Vedenpaisumus saa minut halveksumaan Jumalaa

paha syysnuha ja kuu

Arvon palstalaiset ja kirkon edustajat.

Ajatellaampa hetki pieniä elämänvoimaisia leikkiviä lapsia. Lapset temmeltävät puistossa ja vanhemmat seuraavat lapsiensa leikkiä. Nämä lapset eivät tiedä vielä maailman pahuudesta onneksi ja elävät oikeaa riemukasta lapsen elämää sulostuttaen samalla vanhempien elämää.

Kuka vanhempi tai muu vastuullinen ja luonteeltaan terve oleva ihminen olisi valmis vahingoittamaan näitä lapsia? Ei taatusti kukaan. Useimmat haluaisi suojella näitä lapsia viimeiseen asti, jopa henkensä uhalla.

Siirrymme nyt raamattuun ja vedenpaisumuksen aikaan. Oletetaan että myytti vedenpaisumuksesta olisi totta ja sen perusteluna olisi ihmisen synnit. Nämä pienet lapset eivät ole mitenkään osallisia maailman aikuisten tekemiin pahuuksiin. Kuitenkin tämä "rakkauden" jumala on valmis käyttämään väkivaltaa näitä lapsia kohtaan, eli antamalla heidän hukkua ja katkoa niskojaan suuren veden paiskoessa heitä ennen hukkumistaan.

Suurimman hahmon on toki helpoin käyttää väkivaltaa. Mutta osoittaako se suunnatonta rakkautta ja viisautta? Ei todellakaan osoita. Se osoittaa pahuutta ja tyhmyyttä mikäli väkivalta eli hukuttaminen oli jumalalle paras ja viisain mahdollinen tapa toimia. Ja etenkin kun käytti väkivaltaa pikkulapsia kohtaan. Viisas jumala hallitsisi psykologiset kasvatus ja rankaisumenetelmät joista ihminen ottaisi onkeensa. Silmitön väkivalta lapsia kohtaan sai minutkin luopumaan aikanaan uskosta ja halveksumaan tätä raamatun kertomaa jumalan irvikuvaa.

Samalla tulee usein kyseenalaistettua kristittyjen omantunnon toimivuus ja moraalitaju kun he ovat valmiita palvomaan tuollaista pikkulasten tappajaa.

9

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dikduk

Raamatun tarinat ovat ajoilta jolloin ei ollut meidän eettistä ajatteluamme, jumalilla oli vapaus tehdä mitä halusivat. Raamatun tarina on lainaa sumerien tarinasta.

Tarina on meidän näkökulmastamme raaka ja epäoikeudenmukainen ja me jo tiedämme senkin, että se ei ole tosi. Kristittyjen osalta suurin ongelma tuossa taita olla se, että Jeesus uskoi sen todeksi eikä arvostellut sen moraalia.

• Mieti tätä

Voit olla rauhassa. Tuo vedenpaisumuskertomus on tarina,, Jobin tarina, Noan arkki ja luomiskertomukset.

• Monissa Raamatun kertomuksissa joudumme vastakkain moraalisten ristiriitojen kanssa.
      Kuten edellä on sanottu, niin vedenpaisumuskertomuksessa kyse on myytistä. Tässäkin tapauksessa on tärkeää pysähtyä sen äärelle, mitä sillä tahdotaan sanoa.
      Mulle ainakin nousee päällimäisenä se, että Jumala on tosissaan sen kanssa, että häntä on toteltava. Silti hän ei hylkää luomakuntaansa, vaikka se onkin niskuroiva joukkue, vaan antaa tulevaisuuden ja toivon. Voisin myös miettiä tätä kertomusta siitä näkökulmasta, johon aloittaja viittaa. Se antaa yhden näkökulman, muttei vie kertomuksen alkuperäiseen ytimeen.
      Jumala näyttäytyy varsinkin Vanhassa testamentissa toisinaan julmana ja kauhistuttavana. Eihän se mukavaa ja lempeää ole, mutta mulle se kertoo sen, että Jumalan kanssa ei ole leikkimistä.

Antti-pappi

• alkuperäinen 00

"Eihän se mukavaa ja lempeää ole, mutta mulle se kertoo sen, että Jumalan kanssa ei ole leikkimistä."

Jos tuo olisi totta, olisin hyvin vakavissa vaikeuksissa jumalan kanssa. Sillä olen herjannut jumalaa pyhäähenkeä myöden rankasti vain lähinnä halventaakseni raamatun jumalan toimintatapoja.

• pelottaako...

Millä perusteella Jumalan totteleminen on oikein?
        Sillä perusteellako että jollet tottele niin hän kiduttaa sinua?

Oletko yleensäkin valmis tottelemaan mafiosoja?

• ao

ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 6
      1. Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,

2. huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
      3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
      4. Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
      5. Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
      6. niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.
      7. Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni".
      8. Mutta Nooa sai armon Herran silmien edessä.
      9. Tämä on kertomus Nooan suvusta. Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä.
      10. Ja Nooalle syntyi kolme poikaa, Seem, Haam ja Jaafet.
      11. Mutta maa turmeltui Jumalan edessä, ja maa tuli täyteen väkivaltaa.
      12. Niin Jumala näki, että maa oli turmeltunut; sillä kaikki liha oli turmellut vaelluksensa maan päällä.
      13. Silloin Jumala sanoi Nooalle: "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta, sillä maa on heidän tähtensä täynnä väkivaltaa; katso, minä hävitän heidät ynnä maan.

Mikä voi muutta ihmisen vain kääntyminen Jeesuksen puoleen

• moraaliton jla

Jumala oli hyvin väkivaltainen hävittäessään heidät ynnä maan.
        Turha silloin moittia omaksi kuvakseen luotuja kun on itsekin väkivaltainen.

• Kaksi tapaa suhtautua asiaan:

1 - Joulupukkiakaan ole syytä syyttää vaikka lahjat jäisivätkin saamatta.

2 - Jumalan teot ovat aina hyviä. Tätä näkemystä ei voi oikein omaksua kuin kahdella tavalla: suhtautua vedenpaisumukseen ym. moraalia koetteleviin tarinoihin kuten joulupukkiin ja juutalaisen kansan historiankirjoituksina ja ilman sen suurempaa jumalallista kontekstia tai ottaa Raamattu kirjaimellisesti ja petrata omaa moraalia siihen suuntaan, että edellä mainitut tapahtumat tuntuvat hyvyyden referenssitapauksilta.

• 25

Jumala on kaikkivaltias ja hallitsee suvereenisti tämän- ja tuonpuoleisen. Siksi vedenpaisumuksen väkivalta saa ihan toisen ulottovuuden. Aalto tulee ja yhdessä hetkessä pyyhkäisee viattomat leikkivät lapset ja heitä seuraavat vanhemmat ikuiseen iloon taivaanisän syliin. Mihin siinä mahtuu kärsimys? Kuolema tulee nopeasti hukkumalla, mikä lienee varsin kivuton tapa lähteä tästä maailmasta toiseen parempaan maailmaan.

Ihminen, joka ei hallitse suvereenisti tämän- ja tuonpuoleista, voi osoittaa rakkautta lähimmäisilleen vain tämänpuoleisuuden säännöillä. Siksi hän ei tieten tahtoen ahdista lähimmäisiään hengenvaaraan. Vain jumala voi toimia rakkaudellisesti kuoleman rajan ylitse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10182
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      6773
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      42
      4857
    4. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      61
      4507
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      68
      4211
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      31
      3789
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2878
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36