Mitä on yliopistomatematiikka...

Garou

...ja mitä ihmeen iloa sitä on opiskella? Onko siellä vielä jotain annettavaa? Tutkistellessani Turun yliopiston tutkimuskohteita, huomasin, että kaikki tutkimus tuntui keskittyvän johonkin hemmetin sovellutuksiin (koodausta, virheitä jne.). Onko itse
matematiikassa jo selvitetty kaikki tarpeellinen, ts. onko ihmisen tiedonhalu jo tyydytetty matematiikan "suuressa tuntemattomuudessa", kukaan ei enää halua tutkia sitä?
(Tämä on tätä katkeroituneen abiturientin vuodatusta. Olen todennut, että minähän en tajua matematiikasta mitään, tosin seinä nousi vastaan fysiikan matemaattisissa menetelmissä. Kaikki nämä
moninkertaiset integraalit ja viivaintegraalit jne. menevät aivan yli ymmärryksen. Ja siltikin siellä sivuutetaan asioita vedoten "sopivan säännöllisiin funktioihin" ja jos joihinkin typeryyksiin, joille ei anneta todistusta. Vaikkei sitä todistusta kirjoitettunakaan oletettavasti ymmärtäisi. Mutta olisipa annettu ainakin jokin todistus väitteille.)

Että näin. Meni hieman ohi ja ympäri aiheen, mutta
väliäkö sillä. Vastauksia odotellessa.

2

2166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm...

Perustutkimus luo tietenkin pohjan soveltavalle matematiikalle.

Ja kyllä yliopistomatematiikan opiskelu antaa hyvät välineet soveltavalle matematiikan tutkimisellekin (jota käytetään suurempien laitteistojen, ohjelmistojen jne jne jne suunnittelussa).

Avoimia kysymyksissä "puhtaassa" matematiikassa on vaikka muille jakaa, mutta sen tutkimisen tulokset näkyvät mahdollisesti vasta vuosien päästä muualla tieteessä (jo soveltavassakin matematiikassa). Jos näkyvät koskaan. Hitaastihan se ala kehittyy verrattuna siihen tietomäärään, jota meillä jo on. Lisäksi uudet tutkimustuloksetkin ovat niin korkeatasoisia, että vain muutama siihen erikoisalaan keskittynyt asiantuntija ne ymmärtää.

Itse tähtään soveltavaan matematiikkaan, joten en ole varma puhtaasta puolesta - joku asiaa enemmän tunteva voisi myös informoida?

• Idszt

En ehkä ole yhden vuoden kokemuksella aivan paras vastaaja, mutta jotain voisin yrittää sanoa. Mielestäni yliopistomatematiikka on sitä samaa matematiikkaa kuin lukiossakin, mutta moninkertaisesti laajempana, syvällisempänä, perusteellisempana ja kauniimpana. Lukiossa opetusohjelma on hyvin lineaarinen ja keskittyy pääasiassa analyysiin ja geometriaan, kun taas yliopistolla avautuu eteen lukemattomia uusia matematiikan haaroja: algebra, lukuteoria, topologia, kombinatoriikka ym. Jotka kaikki kuitenkin ovat jotenkin kytköksissä toisiinsa.

Ehkä suurin ero on lähestymistavoissa. Lukiomatematiikka on hyvin laskennallista, eikä ole käsitteelliseltä tasoltaan kovin kehittynyttä. Korkeampi matematiikka liikkuu tässä mielessä aivan omissa sfääreissään, ja kehittää opiskelijan kykyä abstraktiin ajatteluun. Yliopistolla jokseenkin kaikki opetettava aines todistetaan, ja edellytetään, että opiskelija osaa myös itse tarvittaessa todistaa käyttämiensä menetelmien oikeellisuuden. Usein asiat tuntuvat niin abstrakteilta, että niiden sisäistäminen vaatii todellista ajatustyötä. Toisaalta, jos on kiinnostunut matematiikan soveltamisesta käytännössä, yliopistomatematiikka ei välttämättä ole paras valinta, vaikka sovellettuun matematiikkaan voi kaiketi erikoistua yliopistollakin.

Noista tutkimuskohteista sen verran, ettei ymmärtääkseni kaikki tutkimus Turussa suinkaan keskity sovelluksiin. Olen ymmärtänyt, että Turku on saavuttanut jonkinlaisen maineen juuri klassisen matematiikan, kuten algebran ja lukuteorian tutkimuksessa. Ainakin omilla linjavalinnoillaan voi vaikuttaa siihen, minkälaisen matematiikan kanssa pääsee itse työskentelemään.

Viimeiseksi voin vielä vastata "mitä iloa sitä on opiskella" -kysymykseen omasta näkökulmastani.
      Se on hauskaa. Matematiikan pyörittely on mukavaa, haastavaa ja ajatuksia selkeyttävää puuhastelua. Lisäksi vaikean ongelman ratkaisusta pitkän työskentelyn jälkeen saa mukavan euforian tunteen. Ja vaikkei matikkaa opiskelemalla suoranaisesti hyödyttäisi maailmaa, niin eipä sitä siinä vahingoitakaan.

Noniin, ehkä joku konkarimatemaatikko sitten antaa seuraavaksi kunnon vastauksia kysymyksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe