Miksi paino ei laske?

Kuka tietää?

Olen ylipainoinen. Minulle on opetettu, että ylipainoinen laihtuu aina, jos kulutus on suurempi kuin energiansaanti.

Usean energialaskurin mukaan ikäiselleni, kokoiselleni ja liikuntamäärälleni oikea kulutus olisi noin 12.000 kilojoulea vuorokaudessa (noin 3000 kCal/vrk).

Olen pudottanut energiansaannin pieneksi välille 4000-6000 kJ/vrk (noin 1000-1500 kCal/vrk). Systeemi toimi hienosti aluksi ja paino laski noin kilon per viikko.

Nyt kolmeen viikkoon paino ei ole laskenut lainkaan, ei siis gramman grammaa, enkä usko että lihaksia on tullut tilalle. Miksi paino ei laske ja mitä pitää tehdä? Ei kai tuo "säästöliekki" voi jatkua kuukausia, vaikka ylipainoa on edelleen?

7

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi hyvä Ystävä, perehdy nyt vaikka Antti Heikkilän kirjoihin joissa kerrotaan enemmän vähähiilihyrdaattisiata ruokavaliosta ja kansa hoikistuu. Tietysti terve liikunta on aina paikallaa. Iltasanomissa oli viime viikonvaihteessa kertomus naishenkilöstä joka oli pudottanut painoaan puolessatoista vudess 70 kg ja ja hymyili edelleen plkupyöränsä vieressä. Vastaavia on paljon, ehkä pienemmillä painon pudotuksilla.
      Tuo liian hiilihyrdaatin syöminen muuttuu insuliinin vaikutuksella sokeriksi ja varastoituu sitten rasvana kroppaan. Toisilla se muodostuu ylipainoksi, toisilla puhkeaa diabeteseski, kuten minulla. Nyt kyyllä aion karpata nuo ylipainot hemmetin kuuseen katsomalla mitä syön ja yritän heittää lääkkeetkin pois.
      Lue myös Sinä jostakin Antti Heikkilä kirja ja heitä hänenkin mielipiteittensä mukaa nuo energialaskurit romukoppaan ja ala elämmän ihmisarvoisella tavalla ja nauti oikeasta ruuasta. Katso myös alustukseni "Diabeteksen kimppuun...". Itse aion pudottaa parissa kuukaudessa ensin kymmenkunta kiloa ja sitten lisää. Parikymmentä kiloa pudotin aiemmin koirien ulkoiluttamisella, mutta ilman ruokavalioita.

      • Vähän hydraatteja

        Voin toki lukea kirjan, jos siinä kerrotaan vastaus kysymykseeni.

        Miksi siis laihduin viisitoista kiloa hienosti, mutta nyt paino on pysynyt grammalleen ennallaan jo kolme viikkoa vaikka ylipainoa löytyy? Saan siis keskimäärin 5000 kilojoulea vuorokaudessa mutta oletusenergiantarpeeni on joka tapauksessa tällä liikunnalla yli 10000 kJ.

        Pelkkä perusaineenvaihdunta vie jo sen 6000-8000 kiljoulea liikunnat päälle. Vajausta siis on mutta paino ei laske. Koska se säästöliekki loppuu vai mistä on kyse?

        Olen vähentänyt hiilihydraatteja toki.


      • Vähän hydraatteja kirjoitti:

        Voin toki lukea kirjan, jos siinä kerrotaan vastaus kysymykseeni.

        Miksi siis laihduin viisitoista kiloa hienosti, mutta nyt paino on pysynyt grammalleen ennallaan jo kolme viikkoa vaikka ylipainoa löytyy? Saan siis keskimäärin 5000 kilojoulea vuorokaudessa mutta oletusenergiantarpeeni on joka tapauksessa tällä liikunnalla yli 10000 kJ.

        Pelkkä perusaineenvaihdunta vie jo sen 6000-8000 kiljoulea liikunnat päälle. Vajausta siis on mutta paino ei laske. Koska se säästöliekki loppuu vai mistä on kyse?

        Olen vähentänyt hiilihydraatteja toki.

        Heikkilän kirjoissa "markkinoidaan" yleisesti ottaen terveellisemmän ruokavalion käyttöä, mutta minulle tuo "Diabeteksen hoito rukavaliolla", oli Jumalan sanaa kaikessa karmeudessaan. Yksinkeratisemmaas muodossa sanottiin että "Sokeri tappaa" eli voiko sen selvemmin kertoa. Sitten selvisi myös, että kaikemmoiset makeutusaineet ja diettijuomat lienevät samaa teollisuustavaraa jonka vaikutukset voivat olla yhtä pahoja kuin sokerit konsanaan ym ym. Kyse ei ole josatkin "karppaamisesta" josta on tullut jonkinlainen muotisana vaan kyseessä on selkeä suunnanmuutos ylensyömiseen ja vääriin ruokatottumuksiin, joka ei tarkoita myöskään lihan ylensyntiä, kuten toisen suunnan "populistit" haluavat ymmärtää.
        Minulla pari kiloa on poistunut parissa viikossa ja aikomua on pudottaa lisää viikko/ kilo.
        Ja lopettakaa noiden kilojoulien laskeminen sillä kyse on muusta järkevämmästä tavasta pudottaa painoakin.


      • Minullakin aikomus
        uusajattelija kirjoitti:

        Heikkilän kirjoissa "markkinoidaan" yleisesti ottaen terveellisemmän ruokavalion käyttöä, mutta minulle tuo "Diabeteksen hoito rukavaliolla", oli Jumalan sanaa kaikessa karmeudessaan. Yksinkeratisemmaas muodossa sanottiin että "Sokeri tappaa" eli voiko sen selvemmin kertoa. Sitten selvisi myös, että kaikemmoiset makeutusaineet ja diettijuomat lienevät samaa teollisuustavaraa jonka vaikutukset voivat olla yhtä pahoja kuin sokerit konsanaan ym ym. Kyse ei ole josatkin "karppaamisesta" josta on tullut jonkinlainen muotisana vaan kyseessä on selkeä suunnanmuutos ylensyömiseen ja vääriin ruokatottumuksiin, joka ei tarkoita myöskään lihan ylensyntiä, kuten toisen suunnan "populistit" haluavat ymmärtää.
        Minulla pari kiloa on poistunut parissa viikossa ja aikomua on pudottaa lisää viikko/ kilo.
        Ja lopettakaa noiden kilojoulien laskeminen sillä kyse on muusta järkevämmästä tavasta pudottaa painoakin.

        Kysymykseni suomeksi ja hyvin yksinkertaisesti vielä yhden kerran ja sitten luovutan: Miksi en laihdu enää, vaikka olen kolme viikkoa syönyt paljon vähemmän kuin kulutan?

        Minulla ei ole diabetesta, en käytä makeutusaineita, enkä sokeria enkä valkoisia jauhoja enkä ole karppaaja vaan tavallinen ihminen, joka noudattaa tässä dieetin aikana kohtuutta kaikessa. En polta tupakkaa enkä käytä huumeita tai nuuskaa ja viinaakaan en ole dieetin aikana juonut. Verenpaine on normaali, enkä käytä erityisen paljon teollisuustuotteita, suolaa, voita tai margariinia enkä edes risiini-, kone-, moottori- tai rypsiöljyä. En ole populisti, perussuomalainen, kokoomuslainen tai edes keskustalainen enkä myöskään demari. Ajan eurooppalaisella autolla.


      • Tässä apua
        Minullakin aikomus kirjoitti:

        Kysymykseni suomeksi ja hyvin yksinkertaisesti vielä yhden kerran ja sitten luovutan: Miksi en laihdu enää, vaikka olen kolme viikkoa syönyt paljon vähemmän kuin kulutan?

        Minulla ei ole diabetesta, en käytä makeutusaineita, enkä sokeria enkä valkoisia jauhoja enkä ole karppaaja vaan tavallinen ihminen, joka noudattaa tässä dieetin aikana kohtuutta kaikessa. En polta tupakkaa enkä käytä huumeita tai nuuskaa ja viinaakaan en ole dieetin aikana juonut. Verenpaine on normaali, enkä käytä erityisen paljon teollisuustuotteita, suolaa, voita tai margariinia enkä edes risiini-, kone-, moottori- tai rypsiöljyä. En ole populisti, perussuomalainen, kokoomuslainen tai edes keskustalainen enkä myöskään demari. Ajan eurooppalaisella autolla.

        Katso tuo teksti läpi. Kyseessä voi olla julmettu jumitus, jämähtäminen eli junnaus.

        - Tarkasta todellinen energiamäärä vaikkapa vaa'alla ja tuoteselosteilla.
        - Juo riittävästi vettä, noin 2 litraa vuorokaudessa.
        - Jaa tuo pudotettu energiamääräsi päivittäin 5-6 pienelle aterialle, jossa mukana runsaasti proteiinia ja kuitua.
        - Elleivät edelliset auta, kokeile pitää viikon tauko dieetissä ja palaa sen jälkeen takaisin alennettuun energiamäärään.
        - Ellei auta, hakeudu lääkäriin ja mittauksiin, joissa mitataan todelliset energiamäärät.

        Onnea matkaan.

        http://kutri.net/laihdutus/jumitus/


    • Niin sitä sanotaan, että "sika on sitä mitä se syö" ja sika lihotetaan jauhoilla ja perunoilla, eli ota selvää paljonko syöt hiilihydraatteja ja mistä se kokonaisuutena muodostuu. Kyllä tuo tummakin leipä on yhtä hyvin jauhomössöä jne.
      Tietysti kannattaa miettiä myös "asennevamman" mahdollisuutta jos annattu tieto ei mene perille.
      Toiset vielä uskoo noihin ruoka- ja lääketeollisuuden kirjoituksiin ja annetaan mennä kurkusta alas kaikki mömmöt mitä joku vaittää diettitavaraksi ja kevyeltä kuulostaa, mutta usko tai älä niin pysyt paremmin omillasi. Tietoa kyllä löytyy jos haluaa ottaa tosissaan asiosta selvän. Tai anna periksi kuten kirjoittelit.

    • tj

      Ei pidä paikkaansa että hiilihydraatteja välttelemällä laihtuisi, tai että se olisi jokin must-keino laihtua/pysyä hoikkana. Urheilijat syövät kaikki terveellisiä hiilihydraatteja (täysjyväviljaa, ruisleipää, pastaa...) ja ovat hyvinvoivia ja terveitä, kuten esim. minä ja mieheni. Syömme suht paljon perunaa ja leipää, mutta toki muuten terveellisesti, välttelemme kovin teollisia tuotteita ja karkkeja, makeutusaineita jne. Eikä ole ikinä ollut ylipainoa. Liikumme melko paljon (koirien lenkitystä) Liiku siis enemmän!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1595
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1278
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1008
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe