Voisiko joku antaa minulle oikein hyvän kakkureseptin!
Vastaukset 4
- leipuri
rasvaa 250g
sokeria 300g
kananmunia 4 kpl
kermaa 2 dl
kanelia 5 g
kardemummaa 5 g
neilikkaa 2,5 g
leivinjauhe 5 g
vehnäjauho 360 g
ota kaikki aineet huoneen lämpöön hyvissä ajoin.
vaahdota voi ja sokeri.
jatka vaahdottamista, lisää munat ja kerma pikkuhiljaa.
sekoita mausteet vehnäjauhoihin ja lisää varovasti sekoittaen. lopuksi sekoitat massan
käsin pohjia myöten. kaada massa voideltuihin ja korppujauhotettuihin vuokiin ja paista 175c n.
40-60 min. kokeile hammastikulla onko kakku kypsä. - amatörköksa
Juuri tänään tein, ja todella hyvä on:
Mariannen tiikerikakku
200 gr voita (margariinia)
2 ½ dl sokeria (hups, minä laitoin vain 2)
3 munaa (olivat isoja, laitoin 2)
½ prk (1dl) kermaviiliä
4 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 rkl kaakaojauhetta
½ pss (110) Marianne-karamelleja
- Voitele ja korppujauhoja 1,8 dl renganvuoka. Hienonna karkit omassa pussissaan juijalla tai pullolla karkeahkoksi rouheeksi.
- Vaahdota pehmeä voi ja sokeri. Lisää munat yksitellen samalla sekoitttaen.
- Lisää vehnäjaunot, leivinjauhe ja vaniljasokeri seokseen vuoroin kermaviilin kanssa. Sekoita tasaiseksi.
- Ota taikinasta puolet toiseen kulhoon. Sekoita siihen kaakaojauhe sihdin läpi ja hienonnetut Mariannet.
_ Lusikoi puolet vaaleasta taikinasta kakkuvuoan pohjalle. Lisää tumma taikina. Lisää loput vaaleasta taikinasta. Pistele haarukalla, jotta raidat sekoittuvat.
- Paista 175 asteessa uunin ala-osassa n. 60 min. Kumoa hieman jäähtyneenä. Ripota pinnalle tomusokeria.
Tämä on 6.5. ilmestyneen Kodin Kuvalehden ohje. - titta.o
Vähän vaikeata laittaa, kun ei tiedä minkätyyppisiä kakkuja haet. Itse pidän henk. koht. kaikkein eniten taateli- ja mausteisesta kermaviilikakusta.
SUKLAA-APPELSIINIKAKKU
150 g rasvaa
* sulata
3 munaa
2 dl sokeria
* vatkaa vaahdoksi
1 appelsiinin kuori
2 rkl appelsiinimehua
50 g hienonnettua suklaata (saa olla hiukan reilu)
* lisää sulatetun, hiukan jäähtyneen rasvan kanssa vaahtoon
2 1/2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
* sekoita keskenään ja lisää taikinaan
Kuorrutus:
2 dl tomusokeria
2 tl appelsiinin mehua ja raastettu kuori
50 g rouhittuja pähkinöitä
suklaarouhetta
Kaada voideltuun ja jauhotettuun kakkuvuokaan.
Paista 175 asteessa n. 45–50 min
Sekoita kuorrutuksen aineet ja kaada ne jäähtyneen kakun päälle ja ripottele pinnalle suklaarouhe ja mahd. pähkinärouhe.
Kestää hyvin säilymistä (jos ei syödä) parhaimmillaan jokusen päivän päästä.
Kestää hyvin pakastuksen ja maut vain paranevat.
Tästä määrästä ei tule kovin isoa vuoallista.
Kakku on hyvä ja pakastamisen jälkeen maku sen kuin paranee.
PORKKANA-APPELSIINIKAKKU
Otetaan aineet ajoissa huoneenlämpöön.
Voidellaan ja jauhotetaan kakkuvuoka.
Kuoritaan ja raastetaan porkkanat hienoksi raasteeksi, niin että raastetta on n. 2 dl.
Laitetaan uuni lämpiämään 200 ast. ja lasketaan lämpö 175, kun kakku laitetaan uuniin.
150 g pehmeätä rasvaa
2 dl sokeria
* vatkataan keskenään vaaleaksi vaahdoksi
2 kanamunaa
* lisätään yksitellen hyvin vatkaten vaahdon joukkoon
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
* sekoita keskenään
50 g valkoista (käy myös tumma) suklaata rouhittuna
1 dl paistonkestävää appelsiinimarmeladia
2 dl porkkanaraastetta
1 dl kermaviiliä
• Lisätään kuivat aineet taikinaan yllä mainittujen aineiden kanssa.
• Sekoita vain sen verran, että aineet tasoittuvat.
Kaada taikina kakkuvuokaan ja paista uunin alimmalla ritilätasolla noin tunnin ajan, uunista riippuen.
Siivilöi jäähtyneen kakun päälle tomusokeria ennen tarjoilua.
**
Kokin huomioita:
• Suklaata voi laittaa enemmän, on mielestäni liian vähän.
• Jos kakku tuntuu kovin paksulta, voi kermaviiliä lisätä. - Anonyymi00004
Hedelmäkakku on yksi hyvä vaihtoehto, jos haluaa vähän perinteisemmän kahvikakun. Kuivattuja hedelmiä kannattaa liottaa hetki esimerkiksi appelsiinimehussa ennen taikinaan lisäämistä, niin ne eivät vie kakusta niin paljon kosteutta paiston aikana.
Hedelmät kannattaa myös pilkkoa melko pieniksi ja valuttaa hyvin. Niihin voi sekoittaa aivan vähän jauhoja ennen taikinaan lisäämistä, mikä auttaa niitä pysymään paremmin tasaisesti kakussa eikä kaikki painu pohjalle.
Perusversioon sopivat hyvin esimerkiksi rusinat, aprikoosit, luumut tai viikunat sekä pieni määrä mantelirouhetta. Kanelilla ja kardemummalla siitä saa mukavan mausteisen kahvikakun. Noin 175 astetta ja suunnilleen tunti uunin alatasolla on hyvä lähtökohta.
Tässä on yksi aiheeseen sopiva resepti ja tarkemmat ohjeet:
https://suomitrend.fi/mummon-hedelmakakku/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa461125Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää83897- 164887
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105834Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä29785Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒197710Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93697Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks40663- 22622
- 61592
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu121588VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa42576Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as11564Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12535On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78510- 39485
- 76481
- 57475
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75467- 55467