Kumpi on hyödyllisempi pääaine äidinkielen opettajaksi opiskelemaan lähtevälle: suomen kieli vai kirjallisuus ja kumpaa työnantajat katsovat hyvällä?
Millaisia kokemuksia yläasteen ja lukion äidinkielen opettajilla on opiskelusta ja olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä opiskeluun (kurssien valintaan, auskultointiin, graduun ym.)? Millaista palkkaa saatte ja millaisesta työstä?
Pääaine äidinkielen opettajaksi aikovalla?
19
2881
Vastaukset
- JBA
En osaa sanoa, kun en humanisti ole, mutta omat kokemukset kouluajoilta kyllä kielivät siitä, että suomen kieltä lukeneet poikkeuksetta olivat pätevämpiä. Mutta tämä on tosiaan vain subjektiivinen, ajan kultaama muisto.
- ...
Sanoisinpa, että tuo varmasti riippuu paljon siitä millä kouluasteella opettaa. Esim. lukiossa on kyllä minusta hyvä olla myös sitä vahvaa (kotimaisen) kirjallisuuden tuntemusta. Mutta useinhan äidinkielen opettajilla on jompikumpi sitten laajana sivuaineena (onkohan jopa pakko olla?), joten ei pääainevalinnalla ehkä siten ole niin järisyttävää merkitystä.
Huom: yleistä kirjallisuustiedettä ei varmasti kannata ottaa, vaan siis nimen omaan kotimainen kirjallisuus. Tätä kai tarkoititkin "kirjallisuudella"?- -S-
Äidinkielen opettajan tutkinnossa luetaan sivuaineina pedagogiset opinnot 35 ov ja joko kirjallisuutta tai suomen kieltä 35 ov, riippuen siitä, kumpi on pääaine.
Itsekin ajattelin, että kirjallisuus voisi olla lukioon tähtäävälle opettajalle parempi, sillä tekstien analysointitaitoja tms. ei taideta paljoakaan suomen kielen puolella opettaa. Olen käynyt kirjallisuuden aineopinnot ja jos näillä tiedoilla pitäisi esim. lukiolaisten kirjoittamia yo-aineita arvostella, niin pulassa olisin... - ...
-S- kirjoitti:
Äidinkielen opettajan tutkinnossa luetaan sivuaineina pedagogiset opinnot 35 ov ja joko kirjallisuutta tai suomen kieltä 35 ov, riippuen siitä, kumpi on pääaine.
Itsekin ajattelin, että kirjallisuus voisi olla lukioon tähtäävälle opettajalle parempi, sillä tekstien analysointitaitoja tms. ei taideta paljoakaan suomen kielen puolella opettaa. Olen käynyt kirjallisuuden aineopinnot ja jos näillä tiedoilla pitäisi esim. lukiolaisten kirjoittamia yo-aineita arvostella, niin pulassa olisin...Olet suorittanut aineopinnot, mutta olet siis epävarma osaamisestasi? Vai siis oletko epävarma siitä kielellisestä osaamisesta? Ymmärsinköhän sinua nyt oikein?
Syventävät opinnothan ovat usein painottuneet mm. tutkimusmetodiikaan, oman oppiaineen erityiskysymyksiin ja toisaalta oman tieteenalan/oppiaineen "tieteellisen" historian opintoihin - näin ainakin omassa pääaineessani englannin kielessä. Ajattelisin niin, että syventävät opinnot eivät kenties anna enää mitenkään hirveästi tietoa/taitoja niistä perusasioista joita juuri opettajankin työssä varmasti enemmän tarvitsee. Tosin tietysti jos tekee esim. Suomen kielen gradun vaikkapa lukiolaisten ainekirjoittamisesta ja heidän kielivirheistään, niin varmasti siitä on ammatillistakin hyötyä.
Mutta eiköhän se arvostelutaito ole sellainen, juttu joka tulee työn myötä. Opinnot antavat siihen vain tietyn perustan. - -S-
... kirjoitti:
Olet suorittanut aineopinnot, mutta olet siis epävarma osaamisestasi? Vai siis oletko epävarma siitä kielellisestä osaamisesta? Ymmärsinköhän sinua nyt oikein?
Syventävät opinnothan ovat usein painottuneet mm. tutkimusmetodiikaan, oman oppiaineen erityiskysymyksiin ja toisaalta oman tieteenalan/oppiaineen "tieteellisen" historian opintoihin - näin ainakin omassa pääaineessani englannin kielessä. Ajattelisin niin, että syventävät opinnot eivät kenties anna enää mitenkään hirveästi tietoa/taitoja niistä perusasioista joita juuri opettajankin työssä varmasti enemmän tarvitsee. Tosin tietysti jos tekee esim. Suomen kielen gradun vaikkapa lukiolaisten ainekirjoittamisesta ja heidän kielivirheistään, niin varmasti siitä on ammatillistakin hyötyä.
Mutta eiköhän se arvostelutaito ole sellainen, juttu joka tulee työn myötä. Opinnot antavat siihen vain tietyn perustan.Kirjallisuudesta olen suorittanut aineopinnot, suomen kielestä en mitään opintoja. Syksyllä aloitan tutkinto-opiskelijana.
Kielellisestä (oikeinkirjoitus ja esim. sujuvan tekstin tuottaminen) osaamisestani en ole epävarma, vaan sisällöllisestä kirjoittamisesta. Luulisin, että kielelliseen osaamiseen suomen kielen lukeminen pääaineena tarjoaisi ratkaisun, mutta toisikohan tuo kirjallisuuden lisäopiskelu enemmän taitoja kirjoittamisen ja sisällön arvioimiseen? Varmaankin saan vastauksen näihin kysymyksiin syksyllä HOPS-keskusteluissa, mutta kiinnostaisi kuulla asoista jo nyt. =) Viimeistään nämä asiat selviävät sitten auskultoinnissa sekä työelämään siirtyessä. - fgu
-S- kirjoitti:
Kirjallisuudesta olen suorittanut aineopinnot, suomen kielestä en mitään opintoja. Syksyllä aloitan tutkinto-opiskelijana.
Kielellisestä (oikeinkirjoitus ja esim. sujuvan tekstin tuottaminen) osaamisestani en ole epävarma, vaan sisällöllisestä kirjoittamisesta. Luulisin, että kielelliseen osaamiseen suomen kielen lukeminen pääaineena tarjoaisi ratkaisun, mutta toisikohan tuo kirjallisuuden lisäopiskelu enemmän taitoja kirjoittamisen ja sisällön arvioimiseen? Varmaankin saan vastauksen näihin kysymyksiin syksyllä HOPS-keskusteluissa, mutta kiinnostaisi kuulla asoista jo nyt. =) Viimeistään nämä asiat selviävät sitten auskultoinnissa sekä työelämään siirtyessä...että saat kirjoitelmien arviointiin mitään konkreettisia neuvoja kirjallisuutta opiskellessasi. Toki erilaisiin kirjallisuuden lajeihin ja itse tieteen alaan tutustuminen varmasti sivistää tässäkin mielessä. En tiedä mitä tarkalleen tarkoitit tuolla kysymykselläsi, mutta tulkitsin sen niin, että hait konkreettisia vinkkejä open työhön. Vasta opettajan pedagogisissa opinnoissa käydään käytännössä tekstien arviointia. Aikamoisen pieniin palohin kielen silppuamista tuo suomen opiskelu vaikuttaa olevan (olen seuraillut sivusta opintoja). Jotenkin käsitykseni on, että ko laitoksilla oletetaan, että alaa opiskelemaan hakeutuvilla olisi jo alunperin hyvä taju kielellisesti (kielioppi huomioiden).
- minä22
Hei!Opiskelen suomen kieltä Jyväskylässä, sivuaineena kirjallisuus ja ainakin omasta mielestäni suomen kieli pääaineena on tulevaisuutta varten varmempi valinta. Suomen kielen opinnoista on ylioppilaskirjoituksiin tähtäävässä lukiossa paljon hyötyä:oikeinkirjoitus, sisällöntuotanto, prosessikirjoittaminen jne. Mielestäni kirjallisuutta tulee siinä 35ov:ssa aivan tarpeeksi lukiota ajatellen.Kuitenkin lukiossa opetus painottuu kriittiseen tekstintutkimukseen ja omaan kieli-identiteettiin ja tietysti myös siihen itse kirjoituksen tuottamiseen. En millään tapaa väheksy kirjallisuuden merkitystä koulussa, se on myös hyvin suuri osa yksilön kieli-identiteettiä ja on tietysti tärkeää, että kirjallisuutta käsitellään monipuolisesti kouluissa, etenkin lukiossa. Kuitenkin omassa opiskelussani olen huomannut, että suomen kielen puolella saatavat tiedot ja taidot ovat sellaisia, joita on hankalampi opiskella itsenäisesti, kun taas kirjallisuushistoria, tyylisuuntaukset, yleistieto suomalaisesta kirjalllisuudesta ja kattava tuntemus klassikoista on helpompi hankkia lukemalla. Esimerkiksi kirjoittamisen arviointia on hankala opetella "ulkolukuna"kirjoista,,,Toki kannattaa kuitenkin valita pääaine omien vahvuuksien ja halujen mukaan. Jos kirjallisuus tuntuu miellyttävämmältä tai sinulle enemmän sopivalta, valitse se. En usko näillä valinnoilla olevan kovin suurta merkitystä tulevaisuudessä töitä haettaessa:)
- -S-
Kiitos, Minä. Näin minäkin olen asian ajatellut, ja itse asiassa minua kiinnostaa päaaineena enemmän suomen kieli kuin kirjallisuus. Ja se on varmasti vahvempi minulla, tällainen pilkunviilaaja kun olen. =) Kuitenkin esim. lukiossa oppiaineen nimikin jo on äidinkieli ja viestintä, eikä kirjallisuudessa taideta tuota viestinnällistä puolta opettaa yhtään, toisin kuin suomen kielessä.
Itse lähden opiskelemaan Joensuuhun.
Jatketaan vielä keskustelua, jos joku jo valmis opettaja sattuisi huomaamaan tämän ketjun. - ...
-S- kirjoitti:
Kiitos, Minä. Näin minäkin olen asian ajatellut, ja itse asiassa minua kiinnostaa päaaineena enemmän suomen kieli kuin kirjallisuus. Ja se on varmasti vahvempi minulla, tällainen pilkunviilaaja kun olen. =) Kuitenkin esim. lukiossa oppiaineen nimikin jo on äidinkieli ja viestintä, eikä kirjallisuudessa taideta tuota viestinnällistä puolta opettaa yhtään, toisin kuin suomen kielessä.
Jatketaan vielä keskustelua, jos joku jo valmis opettaja sattuisi huomaamaan tämän ketjun."lukiossa oppiaineen nimikin jo on äidinkieli ja viestintä, eikä kirjallisuudessa taideta tuota viestinnällistä puolta opettaa yhtään, toisin kuin suomen kielessä."
Minä olen sattumalta tuota viestintää opiskellut sivuaineena ja siinä tosiaan ainakin Vaasassa painotetaan paljon kieltä, kielitiedettä.
Voikohan äidinkielen opettajaksi muuten pätevöityä jos on opiskellut viestintätieteitä ja suomen kirjallisuutta tai sitten vaikkapa niin, että opiskellut suomen kieltä ja sivuaineena viestintätieteitä?
Mutta on onhan kyllä kirjallisuustieteessäkin paljon kielitieteellistä taustaa. Filologiahan on nimen omaan aikanaan ollut kirjallisuuden kielellistä tutkimista. Tämä ei sitten varmaankan näy suomen (äidinkielen) opinnoissa niin vahvasti koska on olemassa myös erilliset (suomen) kirjallisuuden ja yleisen kirjallisuustieteen oppiaineet, kun taas vieraissa kielissä (itse opiskelen englantia) kulkevat kielen tutkimus ja kirjallisuuden tutkimus aika tavalla rinta rinnan: vieraan kielen opiskelussa on paljon mm. vieraskielisen kaunokirjallisuuden ja kirjallisuushistorian opiskelua.
Esim. Brittiyliopistoissahan taas esim. englannin laitokset tekevät paljolti ymmärtääkseni sitä, mitä meillä yleinen kirjallisuustiede, ja sitten taas lingvistiikan laitokset enemmän sitä, mitä meillä suomen kielen (ja myös tietenkin kielitieteen) laitokset.
Tämä noin ikään kuin huomiona ja - myönnettäköön - varsinaisen aiheen sivusta. - Ei pilkunviilaaja
-S- kirjoitti:
Jatketaan vielä keskustelua, jos joku jo valmis opettaja sattuisi huomaamaan tämän ketjun.Tervetuloa vaan Joensuuhun!
Olisi mielenkiintoista kuulla miten paljon pidät suomen kielestä äänne- ja muoto-opin kurssin jälkeen. Varoituksen sana: niille tunneille "ei astella kuin hollitupaan". Monisteet on monta vuotta olleet kyseisellä kurssilla samat ja opettaja aiheeseensa ilmeisen kyllästynyt, tai ainakin siltä niillä luennoilla napottaessa tuntui. Lisäksi harjoituksissa pelkokerroin on huipussaan: en ole tuntenut oloani koskaan niin tyhmäksi kuin kyseisen herran opetuksessa. (Tämä on tosin täysin subjektiivinen näkemys).
Toki suomen kielen laitokselta löytyy mukavaakin henkilökuntaa ja kiinnostavia kursseja. Henk. koht. pidän kyllä itse enemmän kirjallisuudesta. - -S-
Ei pilkunviilaaja kirjoitti:
Tervetuloa vaan Joensuuhun!
Olisi mielenkiintoista kuulla miten paljon pidät suomen kielestä äänne- ja muoto-opin kurssin jälkeen. Varoituksen sana: niille tunneille "ei astella kuin hollitupaan". Monisteet on monta vuotta olleet kyseisellä kurssilla samat ja opettaja aiheeseensa ilmeisen kyllästynyt, tai ainakin siltä niillä luennoilla napottaessa tuntui. Lisäksi harjoituksissa pelkokerroin on huipussaan: en ole tuntenut oloani koskaan niin tyhmäksi kuin kyseisen herran opetuksessa. (Tämä on tosin täysin subjektiivinen näkemys).
Toki suomen kielen laitokselta löytyy mukavaakin henkilökuntaa ja kiinnostavia kursseja. Henk. koht. pidän kyllä itse enemmän kirjallisuudesta.Meillä oli pääsykokeessa joku, kröhöm, hieman vähemmän ystävällinen mieshenkilö. Olisikohan sama tyyppi, josta "pelottelit"? ;) No, tuskin kenenkään proffan puheita/tekoja kannattaa ottaa henkilökohtaisesti. Eihän sitä yhden ankaran opettajan vuoksi opiskella, vaan tulevaa ammattia varten.
Suomen kielen opiskelu ei ole minulle mikään intohimo, vaan satun omistamaan keskivertoa paremmat istumalihakset, mikä helpottaa pienten yksityiskohtien opettelua. Siksi valitsin tämän alan, ja toisaalta siksi, että kouluissa se on sellainen oppiaine, joka jokaisen oppilaan on hallittava, halusi hän sitä tai ei. Ehkäpä oppilailla on siksi enemmän motivaatiota äidinkielen kuin esimerkiksi ruotsin opiskeluun. ;) - Ei pilkunviilaaja
-S- kirjoitti:
Meillä oli pääsykokeessa joku, kröhöm, hieman vähemmän ystävällinen mieshenkilö. Olisikohan sama tyyppi, josta "pelottelit"? ;) No, tuskin kenenkään proffan puheita/tekoja kannattaa ottaa henkilökohtaisesti. Eihän sitä yhden ankaran opettajan vuoksi opiskella, vaan tulevaa ammattia varten.
Suomen kielen opiskelu ei ole minulle mikään intohimo, vaan satun omistamaan keskivertoa paremmat istumalihakset, mikä helpottaa pienten yksityiskohtien opettelua. Siksi valitsin tämän alan, ja toisaalta siksi, että kouluissa se on sellainen oppiaine, joka jokaisen oppilaan on hallittava, halusi hän sitä tai ei. Ehkäpä oppilailla on siksi enemmän motivaatiota äidinkielen kuin esimerkiksi ruotsin opiskeluun. ;)Jos tämän *vähemmän ystävällisen mieshenkilön*, (jonka luennoilla pelkokerroin kasvaa eksponentiaalisesti joulua kohden), puheet ottaisikin henkilökohtaisesti, niin suomen kielen lukijoiden rivit lakoaisivat kuin vilja ukkosmyrskyn jälkeen. Joskus sitä vaan ihmettelee, millä perusteilla ihmiset hakeutuvat opetustyöhön. Voi olla yleistäkin yliopistoissa, että hyvä tutkija ei välttämättä ole loistava pedagogi. (Niillä on käsittäkseni kuitenkin joku opetusvelvollisuus/-pakko).
Onnea vaan opintoihisi, niitä istumalihaksia tarvitaan! =) - JBA
Ei pilkunviilaaja kirjoitti:
Jos tämän *vähemmän ystävällisen mieshenkilön*, (jonka luennoilla pelkokerroin kasvaa eksponentiaalisesti joulua kohden), puheet ottaisikin henkilökohtaisesti, niin suomen kielen lukijoiden rivit lakoaisivat kuin vilja ukkosmyrskyn jälkeen. Joskus sitä vaan ihmettelee, millä perusteilla ihmiset hakeutuvat opetustyöhön. Voi olla yleistäkin yliopistoissa, että hyvä tutkija ei välttämättä ole loistava pedagogi. (Niillä on käsittäkseni kuitenkin joku opetusvelvollisuus/-pakko).
Onnea vaan opintoihisi, niitä istumalihaksia tarvitaan! =)Tuo kuvailemasi henkilö tuo ihan mieleen erään Turun yliopiston matematiikan lehtorin, jolla on tapana tiuskia ja vittuilla opiskelijoille. On erittäin paha suustaan ja muutenkin todella ilkeä, mistä on kaksi varoitustakin saanut (ja siten tuskin koskaan pääsee professoriksi). Vaikka tyyppi liikehdinnältään ja olemukseltaan muistuttaa kehitysvammaista, ulkonäön ei pidä antaa hämätä. Kamala tyyppi, jonka yleisin vastaus luennoilla esitettyihin kysymyksiin on "Paska putoaa kärryiltä, kun ajetaan lujaa!"
Joku turkulainen saattaa tunnistaakin... - Lalli
Itse luen myöskin suomen kieltä Jyväskylän yliopistossa, eikä tuohon edellä kirjoittaneen mielipiteisiin ole juuri lisättävää. Minunkin mielestäni suomen kieli on ns. pätevämpi ja turvallisempi valinta. Tervetuloa tänne Jykylään opiskelemaan!
- -S-
Lalli kirjoitti:
Itse luen myöskin suomen kieltä Jyväskylän yliopistossa, eikä tuohon edellä kirjoittaneen mielipiteisiin ole juuri lisättävää. Minunkin mielestäni suomen kieli on ns. pätevämpi ja turvallisempi valinta. Tervetuloa tänne Jykylään opiskelemaan!
Oletteko muuten aloittaneet opiskelun suoraan lukion jälkeen? Itse olen vähän vanhempi ja hirvittää, että kaikki muut ovat suoraan lukiosta opiskelemaan päässeitä.
- ...
-S- kirjoitti:
Oletteko muuten aloittaneet opiskelun suoraan lukion jälkeen? Itse olen vähän vanhempi ja hirvittää, että kaikki muut ovat suoraan lukiosta opiskelemaan päässeitä.
Hep. Itse aloitin yo-opinnot 23 vuotiaana. En nyt halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta kyllä se vaan niin on, että moni suoraan lukiosta yliopistoon päässyt ei ole valmis yliopisto-opintoihin tai oikeastaan akateemiseen ilmapiiriin. Vanhemman ja opinnoistaan oikeasti motivoituneen opiskelijan saattaa olla vaikea löytyy tuosta porukasta omalla aaltopituudellaan olevia ihmisiä. Jos esim. bilettäminen ei kiinnosta, niin tutortapaamiset ym. saattavat olla aika tavalla turhia. Tosin nyt esim. omassa yliopistossani on vihdoin ns. aikuistutoreita, joiden on tarkoitus ohjata nimen omaan niitä hieman vanhempana aloittaneita opiskelijoita.
Omalle kohdalleni noita omanlaisiani ihmisiä on sattunut vasta jälkeenpäin, lähinnä muilta kuin omalta vuosikurssiltani. Kyllä elämänkokemus ja ikä tuo mielestäni eritääin positiivisen lisän opiskeluun - vanhemmat ihmiset osaavat ja uskaltavat olla eri mieltä asioista ja heillä on mielipiteitä, kun taas usein nuo nuoremmat ovat vielä varsin "massasieluisia". - -S-
... kirjoitti:
Hep. Itse aloitin yo-opinnot 23 vuotiaana. En nyt halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta kyllä se vaan niin on, että moni suoraan lukiosta yliopistoon päässyt ei ole valmis yliopisto-opintoihin tai oikeastaan akateemiseen ilmapiiriin. Vanhemman ja opinnoistaan oikeasti motivoituneen opiskelijan saattaa olla vaikea löytyy tuosta porukasta omalla aaltopituudellaan olevia ihmisiä. Jos esim. bilettäminen ei kiinnosta, niin tutortapaamiset ym. saattavat olla aika tavalla turhia. Tosin nyt esim. omassa yliopistossani on vihdoin ns. aikuistutoreita, joiden on tarkoitus ohjata nimen omaan niitä hieman vanhempana aloittaneita opiskelijoita.
Omalle kohdalleni noita omanlaisiani ihmisiä on sattunut vasta jälkeenpäin, lähinnä muilta kuin omalta vuosikurssiltani. Kyllä elämänkokemus ja ikä tuo mielestäni eritääin positiivisen lisän opiskeluun - vanhemmat ihmiset osaavat ja uskaltavat olla eri mieltä asioista ja heillä on mielipiteitä, kun taas usein nuo nuoremmat ovat vielä varsin "massasieluisia".Itsekin olen reilusti yli 20, mutta omasta mielestäni mieleltäni nuori ja näytän ikäistäni nuoremmalta. Haluan kuitenkin opiskella tosissani pari-kolme vuotta ja valmistua mahd. pian, etten kolua yo:n penkkejä enää lähes kolmekymppisenä. Tämä ja vakiintunut suhde sekä "oikeat harrastukset" rajoittavat tietenkin bailaamista nuorempien opiskelijoiden kanssa ja vähän jännittää, miten nuoret osaavat siihen suhtautua, sillä haluaisin kuitenkin olla opiskeluryhmässä mukana mahdollisimman paljon.
- zupup
Älytöntä dissata kirjallisuutta. Olen itse kirjallisuuden pääaineopiskelija. Mielestäni osaan aivan riittävästi kieli- ja tekstitiedon asiakokonaisuuksia aloittelevaksi opettajaksi. Työhän on sitten jatkuvaa kouluttautumista ja tiedon uusintamista. Aina tulee uusia asioita, joita pitää opetella. Minusta kirjallisuustiede on turhan aliarvostettu ala. Ai muka suomen kielen lukijat pätevämpia...
- austerism
Zupupille.
Itse olen opiskellut pääaineena englantia, mutta painotin opintoni nimen omaan kirjallisuuteen ja kirjallisuustieteeseen/kulttuurintutkimukseen. Lisäksi opiskelin yhtenä sivuaineena kirjallisuutta.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että kirjallisuustiede on aliarvostettu mutta todella kiinnostava oppiaine. Työelämän kannalta on kuitenkin niin, että kirjallisuustieteen parissa opituista asioista on kovin vähän hyötyä. Ainakin kielenopettajan näkökulmasta. Toki lukion äidinkielenopettajalle kirjallisuuden tuntemus on myös ammatin kannalta hyödyksi.
Mutta sanotaanko niin, että stereotyyppinen näkemys tuntuu olevan se, että jos on opiskellut kieliaineita (suomea tai vieraita kieliä), niin kyseinen henkilö on lähinnä a) kävelevä tietosanakirja ja b) kävelevä kielioppi tai vähintään oikeinkirjoitusopas. Myönnän, että oma näkökulmani on hieman kapea, sillä toimin opettajana amk:ssa. Ainakin amk:n kielikurssien puitteissa on todella vaikea soveltaa mitään kirjallisuustieteen tai kulttuurintutkimuksen parissa opittua. Lukiossa tietysti saattaisi tilanne olla hieman erilainen, kun kielten kursseilla lienee mahdollista painottaa myös yleissivistävää aspektia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2137506- 582943
- 1932357
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101773Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1711728Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201406- 751261
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271165Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029