Ruotsit on koulussa opiskeltu mutta aika hyvin jo unohdettu. Siksipä kaipailisinkin vinkkejä hyvistä ruotsinkielen itseopiskelumateriaaleista. Lähinnä jokin kirja cd viritelmä on mielessä, sillä en halua rajoittaa itseäni tietokoneen äärelle. Ja vielä jos saisin mahdollisimman nopeasti etenevän kurssin niin aina vain parempi.
Joka kirjakaupassa näyttää olevan myynnissä Andre Wickströmin kertojaäänellä varustettu Opi ruotsia -paketti jossa on hulppeat 10 CD:tä, mutta näytepätkän perusteella kirja opettaa sitä järkyttävää suomenruotsia. Koska en halua leikata korviani irti hirveää suomenruotsalaista mongerrusta kuunneltaessa, niin haluisin audion vielä riikinruotsiksi.
Onko kenelläkään kokemusta esim. Teach Yourself -sarjasta? Pidin sarjan saksankielen oppimateriaalista.
Hyviä ruotsin itseopiskelukirjoja?
6
3446
Vastaukset
- outoaaa
Oikein hyvä on Fullträff, tekijöinä Fiilin & Hakala. Ei sisällä cd:tä, mutta se näkyy sitten hinnassakin. Saa verkkokaupoista, jos ei varsinaisista kaupoista. Ohjaa hyvin ruotsinkielen ominaisuuksien pariin. Minut sai ainakin innostumaan ruotsista. Olenkin ehkä vähän åutå, mutta kirja on ihan hyvä.
- makuasia
Suomenruotsiko hirveää? Makuasia. Se on yksi ruotsin hyvin monista murteista.
- Lär er svenska
Oikeastaan ei murrekaan, koska suomenruotsilla on yleiskielen norminsa ja lukuisia murteita. Oikeastaan ennen vanhaan lähes joka pitäjässä oli murteensa.
En ymmärrä, miksi suomalaisen pitäisi opetella jotain riikinruotsin varianttia. Minusta se on hyvin teennäistä ja turhaa. On monta tapaa puhua ruotsia oikein.
- håånå suoomi
oisko saatavana ostettuna ,joku päin vastoin eli , siis millä oppis helposti suomea ruotsista -- vaikka joku ruotsalaisen koulun käyttämä suomenkielen oppikirja
--- Siis kirjan nimi ,että vois tilata tai- ostaa ,jostai lähistöltä - kielikeijo
Jos osaat ranskaa, hanki Assimil: Le Suédois.
Kurssin läpi dialogeissa esiintyy neljä eri aksenttia, ja kaikki ovat todella ruotsalaisia. Fantastista kuunneltavaa, ja lisäksi dialogien sisällössä on paljon huumoria.
Itse asiassa suosittelen kurssia, vaikket edes osaisi ranskaa, sillä kaikki audio on ruotsiksi ja dialogit löytyvät kirjasta sekä ruotsiksi että ranskaksi. Toki siinä tapauksessa tarvitset myös jonkin toisen kurssin.
Kyseistä kurssia on ilo kuunnella myös kauan sen jälkeen, kun on jo käynyt kurssin läpi. Ne dialogit ja aksentit nyt vain ovat niin mainioita.
Itse asiassa ranskaa kannattaa oppia jo siksi, että voi kunnolla hyödyntää kaikkia Assimil-sarjan kursseja.
Teach Yourself Swedish on muistaakseni ihan passeli. Ei ainakaan TY-sarjan huonoimmasta päästä. En ole käyttänyt TY:n saksan kurssia, joten en voi verrata, mutta jos pidit siitä, vaikea kuvitella, että vihaisit TY Swedishiä. TY:n suurin ongelma on CD-levyillä olevan englannin järjetön määrä! Joskus 10 minuutista saa editoitua ehkä 1-2 minuutia hyödyllistä kuunneltavaa, ja tämä pätee käytännössä kaikkiin TY-sarjan kursseihin. - !!!
Hålligång 1 ja 2 kirjat, aikuisille tarkoitettu ruotsin kertauskirjat, ja reflex uppdatera din svenska ovat hyviä kirjoja, itse katson myös ruotsalaisia tv sarjoja ruotsalaisella tekstilla ( ja kieli myös ruotsi) oppii paljon puhekieltä myös! kuuntele ruotsalaista musiikkia, lue nuortenkirjoja, sarjakuvia, lue ruotsalaisia lehtiä, kun motivaatiota on niin kyllä oppii pikku hiljaa, ei sitä kieltä hetkessä opi! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865