Autoilu ongelmana!

Avoparill

Antakaapa hyvä vinkki miten selvitän tämän ongelmani positiivisesti.

Meillä kun on riitaa autoilun kuluista. Eli puolisollani on auto ja hän käy sillä päivittäin työvoimakoulutuksessa noin 10 km. Muutama kerta kuussa ajellaan äitini luona noin 40 km:n päässä. Lisäksi puolisoni äidin luona ehkä neljästi vuodessa 100 kilsan päässä.

Puolisoni vaatii, että kun molemmat olemme päivärahalla ja tienaamme likimain saman verran, että minun pitäisi osallistua auton kuluihin muutenkin kuin bensaan. Olen luvannut maksaa bensaan 5 euroa kun käymme äidilläni ja kympin kun käymme hänen äitinsä luona.

Hän on sitä mieltä, että minun pitäisi maksaa jokin osa myös huolloista, renkaista ja sellaisista. Eikö se nyt niin ole maalaisjärjellä, että nuo maksaa se joka omistaa auton ja sitä haluaa pitää.

Voisin kyllä äitini luo mennä vaikka bussilla, vaikkakin sitten pitäisi aina kävellä nelisen kilometriä, mutta bussi maksaa vaan pari euroa suunta.

Eli miten tämän nyt toiselle vääntäisi, että hänkin ymmärtäisi, että on kohtuutonta, että minä maksan hänen autokulujaan? Neuvokaa kiitos!

Näytän sitten hänellä tämän palstan kun on vastauksia. Eiköhän se sitten mene perille.

49

2356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gasolina82

Pääset bensakuluissa todella vähällä! Meillä nimittäin ainainen kitinä bensojen maksamisesta, ja minä maksan 200km matkasta 60euroa! Ja olen opiskelija, elikkä todellinen miljonääri. Onneksi miehesi ei pyydä sen enempää. Ymmärrän paljonko asia voi rassata!

• mk

On teillä ondelma koska minä miehnä tankkaan auton kun naiseni menee johonkin ja jos en ole tankannut niin annan bensakortin mukaan että saa tankata. Se vastaa auton kuista kenen auto se on ja vaikka on avoliitossa aika pihiä toimintaa tuollainen bensojan maksantus.

• ................

Voin kertoa, että jos maksat 200km matkasta 60e (yhteensuuntaan siis 200km) niin sinua on kusetettu! Miehesi vetää välistä omiin menoihinsa ja sinä maksat kiltisti! :D Tai sittten hänellä on joku auto, joka syö TÖRKEÄSTI bensaa...

• Zumts

200km ja 60 euroa??? Mitä ihmettä? Joko teitin auto kuluttaa ihan hirveästi tai sitten sulla laskutetaan muitakin kuluja. Meillä auto syö dieseliä n 4l per 100 km matka-ajossa, joten tolla 60eurolla ajaa jo melkoisen matkan.

Aloittajalle sanoisin, että olette kuitenkin parisuhteessa ja oletettavasti molemmat hyötyvät autosta jollain tasolla muutenkin kuin sen vanhempien luona käynnin verran (esim kun kaupasta pitää hakea enemmä ruokaa mitä jaksaa kantaa kerralla tai haluaa kovassa kaatosateessa hakea leffan illaksi). Minusta olisi kohtuullista, jos molemmat osallistuisivat auton juokseviin kustannuksiin, ei pelkästään se, joka auton omistaa. Ajamisesta on kuitenkin _aina_ muitakin kuluja kuin bensat (renkaat kuluu, huoltoväli lähenee, kuluvat osat kuluu ja niitä pitää uusia useammin, jälleenmyyntiarvo vähenee kilometrien lisääntyessä...).

• gasolina82
        Zumts kirjoitti:

200km ja 60 euroa??? Mitä ihmettä? Joko teitin auto kuluttaa ihan hirveästi tai sitten sulla laskutetaan muitakin kuluja. Meillä auto syö dieseliä n 4l per 100 km matka-ajossa, joten tolla 60eurolla ajaa jo melkoisen matkan.

Aloittajalle sanoisin, että olette kuitenkin parisuhteessa ja oletettavasti molemmat hyötyvät autosta jollain tasolla muutenkin kuin sen vanhempien luona käynnin verran (esim kun kaupasta pitää hakea enemmä ruokaa mitä jaksaa kantaa kerralla tai haluaa kovassa kaatosateessa hakea leffan illaksi). Minusta olisi kohtuullista, jos molemmat osallistuisivat auton juokseviin kustannuksiin, ei pelkästään se, joka auton omistaa. Ajamisesta on kuitenkin _aina_ muitakin kuluja kuin bensat (renkaat kuluu, huoltoväli lähenee, kuluvat osat kuluu ja niitä pitää uusia useammin, jälleenmyyntiarvo vähenee kilometrien lisääntyessä...).

Jep. Tiedän että pahasti kusetuksen makua. Osaan kyllä laskea ettei se auto hirveästi vie bensaa, matka-ajossa alle 7l/100km, ei ihan uusi auto ole. Enpä vaan tiedä millä tämän kierteen katkaisen,

• mk
        gasolina82 kirjoitti:

Jep. Tiedän että pahasti kusetuksen makua. Osaan kyllä laskea ettei se auto hirveästi vie bensaa, matka-ajossa alle 7l/100km, ei ihan uusi auto ole. Enpä vaan tiedä millä tämän kierteen katkaisen,

Seuraaavan kerran kun miehesi haluaa sekisä niin sano ett äse on tonni että silleen.

• dingdongdidiin

Ymmärrän kyllä puolisosi kantaa, kyllähän sinäkin kuitenkin hyödyt siitä että on auto, vaikeutuu se elämä ilman sitä, jos ei sitten jossakin keskustassa asu lähellä kaikkea. Olette avopari... eli asutte saman katon alla. Teidän pitäisi sitten vetää yhtä köyttä myös tässä asiassa ja sinun pitäisi mielestäni osallistua auton kustannuksiin kun se kuitenkin on teidän molempien "riesana". Eriasia olis jos et käyttäisi autoa ikinä ja se olisi vain toisen ilona. Ja vaikuttaa tietty sekin, että kustantaako molemmat samalla tavalla tasavertaisesti kaikki muutkin elämiseen menevät kulut puoliksi kerta saman verran rahaa "tienaatte".

• ...

No rupea kulkemaan sillä bussilla ja näytä ettet tarvitse sitä autoa. Sitten ei pitäisi olla rutisemista.

• Daddy Cool

Nuohan on ihan kahdenvälisiä sopimusjuttuja. Ei ole oikeaa eikä väärää mallia. Teidän pitää vaan pystyä sopimaan keskenänne. Itse olen aina elänyt sellaisissa suhteissa, joissa raha on käytännössä yhteistä. Aika turhauttavaa säätämistähän se on, jos joka lantti pitää erikseen sopia.

Taustastani johtuen miehesi vaatimus tuntuu niuhotukselta, mutta toisaalta ymmässän argumentit. Polttoainekulut ovat noilla ajokilometreillä helposti alle puolet autoilun juoksevista kuluista.

• Autoilija X

Olet täysin väärässä-sinä käytät autoa lähes yhtälailla, joten on erittäin suositeltavaa, että jaatte autosta aiheutuvat kulut bensan lisäksi-tai sitten kävelet tästä lähin. Tästä ei voi edes kiistellä. Tiedäthän, että veroihin, renkaisiin, ym.huoltoon MENEE sitä rahaa?

• 789654123231

Mielestäni täällä vastanneet ihmiset ovat väärässä.

Tottakai autoon menee muitakin kuluja ja jos he omistaisivat auton YHDESSÄ, asia toki olisi ihan eri, mutta autohan on lukemani perusteella täysin miehen omistuksessa.

Joten tottakai muut kulut kuuluvat miehelle, koska se on hänen omaisuutta, ei tämän naisen. Tottakai voisit välillä auttaa vähän enemmän bensoissa, koska oletan että käytte sillä kuitenkin yhdessä esim. kaupassa ja niinedespäin ja jos välillä tulee jotain isompaa korjausta välttämätöntä, niin auttaa siinäkin, mutta ei todellakaan puolia pidä maksaa.

