Todistukset Jumalan olemassaolon puolesta.

Jumalan olemassaoloa on myös ajattelun tietä tahdottu todistaa. Maailman tarkastelusta johtuvat kosmologinen (maailman ilmiöillä täytyy olla viimeisenä perustuksenaan ehdoton, absoluuttinen, alkusyy, jolla ei enää ole syytä) ja teleologinen todistus (maailman tarkoituksenmukaisuus viittaa sen järjelliseen luojaan ja johdattajaan). Ihmisen tarkastelusta johtuvat: ontologinen todistus, jonka laati Anselm Canterburylainen (päättelee täydellisen olennon käsitteestä sen olemisen, koska täydellisyyteen kuuluu myös olemassaolo) ja jota täydensivät Hegel ja Schleiermacher (koska tietämisemme kykenee käsittämään olemisen, johtuu tämä siitä, että on olemassa korkein olento, jossa oleminen ja tietäminen ovat yhtä); historiallinen todistus (jumalauskon yleisyys todistaa, että on jumalallinen olento, joka tuossa uskossa ilmenee, ja johon palvonta kohdistuu); moraalinen todistus, jonka esitti Kant, päättelee siveelliseen tajuntaamme sisältyvästä pyhästä velvoituksesta Jumalan olemassaolon, joka yksin takaa sen, että hyveellisyys tulee palkituksi onnellisuudella.

Tuo ei ollut minun mielipteeni vaan lainaus Yrjö Karilaan kirjasta Pikku jättiläinen (tässä tapauksessa 16. painos, 1952). Tämä on minun mielipiteeni: historiallinen todistus on ainoa jossa on hivenkään ennakko-odotuksetonta järkeä.

Sana on vapaa.

15

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä ne tahtoo

      Ja historiallisessa todistuksessakin on se onttous, että erilaisia käsityksiä jumaluuden olemuksesta on hirvittävän paljon. Siis paljon erilaisia käsityksiä eri kulttuureissa siitä minkälaisia jumala/jumalat ovat ja mitä ne tahtovat: jotkut tahtoo verta, jotkut ruokaa, jotkut kyykistelyä, jotkut musisointia, toisaalta taas toiset jumalat kieltävät nuo täsmälleen samat asiat mitä ankarimmin.

    • Puk Staavi

      Jumala, joka on näkymätön, sanoo, ettemme tarvitse hänen lisäkseen muita jumalia.

      Minusta se tieto vie pidemmälle vapauteen kuin olla uskomatta.
      Ei Jumalaa tarvitse palvoa kuin epäjumalia. En tiedä omassa uskossani mitään, joka poikkeaisi normaalista elämästä.
      Usko Jumalaan tuo itsessään jo moraalia tarpeeksi ilman komentelujakin. Ja oppiminen tuo asioihin tietoa ja lisävarmuutta.
      Kukapa ei haluaisi olla vilpittömästi huoleton. Vain moraalin kautta voimme olla aidosti vapaita.
      Enkä moiti tavallaan ateistejakaan, sillä kun tarjolla on väärää opetusta, on luonnollista ettei sitä tarvitsekaan ottaa omakseen.
      Vähimmillään on oikein olla kantaaottamaton ateisti joka suhtautuu Jumalaan neutraalisti niinkuin sellaiseen asiaan josta ei tiedä mitään.
      Uskon tarkoitus on kasvattaa meitä ihmisinä ja ensisijaisesti ymmärtämään itseämme. Kun olemme sujut itsemme kanssa olemme oppineet jotain myös muista ihmisistä.
      Jeesus eli täällä maan päällä oikeasti ihmisen elämän oppimisprosesseineen ja kokemuksen kautta ymmärtämään muita ihmisiä saman kaavan mukaan kuin hän odottaa meidänkin oppivan.
      Ei Jeesuksen "seuraaminen" ole mitään mystiikkaa käytännössä.
      Eikä sellaista, että me muuttuisimme taikatempulla toisenlaiseksi kuin aiemmin olimme.
      Rehellisesti sanoen minä en ole yhtään parempi kuin joku muukaan, enkä usko tai kuvittele saavani enempää kuin joku samoin elänyt saa kun kuolen.
      Usko antaa valmiudet, mutta se ei sinällään tee ketään paremmaksi kuin hän olisi ilman uskoa, monasti käy jopa päinvastoin.

    • O'ou

      Muutama kommentti näihin ns. ”todisteisiin”

      ”…kosmologinen (maailman ilmiöillä täytyy olla viimeisenä perustuksenaan ehdoton, absoluuttinen, alkusyy, jolla ei enää ole syytä)”

      Tähän sisältyy se heikkous, että ”alkusyyn” ei tarvitse olla mikään tietoinen toimija.

      ”teleologinen todistus (maailman tarkoituksenmukaisuus viittaa sen järjelliseen luojaan ja johdattajaan)”

      Tämä taas on näkökulmaharha. Todellisuudessa maailmankaikkeudessa ei ole mitään tarkoituksenmukaisuutta. Se on kaoottinen järjestelmä, joka toimii tiettyjen aineen ja energian ominaisuuksien mukaan.

      ”… Anselm Canterburylainen (päättelee täydellisen olennon käsitteestä sen olemisen, koska täydellisyyteen kuuluu myös olemassaolo)”

      Käsitteen olemassaolo ei tarkoita, että sen tarkoittama olento on. Pelkkää filosofista sanakikkailua. (Miksei täydellisyyteen kuulu olemassaolemattomuus? Oikein täydellinen kykenee myös täydelliseen olemattomuuteen.)

      ”Hegel ja Schleiermacher (koska tietämisemme kykenee käsittämään olemisen, johtuu tämä siitä, että on olemassa korkein olento, jossa oleminen ja tietäminen ovat yhtä)”

      Aika omituinen johtopäätös. Tietoisuuden olemassaolo todistaa jotakin muuta, kuin tietoisuuden olemassaolon? Miten?

      ” historiallinen todistus (jumalauskon yleisyys todistaa, että on jumalallinen olento, joka tuossa uskossa ilmenee, ja johon palvonta kohdistuu)”

      Ei todista muuta, kuin ihmisen taipumuksen uskoa johonkin yliluonnolliseen.

      ” moraalinen todistus, jonka esitti Kant, päättelee siveelliseen tajuntaamme sisältyvästä pyhästä velvoituksesta Jumalan olemassaolon, joka yksin takaa sen, että hyveellisyys tulee palkituksi onnellisuudella.”

      Moraalitajun alkuperä on uskonnoista ja jumalista riippumaton.

      • Hiski ja kissi

        Noin meilläkin on ajateltu.


    • Nuo muut todistukset (paitsi historiallinen, joka ei oikeastaan ole todistus) on tietysti kumottu moneenkin kertaan.

      Jos aiheen filosofinen pohdinta tai argumentaatiologiikka kiinnostaa, niin Michael Martinin kirja "Ateismi" saattaa olla paikallaan.

      • Puk Staavi

        Kumoamisesi into on osoitusta että haluat jotain muuta kuin voit tehdä Jumalan alaisessa maailmassa.
        Mutta, kuten kaikki tosiasiat, mikään ei ole taikatemppuilua jossa luulo muuttuisi todeksi.
        Jos ihminen haluaa tehdä parhaansa, ei hänellä ole vähintäkään tarvetta kampittaa Jumalaa.

        Ei Jumala sinun uskoasi tarvitse. Jos joku jotain tarvitsee niin me ihmiset.


      • Puk Staavi kirjoitti:

        Kumoamisesi into on osoitusta että haluat jotain muuta kuin voit tehdä Jumalan alaisessa maailmassa.
        Mutta, kuten kaikki tosiasiat, mikään ei ole taikatemppuilua jossa luulo muuttuisi todeksi.
        Jos ihminen haluaa tehdä parhaansa, ei hänellä ole vähintäkään tarvetta kampittaa Jumalaa.

        Ei Jumala sinun uskoasi tarvitse. Jos joku jotain tarvitsee niin me ihmiset.

        Millä perustelet kantasi että maailma on Jumalan alainen? Sepitätkö jotain a:n "moraalisen oivallisuuden" kaltaista vai tyydytkö kehäpäätelmään?


      • Puk Staavi kirjoitti:

        Kumoamisesi into on osoitusta että haluat jotain muuta kuin voit tehdä Jumalan alaisessa maailmassa.
        Mutta, kuten kaikki tosiasiat, mikään ei ole taikatemppuilua jossa luulo muuttuisi todeksi.
        Jos ihminen haluaa tehdä parhaansa, ei hänellä ole vähintäkään tarvetta kampittaa Jumalaa.

        Ei Jumala sinun uskoasi tarvitse. Jos joku jotain tarvitsee niin me ihmiset.

        >>Kumoamisesi into on osoitusta että haluat jotain muuta kuin voit tehdä Jumalan alaisessa maailmassa.>Mutta, kuten kaikki tosiasiat, mikään ei ole taikatemppuilua jossa luulo muuttuisi todeksi.>Jos ihminen haluaa tehdä parhaansa, ei hänellä ole vähintäkään tarvetta kampittaa Jumalaa.>Ei Jumala sinun uskoasi tarvitse. >Jos joku jotain tarvitsee niin me ihmiset.


    • Hiski ja kissi

      Ensimmäinen ajatuksellinen reikä on jo ensimmäisessä lauseessa: myös-sana.

    • auton sielu

      1970-luvulla tuli radiosta kuunnelma missä joku keksi että autolla on sielu. sitten kaikkien piti palvoa auton sielua ja laulaa:

      Oi, sinä suuri auuuutomotosielu...

      Ne, jotka ei uskoneet automotosieluun, poltettiin kerettiläisinä. Harhaoppi sai kuitenkin vähitellen jalansijaa, ehkä marttyyrien ansiosta, ja sitten taas vähän ajan päästä ei saanutkaan enää uskoa että autolla on sielu.

    • iljettävä realisti

      Missä viipyvät aa ja möttöskä ja jaakob ja sami?

      • Teleologisen ja ontologisen kaltaiset sanat ovat heille liian vaikeita.

        Moraalisesta puhumattakaan.


    • Tosiaan, missä viipyvät a., Möttöskä 1, jaakob ja SamiA?!?

      • Exhellari86

        SamiA:n osalta tiedän vastauksen aivan varmasti: tähän mennessä ketjussa ei ole puhuttu sanaakaan meistä homoista. Siksi SamiA tulee aikaisintaan nyt.

        Kyllä SamiA omansa tuntee.


    • Pentti Anis

      Yllä mainittiin automotosielu, jota googlettassani tänne eksyin. Kuunnelma oli tsekkoslovakialaisen kirjoittajan kynästä. Ajan hengen mukaisesti siinä pilkattiin länsimaita. Hauskaa, että joku muukin vanha piaeru muistaa moisen.
      Mutta olisiko kenelläkään aavistusta kuunnelman nimestä tai kirjoittajasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      42
      4885
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      18
      3646
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3443
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2798
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      86
      2670
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2620
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      16
      1673
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1536
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      200
      1407
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      152
      1311
    Aihe