onko suomen ev lut kirkko sitä mieltä että raamattu on vanhentunut teos?
raamattu on vanhentunut
26
133
Vastaukset
Ei ole sitä mieltä.
Raamattu on Jumalan sanaa, joka on elävää ajasta aikaan. Toki pitää ottaa huomioon se kulttuuri- ja aikakonteksti, jossa se on syntynyt.
Niinpä kaikki Raamatussa olevat asiat eivät ole kirjaimellisesti noudatettavissa.
Mielestäni lause: Raamatussa on Jumalan sana, on hyvin sanottu. Se on samalla inhimillinen ja jumalallinen teos, jossa Jumalan sant ovat kietoutuneet ihmisten sanoihin.
Antti-pappi- kysyn vaan
Inhimillinen teos? oliko se inhimillistä kun jumala määräsi kuoliaaksi kivitettäväksi sen miehen joka keräsi sapattina puita?
- Kristinuskon kirja.
Antti-pappi !
Ensiksi hyvä kommentti, " kysyn vaan ".
Lueppa tässä ketjussa realistisesti Jeesukseen perustuvan kolleegasi Sanna Husso 23.10.2011 17.09. Jos henkisyyttä riittää, niinkuin uskon, niin ei ole koskaan liian vanha oppimaan myös Raamatun merkityksestä.
vanha teos sanoi :
onko suomen ev lut kirkko sitä mieltä että raamattu on vanhentunut teos?
_________
Niinhän sivuston papit väittävät , mutta heidän olisi syytä ajatella vähän
nokkaansa pitemmälle.
Luukkaan evankeliumi:
12:20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'- se ei pelaa, joka
pertsa2012
Viekööt vaikka tuhkatkin pesästä tänä taikka ensi yönä, niin eivät kaikki pelästy, en minä ainakaan. Eivät kaikki elä ihmisiksi pelkonsa vuoksi ja pelastuakseen jostain, en minä ainakaan.
Raamattu on vanhoja kirjoituksia sisältävä ja vanhentunut osittain. Raamatussa on kyllä yleispätevää ihmisten keskinäiseen elämään kuuluvaa asiaa. se ei pelaa, joka kirjoitti:
pertsa2012
Viekööt vaikka tuhkatkin pesästä tänä taikka ensi yönä, niin eivät kaikki pelästy, en minä ainakaan. Eivät kaikki elä ihmisiksi pelkonsa vuoksi ja pelastuakseen jostain, en minä ainakaan.
Raamattu on vanhoja kirjoituksia sisältävä ja vanhentunut osittain. Raamatussa on kyllä yleispätevää ihmisten keskinäiseen elämään kuuluvaa asiaa.se ei pelaa, joka sanoi :
Eivät kaikki elä ihmisiksi pelkonsa vuoksi ja pelastuakseen jostain, en minä ainakaan.
________
Minä pidän noita Milgramin testin sitä yli 60% testiryhmästä olevaa joukkoa suoraan verrannollisena siihen ryhmään ,joka täälläkin kumartelee auktoriteettien suuntaan hyväksyvästi nyökytellen.Jos tuolta porukalta poistettaisiin kaikki pidäkkeet niin jopa olisi pir.u irti.
Jos heiltä vietäisiin se vähäinenkin Jumalanpelko niin asetelmat olisivat
yhteisöissämme hyvinkin erilaisia kuin nykyään.
Kuten viittasit , niin kaikki eivät kuitenkaan kuulu tuohon "jaloon joukkoon."
Koe on tiettävästi siteeratuin ja keskustelluin koesarja sosiaalipsykologiassa. Koe on kuvattu monissa sosiaalipsykologian oppikirjoissa, siitä on vedetty hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tavallisen ihmisen taipumuksesta pahaan, mutta kokeen moraali on myös kyseenalaistettu. Nykyisten ihmisillä tehtäviä kokeita koskevien eettisten sääntöjen puitteissa Milgramin koetta ei voisi tehdä. Yli 60 prosenttia eri yhteiskuntaryhmiä edustavista koehenkilöistä oli valmis kokeenjohtajan ohjeiden mukaisesti antamaan opetettavilleen kuolettavina pitämiään sähköiskuja (450 volttia).
- tuomion pasuunat soi
asia näkemykseni mukaan on niin,että on vain vastaus kyllä tai ei. Erikoista että aletaan selittelemään raamatusta sitä ja tätä. Raamattu on kuin usko Jumalaan,joko se on tai se ei ole,ei ole olemassa mitään välivaihtoehtoja. En kyllä haluais olla ev lut seurakunnan pappi tms viimeisellä tuomiolla.."no piti soveltaa nykyaikaan Jumalan sanaa" "Otin sieltä ne asiat mitkä kelpasi sillä hetkellä ihmisille"...
En väitä olevani yhtään uskovisempi,kyllä niitä ylisepääsemättömiä kysymyksiä mullekin esitetään. Mutta en kyllä pyri johdattamaan isompia kansanjoukkoja "nykyaikaan"- se ei pelaa, joka
tuomion pasuunat soi
Toivottavasti saat edes jonkinmoisen äänen pasuunastasi, jotta edes joku nuori sonnimullikka pelästyis häntä pystyssä kirmaamaan karkuun.
Ei nimittäin oo helppoo pasuunan soitto ;D
Ookko ees kokeillut?
- PSARI
vanha teos,
ei Raamattu ole vanhentunut, vaan päinvastoin eli sitä on nuorennettu vuosi vuodelta, eikä se ole lainkaan se teos, mitä sen pitäisi olla.
Olen laittanut jo vähän turhankin moneen paikkaan tätä linkkiäni yhdestä maailman vanhimmasta Raamatusta, mutta laitan se vielä kerran tähän, jota jokainen voi katsoa siitä, kuinka paljon sitä "oikeaaa Jumalan sanaa" onkaan muokattu aina sopivasti kullekkin aikakaudelle mieleiseksi:
http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx
Mitähän tapahtuisi, jos menisimmekkin sinne oikeaan Raamattuun takaisin nykyisistä kirjoista. Tosin Luther muokkasi Raamatun tekstit sopiviksi evankelisluterilaiseen kirkkoon, joten tuo ikivanha Raamattu ei taitaisi sopia lainkaan tähän Martin Lutherin harhaoppiseen kirkkoomme. Hei, ei Raamattu ole suinkaan vanhentunut, päinvastoin! Raamattu on kirja, josta jokaisena aikana voimme ammentaa viisautta ja löytää Jumalan ilmoituksen. Elävän Jumalan sanana Raamattu ei vanhennu koskaan, vaikka kulttuurimme muuttuukin. Toki Raamatussa on paljon ainesta, joka kertoo sen kirjoitusajan kulttuurista ja säännöistä ja tavoista. Inhimillisen aineksensa takia Raamattua ei myöskään voi pitää suoraan historian kirjana, lakikirjana tai luonnontieteen oppikirjana. Mutta pyhänä kirjanamme se kertoo meille yhäkin kolmiyhteisestä Jumalastamme ja ihmisen suhteesta Jumalaan.
Sanna Husso, pappiSanna Husso sanoi :
Hei, ei Raamattu ole suinkaan vanhentunut, päinvastoin! Raamattu on kirja, josta jokaisena aikana voimme ammentaa viisautta ja löytää Jumalan ilmoituksen.
18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.pertsa2012 kirjoitti:
Sanna Husso sanoi :
Hei, ei Raamattu ole suinkaan vanhentunut, päinvastoin! Raamattu on kirja, josta jokaisena aikana voimme ammentaa viisautta ja löytää Jumalan ilmoituksen.
18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.Yksinkertaisesti ajattelen tuon olevan silloisen juutalaisen kulttuurin ja ihmisten ajatus asiasta. Noita sääntöjähän Mooseksen kirjoissa riittää, jotka eivät sovi millään tavalla nykyiseen tietämykseemme asioista ja moraalikäsitykseemme. Jeesus täydensi lain tuomalla kaikkein tärkeimmäksi ohjenuoraksi toisen asemaan asettumisen ja toisen kohtelemisen niinkuin itseämmekin toivomme kohdeltavan. Rakkauden kaksoiskäskyn valossa en millään voi pitää pahana sellaista rakkautta joka osalle ihmisistä on syntyjään täysin luonnollista, joka ei vahingoita ketään eikä ole keltään pois. Mutta, eiköhän tästä aiheesta ole käyty keskustelua jo aiemmin ihan tarpeeksi. Kysymys palaa jälleen erilaiseen tapaamme tulkita Raamattua.
Sanna Husso, pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Yksinkertaisesti ajattelen tuon olevan silloisen juutalaisen kulttuurin ja ihmisten ajatus asiasta. Noita sääntöjähän Mooseksen kirjoissa riittää, jotka eivät sovi millään tavalla nykyiseen tietämykseemme asioista ja moraalikäsitykseemme. Jeesus täydensi lain tuomalla kaikkein tärkeimmäksi ohjenuoraksi toisen asemaan asettumisen ja toisen kohtelemisen niinkuin itseämmekin toivomme kohdeltavan. Rakkauden kaksoiskäskyn valossa en millään voi pitää pahana sellaista rakkautta joka osalle ihmisistä on syntyjään täysin luonnollista, joka ei vahingoita ketään eikä ole keltään pois. Mutta, eiköhän tästä aiheesta ole käyty keskustelua jo aiemmin ihan tarpeeksi. Kysymys palaa jälleen erilaiseen tapaamme tulkita Raamattua.
Sanna Husso, pappiSanna Husso sanoi :
Yksinkertaisesti ajattelen tuon olevan silloisen juutalaisen kulttuurin ja ihmisten ajatus asiasta.
Noita sääntöjähän Mooseksen kirjoissa riittää, jotka eivät sovi millään tavalla nykyiseen tietämykseemme asioista ja moraalikäsitykseemme.
_________
Nuo pykälät löytyvät myös uuden testamentin puolelta vahvistettuna.
Jeesushan ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään joten Hän on hyväksynyt koko lain.
Rakkauden kaksoiskäskyn vääntäminen irstautta tukemaan ei myöskään
ole loogista - eihän Jumala puhu omia lakejaan vastaan - vai kuinka?
Sinä "tulkitset" minä tuon Sanaa sellaisenaan näkyville.
Eikö yhtään pelota vaikka tiedät mikä on rangaistus väärän evankeliumin
levittämisestä.
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.pertsa2012 kirjoitti:
Sanna Husso sanoi :
Yksinkertaisesti ajattelen tuon olevan silloisen juutalaisen kulttuurin ja ihmisten ajatus asiasta.
Noita sääntöjähän Mooseksen kirjoissa riittää, jotka eivät sovi millään tavalla nykyiseen tietämykseemme asioista ja moraalikäsitykseemme.
_________
Nuo pykälät löytyvät myös uuden testamentin puolelta vahvistettuna.
Jeesushan ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään joten Hän on hyväksynyt koko lain.
Rakkauden kaksoiskäskyn vääntäminen irstautta tukemaan ei myöskään
ole loogista - eihän Jumala puhu omia lakejaan vastaan - vai kuinka?
Sinä "tulkitset" minä tuon Sanaa sellaisenaan näkyville.
Eikö yhtään pelota vaikka tiedät mikä on rangaistus väärän evankeliumin
levittämisestä.
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.PERTSAN lainaama Raamatun kohta ja sen jatko ovat ainakin vähintäänkin vanhanaikaista. Mutta tuon jatko Room 1: 29-31 todistavat kirjoittajan olevan hyvin epäluotettava, jonka sanoihin ei voi suoralta kädeltä luottaa. Samalla kirjoittaja osoittaa olevansa melkoinen väärän todistuksen antaja lähimmäisestään.
Vai onko muut samaa mieltä Paavalin kanssa, että ne heterot, jotka "ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen", ovat täynnä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä, ja ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta.
Tuo on niin paksua tekstiä, että nykyaikaan tuollainen ei käy alkuunkaan ja antaa kirjoittajasta alkeellisen kuvan.helsinkijokkeri kirjoitti:
PERTSAN lainaama Raamatun kohta ja sen jatko ovat ainakin vähintäänkin vanhanaikaista. Mutta tuon jatko Room 1: 29-31 todistavat kirjoittajan olevan hyvin epäluotettava, jonka sanoihin ei voi suoralta kädeltä luottaa. Samalla kirjoittaja osoittaa olevansa melkoinen väärän todistuksen antaja lähimmäisestään.
Vai onko muut samaa mieltä Paavalin kanssa, että ne heterot, jotka "ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen", ovat täynnä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä, ja ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta.
Tuo on niin paksua tekstiä, että nykyaikaan tuollainen ei käy alkuunkaan ja antaa kirjoittajasta alkeellisen kuvan.jokkeri sanoi :
että ne heterot, jotka "ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen",
"1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä" on se oikea
muoto ja sehän pitää paikkansa.
Luonnollinen yhdyntätapa on siis heteroseksi ja luonnoton tapa homoseksi.
Jumala on nuo pykälät sanellut Paavalille.
Mikä sinä olet Jumalaa arvostelemaan jokkeri sen paremmin kuin valepapitkaan?
Pappeja kuitenkin ihmettelen eniten.
Gal 1:11,12: Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.pertsa2012 kirjoitti:
jokkeri sanoi :
että ne heterot, jotka "ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen",
"1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä" on se oikea
muoto ja sehän pitää paikkansa.
Luonnollinen yhdyntätapa on siis heteroseksi ja luonnoton tapa homoseksi.
Jumala on nuo pykälät sanellut Paavalille.
Mikä sinä olet Jumalaa arvostelemaan jokkeri sen paremmin kuin valepapitkaan?
Pappeja kuitenkin ihmettelen eniten.
Gal 1:11,12: Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.Anteeksi Pertsa. Luulin, että syytin Paavalia, mutta syytinkin Jumalaa.
Siis Jumala antoi väärän todistuksen esim. minusta, ja antoi itsestään alkeellisen kuvan. Paremmin sanottuna Jumala tai Jeesus antoi aika mielettömän kuvan itsestään.
Minua ei ainakaan ole muut pitäneet edes olevani täynnä murhaa, ja minua on pidetty erittäin rakastavana miehenä sekä rehellisenä. Siten Room 1: 29-31 aikaansaaja on syyllistynyt ankaraan parjaamiseen, järkeä vailla olevaan syyttelyyn ja vääryyteen. Tämä antaa Jumalasta kuvan, että hän on täynnä vääryyttä ja pahuutta. Vai onko se Paavali sellainen?
- Kristinuskon kirja.
Sanna Husso, pappi.
" jokaisena aikana läytää Jumalan ilmoituksen "
" Raamattu ei vanhennu koskaan "
Näissä käsityksisäsi Sanna olet täysin oikeassa.
Vaikkapa 10000 vuoden jälkeen ihminen läytää Raamatusta tukea omalle elämänkatsomukselleen toisen tappamisesta, murhaamisesta ja sodan käynnistä.
Raamattu olisi enemmän kuin syytä Jeesuksen tuoman kristinuskon käsityksen kannalta unohtaa. Kirjoittaa uusi kirja esim. Kristinuskon kirja, joka perustuu täysin todella Jeesuksen tuomaan ilmoitukseen Jumalan tahdosta. Siihen meillä on käytännön mahdollisuus eksegetiikan tutkijoiden ansiosta.
Raamatun Jumala on eri kuin Jeesuksen ilmoittama Jumala.
Kristus - Kristinusko - Kristillinen kirkko - Kristinuskon kirja - esther
samaa mieltä.
osa Raamatusta on vanhentunutta, agressiivista, primitiiivistäHei esther. Siinä mielessä minäkin olen samaa mieltä, että ei meidän tietenkään tule ottaa esikuvaksemme sellaisia Raamatun kertomuksia tai pitää ohjeenamme sellaisia Vanhan Testamentin määräyksiä jotka sotivat selkeästi lähimmäisen rakkautta ja Jeesuksen opetuksia vastaan. En silti ajattele noiden kohtien olevan vanhentuneita, vaan ajattelisin, että niistäkin voimme yhä oppia jotakin, ainakin oppia ymmärtämään sitä mennyttä. En siis haluaisi "deletoida" Raamatusta mitään, vaan tärkeintähän on se, miten lukemaamme suhtaudumme. Pidämmekö siis Raamattua kauttaaltaan jonain suorana ohjekirjana (jollaisena se olisi täysin mahdoton ja rikkoisi monessa kohtaa kaikkia mahdollisia lakejmmea saati sitten rakkauden lakia!) vai ylöskirjauksena siitä mitä joskus on ollut, mihin on uskottu, millainen ihmisen suhde Jumalaan on ollut jne.
Sanna Husso, pappi- Kristinuskon kirja.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei esther. Siinä mielessä minäkin olen samaa mieltä, että ei meidän tietenkään tule ottaa esikuvaksemme sellaisia Raamatun kertomuksia tai pitää ohjeenamme sellaisia Vanhan Testamentin määräyksiä jotka sotivat selkeästi lähimmäisen rakkautta ja Jeesuksen opetuksia vastaan. En silti ajattele noiden kohtien olevan vanhentuneita, vaan ajattelisin, että niistäkin voimme yhä oppia jotakin, ainakin oppia ymmärtämään sitä mennyttä. En siis haluaisi "deletoida" Raamatusta mitään, vaan tärkeintähän on se, miten lukemaamme suhtaudumme. Pidämmekö siis Raamattua kauttaaltaan jonain suorana ohjekirjana (jollaisena se olisi täysin mahdoton ja rikkoisi monessa kohtaa kaikkia mahdollisia lakejmmea saati sitten rakkauden lakia!) vai ylöskirjauksena siitä mitä joskus on ollut, mihin on uskottu, millainen ihmisen suhde Jumalaan on ollut jne.
Sanna Husso, pappiSanna Husso, pappi.
Mukava kun vastasit nimimerkille esther käsityksesi Raamatusta. " ..ylöskirjauksena siitä mitä joskus on ollut, mihin on uskottu, millainen ihmisen suhde Jumalaan on ollut jne ".
Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Raamattuun on koottu aikojen kuluessa esiintyneet, tapahtumat, näyt, tarut, sadut, Jumala korostuksella. Siis se on eräänlainen yhteenveto 2000 vuoden kestäneistä eri uskon näkymistä. Ystävällisesti pyrit vakuuttamaan kolleegasi myös tähän ajatteluun.
Se ei ole Jeesuksen tuoman ilmoituksen kristinuskon pyhä kirja Se on kirkon opin pyhä kirja, jota pidetään Tabuna, jonka sisältöön ei uskalleta kajota. Jälleen kerran, pitäisi kirjoittaa Jeesuksen tuomasta Jumalan tahdosta kirja, Kristinuskon kirja, johon on nykyään kaikki edellytykset.
Jatka Sanna tällä Raamattu käsitys tielläsi ! kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei esther. Siinä mielessä minäkin olen samaa mieltä, että ei meidän tietenkään tule ottaa esikuvaksemme sellaisia Raamatun kertomuksia tai pitää ohjeenamme sellaisia Vanhan Testamentin määräyksiä jotka sotivat selkeästi lähimmäisen rakkautta ja Jeesuksen opetuksia vastaan. En silti ajattele noiden kohtien olevan vanhentuneita, vaan ajattelisin, että niistäkin voimme yhä oppia jotakin, ainakin oppia ymmärtämään sitä mennyttä. En siis haluaisi "deletoida" Raamatusta mitään, vaan tärkeintähän on se, miten lukemaamme suhtaudumme. Pidämmekö siis Raamattua kauttaaltaan jonain suorana ohjekirjana (jollaisena se olisi täysin mahdoton ja rikkoisi monessa kohtaa kaikkia mahdollisia lakejmmea saati sitten rakkauden lakia!) vai ylöskirjauksena siitä mitä joskus on ollut, mihin on uskottu, millainen ihmisen suhde Jumalaan on ollut jne.
Sanna Husso, pappiSanna Husso
1.Timoteuksen kirje
1:9 ja tiedetään, että LAKIA EI OLE PANTU VANHURSKAALLE, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
1:10 haureellisille, MIEHIMYKSILLE, ihmiskauppiaille, VALHETTELIJOILLE, VALAPATTOISILLE ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan
- rautalangasta
Raamattu ei vanhene koskaan.
Se on kirja, jota on vihattu, kielletty, yritetty hävittää, pimittää, salata, väärentää ja halventaa.
Silti se on maailman luetuin, levitetyin ja levinnein kirja.- arvioipas
Paljonko arvelet Suomessa olevan Raamattuja kirjahyllyiisä joita ei koskaan avata? Niitä on paljon.
arvioipas kirjoitti:
Paljonko arvelet Suomessa olevan Raamattuja kirjahyllyiisä joita ei koskaan avata? Niitä on paljon.
Jos sellaista Raamattua joku tervejärkinen pitäisi hyllyssä niin se joutaisi multa paperinkeräykseen tai mökin saunan pesään. Tulisiko Jumala saunaan pesemään minun selkäni?
- Kokeilepa!
Nimimerkki vanha teos:
Kokeilepa: Lue jotakin ihanaa ns. maallista klassikkoteosta viisi vuotta joka päivä, ja tee sama Raamatulle. Huomaat, onko Raamattu vanhentunut vai ei.
Eli: Raamattua jaksaa lukea vuosia ja vuosikymmeniä kyllästymättä, Sama luku tai jae avautuu aina uudella tavalla elämäntilanteesta ja omista elämänkokemuksista riippuen. Jotakin kohtaa ei joskus millään ymmärrä - no, sitä nostaa hattua ja menee eteen päin. Kunnes eräänä päivänä asia aukeaa ja sen sisältö ikään kuin loksahtaa paikalleen: tätä tässä siis tarkoitettiin.
Pyhä Henki puhuu meille Raamatun välityksellä, aina tuoreesti ja yllättävän henkilökohtaisesti. Ainakaan itse en voisi edes kuvitella elämää ilman Raamattua. Muut kirjat ovat hienoja ja ihania, mutta ne ovat kuitenkin vain kirjoja. Raamattu on ainakin minulle jotakin paljon, paljon enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843402- 252014
- 1941924
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3411316Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell841279Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137- 82923
Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12915Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23845Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790