mutismi

Tillukka

Hei kohtalotoverit! Onko mutistisen (valikoiva puhe/puhumattomuus ) lapsen vanhempia kuulolla? Miten olette selviytyneet esim. koulumaailman ja sosiaalityöntekijöiden painostuksessa? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot olisi tervetulleita. Lapseni suoriutuu koulutehtävistä kiitettävästi, puhetta ei vaan löydy ollenkaan. Kotona "normaali" vilkas ja puhelias, toisin sanoen normaali lapsen viikari. Siis millä keinoin saisin lapseni avautumaan? Sairaaloissa juokseminen ei tuota toivottua tulosta. Kun on päättänyt että koulussa ja vieraille ihmisille ei puhuta niin ei puhuta. Vastailkaa! Kiitos!

11

6299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttönen

      Menin kouluun 6- vuotiaana ja koulupätevyys testeissä istuin paikallani enkä suostunut puhumaan, kiusallisen hiljaisuuden jälkeen pääsimme lähtemään ja äiti torui että pitää puhua vaikka ihminen ei olisi miellyttävä. Sain aloittaa koulun vaikken testeissä edes puhunut..
      Koulussa oli eräs opettaja, jolle en ikinä puhunut mitään, korkeintaan yhdellä sanalla vastasin kysymykseen, muuten olin äänekäs ja huusin välitunneilla, pelästyin kuitenkin jos tämä opettaja sattui kuulemaan. Erikoista siinä oli että pidin erityisesti tästä opettajasta.
      Muutenkaan en vieraille ihmisille puhunut. Sukulaisillekin vastailin vain harvasanaisesti jos kysyttiin, ketään ei puuttunut sen enempää puhumiseeni ja nykyisin olen melko puhelias nuori nainen.
      Mutta muistan että minusta tuntui että kokoajan tarkkaillaan mitä sanon, niimpä tuntui turvallisemmalta olla hiljaa. Alkoi ahdistaa ja tuli ns. sosiaalisia suorituspaineita.

      • Tillukka

        Minä olen huomannut lapseni ahdistuvan kun häneltä odotetaan joka suunnalta puhetta. Kun kukaan ei kiinnitä erityistä huomiota, hän on paljon rentoutuneempi. Mutta nämä sosiaalitädit yms. eivät tätä usko vaan puhetta on nyt tultava. Meitä on uhattu huostaanotolla jos ei suostuta sairaalahoitoon. Itse tunnemme lapsemme parhaiten ja tiedämme mikä hänelle on hyväksi. Sairaalassa olo vain lyö entistä suuremman lukon eteen. Vaikka kuinka yrittäisi puhua että annetaan ajan kulua ja lopetetaan tarkkailu niin ei mene perille. Jälleen aloitetaan uudella psykologilla ramppaaminen. Kohta en enään tiedä mitä tekisin. Onko muutettava toiselle paikkakunnalle tai otettava lapsi pois koulusta kokonaan. Mutta silloinhan meiltä varmaan vietäisiin kaikki lapset. Minulle lapsi on sanonut aivan suoraan että ei halua tätä ramppaamista ja olen kertonut sen ns. auttajille mutta he tietävät kuulemma paremmin miten tässä tilanteessa tulee toimia. Hulluuden huippu oli kun huostaanotolla on uhitellut sellainen lääkäri joka ei ole edes tavannut lastamme ollenkaan, oli vain antanut tällaisen lausunnon.
        Tuntuu kuitenkin helpommalta kun saa "puhua" asioista, vaikkapa sitten näinkin, keskustelupalstalla.
        Kiitos tyttöselle ja kertoilkaahan toisetkin samassa tilanteessa olevat miten teillä menee.


      • cesium
        Tillukka kirjoitti:

        Minä olen huomannut lapseni ahdistuvan kun häneltä odotetaan joka suunnalta puhetta. Kun kukaan ei kiinnitä erityistä huomiota, hän on paljon rentoutuneempi. Mutta nämä sosiaalitädit yms. eivät tätä usko vaan puhetta on nyt tultava. Meitä on uhattu huostaanotolla jos ei suostuta sairaalahoitoon. Itse tunnemme lapsemme parhaiten ja tiedämme mikä hänelle on hyväksi. Sairaalassa olo vain lyö entistä suuremman lukon eteen. Vaikka kuinka yrittäisi puhua että annetaan ajan kulua ja lopetetaan tarkkailu niin ei mene perille. Jälleen aloitetaan uudella psykologilla ramppaaminen. Kohta en enään tiedä mitä tekisin. Onko muutettava toiselle paikkakunnalle tai otettava lapsi pois koulusta kokonaan. Mutta silloinhan meiltä varmaan vietäisiin kaikki lapset. Minulle lapsi on sanonut aivan suoraan että ei halua tätä ramppaamista ja olen kertonut sen ns. auttajille mutta he tietävät kuulemma paremmin miten tässä tilanteessa tulee toimia. Hulluuden huippu oli kun huostaanotolla on uhitellut sellainen lääkäri joka ei ole edes tavannut lastamme ollenkaan, oli vain antanut tällaisen lausunnon.
        Tuntuu kuitenkin helpommalta kun saa "puhua" asioista, vaikkapa sitten näinkin, keskustelupalstalla.
        Kiitos tyttöselle ja kertoilkaahan toisetkin samassa tilanteessa olevat miten teillä menee.

        Samanlainen lapsi on siskollani. Ei ole kyllä pelkoa, että lapsi pois otetaan. Ota minun kanssani pikaisesti yhteyttä.
        [email protected]


    • cesium

      hei sain sulta sähköpostin, kiitos! mutta ei onnistu sinulle lähettää. onko toista osoitetta?

    • piste

      niin takapajuisia, että yritetään väkisin saada lapsi puhumaan?
      Pahaa tekee kun ajatteleekin.
      Ja tulee mieleen oma kouluaika,etenkin ekat vuodet.Mitä enemmän jankutettiin niin vaikeammaksi meni.

      Montakohan sataa kertaa sain kuulla,että jos jatkuvasti "pelkään ihmisiä enkä saa suutani auki" niin aikuisena ei mitään toivoa mistään.
      Pah.
      Kirjoitin 5 laudaturia ja yhden ämmän (noin 25 vuotta sitten).Muutin heti lukion jälkeen ulkomaille ja omillani olen toimeen tullut erittäin hienosti.
      Kolmekymppisenä olin suosittu ja "hauska-tyyppi" palveluammatissa,small-talk mestari.
      Tosin nyt nelikymppisenä olen huomannut,että en viitsi puhua pelkän puhumisen takia,tuntuu kuluttavan voimia .Ja on usein ihan turhaa.
      Hyvää kuuntelijaa ihmiset kaipaa.

      Lapsesi on normaaliälyinen ja osaa puhua.Veikkaisin,että ymmärtää ihmisiä ja ihmissuhteita paremmin kuin ainaiset pälättäjät.

      Älä aloita mitään sairaalakierrettä lapsesi kanssa äläkä missään tapauksessa aloita mitään lääkitystä.
      Sano koulussa,että paremmin oppii kun kuuntelee.
      Ja miksi sosiaali on asiaan työntynyt?Uskomatonta!

      Lapsesi avautuu silloin hän itse tuntee itsensä siihen kypsäksi.Älä ole huolissasi,ei hän mitäään menetä.

      • Tillukka

        Kiitos sinulle noista kannustavista sanoista. Tuntuu helpottavalta huomata etten ole yksin näine ajatuksineni. Meille suositeltiin (määrättiin) tukiperhe joten tätä kautta sosiaalitanteroiset pääsi sotkeutumaan meidän elämään. Sen lisäksi sairaala otti yhteyttä sosiaalitoimistoon koska me emme suostuneet suosiolla ja oitis osastohoitoon.Sairaalasta oli lähetetty lausunto että lapsi on saatava hoitoon ja koska vanhemmat ei suostu tähän, sosiaalitoimen on puututtava asiaan. Sosiaalitädit sanoivat siis ihan suoraan että jos psykologi nyt katsoo hoidon tarpeelliseksi niin lapsi otetaan pakkohuostaan jos me emme anna periksi.
        Kaiken lisäksi tukiperheestä ilmoitetaan joka ikinen pienikin teko sossuun; siis jos lapsi esim. villiintyy tai käyttäytyy muuten sopimattomasti. Tämä ei kyllä minun mielestäni ole perheemme tukemista, kaikkea muuta. Sain lukea perhettämme koskevat lausunnot vasta sitten kun sossusta antoivat paperit. Sairaalassa oli vissiin ajateltu että me ei päästä tietoon, mitä asioistamme kirjoitetaan. Ja varmaan arvaattekin että niissä papereissa oli vähintäänkin puolet sellaista potaskaa jota me emme ole kertoneet. Siis suoranaista valehtelua, mustamaalaamista että varmasti sosiaalitoimisto pistää meidät ojennukseen.
        Sitten lähettäisin cesiumille terveiset että yritän laittaa sinulle viestiä toisen osoitteen kera. Toivottavasti onnistuu.
        Hyvää kesää kaikille. Kerron varmaankin jatkossa miten asiamme etenee.


      • Toinen
        Tillukka kirjoitti:

        Kiitos sinulle noista kannustavista sanoista. Tuntuu helpottavalta huomata etten ole yksin näine ajatuksineni. Meille suositeltiin (määrättiin) tukiperhe joten tätä kautta sosiaalitanteroiset pääsi sotkeutumaan meidän elämään. Sen lisäksi sairaala otti yhteyttä sosiaalitoimistoon koska me emme suostuneet suosiolla ja oitis osastohoitoon.Sairaalasta oli lähetetty lausunto että lapsi on saatava hoitoon ja koska vanhemmat ei suostu tähän, sosiaalitoimen on puututtava asiaan. Sosiaalitädit sanoivat siis ihan suoraan että jos psykologi nyt katsoo hoidon tarpeelliseksi niin lapsi otetaan pakkohuostaan jos me emme anna periksi.
        Kaiken lisäksi tukiperheestä ilmoitetaan joka ikinen pienikin teko sossuun; siis jos lapsi esim. villiintyy tai käyttäytyy muuten sopimattomasti. Tämä ei kyllä minun mielestäni ole perheemme tukemista, kaikkea muuta. Sain lukea perhettämme koskevat lausunnot vasta sitten kun sossusta antoivat paperit. Sairaalassa oli vissiin ajateltu että me ei päästä tietoon, mitä asioistamme kirjoitetaan. Ja varmaan arvaattekin että niissä papereissa oli vähintäänkin puolet sellaista potaskaa jota me emme ole kertoneet. Siis suoranaista valehtelua, mustamaalaamista että varmasti sosiaalitoimisto pistää meidät ojennukseen.
        Sitten lähettäisin cesiumille terveiset että yritän laittaa sinulle viestiä toisen osoitteen kera. Toivottavasti onnistuu.
        Hyvää kesää kaikille. Kerron varmaankin jatkossa miten asiamme etenee.

        Mutismista voi keskustella myös osoitteessa http://www.pelokkaat.net Selektiivinen mutismi -otsikon alla.


      • cesium
        Tillukka kirjoitti:

        Kiitos sinulle noista kannustavista sanoista. Tuntuu helpottavalta huomata etten ole yksin näine ajatuksineni. Meille suositeltiin (määrättiin) tukiperhe joten tätä kautta sosiaalitanteroiset pääsi sotkeutumaan meidän elämään. Sen lisäksi sairaala otti yhteyttä sosiaalitoimistoon koska me emme suostuneet suosiolla ja oitis osastohoitoon.Sairaalasta oli lähetetty lausunto että lapsi on saatava hoitoon ja koska vanhemmat ei suostu tähän, sosiaalitoimen on puututtava asiaan. Sosiaalitädit sanoivat siis ihan suoraan että jos psykologi nyt katsoo hoidon tarpeelliseksi niin lapsi otetaan pakkohuostaan jos me emme anna periksi.
        Kaiken lisäksi tukiperheestä ilmoitetaan joka ikinen pienikin teko sossuun; siis jos lapsi esim. villiintyy tai käyttäytyy muuten sopimattomasti. Tämä ei kyllä minun mielestäni ole perheemme tukemista, kaikkea muuta. Sain lukea perhettämme koskevat lausunnot vasta sitten kun sossusta antoivat paperit. Sairaalassa oli vissiin ajateltu että me ei päästä tietoon, mitä asioistamme kirjoitetaan. Ja varmaan arvaattekin että niissä papereissa oli vähintäänkin puolet sellaista potaskaa jota me emme ole kertoneet. Siis suoranaista valehtelua, mustamaalaamista että varmasti sosiaalitoimisto pistää meidät ojennukseen.
        Sitten lähettäisin cesiumille terveiset että yritän laittaa sinulle viestiä toisen osoitteen kera. Toivottavasti onnistuu.
        Hyvää kesää kaikille. Kerron varmaankin jatkossa miten asiamme etenee.

        Kiinalaisen lääketieteen mukaan pelko riippuu munuaisista. Munuaiset voi olla syntymästä asti heikot, myskiin niitä heikentää rokotukset, stressi. Niitä voi vahvistaa akupunktiohoidolla, homeopaattisilla lääkkeillä ja lisäravinteilla. Minä teen lapselleni rokotukset homeopaattisina rokotuksina, kokonaan uudestaan.

        Olen itse ja lapseni kanssa käynyt sellaisen kiinalaisen lääketieteen lääkärin luona, kenellä on bioenerginen laite, jonka avulla voi määrittä kaikki puutostilat ja häiriöt elimistössä. On mahdollista selvittää kehossa olevat virukset ja bakteerit, jopa ennen kuin ne näkyvät verikokeessa.

        Voi tulla esiin sairauden syyt. Samalla laite valmisti homeopaattisen lääkkeen. Valitse 32 000 vaihtoehdosta parhaimman. Minä käytän sitä lääkettä itse jatkuvasti monen asiaan hoitoon. Tiedän tapauksen, kun lapsi oli saanut kokonaan väärän rokotuksen. (Ei ollut Suomesta). Hän ei puhuu olenkaan vieraille. 2-vuotiaana oli hänellä shokki. Kahvia oli kaatunut kasvoilleen.


      • cesium
        Tillukka kirjoitti:

        Kiitos sinulle noista kannustavista sanoista. Tuntuu helpottavalta huomata etten ole yksin näine ajatuksineni. Meille suositeltiin (määrättiin) tukiperhe joten tätä kautta sosiaalitanteroiset pääsi sotkeutumaan meidän elämään. Sen lisäksi sairaala otti yhteyttä sosiaalitoimistoon koska me emme suostuneet suosiolla ja oitis osastohoitoon.Sairaalasta oli lähetetty lausunto että lapsi on saatava hoitoon ja koska vanhemmat ei suostu tähän, sosiaalitoimen on puututtava asiaan. Sosiaalitädit sanoivat siis ihan suoraan että jos psykologi nyt katsoo hoidon tarpeelliseksi niin lapsi otetaan pakkohuostaan jos me emme anna periksi.
        Kaiken lisäksi tukiperheestä ilmoitetaan joka ikinen pienikin teko sossuun; siis jos lapsi esim. villiintyy tai käyttäytyy muuten sopimattomasti. Tämä ei kyllä minun mielestäni ole perheemme tukemista, kaikkea muuta. Sain lukea perhettämme koskevat lausunnot vasta sitten kun sossusta antoivat paperit. Sairaalassa oli vissiin ajateltu että me ei päästä tietoon, mitä asioistamme kirjoitetaan. Ja varmaan arvaattekin että niissä papereissa oli vähintäänkin puolet sellaista potaskaa jota me emme ole kertoneet. Siis suoranaista valehtelua, mustamaalaamista että varmasti sosiaalitoimisto pistää meidät ojennukseen.
        Sitten lähettäisin cesiumille terveiset että yritän laittaa sinulle viestiä toisen osoitteen kera. Toivottavasti onnistuu.
        Hyvää kesää kaikille. Kerron varmaankin jatkossa miten asiamme etenee.

        Teillä on kyllä vaikea tilanne.
        Kävin toissapäivänä siskontyttäreni kanssa jäsenkorjaajalla. Hän on ollut pari kk. minulla kylässä. Tunnen häntä 10v . Mutta ei ole Iina minun kanssani keskustellut. Puhuu vain minun tyttärelleni.

        Yleensä kaikkia lapsia on hyvä tarkistaa ennen kouluunmenoa. Voi olla syntymänperäisiä vaurioita.
        Hän pitää jatkuvasti hartioita korkealla. Tämä on jännityksestä. Selvisi, että puhelihakset poskissa olivat jännittämisestä - puhumattomuudesta jäykät. Myös pallea hengitys oli liian tiheä.
        Niin kuten monilla muilla oli hänen yksi jalka toista jalkaa pitempi. Nämä myös eivät ollut niin taipuvaisia kun pitäisi.

        Sai hartiat kuntoon ja jalat "sopivaksi". Mutta sitä hoito pitäisi jatkaa. Suositteli myös ravintolisiä
        Tämän jälkeen oli kyllä avoimempi, kun muuten, hymyili ja nyt kuulen jopa hänen ääntä.
        Hänellä oli 2v. kaatunut kahvia vahingossa kasvoilleen. Mutta jäsenenkorjaaja ajatteli, että joku muu syy voisi vielä olla sille lisäksi. Näytti tytölle, miten hän voi venyttämällä käsiä pitää hartioita kunnossa.

        Tyttö on kadottanut perusluottamuksensa, ei luotaa ihmisiin. Väisteli hänen katsetta. Sanoi vielä, että liian kauan on pitkitetty tämän asian kanssa! Jos äiti tiedä, mitä on tapahtunut, pitäisi tästä kertoa lapsensa kanssa. Kyllä lapsi ymmärtää. Vaikka hän ei muista sitä. ymmärtäminen vapauttaa solumuistista jännityksen.

        Minä olen vienyt oman lapseni pari kerta elämänkaariterapetin luo. Hän käsittele pisteitä elimistössä, mikä vapauttaa menneet asiat. Valitettavasti hän ei tykännyt tästä. Olin itse myös kerran. Itketti hirveästi tämän jälkeen Bushissa!

        Tästä oli kerran TV:ssä englanninkielinen ohjelma. Ihmiset voi "nähdä" menneitä tapahtumia .


      • hanne
        Toinen kirjoitti:

        Mutismista voi keskustella myös osoitteessa http://www.pelokkaat.net Selektiivinen mutismi -otsikon alla.

        osoiteessa http://groups.yahoo.com/group/mutismi
        on lista mutistien perheille tarkoitettu keskustelulista,jossa voi kysellä,kertoa kokemuksiaan,lukea toisten samassa tilanteessa olevien kokemuksia yms


    • celsiuus

      Olisi kiva kuulla miten Tillukan lapselle kuuluu nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe