Elettyäni elämäni ensimmäiset kaksikymmentä vuotta vauvakastettuna luterilaisena en koskaan kuulluut misään, en edes koulun uskontotunneille puhuttavan syntisen ihmisen uskoontulosta, joten onko tämä asia täysin vieras käsite luterilaisessa uskokäsityksessa, ja miten tällaiseen uskootuloon suhtaudutaan, ja mitä sen katsotaan merkitsevän? Ainoat kokemukseni vuosikymmenten ajalta, tätä sivuten ovat nämä kokemukseni, jotka ikäänkuin alustuksena aiheeseen kerron.
Suvussamme ole isoäiti, jonka kerrotaan tulleen uskoon nuorena, jolloin hän oli myös myynyt hallussaan olevan erään kartanon omaisuuden ja jaellut sen pääosin köyhien avustamiseen. Kun itse tulimme uskoon vaimoni kanssa vähän yli kaksikymppisinä, kerroimme tämän myös suvun uskovana tunnetulle mummolle, vaimoni isoäidille. Kävin tämän tapahtuman jälkeen myös puhelinkestustelun tuon isoäidin kanssa, kertoen innokkaasti tästä elämämme merkittävämmästä tapahtumasta, sekä sen että: olimme myös molemmat jo käyneet uskomme seurauksena kasteella. Silloin muuttuin mummon ystävällinen ääni puhelimessa, kuin veitsellä leikaten, ja hän vuodatti käsittämättömän vyöryn asiota, joiden perusteella ottamamme "uusi kaste" oli väärin ja petosta, päättäen sanansa yleistävään hyökkäykseen sanoen: "kastattavatkin kuulemma nämä lahkolaiset vielä uhrejaan, jopa kaikenlaisissa ammeissakin". Tämän puhelun jälkeen hän ei ikinä sanonut meille sanan sanaa, eikä myöskään koskaan nähnyt tai tavannnut lapsen, lapsen lapsiaan, ja kaikki yhteydenpito päättyi tähän puheluun.
Toinen tapaus liittyen uskontuloon, tapahtui silloin kun minua oli pyydetty puhumaan "sanan ja rukouksen illassa" eräässä helsinkiläisessä kirkossa, jonka sillon 90-luvun alussa teinkin, vielä uskonkäsityksissäni keskeneräisenä ja kykenemättömänä näkemään eroja eri ns. kristittyjen välillä. Se mitä silloin tapahtui kerrottiin minulle jälkikäteen tapatumaa seurannessa seuraavassa illanvietossa:
Puheeni aikana kirkon ohi oli kävellyt ihminen, joka yhtäkkiä oli tuntenut voimakkaan kehoituksen mennä sisälle kirkkoon, mutta kun hän pääsi kirkon eteiseen asti, hän kertoi kuullensa etiseen sisältä puhetta, ja oli siinä paikassa mennyt polvilleen eli todennut että: olethan sinä Jumala jo tässäkin etkä vain sisällä kirkossa, ja hän uskoi juuri siinä paikassa polvillaan välittömästi elämänsä Jumalan armon ja huolenpidon piiriin: Häen todistetiin "tulleen uskoon" kirkon eteisessä ehtimättä edes sisälle asti.
Minun yhteydenpitoni tuohon seurakuntaan päättyi tähän, ja koin jopa osittain kiusalliseksi sen että minua alettiin pyytää puhumaan sillä lisää, - sillä en ollut silloin vielä valmis, eikä oma tehtävnäkyni ollut vielä tuoloin kunnolla selkiytynyt. Tämä siitäkin huolimatta että he pitivät minua siellä kuin "kukkaa kämmenellä", ja seurakunnan kirkkoherra (nainen) uskoutui minulle työhönsä liittyvissä asiossa, sekä kertoi myös saaneensa voimakkaan ilmestyksen sanasta, puheeni aikana.
Myös minä sain voimakkaan kehoituksen tuohon aikaan puhua tälle naiskirkkoherralle, mutta keskeneräisenä en totellut kokemaani kehoitusta, varsinkin siitä syystä että: minua esettiin voimakkaasti tekemästä niin, koska en olisi muka kyllin arvovaltainen henkilö antamaan kehoituksia naiskirkkoherralle, pyytäen häntä luomumaan Raamatulle vieraasta papintehtävästään; ja kehoittaa häntä siirtymään vain hoitamaan naisena, omaa vaatimaan tehtäväänsä äitinä. Vuosia jälkeenpäin sain kuulla tämän naiskirkkoherran lapsen tehneen itsemurhan, ja silloin päätin että: jos joskus koen kehoitusta Jumalalta sanoa jotakin, en koskaan anna kenenkää asettua estämään sanottavaani tai anna arvovaltalaskelmiin perustuvien näkemysten, asettua tielleni. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin ymmärrän kyllä näitä asiota jo varsin selkeästi, ja tein mielestäni myös viisaan päätöken, että jatkoin silloin matkaani jäämättä tuon seurakunnan pariin: selkeytyäksini ensin itse suhteessa: Jumalaan ja Hänen seurakuntaansa.
Voiko luterilainen tulla uskoon?
82
151
Vastaukset
- Bulttis boy
Balttis
Voiko helluntailainen tulla uskoon?- Baltttis
En tunne moniakaan helluntailaisia, mutta minusta kaikille tarjotaan Kristuksen väärentämättömän evankeluimin kautta tämä mahdollisuus, ja eikös heidän todisteta ainakin olevan uskovia ? Sen perusteella mitä vähän heitä tunnen, oletan että seilläkin on selllaista "sekä että porukkaa": eli eivät sielläkään kai ihan kaiikki ole uskossa terveesti, ja Raamatun tarkoittamassa sisältömerkityksessä, ryhtymättä tässä kumminkaan mitään "lustettta" jäljittämään.
- :):):):)
Baltttis kirjoitti:
En tunne moniakaan helluntailaisia, mutta minusta kaikille tarjotaan Kristuksen väärentämättömän evankeluimin kautta tämä mahdollisuus, ja eikös heidän todisteta ainakin olevan uskovia ? Sen perusteella mitä vähän heitä tunnen, oletan että seilläkin on selllaista "sekä että porukkaa": eli eivät sielläkään kai ihan kaiikki ole uskossa terveesti, ja Raamatun tarkoittamassa sisältömerkityksessä, ryhtymättä tässä kumminkaan mitään "lustettta" jäljittämään.
Itsehän he kovasti "todistavat" olevansa uskossa, niin kuin Jehovantodistajat, adventistit ja muutkin uudestikastaja -uskonlahkot.
- Ex-hellari
Helluntailaiset eivät tule uskoon, vaan ratkaisuun, ja se liittää ratkaisijan uudestikasteen kautta seurakuntaan kymmenyksiä maksavaksi jäseneksi.
Jos tämän jälkeen kastettu vielä epäilee joitakin lahkon tottuuksia kuten luomisoppia (kreationismi), hänen on taas tehtävä ratkaisu ja palattava ruotuun. - Balttis täsmentää...
:):):):) kirjoitti:
Itsehän he kovasti "todistavat" olevansa uskossa, niin kuin Jehovantodistajat, adventistit ja muutkin uudestikastaja -uskonlahkot.
Eivät ainakaan Jehovan todistajat mielestäni korosta mitään "uskoon tuloaan", vaan lähinnä kaikeeti vain, todistajaksi tuloaan - sikäli kun minä olen heitä joutunut kuuntelemaan.
Lisäksi käyttämäsi termi "uudelleen kastajat" on täydis perusteeton, sillä ei Jumalan sana tunne mitään vauvakastetta, joten se ei ole siis mikää "ensimmäinen kaste", vaikka ihmiset kirkon piirissä niin väittävätkin - älä usko heitä. Maksan heti 5000 euroa tilillesi jos osoitat jakeen Raamatusta, jossa osoitetaan että vauvoja kastetaan, kuten kirkko tekee ja on tehnyt pakkokasteena, joka ei ole lainkaan kaste Uuden testamentin tarkoittamassa mielessä. Pakanakasteet eivät kuulu kristinuskon piiriin eikä niitä siis kasteiksi myöskään luota. - :):):):)
Balttis täsmentää... kirjoitti:
Eivät ainakaan Jehovan todistajat mielestäni korosta mitään "uskoon tuloaan", vaan lähinnä kaikeeti vain, todistajaksi tuloaan - sikäli kun minä olen heitä joutunut kuuntelemaan.
Lisäksi käyttämäsi termi "uudelleen kastajat" on täydis perusteeton, sillä ei Jumalan sana tunne mitään vauvakastetta, joten se ei ole siis mikää "ensimmäinen kaste", vaikka ihmiset kirkon piirissä niin väittävätkin - älä usko heitä. Maksan heti 5000 euroa tilillesi jos osoitat jakeen Raamatusta, jossa osoitetaan että vauvoja kastetaan, kuten kirkko tekee ja on tehnyt pakkokasteena, joka ei ole lainkaan kaste Uuden testamentin tarkoittamassa mielessä. Pakanakasteet eivät kuulu kristinuskon piiriin eikä niitä siis kasteiksi myöskään luota.Kyllä Jehovantodistajat puhuvat uskoontulostaan, ainakin ne jotka minä tunnen, ja kastattvat itsensä myös uudestaan.
- Balttis
:):):):) kirjoitti:
Kyllä Jehovantodistajat puhuvat uskoontulostaan, ainakin ne jotka minä tunnen, ja kastattvat itsensä myös uudestaan.
HE eivät käytä termiä kuten Raamatttu sitä käyttää, vaan puhuvat nädäkseni enemmäkin muka "totuuden tuntemiseen tulosta", hengellisten Aku Ankkojen eli Vartiotorni ja Herätkää lehtien sekä "tutkiskelujen kautta",käyden myös "teokraattista koulua" ennen kastettaan.
Jos kysyt Jehovan todistajalta että onko hän uskosssa, tuskin hän vasta sinulle kyllä. Heihän löpikäymällään prossilla on toisenlainen sisältömekitys. - Balttis
Ex-hellari kirjoitti:
Helluntailaiset eivät tule uskoon, vaan ratkaisuun, ja se liittää ratkaisijan uudestikasteen kautta seurakuntaan kymmenyksiä maksavaksi jäseneksi.
Jos tämän jälkeen kastettu vielä epäilee joitakin lahkon tottuuksia kuten luomisoppia (kreationismi), hänen on taas tehtävä ratkaisu ja palattava ruotuun.Sen verran asiosta tiedän, että antamaasi todistusta pidän perättämänä ja varsin asenteellisena valheena.
- .
Balttis kirjoitti:
HE eivät käytä termiä kuten Raamatttu sitä käyttää, vaan puhuvat nädäkseni enemmäkin muka "totuuden tuntemiseen tulosta", hengellisten Aku Ankkojen eli Vartiotorni ja Herätkää lehtien sekä "tutkiskelujen kautta",käyden myös "teokraattista koulua" ennen kastettaan.
Jos kysyt Jehovan todistajalta että onko hän uskosssa, tuskin hän vasta sinulle kyllä. Heihän löpikäymällään prossilla on toisenlainen sisältömekitys.Kyllä he sanovat olevansa uskovaisia, ja se varmaan pitää paikkansa.
- Ballttis
. kirjoitti:
Kyllä he sanovat olevansa uskovaisia, ja se varmaan pitää paikkansa.
Ei vaan nimeomaan: "toditajia". Jos käyttävät termiä, he tekevät sen hämätäkseen, sillä he ovat: näennäisälyllisessä demoonisessa suggestiossa, jälkigreberiläisen adventististisen henkivaltaopin, haarautumana.
- Balttis kysyy
Ex-hellari kirjoitti:
Jos tämän jälkeen kastettu vielä epäilee joitakin lahkon tottuuksia kuten luomisoppia (kreationismi), hänen on taas tehtävä ratkaisu ja palattava ruotuun.Ex-hellari, - tapahtuuko tämä kaikki Pietarin kehoituksen mukaisesti: Apt.2:38-40; - ?
- ?????
Lut. Kalevi Lehtinen puhui koko ajan uskoon tulosta. Ehkä sinulla on huono kuulo.
- Balttis
En ole kuullut, tai anakaan muista kuulleeni Kalevi Lehtisen puheita. Senveran tiedän että hän liittyy kaiketi jotenkin myös luterilaisen kirkon toimintaan.
Mitä hän opetti uskoon tulosta, ja millaista evankelumia hän pelastukseksi julisti, sitä en teidä, mutta voitko kertoa jos tiedät ? - ?????
Balttis kirjoitti:
En ole kuullut, tai anakaan muista kuulleeni Kalevi Lehtisen puheita. Senveran tiedän että hän liittyy kaiketi jotenkin myös luterilaisen kirkon toimintaan.
Mitä hän opetti uskoon tulosta, ja millaista evankelumia hän pelastukseksi julisti, sitä en teidä, mutta voitko kertoa jos tiedät ?Kuinka joku uskis voi elää Suomessa eikä tiedä mitään Kalevi Lehtisestä. Balttis, missä puskassa oikein elät?
- Ev. lut.
"Luterilainen" edesmennyt Kalevi Lehtinen oli Kansan Raamattuseuran palkkalistoilla. KRS ei edusta luterilaisuutta vaikka onkin eräs myös kirkossa toimivista liikkeistä. Lehtinen sanoikin olevansa sielultaan helluntailainen ja puheet olivat samaa luokkaa. Pelkkää retoriikkaa ja itsekehua.
- Balttis
????? kirjoitti:
Kuinka joku uskis voi elää Suomessa eikä tiedä mitään Kalevi Lehtisestä. Balttis, missä puskassa oikein elät?
Siten että hän tyytyy elmässään Jeesuksen Kristuksen tuntemiseen, ja silloin voi vallan mainiosti elää uskossa Häneen, sen myös "ainoana kalliina" helmenä säilttäen, - vai mitä luutet?
Ei Jumala ole kehoittanut minua koskaan juurtumaan kehenkää muuhun kuin yksin Jeesuskseen Kristukseen ja on päinvastoin jopa varoittanut, muihin kiinnittymsen vaaroista. - Balttis
Ev. lut. kirjoitti:
"Luterilainen" edesmennyt Kalevi Lehtinen oli Kansan Raamattuseuran palkkalistoilla. KRS ei edusta luterilaisuutta vaikka onkin eräs myös kirkossa toimivista liikkeistä. Lehtinen sanoikin olevansa sielultaan helluntailainen ja puheet olivat samaa luokkaa. Pelkkää retoriikkaa ja itsekehua.
Jeesuksen kyllä tunnen, mutta Lehtistä en.
- Täh!
Balttis kirjoitti:
Jeesuksen kyllä tunnen, mutta Lehtistä en.
Rohkenen epäillä!
- Balttis
Täh! kirjoitti:
Rohkenen epäillä!
Eppäillä aina soppii, mutta minä uskallan sanoa tuntevani Herrani Jeesuksen Kistuksen, sillä Hän on itsensä myös minulle ilmoittanut, kuten on luvannutkin omilleen tehdä: Joh.14:18-20.
- Balttis
Ev. lut. kirjoitti:
Opettiko Lehtinen myös uskovien kastetta ?
- Ev. lut.
Balttis kirjoitti:
En kuullut Lehtisen koskaan opettavan mitään kasteesta, en myöskään kuullut hänen opettavan mitään ns. uskovien eli uudelleen kastamisesta, en myöskään kuullut hänen opettavan mitään kristillisestä kasteesta. Hän halusi olla luterilaisessa kirkossa niinkuin Kansan Raamattuseurakin ja silloin nämä kyllä viisaasti vaikenevatkin.
Lehtisen opetus oli vapaakirkollisten tapaan itsensä kehumista (vrt. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa). - .
Balttis kirjoitti:
Uskon että Lehtinen ajatteli siinäkin asiassa vapaakirkollisten tavoin.
- Balttista hävettää
Ev. lut. kirjoitti:
En kuullut Lehtisen koskaan opettavan mitään kasteesta, en myöskään kuullut hänen opettavan mitään ns. uskovien eli uudelleen kastamisesta, en myöskään kuullut hänen opettavan mitään kristillisestä kasteesta. Hän halusi olla luterilaisessa kirkossa niinkuin Kansan Raamattuseurakin ja silloin nämä kyllä viisaasti vaikenevatkin.
Lehtisen opetus oli vapaakirkollisten tapaan itsensä kehumista (vrt. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa).Olipa ovelaa, jos olisi sinua uskominen. Sinun kirkossasi keikaroiva monarkinen erityispapisto, kirjailluine asuineen ja kalajumala Daagonein hattuineen, oikeen huokuu vaatimattomuuttaan alttarilla kekelehtiessään: tyytyen tehtävässään vaivaisiin: vähän yli sandantuhannen euron palkoihin, asustaessaa luontaosetuina, jeesuksen palvelijain vaatimattomissa majoissa asuessan, kirkon piispanasunnoissa.
- Balttis
. kirjoitti:
Uskon että Lehtinen ajatteli siinäkin asiassa vapaakirkollisten tavoin.
Mutta et tiedä?
- .
Balttista hävettää kirjoitti:
Olipa ovelaa, jos olisi sinua uskominen. Sinun kirkossasi keikaroiva monarkinen erityispapisto, kirjailluine asuineen ja kalajumala Daagonein hattuineen, oikeen huokuu vaatimattomuuttaan alttarilla kekelehtiessään: tyytyen tehtävässään vaivaisiin: vähän yli sandantuhannen euron palkoihin, asustaessaa luontaosetuina, jeesuksen palvelijain vaatimattomissa majoissa asuessan, kirkon piispanasunnoissa.
Balttis on nyt kateellinen.
- .
Balttis kirjoitti:
Mutta et tiedä?
Hyvin todennäköistä se ainakin on.
- Balttis
????? kirjoitti:
Kuinka joku uskis voi elää Suomessa eikä tiedä mitään Kalevi Lehtisestä. Balttis, missä puskassa oikein elät?
Minä kuulun siihen ikäluokkaan joka eli jo silloinn kun Niilo Ylivainiokin vaikutti, ja kaikki menivät silloin hänenkin luokseen, mutta minun ei tarvinnut, koska tunsin jo silloin henkilökohtaisesti Vapahtajani Jeesuken, ja varmaa on se että:
Joh.1:33 ; >> Hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä. - Mietihän sitä
. kirjoitti:
Balttis on nyt kateellinen.
Miten voi olla kateellinen henkilölle jota en tunne?
- Balttis kysyy....
. kirjoitti:
Hyvin todennäköistä se ainakin on.
Mutta oliko hän virkavalalla luterilaiseen tunnustukseen sidottu "valapatto" pappi ?
- .
Balttis kysyy.... kirjoitti:
Mutta oliko hän virkavalalla luterilaiseen tunnustukseen sidottu "valapatto" pappi ?
OLI
- .
Mietihän sitä kirjoitti:
Miten voi olla kateellinen henkilölle jota en tunne?
Et tunne??? Juurihan väitit tietäväsi heidän palkkansa ja asuntonsakin.
- Balttis
. kirjoitti:
OLI
Jos näin oli, asia on selvä kuin pläkki, eikä sitten siinä asiassa ole mitään tämän valaehtoisuuden puitteissa arvauksien varassa.
- Lapiomies Gustaw
. kirjoitti:
Et tunne??? Juurihan väitit tietäväsi heidän palkkansa ja asuntonsakin.
Se tieto löytyy jo alkaen Suomen kansan kirkkohistoriasta, vuosisatojen takaa, jolloin krikkoruhtinaa, ja kirkkoherrat kemuilivat alkaen Ruotsi-Suomen päivistä suomalaisia herroina halliten, ja miekoin alistaen ilman vaihtoehtoja, pakkokasteineen - varsin pirullisesti toimien. Näiltä pohjilta se suomen-ruotsalaisenkin erityiasema periytyy niin että edelleen vaikkapa Sibbossa, jokaisen Goldstrandiin vievän tien varella on liikennemerkki "Privat".
- Ex-hellari
Balttis kirjoitti:
Minä kuulun siihen ikäluokkaan joka eli jo silloinn kun Niilo Ylivainiokin vaikutti, ja kaikki menivät silloin hänenkin luokseen, mutta minun ei tarvinnut, koska tunsin jo silloin henkilökohtaisesti Vapahtajani Jeesuken, ja varmaa on se että:
Joh.1:33 ; >> Hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.Helluntailainen Niilo Ylivainio oli viime vuosisadan pahinpia uskonnollisia huijareita. Yksikään ei parantunut hänen kokouksissaan, mutta monet menettivät mielenterveytensä tai tekivät itsemurhan.
- aikasreiluu
Luterilaisten jumala on kierojen puolella. kannattaa varastaa ja maksimoida oma hyöty. Silti saa lopussa suuren armopalkan.
- Balttis
PS: mitä mietä olette tästä ajatuksestani, että: kirkkoa ei voi pelastaa, mutta sen piirissä olevia ihmisiä, voi Y@shuw´ah, - ylösnoussut Jeesus kyllä pelastaa tuntemiseensa ?
- :))
Luterilaisen täytyy kyllä hylätä kasteen armo pelastavana tekijänä, jotta voi totuudessa ja pyhyydessä sitten kääntyä Herramme Jeesuksen puoleen. Kaikki on Jumalalle mahdollista. Amen
- Balttis
Tarkoitatko sitä krirkon markkinoimaan ja Raamatulle vierasta "kasteen armoa" missä ihminen otetaan - perinteisesti: ikäänkuin väkisin, ja ilman uskoa, muka vauvana armoon kirkon kasteessa, täysin vastoin Jumalan sanaa ?
Tämä kastehan ei saa aikaan mitään, ja sen todistaa myös minun oma elämäni ennen uskoontuloani, ja sitä seurannutta kastetta, sekä Pyhan Hengen esikoslahjani saamista. - Battis: lisäkysymys
Lisäkysymys: tarkoittaako kasteen armo, sen tilan säilyttämistä, jossa ihminen otettiin sylivauvana tähän kasteen armoon, ilman uskoa ja ymmärrystä ? Tämän tilanko tulee säilyä siis aikuisenakin, ja tähän armoonko ihmisen pitää yhä uudestaan ja uudestaan "ryömiä takaisin", jos synnin harjoittaminen häntä elämässään alkaa kauhistuttamaan - suhteessa Jumalaan ja lähimmäisiin ?
- :)))
Ongelmaksi on myös muodostunut se, että luterilaisia opetetaan ettei tarvita mitään TEKOJA pelastukseen. Ei siis edes ikävöimistä pelastukseen taikka pelastuksen toivomista. Näin opettaa ääriluterilaiset.
Raamattu kuitenkin kehoittaa uskomaan (Joh. 3:16) eikä tämä ole se teko mitä Jumala tarkoittaa pelastukseen liittyviksi teoiksi. Jumala tarkoittaa ettei tarvita LAIN tekoja.
Luterilaiset ovat siis menneet tässä liikaa tien oikealle reunalle kun kieltävät KAIKKI teot pelastuksen ehtona ja siinä sitten menee myös usko ja uskoontulo Jeesukseen, joka koetaan luterilaisissa piireissä TEKONA. Puhutaan ratkaisukristillisyydestä ivalliseen ja loukkaavaan tyyliin.
Tietenkin nyt tässä vaiheessa luterilainen käpertyy kasaan ja alkaa puhua myös uskosta Jeesukseen että tottahan toki sekin sallitaan. Mutta näin luterilainen tekee vain kun joutuu yllätetyksi ... :)) Ota näistä selvää ! On muuten kaunis ilma tänään ulkona :))- !!!!!!
Myös sinulla on huono kuulo tai et ole ymmärtänyt kuulemaasi. Luterilaiseen kristillisyyteen kuuluvat tietysti teot, joista Jeesus kertoo viimeisen tuomion yhteydessä. Siis rakkauden teot. Niitähän silloin kysytään eikä mitään ihmistekoisia "ratkaisuja" tai muitakaan temppuja.
- Balttis
Päivitä tietosi ja ota huomioon: että Lutrilainen kirkko on jo luopunut virallisesti tästä Lutherin uskostavanhurkauttamisopista, ja se on antanut yhdessä katolisen kirkon kanssa yhteisen julkilausuman, jonka mukaan, hyvien tekojen tulee seurata uskoa, vastoin Lutherin Raamatusta löytämää: Room.1:17:sta, että "vanhurskaus tulee yksin uskosta", ilman tekoja.
Käytännösssä Luther luopui itsekin omana elinaikanaan tästä esittämästään näkemyksestä, monin tavoin ja oppimuutoksin ja -muunnoksin. - Balttis
Tämä ei pidä paikkaansa käytännön tasolla, eikä edes opissa, koska mm: Luther vaati Sakaan kansaa toteuttamaan laatimansa juutalaisten tuhoamisohjelman, ja ehdollisti tämän hyvänä tekona: Kristuksen vereen, eli hän vaati sakalaisia hävittämään juutalaiset: "etteivät he tulisi itse vikapääksi Kristuksen vereen" ! Näin puhuessaa Luther luopui "yksin uskosta" opistaan vaatien nimenomaan tämän hyväksi teoksi määrittelemänsä asian toteuttamista, jotta Kristuksen "veri" eli Jumalan viha tuhoamista laiminlyöden tulisi vain Saksan kansan päälle. Tämän teon suorittaminen saattaa tokin nyt painaa Saksaa kansakuntana veilä edelleenkin, vaikka ihmisten parissa jo toista uskotaakin, vai mitä ?
- Bulttis boy
Balttis kirjoitti:
Päivitä tietosi ja ota huomioon: että Lutrilainen kirkko on jo luopunut virallisesti tästä Lutherin uskostavanhurkauttamisopista, ja se on antanut yhdessä katolisen kirkon kanssa yhteisen julkilausuman, jonka mukaan, hyvien tekojen tulee seurata uskoa, vastoin Lutherin Raamatusta löytämää: Room.1:17:sta, että "vanhurskaus tulee yksin uskosta", ilman tekoja.
Käytännösssä Luther luopui itsekin omana elinaikanaan tästä esittämästään näkemyksestä, monin tavoin ja oppimuutoksin ja -muunnoksin.Balttis
Luulo ei ole tiedon väärtti. Ota nyt ev. lut. kirkon Katekismus käteesi ja ota selvää asioista ennenkuin puhut täällä mitä sylki suuhun tuo. - Balttis
!!!!!! kirjoitti:
Myös sinulla on huono kuulo tai et ole ymmärtänyt kuulemaasi. Luterilaiseen kristillisyyteen kuuluvat tietysti teot, joista Jeesus kertoo viimeisen tuomion yhteydessä. Siis rakkauden teot. Niitähän silloin kysytään eikä mitään ihmistekoisia "ratkaisuja" tai muitakaan temppuja.
Mutta myös lain teot, joita toki väärennetyssä muodossa opetetaan rippikuoluissa, ja ainakin minun sitä kydessäni väärennetyt kymmenen käskyä, piti opestella jopa ulkoa, - täysin vastoin Raamatun opetuksia: Apt.15:10,19.
Luterilainen "toisenlainen evankeluimi": Gal.1:6-9: liitti Lutherin uskonopin lisäksi, myös väärennetyn lain opetusvirkansa, ja julistamansa evankeliumin yhteyteen, aivan samoin kuin Paavalin harhaoppisina torjuvat "valheveljet": Gal.2:4; aikanaan tekivät, tosin liittäen aidon juutalaislle annten Mooseksen lain noudattamisen vaatimuksen evankeliumiinsa. - Kyselijä...
Balttis kirjoitti:
Mutta myös lain teot, joita toki väärennetyssä muodossa opetetaan rippikuoluissa, ja ainakin minun sitä kydessäni väärennetyt kymmenen käskyä, piti opestella jopa ulkoa, - täysin vastoin Raamatun opetuksia: Apt.15:10,19.
Luterilainen "toisenlainen evankeluimi": Gal.1:6-9: liitti Lutherin uskonopin lisäksi, myös väärennetyn lain opetusvirkansa, ja julistamansa evankeliumin yhteyteen, aivan samoin kuin Paavalin harhaoppisina torjuvat "valheveljet": Gal.2:4; aikanaan tekivät, tosin liittäen aidon juutalaislle annten Mooseksen lain noudattamisen vaatimuksen evankeliumiinsa.MIHIN USKONLAHKOON KUULUT?
- Balttis
Bulttis boy kirjoitti:
Balttis
Luulo ei ole tiedon väärtti. Ota nyt ev. lut. kirkon Katekismus käteesi ja ota selvää asioista ennenkuin puhut täällä mitä sylki suuhun tuo.Olen sen moneen otteesseen lukenut, ja se on jopa pöydälläni, vaikka pidäkin sitä vain suuren kirkkohistoriallisen petoksen avaimena, jonka opettelin jopa ulkoa, ennenkuin tulin todellisesti uskoon, sen jälkeen ja siinä yhteydessä kun tutustuin itse ja henkilökohtaisesti Jeesuskeen Kristukseen, ja Hän ilmoitti myös itsensä minulla: Joh.14:18-20; antamansa lupauksen mukaisesti.
- Balttis vastaa
Kyselijä... kirjoitti:
MIHIN USKONLAHKOON KUULUT?
En kuulu mihinkään lahkoon sillä, lahkot ja eriseurat ovat lihan tekoja: Gal.5:20.
- Kyselijä...
Balttis vastaa kirjoitti:
En kuulu mihinkään lahkoon sillä, lahkot ja eriseurat ovat lihan tekoja: Gal.5:20.
MITÄ SALATTAVAA SINULLA ON?
- Ex-hellari
Kyselijä... kirjoitti:
Balttis ei kehtaa sanoa mihin hihhuliporukkaan hän kuuluu:)
- Balttis
Kyselijä... kirjoitti:
Enkä vastannut meilestäsi tarkasti kysymykeesi?
- Kyselijä...
Balttis kirjoitti:
Enkä vastannut meilestäsi tarkasti kysymykeesi?
ET VASTANNUT KYSYMYKSEENI MILLÄÄN TAVALLA.
- valitettavaa
Balttis kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa käytännön tasolla, eikä edes opissa, koska mm: Luther vaati Sakaan kansaa toteuttamaan laatimansa juutalaisten tuhoamisohjelman, ja ehdollisti tämän hyvänä tekona: Kristuksen vereen, eli hän vaati sakalaisia hävittämään juutalaiset: "etteivät he tulisi itse vikapääksi Kristuksen vereen" ! Näin puhuessaa Luther luopui "yksin uskosta" opistaan vaatien nimenomaan tämän hyväksi teoksi määrittelemänsä asian toteuttamista, jotta Kristuksen "veri" eli Jumalan viha tuhoamista laiminlyöden tulisi vain Saksan kansan päälle. Tämän teon suorittaminen saattaa tokin nyt painaa Saksaa kansakuntana veilä edelleenkin, vaikka ihmisten parissa jo toista uskotaakin, vai mitä ?
Niin, netistähän löytyy tämä Luthrin allekirjoittama käskykin kaikkien toiuskoisten (ns.uudelleen kastajien, sekä myös juutalaisten) tappamisesta.
- Olli Mäki
Ex-hellari kirjoitti:
Balttis ei kehtaa sanoa mihin hihhuliporukkaan hän kuuluu:)
Eihn sellaista kysymystä edes ole kysyjä esittänyt, vaan kysyi vain mihin lahkoon kuulun ja sai sen mukaisen rehellisen vastauksen, mutta sinä Ex-hellari ( ? ) sen sijaan varjonyrkkeilet ihan itseksesi, - mutta ei sinun tarvitse sitä hävetä
- Balttis
valitettavaa kirjoitti:
Niin, netistähän löytyy tämä Luthrin allekirjoittama käskykin kaikkien toiuskoisten (ns.uudelleen kastajien, sekä myös juutalaisten) tappamisesta.
Minä olen löytänyt näitä tietoja ihan yliopiston kurssikirjoistakin.
- Balttis
Kyselijä... kirjoitti:
ET VASTANNUT KYSYMYKSEENI MILLÄÄN TAVALLA.
Kyllähän vastasin että en kuulu lahkoihin, tai eriseuroihin jotka ovat kaikki lihan tekoa: Gal.5:20:ntä.
Sinä et ole suinkaan kysynyt minulta mihin minä kuulun, joten ..? - Ex- hellari
Olli Mäki kirjoitti:
Eihn sellaista kysymystä edes ole kysyjä esittänyt, vaan kysyi vain mihin lahkoon kuulun ja sai sen mukaisen rehellisen vastauksen, mutta sinä Ex-hellari ( ? ) sen sijaan varjonyrkkeilet ihan itseksesi, - mutta ei sinun tarvitse sitä hävetä
Minä olen kertonut rehellisesti nimimerkissäni sen että olen entinen helluntailainen, mutta nimimerkki Balttis ei jostakin syystä halua kertoa mihin hän kuuluu. Onhan hänet kastettu jossakin paikassa, vai onko hän kastanut itse itsensä. Sekin on tietysti mahdollista.
- Kyselijä...
Balttis kirjoitti:
Kyllähän vastasin että en kuulu lahkoihin, tai eriseuroihin jotka ovat kaikki lihan tekoa: Gal.5:20:ntä.
Sinä et ole suinkaan kysynyt minulta mihin minä kuulun, joten ..?NO, MIHIN SINÄ SITTEN KUULUT, JOS ET KUULU MIHINKÄÄN USKONLAHKOON? YMMÄRRÄTKÖ NYT TÄMÄN KYSYMYKSEN?
- Uskonveli...
Kyselijä... kirjoitti:
NO, MIHIN SINÄ SITTEN KUULUT, JOS ET KUULU MIHINKÄÄN USKONLAHKOON? YMMÄRRÄTKÖ NYT TÄMÄN KYSYMYKSEN?
Balttis on mormooni, mutta hän ei osaa kirjoittaa niin pitkää nimeä oikein, eli Balttis kuuluu MYÖHEMPIEN AIKOJEN PYHIEN JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKOON.
- Balttis
Kyselijä... kirjoitti:
NO, MIHIN SINÄ SITTEN KUULUT, JOS ET KUULU MIHINKÄÄN USKONLAHKOON? YMMÄRRÄTKÖ NYT TÄMÄN KYSYMYKSEN?
Tässä on tyhjenntävä vastaukseni sinulle, joka tahtoisi leimata minut johonkin lihalliseen lahkoon kuuluvaksi, päästäksesi siten mukamas kippuuni. Lue seuraava huolella ja sana sanalta miettien, niin olet saanut tyhjentävän vastauksen kysymykseesi, koskien minua uskovana:
>> TE OLETTE KÄYNEET Siionin vuoren tykö ja elvän Jumalan kaupungin, taivallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaassa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon tykö [ se heilutuslyde, uutislyhden jonka myös ylipappi Melkisedek vai esikuvallisen pappeuden mukaisesti: 3 Moos.23:10,11; kun Hän nousi kuolleita ja ilmestyi Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme, vieden meidät itseensä kätkettynä "uutislyhteenä", kaikkein pyhimpään Jumalan kasvojen kirkkauden eteen: Kol.3:1-4. ] ja SEURAKUNNAN TYKÖ, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydelliseksi tulleitten vanhurkasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri. ( se puhdistaa se sovittaa )
Sillä kaiketi sinäkin tiedät jo että Jumala:
Ef.1:10; >> Siitä armotaloudesta (sen kautta), minkä Hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - OLI YHDISTÄVÄ Kristuksessa YHDEKSI kaikki, mitä on taivassa ja mitä on maan päällä. - Kyselijä...
Balttis kirjoitti:
Tässä on tyhjenntävä vastaukseni sinulle, joka tahtoisi leimata minut johonkin lihalliseen lahkoon kuuluvaksi, päästäksesi siten mukamas kippuuni. Lue seuraava huolella ja sana sanalta miettien, niin olet saanut tyhjentävän vastauksen kysymykseesi, koskien minua uskovana:
>> TE OLETTE KÄYNEET Siionin vuoren tykö ja elvän Jumalan kaupungin, taivallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaassa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon tykö [ se heilutuslyde, uutislyhden jonka myös ylipappi Melkisedek vai esikuvallisen pappeuden mukaisesti: 3 Moos.23:10,11; kun Hän nousi kuolleita ja ilmestyi Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme, vieden meidät itseensä kätkettynä "uutislyhteenä", kaikkein pyhimpään Jumalan kasvojen kirkkauden eteen: Kol.3:1-4. ] ja SEURAKUNNAN TYKÖ, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydelliseksi tulleitten vanhurkasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri. ( se puhdistaa se sovittaa )
Sillä kaiketi sinäkin tiedät jo että Jumala:
Ef.1:10; >> Siitä armotaloudesta (sen kautta), minkä Hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - OLI YHDISTÄVÄ Kristuksessa YHDEKSI kaikki, mitä on taivassa ja mitä on maan päällä.Miten tämä nyt liittyi kysymykseeni mihin sinä kuulut? Etkö voisi edes tämän kerran OLLA REHELLINEN?
- Balttis
Kyselijä... kirjoitti:
Miten tämä nyt liittyi kysymykseeni mihin sinä kuulut? Etkö voisi edes tämän kerran OLLA REHELLINEN?
En voi autaa sinua näkemää missä mennään, vaikka tahtoisin, sillä vain Jumala on Hän: joka on päättänyt yhdistää KRISTUKSESSA yhdeksi, ne jotka Hän on tähän tahtonsa mukaisesti edeltämäärännyt ja edeltätuntenut ja kutsunut: Room.8:29,30.
Eilö auennut sinulle? - .
Kyselijä... kirjoitti:
Miten tämä nyt liittyi kysymykseeni mihin sinä kuulut? Etkö voisi edes tämän kerran OLLA REHELLINEN?
Milloin vapaakirkolliset fundikset ovat rehellisiä olleet? Eivät koskaan.
- Balttis
Kyselijä... kirjoitti:
Kuulun Jumalan seurakuntaan, joka myös tuossa tekstissä mainittiin kreikankielen sanalla "ekklesia", mikä on se nimitys, jota yhdestä ainoasta Jumalan seurakunnasta käytetään. Tarkasti kyseessä on: "ekklesia ek tou kosmos" ja tämä voimakas iilmaus, tarkoittaa sanatarkasta: ulos - kutsuttuja / -valittuja ulos maailmasta, ja juuri tämän vastineena, vertauskuvana: vesi meidätkin pelastaa kasteena, - ikäänkuin aikanaan Nooan ja hänen perhekuntansa, - tuomionalaisesta maailmasta, ja todellinen pelastusarkki on Jeesus Kristus, eikä mikään tai kukaan muu, ja Hän vei meidät ylösnoustessaan kuolleista, "toiseen maailmaan" itseensä kätketyinä: Kol.3:1-4; Ef.2:4,5; 1 Kor.1:30.
- Kyselijä...
Balttis kirjoitti:
Kuulun Jumalan seurakuntaan, joka myös tuossa tekstissä mainittiin kreikankielen sanalla "ekklesia", mikä on se nimitys, jota yhdestä ainoasta Jumalan seurakunnasta käytetään. Tarkasti kyseessä on: "ekklesia ek tou kosmos" ja tämä voimakas iilmaus, tarkoittaa sanatarkasta: ulos - kutsuttuja / -valittuja ulos maailmasta, ja juuri tämän vastineena, vertauskuvana: vesi meidätkin pelastaa kasteena, - ikäänkuin aikanaan Nooan ja hänen perhekuntansa, - tuomionalaisesta maailmasta, ja todellinen pelastusarkki on Jeesus Kristus, eikä mikään tai kukaan muu, ja Hän vei meidät ylösnoustessaan kuolleista, "toiseen maailmaan" itseensä kätketyinä: Kol.3:1-4; Ef.2:4,5; 1 Kor.1:30.
Näinhän kaikki ainakin Raamatusta vaikutteita saaneet uskonliikkeet maailmalla väittävät.
Mutta vähän tarkennusta. Kasteesta ja Nooasta kertova kohta löytyy 1. Piet. 3:20-21
Pyysin ja odotin sinulta rehellisyyttä, mutta kun ei niin ei. Tyhjän saa pyytämättäkin. - Tosi ku vesi
. kirjoitti:
Milloin vapaakirkolliset fundikset ovat rehellisiä olleet? Eivät koskaan.
Esimerkiksi silloin kun luterilaiset ja katoliset polttivat heitä elävinä soihtuina uhriksi jumalleen, joka on se piru itte.
- Vastailija vastaus
Kyselijä... kirjoitti:
Näinhän kaikki ainakin Raamatusta vaikutteita saaneet uskonliikkeet maailmalla väittävät.
Mutta vähän tarkennusta. Kasteesta ja Nooasta kertova kohta löytyy 1. Piet. 3:20-21
Pyysin ja odotin sinulta rehellisyyttä, mutta kun ei niin ei. Tyhjän saa pyytämättäkin.Ei vesi seulassa pysy.
Balttis:
"en koskaan kuulluut misään, en edes koulun uskontotunneille puhuttavan syntisen ihmisen uskoontulosta, joten onko tämä asia täysin vieras käsite luterilaisessa uskokäsityksessa, ja miten tällaiseen uskootuloon suhtaudutaan, ja mitä sen katsotaan merkitsevän?"
Ei ajatus uskoontulosta ole luterilaisuuden piirissäkään vieras, mutta ei sitä käsittääkseni juuri korostetakaan. Käsittääkseni erityisesti viidesläiset piirit korostavat selkeimmin uskoontuloa.
Itse ajattelen, että Jumalalla on eri tapoja kutsua ihmisiä luokseen. Toiset ikään kuin kasvavat rauhallisesti uskoonsa, toiset kokevat selkeän kääntymyksen. Joka tapauksessa kyse on Jumalan työstä ihmisessä. Se vain tapahtuu eri tavoin.
Vilppu H.
pappi- Balttis Vilpulle.
Itse en ajattela samion kuin sinä, vaan että on vain olemassa yksi ja "avattu, uskonovi", ja se on kaikille yksi ja sama ovi kaikille, käydä sisälle: Apt.14:27; - ja joka ei mene siitä ovesta sisälle on ilmeinen varas.
Joh.14:6; >> "Minä Olen tie, totuus ja elämä; ei KUKAAN tule isän tykö muutoin kuin MINUN KAUTTANI. > Ylistetty olkoon meidän Herramme (Adoinai) Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on UUDESTISYNNYTTÄNYT MEIDÄT ELÄVÄÄN TOIVOON JEESUKSEN KRISTUKSEN KUOLLEISTANOUSEMISEN KAUTTA, TUMELTUMATTOMAAN JA SAASTUMATTOMAAN JA KATOAMATTOMAAN PERINTÖÖ JOKA ON TAIVAISSA, säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta varjellutte pelastukseen, joka valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana. - Balttis
Ei vauna kastetun ei uskoa tai sen ilmestymistä koskaan luterilaisen sydämeen, ei tosiasiallisesti edellytetä "kasteen armoon" viitataten koskaan, ja rittää kun on vain kerran vauvana päähän vettä valeltu kolmasti. Aika huimaa ja erilasita evankeluimia kuin mitä UT.sta löytyy Vilppu vilperi.
Vaikka ihmien elämä olisi kuinka pas´kanen vana kehdosta hautaan, kolme lorausta vettä päähän ilman ymmärrystä riittää kuninkaan pojan hääaterialle osallistumiseen: Matt.22:8-14:sta ? Sopiiko eppäillä ? Balttis Vilpulle. kirjoitti:
Itse en ajattela samion kuin sinä, vaan että on vain olemassa yksi ja "avattu, uskonovi", ja se on kaikille yksi ja sama ovi kaikille, käydä sisälle: Apt.14:27; - ja joka ei mene siitä ovesta sisälle on ilmeinen varas.
Joh.14:6; >> "Minä Olen tie, totuus ja elämä; ei KUKAAN tule isän tykö muutoin kuin MINUN KAUTTANI. > Ylistetty olkoon meidän Herramme (Adoinai) Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on UUDESTISYNNYTTÄNYT MEIDÄT ELÄVÄÄN TOIVOON JEESUKSEN KRISTUKSEN KUOLLEISTANOUSEMISEN KAUTTA, TUMELTUMATTOMAAN JA SAASTUMATTOMAAN JA KATOAMATTOMAAN PERINTÖÖ JOKA ON TAIVAISSA, säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta varjellutte pelastukseen, joka valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.Balttis, voitko vähän tarkentaa mistä tarkkaan ottaen olet nyt kanssani eri mieltä?
En viitannut vastauksessani mitenkään kasteeseen. Tiedän kyllä, että olet lapsikasteesta eri mieltä. En myöskään viitannut minkään kirkkokunnan jäsenyyteen, minkä nostat esiin. Kysyit, mitä ajatuksia ev.-lut. kirkon piirissä on uskoontulosta.
Kukaan luterilaisessa kirkossa ei ole eri mieltä siitä, etteikö ihminen pelastu Jeesuksen Kristuksen kautta. Oletko siis eri mieltä siitä, etteikö ihminen voi kasvaa uskoonsa? Vai oletko eri mieltä siitä, etteikö Jumala voisi kutsua ihmisiä eri tavoin luokseen?
Vilppu H.
pappi
"Myös minä sain voimakkaan kehoituksen tuohon aikaan puhua tälle naiskirkkoherralle, mutta keskeneräisenä en totellut kokemaani kehoitusta, varsinkin siitä syystä että: minua esettiin voimakkaasti tekemästä niin, koska en olisi muka kyllin arvovaltainen henkilö antamaan kehoituksia naiskirkkoherralle, pyytäen häntä luomumaan Raamatulle vieraasta papintehtävästään; ja kehoittaa häntä siirtymään vain hoitamaan naisena, omaa vaatimaan tehtäväänsä äitinä. "
Kyse saattoi olla myös siitä, että keltanokkana ja vielä pahoin keskeneräisenä fundamentalistina omasit vielä joitakin terveitä käytöstapoja. Tuolloin sinussa saattoi myös olla vielä jopa hippunen jäljellä kunnioitusta heitäkin kohtaan jotka ovat kanssasi eri mieltä ja uskovat toisin kuin sinä.
Olet kaikesta päätellen kuitenkin näistä "vaivoista" eheytynyt ja kasvanut kunnon fundamentalistiksi.- Balttis tämentää
Lapsi teki polttoitsemurhan.
- Balttis
Olinhan minä toki käynyt rippikoulun armejassa -69 ja tullut uskoon 20-vuotta aikasemmin kuin tuo harmilinen totettelemattomuuteni tapahtui. No sellasta se on ja hirttihän se minun rippipappinikin itsensä. Kaikkee sitä voi satuukin pitkän matkan varrella.
- Balttis
Aivan ja sehän tässä on sentään onni onnettomuuksien keskellä, ja olen vielä niin sovinistikin että en pidä luterilaisen kirkon naispappeja lainkaan pappeina, mutta voi kuullostaa tosin tasa-arvoiselta että en pidä myöskään miespappeja minään todellisina pappeina, Raamatun tarkittamassa mielessä, sillä en sieltä voi kyseistä erityspappeutta lyötyää.
Kyllä eri ryhmissä kuten luterilaiset, helluntailaiset, baptistit jne. on uskoon Jeesukseen Kristukseen tulleita.
Näin varmaankin, vaikka näissä ryhmissä voi olla erilaiset opetukset siitä miten tullaan uskoon Jeesukseen Kristukseen.
Esimerkiksi monet helluntailaiset ym. opettavat, että ihminen voi tulla syntinsä henkilökohtaisesti anteeksisaaneeksi eli todella uskovaksi omalla rukoilemisellaan (ks. "Ratkaisurukous-sakramentalismista" http://keskustelu.suomi24.fi/node/10087303).- Kindlein
Kylläpäs se Balttis täällä taas vaahtoaa, ja tietää kuka on Karitsan hääaterialla.
Sinäkin Balttis olet vain armosta pelastettu syntinen. " Ottakaa oppia minusta, joka olen nöyrä ja hiljainen mieleltäni, niin te saatte rauhan." KUKA opasti näin?
Raamatun mukaan meidän ei pitäisi jättää yhteenkokoontumista muiden uskovien kanssa, vaan vahvistua itse, ja vahvistaa muita yhteisessä uskossamme.
En usko Balttis sinua, että olisit Pyhällä hengellä kastettu kristitty. Tuollainen omavanhurskaus ja itseriittoisuus sotii sitä vastaan. Sinulta puuttuu rakkaus toisia uskovaisia kohtaan.
Sinä sooloilet liikaa. Et ole "erityiskristitty", vaan Jumalan armosta, siis ARMOSTA, uskomalla kristuksen sovitustyöhön, pelastettu suuri syntinen, kuten Paavali sanoo.
Olkaamme kuitenkin turvallisella mielellä, me tiedämme Vapahtajamme elävän. " Rauhan minä jätän teille, minun rauhani." Amen. - Balttis
Paavali oli myös kiivas puolustaessaan evankeluimin totuutta "valheveljien" harhaoppeja vastaan, ja jopa kirosi, niiden levittäjät eikä suinkaan vain käpertynyt itseensä heidän edessään vaijeten, hän julisti heitä "kirotuiksi", ja toivoin heidän jopa kuohivan itsensä: Gal.5:12:sta. Olenhan minä hänen työtoverinsa, joten ei kaiketi minunkaan tule silitellä niitä: jotka julistavat ja opettavat sitä Raamatulle vierasta ja toisenlaista evankeluimia, jonka johdosta Suomi on keskiaikaisen tappajalahkon valtaama keskiakaista uskontofasistista perua oleva luterilaisen lahkon valtaama uskontomuseo, eiks vaan ?
- Kindlein
Ollaanpa sitä hauskoja.
- EL.a . K:IM
Balttis kyselee
Mussukka.
Eiköhän toi kaste hommeli ole jo käsitelty aihe.
Mutta kertauksen vuoksi:
Teidät on kastettu kuolemalle.
Mutta ei hätää, jos uskotte Jeesukseen, ja Jumalaan.
Sitä on vaikea selittää, miksi se on suunniteltu sillai.
Pakanat kuuluvat Jumalan seurakuntaan ihmisen pojan kautta.
Juutalaiset kuuluvat Jumalan seurakuntaan Kristuksen kautta.
Ja siinä olet oikeassa, ettei sun tarvitse Pappeja kuunnella. Oli sitten mies, tai nainen.
Paitsi tietenkin ylimmäistä Pappia Jeesusta. - adrs
" Maksan heti 5000 euroa tilillesi jos osoitat jakeen Raamatusta, jossa osoitetaan että vauvoja kastetaan, kuten kirkko tekee ja on tehnyt pakkokasteena, joka ei ole lainkaan kaste Uuden testamentin tarkoittamassa mielessä."
Ap.t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne,
Liiton merkki VT:ssä oli ympärileikkaus 8 pv:n iässä. Eikö edellinen ollut sen jatkumo. Jo VT:ssa uskottiin tulevan Messiaan sovittavan synnit.
Kunnioitan myös sellaisia baptisteja kuin Billy Graham, David Pawson ja Derek Prince enkä epäile heidän kristillisyyttään. Koskee myös helluntailaisia.
Ev luterilaisuudessa uudestisyntyminen takaisin uskoon ja kasteen liittoon on myös voimassa kun tunnustaa syntinsä sielunpaimenelle tai seurakunnan edessä esim Kalevi Lehtisen osoittamalla tavalla. - Balttis
Osoittikö tuo sukupolvesta toiseen olotettu lupaus, täsmennettynä asiayhteydessään tarkemmin määriteleln, "ketkä ikinä Herra meidän Jumalamme kutsuu". Ja tekvätkö sylivauvat parannuksen ja ottavat itse kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, kuten asiayheydessä sanotaan, vai irrotoko yhden sanan, kuin "piru raamatusta", todistaaksesi sillä että vauvakaste on osoitettavissa Raamatusta.
Mitävarten Jeesus olisi ottanut aikuisena kasteen, jos se olisi, kuten luterilainen perinne, jo 1500-luvulta on yrittänyt selittää, - sen olevan ympärileikkauksen vastine, sillä olihin Jeesus myös ympärileikattu kahdeksan päiväisenä, joten esityksesi ei sisällä mitään logiikkaa.
Ja minä saan pitää rahani.
Miten muka luterilaisnen uudestisyntyy "takaisin uskoon ja kasteen liittoon", kun hänellä ei vauvana kastettaessa ollut, eikä myöskään voi edellettää olevan mitään uskoa tai sitä ei tämän silmänkääntötempun puiteissa, muka Jumalan ennakoivana armona edellytettykään, eikä oikestaan saakaan olla, jos opista pyrittäisiin tekemään looginen. Voi, mihin järjettömyyksiin ne ajautuvat jotka eksyvät pois Jumalan sanan alta !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448781
- 785302
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14780Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon383824Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543212Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273115- 403050
- 412246
- 331778
- 2091727