Kuinka usein avovaihteisen polkupyörän ketjut tulisi vaihtaa? Ilmoitetaan nyt että ketju ei siirry rattaalta rattaalle, vaan on 8 vaihteinen shimano afline jossa on ketjunkiristäjä, siis tällainen: http://www.justridingalong.com/news/wp-content/uploads/2009/02/blizzard_alfine_closeup.jpg
Ketjujen vaihtoväli
18
9637
Vastaukset
- säälittääpyörä
Kai tuo olis kuulunu huoltaa ja voidella jo aikoja sitten?
Kumma kun vehkeitä kohdellaan kuin p....a.
Taisi olla ilmainen kun olet tuohon kuntoon päästänytkin???
Itse puhdistan ja voitelen fillarini joka ajon jälkeen,eikä ongelmia tule näin toimittaessa.
Mut pyörähuolto osannee auttaa,jos sinulla on nyt varaa siihen?- ride on
Joka ajon jälkeen? Käyttöä varten nää vehkeet on tehty. Voitelua olosuhteista riippuen 1-250km välein ja perusteellisempaa putsausta joka toinen kerta. Pakka ja ketjut menee vaihtoon 3-5000km välein. Siinä se. Hyvin pelaa.
- ripax
ride on kirjoitti:
Joka ajon jälkeen? Käyttöä varten nää vehkeet on tehty. Voitelua olosuhteista riippuen 1-250km välein ja perusteellisempaa putsausta joka toinen kerta. Pakka ja ketjut menee vaihtoon 3-5000km välein. Siinä se. Hyvin pelaa.
Olen ajanut samalla ketjulla 10 000km. Tosin takapakka kestää tuolloin vain noin 14 0000 km, jolloin luistoa alkaa esiintymään tiukkojen mäkien lisäksi liikkeelle lähdettäessä. Olen puhdistanut sekä ketjut ja taka-ja etupakan lähes joka ajon jälkeen hammas-ja tiskiharjoilla. Uusi väite pyöräkorjaamoissa on, ettei ketjua voi vaihtaa ellei vaihda samalla takapakkaa. Olen vaihtanut aikoinaan ketjun 8000km:n välein ja takapakalla olen ajanut jopa 17000km. Pyöräkorjaamot yrittävät saada ehkä lisää myyntiä?
- HiPo
Aloitus taitaa olla trolli. Eihän alfinessa ketjua siirretä mihikään, joten ketjulla ei ole mitään tekemistä vaihteen vaihtumisen kanssa.
Avovaihteissa ketju on hyvä vaihtaa viimeistään silloin kun se on venynyt n. 1% verran. Venymän saa mitattua esimerkiksi tämän näköisellä tulkilla:
http://www.parktool.com/uploads/thumbnails/uploads/products/ffa18a721ab7ec2ef51f50a6cfb7b6487567c426_800x700.jpg
Venyneemmilläkin ketjuilla voi ajaa, mutta silloin joutu ketjujen vaihdon yhteydessä vaihtamaan myös vähintään takarataspakka. - Anonyymi
Mulla on 3 vaihteinen maastopyörä kuinka usein kannattaa vaihtaa ketjut
- Anonyymi
Vaidetaan kun ne ovat "sopivasti" kuluneet, mutta ei liikaa. Pitää mitata.
- Anonyymi
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500239/Super-B-ketjun-venymamittari
Tuolla vaihtotarve selviä.- Anonyymi
Ketjun kuluma/venymä mittari on hyvä, jos tykkää.
Itse mittaan venymän ja vaihdan ketjun, jossain 0,5..0,7 prosentin venymän kohdilla. Jos pakka ei enää toimi uudella ketjulla niin vaihdan myös pakan.
Ihan yhtä oikea vaihtoehto on polkea niin pitkään kuin kulkee ja vaihtaa sitten uudet ketjut ja rattaat. Varsinkin napavaihteisella voi tehdä näin. Takaratas maksaa tuollaiseen vitosen, ketjut kympin ja eturatas on monesti "ikuinen" teräksinen. Toisaalta itse tehtynä nuo ei maksa paljoa ja voi hyvin tehdä ennakoivana huoltona jossain 2..4 tkm kohdilla. Voi myös huoltaa ketjun laiskasti ja vaihtaa sen useammin.
Kaikki edellä mainitut ovat oikeita vaihtoehtoja, joilla ei ole suurta vaikutusta elinkaarikustannuksiin :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjun kuluma/venymä mittari on hyvä, jos tykkää.
Itse mittaan venymän ja vaihdan ketjun, jossain 0,5..0,7 prosentin venymän kohdilla. Jos pakka ei enää toimi uudella ketjulla niin vaihdan myös pakan.
Ihan yhtä oikea vaihtoehto on polkea niin pitkään kuin kulkee ja vaihtaa sitten uudet ketjut ja rattaat. Varsinkin napavaihteisella voi tehdä näin. Takaratas maksaa tuollaiseen vitosen, ketjut kympin ja eturatas on monesti "ikuinen" teräksinen. Toisaalta itse tehtynä nuo ei maksa paljoa ja voi hyvin tehdä ennakoivana huoltona jossain 2..4 tkm kohdilla. Voi myös huoltaa ketjun laiskasti ja vaihtaa sen useammin.
Kaikki edellä mainitut ovat oikeita vaihtoehtoja, joilla ei ole suurta vaikutusta elinkaarikustannuksiin :)Tuossa on se vaara että pitää vaihtaa myös eturattaat. Itse mittaisin venymisen tasaisin väliajoin ja vaihtaisi ketjut (ja tarivttaessa myös takapakan). Näin ei eturattaisiin tarvi koskea pitkään aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on se vaara että pitää vaihtaa myös eturattaat. Itse mittaisin venymisen tasaisin väliajoin ja vaihtaisi ketjut (ja tarivttaessa myös takapakan). Näin ei eturattaisiin tarvi koskea pitkään aikaan.
Parktoolin mittalaite on hyvä siinä on 0,5 ja 0,7 venymät . Jos 0,7 menee myös hankaen läpitte , niin ketlut pitää heti vaihtaa. Tai voi jatkaa ajamista, mutta sitten menee sekä etu että takarattaat vaihtoon viimestään siinä kun et pääse mäkiä pyörällä ylös, kun ketjut hyppii rattailla.
- Anonyymi
Kukin tekee miten parhaaksi katsoo. Eilen kun olin lenkillä niin vastaan tuli pyörä jonka kitinät ja rahinat kuuluivat kymmenien metrien päähän. Ketjuja kannattaa putsata ja voidella säännöllisesti niin ajaminenkin on mukavampaa. Ja vaihdepyörissä niitä vaihteita kannattaa myös käyttää. Moni kaupunkipyöräilijä ajaa aina samalla vaihteella jolloin koko pakka pitää vaihtaa ennen aikojaan kun yksi ratas kulunut loppuun.
- Anonyymi
Kyllähän tuokin on joskus hyvä :)
Tässä yksi päivä kuljin naisen perässä, jolla oli koko ajan liian iso vaihde. Runttasi putkelta lähes koko ajan - taivaalliset pakarat esillä ;)
- Anonyymi
Jos kyseessä on yhden takarattaan systeemi, siis 1-vaihteinen tai napavaihde, niin en näe mitään syytä vaihtaa ketjua ennenkuin tulee jotain ongelmaa.
Jos ketjun pitää edes jotenkin öljyssä niin siihen aikamonta tuhatta kilsaa.... - Anonyymi
Itse vaihdoin ketjut kun edelliset antautuivat ja tippuivat pyörätielle. Olisikohan 7 vuotta ja noin 8000km ajettu.
Mielestäni ketjun käyttöikä tuli hyvin optimoiduksi.- Anonyymi
Mitäs jos ketju katkeaa putkelta ajaessa?
Voipi ottaa kipeää.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voipi ottaa kipeää..Elämä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voipi ottaa kipeää..Niin tai sadan kilometrin lenkillä? Voi myös tehdä kipeää ainakin yläpäässä.
- Anonyymi
Näin jossakin, että joku vaihtaa aina 1000 kilometrin jälkeen uusiin. Tuntuu järkevältä taktiikalta. Tietysti jos on jokut ultegrat niin vähän enemmänkin varmasti menee ennen kuin raskii uusia. Ihan turha se on odottaa, että rattaatkin alkavat kulua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448109Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432151Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262062- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811627Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071- 251066
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850