Kuka lasketaan uskovaiseksi?

m3nee raja

Missä menee teistin ja ateistin raja?

Onko hän uskovainen joka vain uskoo jumalaan mutta ei tee mitään muuta sitten
vai pitääkö tehdä jotain erityistä...

Onko tätä rajaa jossain?

28

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on, että tuota rajaa ei voi oikeastaan kukaan ihminen vetää. Ihmisen suhde Jumalaan on hänen ja Jumalan välinen asia, eikä toinen ihminen voi vetää siihen mitään rajaa. Kukaan ei voi toisen uskoa kieltää.

      Noin yleisesti sanoisin, että jos ihminen uskoo Jumalaan, silloin hän on teisti. Itse kukin uskonsa tietää parhaiten.

      Vilppu H.
      pappi

      • Vilppu Huomo sanoi :
        Ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on, että tuota rajaa ei voi oikeastaan kukaan ihminen vetää.
        ____________
        Tuossa on vedetty yksi raja.
        Uskovaisella on pääsy taivasten valtakuntaan - siis :

        Matteuksen evankeliumi:
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
        ____________
        Ketkään muut eivät siis ole uskovia.


      • Balttis

        Tämä pitää paikkanasa koskien luterilaisia, vauvakastettuja joiden uskoontusta koskaan ei pidetä lukua, sillä kun heidät on kerran nimikristillistetty kirkko pitää heitä kristittyinä ILMAN USKOAKIN, kunhan vaan säilyttävät kirkon jäsenyyden, ja pysyvät sen turvissa loisivan papiston elättäjinä, ja kirkon verokajan hiljaisina lypsylehmimä.

        Mutta Raamattu sanoo toki muuta mitä Vilppu vileperi valheellisenan palkkapappina väittää, ja määrittelee asian mm. näin sanoen:

        Room.10:11; >> "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi", se on se USKON SANA, jota me julistamme. Että jos TUNNUSTAISIT JEESUKSEN HERRAKSI, JA USKOT SYDÄMESSÄSI että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan


      • EL.a . K.IM

    • P. Akana

      Nii-in, onpa niinsanotusti hyvä kysymys. Pitääkö "uskovaisen" ensinnäkin uskoa jonkin kristillisen kirkkokunnan määrittelemään jumalaan vai käykö jokin muu, joita ihmiskunta on itselleen eri tarpeisiinsa värkännyt vuosituhansien aikana tuhatmäärin. Voi herran pieksut, ihmisjärjelle käsittämättömän suunnattomassa maailmankaikkeudessa leijailevan maa -nimisen hiukkasen pinnalla olevat kristillis -uskovaisiksi lukeutuvat ihmisoliohiukkaset rakentelevat itselleen erilaisin oppirakennelmin pääsyä ikuiseen riemuun ja pelastukseen, voi herra varjele, mitä suunnatonta itsekeskeisyyttä ja itsepetosta...

      • Balttis

        Jos sitoutuu jonkun lihallisesti muista erottuvan lahkon tai eriseuran jäsenyyteen, ne tekevät kuten luterilainen kirkkokin sen että velvoittavat ainakin muodollisesti ja nimellisesti jäsentä sitoiutumaan lahkon oppeihin ja kuten kirkko tunustuksiin, tosin eihän tätä kukaa valvo käytännössä ja ruohonjuuri tasolla vaan riittää edelleen. kun verorahat kirstuun kilahtaan... niin minnehän se sielu lopulta vilahtaakaan: on päivän kysymys edelleen.


    • Filosohvix

      Teisti on jumalaan/jumaliin uskova, kun taas ateisti on jumalaton.
      Olet joko tai. A- etuliite tarkoittaa kieltosanaa EI. Eli voitaisiin puhua
      myös EI-teististä eli henkilö joka ei ole teisti on ateisti.

      Ateisti nimitystä kuitenkin käytetään puhekielessä synonyyminä sanalle
      uskonnoton. Uskonnoton tarkoittaa henkilöä joka ei harjoita mitään uskontoa
      teististä tai ateistista uskontoa (esi-isien palvonta esimerkkinä).