Toki jos haluat, voitte myös tehdä niin, että miehesi myy sinulle puolet autosta ja omistaisitte sen sitten yhdessä. Sen jälkeen kaikkiin menoihin menisi se puolet kummankin pussista.

Tätä asiaa voisi hyvin verrata esim. asuntoon,jonka toinen omistaa. Ei se ole oikein, että vaikka avopuoliso asuu talossa, kuuluisi hänen maksaa taloon tehtäviä remontteja ja korjauksia. Ne ovat omistajalle kuuluvia menoja.

• NNNaaaaiiiinnneeeenn

Mä en kuskaisi sua mihinkään. Ne kulut eivät tule omistamisesta vaan käytöstä. Kuinkahan typeriä ihmisiä täällä oikein on.
        Jos se mies tekisi, kuten hänen kuuluisi tehdä, eli sanoisi, että
        "selvä homma. Minä omistan ja maksan auton, sinä et jalallasi siihen astu. Mene millä kyydillä minnekin menet, mutta autoon et tule. "

Sen pitäisi olla tämän naisen mielestä reilua, koska hänelle se on ihan se ja sama... Niin jokainen arvaa mikä lauma täällä olisi kitisemässä "jätä se" juttujaan pihtariäijästä, eikä olisi enää yhtään se ja sama. Olisi hirveä itku julmasta avopuolisosta joka ei edes autoon anna koskea, siihen samaan autoon, minkä käytöstä ei tarvitse maksaa ja mikä on ihan samantekevä. Miten se usein onkin niin saman tekevää kun ei itse maksa ja itse asiaa hoida?

Auton omistus ei ole yhtään sama kuin asunnon, kuinka tyhmä voi olla? Asunto on sijoitus, mistä saa rahansa takaisin. Autosta ei koskaan, se on pelkkä käyttöhyödyke ja kulu. Tajuatko sinä edes auton ja asunnon eroa?

"Voisit auttaa vähän bensoissa" miten niin auttaa, kun sitä itse kuluttaa ja käyttää? Autatko sinä taksia kun otat siltä kyydin? Et, sinä maksat kulutuksesta. Ei tuokaan mitään AUTA vaan maksaa käytöstään, no, nyt ei kyllä edes maksa. Että se on muka palvelus kun pummii toiselta kyytejä, toinen kuskaa ja tekee elämän helpommaksi, niin siis se tekee palveluksen joka pummii ne kyydit? Ja se on auttamista, että suostuu maksamaan oman elämänsä helpotuksesta? Ei se ole mitään auttamista. Onko joillain käsitys että kaikki mitä he tekevät on pelkkää palvelusta ja auttamista? Olette väärässä. Te maksatte siitä mitä kulutatte ja niin teidän pitääkin, koska jollekin toiselle se maksaa, että se ylläpitää sitä kulutustavaraa. Auton ollessa kyseessä, se on pelkkää tappiota.

Tai sitten olette käyttämättä.

• Avoparill

Puolisoni ehdotti huoltokuluihin seuraavaa kulunjakoa, ei siis suinkaan, että maksaisin kaikesta puolet.

Bensat puoliksi yhteisiltä matkoilta.

Esimerkki huoltokuluista
      - hän ajaa 1000km
      - yhdessä mennää 100km
      -minua kuskaa 10km

Hän maksaisi 1000/1110 = 90%
      Yhdessä maksettaisiin 9%, eli kumpikin 4,5%
      Minä maksaisin 1%, eli minä yhteensä noilla esim, kilometreillä 5,5% huolloista yms, ja hän maksaisi lisäksi vakuutukset ja verot.

Eli esim. 200 euron huollosta minun pitäisi maksaa 11 euroa!
      ja siis lisäksi puolet yhteisten matkojen bensoista!!!
      Mutta mielestäni on väärin jos minun pitää osallistua vaimoni auton huoltoihin!

• hölmäkö?

äkkkiä laskien maksat siis vaimollesi 4-5senttiä per kilsa, kai tuo jotenkin menee jos ajoja vaan muutama kilsa aina joskus, mutta jos vähänkään enmpi ajamsita niin mielestäni kohtuutonta. en itse ajaisi, taitaa olla vöhn yksinkertainen vaimo jos moiseen suostuu, tais sitten tienna hyivn jollain.

• puhepaketti:)

Kannattaako noin vähillä ajomäärillä edes pitää autoa? Mieshän voi koulutukseen mennä julkisilla, fillarilla tai kävellenkin.

Kilometrikorvaus on 0,46 e/km, joten se olisi yksi kriteeri, jonka perusteella voisit maksaa hänelle korvausta ns. omista ajoista.

Seurustelusuhteessa en ole maksanut koskaan miehen autokuluja. Korkeintaan maksanut tankkauksen, jos kyseessä on ollut minusta johtuva meno. Se maksaa, jonka auto on kyseessä. Kun olin naimisissa, niin silloin auto oli perheemme yhteinen ja silloin meillä oli yhteinen tilikin, joten tavallaan maksoin silloin myös renkaat, huollot jne, vaikka auto oli nimellisesti mieheni nimissä.

• pummit perk

EI, vaan se maksaa joka käyttää. Tajutkaa nyt tämä. Sinut olisi siis pitänyt jättää kävelemään tai bussin varaan. Miehesi on ollut kiltti "korkeintaan maksanut tankkauksen" kun joku on ylläpitänyt autoa sinua varten, tehnyt sinun elämäsi helpommaksi, eli siis palvelee sinua. No voi kiitos ja kumarrus, oletko ihan korkeintaan maksanut bensat, oi, voi mikä kuningatar. Ja ihan naimisissa auto oli miehesi nimissä, sinä kyllä sitä käytit, mutta suurella armolla maksoit kulujakin, vaikka oli toisen nimissä. Niin, siitä nimissä olemisestahan ne kulut syntyy eikä tokikaan käytöstä. Sen nimissä olemisen ja omistuksen takiahan se auto pitää vakuuttaa, korjata, katsastaa, huoltaa, renkaat pitää vaihtaa ja olla, eikä sen käytön. Joten miksi maksaa käytön mukaan???

Autolla ei ole juurikaan omistusarvoa, vaan pelkkä käyttöarvo. Sen omistusarvossa häviää samantien uudessakin autossa, kun sen ajaa autoliikkeen pihasta pois.

• ...
        pummit perk kirjoitti:

EI, vaan se maksaa joka käyttää. Tajutkaa nyt tämä. Sinut olisi siis pitänyt jättää kävelemään tai bussin varaan. Miehesi on ollut kiltti "korkeintaan maksanut tankkauksen" kun joku on ylläpitänyt autoa sinua varten, tehnyt sinun elämäsi helpommaksi, eli siis palvelee sinua. No voi kiitos ja kumarrus, oletko ihan korkeintaan maksanut bensat, oi, voi mikä kuningatar. Ja ihan naimisissa auto oli miehesi nimissä, sinä kyllä sitä käytit, mutta suurella armolla maksoit kulujakin, vaikka oli toisen nimissä. Niin, siitä nimissä olemisestahan ne kulut syntyy eikä tokikaan käytöstä. Sen nimissä olemisen ja omistuksen takiahan se auto pitää vakuuttaa, korjata, katsastaa, huoltaa, renkaat pitää vaihtaa ja olla, eikä sen käytön. Joten miksi maksaa käytön mukaan???

Autolla ei ole juurikaan omistusarvoa, vaan pelkkä käyttöarvo. Sen omistusarvossa häviää samantien uudessakin autossa, kun sen ajaa autoliikkeen pihasta pois.

Vai että poikamies ylläpitää autoa mahdollista tyttöystävää varten! Salli mun nauraa, hehehehee.... Kyllä taatusti poikamiehet ylläpitävät autojaan ihan ITSEÄÄN varten. Tyttöystävien ei todellakaan tarvitse osallistua heidän autojensa huoltokuluihin, bensan maksu riittää.

• Avoparill

Kilometrejä toki vuodessa noin 10.000 kaikkiaan, tuo 1110 km vain esimerkkin kustannusten jakamisen maksamisesta siis.

• kulut puoleksi

Alahan neiti jo valmistautua eroon henkisesti, koska se teille tulee ennen pitkään. Muuta en jaksa kommentoida. Ymmärrät asiat ehkä siitä nelikymppisenä.

• ...

"Neiti"?
        Et tainnut lukea kaikkia kommentteja, kun et näytä tietävän, että aloittaja on mies.

• ei ymmarra

Mä en oo ikinä ymmärtänyt suhteessa tätä että lasketaan kenen rahoja ja kuka maksaa ja mitä maksaa.
      Meillä ei ainakaan ikinä sellaista ole ollut. Se maksaa kellä on rahaa ja varaa ja vuorostaan toisinpäin.

Eriasia jos toinen käyttää toista häikäilemättömästi hyväksi. Mutta mielestäni parisuhde ei pitäisi perustua rahan miettimiseen ja jakamiseen. Jos näin pitää tehdä on silloin jotain vikaa kyllä suhteessa.

• Nainen09909009988987

Minkä takia puolisosi ei käy bussilla siellä koulutuksessa? Tai pyörällä? Ei tuo nyt vielä ole mikään matka. Kimppakyytejä voi myös järjestää, kurssilla varmaan on muitakin ihmisiä.
      Kyllä tuollainen autoilu on luxusta ja se pitää tajuta, että harvoin työttömillä on varaa siihen. Ymmärrän että silloin tällöin menee, jos vaikka käy kaupassa tullessaan tms. mutta muuten hän tuhlaa aivan suotta!

Sinä sen sijaan maksat aivan liian vähän kyllä 40 km matkasta, 5 euroa ei kata kustannuksia. Sinun pitäisi maksaa ainakin 10 euroa ja 20 euroa. Nimittäin totta on todellakin se, että autosta kuluu muukin kuin bensa, minä en kuskaisi sinua äidillesi 5 eurolla. Lisäksi auto pitää olla vakuutettu, katsastettu jne. sinä maksat oman äitisi luona käymisestä, ja mene bussilla jos ei hinta miellytä. "Eikö se nyt niin ole maalaisjärjellä, että nuo maksaa se joka omistaa auton ja sitä haluaa pitää."
      Ei, vaa SE MAKSAA JOKA KÄYTTÄÄ, et sinä siellä äidilläsi käy bussilla, kävellen, pyörällä, taksilla jne. vaan ihan mielelläsi otat palveluksen vastaan ja menet omalla autolla. Bussi ei takuulla maksa vain paria euroa ja jos se on ihan sama, niin mene ja kävele. Katsotaan montako kertaa käyt talvella ja kävelet sen 4 km matkan ja onko se ihan se ja sama. Montako kertaa pääset parilla eurolla... Meillä ei pääse edes kaupunkikyytiin alle 6 km matkaa alle 3,10 euron.

On todella ärsyttävää, kun joku ei tajua miten kallista auton ylläpito on eikä tajua itse maksaa siitä, mutta kyllä käyttää ihan mielellään. Siitä on typerää joutua sanomaan (luulisi että aikuinen tajuaa itsekin), mutta ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun minultakin on kyytejä pummittu.
      Puoliso tai kaverit, täytyy olla todellinen pummi, ettei tajua, että ei tässä maailmassa mikään ilmaista ole, eikä tuollaisella 5 eurolla ajella mihinkään! Sitten sinäkin hoet "voisin mennä bussilla..." niinkuin tekisit jonkun palveluksen, kun otatkin autokyydin vastaan. Ilmaiseksi käytännössä. Kuule, et tee sillä mitään palvelusta vaan ihan vapaasti: jätä auto vaan seisontaan talveksi.

Mitenköhän sen vääntäisi ihmisille, että ajatelkaa itse. Miettikää mistä maksatte. Onko teidän palvelemisenne oikeasti jollekin niin suuri ilo ja autuus, vai olisiko teidänkin syytä maksaa.
      Miehesi tosiaan voisi säästää kuluissa aika paljon kun luopuisi ylellisyyksistään hieman. Ei normityötön joka päivä autolla ajele.

Mutta jos olisin minä, sinä et kyydin kyytiä saisi vaan todella menisit äidillesi bussilla. Ja lyödäänkö vetoa, että haette autolla myös ostoksia jne. tarvittaessa... Niin. Että näytä myös itsellesi muutama vastaus, kun myös miehellesi. Eiköhän se sitten mene perille sinullekin.

• Joskus tajuut

Maailma olisi hyvä paikka, jos ihmisten ongelmat olisivat vain tätä tasoa, tai niin kuin tuon rintojen pienuutta vinkuvan tuossa toisessa ketjussa.
      Auto ei ole sijoitus kuten asunto, sen arvo ei nouse vaan alenee koko ajan. Myös sillä on hintansa.
      Kasvakaa hyvät ihmiset aikuisiks ennenkun alotatte avoliiton. Tää koskee myös sitä pienirintasta toisessa ketjussa.

• Nainen 31

Näköjään tällaisestakin asiasta voi tehdä ongelma. Ymmärrän, että rahoista tulee riita vain silloin, kun sitä ei ole tarpeeksi... Mutta, tässä alla oma tarinani:

Tapasin mieheni meidän molempien ollessa opiskelijoita. Hänellä oli auto, minulla ei. Molemmat elimme syksyt-talvet opintotuella, kesäisin kesätyöansioilla. Hän oli tehtaalla töissä, itse hieman huonompipalkkaisessa hommassa.

Mieheni ei koskaan, ei ikinä, vaatinut minua osallistumaan auton kuluihin. Ei vaatinut minua ostamaan puolet renkaista, kustantamaan varaosia (hän suoritti huollot itse) tai maksamaan bensarahaa kun käytin autoa yksin. Hän siis lainasi auton minulle ilman maksua, jo seurusteluaikoina, ennen avoliittoa!

Kävimme jo seurusteluaikoina yhdessä vanhempieni luona 200km päässä autolla, eikä hän tehnyt asiasta suurta numeroa. Hänestä oli kätevämpää käyttää autoa kuin junaa, ja vaikka olisimme saanut opiskelija-alennuksella liput, niin oli se silti halvempi mennä autolla. Ei hän laskeskellut kilometrejä ja kulutusta, kuten aloittajan mies.

Vaikka mieheni ei koskaan vaatinut minua osallistumaan auton kuluihin, edes tosiaan silloin seurusteluaikoina, tein sen omasta halustani. Jos lainasin autoa ns. omaa menoa varten, kävin lähes aina tankilla ennen kuin tulin kotia. Vapaaehtoisesti. Ei hänellä tosiaan tainnut käydä mielessäkään vaatia minua - tyttökaveria - maksamaan hänen autonsa huoltoja tai renkaita, vakuutuksista huolimatta. Hänen autonsahan se. Tästä on jo yli 10 vuotta, joten ehkäpä ajat ovat muuttuneet ja rahan kyttäys ja tyttö-/poikaystävältä rahojen pyytäminen on normaalia. Ehkä ihmiset eivät enää hyvää hyvyyttään tahdo auttaa rakastaan?

Meillä rahoista ei ole ikinä tarvittu tapella. Ei olla pidetty kirjaa tai oltu velkaa toisillemme. Liittomme aikana olemme olleet opiskelijoita, työttömiä, työssäkäyviä ja yrittäjiä. Joten rahatilanne ei ole aina ollut ruusuinen. Onneksi sentään koko yhdessäolon aikana jompi kumpi on kokoajan ollut töissä, joten olemme sitten elänneet yksillä tuloilla. Ilman tappeluita.

Suosittelen löytämään kumppanin, jonka kanssa ajatusmaailma kohtaa, varsinkin raha-asioissa. Jos toisella on rento asenne ja toinen laskee viimeistäkin senttiä, tappeluita tulee varmasti. Jos toisesta tuntuu, että työttömän puolison elättäminen on kamalaa, tappeluita tulee. Jos rahoja ei näe yhteisinä jo avoliitossa, miten tilanne muuttuisi avioliitossa? Jos sänky ja jääkaappi ovat yhteiset, mutta rahat ei, miten silloin voidaan edes puhua liitosta? Ei tilin tarvitse olla yhteinen (meilläkin omat tilit), mutta rahoja tulisi ensisijaisesti käyttää MEIDÄN hyväksi, ei MINUN edun mukaisesti. Eikös vain?

• Hyvä me-henki

Niin mutta anteeksi vaan, että naisena tämän sanon suoraan, mutta useimmiten se menee juurikin noin että "ei meillä lasketa, ihan hyvää hyvyyttään" kunhan se on mies jolla se auto on, joka sen huoltaa ja maksaa. Annas olla kun se on nainen.
        Siihen loppuu se hokema siitä pyyteettömästä auttamisesta. Ja herrasmiesmäisyydestä. Yleisesti ottaen naisilla ei ole autoa jos sitä ei toisella ole, ei ne osaa sitä huoltaa eikä ole pienessä päässä hajuakaan mitä se ylipäätään maksaa.

Jos olisi, et edes kehtaisi mainita mitään tyylistä "hyvää hyvyyttäni kävin bensaa ottamassa" kun tajuaisit paljonko auton ylläpito maksaa ja tekisit ne huollot itse. Et todellakaan kehtaisi, mutta nyt kehtaat. Kun sinä olet ihan vapaaehtoisesti...
        Ei se ollut mitään hyvää hyvyyttä ollut eikä vapaaehtoinen palvelus sinun puoleltasi, vaan minimikorvaus ja takaisinmaksu, miten se nytkään ei koskisi sinua se palvelusten palautus? Miksi aikuiselle pitäisikään sanoa, eikös tuollaiset asiat kuulu tajuta ihan itsekin?

Sinullakin tuntuu tuo enkelin kruunu menevän toisinpäin, poikaystäväsi maksoi satoja euroja enemmän ja sinä saat kruunun päähäsi kun oikein bensaa kävit ottamassa... Maksoit siis yhden osan kulutuksestasi, siis siitä, mitä sinä itse käytit ja kulutit, valmiiksi ylläpidetystä ylellisyydestä.
        Mutta sinä ikäänkuin olet hyvä ihminen, kun aikuisena ihmisenä et hyväksikäytä toista rajattomasti vain koska hän on kumppanisi? Kyllä mäkin ymmärrän auttamisen ja palvelukset, mutta en todellakaan mitään jatkuvaa palveluttamista tai se, että hemmetin kalliista ylellisyydestä ei maksaisi mitään takaisinpäin.

"Jos lainasin autoa ns. omaa menoa varten, kävin lähes aina tankilla ennen kuin tulin kotia. Vapaaehtoisesti."
        Oi miten hienoa ajattelua naiselta, joka ei tee MITÄÄN sen eteen että se lainattava auto on. Yleensä? Eli sinä et edes maksa takaisinpäin joka kerran... Et edes suoraa kulutusta. Ja korostat että ihan oikein vapaaehtoisesti et maksa sitä minkä kulutat joka kerran. Wau. Onko oikein sinusta kuluttaa toisen omaa maksamatta siitä? Onko suhteessa oikein maksattaa kulunsa toisella? Niin, kun sen asian voi kääntää toisinkinpäin.

Miten se olis se hyvä hyvyys siinäkin ihan toisinpäin ja automaattisesti?

Että ap:lläkin tuntuu olevan ongelmana se, että poikaystävän pitää olla se hyvää hyvyyttään antava ja kaiken maksava, mutta hänen ei tarvitse mielellään kun ottaa edut, koska suhteessa kuuluu auttaa toista. Eli miehen kuuluu auttaa naista? Mutta nainen tekee palveluksen aina kun antaa vähääkään takaisinpäin. Just ja joo.
        Siitä me-hengestä olen samaa mieltä, mutta kyllähän se nytkin ap:llä pohjautuu siihen, että naista palvellaan ja me-henki on sitä että mies maksaa naisenkin kulut, ei sitä että nainen edes ymmärtäisi tarjoutua maksamaan ihan itsestään selvästi ja osallistuisi siihen me-henkeen.

• Nainen 31
        Hyvä me-henki kirjoitti:

Niin mutta anteeksi vaan, että naisena tämän sanon suoraan, mutta useimmiten se menee juurikin noin että "ei meillä lasketa, ihan hyvää hyvyyttään" kunhan se on mies jolla se auto on, joka sen huoltaa ja maksaa. Annas olla kun se on nainen.
        Siihen loppuu se hokema siitä pyyteettömästä auttamisesta. Ja herrasmiesmäisyydestä. Yleisesti ottaen naisilla ei ole autoa jos sitä ei toisella ole, ei ne osaa sitä huoltaa eikä ole pienessä päässä hajuakaan mitä se ylipäätään maksaa.

Jos olisi, et edes kehtaisi mainita mitään tyylistä "hyvää hyvyyttäni kävin bensaa ottamassa" kun tajuaisit paljonko auton ylläpito maksaa ja tekisit ne huollot itse. Et todellakaan kehtaisi, mutta nyt kehtaat. Kun sinä olet ihan vapaaehtoisesti...
        Ei se ollut mitään hyvää hyvyyttä ollut eikä vapaaehtoinen palvelus sinun puoleltasi, vaan minimikorvaus ja takaisinmaksu, miten se nytkään ei koskisi sinua se palvelusten palautus? Miksi aikuiselle pitäisikään sanoa, eikös tuollaiset asiat kuulu tajuta ihan itsekin?

Sinullakin tuntuu tuo enkelin kruunu menevän toisinpäin, poikaystäväsi maksoi satoja euroja enemmän ja sinä saat kruunun päähäsi kun oikein bensaa kävit ottamassa... Maksoit siis yhden osan kulutuksestasi, siis siitä, mitä sinä itse käytit ja kulutit, valmiiksi ylläpidetystä ylellisyydestä.
        Mutta sinä ikäänkuin olet hyvä ihminen, kun aikuisena ihmisenä et hyväksikäytä toista rajattomasti vain koska hän on kumppanisi? Kyllä mäkin ymmärrän auttamisen ja palvelukset, mutta en todellakaan mitään jatkuvaa palveluttamista tai se, että hemmetin kalliista ylellisyydestä ei maksaisi mitään takaisinpäin.

"Jos lainasin autoa ns. omaa menoa varten, kävin lähes aina tankilla ennen kuin tulin kotia. Vapaaehtoisesti."
        Oi miten hienoa ajattelua naiselta, joka ei tee MITÄÄN sen eteen että se lainattava auto on. Yleensä? Eli sinä et edes maksa takaisinpäin joka kerran... Et edes suoraa kulutusta. Ja korostat että ihan oikein vapaaehtoisesti et maksa sitä minkä kulutat joka kerran. Wau. Onko oikein sinusta kuluttaa toisen omaa maksamatta siitä? Onko suhteessa oikein maksattaa kulunsa toisella? Niin, kun sen asian voi kääntää toisinkinpäin.

Miten se olis se hyvä hyvyys siinäkin ihan toisinpäin ja automaattisesti?

Että ap:lläkin tuntuu olevan ongelmana se, että poikaystävän pitää olla se hyvää hyvyyttään antava ja kaiken maksava, mutta hänen ei tarvitse mielellään kun ottaa edut, koska suhteessa kuuluu auttaa toista. Eli miehen kuuluu auttaa naista? Mutta nainen tekee palveluksen aina kun antaa vähääkään takaisinpäin. Just ja joo.
        Siitä me-hengestä olen samaa mieltä, mutta kyllähän se nytkin ap:llä pohjautuu siihen, että naista palvellaan ja me-henki on sitä että mies maksaa naisenkin kulut, ei sitä että nainen edes ymmärtäisi tarjoutua maksamaan ihan itsestään selvästi ja osallistuisi siihen me-henkeen.

Vastaus sinulle, "Hyvä me-henki".

Tartun ensimmäisenä tuohon viimeiseen lauseeseen:

"Siitä me-hengestä olen samaa mieltä… että naista palvellaan ja me-henki on sitä että mies maksaa naisenkin kulut, ei sitä että nainen edes ymmärtäisi tarjoutua maksamaan ihan itsestään selvästi ja osallistuisi siihen me-henkeen. "
        Voin puhua vain itsestäni, ja minä tarjouduin maksamaan enemmän auton käytöstä. Tarjouduin osallistumaan vakuutusmaksuihin. Mieheni ei ottanut sitä rahaa vastaan. Kuten ei ottanut käteen tarjottua bensarahaakaan. Piti siis ”salaa” käydä tankkaamassa auto tuolloin 11 vuotta sitten. Me-henkemme voi tällä hetkellä hyvin. Kannan myös taloudellista vastuuta. Kuten jo alkuperäisessä viestissäni kirjoitin, meillä on vuosien varrella ollut molemmilla vähätuloisia jaksoja. Viimeiset 5 vuotta minä olen ollut kovapalkkaisemmassa hommassa, ja minulle on itsestään selvää kantaa suurempaa taloudellista vastuuta. Toistan: itsestään selvää, että se, jolla on enemmän rahaa maksaa suurimman osan kuluista.
        Kerroin, millainen tilanne oli suhteemme alkuaikoina tuon auton suhteen. Miehen auto, mies maksoi. En kertonut, miten alkuaikoina lähes asuimme minun luona ja käytimme yksiöni saunaa. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia osan sähkölaskusta mieheltäni. Vaikka sinusta minulla olisi ilmeisesti ollut siihen oikeutta?

"Jos olisi, et edes kehtaisi mainita mitään tyylistä "hyvää hyvyyttäni kävin bensaa ottamassa" kun tajuaisit paljonko auton ylläpito maksaa ja tekisit ne huollot itse. Et todellakaan kehtaisi, mutta nyt kehtaat. Kun sinä olet ihan vapaaehtoisesti..."
        Niin, suhteemme alkuaikoina, kun emme edes vielä asuneet yhdessä, osallistuin tankkaamalla. Jos käytin autoa vaikkapa käydäkseni yliopistolla, tankkasin kotimatkalla toki tankin täyteen, enkä kulutuksen mukaan.
        Sen jälkeen, kun muutimme yhteen, olen osallistunut auton kuluihin tasavertaisesti. Olemme jakaneet ne kulut suht tasan. Vakuutuslaskut maksetaan joka toinen kerta, varaosat tilanteen mukaan, ja minä siitä auton pesusta pääosin huolehdin. Mies tekee edelleen osan huolloista itse, mutta esim. öljynvaihdotki tehdään nykyään huoltamolla. Viimeksi toukokuussa autoon vaihdettiin öljyt, ja minä sen maksoin. Aivan kuten viime viikolla ostetut talvirenkaatkin. Minusta suhteessa tämä on aivan luonnollista, jaetaan kulut niin tasan kuin mahdollista.

Ja sitten vielä kysymys sinulle, tästä lausunnostasi:

"Mutta sinä ikäänkuin olet hyvä ihminen, kun aikuisena ihmisenä et hyväksikäytä toista rajattomasti vain koska hän on kumppanisi? Kyllä mäkin ymmärrän auttamisen ja palvelukset, mutta en todellakaan mitään jatkuvaa palveluttamista tai se, että hemmetin kalliista ylellisyydestä ei maksaisi mitään takaisinpäin."
        Ymmärrän, että alkavassa suhteessa tuo takaisinmaksu voisi ehkä toimia. Mutta se voi mennä kuten meillä, eli toinen tarjoaa sitten jotain muita palveluita ja ylellisyyksiä. MUTTA, oletko oikeasti sitä mieltä, että vakavassakin suhteessa pitää laskea, kumpi maksaa ja mitä ja paljonko toinen on velkaa?

"Että ap:lläkin tuntuu olevan ongelmana se, että poikaystävän pitää olla se hyvää hyvyyttään antava ja kaiken maksava, mutta hänen ei tarvitse mielellään kun ottaa edut, koska suhteessa kuuluu auttaa toista. Eli miehen kuuluu auttaa naista? Mutta nainen tekee palveluksen aina kun antaa vähääkään takaisinpäin. Just ja joo."
        Suhteessa molempien kuuluu auttaa toisiaan. Mies naista, nainen miestä.

"Oi miten hienoa ajattelua naiselta, joka ei tee MITÄÄN sen eteen että se lainattava auto on. Yleensä? Eli sinä et edes maksa takaisinpäin joka kerran... Et edes suoraa kulutusta. Ja korostat että ihan oikein vapaaehtoisesti et maksa sitä minkä kulutat joka kerran.”
        Niin. Tällainen tilanne olisuhteemme alkuaikoina. Mieheni siis ei suostunut ottamaan rahaa vastaan, kuten ei ottanut/ota vieläkään jos joku kaveri kulkee meidän kyydillä minun tai mieheni kotipaikkakunnilla. Ehkä mieheni on älyttömän rento, mutta en minä valita.
        " Onko oikein sinusta kuluttaa toisen omaa maksamatta siitä? Onko suhteessa oikein maksattaa kulunsa toisella? Niin, kun sen asian voi kääntää toisinkinpäin."
        Jos kyseessä on vakavasta suhteesta, kuten minusta jo avoliitto on, ei enää ole "toisen omaa". Jos ei yhdessä asuttaessa osaa ajatella kaiken olevan yhteistä, ei suhde kovin hyvin voi - minusta. Miten ihminen voisi jakaa sänkynsä, unelmansa ja toiveensa, mutta auto olisi vain oma? Eikö suhteessa olla yhdessä, me eikä minä ja sinä?

Minusta suhteessa se maksaa, jolla on varaa. Kulut jaetaan tasan, molempien kykyjen mukaan. Toki niin, että se pienempituloinen tajuaa käyttää pienet varansa fiksusti (eli ei niin, että nainen joutuu maksamaan miehen jääkiekon kausikortin tai mies naisen isot kampaajamaksut). Jos kerta ollaan suhteessa tosissaan, kyllä se taloudellinen vastuukin on yhteinen. Joten kyllä, jos toisella on enemmän rahaa kuin toinen, niin sitten vähempituloinen voi minusta aivan huolletta maksattaa kulunsa sillä.

• Avoparill

Vähän lisää tilanteesta. Eli laitoin tämän kysymyksen, koska todellakin on niin, että minä maksan käytännössä kaikki auton kulut, lukuunottamatta noita minimaalisia "bensa-avustuksia" jotka jäävät jopa usein saamatta.

En tästä sen pahemmin ole nupissut ennen kuin nyt kun saamme toimeentulotukea ja puolisoni mielestä minun pitäisi maksaa ruokakuluista 2/3 koska syön enemmän koska olen mies ja painan 70kg ja avopuolisoni vain 50kg. Lisäksi tottakai ruoka minulle nyt kurssilla käydessä maittaa paremmin kuin kotona työttämän istuskellessa. Pidän kuitenkin vääränä jos maksan 2/3 ruoasta, puolet kaikesta muusta, ja 90% yhteisen autoilun kuluista.

Meillä jää kummallakin käytettäväksi ruokaan ja omiin kuluihin, kuten autoilut, 270 euroa/kk/henkilö.

• NAinen 31

Ilmeisesti kyseessä on vakava suhde? Suhde, jonka toivotte jatkuvan ikuisesti? Haluatte elää ja kuolla yhdessä?

Jos teillä jää käteen suunnilleen sama summa kuukaudesta, minusta yhteiset kulut (kuten ruoka, sähkö, netti, vakuutukset jne.) minusta maksatte kaiken puoliksi. Vaikkapa niin, että maksatte nuo kulut joka toinen kuukausi, tai sitten siirrätte kuukausittain rahaa tililtä toiselle. Tai sitten tasaatte maksut jollakin toisella tavalla "auto mulle, vakuutus sulle, sähkö mulle, netti sulle jne.".

Itse en ryhtyisi pitämään kirjaa siitä, kuka syö mitäkin, sellainen ei mielestäni kuulu vakituiseen suhteeseen ollenkaan. Mutta kukin tavallaan.

• eivoiollatottau

Täytyy sanoa, että helvetin halvalla pääset, jos maksat 90% autoilun kuluista, siis OMAN autosi.

Miehet syövät ihan hemmetisti ja sinun syömistesi kustannus tasajaolla on puolisollesi taatusti vähintäänkin satasen kuussa. Itse pärjäisin esimerkiksi 100 eurolla kuussa ruokakuluissa, VAIKKA syön terveellisesti ja monipuolisesti. Siitä yhdestä 250g kanasuikalepaketista kun riittää syötävää kolmeksi päiväksi. Miehelle päiväksi. Esimerkiksi.

Itse asiassa itselleni en edes tarvitsisi juurikaan ruokaa. Pelkällä leivälläkin pärjää todella pitkälle, kun päivittäinen kaloritarve on n. 1350 kcal. Avopuolisosi kulutus on samaa luokkaa.

Lopeta nurina ja laita auto pois, niin ei tarvitse valittaa. Vaihtoehtoisesti käytät sitä vain omiin menoihisi ja sillä siisti. Peri sitten sitä kilometrikorvausta, jos vaimoke joskus sitä autoa haluaisi käyttää. Huoltokulujen veloitus on törkeää. Believe me, vaimokkeellasi on siihen varaa, kun ei tarvitse maksaa sinun ruokiasi. Paras olisi, jos teillä olisi ihan omat ruoat, niin ehkä alkaisit tajuta, paljonko sinun elättämisesi ruoalla oikein maksaa.

• "miekkonen"
        eivoiollatottau kirjoitti:

Täytyy sanoa, että helvetin halvalla pääset, jos maksat 90% autoilun kuluista, siis OMAN autosi.

Miehet syövät ihan hemmetisti ja sinun syömistesi kustannus tasajaolla on puolisollesi taatusti vähintäänkin satasen kuussa. Itse pärjäisin esimerkiksi 100 eurolla kuussa ruokakuluissa, VAIKKA syön terveellisesti ja monipuolisesti. Siitä yhdestä 250g kanasuikalepaketista kun riittää syötävää kolmeksi päiväksi. Miehelle päiväksi. Esimerkiksi.

Itse asiassa itselleni en edes tarvitsisi juurikaan ruokaa. Pelkällä leivälläkin pärjää todella pitkälle, kun päivittäinen kaloritarve on n. 1350 kcal. Avopuolisosi kulutus on samaa luokkaa.

Lopeta nurina ja laita auto pois, niin ei tarvitse valittaa. Vaihtoehtoisesti käytät sitä vain omiin menoihisi ja sillä siisti. Peri sitten sitä kilometrikorvausta, jos vaimoke joskus sitä autoa haluaisi käyttää. Huoltokulujen veloitus on törkeää. Believe me, vaimokkeellasi on siihen varaa, kun ei tarvitse maksaa sinun ruokiasi. Paras olisi, jos teillä olisi ihan omat ruoat, niin ehkä alkaisit tajuta, paljonko sinun elättämisesi ruoalla oikein maksaa.

Tuo kai riippuu pariskunnasta. Tuskin ero on kovin suuri jos mies 70kg ja nainen 50kg, toki eroa on. Itse voisin toki maksaa enemmän ruoasta miehenä ja sitten vaikka laskuttaa muista palveluksista, seksiä toki molemmat saisivat koska kumpikin sitä haluaa. Nainen pyykkää ja silittelee ja silleen, ja mies sitten tekee niitä miesten hommia, ja sekin pitää huomioida tottakai.

• eivoiollatottau
        "miekkonen" kirjoitti:

Tuo kai riippuu pariskunnasta. Tuskin ero on kovin suuri jos mies 70kg ja nainen 50kg, toki eroa on. Itse voisin toki maksaa enemmän ruoasta miehenä ja sitten vaikka laskuttaa muista palveluksista, seksiä toki molemmat saisivat koska kumpikin sitä haluaa. Nainen pyykkää ja silittelee ja silleen, ja mies sitten tekee niitä miesten hommia, ja sekin pitää huomioida tottakai.

Ero on todellakin aika suuri. Oman mieheni (78 kg) kaloritarve on tuplat omaani (50 kg), eli hän todellakin syö 2/3 kokonaispotista.

Laskuttaa muista palveuksista? Autokyydistä tms? Jos ap:n vaimoke siihen suostuu, mikäs siinä, mutta itse en suostuisi. Samalla tavalla nainen saisi siis laskuttaa omista palveluksistaan. Ap:n tilanteessahan on vain kyse reilusta tasajaosta, kun molemmat ovat persaukisia, jolloin nainen haluaisi maksaa vain omat menonsa ja mies haluaa laskuttaa omia menojaan naisellaankin.

Hah, good luck for you naisen löytämiseen. Itse en todellakaan menisi tuohon jakoon naisten työt ja miesten työt. Miksikö? Siksi, että ns. miesten töitä on huomattavan paljon vähemmän kuin naisten JA siksi, että miesten työt eivät miestä kaipaa. Hyvin ne sujuvat itseltäkin tarvittaessa ja puhelinsoitolla saa ammattilaisen paikalle hoitamaan ne sähkö- ja putkityötkin - ne, joita se mies ei edes saa lain mukaan itse tehdä. Autonkin oikea paikka on huoltamo, eikä miehen omat kädet.

Toisaalta... mitäpä minä tässä valittamaan. Meillä käy siivooja, eikä mies anna minun kovinkaan usein maksaa paljon mitään. Omat golfkierrokset saan maksaa ja silloin tällöin kauppalaskun tai ruokaviinit. Ravintolassa en vielä ole päivää nähnyt, että olisin saanut jotain maksaa satunnaista drinkkiä lukuunottamatta. Hyvin tyytyväiseltähän tuo tilanteeseen vaikuttaa, vaikken itsekin tienaan reilusti enemmän kuin miehet keskimäärin.

Mutta muistan kyllä ajan, jolloin olin yhdessä pihin miehen kanssa. Ratkaisuna ostin oman auton ja mies jäi nuolemaan näppejään. Kaupassa käyntien jälkeen tasattiin kulut kulutuksen suhteessa - ja mies katui sitä katkerasti, kun huomasi oman osuutensa kuluista olevan merkittävästi suuremmat. Aikaisemmin hän kun ei ollut mistään pesuaineista, elmukelmuista, leivinpapereista tms. tarvikkeita hänen kauppakierrokselleen ottanut... enkä minä ollut vaatinut, vaan kiltisti ostin kaiken sen omaan piikkiini.

• riisitautiset
        eivoiollatottau kirjoitti:

"Siitä yhdestä 250g kanasuikalepaketista kun riittää syötävää kolmeksi päiväksi. Miehelle päiväksi"

Häh? Eihän siitä ole kuin häthätää alkupalaksi. 2500g pihvilihaa voisi riittää päiväksi.

• :-D
        riisitautiset kirjoitti:

"Siitä yhdestä 250g kanasuikalepaketista kun riittää syötävää kolmeksi päiväksi. Miehelle päiväksi"

Häh? Eihän siitä ole kuin häthätää alkupalaksi. 2500g pihvilihaa voisi riittää päiväksi.

Katos vaan! Ei tuo nyt riitä naisellekaan. Suikaleet kutistuu olemattomiin kun ne paistaa! :-D Ehkä niiden, joilla on näitä ongelmia, kannattaisi pistää nyt viikonloppuna kunnolla pöytä koreaksi hyvän punaviinin kera rahasta välittämättä! Sanotaanhan jo mainoksessa että hyvä ruoka, parempi mieli! ;-)

• rrrr...

Seurusteluaikana toki ymmärtää sen, että mies maksaa autonsa kulut, ja nainen osansa jos tarvii kyytiä, ja että kun käydään toisen luona syömässä niin ei mitään ruokarahoja mietitä.

Sitten kun asutaan yhdessä niin tottakai kaikki kulut tasataan, niin ruoka kuin autokin, vuokra yms. Toki jos toinen käyttää autoa paljon enemmän niin se maksa enemmän kumpi enemmän käyttää, oli auto sitten kumman nimissä tahansa. Mutta kyllä molempien pitää ymmärtää, että ei auto kulje vain bensaa lisäämällä. Samajuttu jos toinen maksaisi sähköstä vain perusmaksun tms.

Ruokakulut yleensä tasataan. jos vaikka toimeentulotuella on niin kumpikin saa sossusa saman summan ruokaankin. joten sen mukaan myös tasataan tottakai.

Ja aina kannattaa miettiä, että jos vaikka molemmat menisikin vaikka bussilla niin olisiko se kuitenklin halvempaa?

• tanja*

Tuohon ei ole selkeää vastausta... Ellei tiedä yhtään miten muut kulunne on jaettu ja kuinka paljon niihin kuluu rahaa. Kuten ruoka ja asuminen, jotka lienevät suurimmat kuluerät.

Asutte kenties pääkaupunkiseudulla? Vai missä muualla pääsee matkustamaan 40km 2 e:lla?

• avioparin laskuoppia

Mielestäni tässä avauksessa kerrotussa tilanteessa ei tämä pariskunta edes tarvitse autoa. Toisin sanoen se joka kuvatunlaisessa tilanteessa haluaa pitää autoa, maksaa siitä koituvat kulut.
      Itse en tuohon kärryyn kyytiin hyppäisi, vaan kävisin katsomassa äitimuoria bussilla ja jos anoppilaan auton kyytiin pakotetaan, en maksaisi latiakaan.

• woman!

Juuri niin. Parisuhteessa ei tietenkään käydä katsomassa miehen vanhempia. Mutta naisen vanhempien luo molemmat menee omalla kustannuksella aika ajoin.

• Kyytikunkyyti pojat

Nainen loogisesti laskuttaa kokoajan piirakalla. Piirakka viikossa vastaa 1000km autolla ajoa ilmaiseksi... siis seksi kuin seksi. Jos ei kyyditä autolla ei tule kyllä piirakkakyytiäkään..... ;) Näin se vaan on.... ;) naisen logiikalla.

• Yksinkertainen neuvo

Tässä teille neuvo:

AUTON KULUJEN JAKAMINEN TASAPUOLISESTI

1. Laskekaa paljon a) tyttöystävä ajaa autoa km/kk b)miesystävä ajaa autoa km/kk

2. Laskekaa paljon autoon menee huolto- ja korjauskuluja/vuosi.

3. Seuraavaksi laskekaa bensakulut suhteessa kilometreihin: esim. 10e/100km riippuen auton kulutuksesta.

4. Laskekaa myös käyttöaste autolle: auto kuluu enemmän sillä joka sitä enemmän ajaa. Käyttöasteen mukaan voitte jakaa huoltokustannukset tasa-arvoisesti.

ESIMERKKI:

Tyttöystävä ajaa 200km/kk ja mies ajaa 500km/kk yht. 700km/kk

Auton käyttöaste on siis tyttöystävällä 2/7 ja miehellä 5/7

Auton korjaukseen menee rahaa 1000e/vuosi. Vuodessa tyttöystävän osuus on siis korjauksista 1000/7*2= n.286e/vuosi ja miehellä loput = 714e/vuosi

Tämän jälkeen voitte laskea vielä kk-hinnan bensoille:

tyttöystävä ajaa 200km, joten jos esim. auto syö 10e/100km, bensaraha on 20e/kk ja mies ajaa 500 km, joten bensaraha on 50e/kk

• Nainen.....

Ja vielä neuvo asumiskustannusten jakamiseen:

1. Katsokaa ensin paljon molemmat tienaa. Jos toinen tienaa esim 2000e ja toinen 1000e, niin yhteiset kulut jaetaan tasapuolisesti 2/3 ja 1/3.

2. Laskekaa yhteiset kulut yhteen ja sen jälkeen suhdeluvun mukaan katsotte summat.

Esim. Yhteisiä kuluja on 500e/kk.

Se, joka tienaa 2000e maksaa 2/3 eli 500/3*2= n. 333e/kk ja 1000e tienaava maksaa 1/3 eli n.167e/kk

• realistisuutta
        Nainen..... kirjoitti:

Ja vielä neuvo asumiskustannusten jakamiseen:

1. Katsokaa ensin paljon molemmat tienaa. Jos toinen tienaa esim 2000e ja toinen 1000e, niin yhteiset kulut jaetaan tasapuolisesti 2/3 ja 1/3.

2. Laskekaa yhteiset kulut yhteen ja sen jälkeen suhdeluvun mukaan katsotte summat.

Esim. Yhteisiä kuluja on 500e/kk.

Se, joka tienaa 2000e maksaa 2/3 eli 500/3*2= n. 333e/kk ja 1000e tienaava maksaa 1/3 eli n.167e/kk

Työvoima koulutuksessa ei saada mitään tonnia tai kahta palkkaa. Noin 250 euroa jää per pää kyseiselle pariskunnalle laskujen jälkeen. Miehelle ei varmaan yhtään kun hän kerran maksaa auton paraikaa :)

• .............
        realistisuutta kirjoitti:

Työvoima koulutuksessa ei saada mitään tonnia tai kahta palkkaa. Noin 250 euroa jää per pää kyseiselle pariskunnalle laskujen jälkeen. Miehelle ei varmaan yhtään kun hän kerran maksaa auton paraikaa :)

Hei se oli esimerkki! Kaavaa voi silti käyttää

• maksa kiltisti

No mene äitisi luokse sitten bussilla jos kerran auton kuluihin et osallistu.

Ei auton pitäminen ole ilmaista, varsinkin jos olette molemmat rutiköyhiä. Pistäkää auto vaikka yhteisiin nimiin.

• mankeloija

Jos mies suostuu maksamaan 2/3 ruuasta niin kaipa nainen sitten voisi maksaa 1/3 autosta?

ja tuo kommentti miesten ja naieten töistä. yleensä mies tekee ne raskaammat hommat, ja kantaa ruokakassit, ainakin meillä. ja kommenttin "mainen maksaa piirakalla". nainekin hakuaa, ja mies maksaa munalla, joten siinä tasapeli.

ja jos sitten nainen alkaa enemmän tienata niin voinee vaikka enemmän maksa.

• ronja*

Autoilu oli ongelma.

16v ylläpidin kahta autoa, jota ex pääasiassa käytti. Ajoi sillä pidempiä ja lyhempiäkin matkoja mm. lähikauppaan 200 metrin päähän. Maksoin vakuutukset, korjaukset ja huollot. Ex maksoi "käyttämänsä" bensan. Tosin peri yhteisiltä matkoilta minulta bensarahaa "puolet". Todellisuudessa pyysi aina niin suuren summan, että matkusti omia matkojaan sillä koko viikon. Tiedustellessani asiaa, miten pieni auto voi kuluttaa niin paljon bensaa, keksi aina hyviä selityksiä...

Muutama ystäväni kuskasi minua monesti kotiin tai haki kotoa, vaikka ei asunut meillä päinkään. Tarjosin bensarahaa jokaiselle. Yksikään ei halunnut. Koska olivat niin kilttejä koko vuoden, toi joulupukki paljon lahjoja... No, kyselin exältä silloin aikanaan, miksi minun pitää maksaa bensarahaa hänelle, kun ei pidä ystävillekään. Vastaus kuului "minä en olekaan sinun ystävä, vaan aviomies". Silloin tajusin viimein erota. Olin kyllä miettinyt sitä ja puhunut siitä miehelle ääneen jo monenmoista kertaa.

Mainittakoon vielä, että meillä oli myös samanlaiset tulot. Minä maksoin vastikkeesta puolet kuten ex sekä lyhennyksen lainasta, joka yksin oli nimissäni meidän yhteiseen asuntoon. Näiden lisäksi ruuan, sähköt, vakuutukset, tv-luvan ja mahdolliset muut laskut. Eipä ollut rahasta muuta ongelmaa kuin että se loppui heti palkkapäivän jälkeen.

Teidän tapauksessa sanoisin, että vaimosi haluaa ihan kohtuullista korvausta. Ei pahaa ollenkaan. Maksa se. Ja mieti miten tyhmästi minä toimin ex-liitossani, niin varmaan tuntuu paremmalta :).

• gergergheg

Mun mielestä se maksaa auton kulut, jonka auto on. Tietenki bensoja pitää maksella yhdessä kun yhdessä mennään! Mutta siis se, joka on auton ostanut, on päättänyt silloin ylläpitää kaikkineen. Sillä jos ero tulisi, auto jäisi sille, jonka nimissä se on.

Jos ajatellaan pariskuntaa, jossa toisella on auto ennen suhteeseen ryhtymistä. Eikai nyt sentään autottomalla osapuolella ole yhtäkkiä velvollisuus osallistua toisen auton kuluihin (paitsi bensa tietenkin)?! Ei autoton osapuoli ole ostanut autoa, tehnyt päätöstä sen ylläpitämisestä jne. Ei parisuhteeseen alkaminen voi sisältää sellaista päätöstä?!

Että vois olettaa toisen maksavan puolet kuluista, pitäisi auto pistää puoliksi molempien nimiin. Silloin kuluista tietenkin vastattaisiin puoliksi.

Itse olen naimisissa ja meillä on yhteinen tili, johon molempien palkat tulee ja muutenkin olen sitä mieltä että vakavassa suhteessa asiat pitää jo ollakin eri tavalla kuin seurustelusuhteessa. Meillä siis kaikki maksetaan samasta pussista ja jos toinen tienaa vähemmän kuin toinen, se vähentää molempien elintasoa. Ollaan siis samassa jamassa :)

• tehkääpä näin

Se naimisiinmenoko tekee suhteesta vakavamman vai miten ajattelit? Nykyään avopuolison oikeuksia on melkoisesti laajennettukin, mutta itse olen ollut aikoinani avoliitossa 10 vuotta ennen naimisiinmenoa, ja ihan yhteisin varoin. Myöskin muutaman vuoden avoliitoista on osattu erota siten ettei kenellekään tule paha mieli omaisuuden jaosta, ihan ilman lakejakin. Mutta ymmärrän jos kyseessä on ihmisiä, jotka jakavat jääkaapin sisältöä moinen ei tule ikinä onnistumaan, ja veikkaanpa että sanomista tulee vaikka ihan kaikki menisi pykälien mukaan jos ne eurot on kerran niin tärkeitä.

Joten siis asiaan. Olinkin aikeissa kysäistä onko alkuperäisen suunnitelmissa erota ihan nyt lähiaikoina? Silloin voisi teoreettisesti ajatella että autoon pistetyillä euroilla olisi jotain merkitystä. Huom. TEOREETTISESTI. Salattu totuus renkaidenpotkijoista on nimittäin se, että miehetkään eivät auton ostossa käytä järkeä yhtään sen enempää kuin rouvat alennusmyynneissä. Useinmiten auto ostetaan jos se halutaan, jos tulee sellainen fiilis. Jos ei ko. autoa haluta ostaa niin päätä ei käännä edes ne uudet talvirenkaat. Eli auto jää erossa sille jonka nimissä se on, mutta ei kai kukaan kuvittele että kykenisi kuluvien osien uusimisella millään tavalla nostamaan auton arvoa, että olisitte jotenkin hyödyttäneet tulevaa eksää ja kasvattaneet juuri hänen omaisuuttaan ostamalla talvirenkaat?

Kannattaisi myöskin ehkä tarkistaa netistä erilaisten autojen arvoja. Tuossa nyt on kaksi työtöntä, olisiko autonsakin vaikkapa 10 vuotta vanha nyt sitten. Ero tuleekin 10 vuoden päästä. Olette siis huolissanne siitä VALTAVASTA tilistä jonka tuleva eksä tekee myymällä 20 vuotta vanhaa autoa jonka huoltokustannuksiin olette menneet tyhmyyksissänne osallistumaan? Ei käyttöauto ole mikään sijoitus, se ei todellakaan tule tuottamaan yhtään mitään vanhetessaan. Mutta edelleen, varmaan se tuntuu pelottavalta että joutuu maksamaan toisen nimissä olevan omaisuuden käytöstä jos kerran elämä on kiinni jo pelkästä ruokalaskusta.

Noh, kauniiksi lopuksi todettakoon että olisi ehkä syytä katsoa sitten paremmin kenen kelkkaan lähtee. Jos ei niiden senttien kanssa halua näperrellä lopunelämäänsä niin väistämättä tulette maksaneeksi kuluja joita ette itse pidä niin tärkeänä kuin puolisonne. Olisi siis kannattanut etsiä kumppani joka ei myöskään halua autoa ja on samoilla linjoilla muussakin kulutuksessa.

• tehkääpä näin

On se kyllä luojan lykky ettei tarvitse enää seukkailla tähän maailman aikaan, sen verran vaikealta vaikuttaa. Minäpä kerron miten tällaiset asiat ennenmuinoin ratkaistiin:

Avoparin talous oli yhteinen, kertakaikkiaan. Jos toisella ei ole varaa öljypönttöön ja suodattimeen niin sitten kerätään kolehti, ehkä toisella on rahaa. Jos öljyt kerran pitää vaihtaa niin se tehdään, riippumatta kenen nimissä auto on ja kuka sillä ajaa. Tosin käytännössä ihminen, joka vastaa autosta, osaa huolehtia itsenäisestikin että kun täytyy mennä katsastukseen tai maksaa vakuutus niin hänellä on siiloin siihen varaa eikä siksi tarvitse toiselta pyytää. Vastaavasti jos sitten toinen haluaa samassa kuussa vaikka laivalle niin hän voi maksaa matkan jos toisella ei ole varaa juuri nyt niiden katsastusmaksujen tms. takia. Ihan nipottelematta ja taistelematta, ja raha riittää ja molemmilla on sama elintaso perheessä. Ihan pimeätä touhua jaeskella ruokalaskuja sen mukaan kuka syö enemmän?

Jos nyt sitten haluaa pitää rahat kertakaikkiaan erillään, niin sitten pidetään ne erillään. Niinkuin kavereiden kanssa toimitaan. Ei kerjätä toiselta rahaa omiin kuluihin eikä makseta toisen kuluja, mutta reippaasti ilmoitetaan sitten että treffit sisältävät seuraavat kolme kuukautta lenkkeilyä ja kirjaston lukusaleja ym. ilmaista ja ulosmeno tarkoittaa pussikaljaa puiston penkillä, koska kultaseni, minun on pakko säästää uusiin talvirenkaisiin. Ja sitten ei todellakaan mussuteta jos on 3 kk tylsää, eiväthän kamutkaan niin tee vaan hyväksyvät ilmoitusluontoisena asiana jos toinen ei pääse johonkin. Ja vastaavasti itse toki voit ilmoittaa että varasi eivät riitä teatteriin eikä edes elokuviin koska sinulla on kuluja joita sinun on pakko hoitaa, keksi itse mitä.

• autonaikkonen

Miten teillä on muut kulut hoidettu? Kirjatkaa ylös kaikki menot ja sopikaa, mitä kumpikin maksaa.

Molemmat käymme töissä ja meillä minä omistan auton ja makselen autoon liittyviä kuluja n. 7500e/vuosi ja lisäksi tietysti dieselit mitä auto syö. On se hienoa maksella myös teidänkin autonkäyttöänne! Menkää töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe