Vaihteettomassa vakiopyörässäni on sellainen vika, että jos ajamaan lähtiessä toinen poljin on ylhäällä ja laittaa sille jalkansa ottaakseen hyvän lähtövauhdin, poljin putoaakin alas aivan kuin ketjua ei olisi lainkaan. Olen jo kerran onnistunut kaatumaan tästä syystä ajamaan lähtiessä, ja monesti olen ollut vähällä. Jyrkkään ylämäkeen polkiessa saattaa käydä samoin. Seisoviltaan ei uskalla ajaa lainkaan. Ajamaan lähtiessä on pakko varmistua, että toinen poljin on kunnolla alhaalla ja että laittaa jalkansa vain sille, sitten pehva penkille ja toinen jalka mukaan. Pyörässä on uudet ketjut, jotka ovat taatusti kireällä, joten löysistä ketjuista tämä ei ainakaan johdu. Mutta mistä mahtaa johtua?
Simppa
Mikä vakiopyörässä vikana?
6
268
Vastaukset
- Fillarilla...
No ei johdu ketjuista .....?
Takakappa kaipaisi huoltoa. Purku, puhdistus, uudet rasvat, kasaus ja baanalle. Helppo homma itsekin tehtynä, mutta eipä pyörähuoltakaan tuosta montaa kympiiä ota.- Simo Simpanssi
Enpä usko, että on pyörän likaisuudesta kyse. Aika monella tavallisella vakiopyörällä on aika monta vuosikymmentä tullut ajelluksi, eikä moista ole koskaan ennen tapahtunut. Kyllä jokin osa on nyt rikki.
Simppa - Fillarilla...
Simo Simpanssi kirjoitti:
Enpä usko, että on pyörän likaisuudesta kyse. Aika monella tavallisella vakiopyörällä on aika monta vuosikymmentä tullut ajelluksi, eikä moista ole koskaan ennen tapahtunut. Kyllä jokin osa on nyt rikki.
SimppaTarkoitin tietenkin takakapan sisäpuolista likaisuutta. Vanhat kapat olivat muuten paljon parempia kuin uudet. Niissä oli jopa rasvanippa, josta sai helposti lisättyä öljyä. Uudet on tehty halvalla, halvoilla menetelmillä ja halvoista materiaaleista.
- tertertet2
Vapaarattaan kynnet eivät ota kiinni? Uusi vapaaratas maksaa luultavasti vähemmän kuin huolto (ja huolto luultavasti vain putsaa vapaarattaan ensi töikseen).
- Simo Simpanssi
Voisiko sen vapaarattaan vaihtaa itse? Ja onko vielä muita mahdollisia vikakohtia kuin vapaaratas?
Tämä on ensimmäinen halpapyörä, jonka olen koskaan ostanut -- maksoi 4-5 vuotta sitten siinä 250 euroa. Halpa hinta näkyy nyt sitten tällä tavoin ja lisäksi vielä maalin hilseilynä. Vika ilmeni jo vuosi sitten. Aluksi kuvittelin sen johtuvan ketjujen venymisestä, mutta uusien ketjujen vaihtaminen ja kiristäminen ei auttanut. Vanhat ketjut muuten menivät poikki ihan vain tasamaalla ajaessa. Ensimmäinen kerta minun elämässäni kun ketjut ovat katkenneet. Muuten kyllä on erinomaisen kevyt pyörä polkea. Tykkään pyöräillä pitkiä matkoja vaikka onkin ihan vain tällainen vaihteeton pyörä.
Simppa - Fillarilla...
Simo Simpanssi kirjoitti:
Voisiko sen vapaarattaan vaihtaa itse? Ja onko vielä muita mahdollisia vikakohtia kuin vapaaratas?
Tämä on ensimmäinen halpapyörä, jonka olen koskaan ostanut -- maksoi 4-5 vuotta sitten siinä 250 euroa. Halpa hinta näkyy nyt sitten tällä tavoin ja lisäksi vielä maalin hilseilynä. Vika ilmeni jo vuosi sitten. Aluksi kuvittelin sen johtuvan ketjujen venymisestä, mutta uusien ketjujen vaihtaminen ja kiristäminen ei auttanut. Vanhat ketjut muuten menivät poikki ihan vain tasamaalla ajaessa. Ensimmäinen kerta minun elämässäni kun ketjut ovat katkenneet. Muuten kyllä on erinomaisen kevyt pyörä polkea. Tykkään pyöräillä pitkiä matkoja vaikka onkin ihan vain tällainen vaihteeton pyörä.
SimppaYmmärsin tuosta vakiopyörästä, että kyseessä on tavallinen yksivaihteinen jalkajarrullinen takakappa. Ei niissä mitään kynsiä tai erillisiä vapaarattaita ole. Veto perustuu kitkaan. Siellä eräänlaiset kiilat, jotka puristuvat kapan rumpuun eteenpäin polkiessa ja välittävät näin vedon renkaaseen. Mekanismi on hyvin simppeli ja jostain syystä se nyt hieman takertelee.
Jos kyseessä on uudehko halpa takakappa (shimano tai vastaava) en ihmettilisisi jos kyse on ihan simppelisti osien ruostumisesta vähäisen rasvan takia. Voihan siellä tietenkin joku osa olla ihan oikeasti rikki. Biltemasta saa perusvanteen kappoineen melko halvalla, mutta edelleenkin luulisin, että purku, puhdistus ja rasvaus korjaa tilanteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381