USA:n Nevadan edustajainhuone hyväksyi lain kuskittomiin autoihin liittyen:
http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2011/06/22/nevada-passes-law-authorizing-driverless-cars/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Automatisoidut_autot
Nevadan parlamentti hyväksyi lain automaattisista autoista
14
182
Vastaukset
- hehehehehheheheh
Peruu heti kun 1. kolari tapahtuu.
Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.
- sexi vie ropotti tuo
Yusa kirjoitti:
Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.
Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.
sexi vie ropotti tuo kirjoitti:
Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.
En nyt jaksa juuri Nevadan tielainsäädännöstä tarkastaa, mutta useimmissa Yhdysvaltojen osavaltioissa on avatun alkoholijuoma-astian pitäminen ajoneuvon matkustamossa kielletty.
- KN$
Miten voi olla mahdollista, että (täysin) automaattinen auto on sallittu, jos laki velvoittaa, etteivät jarrut saa olla samassa jarrupiirissä? Automaattiohjaus edellyttää, että jossain on kokonaiskuva ajamisesta, joten tarvitaan keskusyksikkö, jossa molemmat jarrupiirit yhdistyvät. Tavallisissa henkilöautoissa jarrut ovat kytköksissä vain kuljettajan osalta, ja luonnollisesti mekaanisen jarrupolkimen osalta. Silloin on pakollista erotella juridisesti jarrupiiri ja kuljettaja toisistaan. Molemmat ovat ns. automaattisessa autossa kuitenkin siis elektroniikkaa. Ei ole enää juridista käsitettä "ajokortin omistava biologinen olento".
- onhan mahdollista
sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.
onhan mahdollista kirjoitti:
sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.
Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.
- So far away
Yusa kirjoitti:
Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.
"Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "
Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana. So far away kirjoitti:
"Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "
Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana.Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.
Yusa kirjoitti:
Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.
OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.
Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.
Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:
Helmut Hirsch 2009:
"Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."
Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?- kunhan kerroin
knw kirjoitti:
OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.
Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.
Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:
Helmut Hirsch 2009:
"Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."
Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?"Esim. internet on atomipommin kestävä."
Länsi-Suomessa tuli laaja tietoliikennekatko kun kaivurinkuljettaja katkaisi kaapelin.
http://www.digitoday.fi/data/2011/10/07/kuidun-katkeaminen-kaatoi-dnan-verkon/201114436/66
- ei ajokorttia !!!
Sitten ei varmaan tarvi ajokorttiakaan robotti kun on kuskina.
- derdasdie
EINI XD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli5110103Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1185862"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn684525Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul63374Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1413117Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji2732956Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1472800Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota582727Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait312087- 201757