      Sitten miettiä kuinka varmana pitää omaa uskomustaan tai katsomustaan.
      Sen voi kohdallaan kukin määrätä mutta et voi sanoa että olen 50% teisti ja 50% ateisti. Olet joko 100% teisti tai 100% ateisti, ne ovat toisensa poissulkevat vaihtoehdot. Sen sijaan voit ajatella että olet 50% varmuudella että olet oikeassa. Sinun oikeassaolemisen varmuus taas ei vaikuta yhtään mitään siihen mitä todellisuus sitten oikeasti on.

    • :))

      Uskovainen on henkilö joka uskoo sydämessään Jeesukseeen Kristukseen ja tämän uskonsa mukaan sitten elää elämäänsä Jeesuksessa Kristuksessa.

    • näin helloa on

      Itse uskoontulleena sanon, että on tultava uskoon: otettava Jeesus Kristus henkilökohtaisessa rukouksessa omaksi Herraksi ja Vapahtajaksi; eism. snoen Jeesus Kristus, tule elämäni Herraksi, annan anteeksi kaikki pahat tekoni ja syntini. Vie minut taivaankotiin, kun elämä ajassa päätyy, en taho kadotukseen.

      Kyllä sitten Pyhä Henki antaa sisimpään hengentodistuksen ja kun rukous vilpiitömästi esitetään Jeesukselle, ei tarvitse edes mitään tunnekokemusta vaan Jumalan sanan, Raamatun perusteella olen uskossa ja pelastettu.

      • AntiChrisu

        Niin siis evankelis-luteriset tarkentaa hieman jakoa teistiin ja ateistiin.

        On nelj' ryhmää

        a) uskovat
        b) ateistit/uskonnottomat
        c) vääräuskoiset
        d) harhaoppiset

        Vääräuskoisiin kuuluvat kaikkien muiden uskontokuntien edustajat kuin
        kristityt.

        Harhaoppisiin kuuluvat ne kristityt jotka eivät jaa saa näkemystä Jumalasta, Jeesuksesta ja raamatusta. Tämä kattaa yleensä lähes aivan kaikki muut kristityt kuin oman lahkon/kultin lähipiirin edustajat. Kaikkein konservatiivisimmilla tämä tarkoittaa aivan kaikkia muita kristittyjä.

        Jos halua on niin ateistit voidaan jakaa myös kahteen osaan sen mukaan mikä on suhtautuminen uskontoihin.
        a) antiteistit, negatiivinen suhtautuminen uskontoihin
        b) kukkahattuateistit, positivis-idiotistinen suhtautuminen uskontoihin ja monikultturisuuteen


      • monipuolisempaa
        AntiChrisu kirjoitti:

        Niin siis evankelis-luteriset tarkentaa hieman jakoa teistiin ja ateistiin.

        On nelj' ryhmää

        a) uskovat
        b) ateistit/uskonnottomat
        c) vääräuskoiset
        d) harhaoppiset

        Vääräuskoisiin kuuluvat kaikkien muiden uskontokuntien edustajat kuin
        kristityt.

        Harhaoppisiin kuuluvat ne kristityt jotka eivät jaa saa näkemystä Jumalasta, Jeesuksesta ja raamatusta. Tämä kattaa yleensä lähes aivan kaikki muut kristityt kuin oman lahkon/kultin lähipiirin edustajat. Kaikkein konservatiivisimmilla tämä tarkoittaa aivan kaikkia muita kristittyjä.

        Jos halua on niin ateistit voidaan jakaa myös kahteen osaan sen mukaan mikä on suhtautuminen uskontoihin.
        a) antiteistit, negatiivinen suhtautuminen uskontoihin
        b) kukkahattuateistit, positivis-idiotistinen suhtautuminen uskontoihin ja monikultturisuuteen

        No jaa, olen evankelis-luterilainen enkä jaa ihmisiä tuolla tavoin. Kristityillä uskon vahvuus ja sisältö vaihtelee. En kovin rohkeasti olisi muita väittämässä vääräuskoisiksi tai harhaoppisiksi. Ateismilla ymmärrän varmaa vakaumusta ettei Jumalaa ole, joten ateistien lisäksi on vielä agnostikkoja, jotka sanovat etteivät voi tietää onko mitään Jumalaa (eivät siis ateistin tapaan väitä ettei ole), ja uskonnollisesti täysin välinpitämättömiä ihmisiä, jotka eivät (toisin kuin ateisti) ole periaatteellisella tasolla pohtineet uskonasioita edes tullakseen kielteiseen kantaan, eikä heillä välttämättä edes ole uskontoihin sen kummemmin negatiivista kuin positiivista suhtautumista. Ja pilvin pimein on kirkkokansaa, jotka eivät arkielämässään juuri rukoile tai omaa elämäänsä Sanan valossa pohdiskele tms. mutta jotka kumminkin jonkinlaista hartautta tai kunnioitusta kokevat kun esim. perhejuhlien yhteydessä kirkossa käyvät.


      • Toivossa eläen

        En muista oliko ihan nuo sanat mutta suunnilleen tuota mitä 30 vuotta sitten lausuin, mutta ei vielä ole toiminut niin että uskoisin. Ei tosiaan olisi mitään sitä uskoontulemista vastaan. Mutta ehkä tässä ei vielä mikään kiire sitten ole hoitaa tapaustani kuntoon?


      • AntiChrisu
        monipuolisempaa kirjoitti:

        No jaa, olen evankelis-luterilainen enkä jaa ihmisiä tuolla tavoin. Kristityillä uskon vahvuus ja sisältö vaihtelee. En kovin rohkeasti olisi muita väittämässä vääräuskoisiksi tai harhaoppisiksi. Ateismilla ymmärrän varmaa vakaumusta ettei Jumalaa ole, joten ateistien lisäksi on vielä agnostikkoja, jotka sanovat etteivät voi tietää onko mitään Jumalaa (eivät siis ateistin tapaan väitä ettei ole), ja uskonnollisesti täysin välinpitämättömiä ihmisiä, jotka eivät (toisin kuin ateisti) ole periaatteellisella tasolla pohtineet uskonasioita edes tullakseen kielteiseen kantaan, eikä heillä välttämättä edes ole uskontoihin sen kummemmin negatiivista kuin positiivista suhtautumista. Ja pilvin pimein on kirkkokansaa, jotka eivät arkielämässään juuri rukoile tai omaa elämäänsä Sanan valossa pohdiskele tms. mutta jotka kumminkin jonkinlaista hartautta tai kunnioitusta kokevat kun esim. perhejuhlien yhteydessä kirkossa käyvät.

        Jos on välinpitämätön uskontoa kohtaan niin silloin ei ole uskossa.

        Se että myöntää tai kieltää jumalan mahdollisuus on eri asia kuin onko teisti vai ateisti.

        Joko olet teisti tai sitten olet ateisti. Tämä on joko-tai. Agnostisuus tarkoittaa vain sitä kuinka varma kannastaan on. Jommassa kummassa kannassa aivan jokainen on. Jos he uskovat että jumala varmaankin on he ovat teistejä riippumatta kuinka varmoja asiasta ovat. Jos he sanovat että jumala on tai sitten ei ole eli ei ole näennäisesti kantaa asiaan ovat he tällöin ateisteja, koska eivät ole teistejä. Jos eivät usko jumalaan niin on ateisti vaikka sanoisi olevansa kuinka epävarma tahansa kannastaan.

        Jos teet olettamuksen että jumala on, olet teisti
        Jos et tee mitään olettamuksia jumalasta, olet ateisti (heikko ateismi)
        Jos teet olettamuksen että jumalaa ei ole, olet ateisti (vahva ateismi)
        (siis omassa elämässäsi, ei ajatusleikkinä)


      • FUCKIFUU
        monipuolisempaa kirjoitti:

        No jaa, olen evankelis-luterilainen enkä jaa ihmisiä tuolla tavoin. Kristityillä uskon vahvuus ja sisältö vaihtelee. En kovin rohkeasti olisi muita väittämässä vääräuskoisiksi tai harhaoppisiksi. Ateismilla ymmärrän varmaa vakaumusta ettei Jumalaa ole, joten ateistien lisäksi on vielä agnostikkoja, jotka sanovat etteivät voi tietää onko mitään Jumalaa (eivät siis ateistin tapaan väitä ettei ole), ja uskonnollisesti täysin välinpitämättömiä ihmisiä, jotka eivät (toisin kuin ateisti) ole periaatteellisella tasolla pohtineet uskonasioita edes tullakseen kielteiseen kantaan, eikä heillä välttämättä edes ole uskontoihin sen kummemmin negatiivista kuin positiivista suhtautumista. Ja pilvin pimein on kirkkokansaa, jotka eivät arkielämässään juuri rukoile tai omaa elämäänsä Sanan valossa pohdiskele tms. mutta jotka kumminkin jonkinlaista hartautta tai kunnioitusta kokevat kun esim. perhejuhlien yhteydessä kirkossa käyvät.

        Eivätkö muka epäjumalia palvovat ole vääräuskoisia vai tarkoitatko että käytät poliittisesti korrektimpaa termiä. Eli kikkailet sanoilla.

        Eivätkö muka ne jotka opettavat eri tavalla Kristuksesta ole harhaoppisia. Ei kuule voi olla kuin yksi oikeassa ristiriita tilanteessa. Ne jotka opettavat väärin ovat tietenkin harhaoppisia.


      • monipuolisempaa
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Eivätkö muka epäjumalia palvovat ole vääräuskoisia vai tarkoitatko että käytät poliittisesti korrektimpaa termiä. Eli kikkailet sanoilla.

        Eivätkö muka ne jotka opettavat eri tavalla Kristuksesta ole harhaoppisia. Ei kuule voi olla kuin yksi oikeassa ristiriita tilanteessa. Ne jotka opettavat väärin ovat tietenkin harhaoppisia.

        Ehkä vain yksi on ristiriitatilanteessa oikeassa, mutta en uskalla väittää, että se oikeassa olija olisin aina minä. Olen kuitenkin vain erehtyväinen ihminen. Siksi en uskalla sanoa, että ne muut olisivat vääräuskoisia tai harhaoppisia.

        Tuleehan tässä aina välillä itsekin epäjumalia palvottua, milloin rahaa, milloin mainetta, milloin omaa kroppaa.


      • vänkyrä...
        AntiChrisu kirjoitti:

        Jos on välinpitämätön uskontoa kohtaan niin silloin ei ole uskossa.

        Se että myöntää tai kieltää jumalan mahdollisuus on eri asia kuin onko teisti vai ateisti.

        Joko olet teisti tai sitten olet ateisti. Tämä on joko-tai. Agnostisuus tarkoittaa vain sitä kuinka varma kannastaan on. Jommassa kummassa kannassa aivan jokainen on. Jos he uskovat että jumala varmaankin on he ovat teistejä riippumatta kuinka varmoja asiasta ovat. Jos he sanovat että jumala on tai sitten ei ole eli ei ole näennäisesti kantaa asiaan ovat he tällöin ateisteja, koska eivät ole teistejä. Jos eivät usko jumalaan niin on ateisti vaikka sanoisi olevansa kuinka epävarma tahansa kannastaan.

        Jos teet olettamuksen että jumala on, olet teisti
        Jos et tee mitään olettamuksia jumalasta, olet ateisti (heikko ateismi)
        Jos teet olettamuksen että jumalaa ei ole, olet ateisti (vahva ateismi)
        (siis omassa elämässäsi, ei ajatusleikkinä)

        "Agnostisuus tarkoittaa vain sitä kuinka varma kannastaan on. Jommassa kummassa kannassa aivan jokainen on"

        Ei tarkoita. Agnostisuus tarkoitaa kyllä ihan sitä, mitä monipuolisempaa-nimimerkki sanoi. Teisti ja ateisti sanovat "tietävänsä" tai uskovansa, että jumalia on tai ei ole.

        Agnostikko ei pysty siihen, koska hänelle tieto on oleellisin. Me nimittäin oikeasti emme voi tietää ainakaan vielä nykyisin käytettävissä olevin keinoin, että jumalaa/jumalia ei olisi. Kuten emme sitäkään, että jumala/jumalia olisi.

        Se, että sanoo, että "en tiedä" ei ole kannanotto kummankaan vaihtoehdon puolesta. Se on sama asia kuin eduskunnan äänestyksessä, jossa voit äänestää joko "jaa", "ei" tai "tyhjää". Agnostikko ei osaa ottaa kantaa, koska hänellä ei ole riittävästi tietoa.

        Toki agnostikoissa on niitä, jotka ovat enemmän kallellaan jompaankumpaan suuntaan, mutta se ei vielä tee heistä teistejä/ateisteja. Esimerkkinä Esko Valtaoja, joka muistaakseni on sanonut olevansa agnostikko. Kosmostutkija ei siis uskalla lyödä kantaansa lukkoon, vaikka useimpien kirjoitustensa perusteella taitaa olla kallellaan ateismin suuntaan, mutta jättää kuitenkin jonkun takaportin auki.

        Agnostikko saattaa myös olla se, jolle asia herättää vähiten tunnereaktioita. Hänen henkinen maailmansa ei kaatuisi, vaikka asia pystyttäisiin jotenkin puoleen tai toiseen todistamaan. (Eri asia se, että jos joku tietty uskontokunta osoittautuisi olleen oikeassa, niin agnostikko olisi saattanut elää sen uskontokunnan oppien kannalta vääränlaista elämää ja siten olla joutumassa h-ttiin tai johonkin muuhun synkeään paikkaan.)


      • FUCKIFUU
        monipuolisempaa kirjoitti:

        Ehkä vain yksi on ristiriitatilanteessa oikeassa, mutta en uskalla väittää, että se oikeassa olija olisin aina minä. Olen kuitenkin vain erehtyväinen ihminen. Siksi en uskalla sanoa, että ne muut olisivat vääräuskoisia tai harhaoppisia.

        Tuleehan tässä aina välillä itsekin epäjumalia palvottua, milloin rahaa, milloin mainetta, milloin omaa kroppaa.

        Ymmärrän, et halua KÄYTTÄÄ sanoja vääräuskoinen ja harhaoppinen omaa epävarmuuttasi ja tahdot olla poliittisesti korrekti.

        Mutta ymmärrät varmaan, että ne jotka eivät piittaa polliittisesta korrektiudesta ja ovat luonteeltaan itsevarmoja käyttävät niitä sanoja sen mukaan mitä ne merkitsevät.

        Toki voidaan kysyä: onko hyvää käytöstä todeta asiaintila niin kuin sen näkee.


    • ni3h

      Sitten tuleekin kysymys, pitääkö uskoa jumalaan ollakseen uskovainen, vai onko uskovainen laaja käsite?

    • Teismin ja ateismin raja on selkeä. Häilyvämpi on sitten teisti vai agnostikko, agnostikko vai ateisti rajanveto.

      Hankalinta on määritellä "uskovainen", näkemyksiä on lukuisia. Yksi edellyttää uskoa jumaliin, ei muuta. Toinen taas tiettyä oppia jonka mukaan uskoa, toinen taas toista oppia jne. Lisäksi käsitteeseen "uskovainen" voidaan liittää vaatimuksia oikein suoritetuista rituaaleista, "oikean" seurakunnan tai uskonyhteisön jäsenyydestä yms.

      Oma kohtainen kokemukseni näistä näkemyseroista on hiukan huvittavakin kun helluntailainen käytti suunnattomasti tarmoaan kertoakseen minulle ettei avovaimoni mikään uskova ole vaikka minun näkemykseni mukaan hän selkeästi sitä on :)

    • m3nee raja: >>Kuka lasketaan uskovaiseksi?>>

      Varmaankin tarkoitat tässä yhteydessä (siis "Kirkko kuulolla" -foorumilla) sitä kuka on Jeesukseen Kristukseen uskova?

      Jos sinä et usko evankeliumia, et ole Jeesukseen Kristukseen uskova.

      >>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>>

    • m3h..

      No mihin pitää uskoa ollakseen evankleiumisti tai mikä se nyt onkaan?
      Kai siinä on joku raja?

      Onko sellainen ihminen uskovainen joka haistattelee jumalalle, uskoo budhaan, mutta uskoo samalla jeesus kristukseen?

      Kyllä se on, hän uskoo jeesus kristukseen...

      • m3h..: >>mihin pitää uskoa ollakseen evankleiumisti tai mikä se nyt onkaan?>>

        Evankeliumi on sanoma Jeesuksesta.

        Siis tulee uskoa tuo sanoma, evankeliumi:

        " ... minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin ... Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. ... " (ks. (1 Kor. 15:1-6))

        Jos et usko tuota sanomaa Jeesuksesta, evankeliumia, et ole Jeesukseen Kristukseen uskova. Et vaikka uskoisit Jumalan olevan olemassa ja rukoilisit Jumalaa.

        >>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>>(www.opetuksia.net)


    • Tietyn oppisisällön totena pitäminen kuuluu kristilliseen uskoon, niin kuin sekä filosofiseen että uskonnolliseen uskoon ylipäänsä. Kun uskon tieteellisesti, että tänään on torstai, en voi sitä astronomisesti todistaa, mutta kun eilen oli ke ja huomenna on pe, saa usko aika vahvan eli tiedon luonteen. Se vahvistuu, kun muutkin voivat yhtyä siihen. Sekä rajanveto että yhteisöllisyys kuuluvat siis uskon olemukseen, sekä tiedollisesti että uskonnollisesti.

      Kristillisen uskon eräänlaiset kiteytymät ovat uskontunnustukset. Yhtyminen uskontunnustukseen katsotaan edellytykseksi uskonkuntaan kuulumiselle, niin kuin uskonnoissa yleensä. Kristinuskossa uskon sisältö on vastavuoroisessa suhteessa uskon olemukseen. Uskolla on dialoginen suhde Sanan kanssa, sillä Sana luo uskoa.

      Kirjoitin jo aiemmin 17.6.2011 tällä palstalla kristillisen uskon olemuksesta http://keskustelu.suomi24.fi/node/9924667:

      - Usko on rajaton. Sen vaikutus on rajaton, koska Jumala on rajaton (Mark. 11:23, Luuk. 17:6). Usko tekee siis osalliseksi Jumalan olemuksesta. Uskon väline on Sanan mahti, voimallinen Sana, voimasana, jossa on alkuperäinen luomisvoima: Jumala sanoi, ja se tapahtui (esim. 1.Moos.1). Siksi Jeesus kehottaa: Uskokaa Jumalaan (Mark. 11:22) Tässä kohdassa kreikan alkukielen lähtökohtana on sanan ekhein käskymuoto: omistakaa uskoa, olkoon teillä usko, ja Jumala on alkutekstissä tässä genetiivissä, joka osoittaa sekä uskon lähtökohdan eli Jumalan että sen kohteen eli Jumalaan. Usko on siis aina yhtä aikaa Jumalan omistama, antama, hänen säätämä, usko pitää sisällään Jumalan, on hänen ylläpitämänsä, tarttuu Jumalaan, ja on hänen lahjansa. Jeesuksen käsky tähtää siis siihen, että ihminen tulee avoimeksi Jumalan antamille mahdollisuuksille. Tässä ihminen tulee pieneksi ja Jumala suureksi (Luuk. 1:46-55, Joh. 3:30). Siihen kuuluu siis myös ihmisen kuuliaisuus, myöntyminen, alistuminen. Jeesuksen usko on hyvin todellisuustajuinen ja tähtää aina ihmisen elämän todellisuuteen. Vielä viimeiset sanat ristillä sen osoittavat: Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni (Luuk. 23:46). Tämä usko luottaa viimeiseen asti ja pitkälle sen ylikin.

      rovasti Taneli-pappi

    • Aadof Luther

      Antikristillisen lahkojen lihallisesti muista erottautuvien eriseurojen omat tunnustuket ovat lihan tekoja, kuten luterilaisen marginaalisen tappajalahkon kohdalla on asialaita.

    • Hajoo seli seii seli

      Mieten muuten Jeesus kastoi lapsia ottaessaan heitä syliinsa, kuten väitit ja pakenit sitten paikalta.

      • Jeesus ei

        kastanut lapsia vaan siunasi heitä. Mark evank 10:16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

        Jumalan Sana tuntee ainoastaan uudestisyntyneiden uskovien upotuskasteen. Apost teot 2;38 Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Raamatussa kaikki kastekehoitukset on suunnattu uskoontulleille eli elämänsä Jeesukselle antaneille aikuisille, ei lapsille.


    • girl22gr

      tuo on aika yleistä et luullaan et pitää tehdä jotai et tullee uskoon,mut yllätys yllätys sun ei tarvi tehä yhtää mittään!! :))

    • m3h..

      Itseäni ainakin ihmetyttää, kun nykytieteellä on aika moneen asiaan vastaus, yllättäen, hieman erilainen kuin raamatussa on kerrottu,
      miksi ihmiset eivät usko evoluution, vaikka se on yhtä lailla luonnonlaki kuin painovoimakin, ei näistä asioista voi väitellä, miksi väittää vastaan...

      Aika jääräpäistä vai otetaanko tässä uskovaisita mittaa ja se joka pysyy uskovaisen näiden todisteiden jälkeen on sitten se tosi uskovainen...

      Eihän teillä ole mitään todisteitakaan näille teidän väittämille?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      8921
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5442
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4780
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      38
      3914
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3282
    6. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      46
      3181
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      27
      3155
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2266
    9. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      34
      1902
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      209
      1747
    Aihe