Nevadan parlamentti hyväksyi lain automaattisista autoista

Linkin antaja 2875

USA:n Nevadan edustajainhuone hyväksyi lain kuskittomiin autoihin liittyen:


http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2011/06/22/nevada-passes-law-authorizing-driverless-cars/



http://fi.wikipedia.org/wiki/Automatisoidut_autot

14

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehehehehheheheh

      Peruu heti kun 1. kolari tapahtuu.

      • Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.


      • sexi vie ropotti tuo
        Yusa kirjoitti:

        Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.

        Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.


      • sexi vie ropotti tuo kirjoitti:

        Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.

        En nyt jaksa juuri Nevadan tielainsäädännöstä tarkastaa, mutta useimmissa Yhdysvaltojen osavaltioissa on avatun alkoholijuoma-astian pitäminen ajoneuvon matkustamossa kielletty.


    • KN$

      Miten voi olla mahdollista, että (täysin) automaattinen auto on sallittu, jos laki velvoittaa, etteivät jarrut saa olla samassa jarrupiirissä? Automaattiohjaus edellyttää, että jossain on kokonaiskuva ajamisesta, joten tarvitaan keskusyksikkö, jossa molemmat jarrupiirit yhdistyvät. Tavallisissa henkilöautoissa jarrut ovat kytköksissä vain kuljettajan osalta, ja luonnollisesti mekaanisen jarrupolkimen osalta. Silloin on pakollista erotella juridisesti jarrupiiri ja kuljettaja toisistaan. Molemmat ovat ns. automaattisessa autossa kuitenkin siis elektroniikkaa. Ei ole enää juridista käsitettä "ajokortin omistava biologinen olento".

      • onhan mahdollista

        sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.


      • onhan mahdollista kirjoitti:

        sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.

        Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.


      • So far away
        Yusa kirjoitti:

        Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.

        "Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "

        Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana.


      • So far away kirjoitti:

        "Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "

        Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana.

        Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.


      • Yusa kirjoitti:

        Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.

        OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.

        Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.

        Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:

        Helmut Hirsch 2009:
        "Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."

        Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?


      • kunhan kerroin
        knw kirjoitti:

        OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.

        Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.

        Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:

        Helmut Hirsch 2009:
        "Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."

        Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?

        "Esim. internet on atomipommin kestävä."

        Länsi-Suomessa tuli laaja tietoliikennekatko kun kaivurinkuljettaja katkaisi kaapelin.

        http://www.digitoday.fi/data/2011/10/07/kuidun-katkeaminen-kaatoi-dnan-verkon/201114436/66


    • ei ajokorttia !!!

      Sitten ei varmaan tarvi ajokorttiakaan robotti kun on kuskina.

      • Jossakin vaiheessa näin tulee olemaan. Ei taksissa matkustaminenkaan edellytä ajokorttia.


    • derdasdie

      EINI XD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3525
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2828
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1907
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1121
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      203
      1069
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      880
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      105
      877
    Aihe