olet laittanut 20 hakemusta ? Kuule tuon verran pitäisi per päivä lähettää niitä hakemuksia."

Ja se onnistuu 411 euron kuukausituloiselta miten?

Älä hötkyä ketjun aloittaja, sillä haetko työpaikkaa vaiko olet hakematta ei sinänsä ole mitään merkitystä, sillä se että haetaanko vapaita palkallisia työpaikkoja vaiko eikö haeta ei muuta olemassa olematonta vapaata palkkatyöpaikkaa olemassa olevaksi vapaaksi palkkatyöpaikaksi. Ja päinvastoin.

Ylensä ottaen mitä enemmän työpaikkoja on vapaina sitä enemmän työttömillä on mahdollista työllistyä.

Samoin mitä vähemmän itse kukin työtön hakee vapaita työpaikkoja sitä enemmän niitä keskimäärin pitäisi olla vapaina, siis olettaen että niitä ylipäätään on vapaina koska se hakeminen ei siis sinänsä niitä vapaita työpaikkoja synnytä.

Joten on keskimäärin paras taktiikka työllistyä jos ei hae työpaikkoja ollenkaan, koska silloin niitä täytyy olla vapaina kulloinenkin maksimimäärä.

• hävettää mut ei näköjään hävetä tarpeeksi ettet hae siivoojan työtä, väliaikaisesti.
      Jos itse olisin työnantaja niin kyllä mieluummin valitsen hakijan joka ilmoittaa tekevänsä juuri nyt hätäratkaisuna siivoojan työtä kuin sellaisen joka on ollut vuoden ilman mitään hommia ja ilmoittaa ettei ota muuta työtä kuin koulutusta vastaavaa ,. jos on nirppanokka jo hakuvaiheessa niin kai sellainen on joustamaton myös itse työssä ,.

• RUPUSAKKIA ???

NO JUST JOO: SIIVOUS ON RUPUHOMMAA !!!! Hei ei ole mikään ihme ettet saa mitään duunia, meinaan sulla on ihan selkee asenneongelma. Ensinnäkin SIIVOUS EI OLE RUPUHOMMAA ja toisekseen kaikista ei ole ees sille alalle. Olen itsekin ns. paremmin koulutettu mutta kun ei ollut paljon vaihtoehtoja, valmistuin just pahimman laman aikaan. Ja siten päädyin siivousalalle, enkä ole oikeastaan katunut.
      Kannattaa kuiteskin tehdä niitä ns. rupuhommia ja katsella uutta duunia siinä sivussa. Ensinnäkin työpaikan saanti on helpompaa kun alla on tavallaan turvaverkko ja kuiteskin saat hiukan rahaakin ja huomaat ettei se välttämättä oo virhe tehdä ihan tavallisen immeisen duuneja. Tsemppiä vaan työnhakuun ja toivon että saat mahdollisimman pian duunin :)

• Nähty ja koettu

tuokin. En silti alkanut pitää itseäni mitenkään sen huononpana, kuin kukaan muukaan ja tekemistä riitti ihan omiksi tarpeiksi :D
      Minusta kyse on enemmän itsestäsi, miksi annat muiden määritellä kuka ja mikä olet? Eikä se ihmisarvo ole sinusta itsestäsi enemmänkin kiinni, kuin muista?
      Pää pystyyn ja vaihda alaa, jos ei omalta osaamisalalta löydy sopivia töitä :)

• Ukkeli85

Kuulostaa tutulta.. Hyvä keino saada oman alan työkokemusta on mennä työelämävalmennukseen. Itse olin työttömänä reilu puoli vuotta valmistumisen jälkeen. Hain kyllä aktiivisesti alani työpaikkoja ja pääsin haastatteluihinkin, mutta oikeaa paikkaa ei tällä tavalla löytynyt. kilpailu paikoista on kovaa. olen siis akateemisesti koulutettu. lopullisen syrjäytymisen ja pitkäaikaistyöttömyyden pelossa päätin aloittaa työharjoittelun työelämävalmennuksessa. pääsin onnekseni paikkaan joka on minulle se "unelmatyöpaikka". kuukauden harjoittelun jälkeen vaikea sanoa jatkosta, mutta toivotaan että tämä nyt poikisi vakituisen työn..

Työelämävalmennuksesta maksetaan korotetut päivärahat. yrityksen kanssa tehdään siis harjoittelusopimus. irtisanomisaikaa ei ole, eli työnhakua voi jatkaa ihan normaalisti. max. harjoitteluaika on 6 kk. samassa yrityksessä. harjoittelussa saa hyvällä tuurilla sitä jalkaa oven väliin sen verran että harjoittelun päätyttyä työnantaja ei maltakkaan luopua osaavasta työntekijästä. Palkkatuki on toinen vaihtoehto. Siinä tehdään työsoppari yrityksen kanssa ja yritys saa palkkakustannuksiin tukea 550e/kk. lisää tietoa löytyy työkkärin sivuilta..

oma aktiivisuus on tärkeää. Kannattaa ottaa puhelin kauniiseen kätöseen ja soitella niille mahdollisille työnantajille, kertoa omasta taustastaan ja siitä että on valmis työharjoitteluun joko työelämävalmennuksessa tai palkkatuella. tälläiset aktiiviset hakijat jää mieleen. suurin osa työpaikoista on piilotyöpaikkoja, ja suurin osa avoimista työpaikoista ei koskaan tule julkiseen hakuun.

näillä eväillä, tsemppiä!

• pettynyt...

Meitä on paljon sellaisia, jotka eivät ole saaneet koulutustaan vastaavaa työtä. Työvoimatoimisto osoittautui suureksi pettymykseksi. On väärin kertoa täällä sivustolla, että kaikenlainen ruputyökin olisi arvokasta työkokemusta. Sellainen työ on täysin turhauttavaa. Työkkäristä pakotetaan mihin tahansa työhön. Ärsyttävintä oli toimia paperinpyörittäjänä valtion virastossa. Koin itseni täysin turhaksi ja tarpeettomaksi. Eniten ihmetytti se, etten saanut missään tapauksessa jatkaa opiskeluja yliopistossa vaan minun piti osallistua jollekin työkkärin määräämälle ihmeelliselle kurssille. Kaikki toiminta perustui siihen, että joku täti uhkailee ja nöyryyttää työnhakijaa karenssin uhalla. Sitten on vielä jokin toimikunta jossa päätetään karenssista. Minkäänlaista kannustamista oikeisiin töihin en saanut kertaakaan työkkäristä. Ihmisiä kohdellaan kuin he olisivat rikollisia. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin jättäytyä pois kokonaan kortistosta. Minulle on ihan sama mitä joku toinen ajattelee olenko töissä vai en.

• harjoittelemaan! :)

Työmarkkinakelpoisuutesi on puutteellinen, koska sinua ei haluta palkata. Sitä varten on olemassa erinomaiset harjoittelut ja työelämävalmennukset, joissa työmarkkinakelpoisuutta pääsee kohentamaan ja samalla itsetuntosi kasvaa, mikä edesauttaa työnsaantia.

• ryherth

JUU hyvin varmaan kohentuu orjatyössä. Palkka motivoi jos et sitä tiennyt.
        Itse saattaisin saada sairaskohtauksia tuommoisessa työssä.

• dfye5r

jos oot ollut työttömänä yli pari kuukautta olet käytännössä työkelvoton. suomen yrittäjien entinen puheenjohtaja eero lehti on itse sanonut näin, joten vika ei ole sinussa vaan ennakkoluuloisissa yrittäjissä, joiden silmissä työtön on sama asia kuin narkkari-alkoholisti-luuseri!.

• siivoja-hoitsu

Mul olis heti antaa työpaikka jollekulle jolle siivojaan pakaduuni kelpaa, vaan ei kelpaa kellee.Nii et haistakaa työttömät pitkä....

• ertertwertw

10 euroa tunti niin tulen. mutta teen vaan pe ja la eli 20h viikossa. olen miäs

• wrtetwert

Mulle välähti aivan loistava idea. Ilmainen kulkuneuvo ja perävaunu perään. Eli polkupyörä ja kevyt asuntovaunu perään. Siinä on koti ja halpakin vielä. Pitääkin koittaa jos menee talo alta joskus.

• margetta

Jos nyt laittaa edes yhden hakemuksen viikossa niin se on jo hyvä,luultavasti silloin ainakin hakee niitä töitä mistä on kiinnostunut oikeasti.Sekaan voi toki laittaa vähemmän innostavia kohde hakujakin,osa aika hommana sellaista ei itselle niin sopivaa työtä jaksaa paremmin.Olen sitä mieltä ettei järjetön määrä hakemuksia sitä työtä tuo sen paremmin kuin vähempikään määrä.Ja elämässä toivottavasti on muutakin ohjelmaa ja tekemistä kuin istua vain työpaikka hakuja laittamassa,jo siinä vasta masentuukin jos päätehtävä on pelkkä tulokseton jokapäiväinen työn haku.Virkistynyt olotila ja mieli kantaa pidemmälle ja ei ole niin "pakko juuri nyt saada töitä" kierteessä.Muiden puheet voi sivuuttaa,ei se vielä tee kenestäkään ihmisestä hyvää tai pahaa,oikein tai väärin tekevää onko hän työssä vai työtön.Ihmisarvo ei tule siitä että maksetaan palkkarahaa.Siivous työtäkin on monenlaista ja joka työssä on hyvät ja huonot puolet,kaikki työt kuitenkin pystyy joku tekemään,osa pitää yhdestä asiasta osa toisesta,kaikki eivät osaa kaikkea eivätkä pysty kaikkea tekemään,ihan hyvä siis pyrkiä siihen mikä on eniten oma juttu,jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää asennoitua niin että työ pitää vain jonkun tehdä,tehty työ on tärkeä osa toimivuutta sinne missä se on tarpeellista tehdä.Joskus vain epäsopivuus ihmisen ja työn välillä on liian suuri,parempi silloin vaihtaa työtä tai tehdä jotain muuta,paha olo syö itseä ja samalla myös läheisiä ja muita.

• niinväärin

harjoittelut ei edistä työnsaantia. lukekaa tämän päivän iltis vaikka aiheesta. Työpaikka saa vaan taas ILMAISEN työntekijän jota käytetään surutta hyväksi, se taas vie sen "oikean" palkallisen työn pois... tajutonta menoa yhteiskunnalta!!!!
      LOPETTAKAA HARJOITTELUT! alkaa niitä oikeita työpaikkojakin pian syntyä! Harjoittelijat juuri aiheuttavat työttömyyttä kaikille ja itselleen juuri itse!!!! ettekö näe!!!!!

• työnantajat nauraa

kuka tarvii enää palkallista työntekijää? harjoittelijan tilalle otetaan aina uusi tollo harjoittelija joka tekee työn ilmaiseksi yrityksille.

• pyh ja pah!

Kuulostaa nyt kyllä siltä, että suurin este sun työllistymiselle olet sä ite! Sulla on tarkat kriteerit millasen työn kelpuutat, koska ethän sinä korkeasti koulutettu älykkö ihan mihin hommaan vaan rupee. Ja kaipaat kuulemma tekemistä, et niinkään taloudellista turvaa koska saat elää kumppanis siivellä.

Onko tullu mieleen, että kelpuuttaisit nyt itelles jonkun hanttihomman, ja sit ku sulla ois jotain työtä voisit katella itelles parempia hommia?

Ja ihan vaan tiedoks, että harva hyvin koulutettu ihminen pääsee suoraan koulun penkiltä jonneki korkeeseen virkaan. Kyllä se kuule niin vaan menee että sieltä pohjalta se on jokaisen alotettava.

• itsetunto korkealle!

Mene järjestöihin vapaaehtoiseksi. Esim. eläinsuojelu kaikenlaiset urheilu- kuoro-
      tai maalausharrastukset, punainen risti esimerkiksi. Niin verkostoidut, saat ystäviä ja voi auteta työmahdollisuus näin puskaradion kautta.

• JK

KUULOSTAA PAHALTA

• 3+3+3

Mitä kauvemmin on työtön..on vaikeampi saada työtä!! Se on ikävää,Kun nuoret .jahyvän ammatin omavat jäävät työttömäksi.

• 4+4+4

IKINÄ en ole työtä tehnyt! ENKÄ tee!

• BBA + KTM + MA

Olen kasvuhakuisen ja menestyvän start-up yrityksen omistaja.

Palkkaan jatkuvasti lisää henkilökuntaa. Jokaiselle palkatulle tarjoan
      - todella mielenkiintoisia tehtäviä hyvin trendikkäällä alalla,
      - erittäin kilpailukykyisen palkan
      - 4000 € / hlö koulutusrahaa / vuosi.
      - sekä runsaasti kehittymis- ja etenemismahdollisuuksia kansainvälisissä tehtävissä.

Edellisten lisäksi tarjolla on tietysti yleiset luontaisedut kuten
      - työterveyshuolto yksityisellä sektorilla (sisältää yleis- ja erikoislääkärit)
      - lounas-, kulttuuri- ja liikuntasetelit,
      - vapaaehtoinen eläkevakuutus
      - laajennettu vapaa-ajanvakuutus.

Tänä vuonna maksoimme kaikille lisäksi yhden kuun ylimääräisen palkan joulukuussa, koska kulunut vuosi oli ollut niin tuloksekas.

Yksikään, joka yritykseemme on viime vuosina palkattu, ei ole lähtenyt talosta, vaan jokainen on todella tyytyväinen omaan työhönsä. Väitänkin, että pääseminen yritykseemme töihin on korkeakoulutetun unelma.

Kun olen rekrytoinut, olen rekrytoinut erityisesti asennetta ja aktiivisuutta, en niinkään sitä, mikä henkilön CV:ssä lukee. Korkeakoulututkinto on toivomus, mutta siitäkin olen valmis joustamaan, nähdessäni ihmisessä oikeaa asennetta. Samoin on aikaisemman työkokemuksen kanssa.

Mutta EHDOTON turnoff minulle on, jos henkilö sanoo olleensa pitkään työttömänä. Ei siksi, että työttömyydessä itsessään on mitään hävettävää, olenhan itsekin aikoinani joutunut työttömäksi työnantajani mennessä konkurssiin, vaan siksi, että tässä maassa ON töitä tarjolla niitä haluaville. Jos henkilö on katsonut itsensä "liian hyväksi" tekemään tarjolla olevia töitä, ei hänen asenteensa ole sitä, mitä me etsimme.

Voit olla mitä mieltä tahansa siitä, onko asenteeni oikeudenmukainen. Näin se vain kuitenkin on. Sinulla on vapaus olla tekemättä nk "rupuhommia". Minulla on vapaus olla palkkaamatta kaltaistasi nirppanokkaa.

PS Kerrot, kuinka koet olevasi väärässä paikassa, kun olet työkkärissä "oikeasti köyhien joukossa". Myönnä jo itsellesi: et ole yhtään parempi kuin nämä muutkaan, vaikka korkeakoulututkinnon olet suorittanutkin. HALOO, elät peruspäivärahalla! Jos haastattelisit niitä"oikeasti köyhän näköisiä", saattaisit hämmästyä kuinka monella heistä on SEKÄ korkeakoulututkinto ETTÄ työkokemusta ja siitä, kuinka monta vuotta he siellä ovat roikkuneet odottamassa sitä "parempaa" työtä.

• ex-työkkärin täti

Mä olen nyt töissä, mutta mulle miltei naurettiin kun kävin kysymässä siivoojaksi, vaikka en ole sen kummempi kuin merkonomi insinööri. Onneksi nykyään teen oman alan töitä, työantajalla, joka on kokenut laman itsekin.

Mutta tuosta olen yhtä mieltä kanssasi, tuo aloittaja ilmeisesti luulee olevansa ainoa korkeakoulutettu luusereiden seassa...kuitenkin siellä työkkärissä on ihmisiä, jotka eivät ole edes täysi työttömiä, vaan lomautettuja, työttömyysuhanalaisia, korkeakoulutettuja vastavalmistuneita tai pitkän työkokemuksen omaavia...suurimmalla osalla on apaattinen ilme, koska hekin ovat sitä porukkaa, joka luuli, että töitä saa tuosta vaan ja he ajattelevat aloittelijasta ihan samalla tavalla kuin aloittaja kertoo ajattelevansa muista. TyökkÄrissä on jonossa muuten joskus työnantajiakin...nimimerkillä työkkärissäkin tuella joskus töissä ollut. Vaikka he jonottavat eri virkalijalle luultavasti, niin samalla penkillä.

• Ei muuta kuin lakki kouraan ja suoraan kyselemään yrityksistä hommia,ei mitään hakemusten lähettelyä, koska kun meet sinne niin työnantaja näkee sun kiinnostuksen/aktiivisuuden asiaan ja se on aina iso plussa..ite oon aina toiminut näin ja voin sanoa että se tyyli toimii..

• asdadasaad

Kehotan hakeutumaan parempaan seuraan.

Itse ainakin halveksin sellaisia jotka halveksuvat työttömiä. Elämä ei pyöri pelkän rahan ympärillä ja kaikilla ei ole ollut yhtä helppoa.

• RelaXerMan

Minä en ole saanut haluamaani it-alan työtä. Meriittiä on korkeakoulutus, ikää 35-v ja laajaa kokemusta työelämästä.

Minua ei hävetä olla työtön.Välillä se on tietoinen valinta. Nyt vuodenvaihteesta meinaan ollakin 4kk työttömänä (lomalla).

Välillä teen keikkahommia merillä.Tienaa pirusti, jää sukanvarteen ja sitten jää aikaa lusmuiluun.

Mitkään hanttihommat alle 2 tonnin palkalla ei mun meriiteillä kiinnosta.
      Muutenkin kaveri - ja tuttavapiiri täynnä dippainssejä, tuelvia tohtoreita ja ylipäätään ihmisiä joilla 50 kilon vuositulot.

Jokainen taaplaa tyylillään,mulel loma ja vapaus ihan tärkeintä elämässä ja henkireikä :)

Tarvittaessa teen ejkä jo ensi vuonna keikkaa mistä mulel maksetaan 200e käteen päivässä :).

• Moron!

Komppaan kyllä vahvasti tuota tekniikkaa, että rimaa pitää joskus vähän laskea ja ottaa vastaan niitä ns. ei oman alan töitä. Ja edetä sitä kautta mieluisimpiin tehtäviin.

Jos tarvitsette vinkkiä, tai apua työnhakuun, niin autan mielelläni jos vain voin, eli sitten vaan viestiä tulemaan! =)

Mukavaa Joulun odotusta kaikille!

-Kaitsu

• äpläröö

Älkää viitsikö. Totuus on se, että viel eletään viimeisiä vetelevän suurten ikäluokkien jyräämässä yhteiskunnassa siis työpaikat on varattuja jo, vielä n. 5 vuotta eteenpäin ja sitten niihin menee vastakoulutetut jotka ovat tehneet töitä tsuppareina sekä sivutyönä koulunkäynnin lomassa - eikä tämä nuori nainen ole ainoa joka on aivopesty menestyjäksi - sitä vaan ei tule, kun työpaikkoja ei vapaudu sitä tahtia kun porukkaa koulutetaan valmiiksi aloille, jotka on suosittuja muttei kovin työllistäviä. Valitettavasti sitä on vain odotettava, tehtävä niitä töitä mitä saa, lisätyönä haettava sitä oikeaa paikkaa ja kenties jossain vaiheessa kouluttauduttava uudelleen tai uudelle alalle sen mukaan mistä löytyisi työntekijäpulaa ja mikä kiinnostaa. Tämä menee vähän ristiin sen kanssa, että on olemassa ilmeisesti ihan hyvä ihmissuhde, mutta omasta puolestani suosittelen ulkomaille lähtöä. Itse lähdin miehen perässä oltuani toivottomassa sijaisuuskierteessä kunnalla töissä. Sen jälkeen en ole ollut päivääkään kokonaan ilman töitä. Nyt on myös otollinen hetki perustaa se perhe, opiskella vauvansaannin lomassa ja lähteä sitten uudelleen tantereelle lisäkoulutuksen kautta - jos sellaista on suunnitelmissa. Vakavissaan, jos sen jättää myöhempään niin se on liian myöhäistä.

• 30vuottatyöelämässä

Pitkäaikaistyöttömällä ei ole varaa olla itsekäs.
      Ellei halua tehdä muita kuin oman alan töitä ja niitä töitä ei saa kun puuttuu kokemus ja näyttö. Tuolla asenteella mikä sinulla on et töitä tule saamaan.
      Pelkkä koulutus ei tee kenestäkään pätevää vaikka muuta luullaan.
      Viisas työnantaja valitsee hakijoista sellaisen jolla on toimeen vaadittava koulutus ja työkokemusta. Luonteella on myös melkoisen suuri merkitys.
      Ihminen joka luulee miettömästi itsestään. Työnantaja valitsee tehtävään ihmisen jolla on yhteistyökyky kondiksessa ja realiteettia antamaan myös toisille ihmisille arvoa.

• 76776576567675

Tosiasiassa työantaja valitsee pärstäkertoimen perusteella.

• työtön mies

Tänä vuonna olen laittanut 200 hakemusta enkä ole töitä saanut vaikk amulla on kolem ammattia ja paljon työkokemusta eri töistä. On pas..kamaista vaan istuu kotona vaikka haluaisin tehdä duunia ja paljon. Tekisin melkein mitä vain mistä tienais edes kohtuullisesti silleen et tulis toimeen. Mut eipä sitä työtä vaan saa kun on satoja muitakin hakijoita samoihin paikkoihin.

• tyätä tekevä mies

pimeitä töitä saa aina mut kun haluat virallisesti töitä verokortilla niin töitä ei saa.

• wrwef2e
        tyätä tekevä mies kirjoitti:

pimeitä töitä saa aina mut kun haluat virallisesti töitä verokortilla niin töitä ei saa.

MIST NIIT PIMEIT TÖIT SAA? EI OL TULLU VASTAA!

• PätkäPätkäDuuuuniii

Tsemppiä työttömille!!!
      Itse noin 10 vuotta tuli tehtyä pätkätöitä ja vähän väliä työttömänä ja joskus noin vuodenkin työttömänä..Sain vihdoinkin joku aika sitten vakituisen työpaikan.
      Ikää tällä hetkellä 28v.Kyllä se välillä tuntu että ei kai sitä ikinä saa vakipaikkaa..Ja tutut meni suhteilla töihin ja heti vakipaikat.Tuntuu nykyää että suhteilla pääsee vaa töihin,vaikka ite kyllä nykyisen työpaikan hommasin ihan ite ilman suhteita.
      itellä varmaa noin 20 eri duunipaikkaa ollu ja yhteen ainoaan menin suhteilla.
      Tsemppiä vaa kaikille ja laittakaa siis todella paljon hakemuksia,soitelkaa,menkää iha perinteisesti vaa suoraa firman ovesta sisää ja kysykää töitä.Kaikkiin vuokrafirmoihinkin kannattaa ilmottautua vaikka niistä en niin perusta mutta saattaa päästä firman kirjoille ja sitä kautta vakiduuni tulla.

• Kylmät kädet

Hiukan lohdutusta teille:

Meikä on pitkäaikaistyötön alkoholisti, joka saan sossusta sen ihan perus normilaskelman mukaisen tuen (n. 419 e puhtaana käteen elämiseen, 300 jää ruokaan/olueen).

Joudun hakemaan sen jokaiselle kuukaudelle erikseen paperinivaskan kanssa, joka pitää pitää sisällään tarkat tiliotteet (päivääkään ei saa puuttua). Jokaisen päätöksen yhteydessä tuotakin uhataan alentaa lain puitteissa 20%-40%.

Jos tuokaan ei lohduta, katsokaapa tarkasti tositapahtumiin perustuva elokuva:

Perhonen lasikuvussa
      http://www.imdb.com/title/tt0401383/

• Kylmät kädet

Ikipäivänä minulla ei olisi vara käydä ulkona oluella, syömässä tai kahvilla. Ne jotka siellä lähibaareissa notkuu, saavat jotain ylisuurta työkyvyttömyyseläkettä. Ajelevat takseilla ja juovat 4 euron tuoppeja. Pèrkeleet.

Ryyppään aina yksin kotona tarjouskaljaa koneen äärellä ja ne vähäiset määrät mitä syön, haen kauppojen tarjoushyllyiltä 25-50% alennuksella.

• työtön mies 29

Itse saan ansiopäivärahaa 2390 €/kk, ja työkkäri tarjoaa jotain aivan naurettavia 10-12 euroa tunti hanttihommia jossain varastossa. Työtä olisi vaikka kuinka paljon, mutta ei ole mitään järkeä mennä jos kotona saa huomattavasti enemmän. Hae jonkun vuokrafirman kautta jalkaa oven väliin jonnekin. Itse lähden opiskelemaan, kun ei tässä tilanteessa kannata lähteä jonnekin hanttihomiin, josta taas puolen vuoden jälkeen saa kenkää, jonka seurauksena ansiopäiväraha olisi vieläkin pienempi.

• grghrht

Jos ihmisellä on rahaa lompakossa, kattopään päällä ja edes jonkinlaiset tulot, hän on rikkaampi kuin 93% maailman väestöstä. Joten mitä te itkette täällä anonyyminä.

Itsekkin olen työtön mutta johtunee vain siitä että ei vaan v.ittu kiinnosta huorata yhdellekkään firmalle. Mielummin elän niinkuin huvittaa ja teen päivästäni juuri sellaisen kuin itse haluan.

• Jumaleissön

Heii työtön mies 29...ei kyllä varmaan nappaa tosiaan tuossa tilanteessa mennä töihin jos saa enämpi kotona makaamalla mutta entä sitten kun loppuu liitonpäivät???

• Ruoka loppuuuuuu

Sit alkaa kelan päivät ja pudotetaan menoja. Eliitti nääs haluu, et me ollaan täysin heistä riippuvaisia, ja voivat nappulaa painamalla lyödä rahahanat tukkoon, jos ruvetaan pullikoimaan. Lopullinen tavoite kun heillä on merkata kaikki siruilla ja panna pakkotyöleireille. Näin toimii Saatana, mutta pelastuksen löytää Jeesuksesta.

• työtön mies 29

Olen ollut vasta 2kk työttömänä ja sinä aikana hain ja pääsin suorittamaan ylempää amk tutkintoa, jonka jälkeen työmahdollisuudet ja maailman tilanne ovat toivottavasti paremmat ja työtä löytyisi.
        Opiskelupaikka on taskussa joten en ole enää velvollinen ottamaan vastaan työtä opiskelijana. Tutkinnon saan suoritettua parissa vuodessa, joten liiton päivien pitäisi riittää. Kuulun muutosturvan piiriin ja oman kaupunkini työkkäri suhtautui onneksi kannustavasti lisäkouluttautumiseen.

• kouluttamaton

itse olen ollut lähellä joutua työttömäksi monta kertaa, mutta olen myyntialalla pärjännyt ja tehnyt kovaa tulosta ja nyt kun vaihdoin kaupunkia tein hanttihommia pari kuukautta ja samalla hain töitä myyntialalta ja pommitin varmaan 50 hakemusta viikossa ja pari haastattelua, ei se vaadi kuin työtä! minusta työttömän työ on hakea töitä joka päivä. ja sitten jos ei hanttihommat kelpaa niin naurettavaa edes valittaa, mene kouluun ja tee itsestäsi pätevämpi,, terve :D haha

• lurpulli

Ihan ensin aloittaja voisi muuttaa hieman asennettaan.

Kehtaisitko ihan oikeasti mennä jollekulle siivoojalle sanomaan, että olet mieluummin työttömänä ja kerrytät mieluummin tyhjää riviä CV:seesi kuin että tekisit siivoojan hommia?

Jos joku työnantaja palkitsee siitä, ettei hakija ole ylpeyttään huolinut _mitään_ töitä (sen sijaan, että olisi saanut _jotakin_ työtä), en minä ainakaan haluaisi sellaiselle töihin. Pistä itsesi työnantajan asemaan ja mieti, kummanlaisen työttömän sinä ennemmin työllistäisit:

- sen, kuka ei huolinut minkäänlaista työtä parempaa odotellessa
      - sen, kuka sentään otti edes jonkin homman vastaan, vaikkei juuri niitä sopivimmanlaisia ollutkaan tarjolla

Kyllä minusta siivoojan työn tekeminen näyttää ihan hiton paljon paremmalta CV:ssä kuin tyhjä rivi.

Ihan hirveän moni asia elämässä on asenteesta kiinni. Käsittääkseni työhönottoasioissakin asenne ratkaisee todella paljon, sitä enemmän, mitä sosiaalisemmalla alalla olet.

Jos et voi muuttaa tosiasioita, voit kuitenkin yrittää muuttaa suhtautumistasi niihin. Tällä haavaa esimerkiksi tuon siivoojan työn mielekkyys sinulle on kiinni sinun omasta suhtautumisestasi siihen.

• töissä koko iän

Puolessa vuodessa on 180 päivää ja niistä sinä olet kuluttanut aikaasi VAIN hakemalla melkein 20 vapaaseen työpaikkaan.
      Siis heräähän nyt tyttökulta todellisuuteen. Joka päivä työttömänä tehdään hakemuksia vähintäänkin viiteen vapaaseen työpaikkaan ja päivitetään CV esim Monsterin sivustolle viikottain.
      Ja rimaa pudotetaan reilusti ja otetaan vastaan vaikkapa väliaikainen työ että saadaan edes jotain meriittiä. Mutta jos laiskottaa ja luullaan itsestään parempaa kuin on niin eihän sille mitään voi.

• malliyhteiskunta?

kyllä naurattaa nää "töitä kyllä tekevälle löytyy" tyypit, jotka elää muutaman kymmenen vuotta jälkijunassa ja luulevat ihan tosissaan, että työttömyys nykypäivänä on jotenkin muka laiskuudesta kiinni.. Ihan oikeesti kun niitä paikkoja ei ole kaikille. Jos esim ei ole siivoojan koulutusta tai ammattitutkintoa niin turha hakee siivoojan töitä. Että turha tulla viisasteleen, että mee vaikka siivoomaan jos ei muuta työtä ole.. Suurin osa siivoojan paikoista sitä paitsi on osa-aikaisia töitä, jolla ei kukaan elä. Olkaas nyt realisteja ja katselkaa tämän aikakauden tilanteen mukaan tätä työttömyys asiaa. Ennen oli ennen mutta työmarkkinat on nykyään hullun hommaa jossa hyväkään tekijä ei välttämättä työllisty, kiitos kaikkien "tukityöllistämisien" ja ilmaisten "harjoittelupaikkojen. Oikeat työpaikat on muutettu ilmaistöiksi. Että haistakaa paska päättäjät ja työnantajat. Täällä menee täysin hukkaan 3 ammattititutukintoa omaava työntekij' joka ei kelpaa minnekään kun vaadin ihan oikeaa palkkaakin tekemästäni työstä.

• ei se

cv mitään ratkaise... Jos onnistuu saamaan vakituisen työpaikan, kukaan ei muista cv:tä. Typerää haalia cv.hen 3kk kestäviä työsuhteita. Jos palkkaisin työntekijöitä, kaiken ratkaisisi itse persoona, ahkeruus ja luotettavuus. Persnuolijoita ja teeskentelijöitä en palkkaisi kuuna päivänä.

• töissä koko iän
        malliyhteiskunta? kirjoitti:

kyllä naurattaa nää "töitä kyllä tekevälle löytyy" tyypit, jotka elää muutaman kymmenen vuotta jälkijunassa ja luulevat ihan tosissaan, että työttömyys nykypäivänä on jotenkin muka laiskuudesta kiinni.. Ihan oikeesti kun niitä paikkoja ei ole kaikille. Jos esim ei ole siivoojan koulutusta tai ammattitutkintoa niin turha hakee siivoojan töitä. Että turha tulla viisasteleen, että mee vaikka siivoomaan jos ei muuta työtä ole.. Suurin osa siivoojan paikoista sitä paitsi on osa-aikaisia töitä, jolla ei kukaan elä. Olkaas nyt realisteja ja katselkaa tämän aikakauden tilanteen mukaan tätä työttömyys asiaa. Ennen oli ennen mutta työmarkkinat on nykyään hullun hommaa jossa hyväkään tekijä ei välttämättä työllisty, kiitos kaikkien "tukityöllistämisien" ja ilmaisten "harjoittelupaikkojen. Oikeat työpaikat on muutettu ilmaistöiksi. Että haistakaa paska päättäjät ja työnantajat. Täällä menee täysin hukkaan 3 ammattititutukintoa omaava työntekij' joka ei kelpaa minnekään kun vaadin ihan oikeaa palkkaakin tekemästäni työstä.

Kaksi kertaa elämässni olen ollut työttömänä, asun ulkomailla suomalaisena tavallisea ihmisenä. En ole ylikoulutettu vaan aivan tavallinen 55 henkilö. Töitä on riittänyt laidasta laitaan.
        Viimeksi olin työttömänä vuonna 2009 kahden kuukauden verran. Sain kesätyöpaikan vanhusten hoitopuolella, minulle tultiin tarjoamaan kahta siivojan työtä vaikka en ole koulutukseltani siivooja. Hain ammattikoulutustani vastaavaa työtä kun näin sen olevan vapaana. Hieman piti tehdä muutoksia elämässä. Esim muuttaa toiselle paikkakunnalle Palkka nousi edelliseen työpaikkaan verrattuna jonkin verran. En vaadi mahdottomnia vaan sen verran että voin maksaa vuokrani ja säästää hieman eläkettä varten. Olen yhä töissä ja saan joka kuukausi palkkaa noin 40% enemmän mitä työttömyyskorvaukseni olisi.
        Olen varsin myös päivittänyt CV:N ja heti tuli kolmesta eri paikasta mahdollisilta työnantajilta yhteyden otto pyyntö. Minä en voi käsittää miten te korkeasti koulutetut henkilöt ette saa mitään hommia, ette edes hanttihommia.
        Olen aina saanut myös hyvät työtodistukset edellisistä paikoista ja en koskaan puhu pashaa edellisistä työnantajistani. Ehkäpä sekin auttaa kun tuleva työnantaja kyselee referenssiltäni minkälainen persoona olen. Eikä minun ole koskaan tarvinnut valehdella ja koristella työhakemuksiani osaamisilla joita minulla ei ole.

• Priima
        malliyhteiskunta? kirjoitti:

Miten ihmeessä Vasemmistoliiton kannatus on siellä naurettavassa 5 prosentissa, kun todella meitä pätkätöissä kärvisteleviä -myös akateemisia- pilkkahintaan työskenteleviä on näinkin paljon?

Me ollaan tämän päivän rupusakkia me nuoret pätkätyöläiset. Jos on tyytymättömyyttä niin täytyy järjestäytyä! Suuremmat ikäluokat ovat tottuneet niin hyvään ja pitävät kiinni omista eduistaan, ettei nuorten syrjäytyminen kiinnosta tippaakaan. Tärkeintä on, että itsellä varma työ ja mukavat tulot. Nuoria kyykyttämällä voidaan maksaa vanhemmille parempaa palkkaa ja taata, ettei syrjäyttävää kilpailua tule. Samalla kuitenki edellytetään, että nuoret jaksavat ja tulevat projektitöillään maksamaan vanhempien eläkkeet.

Pienemmiltä ikäluokilta vaadittaisiin myös poliittista aktiivisuutta! Onneksi nuoret ovat tänä päivänä kuitenkin esimerkiksi myönteisemmin yrittäjyyteen suhtautuvia kuin vanhempi polvi.

• no mikäs se nyt oli
        töissä koko iän kirjoitti:

Kaksi kertaa elämässni olen ollut työttömänä, asun ulkomailla suomalaisena tavallisea ihmisenä. En ole ylikoulutettu vaan aivan tavallinen 55 henkilö. Töitä on riittänyt laidasta laitaan.
        Viimeksi olin työttömänä vuonna 2009 kahden kuukauden verran. Sain kesätyöpaikan vanhusten hoitopuolella, minulle tultiin tarjoamaan kahta siivojan työtä vaikka en ole koulutukseltani siivooja. Hain ammattikoulutustani vastaavaa työtä kun näin sen olevan vapaana. Hieman piti tehdä muutoksia elämässä. Esim muuttaa toiselle paikkakunnalle Palkka nousi edelliseen työpaikkaan verrattuna jonkin verran. En vaadi mahdottomnia vaan sen verran että voin maksaa vuokrani ja säästää hieman eläkettä varten. Olen yhä töissä ja saan joka kuukausi palkkaa noin 40% enemmän mitä työttömyyskorvaukseni olisi.
        Olen varsin myös päivittänyt CV:N ja heti tuli kolmesta eri paikasta mahdollisilta työnantajilta yhteyden otto pyyntö. Minä en voi käsittää miten te korkeasti koulutetut henkilöt ette saa mitään hommia, ette edes hanttihommia.
        Olen aina saanut myös hyvät työtodistukset edellisistä paikoista ja en koskaan puhu pashaa edellisistä työnantajistani. Ehkäpä sekin auttaa kun tuleva työnantaja kyselee referenssiltäni minkälainen persoona olen. Eikä minun ole koskaan tarvinnut valehdella ja koristella työhakemuksiani osaamisilla joita minulla ei ole.

inä en voi käsittää miten te korkeasti koulutetut henkilöt ette saa mitään hommia, ette edes hanttihommia.

Tätä vois kysyy työnntajilta. Mä kirjoitin jo tuonne ylemmäs, että minä hain ahkerasti töitä laidasta laitaan, tai siis en ole korkeakoulutettu, vaan 2*opisto, mutta ei mulle tullut mitään vastauksia hakemuksiin, mutta omalta alalta sain kiinnostuneita yhteydenottoja. 2x kävin siivojan paikkaan kyllä haastattelussakin, mutta hakijoita oli. Toinen osa-aikainen ja lähinnä vain ta kyseli tuttavien kautta, eli ei ollut haussa missään, mutta silti löytyi 5 hakijaa. Mulle sanoi, että ei ota kun sä lähdet kuitenkin heti pois jos saat oman alan töitä. Tämä on se syy, ihan totta, niin olisin tehnytkin ja sain oman alan töitä kyllä muutenkin.

• Sannanna

20 hakemusta puolessa vuodessa ei kyllä ole edes yrittämistä, sehän ei ole edes yhtä hakemusta viikossa! Perusduunit ja muutkin kuin ne oman alan duunit näyttävät paremmalta ansioluettelossa kuin se ettet ole tehnyt mitään. Älä valita kun sinulla on kerran rahaa harrastaakin ja elää mukavasti, näihin suurimmalla osalla työttömistä ei ole varaa. Tai sitten pyöräytä pari mukulaa maailmaan ja ala kotiäidiksi, jos ympäristön paine työttömänä tuntuu liian pahalta...

• kyöhä työtön

ei okeista!! on kyl aikavaikaea tutustua uusin ihmisin kun on ihan pa ei pysty tarjoon ihanalle naiselle esim rinkiä tai pytämään elokuvin. eli ihan persesetä elämä sit kun on töissä ei ole aika treffailla.

• faija xx

Jos hakee työtä, muttei saa se ei ole omavika.
      Ota vastaan hanttihommia, ne virkistää mieltä.

• faijas oli

no missä ne "hanttihommat" on kun ei niitäkään löydy?? Siinä taas yks hyväkäs joka luulee, että sinne töihin vaan kävellään, että moi mä tulin nyt

• Osa-aikaFM77

Hanttihommiin ei pääse, koska on ylikoulutettu. Oma kokemukseni asiasta!

• no mikäs se oli
        Osa-aikaFM77 kirjoitti:

Hanttihommiin ei pääse, koska on ylikoulutettu. Oma kokemukseni asiasta!

Niin, eikä se ole syy, että ylikoulutettu ei osaisi tehdä töitä tms. vaikka ta niin väittääkn. Koulutetut osaavat vaatia työturvallisuutta, tietävät palkanmaksuun liittyvät lait yms. ja sitten osa ei ota vain siksi, että luultavasti koulutettu ei sitoudu. en minäkään ruennut valehtelemaan, että juu olen kouluttautunut insinööriksi mutta toiveammattini on siivota seuraavat 20 vuotta - ei sitä kukaan usko.

• Osa-aika FM77

Tuttua, niin tuttua.

Itse olen 34-vuotias ja 2002 syksyllä valmistuin kemistiksi (FM) yliopistosta. Sen jälkeen olin vuoden työtön ja sit tutkijaksi erääseen yliopistoon. Siellä 2 vuotta. Sen jälkeen vuosina 2006-2009, 4 erilaista työvoimatoimiston kautta järjestettyä kurssia ja työharjoitteluissa kurssien aikana. Ei vakipaikkaa. Sitten olin puolisen vuotta palkkatuella töissä yhdessä firmassa. Ei vakipaikkaa. Sitten olin 4 kuukautta työelämävalmennuksessa eli siis palkattomassa työharjoittelussa..ei vakipaikkaa mutta osa-aikatyö (mikä on ihan ok). Tässä kuussa ei ole töitä ollut kun 2 päivää mutta ensi kuussa pitäisi olla taas jonkin verran.

Anyways, se on tosi ikävää olla työttömänä ja tietää että on turhaa raatannut sen 5-7 vuotta yliopistossa. Nyky Suomessa on vaan liikaa korkeastikoulutettuja ja varsinkin luonnontieteellisellä alalla. Töitä saa etsiä todella pitkään ennenkuin natsaa. Juuri pari viikkoa sitten olin yhdessä yliopistossa työhaastattelussa..olisi ollut hieno työ, mutta en päässyt.

Hanttihommista. Yhden näistä käymistäni työvoimapoliittisista kursseista, kautta olin hanttihommissa eräässä maaleja valmistavassa firmassa. Purkitin maaleja, pakkasin asiakkaille ja lastasin. Kunnon duunarihommaa. Olin halukas kurssinkin jälkeen jäämään firmaan töihin, mutta eivät voineet palkata. Olen hakenut nosturinkuljettajaksi, koska koulutus olisi ollut firman sisällä. En päässyt. Olen hakenut sähköasentajan koulutukseen työvoimatoimiston kautta, mutta kurssi oli tarkoitettu peruskoulupohjaisille työttömille. Kurssille otettiin 16 henkilöä ja satoja hakijoita oli. En päässyt. Joten älkää syyllistäkö jos korkeastikoulutettu ei ole valmis tekemään välttämättä duunarihommia...niihin ei pääse!

Sitten uudelleenkouluttautumisesta. Milläs rahoitat ne? Opintotuet nostettu ekan tutkinnon opiskelussa, opintolainakin nostettu siinä eikä toiseen lainaan ole varaa. Opiskella saa työmarkkinatuella sen 2 vuotta jos opiskelu tähtää tutkintoon. Ensinnäkin 2 vuodessa ei uutta tutkintoa opiskella. Toiseksi opiskelu maksaa enemmän ja jos hädin tuskin pärjää työttömänä saati sitten opiskelijana kun joutuu bussiliput ja koulutarvikkeet hommaamaan. Liikaa lisäkustannuksia. Työvoimatoimiston koulutukset olisivat ok vaihtoehto, mutta niiden kohderyhmä on usein eri ja sinne hakee satoja joista valitaan maksimissaan 20 opiskelijaa. Ja jos löytyy sopiva kurssi ja pääsee sinne ja löytää työharjoittelupaikan, sinne harvoin työllistyy koska firmat käyttävät hyväkseen ilmaista työvoimaa eivätkä halua palkata sen jälkeen.

Mitä jää jäljelle? Mitä voisi tehdä? Iltalukioon opiskelemaan? Kurssit maksavat työttömälle liikaa.

Korkeastikoulutetut ovat ns. akateemisessa kuopassa, josta on vaikea päästä pois. Itse olen siellä ollut ja kait vieläkin puolittain. Osa-aikatyö on parannusta silloin kun on työtä. Mutta se on kausittaista. Angstia pukkaa. Lisäksi kun on heikko itsetunto, niin jää yksin eikä saa töitä...syö miestä. Olen itse aina ollut yksin, joten rankkaa. Mutta pakko luottaa parempaan huomiseen...ei tätä muuten jaksa!

Voimia kaikille työttömille!

• jooooops

Ikiopiskelu kerryttää opintolainaa ja pankkien tilejä. Pankki voittaa aina.

• Työvoimapula...

Suomessa on kova pula työntekijöistä. SUurin osa työttömistä on ansiosidonnaisen työttömyysturvan ansassa. Eli kun työt loppuu, jäädään makaamaan kotiin kun on niin hyvä työttömyyskorvaus, että ei kannata mennä töihin. Kun ansiosidonnainen alkaa loppua, aletaan etsiä tosissaan töitä. Kukaan ei ota töihin kuitenkaan ihmistä, joka on maannut kotona viimeiset 1-2 vuotta. Tällainen henkilö ei ole enää pätevä eikä sopiva työelämään. Saa vetelehtijän maineen. Pitää kuitenin muistaa, että jokainen voi perustaa oman yrityksen ja työllistää itsensä. JOs haluaa olla laupias samarialainen, voi palkata kaikki Suomen väärinymmärretyt työttömät töihin siihen omaan firmaan. Ihan vaan vaikka "kostoksi" muille työnantajille.

• ex-työkkärin täti

Pitää kuitenin muistaa, että jokainen voi perustaa oman yrityksen ja työllistää itsensä.

Teoriassa, ei käytännössä. Pitää sitä olla kannattava idea ja osaamista sekä mahdollisesti tarvittavaa alkupääomaa. Itse olen ollut yrittäjä ja vanhempani myös, tiedän että se ei onnistu kaikilta. Työttömän on vaikea saada lainaa ja aina pitäisi olla omaa rahaa alkuvaiheessa, jos on vähänkin investoitavaa. Avustuksethan maksetaan jälkikäteen, jos maksetaan. Starttirahakaan ei ole - vaikka yleisesti tunnutaan luulevat että kaikki sen saa - mikään itsestäänselvyys, vaan harkinnanvarainen tuki. Kielteisiä päätöksiä tehdään ja mm. pitsapaikat ei sitä ainakaan meidän kunnassa saa, vaikka niin luullaan.

• Tätäkö se poliitikkojen puhuma työvoimapula on. Eli ihmiset alkaa hermostumaan kaiken maailman tuki kepuli verukkeisiin joilla saadaan alipalkattua laillisesti ihmisiä töihin?

Mutta tukityöthän on ainakin paperilla ja poliitikkojen puheissa keinoja työllistää työttömiä eikä pysyviä tavoitteita.
      Nytkö täytyy saada lisää köyhien maiden ihmisiä firmoihin tekemään ilmaiseksi töitä porkkanana pääsy Suomen kansalaiseksi ja tukien pariin.

Koulutkin voisi olla käytännön läheisempiä ja aloituspaikkoja vähemmän. Olisi opiskelijoillakin eri motivaatio kun tietäisi valmistuessaan saavan töitä 90% kuin 15% todennäköisyydellä.

Väitän kouluissa pärjäävän hyvin ihan hyvällä ulkomuistilla. Koeaiheen kappaleet pänttää ulkoa ja oksentaa pään tyhjäksi kokeessa ymmärtämättä asiasta mitään käytännössä. Käytännössä toiset osaa sitten tehdä ns töitä mutta ei muista niitä nippeli asioita kokeissa ja saa huonompia numeroita kuin työelämässä tumpeloivat lukutoukat.

• solidaarimauri..

Minä on autoasentaja ja ollut nyt työttömänä 2 vuotta. Perustan oman yrityksen. Maksan itselle 8.000 palkkaa kuussa ja teen vain 5 tuntia töitä päivässä. Lomaa on 20 viikkoa. Palkkaan 30 tuttua autoasentajaa omaa firmaan ja ne saa saman palkan ja lomaedut kuin mulla on.

Empä tee enää paskapalkalla töitä enkä pitkää päivää. Nyt kun san itse päättää, maksan heti ja kunnolla. Siinä saavat pitkänenän kaikki työnantajat. Kaikkien kannattaa perustaa firma palkata kaikki kaverit sinne ministerin palkalla puolipäivähommiin. Ei tartte kenekkään itkeä, että on liikaa töitä ja huono palkka. Kerrankin saan itse päättää eikä ole kukaan riistämässä.

• vellihousut...

Hei

Suomessa on elinkeinovapaus. Jokainen voi perustaa oman yrityksen ja maksaa sieltä itselle sellasta palkkaa kuin haluaa ja palkata sinne ketä huvittaa. Jos sinusta tuntuu siltä, että työnantajat kusettaa sinua ja muita työttömiä, miksi et perusta omaa yritystä ja ole siellä sitten lojaali kaikille työttömille. Palkkaat ne kaikki SUomen 200.000 työtöntä. Oma yritys on helppo perustaa. Toiminimen perustaminen maksaa 60 euroa. LIsäksi saat 6 kuukautta starttirahaa eli korotettua työttömyyskorvausta kun perustat oman yrityksen. En ymmmärrä mitä nämä ihmiset täällä parkuu ja valittaa kun työnantajat on niin paskoja. Jokainen voi alkaa itse työnantajaksi. SItten tietää mitä se on.

• ex-työkkärin sanoa

Starttirahasta, et saa sanoa muille ja pitää itsestään selvänä että sitä saa, sillä ei sitä makseta kaikille. Se on harkinnanvarainen tuki ja kyllä siitä kielteisiä päätöksiä on tehty ja tehdään. Oon kyllä nähnyt ruikutusta siitä kun sitä ei tulekaan ja on pidetty itsestään selvyytenä. Sitä ei saa meillä päin mm. hierojat, kampaajat, pitsapaikat eikä muutkan ravintelit ellei ole jokin todella omaperäinen idea, vähittäiskaupat..kun kilpailu on noiden välillä kovaa muutekin. Sen lisäksi tuloja pitää arvioida riittävästi, osa-aikainen työ ei riitä.

• kyllästynyt työtön

Oon ollu 4vuotta työttömänä, ja nyt perustan yritystä!
      En ole edes siivojan töihin päässyt enkä kaupankassallekaan.
      Ja oman alan töitä ei vaan valitettavasti ole tarjolla!

• Muistathan selvittää etukäteen mitä tukia yrittäjänä et enää saa ja miten pitkään yrittäjä on ilman kaikenlaisia etuuksia ja oletko itse vastuussa yrityksen kaatuessa veloista....

Käsittääkseni huonosti menneestä yrtiyskokeilusta tulee vain haittaa palkaksi ja miinusta rahallisesti. Paremmin pärjäilee kotona sohvalla mietiskellessä vaikkapa avaruuden äärettömyyttä ja suhteuttaa itsensä maailman universiumiin huomatakseen ettei olekaan kauhean väliä olla yhteiskunnan pohjalla mutta univelattomana.

• Kattinen

Aloittajalle: työkkärin kautta tosiaan varmasti voisi päästä työnhakukurssille tai vaikka työelämävalmennukseen (siis työkkärin maksamalla palkalla haluamaasi itse etsimääsi paikkaan töihin). Kun tulet taloudellisesti toimeen, kannattaa ottaa vastaan vaikka osa-aikaisia kotona tehtäviä (valitettavasti usein myös puoli-ilmaiseksi tehtäviä) oman alasi töitä, jos sellaisia on olemassa. Saat työkokemusta ja rivejä cv:hen, ja voit myöhemmin niiden avulla saada oikean työpaikan. Saat työkkäristä soviteltua päivärahaa.

Tai sovi työkkärin kanssa, että voit mennä avoimen yliopiston/AMK:n/Työväenopiston kurssille. Saat omaa alaasi tukevia rivejä cv;hen, ja ehkä uusia näkökulmia ja ajatuksia työnhakuunkin. Jonkun kurssin jälkeen hakemusten rustaaminenkin voi taas maistua paremmalta.

Tsemppiä!

• minäpä olen

homopornotähti työmarkkinatuella. Take that bitches!!!!!

• Mä oon ollu pian 3 vuotta työtön, hakemuksia olen laittanut satoja lukuisiin eri firmoihin, mut ei auta ei......

• ikuinen opiskelija

Lähet opiskelemaan lisää ammatteja mistä pidät tai luulet pitäväsi tai mitä luulet tarvitsevasi tulevaisuudessa. opiskelu on näin huonona työtilanneaikana parasta pääomaa mitä voi kerätä tulevaisuutta varten.

Nyt 4 eri ammattia ja nuihin 2 jatkokoulutusta opiskelleena ja 6v työhistoria takana(vasta)voin sanoa, että on mukava ottaa välillä lunkisti ja tehdä omia hommia mitkä on jäänyt rästiin monien vuosien takaa....tässä kun pari vuotta tsiigailee mitä tekis isona niin rupeaa sitä jotakin löytymään.

Töitähän on kokoajan ja aina tarjolla, mutta kukaan ei maksa niistä edes tes:n mukaista palkkaa, joten ne olen hylännyt automaattisesti...jokaisessa koulutuksessa on yritystaloudessa painotettu, ettei saisi myydä itseä liian halvalla työmarkkinoille ja tätä opetusta olen soveltanut menestykseekkäästi niin ettei ole joutunut menemään epämääräisiin töihin.

Työkkärissä vaan vanhat korput ihmettelee miten on voinu 4 eri ammatin opiskellut hemmo vältellä töitä, mutta kun sanon että katelkaapa niitä paikkoja mun ammattialoilta, jotka maksaa etes tes:n mukaista palkkaa niin kakistelu alkaa siinä kohtaa ja kehotetaan menemään kotia odottelemaan uusia paikkoja :)

• arbete är snyg.

Mutta aina löytyy se asuntovelkainen polonen, jonka on pakko ottaa vastaan se matalapalkkainenkin työ, vaikka ei kiinnostaisi.
        Voihan sitä nirsoilla ja nyrpistellä vaikka 50 ikävuoteen asti. Sen jälkeen voikin jo kirjottautua esim. mielenterveydellisistä syistä eläkkeelle.

• ikuinen opiskelija
        arbete är snyg. kirjoitti:

Mutta aina löytyy se asuntovelkainen polonen, jonka on pakko ottaa vastaan se matalapalkkainenkin työ, vaikka ei kiinnostaisi.
        Voihan sitä nirsoilla ja nyrpistellä vaikka 50 ikävuoteen asti. Sen jälkeen voikin jo kirjottautua esim. mielenterveydellisistä syistä eläkkeelle.

näinhän se on, mutta kun ei ole velkaa niin voi melkein valita työpaikan tai ainakin raakata ne huonot vaihtoehdot pois, kun mitään pakkoa ei ole.

1200€/kk puhtaana riittää mainiosti elämiseen(4 hlö), kun ei ole ylimääräisiä kuluja tai lainanlyhennyksiä. Asumiskulut, pakolliset laskut ja ruoka etusijalla ja muihin miten rahat riittää.

• Asenteesta kiinni.

Aina välillä elämä kusee silmään. Ei auta kuitenkaan jäädä tuleen makaamaan, voivottelemaan ja syyttelemään yhteiskuntaa. Loppujen lopuksi omasta ahkeruudesta ja viitselijäisyydestä se työnsaati on kiinni. Kukaan ei tule kotoa hakemaan.

• Erik.sairH

ASENNE RATKASEE AINA...KAIKKI REHELLINEN TYÖ ON ARVOKASTA SANOI ÄITINI AIKOINAAN JA OLI NIIN OIKIASSA....JUU MINUNKAAN TYÖSTÄ EI TULISI MITÄÄN ILMAN SITÄ SINUN MIELESTÄ HANTTIHOMMAA YM TEKEVÄÄ SIIVOJAA ELI LAITOSHUOLTAJAA...KIRUGIN SALI ON PUHDAS....EI PÖPÖJÄ....JA PAREMMIN PÄRJÄÄ TYÖSSÄ KUN ARVOSTAA SIIVOOJAA SIINÄ KUN LÄÄKÄREITÄ TAI HOITAJIA..ESIM NYT MINUN ALALLA. JA KAIKKIA TARVITAAN OPI SE LÄKSY....

• pää pystyyn

Mä olen siinä tilanteessa että teen ns. pätkätöitä. Työnantaja on ollut kolmisen vuotta sama. Työsuhteet vaihtelee. Joskus 2-3 kuukautta töitä, sitten puolen kuukauden kautta kuukauden tauko ja sitä rataa. mitään viikon pestiä ei ole järkeä ottaa koska siitä tulee taloudelliseti turpiin. Ei työttömyys ole mitenkään tavatonta näinä aikoina eikä sillä ole mitään väliä mitä muut sanoo saati ajattelee. mikään ei ole niin helppoa kun arvostella toisia ja moralisoida miten muiden pitäisi elää. Yleensä ne jotka ovat innokkaimmin ensimmäisenä kivittämässä jotakuta, saisivat tarkastella omaa elämäänsä ja sitä mikä siinä mättää. Mitä tulee niihin näkemiisi ihmisiin siellä työkkärin odotusaulassa, niin niillä on ihan tavanomaiset suomalaiset ilmeet: surulliset, vihaiset ja kyräilevat. Samanlaisiin naamoihin törmää joka paikassa: marketeissa, kadulla liikennevaloissa jne.

• aewtwer

Oma yritys vaan pystyyn. Saatanallinen hallitus pitää huolen siitä, että jos sen teet niin maksat veroa kyllä niiin perkkk.....sti.

• werwfwer2r

Oon ollu vuoden työttömänä. Tekisin vielä normipalkkaista työtä vuoden verran, jotta saisin asuntovelan kokonaan pois, mut hiljaista on työmarkkinoilla, mut hyvin
        tässä on kyl alkanu selviimää mitä sitä ihan aikuisten oikeesti vois alkaa tekee ja vaikka perustaa oman virman sitten jossain kohtaa. On ollu niin paljon aikaa miettiä muitakin maailmanmeno asioita et oksat pois.

• suhteetsuhteet

Et kerro, mitä tämä "hyvin koulutettu" tarkoittaa. Amiksista ja joistain ammattikorkeista hankittu osaaminen voi olla varsin kapea-alaista, mutta yleensä korkeakoulututkinnot eivät valmista mihinkään tiettyyn ammattiin. Nämä "koulutusta vastaavaa työtä etsivät" jumiutuvat usein tuijottamaan tiukasti tutkintonimikettä, sen sijaan että miettisivät, mitä osaavat ja missä kaikkialla sitä voisi hyödyntää. Sekin on hyvä, jos kykenee työssään hyödyntämään koulutusta edes jossain määrin. Muutama esimerkki:

Kaverini on viittä vaille valmis yleisen historian maisteri, ja työskentelee uutistoimittajana.

Toinen on restonomi, ammattina media-alan avainasiakaspäällikkö.

Kolmas on kauppatieteen maisteri (erikoistunut tietojärjestelmiin tai jotain), elättää itsensä freelance-näyttelijänä ja tekee sitä mistä nauttii.

Kaikki ovat sitä mieltä, ettei koulutus ole mennyt hukkaan, vaikkeivät sitä ihan yksi yhteen voisikaan hyödyntää.

Kuulostaa sitä paitsi siltä, että katsot työkkärin sivuja, ja sitten lähettelet hakemuksia sinne tippuviin ilmoituksiin. Varmaan puolet paikoista täytetään muuten kuin avoimen haun kautta. Eli hanki osaamisesi ympäriltä harrastuksia, juttele opiskelijakavereille (miten he ovat työllistyneet?), tapaa rekrykonsultteja, käy messuilla, esittele itseäsi firmoille ja lähettele avoimia hakemuksia. Eli käytä suhteita hyväksesi, ehkä joku opiskelijatoverisi on päässyt esimiesasemaan tai tuntee jonkun joka saattaisi tarvita sinua. Kerro yrityksille, miten voisit heitä auttaa eli tee itsesi tarpeelliseksi.

Saattaa olla, että joudut täydentämään tutkintoasi. Opiskelen itse bioanalyytikoksi, ja meidän luokalla on kolme biokemian yms. maisteria, jotka kyllästyivät tutkijan pätkätöihin. Saavat aiempien opintojen takia niin paljon hyväksilukuja, että valmistuvat n. 1,5 vuodessa, eikä töistä ole takuulla pulaa. Eikä kuulemma yhtään haittaa tehdä "alemman koulutustason" hommia.

• nii-in

Martti Ahtisaarikin on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja tehnyt jotain aivan muuta.

• )=)))

Taidanpa muuten tuntea tuon kolmannen kaverisi..on sanonut, ettei vaan pysty tekemään säännöllistä työaikaa ja tekee kyllä muutakin, lieneekö sama heppu? Hänellä on hyvin erikoista osaamista, harvinaislaatuista. Ainakin tiedot käy yksiin.

• Näin pääset tienaan

Nosta se työmarkkinatuki ihan hyvällä omalla tunnolla. Lisäksi voisit pyöräytellä suuren perheen mukuloita ja alkaa kotiäidiks. Sen lisäks sossusta voi pummia perheelle rahnaa. Ja sit voi mennä myös diakoniatoimistolle rutisemaan nii ne antaa maksusitoumuksen ruokakauppaan. Sit voi mennä keräämään tyhjiä pulloja viikonloppuisin ja istahtaa itsekin puiston penkille "ministerin salkun" eli 24kaljapäkin kanssa. Tulee vietettyä samalla sosiaalista elämää. Miehesikin piristyy kun saa välillä miettiä että kenen vierestä heräät seuraavana aamuna. Lisäksi vapaudut yhteiskunnan normeista. Osta halvalla kirppikseltä vaatteet nii ei tarvii esittää akateemista tärkeilijää. Sitten voisit kattoo pasi viherahon ja marko repairsin videoita youtubesta ja oppia jotain ekologisesta kierrättäjän pummielämästä. voisit samalla videoida kaiken tämän ja tulla kuuluisaksi. saataisiin naispuolinen viheraho....go go go!!!!

• sen kunniaksi

Mulla taas ensi vuonna tulee 20 v. täyteen akateemista työttömyyttä ja pätkätyötä...

Pitääköhän tarjota kakkukahvit jollekin toiselle työttömälle sen kunniaksi.

• työtöntyö

juu tarjoa mulle....kyl maistuu...

• ain laulain...

Ota vain niitä rupuhommiakin vastaan. Siitä on aina hyötyä työnhaussa, jos on ahkera ja tekevä. Voit samalla katsella koulutustasi vastaavaa työpaikkaa. Olen itse työnantaja ja en ota työtöntä töihin, ainakaan jos työttömyyttä on jatkunut jonkin aikaa. Se on kuitenkin merkki saamattomasta ja laiskasta ihmisestä. Olen sen oppinut kantapään kautta. Voit valittaa vaikka lopun ikääsi työttömyyttäsi, tulla asenteella et sitä tule saamaan, jos otaksut olevasi kaiken työn yläpuolella, mikä ei ole koulutustasi vastaavaa.
      Toinen seikka on kun olet nuori ja lapseton. Jossain vaiheessa alat tekemään jälkikasvua ja sehän tulee työnantajalle kalliiksi.
      Voit myös kysyä työvoimatoimistosa harjoittelurahan, joka maksetaan työnhalijalle harjoitteluajalta. Se ei ole suuren suuri, mutta auttaa työpaikan sanniissa, koska sillä ajalla voit opetella tehtäväsi ja sen jälkeen saatkin työpaikan ja myös oikeaa palkkaa, mikäli olet hyvä työntekijä. Voit myös tarjoutua ilmaiseksi tekemään muutaman viikon töitä, jos olet varma että osaat jotaikin. Kun näyttösi on annettu, on työpaikka varma, mikäli olet niin hyvä kuin uskot olevasi.
      Itse en ole ikinä ollut työtön. Opiskelin uuden ammatin vanhempana ja perustin oman yrityksen. Omat lapseni olen opettanut työn tekoon ja ovat koulutettuja, eivätkä ikinä ole olleet työttömiä. Jo opiskeluaikana heidät suorastaan "revittiin" töihin kotoa ja opiskelut vähän venähtivät, mutta saatiin loppuun ja työpaikat ovat vain tulleet, eli niihin on pyydetty. Joten mieti onko asenteessasi jotain vikaa, ku net saa työpaikkaa. Tekevä ihminen aina saa töitä. Aluksi ei kannata olla turhan ranttu.

• ExTyötön

Olet Hajalla aivan syyttä.

Ei työttömyys pilaa ihmistä.

Päinvastoin. Moni itsensä pieneksi tunteva kokee olevansa jotakin suurempaa ollessaan työtön. Paljon enemmän mahdollisuuksia.

Kun sinulle tarjotaan työtä ja työstä maksetaan työn arvo palkkana käteen saat rahaa.

Ei työ määrittele sitä miten arvokas itse olet. Vaan tehdyn työn arvon. Piste.

Työ on tuote jonka Sinä myyt työnantajallesi palkkaa vastaan. Piste.

Että hiukan rajoita tuota oman arvottomuudentunnettasi ja näe itsesi ja elämäsi mittaamattoman arvokkaana.

Aina kuitenkin tehty työ myydään halvimmalla mahdollisimmalla hinnalla, koska tarvitset rahaa.. annat työpanoksesi mielellään palkkaa vastaan.

Tehty työ on siis tuote jonka myyt ja mistä saat rahaa.

Kun olet työtön , sinulla on aina mahdollisuudet hakea parempaa työtä.
      Vaikka olisit työssä, sama mahdollisuus on aina.

Ja jos ei seudullasi ole hyvää työtä, tee vähemmän arvostettuja töitä.

Tekemällä vähemmän arvostettuja töitä ei sun arvo siitä miksikään muutu.

Arvosta tekemääsi työtä, oli se mitä tahansa.

• akateemik-62

Mitä sa valitat ja itket täällä työttömyyttäsi jos kaikesta huolimatta ei kuitenkaan RUPUHOMMAT kiinnosta!

Siinäpä se sinun työttömyyden syy PIILEEKIN! Yksi yhteiskunnan "hienohelma" taas loistaa.......

Kuuleppas lapsi pienoinen, elämä vaan on sellaista että joskus joutuu nöyrtymään oman elantonsa eteen ja tekemään muutakin kuin sitä omaa koulutusta vastaava työtä!

Vaihtoehdot ovat todellakin tuolla asenteella vähissä.
      Oman yrityksen perustaminen pelottaa, siksikö että joudut ottamaan vastuun itse ja ennen kaikkea tekemään oikeasti TÖITÄ.
      Jospa jatkaisit kitisemistä siellä kotona ja muista VAROA RUPUHOMMIA.

Voi vitsit että ottaa pattiin sun laiset valittajat

• Deadlift

Työ,työ,työ,työ,työ,työ.............................

Eiko tosiaankaan koskaan ihmisillä ole mitään muuta puheenaihetta ?!!!!!!

• Luova taiteilija

Kyllästyttää tuo ainainen työttömyyden demonisointi ja siitä valittaminen, ei koskaan löydetä mitään positiivsta - jumalauta, siinähän on loputtomasti aikaa ihmissuhteille, harrastuksille ja luovalle rentoutumiselle. Omaa mielen köyhyyttä ja mielikuvituksettomuutta, ellei keksi vapaa-ajallaan muuta tekemistä kuin kotona märehtiminen ja työttömän aseman surkutteleminen. Ota itseäsi niskasta kiinni ja etsi vaikka joku harrastus äläkä kitise. Ei ihme että työttömänä ollessaan ihmiset masentuvat ja alkoholisoituvat - ovat niin tylsiä, etteivät osaa kehitellä itselleen merkityksellistä tekemistä päiviensä täytteeksi. En minä ole koskaan ollut toimeton työttömänä, vaan koko ajan on jotain. Eikä ole viinaankaan tarvinnut ratketa.

• 40v liian vanhako ??

"Nyt näin reilu 4-kymppisenä ei enää tunnu töihin pääsevänkään, vaikka näyttöjä onkin. Koko ajan opiskeltu lisää, tiedot ajantasalla ja hyvässä fyysisessä kunnossa."

minulla on sama juttu ei saa töitä ei vaikka joka päivä hakee! ei pääse ees opiskelemaan niihinki hakenut:

olenko liian vanha kun täytin 40-vuotta,täysissä elinvoimissa,jopa papereitakin kysyttii pari viikkoa sitten kaupan kassalla :)
      työkokemusta on eri aloilta sekä koulutusta myös.

tää on aivan toivotonta,ihminen joka hakee töitä aktiivisesti ei saa mistään. täs menee jo mielenterveys jos kauan näin vielä jatkuu.

• tjänsteman'

Aloittajalle voin todeta, että ei pidä lannistua, vaan hankkia vielä joku ammatti, mihin liittyy varmempi työnsaanti. Mm. prosessiteolisuudessa koulutetaan työssä oppimalla ja siitäkin ajasta saa jotakin palkkaa.
        Vaikkei se ketään kiinnostakaan, niin voi valottaa omia samantapaisia kokemuksia vuosikymmenten takaa. Valmistuin amkk:sta 1976 työttömäksi eikä työnhaku tärpännyt ekana vuonna (UKK jopa julisti maahan hätätilan)
        Puolentoista vuoden kuluttua olin jo kouluttautumassa toiseen ammattiin, missä oli varma työnsaanti. Piti puntaroida epävarma työnsaanti hyvällä palkalla tai varma työ alhaisella palkalla. Valitsin jälkimmäisen. Kyllä silläkin sai asunnot ja autot hankittua kun hoiti raha-asiansa järkevästi ja riittävän pitkäjännitteisesti. Nyt työelämän jop päätyttyä on huojentunut olo.
        Pikku puhdetöiden lisäksi voi loikoilla vaikka sohvalla tai olla sateella netissä ja saan kuitenkin saman verran eläkettä kuin monet kaupungin normitöissä tai vaikka kaupan täteinä . Kyllä sillä pärjää ja voi olla tyytyväinen valintoihinsa kun ymmärtää olla kurkottelematta kuuta ja tyytyy vaikka normihommiin.

• aasinsilta

ei hävetä olla työtön, siis putkessa jo lisäpäivillä. On suorastaan nautinto.Yli 2v. sitten tuli yt ja ilmoitin itseni heti vapaaehtoiseksi ja sitten 15 muuta lyöttäytyi samaan sakkiin, kaikki pääsimme putkeen ja olemme tyytyväisiä olleet valintaamme. Saihan siinä sitten samanverran nuorempia säilyttää työnsä joille se on tarpeellinen ja estää ehkä elämän mittaisen syrjäytymisen. Me ei enää syrjäydytä vaan pärjäämme jo muutenkin.Nyt kun on taas suunitelmissa muuttaa noita putkiasioita niin kuka haluaa pois työelämästä niin kannattaa olla nyt itse aktiivinen ei sitä kukaan työnantaja tule tarjoamaan, saattaisi olla vaikka 'ikärasismia' mutta jos itse sopii asian niin silloin onnistuu.Miksi se hävettävää olisi.... jokainen joka meidät pois lähteneet tuntee tietää että olemme töitä ikämme tehneet eikä mitään lintsareita olla oltu, olemme ihan hyvällä mielellä 'työttömiä'' ei se häpeä ole.Tälläinen mielipuoli tänne muitten joukkoon mahtuu varmaan hyvin.On tietysti aivan eriasia niille joille se työ on vielä toimeentulon ehto ja olisi saatava välttämättä töitä, heille kaikkea hyvää onnea työn hakuun. Me vanhat voimme tehdä tilaa nuoremmille ihan vapaaehtoisestikin eikä odottaa sinne viimeiseen tappiin asti.

• jl65

Kultaseni hyvinkoulutettuna olen ottanut ruputöitä vastaan, siivouksella ja henkilökohtaisena avustajana olen ansainnut elantoni. Teknikoksi aikanani valmistuttuani pääsin tekemään prosessinhoitajan töitä, millä sain teollisuudessa hyvän elannon ja jatkoin koulutusta insinööriksi.
      Kaikille vaan niitä töitä omalta alalta ei löydy, ei niitä teknikkoja tai insinöörejä maailmassa tarvittu. Ota huomioon että koulutuskin tosiasissa vanhenee ja on päivitettävä ja uudelleen kouluttauduttava.
      Ruputöistä ei paljon ansaitse, pakko tehdä kahta työtä pärjätäkseen.
      Kun tekniikan työt loppuivat niin kouluttauduin hoitoalalle sairaanhoitajaksi ja työt ei lopu.

• AlfMelmac

3 kk:tta lomautettuna ja hakemuksia olen täyttänyt noin 100, kaikilta aloilta , joista on työkokemusta. Muutama haastattelu ei ole tuottanut tulosta. Rahaa vain menee matkusteluun Hki-Vantaa-Espoo suunnilla. Ei auta, ensi vuonna alkaa taas asuntolainan lyhennykset. Kaipa olisi helpompi myydä asunto ja etsiä halpa vuokra-asunto. Toivoa ei kuitenkaan kannata heittää pois eli haku jatkuu yhä.

• arekha

"Kaikesta tästä huonosta olotilasta huolimatta en enää koskaan aio tehdä rupuhommia, kuten siivoojaksi ryhtymistä. Alalla pari vuotta olleena ja vähän paremman koulutuksen saaneena siihen en ala"

No sitten oot laiska! On noloa olla työtön! Itse oon korkeasti koulutettu, mutta kun sopivaa työtä ei ollut, siivoojankin työ kelpasi.

• hehe

Kannattaa kouluttautua alalle jossa työllistyy, ääliö.
      Mitäs menit sinne taidekouluun opiskelemaan.

• 78o78o

Ap: Lopeta toi jorina. Haluat töitä? Tee mulle vaikka voileipä,bitch. :)

• Rupuhomissa tienaa

Minkä alan kouluts ap:lla on? Mikä on se "hyvä koulutus"? Entä työkokemus. Tuon ikäisellä sitä pitäisi jo olla aika lailla.

Jos sanoo olevansa ahkera, niin miten se käy ilmi esimerkisksi työnhakutilanteessa? Ahkera ei loisi kotona eikä torppaa kaikkia noita töitä joita tämä työtän ei suostu ottamaan,( jotka nekin vaativat ammattitaitoa ja ahkeruutta) ja joita hän ketaa sanoa rupuhommiksi.

Ahkera tekee vaikka vapaaehtoistyötä tai perustaa oman yrityksen tai jatkaa opintojaan tullakseen joksikin.

• neuvoisin sinua opiskelemaan lisää, pelkkä kotona oleminen ei olejärkevää ja lapsiakin voi tehdä silloin kun ei ole töitä.

• jovaari

Hei!
        Lapsia tehdään kun rakastellaan. Siis ei Työttömyyden perusteella.

• msda

Oletko aivan varma, että olet ollut aktiivinen? Minulla on ystävä joka on ollut työttömänä jo 2vuotta. Hän omasta mielestään on aktiivinen. Mutta itse en näe häntä kovinkaan aktiivisena. Hän kyllä hakee töitä, mutta vain sellaisia töitä jotka vaikuttavat kivoilta tai ovat lähellä kotia. Ehdotin hänelle työvoimatoimiston henkilöstövuokrausta, koska itse olen saanut sitä kautta töitä nopeasti aina, jos on olen ollut työttömänä. Olen 6vuotta asunut tällä paikkakunnalla ja tuosta ajasta olen ollut vain 4kk työttömänä, pisin yhtenäinen työttömyysaika oli 2kk ja sekin silloin, kun muutin tänne. Ehdotin hänelle kyseistä toimistoa, mutta ystävälläni oli tekosyy "ei ole rahaa mennä käymään paikan päällä."sitten hän oli menossa ystäväänsä tapaamaan samalle paikkakunnalle missä tämä toimisto on. Ehdotin, että jos hän siinä kaveriaan odotellessa kävisi siellä toimistossa, niin ei hänellä oli taas joku tekosyy miksei lähtenyt käymään. Sitten hän masentelee sitä, että kun ei löydä töitä vaikka aktiivisesti hakee.

• älkää viitsikö

Henkilöstövuokraus...hah, hah, haa...

Henkilöstövuokraus on pelkkää P A S K A A.

• pätkätyöt sucks

Pätkätöillä ei elä ja tulevaisuutta ei voi suunnitella pätkätöiden varaan. Vakituinen työ on ainoa tapa saada rahaa jonka varaan voi sitten suunnitella tulevaisuutta, kuten lastenhankintaa, asunto- ja autolainaa,..

• msda
        pätkätyöt sucks kirjoitti:

Pätkätöillä ei elä ja tulevaisuutta ei voi suunnitella pätkätöiden varaan. Vakituinen työ on ainoa tapa saada rahaa jonka varaan voi sitten suunnitella tulevaisuutta, kuten lastenhankintaa, asunto- ja autolainaa,..

ilman noita pätkätöitä en mahdollisesti olisi saanut vakituista työpaikkaa. Pätkätöistä on aloitettava. Vakituisia työpaikkoja on vähän tarjolla ja niihin otetaan monesti kokemuksen omaavia. Itse tein pari vuotta pätkätöitä, jonka jälkeen kävi tuuri ja sain vakituisen työn. Nyt toinen vakituinen työ menoillaan.

Ja mitä noita henkilöstövuokraus firmoja olen vertaillut, niin kyllä työvoimatoimiston oma henkilöstövuokraus on ollut tähän mennessä paras. Ei vuokratyö välttämättä pahasta ole aloittelijalle.

• Työnhakija

Hei!

Suosittelen hakemusten lähettämisen lisäksi henkilökohtaista visiittiä mahdolliseen työpaikkaan, siten työnantaja saa paremman kuvan hakijasta. Omaa aktiivisuutta kaivataan! :)

Nimim. kokemusta on... Lähetin pitkästi toistakymmentä työhakemusta netissä, mutta kaikista paikoista tuli kieltävä vastaus. En kuitenkaan lannistunut, vaan lähdin kierrokselle eri paikkoihin reilusti ovesta sisään ja kysymään töitä. Neljässä paikassa käytyäni, kahdessa paikassa pikaisesti haastateltuna, sain muutaman päivän päästä näistä kahdesta paikasta työtarjouksen. Toinen oli S-ryhmä, joka nettihakemukseni perusteella sanoi ettei ole työtä tarjottavana...

Eli reilusti liikkeelle vaan!

• tätä tää nyt on

Suomen sivistysvaltio on nyt vaan tämmöinen. Köyhälle kireä paikka elää ja rikkaalle paratiisi.

Ylelle kyllä pystytään järjestämään vero mikä pitää tämän kannattamattoman puljun pystyssä, muita maita halutaan tukea ja pankkien persetkin pitää pelastaa. Näillä rahoilla voitaisiin kyllä työllistää kaikki työttömät, mutta kysymys on siitä mihin ne rahat halutaan pistää.

Äänestämällä voit vaikuttaa, joten en suosittele äänestämään Oikeistoa jos olet köyhä.

• http://adf.ly/3jmKZ
      • kkkkkåpkp

Ja kaikille pitäisi olla sanomattakin selvä, ettei näitä linkkejä kannat klikkailla.

En viitsi edes asiaa tarkistaa, mutta olenpa myös aivan varma, että etenkin tuo jälkimmäinen linkki tosiaan on nimenomaan tälle linkin omistajalle sentin osia antava mainoslinkki, joten...

• Mitä.

Hävettävää on olla työttömänä? Jos ei töitä löydy,ei siinä ole mitään hävettävää. Maailmassa on juuri tälläkin hetkellä miljoonia ihmisiä,jotka ovat työttömänä.

• työttömyys on vaihde joka kerran eletään.nauti nyt kun olet sitten loppuelämäs töissä.god jul.

• sisters and broth

Kannattaa miettiä, että mitä voit tehdä vielä lisää, jotta pääset todellakin töihin. Tässä joitakin ehdotuksia:

- lue lisää kieliä. Kielitaidosta ei ole koskaan haittaa
      - kouluttaudu ATK:n osalta. Käytännön hommissakin pitää osata esim. Wordiä ja Exceliä. Nämä taidot ovat joskus ihan hukassa akateemisen alan ihmisillä
      - yritä saada harjoittelupaikka. Ilmainen tai tuettu harjoittelupaikka on parempi kuin olla työttömänä. Vuoden työkokemus on kultaakin kalliimpaa kuin jos vertailussa on vuoden työttömänä ollut kollega
      - käytä olemassa olevia kontakteja. Onko opiskelukaverisi sellaisessa työssä, joka rekrytoi ahkerasti?
      - yrittäjyys vaikkapa osa-aikaisestikin olisi hyvä vaihtoehto
      - jatko-opinnot yliopistolla?
      - olisiko alasi messuilla, opiskelijajärjestössä, ammattiliitossa tms. toimintaa, jossa voisit luoda niitä kontakteja?
      - työskentely tai jatko-opiskelu ulkomailla?

Itse suunnistaisin ulkomaille, jos takana olisi jo vuosi työttömyyttä. Vaikka sinulla olisi parisuhde, koira tai hyviä kavereita, niin ne eivät saa olla esteenä työllistymisellesi.

Jos on työttömänä, niin pitäisi tehdä vähintään puolikkaan työpäivän verran töitä kotona sen eteen, että työllistyy eli etsi työpaikkoja, soita, lähetä avoimia hakemuksia ja kouluttaudu lisää.

• JohnnyPuma

Ehkä olen laiska mutta en ole koskaan tajunnut tuota hakemusten lähettelemisen itseisarvoa. Jotkut sanovat lähettäneensä satoja hakemuksia lyhyessä ajassa. Itse uskon enemmän täsmäiskuihin kuin tällaiseen hakuammuntaan.

Lisäksi en usko että tällaisia määriä lähettelevä paneutuu yksittäiseen hakemukseen kovinkaan paljon. Koska jos todella teet hyvän hakemuksen, se vastaa parhaimmillaan melkein yhtä työpäivää. Copypastellahan sitä voi tehtailla vaikka kuinka paljon samankaltaisia hakemuksia.

• vgdfgsgd

No ei kai kellään viikkoa mene hakemuksen tekemiseen? Itse sain yhden vuoden mittaisen työpaikan nettihakemuksella, henkiltiedot lomakkeeseen ja cv, sekä LYHYt kuvaus itsestä, max oli jotain 1000 merkkiä...

• cuubbbb

Itse olen ollut työttömänä vuositolkulla ilman tukia ym. Oma firma takaa sen ettet mitään työkkäristäkään saa. En ryyppää, enkä ole epäsosiaalinen tapaus.
      Yrittänyt olen kaikenlaista ja tuloja on tullut sieltä ja täältä. Kaikkein tärkeintä on se, ettei menetä luottamustaan Jumalaan.
      Elämä on ollut aika raskasta, mutta toisaalta mielenkiintoista. Jumala on pitänyt huolen ja rahaakin on tilillä vielä kohtuullisesti. Asuntokin on oma.
      Kohta yhteiskuntamme ajautuu siihen pisteeseen, että työt vähenevät monilta ja työkkärin käytävät täyttyvät ihmisistä jotka todella haluaisivat paiskia töitä mutteivät saa. Sillloin monella ihmisellä on ahdistus. Moni ei tajua sitä, että kohta tulemme aikaan, jolloin juuri mikään, mikä nyt on ollut itsestäänselvyys ei sitä enää ole. Ruoka kallistuu älyttömästi. Työt vähenevät radikaalisti ja toimeentulosta on hätä.
      Tällöin on Jumalan aika astua monen ihmisen elämään.

• ei hävetä työttömyys

lisäpäivillä olen myös ja vielä vuosi, sitten vanhuuseläkkeelle, mutta työhakijana pitää olla, sillä ansiosidonnaista saa vain kun on työhakija, eipä taida olla pelkoa, että kukaan työtä tarjoaa, mutta itsekkin annan tilaa nuorille, heille pitää löytyä työtä sillä elämä on edessä ja olen kans tehny jo yli 35v työtä

• Vanha ja ruma

Niinpä niin aina ei nuoruudella ja kauneudella voiteta edes töitä meiltä vanhoilta ja rumilta:) Työhön tarvitaa pätevyyttä ja pitkää kokemusta yms. mua aina jotenkin alkaa ärsyttää kun nuoret ja kauniit luulevat olevansa työmarkkinoiden napa.

• jouvaa

Hei!
      Ei kannata hävetä kun olet olut aktiivinen. Itse olin 6,5 vuotta työttömänä. Tosin minulla oli ikärasite. En antanut asian häiritä. Hakeuduin vapaaehtoiseen toimintaan eli vertaisohjaajaksi, jonka lopetin vasta kun täytin 70. Sitä ennen toimin työttömien yhdistyksessä, joka oli myös antoisaa. Nän lyhyessä kirjeesä ei voi kaikkea kertoa mutta älä lopeta aktiivisuutta.
      Ajattelee
      Jovaari

• Työihminen

"puolen vuoden aikana sekä työhakemuksia melkein 20 paikkaan- tuloksetta"

VITSAILETKO??? Minä työttömänä ollessani laitoin kuukaudessa enemmän hakemiuksia, hyvinä viikkoina enemmän!
      Kyllä joka arkipäivä tuli ainakin yksi hakemus lähetteyä. Työhaastetteluja tuli tuolla tahdilla noin 1kpl /kk. Ja töitä löydettyäni vielä muutamista paikoista hain.

Kehottaisin myös menemään joko työkkärin työharjoitteluun omalle alallesi tai ns. hanttihommiin. Tai ehkä jollekin kurssille.
      Tämä siksi, koska fakta on, että saat paremmin töitä, jos sinulla on jo töitä.

Minäkin otin ensin muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen työkkärin työharjoittelun (ns. orjatyöpaikan=työ ilman palkkaa, onneksi minulla paikka oli kiva ja rento) jonka avulla pääsin hanttihommiin ja tämän jälkeen unelmaduuniin omalle alalle. Ja suoraan sanottiin monessa työhaastattelussa, että on riski palkata "kotona makaaja", koska ei heistä tiedä pystyvätkö ollenkaan säännölliseen työhön. Mutta jos on edes jotain päivisin tekemässä, niin paikan saa helpommin. Ja tuo puoli vuotta alkaa olla se raja missä ruvetaan viimeistään katsomaan kieroon ns. laiskottelua.

• kysynpähän vaan

Jos ihminen ei asu pääkaupunkiseudulla niin mihin hän laittaa työhakemuksia 100 kpl? Oman alan töitä saattaa olla vain muutama haussa kuukauden aikana, samoin niitä hanttihommia joita voi tehdä ilman koulutusta.

• gggggggdfgsdfg

Mä muutin 400 km, vaikka on puoliso muualla. Aiemmin kävin 60 km päässä, tietty nykyään on bussiyhteyksiä heikennetty, joten se asettaa omat haasteensa.

• Et ole ainoa... :(
    • jejeejeje

kuka tarvii enää palkallista työntekijää? harjoittelijan tilalle otetaan aina uusi tollo harjoittelija joka tekee työn ilmaiseksi yrityksille.

No voihan sitä sutta sitten alkaa tulemaan ja ainahan voi olla se vaara, jos ei palkkaa tule, niin voi vahingossa hajoo koneita tai tuotteita. Viime kädessä nuppi poksahtaa, kun ei tule palkkaa elämiseen ja lekuri kirjottaa hullun paperit.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      80
      5018
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe