Pullan paistaminen

herkkusuu

Osaisiko joku neuvoa, kuinka paistetaan pulla vaaleaksi, mutta silti kypsäksi? Pohja erityisesti tahtoo olla ongelmallinen, koska se paistuu pellin ilmaa paremman lämmönjohtokyvyn vuoksi nopeammin. Haluaisin, että myös pohja jää vaaleaksi ja herkkäkuoriseksi. Olen tällaisiin herkkupulliin törmännyt silloin tällöin jossain kahviloissa, mutta paisto-ohjeita en ole vielä onnistunut saamaan.

13

8150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkku

      No minä olen paistanut vuosikaudet pullaa 225 asteessa 10-12 minuuttia. Kypsiä ovat ja vaaleita ja hyviksi kehuttuja.

      • herkkusuu

        Voisitko Sirkku antaa pullataikinan reseptin, jolla olet kerännyt kehuja? Se on toinen asia, joka paistamisen ohella mietityttää. En ole vielä löytänyt mitään huippuohjetta, vaikka leivontakirjat ovat kyllä täynnä "hienoa" ja "juhla" ym. pullataikinaa. Ikävä kyllä ylistäviä termejä tunnutaan vain käytettävän turhan löyhin perustein. Mitään superlatiivisen hienoa nimitystä en kaipaa, vain pehmeää, kuohkeaa, vaaleaa ja herkkäkuorista, syötävän hyvää pullaa.


      • sirkku
        herkkusuu kirjoitti:

        Voisitko Sirkku antaa pullataikinan reseptin, jolla olet kerännyt kehuja? Se on toinen asia, joka paistamisen ohella mietityttää. En ole vielä löytänyt mitään huippuohjetta, vaikka leivontakirjat ovat kyllä täynnä "hienoa" ja "juhla" ym. pullataikinaa. Ikävä kyllä ylistäviä termejä tunnutaan vain käytettävän turhan löyhin perustein. Mitään superlatiivisen hienoa nimitystä en kaipaa, vain pehmeää, kuohkeaa, vaaleaa ja herkkäkuorista, syötävän hyvää pullaa.

        1 pala hiivaa
        200 g voita
        1/2 l maitoa tai vettä
        1,5 dl sokeria
        (muna)
        (kardemummaa)
        1 tl suolaa
        n. 13dl vehnäjauhoja (sunnuntai)

        Taikinan teen niin, että sulatan kattilassa 200g voita ja lisään siihen 1/2 l kylmää maitoa tai (nykyisin) vettä.Jos käytän kardemummaa, lisään sen voin päälle kattilaan. Neste on sopivan lämpöistö kaadettavaksi murennetun hiivan päälle taikinakulhoon. Itse teen taikinan yleiskoneella, mutta jollei sitä ole niin vatkaimella neste ja hiiva sekaisin. Lisätään suola ja sokeri ja muna tai kaksi jos haluaa käyttää. Itse en käytä. Sitte lisätään jauhoja ja vatkataan vatkaimella tai yleiskoneen vatkainosalla. Uskon että näin saadaan taikinaan ilmaa ja se on osittain pehmeän pullan salaisuus. Kun reilut puolet on jauhoista lisätty täytyy siirtyä taikinakoukkuun tai vaivaamaan käsin. En ole aivan varma noista jauhojen määristä, koska teen taikinan mutu-tuntumalla. Joka tapauksessa taikinan tulee olla pehmeä mutta irrota kuitenkin kulhon reunoista. Kumipullia saa jos panee liikaa jauhoja. Jauhoissakin on muuten eroja. Jos sunnuntaijauhoja saa tarjouksesta, niin käytän kyllä niitä enimmäkseen. Toki muitakin jauhoja on hyviä, mutta ei kaikki. Siis lisää varoen loput jauhot, ettet saa jankkitaikinaa. Kohota sitten taikina ja leivo pikkupullia tai kanelirinkilöitä. Ne tulee seuraavasti: Kaaviloi puolet taikinasta suorakaiteenmuotoiseksi levyksi voitele levy sulatetulla voilla tai juoksevalla becelillä tms. Ripottele pinnalle kanelia, vaniljasokeria ja sokeria. Käännä taikina kaksinkerroin pituussuunnassa. Leikkaa taikinapyörällä n.sentin levyisiä suikaleita ja se taas kaksinkerroin.Puno sitä hiukan ja pyöräytä löysälle solmulle.
        Olen kohonneen kolesterolin vuoksi pakotettu leipomaan pullat juoksevaan beceliin nykyää. Sitähän ei tarvi sulattaa, vaan silloin lämmitän veden (jota myös käytän nesteenä) mikrossa ja lisään becelin veden lisäksi hiivan päälle taikinakulhoon. Olen jopa tehnyt taikinan kokonaan oliiviöljyyn ja sekin onnistui aivan hyvin. Se jonka kärsii syödä rasvoja, voi käyttää voita 2 dl kuohukermaa ja loput maitoa. Taikina on kuin samettia ja helppo leipoa. En ole vielä ratkaissut, minkä takia taikinassa täytyy olla kananmunia. Ne voi jättää pois jos on muna-allergisia. Tahtoo kuivattaa pullaa. Eilinen pulla ei ole enää herkkupullaa.


      • elli
        sirkku kirjoitti:

        1 pala hiivaa
        200 g voita
        1/2 l maitoa tai vettä
        1,5 dl sokeria
        (muna)
        (kardemummaa)
        1 tl suolaa
        n. 13dl vehnäjauhoja (sunnuntai)

        Taikinan teen niin, että sulatan kattilassa 200g voita ja lisään siihen 1/2 l kylmää maitoa tai (nykyisin) vettä.Jos käytän kardemummaa, lisään sen voin päälle kattilaan. Neste on sopivan lämpöistö kaadettavaksi murennetun hiivan päälle taikinakulhoon. Itse teen taikinan yleiskoneella, mutta jollei sitä ole niin vatkaimella neste ja hiiva sekaisin. Lisätään suola ja sokeri ja muna tai kaksi jos haluaa käyttää. Itse en käytä. Sitte lisätään jauhoja ja vatkataan vatkaimella tai yleiskoneen vatkainosalla. Uskon että näin saadaan taikinaan ilmaa ja se on osittain pehmeän pullan salaisuus. Kun reilut puolet on jauhoista lisätty täytyy siirtyä taikinakoukkuun tai vaivaamaan käsin. En ole aivan varma noista jauhojen määristä, koska teen taikinan mutu-tuntumalla. Joka tapauksessa taikinan tulee olla pehmeä mutta irrota kuitenkin kulhon reunoista. Kumipullia saa jos panee liikaa jauhoja. Jauhoissakin on muuten eroja. Jos sunnuntaijauhoja saa tarjouksesta, niin käytän kyllä niitä enimmäkseen. Toki muitakin jauhoja on hyviä, mutta ei kaikki. Siis lisää varoen loput jauhot, ettet saa jankkitaikinaa. Kohota sitten taikina ja leivo pikkupullia tai kanelirinkilöitä. Ne tulee seuraavasti: Kaaviloi puolet taikinasta suorakaiteenmuotoiseksi levyksi voitele levy sulatetulla voilla tai juoksevalla becelillä tms. Ripottele pinnalle kanelia, vaniljasokeria ja sokeria. Käännä taikina kaksinkerroin pituussuunnassa. Leikkaa taikinapyörällä n.sentin levyisiä suikaleita ja se taas kaksinkerroin.Puno sitä hiukan ja pyöräytä löysälle solmulle.
        Olen kohonneen kolesterolin vuoksi pakotettu leipomaan pullat juoksevaan beceliin nykyää. Sitähän ei tarvi sulattaa, vaan silloin lämmitän veden (jota myös käytän nesteenä) mikrossa ja lisään becelin veden lisäksi hiivan päälle taikinakulhoon. Olen jopa tehnyt taikinan kokonaan oliiviöljyyn ja sekin onnistui aivan hyvin. Se jonka kärsii syödä rasvoja, voi käyttää voita 2 dl kuohukermaa ja loput maitoa. Taikina on kuin samettia ja helppo leipoa. En ole vielä ratkaissut, minkä takia taikinassa täytyy olla kananmunia. Ne voi jättää pois jos on muna-allergisia. Tahtoo kuivattaa pullaa. Eilinen pulla ei ole enää herkkupullaa.

        kiitos vinkeistä!

        lisäisin sellaista että munia lisätään pullataikinaan siksi, että siihen saataisiin kauniin keltainen väri (mikä tulee keltuaisesta). värin saa tosin aikaiseksi myös sahramilla jos ei halua kananmunaa käyttää.


      • titta.o
        elli kirjoitti:

        kiitos vinkeistä!

        lisäisin sellaista että munia lisätään pullataikinaan siksi, että siihen saataisiin kauniin keltainen väri (mikä tulee keltuaisesta). värin saa tosin aikaiseksi myös sahramilla jos ei halua kananmunaa käyttää.

        olen monta vuosikymmentä leiponut ja kananmuna EI anna taikinaan mitään väriä. Muna ainoastaan vanhettaa pullan ennen aikojaan.

        Pullataikinaan laitan nestettä, joko vettä tai Benevivaa nykyisin, hiivaa, sokeria, suolaa, kardemummaa, sulatettua rasvaa ja puolikarkeita vehnäjauhoja.


      • yäk!
        titta.o kirjoitti:

        olen monta vuosikymmentä leiponut ja kananmuna EI anna taikinaan mitään väriä. Muna ainoastaan vanhettaa pullan ennen aikojaan.

        Pullataikinaan laitan nestettä, joko vettä tai Benevivaa nykyisin, hiivaa, sokeria, suolaa, kardemummaa, sulatettua rasvaa ja puolikarkeita vehnäjauhoja.

        Toivottavasti ei tartte koskaan syärä sun pullias.


      • titta
        yäk! kirjoitti:

        Toivottavasti ei tartte koskaan syärä sun pullias.

        voisit vaikka pyörtyä, kun ovat niin hyvän makuisia..

        Kiitos kaikille :)


      • Strina
        sirkku kirjoitti:

        1 pala hiivaa
        200 g voita
        1/2 l maitoa tai vettä
        1,5 dl sokeria
        (muna)
        (kardemummaa)
        1 tl suolaa
        n. 13dl vehnäjauhoja (sunnuntai)

        Taikinan teen niin, että sulatan kattilassa 200g voita ja lisään siihen 1/2 l kylmää maitoa tai (nykyisin) vettä.Jos käytän kardemummaa, lisään sen voin päälle kattilaan. Neste on sopivan lämpöistö kaadettavaksi murennetun hiivan päälle taikinakulhoon. Itse teen taikinan yleiskoneella, mutta jollei sitä ole niin vatkaimella neste ja hiiva sekaisin. Lisätään suola ja sokeri ja muna tai kaksi jos haluaa käyttää. Itse en käytä. Sitte lisätään jauhoja ja vatkataan vatkaimella tai yleiskoneen vatkainosalla. Uskon että näin saadaan taikinaan ilmaa ja se on osittain pehmeän pullan salaisuus. Kun reilut puolet on jauhoista lisätty täytyy siirtyä taikinakoukkuun tai vaivaamaan käsin. En ole aivan varma noista jauhojen määristä, koska teen taikinan mutu-tuntumalla. Joka tapauksessa taikinan tulee olla pehmeä mutta irrota kuitenkin kulhon reunoista. Kumipullia saa jos panee liikaa jauhoja. Jauhoissakin on muuten eroja. Jos sunnuntaijauhoja saa tarjouksesta, niin käytän kyllä niitä enimmäkseen. Toki muitakin jauhoja on hyviä, mutta ei kaikki. Siis lisää varoen loput jauhot, ettet saa jankkitaikinaa. Kohota sitten taikina ja leivo pikkupullia tai kanelirinkilöitä. Ne tulee seuraavasti: Kaaviloi puolet taikinasta suorakaiteenmuotoiseksi levyksi voitele levy sulatetulla voilla tai juoksevalla becelillä tms. Ripottele pinnalle kanelia, vaniljasokeria ja sokeria. Käännä taikina kaksinkerroin pituussuunnassa. Leikkaa taikinapyörällä n.sentin levyisiä suikaleita ja se taas kaksinkerroin.Puno sitä hiukan ja pyöräytä löysälle solmulle.
        Olen kohonneen kolesterolin vuoksi pakotettu leipomaan pullat juoksevaan beceliin nykyää. Sitähän ei tarvi sulattaa, vaan silloin lämmitän veden (jota myös käytän nesteenä) mikrossa ja lisään becelin veden lisäksi hiivan päälle taikinakulhoon. Olen jopa tehnyt taikinan kokonaan oliiviöljyyn ja sekin onnistui aivan hyvin. Se jonka kärsii syödä rasvoja, voi käyttää voita 2 dl kuohukermaa ja loput maitoa. Taikina on kuin samettia ja helppo leipoa. En ole vielä ratkaissut, minkä takia taikinassa täytyy olla kananmunia. Ne voi jättää pois jos on muna-allergisia. Tahtoo kuivattaa pullaa. Eilinen pulla ei ole enää herkkupullaa.

        Kiitos reseptista. Nyt vaan pullan paistoon.


      • Anonyymi
        sirkku kirjoitti:

        1 pala hiivaa
        200 g voita
        1/2 l maitoa tai vettä
        1,5 dl sokeria
        (muna)
        (kardemummaa)
        1 tl suolaa
        n. 13dl vehnäjauhoja (sunnuntai)

        Taikinan teen niin, että sulatan kattilassa 200g voita ja lisään siihen 1/2 l kylmää maitoa tai (nykyisin) vettä.Jos käytän kardemummaa, lisään sen voin päälle kattilaan. Neste on sopivan lämpöistö kaadettavaksi murennetun hiivan päälle taikinakulhoon. Itse teen taikinan yleiskoneella, mutta jollei sitä ole niin vatkaimella neste ja hiiva sekaisin. Lisätään suola ja sokeri ja muna tai kaksi jos haluaa käyttää. Itse en käytä. Sitte lisätään jauhoja ja vatkataan vatkaimella tai yleiskoneen vatkainosalla. Uskon että näin saadaan taikinaan ilmaa ja se on osittain pehmeän pullan salaisuus. Kun reilut puolet on jauhoista lisätty täytyy siirtyä taikinakoukkuun tai vaivaamaan käsin. En ole aivan varma noista jauhojen määristä, koska teen taikinan mutu-tuntumalla. Joka tapauksessa taikinan tulee olla pehmeä mutta irrota kuitenkin kulhon reunoista. Kumipullia saa jos panee liikaa jauhoja. Jauhoissakin on muuten eroja. Jos sunnuntaijauhoja saa tarjouksesta, niin käytän kyllä niitä enimmäkseen. Toki muitakin jauhoja on hyviä, mutta ei kaikki. Siis lisää varoen loput jauhot, ettet saa jankkitaikinaa. Kohota sitten taikina ja leivo pikkupullia tai kanelirinkilöitä. Ne tulee seuraavasti: Kaaviloi puolet taikinasta suorakaiteenmuotoiseksi levyksi voitele levy sulatetulla voilla tai juoksevalla becelillä tms. Ripottele pinnalle kanelia, vaniljasokeria ja sokeria. Käännä taikina kaksinkerroin pituussuunnassa. Leikkaa taikinapyörällä n.sentin levyisiä suikaleita ja se taas kaksinkerroin.Puno sitä hiukan ja pyöräytä löysälle solmulle.
        Olen kohonneen kolesterolin vuoksi pakotettu leipomaan pullat juoksevaan beceliin nykyää. Sitähän ei tarvi sulattaa, vaan silloin lämmitän veden (jota myös käytän nesteenä) mikrossa ja lisään becelin veden lisäksi hiivan päälle taikinakulhoon. Olen jopa tehnyt taikinan kokonaan oliiviöljyyn ja sekin onnistui aivan hyvin. Se jonka kärsii syödä rasvoja, voi käyttää voita 2 dl kuohukermaa ja loput maitoa. Taikina on kuin samettia ja helppo leipoa. En ole vielä ratkaissut, minkä takia taikinassa täytyy olla kananmunia. Ne voi jättää pois jos on muna-allergisia. Tahtoo kuivattaa pullaa. Eilinen pulla ei ole enää herkkupullaa.

        Pulla ohjeessa hiivan määrä on aivan liian suuri ja sokerin määrää kannattaa suurentaaja nesteen lämmittäminen on hämmentävä ohje ja itse valmistaa kylmään tai hetken huoneen lämmössä olleeseen maitoon ja teen aina esitsikinsn jossa on pieni pala hiivaa ja maitoa. kardemumma ja niin paljon jauhoja että syntyy löysä velli .... koen parhaaksi kaupasta saatavana jauhona emännän puolikarkea vehnäjauho.... margariini tai suolaton voin anna aina yön yli pehmetä huoneen lämmössä.(älä sulata se tekee pulla taikinasta kovan.) Pulla tulee vaivata kunnolla ja kohottaa pitkään ..... ltse paistan 200 - 225°c saa noin 8- 10 minuuttia. Pidempi paisto kuivattaa pullan.


      • Anonyymi
        elli kirjoitti:

        kiitos vinkeistä!

        lisäisin sellaista että munia lisätään pullataikinaan siksi, että siihen saataisiin kauniin keltainen väri (mikä tulee keltuaisesta). värin saa tosin aikaiseksi myös sahramilla jos ei halua kananmunaa käyttää.

        ?? ??


      • Anonyymi
        titta.o kirjoitti:

        olen monta vuosikymmentä leiponut ja kananmuna EI anna taikinaan mitään väriä. Muna ainoastaan vanhettaa pullan ennen aikojaan.

        Pullataikinaan laitan nestettä, joko vettä tai Benevivaa nykyisin, hiivaa, sokeria, suolaa, kardemummaa, sulatettua rasvaa ja puolikarkeita vehnäjauhoja.

        Siinä taas kummallinen ..... mielipide. Kanamuna on taikinassa sitojana ja kohottajana.... jos ei osaa tehdä pullaa ,uskon että vanhenee.ja virheellinen paisto ja säilytys kovettsvst pullaa... minun pullat säilyvät kuohkeita ja pehmeinä vähintään 1 viikko huoneen lämmössä mutta valmistan taikinan vehnäjuureen ja en käytä hiivaa.


    • 63v iso isä leipoo

      Vanha ketj mutta ohjeet toimii. Nuoriso saa tänäääänkin Lämmimtä pullaa.

    • Samantha Kettu

      Laita pellille kaksi leivinpaperiarkkia päällekkäin, niin pullien pohjat ei paistu liian tummiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe