Haaste kirkolle

Eveilee

Aion erota kirkosta vuoden loppuun mennessä jos kirkko ei sitä ennen todista opettamiaan asioita todeksi. Tällä haasteella saan selville että huijaako kirkko meitä.

Toivon mahdollisimman monen osallistuvan tähän haasteeseen.

76

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen malliin

Kirkko ei todista sulle yhtään mitään.
      Jumalaa taas et voi huijata.

• Eveilee

""Kirkko ei todista sulle yhtään mitään.""

Se on kirkon ongelma.

• Terve itsekritiikki

Mitäköhän kirkko sitten opettaa nykyään?

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi?

Eikö riitä, mitä vielä? Eikö se sentään ole kiva, että sinäkin voit nyt sitten ihan rauhassa uskoa vaikka Buddhaan ja toteuttaa oletuksiasi Buddhan opetuksista. TAi: miten olisi saunatonttu. New age on myös täysin ok. Anything goes! Ihanaa, olemme vihdoimme vapauttaneet itsemme kristinuskon kahleista.

Mutta kenen kirkko on?

Sitä paitsi täytyy taas sanoa tähän se klassinen

Kuinka näet kaivaa sitä malkaa veljesi silmästä....Ai, anteeksi, tuli vahingossa lainattua Raamattua, jonka saisi ilmeisesti heittää roskakoriin aika isonkin porukan mielestä. Odota vielä vähän aikaa, kyllä se Kristus saadaan pian poistettua sieltä...

• Terve itsekritiikki

Ja muistakaa, kaikki tiet vievät Roomaan, jopa saunatontun.

• Eveilee, millaista todistusta kaipaat? Jos kaipaat loogista tieteellistä todistusta, kukaan ei voi sinulle sellaista antaa. Jumalan olemassa, Jeesuksen jumaluus tai Pyhän Hnegen toiminta maailmassa eivät ole järjellä tavoiettavia asioita. Ne on uskottava tosiksi.

Itse olen kasvanut uskossa erityisesti sellaisten kokemusten kautta, jolloin olen huomannut, että se, millaiseksi Raamatussa Jumala kuvaillaan, on oman elämäntilanteitteni kautta osoittautunut todeksi. Jumalatodistuksia voidaan pähkäillä ikuisesti, mutta mitään täysin pitävää ei tulla koskaan saavuttamaan, sillä kirkon julistuksessa on kyse uskosta, ei tiedosta.

Toivotan sinulle loppuvuotta, jona voisit etsiä Jumalaa sydämellä, sillä järki ei häntä tavoita.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• Mirka ...

""Ne on uskottava tosiksi.""
        (Hannu Lehdeskoski
        Pastori)

Eli, on vain uskottava ettei kyse ole huijauksesta. Voiko olla naurettavampaa ...

• Eveilee

""Eveilee, millaista todistusta kaipaat?""
        Millaisia todisteita kirkolla on esittää esim. "jumalasta ja pyhästä hengestä".

• Hyvästi kirkko
        Eveilee kirjoitti:

Lehdeskosken kirjoitus ei vakuuttanut ainakaan minua ja erosin tänään kirkosta.

• Eveilee kirjoitti:

Eveilee, kirkko on ihmisten yhteisö, joka uskoo Jumalan olemassaoloon. Kun kyse ihmiten yhteyisöstä, voit kirkon piiristä saada kysymykseesi niin monta vastausta, kun on ihmisiäkin. Vaikka joillakin uskon olisi sama, on suhde Jumalaan aina henkilökohtainen.

Jumala ei ole vastausautomaatti. Jumalan todellisuuden havaitseminen vaatii myös omaa aktiivisuutta. Olisivatko israelilaiset päässeet pakkosiirtolaisuudesta kotiin, jos he eivät oli lähteneet kävelemään. Olisiko sokea Partimaios saanut näköään, jos hän ei olisi, opetuslasten vastustuksesta huolimatta huutanut Jeesukselt apua.

He tulivat Jerikoon. Kun Jeesus sitten lähti kaupungista opetuslastensa kanssa ja suuren väkijoukon seuraamana, tien vieressä istui sokea kerjäläinen Bartimaios, Timaioksen poika. Kun hän kuuli, että ohikulkija oli Jeesus Nasaretilainen, hän alkoi huutaa: "Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!" 48 Monet käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: "Daavidin Poika, armahda minua!" Silloin Jeesus pysähtyi ja sanoi: "Kutsukaa hänet tänne." He menivät kutsumaan sokeaa ja sanoivat hänelle: "Älä pelkää. Nouse, hän kutsuu sinua." Mies heitti vaippansa yltään, nousi kiireesti jaloilleen ja tuli Jeesuksen luo. "Mitä haluat minun tekevän sinulle?" Jeesus kysyi. Sokea vastasi: "Rabbuuni*, anna minulle näköni." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, uskosi on parantanut sinut."* Samassa mies sai näkönsä takaisin, ja hän lähti kulkemaan Jeesuksen mukana. Matt 10: 46-52

Jos jäät passiivisena odottamaan kirkon tai Jumalan toimintaa, saat osottaa todella pitkään.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Kysyn vielä kerran, millaista todistusta kaipaat?

Hannu Lehdeskoski
        Pasori

• Eveilee
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Eveilee, kirkko on ihmisten yhteisö, joka uskoo Jumalan olemassaoloon. Kun kyse ihmiten yhteyisöstä, voit kirkon piiristä saada kysymykseesi niin monta vastausta, kun on ihmisiäkin. Vaikka joillakin uskon olisi sama, on suhde Jumalaan aina henkilökohtainen.

Jumala ei ole vastausautomaatti. Jumalan todellisuuden havaitseminen vaatii myös omaa aktiivisuutta. Olisivatko israelilaiset päässeet pakkosiirtolaisuudesta kotiin, jos he eivät oli lähteneet kävelemään. Olisiko sokea Partimaios saanut näköään, jos hän ei olisi, opetuslasten vastustuksesta huolimatta huutanut Jeesukselt apua.

He tulivat Jerikoon. Kun Jeesus sitten lähti kaupungista opetuslastensa kanssa ja suuren väkijoukon seuraamana, tien vieressä istui sokea kerjäläinen Bartimaios, Timaioksen poika. Kun hän kuuli, että ohikulkija oli Jeesus Nasaretilainen, hän alkoi huutaa: "Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!" 48 Monet käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: "Daavidin Poika, armahda minua!" Silloin Jeesus pysähtyi ja sanoi: "Kutsukaa hänet tänne." He menivät kutsumaan sokeaa ja sanoivat hänelle: "Älä pelkää. Nouse, hän kutsuu sinua." Mies heitti vaippansa yltään, nousi kiireesti jaloilleen ja tuli Jeesuksen luo. "Mitä haluat minun tekevän sinulle?" Jeesus kysyi. Sokea vastasi: "Rabbuuni*, anna minulle näköni." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, uskosi on parantanut sinut."* Samassa mies sai näkönsä takaisin, ja hän lähti kulkemaan Jeesuksen mukana. Matt 10: 46-52

Jos jäät passiivisena odottamaan kirkon tai Jumalan toimintaa, saat osottaa todella pitkään.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Hannu Lehdeskoski
        Pasori

Hei Hannu Lehdeskoski. Vastauksesi ei miellyttänyt minua.

""Jos jäät passiivisena odottamaan kirkon tai Jumalan toimintaa, saat osottaa todella pitkään.""
        -Epäilykseni kusetuksesta vahvistuu.

Jos ette parempaan pysty niin, eroan kirkosta vuoden loppuun mennessä.

• Tuleva uskis

Hei pastori

Intiassa on kylä jossa uskotaan sammakkojumalaan.
        Voinko saada yhteyden tähän sammakkojumalaan samoin menetelmin kuin siihen sinun jumalaasi?

• Menevä pastori
        Tuleva uskis kirjoitti:

Hei pastori

Intiassa on kylä jossa uskotaan sammakkojumalaan.
        Voinko saada yhteyden tähän sammakkojumalaan samoin menetelmin kuin siihen sinun jumalaasi?

Kyllä. Sammakojumalan olemassaolo, jumaluus tai toiminta maailmassa eivät ole järjellä tavoitettavia asioita. Ne on uskottava tosiksi.

Tulet kasvamaan uskossa erityisesti sellaisten kokemusten kautta, jolloin huomaat, että se, millaiseksi sammakkojumala kuvaillaan, osoittautuu todeksi omien elämäntilanteittesi kautta. Jumalatodistuksia voidaan pähkäillä ikuisesti, mutta mitään täysin pitävää ei tulla koskaan saavuttamaan, sillä sammakkojumalan julistuksessa on kyse uskosta, ei tiedosta.

• Eveilee kirjoitti:

Hei Hannu Lehdeskoski. Vastauksesi ei miellyttänyt minua.

""Jos jäät passiivisena odottamaan kirkon tai Jumalan toimintaa, saat osottaa todella pitkään.""
        -Epäilykseni kusetuksesta vahvistuu.

Jos ette parempaan pysty niin, eroan kirkosta vuoden loppuun mennessä.

Eveilee. et vieläkään vastannut kysymykseeni, millaista todistusta sinä kaipaat? On aika mahdotonta vastata, kun ei tiedä kysymystä. Millaiseen vastaukseen olisir tyytyväinen?

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

• Eveilee

Eveilee. et vieläkään vastannut kysymykseeni, millaista todistusta sinä kaipaat? On aika mahdotonta vastata, kun ei tiedä kysymystä. Millaiseen vastaukseen olisir tyytyväinen?

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Kyllä sinä pastorina tiedät mitä todisteilla tarkoitetaan. Eli, mitä todisteita sinulla on kirkon edustajana esittää jumalasta, jeesuksesta, pyhästä hengestä, enkeleistä, rukousten toimivuudesta jne.

• sfsfagagaegge

• Voi raukkaa

• Eveilee kirjoitti:

Kyllä sinä pastorina tiedät mitä todisteilla tarkoitetaan. Eli, mitä todisteita sinulla on kirkon edustajana esittää jumalasta, jeesuksesta, pyhästä hengestä, enkeleistä, rukousten toimivuudesta jne.

Vaikka olen kuinka pastori, en voi tietää, mitä sinä Eveilee päässäsi ajattelet. Joten, voisitko vielä avata kysymystäsi, ehkä sitten voin vastata siihen paremmin.

Jos yleisellä tasolla tarkastellaan uskonnollisten ihmisten toimintaa, on huomattu, että uskolla tätä mailmaa suurempaan voimaan on antanut ihmisille voimia kohdata elämän vastoinkäymisiä. Toinen historiaa tarkastelemalla saatava huomio on, että uskonnot säilyvät suurtenkin mullistusten keskellä. Uskolla on siis ihmisille merkitystä.

Tämä on tällaista yleistä jorinaa, mutta, jos haluat todella miettiä ja saada selville, onko Jumala olemassa, sinun täytyy itse asettua kuuntelemaan Jumalaa.

Jos kyselet uskontunnustusten ja Raamatun tekstien todistusvoimaa, niitä pitää lukea ihmisten kokemuksinaJumalan toiminnasta, eivätkä ne suoranaisesti todista Jumalan olemassaolosta.

Jos sinua ei miellytä tällainen tapa etsiä vastausta, luultavasti tulet eroamaan kirkosta vuoden lopussa.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

• Eveilee

Vaikka olen kuinka pastori, en voi tietää, mitä sinä Eveilee päässäsi ajattelet. Joten, voisitko vielä avata kysymystäsi, ehkä sitten voin vastata siihen paremmin.

Jos yleisellä tasolla tarkastellaan uskonnollisten ihmisten toimintaa, on huomattu, että uskolla tätä mailmaa suurempaan voimaan on antanut ihmisille voimia kohdata elämän vastoinkäymisiä. Toinen historiaa tarkastelemalla saatava huomio on, että uskonnot säilyvät suurtenkin mullistusten keskellä. Uskolla on siis ihmisille merkitystä.

Tämä on tällaista yleistä jorinaa, mutta, jos haluat todella miettiä ja saada selville, onko Jumala olemassa, sinun täytyy itse asettua kuuntelemaan Jumalaa.

Jos kyselet uskontunnustusten ja Raamatun tekstien todistusvoimaa, niitä pitää lukea ihmisten kokemuksinaJumalan toiminnasta, eivätkä ne suoranaisesti todista Jumalan olemassaolosta.

Jos sinua ei miellytä tällainen tapa etsiä vastausta, luultavasti tulet eroamaan kirkosta vuoden lopussa.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Vielä kerran. Voisitko todistaa ettei opetuksenne jumalasta, jeesuksesta, enkeleistä, pyhästä hengestä, rukousten toimivuudesta ole pelkkää huijausta. Haloo, Pitääkö nämä vääntää sinulle rautalangasta ennen kuin tajuat vai tarkoituksellako heittäydyt tyhmäksi?
        OLE REHELLINEN JA LOPETA PELLEILY.

• Eveilee kirjoitti:

Vielä kerran. Voisitko todistaa ettei opetuksenne jumalasta, jeesuksesta, enkeleistä, pyhästä hengestä, rukousten toimivuudesta ole pelkkää huijausta. Haloo, Pitääkö nämä vääntää sinulle rautalangasta ennen kuin tajuat vai tarkoituksellako heittäydyt tyhmäksi?
        OLE REHELLINEN JA LOPETA PELLEILY.

Eveilee, minä todellakin olen rehellinen, enkä pelleile. En ole tullut tälle pastalle puhumaan potaskaa.

Jos sinä haluat kuulla tieteellistä loogista todistusta Jumalan olemassaolosta, en voi sitä sinulle antaa, koska sellaista ei ole olemassa. Historian kuluessa on filosofit ovat yrittäneet rakentaa eriaisia loogisia perusteluja, mutta mikään niistä ei ole aukoton. Tästä voit lukea niitä itse.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_olemassaolo#Jumalatodistukset

Minulle Jumala on uskon asia ja usko on kokemusta, ei loogista tietoa. Jos tämä ei sinulle riitä, ehkä joku toinen voi vastata paremmin.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

• Eveilee

Eveilee, minä todellakin olen rehellinen, enkä pelleile. En ole tullut tälle pastalle puhumaan potaskaa.

Jos sinä haluat kuulla tieteellistä loogista todistusta Jumalan olemassaolosta, en voi sitä sinulle antaa, koska sellaista ei ole olemassa. Historian kuluessa on filosofit ovat yrittäneet rakentaa eriaisia loogisia perusteluja, mutta mikään niistä ei ole aukoton. Tästä voit lukea niitä itse.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_olemassaolo#Jumalatodistukset

Minulle Jumala on uskon asia ja usko on kokemusta, ei loogista tietoa. Jos tämä ei sinulle riitä, ehkä joku toinen voi vastata paremmin.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Kiitos Hannu Lehdeskoski. Eli mitään todisteita jumalasta et aio esittää, vaikka totena sitä täällä tuputat.

Mistä päättelet ettei kokemuksesi jumalasta ole virheellistä tulkintaa?

• onko mitään vai ei

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Hannu Lehdeskoski
        Pasori

Millaisia todistuksia sulla on antaa. Ethän edes sano uskovasi mihinkään. kaikki on vain jotain myyttistä. mihin mä tarviin sellasta. jotain todellista kiitos.

• Eveilee kirjoitti:

Kiitos Hannu Lehdeskoski. Eli mitään todisteita jumalasta et aio esittää, vaikka totena sitä täällä tuputat.

Mistä päättelet ettei kokemuksesi jumalasta ole virheellistä tulkintaa?

Eveilee, olen pahoillani jos kirjoitukseni tuntuvat tuputtamiselta. Se ei ole ollut tarkoitukseni.

Minulla ei todellakaan ole mitään muuta todistetta Jumalasta kuin oma kokemukseni. Voi olla, että olen väärässä, mutta tällä hetkellä en ainakaan ole sitä mieltä, että minun pitäisi muutta mieltäni Jumalan suhteen. Olen tällä hetkellä täysin tyytyväinen elämääni ja suhteeseeni Jumalan kanssa.

Hannu Lehdeskoki
        Pastori

• Et vastannut

Eveilee, olen pahoillani jos kirjoitukseni tuntuvat tuputtamiselta. Se ei ole ollut tarkoitukseni.

Minulla ei todellakaan ole mitään muuta todistetta Jumalasta kuin oma kokemukseni. Voi olla, että olen väärässä, mutta tällä hetkellä en ainakaan ole sitä mieltä, että minun pitäisi muutta mieltäni Jumalan suhteen. Olen tällä hetkellä täysin tyytyväinen elämääni ja suhteeseeni Jumalan kanssa.

Hannu Lehdeskoki
        Pastori

>>Mistä päättelet ettei kokemuksesi jumalasta ole virheellistä tulkintaa?

• juutas.
        sfsfagagaegge kirjoitti:

Siinä sulle luettavaa:

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011/2011-08-11/teemat/onko-jumala-olemassa

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011/2011-08-11/teemat/onko-jumala-olemassa

Aku Visalalla on tässä mielestäni hyviä pointteja, jotka palstankin pappien kannttaisi huomioida:

"— Tiedemiehet kysyvät, miltä maailma näyttää, jos Jumala on tai ei ole olemassa. Näihin kysymyksiin ei voi vastata piiloutumalla uskonnollisen kielen taakse ja toteamalla, että uskon äidinkieli ei lainkaan viittaa näkyvään todellisuuteen.

— Jos meidän sanamme eivät kerro Jumalasta mitään, mistä me tiedämme, että ne eivät kerro mitään? Ja toiseksi, miksi me sitten kirkossa puhumme koko asiasta? Minusta jumalauskoon kuuluu, että käsitteillämme on selkeä kosketuspinta näkyvään todellisuuteen. Niin kristinusko myös perinteisesti väittää. Ilman tällaista kosketuspintaa emme voisi tietää emmekä puhua Jumalasta mitään."

Tätä samaa minäkin olen täällä peräänkuuluttanut. Jos uskonnollisilla sanoilla ei ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen, mistä oikein ylipäätään puhutaankaan? Siksi vaadin konkretiaa uskonnostakin puhuttaessa.

Mutta eipä sitä konkretiaakaan Visalalta löydy. Hän vain toteaa, että tiede ei ole kumonnut Jumalaa:

"Visalan mukaan luonnontieteellisissä julkaisuissa ei ilmesty artikkeleita, joissa väitettäisiin, että nyt on oikein tutkimustuloksilla osoitettu, että Jumalaa ei ole."

- Eipä tietenkään, eihän naturalistinen tiede ota mihinkään yliluonnollisuuksiin kantaa, sillä luonnollisin keinoin ei yliluonnollista voi tutkiakaan.

Ja jatkossa Visala menee entistä enemmän pihalle:

"Teismi eli jumalausko selittää monia maailman piirteitä johdonmukaisesti ja joissakin asioissa jopa paremmin kuin ateismi. Visalan mukaan teismi voi selittää muun muassa sen, miksi maailma on olemassa, miten elämä on mahdollista ja miksi täällä on tietoisia olentoja, jotka kykenevät tekemään moraalisia valintoja."

- Eihän ateisimi tietenkään selitä mitään. Ateismi ei ole mikään oppi, eikä ateismilla ole muuta sisältöä kuin että se on teismin, jumaluskon vastakohta. Ei ateismi pyri selittämään maailman olemassoloa eikä luonnonilmiöitä, vaan ateisti ei vain usko jumaluskovan väitettä jumalan olemassaolosta.

Ja edelleen mennään metsään että rytisee. Visala väittää:

"Aidosti itsestään tietoinen elämä, moraali ja arvot ovat teismin pohjalta todennäköisempiä kuin ateismin. Jotkut ateistit, kuten brittifilosofi John Gray, myöntävät tämän ja toteavat, että jos Jumalaa ei ole, myös humanismi lentää ulos ikkunasta. Sille ei nimittäin löydy perusteita. Jos ihmiset kerran ovat vain eläimiä, jotka pariutuvat ja etsivät ruokaa, niin ihmisarvo, vapaus ja moraali ovat vain aivojen kemiaa."

- Eihän humanismi tietenkään mihinkään lennä jumalien puutteen takia. Vaikka ihmiset ilman muuta ovatkin eläimiä, jotka pariutuvat ja etsivät ruokaa, niin ei ihmisarvo, vapaus ja moraali mihinkään katoa. Ne ovat ihmisten sopimuksenvaraisia asioita, jotka perustuvat siihen mitä me pariutuvina ja ruokaa etsivinä eläiminä pidämme tunteidemme pohjalta tärkeänä elämässämme ja miten me haluamme yhteisössämme elää. Ei siihen jumalolentoja tarvita, vaan ihmiseläimestä itsessään moraali lähtee ja se on nimenomaan lajille ominainen.

Vastausta Jumalan toiminnan ilmenemiseen ei myöskään tule:

"Paljon vaikeampi kysymys on, millä tavalla Jumala maailmassa toimii.

— Kysymykseen on monia vastauksia, joista seuraa uusia ongelmia. Yksi vastauksista on klassinen: Jumala aiheuttaa kaiken, mitä maailmassa tapahtuu, ja luonnollisen maailman itsenäisyys on hyvin pientä. Tällöin Jumala ei varsinaisesti puutu asioihin, koska hän aiheuttaa ne alusta loppuun
        — Ongelmana on kuitenkin se, että silloin Jumala suoranaisesti aiheuttaa maailmassa myös kaiken pahan. Eikä silloin ole mitään olentoja, jotka kykenisivät aidosti itsenäisiin valintoihin"

Eli suossa Aku on tämänkin kanssa. Apua yritetään hakea "avoimesta teismistä":

"Avoimessa teismissä Jumalan ja maailman suhde on löyhempi. Jumala on luonut maailman, jossa vaikuttavat tietyt luonnolliset voimat. Sen seurauksena syntyy tietynlaista elämää ja lopulta ihminen, joka kykenee moraalisiin valintoihin. Elämän olosuhteista seuraa, että maailmassa tapahtuu myös ikäviä ja pahoja asioita."

Mutta tämähän ei sen paremmin ratkaise mitään. Elämän olosuhteet luonut Jumala on yhtä hyvin vastuussa myös ikävyyksistä.

• roaniemiläinen

Ei vaan, Jumala tavataan ikuisuudessa

• Nyt vain toivo
        Hyvästi kirkko kirjoitti:

Lehdeskosken kirjoitus ei vakuuttanut ainakaan minua ja erosin tänään kirkosta.

Nähtäväksi jää, millaista on, kun kuolemme. Kun sitä on niin vaikea demonstroida, on joko uskottava tai hylättävä mahdollisuus, että tulemmekin porukalla Jumalan eteen. Olen valinnut luottamuksen. Oon ajatellut, voittavatko vai häviävätkö ne, jotka eivät pysty/tahdo luottaa Raamatun parhaimpiinkaan lupauksiin. Ikuinen elämä... ihan käsittämätöntä, mutta olispa loistotarjous. Moni ottaisi lainaakin, jos jollain konstilla sellaiseen yltäisi? Toivo hyvän Jumalan luona olevasta ikuisuudesta ei mielestäni ainakaan pahenna ihmisiä.

• Pascal's Wager
        Nyt vain toivo kirjoitti:

Nähtäväksi jää, millaista on, kun kuolemme. Kun sitä on niin vaikea demonstroida, on joko uskottava tai hylättävä mahdollisuus, että tulemmekin porukalla Jumalan eteen. Olen valinnut luottamuksen. Oon ajatellut, voittavatko vai häviävätkö ne, jotka eivät pysty/tahdo luottaa Raamatun parhaimpiinkaan lupauksiin. Ikuinen elämä... ihan käsittämätöntä, mutta olispa loistotarjous. Moni ottaisi lainaakin, jos jollain konstilla sellaiseen yltäisi? Toivo hyvän Jumalan luona olevasta ikuisuudesta ei mielestäni ainakaan pahenna ihmisiä.

Tuohan ei ole todistus minkään jumalan olemassaolosta, vaan vain oman moraalittoman uskosi olemassaolosta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pascalin_vaaka

.

• ao

Tämä on Herran sana Israelille. Näin sanoo Herra, joka on levittänyt taivaat, laskenut maan perustukset ja luonut hengen ihmisen sisimpään:
      2 "Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan kaikille ympärillä asuville kansoille. Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. 3 Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen
      Mikä on kirkonkanta YK JOUKOJEN viemisee Jerusalemiin Tarja on viemässä

• Mitä sanoisit tällaisesta vastahaasteesta?

Älä heittäydy passiivisesti odottamaan, että kirkko hakee sinut kotoa ja näyttää sinulle Jumalan. Sen sijaan käy loppuvuoden ajan jumalanpalveluksissa (ei ehkä joka sunnuntai, mutta edes silloin tällöin) ja mahdollisesti muissa seurakunnan tilaisuuksissa, lue Raamattua ja yritä vähän rukoillakin. Jumalaa ei sinulle kukaan voi todistaa, mutta voit silti löytää Hänet.

Siunattua ja mukavaa loppuvuotta. :)

• voiko luottaa?

Minä olen käynyt kirkossa, ehtoollisella, seurakunnan tilaisuuksissa. Olen rukoillut ja lukenut raamattua. Vuosikausia. Silti en ole edelleenkään vakuuttunut siitä että Jumala on oikeasti olemassa. Tunnen kirkon opin ja opetukset ja tahdon uskoa - todella tahdon uskoa että on olemassa Jumala joka rakastaa minuakin, johtaa minua, auttaa, on aina kanssani, kuulee, vastaa rukouksiin... TAHDON mutta silti en usko. Enkä voi sille mitään. Paskapuhettako kaikki se että kyllä Jumala näytää ja Pyhä henki todistaa... MIKSI minä en sitten vakuutu ja usko?

Ja turha lässyttää että se tahto on jo uskoa. Ei ihminen lennäkään vaikka kuinka tahtoisi ja räpyttelisi siipiään. MIKÄ ja MISSÄ on se Raamatun lupaamaa uskon varmuus, luottamus?? Ei se ole vielä uskoa, että voin sanoa että JOS Jumala on olemassa ja JOS raamattu kertoo Jumalasta oikein ja JOS Jeesus oikeasti kuoli, niin sitten se Jumala rakastaa minuakin. Liian monta JOSsia...

• voiko luottaa? kirjoitti:

Minä olen käynyt kirkossa, ehtoollisella, seurakunnan tilaisuuksissa. Olen rukoillut ja lukenut raamattua. Vuosikausia. Silti en ole edelleenkään vakuuttunut siitä että Jumala on oikeasti olemassa. Tunnen kirkon opin ja opetukset ja tahdon uskoa - todella tahdon uskoa että on olemassa Jumala joka rakastaa minuakin, johtaa minua, auttaa, on aina kanssani, kuulee, vastaa rukouksiin... TAHDON mutta silti en usko. Enkä voi sille mitään. Paskapuhettako kaikki se että kyllä Jumala näytää ja Pyhä henki todistaa... MIKSI minä en sitten vakuutu ja usko?

Ja turha lässyttää että se tahto on jo uskoa. Ei ihminen lennäkään vaikka kuinka tahtoisi ja räpyttelisi siipiään. MIKÄ ja MISSÄ on se Raamatun lupaamaa uskon varmuus, luottamus?? Ei se ole vielä uskoa, että voin sanoa että JOS Jumala on olemassa ja JOS raamattu kertoo Jumalasta oikein ja JOS Jeesus oikeasti kuoli, niin sitten se Jumala rakastaa minuakin. Liian monta JOSsia...

Minulla ei ole antaa sinulle muuta neuvoa kuin: älä luovuta! Älä käännä selkää edes Jumalalle, jota et tunne. Pidä mieli ja sydän avoimena, niin ehkä saat jonain päivänä kuulla Paimenen äänen. Kolkuttavalle avataan, vaikka joutuisi kolkuttamaan vuoden, viisi tai kymmenen. Tähän minä luotan.

Uskoon liittyy aina myös epäusko. Huomaan itsekin miettiväni usein, että entä jos? Kuitenkin luottamus ja toivo vievät voiton, ja elävä Jumala murtautuu epäuskoisuuden läpi.

Siunausta.

• sinnikäs sissi
        voiko luottaa? kirjoitti:

Kas, ihan kuin minun kirjoittamaani. Kyllä tuntuu vähän kolkolta messussa kun pappi aloittaa "rakkaat kristityt..." - ei siis puhukaan minulle vaan vain niille rakastamilleen kristityille.

Lässytän nyt kuitenkin sen verran, että ehkä se tahto sitten on jo uskoa. Ehkä jotain rakkautta (seurakuntalaisten? papin? Jumalan?) on välittynyt minulle, kun pystyn joitakin asioita nyt antamaan anteeksi niin itselleni kuin muillekin. Altistuminen tekee työtään, vaikken mitään varmuutta ja iloa koekaan.

• So what?

NIin ja unohtui, saamamme viimeisimmän nykytietämyksen mukaan

myös ateismi johtaa Roomaan.

• luminarsku

Vai on Mirka vielä kirkon jäsen, vaikka naureskelee sen jutuille.. :)

Teet ihan nurin perin asioita: jätät itse kokeilematta onko Raamatussa kerrottu totta. Sillä niin päin se menee, SINUN itsesi pitää lähteä etsimään, ei sinulle kukaan valmista eteen tuo. Pyydä rukouksessa ITSE todisteet Jeesukselta, Hän antaa jos on sinun aikasi. Lue Raamattua, sana synnyttää yliluonnollisella tavalla uskon. Joskus voi joutua etsimään vaikka kymmenenkin vuotta, mutta se kannattaa.

Uhkauksesi erota kirkosta on lapsellista uhoa, kun avain on sinulla itselläsi, vai onko sinulla Raamattu? Jos ei niin kipin kapin ostamaan sellainen ja lukemaan päivittäin.

Moni eroaa kirkosta kun tulee uskoon..

• samaa lässytystä

"Pyydä rukouksessa ITSE todisteet Jeesukselta, Hän antaa jos on sinun aikasi. Lue Raamattua, sana synnyttää yliluonnollisella tavalla uskon. Joskus voi joutua etsimään vaikka kymmenenkin vuotta, mutta se kannattaa."

Aika sadisti toi Jumala, jos ihminen voi tulla uskoon ja löytää vain jollain tietyllä hetkellä ja roikkumaan hirressä kymmenenkin vuotta ennen kuin Jumala antaa uskon sitä etsivälle. "Etsikää niin löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan - ehkä kymmenen vuoden kuluttua???"

• Ajatteleva

Kirkko on ainoa verotusoikeudellinen laitos, jonka opettamia asioita sen ei itse tarvitse perustella tai todistaa. Sellainen ei kuulu ajattelevan ihmisen rahanjakokohteisiin. Etenkin, kun kirkon harjoittama hyväntekeväisyys on säälittävän huonoa tehokkuudeltaan verrattuna oikeisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin. Omaisuuden hoitoon, byrokratiaan ja henkilöstökuluihin hupenee kirkollisverot.

• Vedetään hatusta

Ei kirkkoa sinun lähtemisesi kiinnosta, sen enempää kuin mikään totuus. Sitä kiinostaa sen uskonnollis- poliittinen asema, raha ja valta.

Vasta näiden menettäminen ja sen pelko motivoi sitä toimiin, palkaamaan avukseen mainonnan ammatilaisia, ja taiteilijoita ja kaiken maailman sirkuspellejä, ja musikantteja... jotta se voisi säilytää asemansa vallan käsikynkässä.

• Eveilee, Jumalaa ei voi todistaa, mutta jos olet avoin hänelle, hän kyllä puhuttelee sinua jollain tavalla. Kirkko on olemassa, jotta ihmiset voisivat tulla tuntemaan elävän Jumalan.

Anja-pappi

• Eveilee

""Jumalaa ei voi todistaa""
        (Anja-pappi)

Ok, todista enkeli tai vaikka pyhähenki todeksi.

• Eveilee kirjoitti:

(Anja-pappi)

Eveilee sanoi :
        jotta todiste olisi hyväksyttävä.

• Eveilee
        pertsa2012 kirjoitti:

Eveilee sanoi :
        jotta todiste olisi hyväksyttävä.

Eli, minä en ole jeesuksen mieleen kun ei ilmoittele minulle itsestään mitään. No, ei minua harmita, onhan suurin osa maailman ihmisistä konenut tämän saman. Jeesus taitaa suosia eurooppalaisia?

• etsivä-xx
        Eveilee kirjoitti:

(Anja-pappi)

Jumala todistaa olemassaolonsa mutta omalla ajallaan. Se jolla on sellainen asenne kuin sinulla ei voi niitä vain havaita. Kristitty kusuu niitä Jumalan johdatukseksi.

Vaikka uskovaisia kututaan Jumalan lapsiksi ei lapsi uskon esikuvana ole kuitenkaan ole ikäänkuin kiukuttelua. Jumalaa ei voi uhkailla eroamisilla mistään kirkkolaitoksesta.

• Eveilee kirjoitti:

Eli, minä en ole jeesuksen mieleen kun ei ilmoittele minulle itsestään mitään. No, ei minua harmita, onhan suurin osa maailman ihmisistä konenut tämän saman. Jeesus taitaa suosia eurooppalaisia?

Eveilee sanoi :
        Eli, minä en ole jeesuksen mieleen kun ei ilmoittele minulle itsestään mitään.
        ________
        Sen hän tekee aina jollakin tavalla.
        Sinun täytyy ensin tehdä parannus ja kääntyä Jeesuksen puoleen.
        Sen kun teet rehellisesti niin huomaat kyllä jotakin.

• sammakonkutu
        etsivä-xx kirjoitti:

Jumala todistaa olemassaolonsa mutta omalla ajallaan. Se jolla on sellainen asenne kuin sinulla ei voi niitä vain havaita. Kristitty kusuu niitä Jumalan johdatukseksi.

Vaikka uskovaisia kututaan Jumalan lapsiksi ei lapsi uskon esikuvana ole kuitenkaan ole ikäänkuin kiukuttelua. Jumalaa ei voi uhkailla eroamisilla mistään kirkkolaitoksesta.

"Vaikka uskovaisia kututaan Jumalan lapsiksi ei lapsi uskon esikuvana ole kuitenkaan ole ikäänkuin kiukuttelua."

Lapsi uskon esikuvana kertoo siitä, että ihmisille odotetaan voivan uskotella todeksi milloin mitäkin. Ja kaikenlainen uskonasioiden kysely ja kyseenalaistaminen halutaan lopettaa heti alkuunsa kun mitään aikuisten oikeesti esitettävää ei ole tuon uskottelun lisäksi.

• Eveilee kirjoitti:

(Anja-pappi)

Ehkä ongelma on siinä että haluat tietää etkä uskoa?
        Jos sinä saat tiedon, et tarvitse sitten uskoakaan.

• Eveilee kirjoitti:

(Anja-pappi)

Eveilee,
        Pyhä Henki on henki, ei häntä voi nähdä omin silmin. Jeesus käytti vertauskuvaa kun hän sanoi, että Pyhä Henki on vähän kuin tuuli: näemme tai tunnemme tuulen vaikutuksen, mutta emme voi sitä nähdä. Pyhä Henki on Jumalan Henki, hän on Jumala. Myöskään Pyhää Henkeä ei voi todistaa tieteen keinoin.

Enkelit ovat Raamatun mukaan Jumalaa ja häneen uskovia palvelevia henkiä. He näyttäytyvät jos haluavat, emme voi heitä mitenkään käskeä.

Jos toivot jotain tieteellistä todistetta uskon yliluonnollisista asioista, sellaista ei nykytieteen valossa ole mahdollista antaa. Tiede voi tutkia vain uskon näkyviä asioita filosofian, kielitieteitten, historiantutkimuksen, arkeologian, sosiologian, psykologian, uskontotieteen jne menetelmin. Tiede voi siis tutkia ihmisten kokemuksia Jumalasta tai uskon ilmenemismuotoja, mutta ei itse Jumalaa. Hän on meidän tieteellisen tutkimuksemme ulottumattomissa.

Anja-pappi

• gabriel, missä oot

Eveilee,
        Pyhä Henki on henki, ei häntä voi nähdä omin silmin. Jeesus käytti vertauskuvaa kun hän sanoi, että Pyhä Henki on vähän kuin tuuli: näemme tai tunnemme tuulen vaikutuksen, mutta emme voi sitä nähdä. Pyhä Henki on Jumalan Henki, hän on Jumala. Myöskään Pyhää Henkeä ei voi todistaa tieteen keinoin.

Enkelit ovat Raamatun mukaan Jumalaa ja häneen uskovia palvelevia henkiä. He näyttäytyvät jos haluavat, emme voi heitä mitenkään käskeä.

Jos toivot jotain tieteellistä todistetta uskon yliluonnollisista asioista, sellaista ei nykytieteen valossa ole mahdollista antaa. Tiede voi tutkia vain uskon näkyviä asioita filosofian, kielitieteitten, historiantutkimuksen, arkeologian, sosiologian, psykologian, uskontotieteen jne menetelmin. Tiede voi siis tutkia ihmisten kokemuksia Jumalasta tai uskon ilmenemismuotoja, mutta ei itse Jumalaa. Hän on meidän tieteellisen tutkimuksemme ulottumattomissa.

Anja-pappi

Mikä estää enkeleitä esiintymästä telkkarissa kaikelle kansalle?

• Mirka ...

Eveilee,

Anja-pappi

""Pyhä Henki on henki, ei häntä voi nähdä omin silmin""
        Lopeta toi valehtelu ja paskanjauhaminen täällä Anja-pappi. Ole rehellinen.

• etsivä-xx kirjoitti:

Voi sua "etsivä-xx". Miten ihmeessä ne Raamatussa esiintyvät israelilaiset saivat Jumalan olemaan heille koko ajan todellinen, vaikka olivat Jumalan silmissä vain pahoja ja kiukuttelevia? Heillä oli huono asenne.

Etsivä-xx kirjoittaa siis ihan omiaan. Jumala on todellinen ja näkyvä, vaikka ihmiset olisivat minkälaisella asenteella vaan. Toki tosin tosiaan näin on vain kirjassa, ei todellisessa elämässä. Todellisesti Jumala ei ole todellinen kenellekään.

• kyllästynyt kirkkoo

Eveilee,

Anja-pappi

ette te näillä sepustuksillanne mitään todista. sen vaan ettette itsekkään usko kuin virkanne takia

• juutas.

Eveilee,

Anja-pappi

"Jos toivot jotain tieteellistä todistetta uskon yliluonnollisista asioista, sellaista ei nykytieteen valossa ole mahdollista antaa. .. Tiede voi siis tutkia ihmisten kokemuksia Jumalasta tai uskon ilmenemismuotoja, mutta ei itse Jumalaa. Hän on meidän tieteellisen tutkimuksemme ulottumattomissa."

Parahin Anja,

Jotain kohdetta voidaan tutkia joko suoraan tai epäsuorasti. Jumalaa emme voine tutkia suoraan, mutta jos Jumala jotenkin havaittavasti vaikuttaa maailmassamme, voimme tutkia näitä vaikutuksia, ja siten saada tietoa Jumalasta. Jos Jumala nyt sitten jotenkin vaikuttaa maailmassamme, pitää vain nimetä nuo vaikutukset, ja niitä tutkimaan.

Toisaalta, jos mitään ilmiöitä ei voida Jumalan vaikutuksiksi nimetä, tilanne on käytännössä sama kuin että Jumala ei mitenkään vaikuta maailmassamme, eli meidän kannaltamme Jumala on silloin täysin olematon.

Mitenköhän se nyt mahtaa olla? Onko niitä havaittavia vaikutuksia, ja jos on, mitä ne ovat?

• juutas.
        mummomuori kirjoitti:

Ehkä ongelma on siinä että haluat tietää etkä uskoa?
        Jos sinä saat tiedon, et tarvitse sitten uskoakaan.

Parahin mummomuori,

Minä ainakin haluaisin tietää, mihin pitäisi uskoa.

• Mielenkiintoista ..

""Jumalaa ei voi todistaa, mutta jos olet avoin hänelle, hän kyllä puhuttelee sinua jollain tavalla.""
        Koskeeko tämä myös Intiassa asustavaa sammakko jumalaa?

• Mirka ...
        juutas. kirjoitti:

"Jos toivot jotain tieteellistä todistetta uskon yliluonnollisista asioista, sellaista ei nykytieteen valossa ole mahdollista antaa. .. Tiede voi siis tutkia ihmisten kokemuksia Jumalasta tai uskon ilmenemismuotoja, mutta ei itse Jumalaa. Hän on meidän tieteellisen tutkimuksemme ulottumattomissa."

Parahin Anja,

Jotain kohdetta voidaan tutkia joko suoraan tai epäsuorasti. Jumalaa emme voine tutkia suoraan, mutta jos Jumala jotenkin havaittavasti vaikuttaa maailmassamme, voimme tutkia näitä vaikutuksia, ja siten saada tietoa Jumalasta. Jos Jumala nyt sitten jotenkin vaikuttaa maailmassamme, pitää vain nimetä nuo vaikutukset, ja niitä tutkimaan.

Toisaalta, jos mitään ilmiöitä ei voida Jumalan vaikutuksiksi nimetä, tilanne on käytännössä sama kuin että Jumala ei mitenkään vaikuta maailmassamme, eli meidän kannaltamme Jumala on silloin täysin olematon.

Mitenköhän se nyt mahtaa olla? Onko niitä havaittavia vaikutuksia, ja jos on, mitä ne ovat?

Jumalan aiheuttamia vaikutuksia ei ole havaittavissa. Jumala on satua ja höpötystä.

• Toisenlaista
        Mirka ... kirjoitti:

""Pyhä Henki on henki, ei häntä voi nähdä omin silmin""
        Lopeta toi valehtelu ja paskanjauhaminen täällä Anja-pappi. Ole rehellinen.

En purista kouraani, kanna käsissäni enkä tunge laukkuuni ystävyyttäkään, mutta silti se on totta, samoin rakkaus. Esine, jonka voin nähdä, se ei ole. Näen vain, mitä se saa aikaan. Samoin näen, mitä Pyhä Henki SAA AIKAAN ihmisissä: Pyhyys (Jumala) saa aikaan kärsivällisyyttä, uskollisuutta, ystävällisyyttä - ja sitä minä tarvitsen. (Gal.5 kuvaa kyllä mitä se toinenkin herra, joka vastustaa Jumalaa, saa aikaa meissä.)Toivon, että kohtaamani Jumalan Poika saa elää minussa. Luotan hänen läsnäoloonsa (ei ole aina yksinkertaista) mutta en pysty kaivamaan häntä sisikunnastani enkä komennettua näkösälle muiden ihmeteltäväksi. Uskoisivatko kaikki jos näkisivät Jeesuksen lähellään? Eivät 2000v sitten, tuskin kelpais kaikille nytkään. Ehkä olisin itsekin vain halveksinut nähdessäni vaatimattoman nasaretilaisen? Tai sitten hänen puheensa olisi pysäyttänyt minutkin. Toivottavasti en olisi kulkenut ohi. Mirkalle ja muille kuten Anja-papille valoisaa syksyä.

• kymppivitonen
        gabriel, missä oot kirjoitti:

Mikä estää enkeleitä esiintymästä telkkarissa kaikelle kansalle?

Ei muuten mikään, mutta ei se sinulle mitään todistaisi: ainahan voit sanoa, että siinä oli vain näyttelijä pukeutuneena enkeliksi.

• Totta ihmeessä
        Mirka ... kirjoitti:

Jumalan aiheuttamia vaikutuksia ei ole havaittavissa. Jumala on satua ja höpötystä.

Olen nyt eri mieltä kuin Mirka. Jumalan "aiheuttamia vaikutuksia" on niissä ihmisissä, jotka tunnen läheltä. On totta, että rakkaani olisi haudassa tai vankilassa ilman uskoa. Usko on antanut hänelle itsehillintää ja ottanut pois vihan. Hän on kiivasluonteinen, mutta anteeksiantava. Toinen sanoi pyytäneensä Jumalalta elämänmuutoksen, uuden asenteen. Olen aina ihmetellyt hänen suurta kärsivällisyyyttään ja iloaan. Nämä vaikutukset eivät todellakaan ole tavanomaisia. Jumala saa aikaan onnistuneita muutoksia. Ne ei ole syntyneet tyhjästä. Eikä rankalla yritykselläkään. Joku voi olla luonteeltaan hauska ja hilpeä, eikä koe tarvitsevansa muutenkaan mitään yliluonnollista apua. Niin hyvää elämää minulla ei ole ollut. Olen tarvinnut Hänet toivokseni. Koen hänen lohduttavan ja kantavan meitä. Vaikeassa tilanteessa kuulin syvän äänen opastavan minua. Se ei ole mulle arkipäivää.
        Ehkä pitäisi olla enemmän hiljaa.

• Ei virkaa, vain usko
        kyllästynyt kirkkoo kirjoitti:

ette te näillä sepustuksillanne mitään todista. sen vaan ettette itsekkään usko kuin virkanne takia

Viistoistavuotiaallako virka jonka takia sepustaa? Eipä nyt sentään. Uskomme on muissa oloissa alkunsa saanut, ei missään virassa. Uskon henkeni edestä,
        Elämäni tähden - ja toisten. Minua järkytti läheisen kuolema niin, että 15v:na tartuin Jeesuksen tarjoukseen. Jos kaikki olisi ollut hyvin, oisinko kuullut tuota tarjousta ollenkaan? Hyvä että kuulin:Joka tulee luokseni, sitä en aja pois. - Näin sanoo se, jolla on valta avata kuoleman ovet. Minua ei ollenkaan kyllästytä, että kirkko pitää yllä tuollaista toivoa. Maailma on niin täpösellään kaikkea katkeraa puhetta, mölinää ja marmatusta, että sekaan ehdottomasti pitää laittaa valoisempaakin. Kristityillä sitä on - viroista ja statuksista riippumatta.

• hah!

Paskat. Jumala on vaikenemisen mestari ja papeilla on selittelyn armolahja.

• Epistolee

. Miten edes Jumala saa viestinsä läpi niiden parin sekunnin aikana, minkä ihminen antaa hänelle?" Puhu nyt , puhupuhu. ---Ai ettet sitten puhu mulle...!
        "Minkälaiseksi kuvittelemme Jumalan? Silloin (harvoin), kun kiinnostun hänestä, hän vastaa nopsaan kuin automaattinen puhelinvastaaja?
        Ja puhuu just niinkuin odotinkin?
        Ei mitään mitä en muutenkin tietäis?

• EL.a . k:IM

Eveilee

Kultaseni :)

Kirkko ei voi todistaa opettamiaan asioita todeksi.

Ènnusmerrkkejä te etsitte.` jne.. jne..

Kirkko ei vielä tunne itsekkään täysin Jeesusta.

Eikä ainakaan kirjoituksia.

`Viisaiden viisaudet minä teen tyhjiksi`.

Mutta se on ihan kiva laitos.

Jos olet Jeesuksen oma, niin ihan sama eroatko kirkosta. Sut haetaan aina jokatapauksessa.

• morjensta.

"Ei kirkkoa sinun lähtemisesi kiinnosta, sen enempää kuin mikään totuus. Sitä kiinostaa sen uskonnollis-poliittinen asema, raha ja valta."

Ja näistä erityisesti se RAHA.
      Koko tämän Kirkko kuulolla-pelleilyn voisi sulkea. Ette saa tällä keinolla kirkosta eroavia muuttamaan mielensä. Ette myöskään sillä, että järjestätte Jumalanpalveluksia Sirkus Finlandiassa, kuten tapahtui 10. lokakuuta.

• Hyvä morjensta,
        Harmi, jos olet pettynyt tähän palstaan ja jumalanpalveluksiin. Seurakunnat järjestävät jumalanpalveluksia toisinaan muuallakin kuin kirkossa. Helsingissä on joitain kertoja keväällä järjestetty jumalanpalvelus Korkeasaaressa ja Töölön torillakin on kerran vuodessa messu. Toisinaan jumalanpalveluksia on jossain luonnon keskellä, toisinaan taas rakennetussa kaupunkiympäristössä ja kyllä telttakokouksetkin ovat mahdollisia. En oikein ymmärrä, miksi Sirkus Finlandia olisi jotenkin huono paikka jumalanpalveluksen viettoon. Oleellista on se, että saamme olla koolla Jumalan sanan äärellä.

Anja-pappi

• se nyt vaan on

Hyvä morjensta,
        Harmi, jos olet pettynyt tähän palstaan ja jumalanpalveluksiin. Seurakunnat järjestävät jumalanpalveluksia toisinaan muuallakin kuin kirkossa. Helsingissä on joitain kertoja keväällä järjestetty jumalanpalvelus Korkeasaaressa ja Töölön torillakin on kerran vuodessa messu. Toisinaan jumalanpalveluksia on jossain luonnon keskellä, toisinaan taas rakennetussa kaupunkiympäristössä ja kyllä telttakokouksetkin ovat mahdollisia. En oikein ymmärrä, miksi Sirkus Finlandia olisi jotenkin huono paikka jumalanpalveluksen viettoon. Oleellista on se, että saamme olla koolla Jumalan sanan äärellä.

Anja-pappi

No kun kaikki tää on niin teennäistä pelleilyä. Mitä sisältöä tässäkin palstassa on. En näe mitään sisältöä.

• Mirka ...

Hyvä morjensta,

Anja-pappi

Tämä palvomanne jumala on huuhaata.

""En oikein ymmärrä, miksi Sirkus Finlandia olisi jotenkin huono paikka jumalanpalveluksen viettoon.""
        Siellä on ihmisiä joita ei kiinnosta pätkääkään teidän palvontarituaalit.

Ps. Hyvä että tuli nyt tietoon että Sirkus Finlandiassa harrastetaan tälläistä menoa ettei tarvitse enää mennä sinnekään.

• 0569
        Mirka ... kirjoitti:

Tämä palvomanne jumala on huuhaata.

""En oikein ymmärrä, miksi Sirkus Finlandia olisi jotenkin huono paikka jumalanpalveluksen viettoon.""
        Siellä on ihmisiä joita ei kiinnosta pätkääkään teidän palvontarituaalit.

Ps. Hyvä että tuli nyt tietoon että Sirkus Finlandiassa harrastetaan tälläistä menoa ettei tarvitse enää mennä sinnekään.

Joo joo, Mirka. Sellon kauppakeskuksessakin on kappeli ja Kolumbuksessa. Sä et voi varmaan mennä enää niihinkään kaupoille.
        Jotenkin lutuista tuo sun yksityinen kiukuttelusi. ;)

• Mirka ...
        0569 kirjoitti:

Joo joo, Mirka. Sellon kauppakeskuksessakin on kappeli ja Kolumbuksessa. Sä et voi varmaan mennä enää niihinkään kaupoille.
        Jotenkin lutuista tuo sun yksityinen kiukuttelusi. ;)

Jos kirkko järjestäisi sirkusmenonsa (jumalan palveluksensa) keskellä kauppahallia, yleisön keskellä niin välttelisin aivan varmasti koko kauppakeskusta.

• joo sinne vaan

Hyvä morjensta,

Anja-pappi

no sirkus Finlandia sopii oikein hyvin teidän sirkusmenoonne. sirkukseltahan se näyttääkin kaikkinen kaapuineen ja kultakippoineen.

• Pienten lasten äiti

Hyvä morjensta,

Anja-pappi

KAUHEETA !!!
        Sirkuksessa on aina lapsia paikalla. Näin kirkko käyttää törkeästi hyväksi herkkäuskoisia lapsiamme ja lupaa kysymättä. Tämä todistaa sen miten häikäilemättömästi kirkko ajaa omia etujaan.

Uskonnoilla pitäisi olla vähintään 21v ikäraja.

• Oma äitini oli fiksu
        Pienten lasten äiti kirjoitti:

KAUHEETA !!!
        Sirkuksessa on aina lapsia paikalla. Näin kirkko käyttää törkeästi hyväksi herkkäuskoisia lapsiamme ja lupaa kysymättä. Tämä todistaa sen miten häikäilemättömästi kirkko ajaa omia etujaan.

Uskonnoilla pitäisi olla vähintään 21v ikäraja.

Vasta 21 v saa ajatella uskontoa?Nuoremmat eivät? Olisi kyllä vanhempien tehtävä suostua pohtimaan Jumalaa, vaikka ei itse uskoiskaan.Lapsia ei jätetä tyhjään taloon. Se olisi heitteillejättöä. Hengellinen kasvatus on yhtä tärkeetä kuin muuhunki elämään kasvattaminen. "Älä tommosia kato" ei ehkä ole paras vastaus 5-10-vuotiaille - jos ne sattuisi vilauksen vaikka hautakiven rististä näkemään. Olen ikikiitollinen äidilleni, vaikka se ei uskovainen ollut, että lauloi lapsilleen krist.lauluja. Olipa prosessoitavaa. Emme kasvaneet tyhjässä talossa.
        Hienovarainen krist.kasvatus antoi lujan pohjan elämälle. Et voi tässä maassa ainakaan vähään aikaan eristää lasta kaikesta kristillisestä. Onneksi. Mieluummin pitäisin omani loitolla mammonaa tursuavasta kauppakeskuksesta.

• Timo P.

Hei Eveilee. Otan haasteen vastaan ja eroan kirkosta jos todisteita ei tule vuoden loppuun mennessä.

• Hyvästi kirkko

En viitsi kuunnella enää pappien seli seli soopaa ja siksi päätin erota jo tänään.

• Agnostikko89
    • roaniemiläinen

Maailma näyttää menevän kohti pahuutta, sitä pahuutta jonka myös ev.lut kirkko on hyväksynyt. Mitä jää tuleville sukupolville jos iankaikkisuuden turvana pidetty kirkko valtuutettuineen ja virkamiehineen ja naisineen väärentää Jumalan Sanan ja selittelee sen korvasyyhyn mukaan. Siinä Sana murenee ja menään kohti tuhoa niin ajassa kuin ajattomuudessa.
      Selitelty ja muunneltu, maailmaan sovitettu Jumalan sana vie mukanaan maallisella opetuksella lapsemmekin.
      Kyllä Jumalan pelastusanomaa tulee kertoa ja sitä kirkko kertoo, mutta kertooko niinkuin Jumala on sen tarkoittanut.
      PS 50:15, ja muista mitä Jumala sanoo lopuksi: sinun tulee kunnioittaa minua
      Kyllä raikkaan Jumalan sanan löytäminen taitaa olla lut kirkosta työlästä - ehkäpä vielä jostakin muualta

• Eveilee

Minulle tuli täysin selväksi etten tule saamaan todisteita.

En viitsinyt odottaa vuoden loppuun, vaan erosin http://eroakirkosta.fi/ sivun kautta.

• Mirka ...

Onneksi olkoon Eveilee. Teit hyvän ratkaisun. Et tule katumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4821
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      189
      3786
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3501
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3209
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2939
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      1984
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1941
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      181
      1774
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1686
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1385
    Aihe